Kirjoittaja Aihe: Kuulumisia - SM Rata ja V1600 luokasta  (Luettu 4584 kertaa)

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Kuulumisia - SM Rata ja V1600 luokasta
« : 26.09.2011 22:08 »
Moi,

laitanpa tähän tuntemuksiamme kuluneesta kaudesta V1600 luokasta ja osaltani yritän kuroa hieman tätä perusongelmaa kasaan,  tietoa kun eri lajien ylitse ei oikein tunnu siirtyvän..

Laulun sanoin .. Niin moni mietti onko mieltä missään, no ei varmaan ainakaan autourheilussa, josta valovoimaisena myös karting kimpoaa.. Eipä vaisin, paljon kivoja ja jännittäviä elämyksiä vuosien varrelta. Ja antaumuksellista näpräämistä..
Mutta asiaan.

Elikkä päädyttiin eri vaiheiden jälkeen ajamaan sitten V1600 luokassa ja autona mainio Alfa 147 TS kilpuri.
Ja orientoiduttiin niin, että parempi että kuski edes ajaa jotain kun heittää isin kukkaron perässä ajohanskat naulaan.
Tuttu tarina..

Ja lopputulemana nyt näin kauden jälkeen - olipa tosi hyvä juttu ja paljon kuskille uutta antava vuosi. V1600 luokka omista puutteistaan huolimatta (=ai onkos näitä muuallakin :) on varsin kelpo kilpaluokka kartingin jälkeen. Oma mausteensa on tietysti ne myös muut V1600 luokan "lajit" ja nyt tuleva Moniosaaja Cuppikin,  mutta näihin emme ole perehtyneet. Ralli jne on mukana kuitenkin siten, että kohtuuhintaisia autoja on saatavilla myös rataa varten, hintaluokassa 7-15000€ - ja tämä tietty mahdollistaa myös automerkin valintaa, ainakin jossain määrin.

Kustannukset varmaan ensimmäisenä - noin kymmenen tuhannen euron budjetilla ajaa jo mainioisti, riippuen tietysti kilpurin hinnasta tai vuokrauksesta, joka meille ainakin onnistui todella mukavasti.

Rengaskulut SM kartingin jälkeen tuntuivat todellakin :)   - Alfaan (vain) uudet etupyörät vannetöineen yht 260€ / kisaviikonloppu

Ilmoittautumiset ja kisa maksut - 300€ sarjailmo + 300€ / kisa - yhteensä 1800€. No vastineeksi ainakin SM Rata TV  koosteet, jotka meille toivat lähes koko budjetin sponssijuttuina.

Huolto - eipä ole ihan niin helppoa. Vaatii ison auton huolto-osaamisen, tai huoltomiehen avuksi. Auto käytävä kisojen välissä huolellisesti lävitse - vakioauto kun ei aivan nöyrtymättä ratakisarasitusta kestä. Minimissään kaikki pyöränripustukset, ohjauskulmat, nivelet yms laitteet tarkistettava. Moottorien osalta ei suuria murheita, mutta öljymäärät, jäähdytin ja jarrulaitteet oltava kunnossa - mieluusti hieman jäähtymisiä parannellen.

Muutokset - koska V1600 on vakioautoluokka, muutokset eivät ole sallittuja. Toki pieniä mutta rajallisesti. Tärkeinpänä lienee sopiva valmistajan ilmoittama teho (=minimi), josta johtuu auton kisapaino. Eli jos tehoa pienin konstein lisää ja kisapaino jää pieneksi - tarviiko muuta sanoa.. Todellisuus tietty tulee vastaan, sallituin muutoksin tehon lisäys 10-15% luokkaa, joka ei kovin suuri ole.  Mutta auttaa.

Automalli - tärkein olisi kait painonjakauma. Toiseksi huoltotöiden helppous. Kolmanneksi välitysten osuminen. Sitten osien saatavuus ja hinta. Monien suosittujen autojen ongelmaksi tullut, että AVK ja romikset on jo koluttu perinpohjin - niin että uusosilla mennään. Ja koska autot 2000 lukulaisia osien saanti on syytä varmistaa, ennen kilpurin hankintaa. No todellista ongelmaa ei tästä ole kenellekkään tullut, mutta kannattaa tätäkin myös miettiä.

Alfasta kilpurina - hyvä auto ajaa ja huipputehot parhaimpia luokassạ. Pulmana painojakauma, on kohtuu keulapainoinen. Tästä tietysti seuraa se että vain eturenkaat kuluvat.. takarenkaat säästyy. Eli tuosta se etu rengaskuluihin. Lievää pulmaa ohjauskulmien liikkumisesta, eli tarkisteltava per kisa/päivä.

Rengaskoko - vakioitu 15" ja vain yksi koko 195/50. Vanteet periaatteessa vapaat, mutta jako oltava originaali (=pyörän napaa ei saa vaihtaa). Samoin jarrulevyt oltava alkuperäiset, sylinterit saa vaihtaa.

Alusta - iskarit, vain yksitoimisäätöiset sallittuja. Yläpään kiinnityksellä pientä säätövaraa camberille

Oman auton rakentamisesta - eipä ole ihan pieni juttu. Rahallista vastinetta ei taida syntyä, koska kilpureita kyllä löytyy vastaavalla hinnalla kuin mitä aihio (2-3000€) + rakentelu (4-6000€) kustantaa. Omalle työlle ei tässä hintaa. Toki rakentelu on ainoa oikea tie asiaan, tällöin autoon on kunnolla tutustuttu ja kaikki hommat + osat tiedossa.

Kaudestamme - 10 lähdöstä vain 5 pystyttiin ajamaan. Muissa tekniikka petti. Syynä vain oman valmistautumisen vähäisyys ja ettei omassa tilanteessamme ollut mahdollisuutta hankkia huoltomiestä + huoltopaikkaa +  kuljetusta jne. Sekä tarkistaa kilpuria kisojen välillä. Tästä oli kyllä alustava sopimus, mutta toisen osapuolen muutokset tulivat niin myöhään tietoon ettei enää ollut mitään tehtävissä.  Mutta ihan kelpo teamiin päästiin, apua saatiin vaikka oli myös heidän resulsseille tosi iso haaste.. 2 kilpuria / 1 huoltomies. Lohdullista kuitenkin sarjan kohtuu sijoitus 8. Paras aa 3. Pari 4 sijoitusta, 5:sia jne, eli kärkikamppailuissa saimme olla mukana. Ja paljon uutta oppia saatiin. Kuskimme lukeutuu myös nyt niiden harvojen 15v joukkoon, jotka ajaneet jo kauden Rata-SM:ää - tuolla kun minimi ikävaade 16v.


Hommahan alkaa AKK:n järjestämästä rataleimasta, joka on kyllä parasta AKK antia mitä olen ikuna kokenut ja suuri kiitos monelle konkarille vetäjinä. Teoria osuudessa käydään perusasiat, jotka tentitään päättökokeella. Ajo-osuudesssa ajetaan 2 päivää henkilökohtaisen palautteen kera joka stintin jälkeen. Tästä sitten kisoihin debyntattikorttia täyttämään, joka näille juniorlisenssiläisille on 5x nuhteetta maaliin pääsyn ja merkinnän jälkeen yleisen lisenssin saantitodiste. Yleinen lisenssi tarvitaan vain ulkomaisia kisoja varten. Sarjan Pärnun osakilpailu oli osa "Suomea"


Eli eräs hyvä ja edullinen kilpaluokka kartingin ohella tai jälkeen ..


Ja luokan sivusto - www.v1600.com - jossa myös luokan keskustelua. Myös myynti ilmoja
Ratapuolen lajiryhmässä myös avuliaita kavereita - AKK oppaasta yhteystiedot


Ai niin - Ratavarikko - Tälle arvosana 10+  Toki meidän tekniikkamurheet ja saatu apu vaikuttaa arvosanaan :)
Myös paljon kivoja uusia tuttavuuksia ja sopivasti vanhoja kamuja - ja ihan kursailematon rento meininki.
Fiilis kuin Yammuvarikolla .. eli ei tuokaan mitenkään tökkinyt.

Ja jos kysyttävää tms. yv kyllä toimii + yritän vastailla, vaikken tiedä kuin nämä perusasiat.

Ajomahdollisuuksia voin yrittää myös järjestää, jos vain kelejä riittää ja radoilla vapaata.
Kalustona noi Supersonic teamin Alfat - ainakin meidän käytössä olleella onnistuu..
http://www.supersonic.fi



« Viimeksi muokattu: 26.09.2011 22:15 kirjoittanut LynX »

eixu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 39
Vs: Kuulumisia - SM Rata ja V1600 luokasta
« Vastaus #1 : 28.09.2011 05:47 »
Kiitos Lynx kauden yhteenvedosta. Tulihan nuo kisojen koosteet katsottua aina tv.sta jalkikateen ja nakyi siela  teidan kuskiakin ihan mukavasti ;)

every day is race day

right tools, correct setups, better laps

Ronnie Petterson

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Kuulumisia - SM Rata ja V1600 luokasta
« Vastaus #2 : 28.09.2011 08:33 »
konerikko :-)
R.I.P.        14.4.1944 - 11.9.1978             http://www.ronniepeterson.se/

Never drive faster than your guardian angel can fly

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 560
Vs: Kuulumisia - SM Rata ja V1600 luokasta
« Vastaus #3 : 29.09.2011 00:05 »
Moi,
Olen samoilla linjoilla Lynxin kanssa, hupikerroin on hyvää luokkaa rata-autoilussa.  Eli jos kuski kypsyy kartingiin, niin Locost, MiniTonni ja V1600 on hyviä rataluokkia kohtuukustannuksin. Ilmoittautumiset, kisa,varikko ja rata-asiat on ihan samat rata-autoilussa kuin kartingissa. Pelit on vaan vähän isommat.

Ekan vuoden kisa+autokustannukset V1600:ssa  on about 15.000 eur jos ostaa/tekee oman auton, toisena vuonna kisakulut on ilmot 1800eur eur+rengaskulut about 2000 vuodessa. Kauden ajaa varmasti alle 5000 eur. Lisäksi jos kypsyy, niin laittaa auton myyntiin ja saa omansa pois, kuten kartingissa ;)
Kisoja on vuodessa 5-6, joten kalenteri pysyy paremmin lapasessa.

Näppärä kaveri rakentaa tuollaisen itse. Olen pari kappaletta  minitonniluokan autoa rakentanut nollasta, eikä se niin mahdottoman vaikeata ole. Tonnareissakin , valmiin saa samaan hintaan kun itse rakennetun. Tällä hetkellä ei tosin taida olla yhtään myynnissä. Harkinnassa ollut myös 1600:n  tai locostin rakentaminen, mutta nyt on toinen projekti jo autotallissa ja AVK:lta ei  tahdo löytää 16v 1600:ia ihan joka viikko.

Rataleima maksaa 210 eur. Ratapäivän voi ajaa ihan tavallisella siviiliautolla. Kun tuo on plakkarissa, niin sitten voi rupee katseleen ratapelejä ja vaikka varakuskipaikka johonkin endurancetiimiin.
Juniorilisenssi myöntämisvuonna ei tarvitse ajaa kisaa, mutta  sen  jälkeen  pitää ajaa yksi kisa vuodessa, ettei vanhene. Yleinen on voimassa viisi vuotta viimeisimmästä kisasta.

Omasta mielestä niin kynnystä ei edes ole kun siirtyy kartingista rata-autoiluun.


Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: Kuulumisia - SM Rata ja V1600 luokasta
« Vastaus #4 : 29.09.2011 18:45 »
Joo,

konerikosta tuli aika päheitä kuvia .. mutta kyllä faderin syke hieman silloin nousi.
http://www.canonfotopalvelu.kuvat.fi/kuvat/Rata-SM%2C+Kemora+6-7.8+2011/

Taustalla tuossa oli se Pärnun harmillinen kaverin "nojaaminen" ja Alfan etuvanne päreiksi.
Siittä sitten kanttarin ylitse ja öljypohjaan 15 x 40 cm reikä.. ja hiekat koneeseen.

Kone kotona huuhteluun + laakerit kaikki auki. Harmillinen lapsus mekaanikolta, kun
laittoi venyvät kertakäyttöpultit kiertokangen alapäähän takaisin. Ja yhden kangen
pultit sitten katkesivat ja kiertokanki kyljestä ulos. Noi hienot liekit sitten syntyi koneen
moottoriöljystä kun kuumalle pakosarjalle ja putkelle

Toi Pärnu jäi kyllä kisana vähän harmittamaan, kun aikaajot meni niin hyvin - 3. molempiin
lähtöihin. Ja toi pusu syntyi 2. paikalta. Vauhdin puolesta näytti niin tosi hyvältä, ettei
podiumille pääsykään ollut epärealistinen haave ..

Pärnu oli myös hyvä rata "kellottaa", kun näki kaikki alueet jopa ne vaikeatkin mutkat.
Ja siittä oli kyllä apua kun kuskin kanssa siellä vauhtia ja vahvuuksia haettiin.
 
Muilla radoilla kun ei autoa oikein näe kun sen pienen hetken.