Kirjoittaja Aihe: Jääkart 2012  (Luettu 71954 kertaa)

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #60 : 01.12.2011 14:29 »
Äänestys on ohi. Sähköpostiini tuli 14 vastausta ja spez:in lomakkeiden kautta 21.
Julkistan tulokset viimeistään ensiviikon alkupuolella.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #61 : 03.12.2011 12:56 »
Äänestyksen tulos:

Kuljettaja voi vaihtaa tiimiä kesken kauden [k]
Rullaava lähtö [e]

-----(Standard)---------------------------------------------
Rattiputken max pituus rajataan max [60cm] cm [k]
Lisäpainot on kielletty [e]
Lisäpainot on sallittu, kiinnitys ainoastaan penkkiin [k]
Penkin selkänojan minimietäisyys taka-akselin määrätään [12] cm [k]
Penkin maximi korkeus on [6] cm runkoputken keskilinjan yläpuolella. [k]
Takapuskuri on oltava muovinen karting käyttöön tarkoitettu. Puskuria ei saa täyttää täyteaineilla [e]
Jos vastasit kieltävästi, niin metallipuskuri tai muovipuskuri on molemmat sallittuja.
Em. muovisen puskuriin saa sahata kapeammaksi [k]
Ohjausgeometrian saa muuttaa (ackerman / raidetankojen kiinnityspisteen etäisyys akselista) [k]
Moottoriksi käy biland sa250. [k]
Moottoriksi käy vampire/swissauto 250 (noin 35hp). [k]
Moottoriksi käy Brigss-stratton World Formula tai sisäkartin kone [k]
Kartissa saa olla myös etujarrut [e]
Dako kitkanastarengas sallitaan [k]
Dako kitkarengas sallitaan [k]

-(Ice-super)-------------------------------------------------
Dako kitkanastarengas sallitaan [k]
Dako kitkarengas sallitaan [k]

----(Junior)-------------------------------------------------
Samat muutokset rungon osalta kuin kuin Standardissa, paitsi seuraavat:
Kilpailijana voi olla yksi henkilö tai tiimi [k]
Lisäpainot on sallittu, kiinnitys ainoastaan penkkiin [k]
Penkin selkänojan minimietäisyys taka-akselin määrätään [12] cm [k]
Penkin maximi korkeus on [6] cm runkoputken keskilinjan yläpuolella. [k]
Dako kitkanastarengas sallitaan [k]
Dako kitkarengas sallitaan [k]

Pientä yhteenvetoa:
Moottorivalikoima on kasvanut, ja painopisteen siirtoa taakse halutaan rajoittaa.
Lisäpainoja saa kiinnittää, mutta ainoastaan penkkiin.
Spetzin äänestyksessä otettiin kantaa tag ja kf moottoreihin, se oli mielestäni turhaa,
koska ne oli jo aiemmin sallittu.

Puskuri kaivannee hieman tulkintaa:
Äänestystulosten henki on se, että puskuri on oltava vapaa. Moni on nähnyt vaivaa
tekemällä hyvän metallipuskurin, joten siitä ei haluta luopua. Muovipuskuri on myös
herkkä hajoamaan pakkasessa. Metallipuskurissa on se huono puoli, että sen täyttämistä
jollain painavalla materiaalilla on vaikea valvoa. Myös itse materiaali saattaa olla paksua ja painavaa.
Pitäisiköhän puskuriasiasta vielä vähän keskustella?

Päivitän tekniset säännöt lähiaikoina.

Näitä ei sitten ole tarkoitus seurata suurennuslasilla kisapaikalla. Ainoastaan, jos jossain autossa näkyy selvästi
sääntöjenvastaisuuksia, aletaan mittailemaan.
« Viimeksi muokattu: 03.12.2011 13:22 kirjoittanut teppo »
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #62 : 03.12.2011 14:57 »
Hyvät säännöt tuli. Sopivasti vapauksia mutta selkeät rajat. Puskurin osalta voisi täydentää että sen pitää olla normaalia metalliputkea halkaisijaltaan 14-20 mm kuten alkuperäiset on, eikä saa täyttää millään. Jos kopauttaa jakarilla, niin sen kuulee jos on umpirautaa tai täytetty jollain hiekalla tms. Tässä kohti sellaista suunnittelevan pitää miettiä minkälaista jälkeä 10 kg puskuri irrotessaan aiheuttaa kilpakumppaneille, joten eiköhän nekin ylilyönnit jää tekemättä.
« Viimeksi muokattu: 03.12.2011 15:01 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

Jyrki9

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #63 : 03.12.2011 21:52 »
Hei !

Olen samaa mieltä Saaskpe:n kanssa. Kun lisäpainot sallitaan ainoastaan penkiin, tulee massiivinen puskuri kielletyksi.( Näin minä ainakin tulkitsisinn tulosta).

Rattiputki taisi sitten tulla rajoittavaksi tekiäksi penkin siirrolle (ainakin lyhytkätisliiä kuskeilla). Mittaustapa olisi hyvä kirjata jotta ei tarvitse sitten kisapaikalla ihmetellä kenen virtys on sallittu. ( Pisin myytävä putki 58 päästä päähän, Nimellismitta 55 cm) Kiinnityspisteestä ratin kehälle n.60 cm vähän miten mittaa. (taisi olla se fiksuin ehdotus keskustelissa)

Ja eikun penkkiä nostamaan niin tulee sääntöjen mukainen...

Snuff

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #64 : 06.12.2011 23:57 »
Moikka!


Viime vuoteen ottaen kantaa, ne TÖRKEÄT perään ajot on saatava kuriin, viime vuonna hajosi puskureita, kuljettajilta lähti ilmat pihalle ja sun muuta tämmöistä. Voisiko törkeään peräänajoon antaa jonkun laista sakkoa tai rangaistus pisteitä?
Minun mielestä sellainen käytäntö olisi hyvä kuljettajien ja muidenkin turvaksi.  :)

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #65 : 07.12.2011 20:00 »
Toki törkeät päälleajot voidaan sanktioida, ko. erän pisteet pois törmäilijältä tai oikeastaan annetaan maksimi virhepisteet. Mutta se vaatii kiistattoman näytön ja ei näissä kisoissa ratatuomareita monta ole. Radatkin on aika vaikeita valvoa korkeuserojen ja penkkojen takia. Aukoton ratavalvonta vaatisi 10 tuomaria.

Joten vedotaan tässäkin tapauksessa kilpailijoihin rehdin ajotavan puitteissa. Omalle kohdalle tuli pari kovempaa törmäystä, toinen oman aikaisen jarrutuksen takia (pelotti vetää lumipölyyn) ja toinen pyörähdyksestä. Näkyväisyys kun on aika heikko, niin oli hieno fiilis odotella paikallaan että joku tulee täysillä kylkeen. Ja tulihan sieltä.

En missään nimessä hyväksy tahallista päälleajoa, laji vaan on herkempi kolareille kuin kesällä. On vaikeampi erottaa tahallista päälleajoa kuin kilpailutilanteesta johtuvaa törmäystä. Mutta kun sovitaan että päälle ei tahallaan ajeta tai tulee tulee sanomista sekä sanktiot päälle niin riittäisikö se? Tuomion antaa järjestävä kilpailunjohtaja ilman valitusoikeutta.
Nämä on kuitenkin harrastajakisat minimi toimitsijamäärällä. Säännöt, valvonta, sanktiointi, vastalause ja valitusoikeus vaatii täyden kisaorganisaation ja sääntökirjan pilkulleen noudattamisen.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2011 20:03 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #66 : 08.12.2011 15:39 »
Tuohon huonoon näkyvyyteen ehdotus:

-> Biltemasta moottoripyörän LED takavalo katkaisijan ja pikku akun perään.
Pyörähtäneestä ei tosin näy, mutta ainakin näkee kun edelläajavat väistää jotain...
Homman Pitää Olla Hauskaa

jm@jm-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #67 : 12.12.2011 22:30 »
Nyt kun säännöt on selvillä, tietää mitä autolle tekee, kun muuntaa vanhan vehkeen talviautoksi.
Luntahan ei ilmeisesti ole vielä missään, mutta kyllä kai sitä jossain vaiheessa tulee.
Mistä löytyy Jääkartingin 2012 kilpailuohjelmaa, kun sellainen jossain vaiheessa valmistuu, ja miten nuo osallistumismaksut suoritetaan?

LRT

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #68 : 02.01.2012 19:11 »
Morjensta!

Mahtaako tänävuonna tulla jääkarting kisoja?  :o

jm@jm-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #69 : 09.01.2012 16:00 »
Pessimisti ei pety koskaan, mutta kyllä se on vaan tosiasia, että jokavuosi se jonkinlainen talvi tulee. Toisinaan lunta on enemmän ja toisinaan vähemmän.

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #70 : 11.01.2012 22:17 »
« Viimeksi muokattu: 16.01.2012 09:16 kirjoittanut teppo »
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #71 : 28.01.2012 15:02 »
Talvi on tullut.

Onkos meillä nyt muna/kana ongelma. Joukkueita ei ilmaannu, kun kisajärjestäjiä on nihkeästi?
Kisajärjestäjiä taas ei innosta lähteä kehittelemään kisoja neljälle tiimille.

Ehdotan, joukkueet pistävät vauhtia ilmoittautumiseen. Seuraavana kisajärjestäjät uskaltava invesoida tapahtuman järjestämiseen.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #72 : 28.01.2012 17:01 »
Minne ilmoittaudutaan? Tänään oli 4 autoa reeneissä Lempäälässä. Kaikki tullaan kun tiedetään miten ilmoittaudutaan.
No Tepon sähköpostiin ilmeisesti, niinhän siellä Ice Kart Finland 2012 lukee.

Silti, selkeä kilpailukutsu jokaisesta kisasta ja ilmoittautumisohje tänne -> jo alkaa joukkuetta pukkaamaan.

-petri-

LRT

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #73 : 28.01.2012 18:59 »
Minne ilmoittaudutaan? Tänään oli 4 autoa reeneissä Lempäälässä. Kaikki tullaan kun tiedetään miten ilmoittaudutaan.
No Tepon sähköpostiin ilmeisesti, niinhän siellä Ice Kart Finland 2012 lukee.

Silti, selkeä kilpailukutsu jokaisesta kisasta ja ilmoittautumisohje tänne -> jo alkaa joukkuetta pukkaamaan.




Juurikin näin....on aika huonosti informoitu koko laji, varmaan olis enemmän porukkaa tulos harrastamaan ku päivityksiä tulis hiukan useemmin.

Kiitos ja anteeks :)

LRT

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #74 : 28.01.2012 19:03 »
Kumpi päivä se kisa ny olikaan? Olis ihan kiva tietää ni pystyis järjestää työvuorot. Ja onko muita kisoja tulossa?

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #75 : 28.01.2012 21:08 »
Kuulutetaan samalla kisajärjestäjiä. Olen koittanut järjestää Hämeeseen omaa kisaa. Karttiratojahan meillä täällä on mutta käyttökelpoista jääkarttirataa ei meinaa millään löytyä. Lempäälässä ja Toijalassa on jäärata. Siellä ei ympäristöluvan mukaan saa ajaa kuin yhtenä päivä viikossa klo 10-15. Lempäälässä Lauantaina ja Toijalassa sunnuntaina. Jos on kisat niin isot autot ei pääse ajamaan, joten ei onnistu.

Teiskossa voi olla paikka ja Lopella on Saukkolan Ek, sieltä ehkä saisi radan vuokralle. Jokkisratojen omistajia ei kiinnosta ja yhtä kisaa varten jäädyttäminen on aika kallista.  Epävirallisilla jääradoilla ei voi järjestää, menee ajomahdollisuudet kokonaan jos tulee julkisuutta. Me yritetään etsiä sopiva paikka, jos osallistujia on yli 10 niin varmaan järjestetään. Vinkkejä vastaanotetaan, toimitsijat saadaan kasaan. Ajettiin me tänäänkin 4 auton lähtöjä.

Toisaalta Jääkart on avoin sarja, säännöt on sovittu yhdessä joten organisaatio ei peri provisiota (tietääkseni). Jos siis löytyy hyvä paikka; 7 m leveä tasainen n. 1 km rata ja vähän parkkista, niin 15 joukkueella saa 1500 euroa rahaa + makkaramyynti päälle. Aika pienellä organisaatiolla voi järjestää: kilpailunjohtaja, tuloslaskenta, lähettäjä ja 3-5 lippumiestä. Pilkit palkinnoksi ja hyvä mieli.

Mitähän Vantaalle kuuluu? on hiljaista jääkartin osalta. Miten Hyvinkää eikö onnistuisi siellä? Kouvolan RC rata? Huhuu?
-petri-

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #76 : 29.01.2012 09:09 »
Selvennys: Tiedän, että on olemassa tahoja, jotka harkitsevat kisojen järjestämistä. Mutta he kaipaavat paremmin tietoa kilpailijamääristä. Nyt tätä tietoa ei ole kuin neljästä joukkueesta. Ainoa paikka missä asiasta tiedotetaan on tällähetkellä icekart.skallio.com. Sivun alaosassa on lista yhteystietoja. Ilmoittautumiset minulle, kuten kahtena aikaisempanakin talvena etunimi.sukunimi@phnet.fi  (nimi on teppo kallio).

Toivomus: ilmoittautukaa, jos vähänkin harkitsette osallistumista. Ilmoittautuminen ei ole sitova, kuten ei ole ollut aikaisempinakaan vuosina. Jääsarjassa käytetty kilpailijanumero ei myöskään liity millään tavalla kesällä kansallisissa kisoissa tai vastaavissa käytettävään kisanumeroon.
Numero nykästään hatusta, se joka ensi ehtii, saa numeron.

Lappeenrannassa on kuulemma eilen jäädytelty.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

harrilpr

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
  • Just 4 Fun
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #77 : 29.01.2012 15:38 »
Pitää paikkansa, Lappeenrannassa on jäärata (tälle talvelle lyhyempi sellainen) saatu ajettavaan kuntoon.
Lisää tietoa jäädyttämisestä löytyy Kimi Circuitin blogista http://kimicircuit.blogspot.com/?

Ilmoittautumisia siis Tepolle niin päästään tekemään kisakalenteria.

ratti1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 58
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #78 : 29.01.2012 16:37 »
Hämeenlinnan joukkue ilmoittautui juuri äsken

jarkko

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 56
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #79 : 01.02.2012 09:11 »
Päivää, koska toi kilpailukalenteri mahtaisi valmistua kun pitäis saada kaikki muut menot järjestettyä kisojen mukaan

K.Pessala

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 114
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #80 : 05.02.2012 13:06 »
Onkohan Kotkan kilpailusta mitään tietoa ajetaanko?

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #81 : 05.02.2012 16:17 »
Soittelin Kotkaan ja illemmalla pitäisi olla tietoa kisasta.
-petri-

K.Pessala

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 114
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #82 : 06.02.2012 01:09 »
Soittelin Kotkaan ja illemmalla pitäisi olla tietoa kisasta.

"Kotka, palaveeraa 9-helmikuuta, jonka jälkeen pvm on tiedossa. "

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #83 : 06.02.2012 09:27 »
Soittelin Kotkaan ja illemmalla pitäisi olla tietoa kisasta.

"Kotka, palaveeraa 9-helmikuuta, jonka jälkeen pvm on tiedossa. "

Ei taida olla kisaa ensi viikonloppuna. Voisikohan sen varmistaa jotenkin?
EDIT. Kisaa ei ole 11 tai 12 Helmikuuta Kotkassa. Samaan aikaan ajetaan jääendurancea koppiautoilla.
Kotka tiedottaa kisoista kokouksen jälkeen, ne pidetään tod.näköisesti tuossa helmi-maaliskuun vaihteessa.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2012 12:17 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #84 : 13.02.2012 11:50 »
18.2.2012 Kotkan kisan kutsu ja ilmoittautuminen

http://www.kotkanfk.fi/16

-petri-

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #85 : 13.02.2012 15:23 »
Toivottavasti rengastyypit on kaikille selvät. Äänestyksessä saatiin nastarenkaan rinnalle pari Dako rengastyyppiä lisää. Nastarengas ei suinkaan ole kielletty, muutenhan aiempina vuosina kilpailleilla olisi jäänyt hyviä vähänajettuja nastarenkaita nurkkiin notkumaan.
Tämä asia oli hieman epäselvä uusille tiimeille Kukonkoivun treeneissä. Vauhdissa ei tainnut ihmeempiä eroja olla. Kukonkoivun rata oli todella liukas, sekä nasta- että kitkanastarenkaalle.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #86 : 14.02.2012 11:59 »
Helsingin osakilpailu varmistui juuri. Kisa ajetaan Vantaan vauhtikeskuksen jokkisradalla 25.2 alkaen kello 9:00.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

Tuomas Halonen

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
    • Black Rose Racing
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #87 : 20.02.2012 11:51 »
Kotkan kilpailusta tuli meidän tiimille katastrofi kitknastarenkaiden ansiosta ja tekniikka murheiden takia. Eli vinkkinä kaikille ettei sellaisiin kannata rahojaan tuhlata. Oppirahat on näköjään aina maksettava..  >:(

Johtuiko pyörähdykset radalla siitä ettei harjoitus kierroksia saanut ajaa? Meillä kävi niin huono tuuri, että ei tainnut olla yhtään lähtöä jossa ei olisi joutunut pyörähtäneen auton kanssa kolariin tai väistöliikkeen takia pyörähtänyt itse.

Saatiin naapuri tiimistä 10 vuotta vanhat nastarenkaat lainaan kun kolarissa särkyi takavanne niin ne pitivät paremmin kuin uudet kitkanastat! Jos nyt saisi uudelleen äänestää niin olisin yksityyppi renkaan kannalla.

Tässä videota http://www.youtube.com/watch?v=8Slf4kSMPCo

ps. nastarenkaat löytyi!
« Viimeksi muokattu: 21.02.2012 18:08 kirjoittanut Tuomas Halonen »

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #88 : 20.02.2012 19:04 »
Moro,
Jotenkin kuulostaa lajin ominaisuuksilta; huono pito, pyörähdykset ja tekniikkamurheet.
Hyvinhän nuo renkaat ainakin videolla näytti pitävän, kunnes rysähti. Uutena ei nastatkaan pidä yhtään, kunhan nasta nousee kunnolla yläs niin ehkä sitten. PS tyhjällä kumilla ajo nostattaa nastaa...

Meidän tiimit 3, 4 ja 5 oli häntäpäässä vaikka ajetaan jo toista kautta. No joo, Black Rose oli sitten ihan viimeinen, sori.
Junnukuski (12) ajoi R120 koneella ja ei mitään ongelmia eikä yhtään pyörähdystä.
Meillä on uudet koneet ja rungot, reenattu on kuin heikkopäiset ja kaikilla nastarenkaat. Ja pas..t, koko ajan penkassa, koneet ei käy ja vehkeet jäässä. Paitsi sillä ainoalla junnulla
Mutta hei, mukavaa oli ja Vantaalla jatketaan. http://youtu.be/siFLh9ZfLWM
« Viimeksi muokattu: 20.02.2012 19:06 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

Tuomas Halonen

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
    • Black Rose Racing
Vs: Jääkart 2012
« Vastaus #89 : 20.02.2012 20:37 »
Joo tossa videossa olikin ne nastarenkaat jo takana ja hyvin puski kun oli kitkanastat edessä.
Tuossa videossa ajoin just ekaa kertaa sillai et oli ne nastarenkaat ja tuli jo sellanen olo et täähän on
hauskaa ja sit napsahti ja taka-akseli solmuun. Alkuerät oli vain taistelua päästä maaliin..


 

Team Laine Verkkokauppa