Kirjoittaja Aihe: Leopard cup  (Luettu 11332 kertaa)

250?

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Leopard cup
« : 21.10.2011 22:04 »
Hei
Nyt olisi tallissa x-30 ja birel runko. Ajetaanko ens kesänä Leopard cuppia? (mitä lukenu kirjoituksia niin ollu aika vähän osallistujia?)

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: Leopard cup
« Vastaus #1 : 25.10.2011 17:42 »
Jaa-a!? Ensi kevät näyttää millainen Leopard / X30 Cup tulee 2012.
Tänä vuonna homma ei toiminut. Mm. tiedotus tökki ja osin tämä
vaikutti osallistujamäärään selvästi alentavasti vrt. aiemmat vuodet.
Ja se taas siihen, että osa kisoista peruttiin...ja... (loppupisteet edelleen julkaisematta!)

Yleisesti ottaen Leopard / X30 Cup on hieno aikuisharrastajasarja,
joten toivotaan että järjestäjä saa puhallettua sarjaan jälleen uutta henkeä ensi keväänä.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2011 10:29 kirjoittanut Jarno_71 »

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Leopard cup
« Vastaus #2 : 25.10.2011 20:24 »
Voisiko järjestävät tahot tehdä pienen YYA-sopimuksen ja esim. yhdistää TAGin ja Leopardi-Cupin?
Sallisivat vaikka molemmat rengasmerkit ja ajettaisiin TAG-painoilla.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Leopard cup
« Vastaus #3 : 25.10.2011 23:10 »
No renkaat ovat ihan pienesti eri nopeuksisia...

Ja lisäksi Leopard/x30 kuskien kisamäärä puolittuu, eikä osa Cuppia kiertävistä halua osallistua "kovempaan" TAG sarjaan.
Homman Pitää Olla Hauskaa

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Leopard cup
« Vastaus #4 : 26.10.2011 11:08 »
No renkaat ovat ihan pienesti eri nopeuksisia...

Ja lisäksi Leopard/x30 kuskien kisamäärä puolittuu, eikä osa Cuppia kiertävistä halua osallistua "kovempaan" TAG sarjaan.


No onhan se noinkin, mutta onko siinä nyt oikeesti sitten järkee ajattaa miljoonaa vasemmalla kädellä hoidettua sarjaa jossa ajaa viisi autoa? Mahikset podiumille on tietty isommat jos se kerran näissä sarjoissa on se pääasia...

Renkaat taitaa kyllä tosiaan olla vähän erinopeuksisia edes painoilla tasattavaksi, mutta kyllä tolla alueella voisi järkkärit yhdessä jotain suunnitella. Onhan noita renkaita erilaisia myös eri valmistajilla.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Leopard cup
« Vastaus #5 : 26.10.2011 16:40 »
Kummat on nopeammat?

Rinne on ajanut elokuun puolivälissä Vihdissä TAGin aika-ajossa 48.2 Ja Turtiainen Leopardi-cupissa muutaman päivän päästä 48.3.

Olosuhteet muuttuu ja kuskit on eri kavereita eri moottoreilla, mut aika ristiin rastiin menee, kun noita aikoja tuolta mylapsista kattelee. Omakohtaista tuntumaa ei ole muistissa.

Ja ihan rauhassa tässä kyselen,ehdottelen ja ihmettelen.


MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Leopard cup
« Vastaus #6 : 26.10.2011 21:17 »
Jep.
Olosuhteet radalla muuttuu helposti jo seuraavaksi päiväksi.  :P
Molemmista gummeista runsaasti kokemusta omaavana:
Vega SL6 "tasapainoisempi", mutta keskimäärin n.0.3-0.5sek hitaampi. Sivuttaispidossa vähemmän eroa kuin pitkittäispidossa, joka on SLR:llä tuntuvasti parempi.
Uutena Maxxix SLR:n ensimmäiset "aika-ajo" kierrokset 3-6 ovat noin 0.3-0.5sek nopeemmat kuin 6-> eteenpäin. Tätä ei juuri havaittavissa Vegalla. Tosin tuon ominaisuuden esillesaamiseksi pitää osata ajaa, eli ei tule ihan ilmaiseksi.  :P Grip:piin pitää adaptoitua todella nopeasti, koska uuden renkaan pinnalla paksu ja liukas suojakerros, jonka alla on välittömästi se pitävin pinta. Vähän kuin märkä rata kuivuisi hetkessä ja heti pitää pystyä vetämään maksimilla.
SL6:set ovat joskus jopa nopeemmat edellispäivänä "korkattuna".

Molemmat gummit kestävät hyvin kierroksia, totaalinen romahtaminen tulee varsin myöhään. Vegalla olen jopa ajanut voittoon 3 kisakerralla.
Kestävyyteen luonnollisesti vaikuttaa ajotapa ja rungon säädöt. Optimi rungonsäädöillä ja oikealla ajotavalla rengas ei luista, vaan energia suuntautuu haluttuun suuntaan, eikä silloin rengaskaan kulu niin paljon.

Maxxis osaa jopa talvehtia varsin mallikkaasti, eli syksyn gummit toimivat suht hyvin keväälläkin.

SLR ilmeisesti toimii myös hyvin laajalla paine-alueella. Me ei olla saatu sitä toimimaan kuin alemmassa rekisterissä, mutta riippuu varmaan ajotavasta ja rungosta. SL6 tarkempi paineista, toisaalta kelit ei juuri tunnu SL6:lla paineisiin vaikuttavan.

Vihdissä on TAG autolla päästy SLR:llä 47.8:n lähelle, SL6:lla taitaa olla paras 48.19?

Pääsääntöisesti(!?) Leopardissa vetää juuri niitä ukkoja joita ei se tosipäissään vääntäminen tai pärjääminen niinkään kiinnosta, vaan se että pääsee ajamaan jonkun kanssa kisaa. Eipä ole missään muissa kisoissa näkynyt että 5min ennen lähtöä koko varikko menee jeesaamaan yhtä kaveria jotta ehtii mukaan lähtöön !! Usein myöskin toimihenkilöt joutuvat muistuttamaan varikolla mukavia turisevaa kuskijoukkoa, että se lähtö olis tuolla lähdönjärjestelyalueella... 5min sitten.  :P
(Ja voin muuten sanoa että ykkösenä kilpaa ajminen on tylsintä ja turhinta hommaa, ainakin näin aikuis-iässä kun ei ole uraa edessä. Sama kun ajaisi yksin rataa ympäri, paitsi että maksaa enemmän... noh, saahan siitä 8€ pokaalin... jee..   ::) )

Itse radalla kisaaminen on itseasiassa tiukempaa LeopardCup:issa, koska kaikilla samat koneet. (paitsi että x30:sessä keskipotku, joka Leopardista puuttuu) TAG:issa taas pystyy hieman taktikoimaan eri moottorityyppiä vastaan ajettaessa, jos osaa hyödyntää oman moottorin ominaisuuksia edellä ajavan kaverin moottoriin. Ohituspaikka löytyy tällöin helpommin. Ainakin todella loisteliaassa / asiallisessa / menestyksekkäässä / komeassa  K-30 Racing "kilpa"-tiimissä tallipäällikkö seuraa jatkuvasti miten muut kuskit ovat laitteensa saanneet radalla vauhtiin ja monimutkaisten laskentakaavojen perusteella (=hihasta) asettaa kuskilleen oivat säädöt.   ;D  ;)

Tuskimpa ne renkaat ensi kesäksi muuttuvat. Ovat juuri saanneet EU:n vaatiman seoksen ulos, joten tuotekehitys taitaa olla hetkeksi ohi harrasterenkaalla...

Lainaus
Mielenkiintoista...  Kerro lisää

Siis tarkoitin että niille koville Äijille,(kuten allekirjoittanut aikoinaan) jotka vetää molemmat sarjat, on kisoja 8 + 8 kpl. (ja aikoinaan XON TAG tynkä + aluemestaruus + ....)
Tietysti jos LeopardCup kuolee, niin jäljelle jää vain TAG, eli puolet. JuuSee?

Sarjan järjestäjät saavat pääosin tulonsa rengasmyynnistä, ei itse sarjan osallistumismaksuista.
Tämän johdosta eri järjestäjien (maahantuojien) on hankala yhdistää sarjoja, koska luonnollisesti kisaajat ostaisivat vain nopeempaa mallia.
Myös erillaisilla renkailla ajavat kartit voisivat olla vaaraksi toiselleen radalla. (esim: toinen pysähtyy 5m jarrumatkalla toinen 7m, tähän kun lisätään mahdolliset painoerot: a´vot)

Uskon että molemmille sarjoille löytyy tarve. Lisäksi kun kerran se kalusto on hommattu, ja useinmiten maksettukkin, niin miksei ajaisi molempia sarjoja?
Vanteet on niin halpoja että niitä voi ostaa riittävän määrän ettei tartte kokoajan jumpata. Itsellä oli 4 sarjaa kuivankelin vanteita ja 2 märän. Niillä pyöritti hyvin renkaat molempiin sarjoihin. Ja ennenkuin joku piippaa, että: "miten niin halpoja?", niin kysyn että paljon se auto+moottori maksoi?   8)
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Leopard cup
« Vastaus #7 : 26.10.2011 22:43 »
No sitten, sellasii ei täälä päin oo näkynykkään  ;D
Luulin jo että Leopard Cupin kisat tarkoitus puolittaa... (tosin ei niistä taidettu nytkään kun ajaa puolet :) )

Alkaa näkyyn, kun kolme-neljä kautta vetää kaiken mihin mukaan pääsee. Se ilmestyy sinne vessan peiliin.   ;)
Ajotaito kasvaa kohisten ja alkaa kummasti erottamaan pienetkin muutokset/säädöt kalustossa.
Homman Pitää Olla Hauskaa

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: Leopard cup
« Vastaus #8 : 27.10.2011 10:00 »
MKR esitti asian tyhjentävästi. Tietää mistä puhuu, kokemuksesta.  :)
Hienoa kilpailukesää 2012 odottaen ja päättyneestä kaudesta kaikkia kiittäen.

- Jarno

« Viimeksi muokattu: 27.10.2011 11:55 kirjoittanut Jarno_71 »

250?

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Leopard cup
« Vastaus #9 : 15.12.2011 13:43 »
Paljonhan tuo x-30 ja birel about painaa ajokunnossa? (Tankki tyhjänä?)

Sigfrid

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 280
Vs: Leopard cup
« Vastaus #10 : 15.12.2011 14:59 »
Kertokaahan kultaranteet ja miksei muutkin mikä on SE JUTTU millä saadaan
enemmän kuskeja näihin kahteen harrastesarjaan, muuttamatta vanhasta mitään?


MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Leopard cup
« Vastaus #11 : 15.12.2011 20:59 »
No ainakin on varmaa että olemassaolevasta kuskikannasta on turha yrittää nyhtää. Lisää osanottajia saadaan ulkopuolelta ja se vaatii mm kauppiaiden aktiviteettejä. En ole vielä nähnyt yhtään printattua esitettä kummastakaan sarjasta yhdenkään kauppiaan tiskillä, jonka voisi myyntitilanteessa ojentaa tiskin yli asiakkaan käteen, kun hän on juuri ostanut sarjaan sopivat laitteet... Voinhan olla väärässäkin...   :P
Homman Pitää Olla Hauskaa

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Leopard cup
« Vastaus #12 : 15.12.2011 21:14 »
Hyvä pointti.
-Aktiiviset omat nettisivut.
-Facebook
-Autourheilu-lehti mainos
-Säännöt ja radat hyvissä ajoin julki. (oli ne mitä tahansa)

Aktiivista positiivista lobbausta.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Leopard cup
« Vastaus #13 : 15.12.2011 21:16 »
No ainakin on varmaa että olemassaolevasta kuskikannasta on turha yrittää nyhtää. Lisää osanottajia saadaan ulkopuolelta ja se vaatii mm kauppiaiden aktiviteettejä. En ole vielä nähnyt yhtään printattua esitettä kummastakaan sarjasta yhdenkään kauppiaan tiskillä, jonka voisi myyntitilanteessa ojentaa tiskin yli asiakkaan käteen, kun hän on juuri ostanut sarjaan sopivat laitteet... Voinhan olla väärässäkin...   :P

juu...ja uutena harrastajana oisin ollut kiinnostunut ajokokeilu- tapahtumista...eri moottoreita mukana, ja asioista tietävää porukkaa neuvomassa ja vastaamassa kymysyksiin...
itte ostin raksu 120, ajoin sillä pari kertaa, mutta eihän sen kulku riittänyt...oispa saanut koittaa TAG:ia, ois säästyny nekin rahat ;)
elikkäs kunnon rummutus kokeilupäivistä tarpeeksi ajoissa...voishan joku innostua...ainakin uskallettuaan kokeilla ;D
pari sekuntia liikaa...:D

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Leopard cup
« Vastaus #14 : 16.12.2011 05:58 »
hyvä idea toikin. Järjestäjä vois pitää keväällä T-dayn. Siellä jengi antai testata omia autojaan ja kokeiltais ristiin muitten autoja.

Sigfrid

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 280
Vs: Leopard cup
« Vastaus #15 : 16.12.2011 08:57 »
Nyt näyttää paremmalta kuin renkaista kinastelu, hyvä hienoo ja kiitos omasta puolestani.

2010 tehtiin Tag suomensarjasta esite.
Esitettä jaettiin mm. Helsinki motorshowssa Ninarin osastolla, Vihdin-Hyvinkään radoilla ainakin
sekä Linear powerissa.

Yritin laittaa sitä tähän pdf tiedostona mukaan mutta oli liian suuri.

« Viimeksi muokattu: 16.12.2011 10:23 kirjoittanut Sigfrid »


 

Team Laine Verkkokauppa