Kirjoittaja Aihe: 2012 TAG sarjat  (Luettu 82832 kertaa)

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #30 : 20.11.2011 18:00 »

Kiitos mahdollisuudesta osallistua TAG-sarjan 2011 kahteen osakilpailuun, kivaa on ollut ja huoltajan on ollut kiva lähteä kisapäivään mamman vierestä.
Mun mielipiteillä ei liene niin suurta merkitystä, koska osallistutaan vain muutamaan TAG-sarjan kilpailuun, mutta ehkä keventääkseni hieman tuota totista vääntöä HARRASTE-sarjassa (taitaa olla jokaisen tuossakin, kuten RMC-sarjassa ajavan, paikka Monacossa jo mennyt, niinkuin nyt on yleensä harrastuslajista riippumatta 99.9 %:lla)
On kuitenkin ollut mukavaa kun nuori tykkää ajaa ja on tälläinenkin mahdollisuus kilpailla.

Noistahan voisi järjestää äänestyksen sarjaan osallistuvien kesken, olisi sitten demokraattista, enemmistö päätöstä...

Saamassani sähköpostissa pyydettiin kommentteja:

1. Renkaat:
- jos sallitaan useampi rengas, Mojo ehdottomasti mukaan. Uskon, että meitä muitakin RMC-kisoja kiertäviä kiinostaisi kisata, kuten Olpekin arveli.
- tuo Maxxis SLR on harrastajasarjaan aivan väärä rengas, kisan jälkeen aivan loppu (ainakin meillä takarenkaat)
MIKSIKÖHÄN NÄIHIN HARRASTASARJOIHIN VALITAAN LIIAN PITÄVIÄ RENKAITA? Sama lienee Keimolan 120 cc sarjassa...
Rungon säätämistä ei opita, no, ehkä kadottamaan pitoa...
- Jyrki kuvasikin oivasti Mojon eroja verrattuna SLR:ään, me ajaetaan Mojoilla ainakin tuo 200 kierrosta, yleensä enemmän
- jos Mojo olisi sallittu, me ajettaisiin sillä, kuten Jyrki kertoi, ero tasottuu päivän myötä (testipäivänä Vihdissä omalla rungolla kun säädöt osuivat kohdilleen aika oli 48.1 s, ainakin 200 kierrosta ajetuilla renkailla)
- jos Mojo olisi sallittu, Mojoilla TAG-sarjassa kilpailevat voisivat helposti tutulla renkaalla osallustua RMC Masters sarjaan (niille jotka kaipaisivat lisäkilpailuja).
- sarjan järjestäjä saa eri renkaistakin katetta, ei todellakaan osta kuluttajahinnalla
- mielestäni Jyrkin käsitys uudesta Mojosta on hieman pieni, ero lienee 0.3 - 0.7 s radasta riippuen (tuo 0.7 s siis yli 200 kierrosta ajettuun Mojoon), paras toiminta kierroksilla 3-5

- tottakai tulee eroja jarrutusmatkoissa, mutta mitä sitten? onhan siellä noita etujarrulliakin
- ja kun kyse on harrastajasarjasta, varmasti tulee tönäisyjä ulos, mutta eihöhän ne ole tahattomia virheitä, joka johtuu enemmän riittävän ajoharjoittelun puutteesta...

2. Sarjojen yhdistäminen
- eikö juuri tuo, että on paljon kuskeja, tee elinvoimaa?
- jaetaan sitten "munakuppeja" mahdollisimman monen mittapuun mukaan: yleinen, masters, rok yleinen, rok masters, what ever niille, joille tuossa iässä munakupit on tärkeää HARRASTESARJASSA
- tai sitten Keimola nuorisosarjan malliin, jokaiselle osanottajalle (munakuppi maksaa noin 3 e /kpl) ;)

3. Painot
- ei valittamista, vaikutti kahden kisan kokemuksella tasapuoliselta
- ei tuo Rinteen Timon menopeli ole voittamaton, lienee kyse enemmän yhdistelmästä: hyvä kuski + hyvintunnettu ja tiedetty runko + moottoriyhdistelmä
- taisi Komulaisen Tomi olla TAG-kunkku kisassa päinvastoin omassa menossaan kun olivat oppineet säädöt 172 kg rungolle ja oppineet Maxxis renkaan
hyvä Tomi ja Jyrki.

4. Ikäraja
- nuoren "rotax hurjan" huoltajana, toivoisin, että jatkossakin mahdollisuus osallistua alkaen 16 v

5. Katsastus
- no, jos joku nyt viittii... ihan sama
- kuka oikeesti viittii harrastajasarjassa vilpillä? eikö siellä ole se uhkasakko ja mahdollisuus jäädä siitä kiinni... siis jos joku haluaa katsastaa
- meidän moottorit olleet aina rmc-sinetissä (eihän niitä nyt availla kisojen välillä ;))


On pakko heittää vielä kommentti, koskien Spetzin rotaxin kaasuttimen säätämisestä, ihan kuin siinä olisi jotain rakettitieteiseen verrattavaa.
On kaksi säädettävää asiaa, pääsuutin niistä se tärkein.  Yleensä ne on Suomessa 162-170, ei nyt liene vaikeaa aloittaa 168, sitten pienentää ja katsoa kellosta oliko parempi, sitten isompaa 170. Harvat säätää muuta, ei ainakaan RMC-sarjassa.
Vihdissä 172 kg painolla 84 rattaalla, 165-168 lienee hyvä normaaliolosuhteissa. Jos kaksi piikkiä isompi, nosta pääsuutinta.
Jos haluaa hifistellä, hienosäätää mutkalähtöjä, sitten voi leikkiä neulankorkeudella. Harva tekee tätä.
Eihän tuo kaasutin ole usein täydellisesti kohdillaan, mutta kuinka monta kertaa kesässä runkokaan? On kuten Spetz sanoi, yritettävä rankemmin

simuli

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #31 : 20.11.2011 21:52 »
vieläkös oli voimassa se sääntö että jos pääsee maaliin finaalissa saa yhden pisteen?

Jyrki9

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #32 : 21.11.2011 19:24 »
Hei !

Koetin houkutella meidän kuskia aluemestaruuskisoin. Ilmoitti ettei aio ajaa TAG kalustolla mokomalla mikkihiiri radalla. Saattaa kiinnostuksen vaihtelu johtua radasta jolla kisa ajetaan. Jos voitaisiin sopia että yksi TAG-suomensarjan kisa on aluemestaruuskis TAG kuskeille (tai päinvastoin) luulisi porukkaat tulevan.

Kun täällä valitettin ettei ROK ole kilpailukykyinen alentakaa painoa vaikka ekan kisaan kokeeksi. Saman voisi tehdä PRD Fireball koneelle. Sitten nähtäisiin onko todellinen syy.

Mei olimme varmaankin se tiimi joka testasi eniten. Kiitoksia vaan kovasta vastuksesta ilman sitä ei olisi kehitytty. Lisäksi tietysti uusi regas ja 1 uusi rata. Varsinaisia testejä ajettin max. 10 kertaa. 7 kisoissa ajettua rengassettiä, joista pari vielä ajettavassa kunnossa, ei olisi mahdollistanutkaan enempää. Tuo on tuskin 10 tai 100 kertaa enemmän kun keskiarvo TAG kuski (ei oltu radalla koskaan yksin).

Kisojen määrä on sopiva. Ei haitannut vaikka yksi jäi ajamatta, lomamatkan takia. Kalenteri voisi olla tiedossa aikaisemmin niin ei tapahtuisi virhettä toisten. Lisää ratoja kaivattaisiin. Kauden ei tarvitsisi venyä aivan näin kauas syksyyn.

Kiitoksia vielä kilpakumppaneille ja järjestäjille rehdistä kisaamisesta ja rennosta meinigistä varikolla.

t. Jyrki

JTH

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 72
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #33 : 21.11.2011 21:00 »
Koetin houkutella meidän kuskia aluemestaruuskisoin. Ilmoitti ettei aio ajaa TAG kalustolla mokomalla mikkihiiri radalla. Saattaa kiinnostuksen vaihtelu johtua radasta jolla kisa ajetaan.

Ite kuulin kanssa sen verran monesta suusta ihan vastaavaa että kyseinen rata liian pieni TAG kalustolle (en koskaan ole itse ajanut sielä) joten itse en tämän perusteella osallistunut...
Vastaavasti monet sanoivat että jos kisa olisi ajettu jossain muualla niin olisi osallistunut.... Eli juuri tuo rata vaikuttaa aikalailla selvästi... Nooh ehns vuonna kai ne on sit taas jossain muualla...?

Kuskeja siis kuitenkin ollut sen verran että ko. kisa ajettu tänäkin vuonna TAGIN osaltakin?



Radan ja toisen kisan takia jäi täälläkin aluemestaruuskisa väliin. Toisaalta, edellisenä vuonna kisa oli Tattarisuolla, eikä kuskeja silti ollut kuin 4. Tiedä sitten miksi? Edellisinä vuosina Vihdissä kuskeja on kuitenkin ollu ihan kiitettävästi.

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #34 : 21.11.2011 21:14 »
Koetin houkutella meidän kuskia aluemestaruuskisoin. Ilmoitti ettei aio ajaa TAG kalustolla mokomalla mikkihiiri radalla. Saattaa kiinnostuksen vaihtelu johtua radasta jolla kisa ajetaan.

Ite kuulin kanssa sen verran monesta suusta ihan vastaavaa että kyseinen rata liian pieni TAG kalustolle (en koskaan ole itse ajanut sielä) joten itse en tämän perusteella osallistunut...
Vastaavasti monet sanoivat että jos kisa olisi ajettu jossain muualla niin olisi osallistunut.... Eli juuri tuo rata vaikuttaa aikalailla selvästi... Nooh ehns vuonna kai ne on sit taas jossain muualla...?

Kuskeja siis kuitenkin ollut sen verran että ko. kisa ajettu tänäkin vuonna TAGIN osaltakin?



Radan ja toisen kisan takia jäi täälläkin aluemestaruuskisa väliin. Toisaalta, edellisenä vuonna kisa oli Tattarisuolla, eikä kuskeja silti ollut kuin 4. Tiedä sitten miksi? Edellisinä vuosina Vihdissä kuskeja on kuitenkin ollu ihan kiitettävästi.

Ihme tissiposkia kuskeina, kun ei rata kelpaa.  ;D
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #35 : 21.11.2011 21:33 »
Muutamia kommentteja ja huomioita:

Meillä SLR:stä toisenlainen kokemus: Takarenkaat kestää, mutta etuset on loppu n 150 kierroksen jälkeen. Olen kuullut samaa myös muilta kuskeilta ja ihan yhtä lailla osa sanoo että takaset loppuu aikasemmin. Uskon että tämä riippuu suuresti rungosta ja ajotavasta. SLR näyttää olevan aika herkkä "kärvähtämiselle" eli jos pinnan ajaa "yli" niin lähtee kulumaan. Hyvänä puolena SLR:ssä on se että käytettynä pitkänkin säilytysajan jälkeen on muutaman lapin jälkeen taas vauhdissa.
Esim mulla Formula-A:n kisan jälkeen takasissa oli vielä pintaa liki uuden verran, mutta vasen etunen oli n puolessa välissä. (Finaalissa ketjut tosin kesti vain 6 kierrosta)  :-\

Lainaus
onhan siellä noita etujarrulliakin
Kuten mainittu, niin käsikäyttöisiä etujarruja käytetään tehokkaasti vain tarvittaessa. Esim ohitustilanteessa.
Eivät ole oletusarvoisesti mukana joka jarrussa.

Lainaus
- eikö juuri tuo, että on paljon kuskeja, tee elinvoimaa?
Kyllä: Runsas ajajakunta tuo elinvoimaa, mutta LeopardCup:pia kiertävästä 12-18 kuskista on saatu tähän mennessä noin 4-6 osallistumaan uhkaa/lahjo/kiristä mentaliteetillä TAG:iin. Meinasitko ihan aseella uhaten..?  :P (ja juuri sille porukalle ne poksut ei merkkaa mitään)

Lainaus
ei tuo Rinteen Timon menopeli ole voittamaton, lienee kyse enemmän yhdistelmästä: hyvä kuski + hyvintunnettu ja tiedetty runko + moottoriyhdistelmä
Juuri näin: Vauhti on kaikkien komponettien yhdistelmä. Timo Rinne on hyvä kuski ja kehittyy jatkuvasti palauteta (lue Vit***lua) auliisti antavan K-30 tiimin sparrauksessa. Timo "peri" runko+moottori tietotaidon erään ranteettoman rataraakin vetäydyttyä ja sitä tietotaitoa hiottiin vielä kauden edetessä. Team Komulainen oli koko kauden hyvin samassa vauhdissa, mutta tänä kautena ajokokemus ja pelisilmä oli aavistuksen vahvempi Rinteen suuntaan.

Lainaus
kuka oikeesti viittii harrastajasarjassa vilpillä?
Jep,jep. Et uskokkaan mitä kaikkea on löytynyt juuri näistä harrastesarjoista.  ::)
Itse olen sitä mieltä että keskittykää vaan kaivamaan 0.5hp lisää tehoa moottorista. Me keskitytään sillä aikaa runkoon/ajotapaan, jotta yhdistelmä kulkee vakiona kovempaa kuin mitä se kulkisi jopa 4hp lisäteholla. :P  (alitehoisella moottorilla oppii kummasti ajamaan oikein)

Uimurikaasarissa vertauskohta on ruuvisäätöiseen:
Kerron kaverille puhelimessa ruuvien asennon (lämpötilasta tai ilmanpaineesta riippumatta) -> Kaveri lähtee vetämään kisaa -> ajaa koko kauden kilpailukykyisesti koskematta kaasariin kertaakaan. (Tietysti siinä kohtaa jos ja kun mieltyy enemmän askarteluun kuin ajamiseen... )
Toki uimurikaasari kartissa on helpompi kuin 2kpl 2 kurkkuisia vaakaimu-weebereitä Kenttiläisen kyljessä...  ;)

TAG ja LeopardCup sarjojen yksi hyvä puoli (paras?) on ollut se että vaikka radalla kisataan tiukasti, niin varikolla kaikki auttaa ja neuvoo toisiaan. Pidetään se jatkossakin sellaisena, koska juuri se tasainen kilpailu tekee näistä kapinoista osallistumisen arvoista. Tämän kesän SM-sarjan varikolla palloilleena toivon ettei se mentaliteetti koskaan eksy näihin sarjoihin.

Multa saa ainakin aina tulla kysymään neuvoa ja apua "K-30 Mötörhomeelta".

Riihimäen rata on nykypäivänä turhan kapea nopeille TAG:ille. (vaikka onhan siellä ajettu joskus jopa F250:llä kisaa)
2008 ja 2009 TAG alue 8 mestaruuskisat ajettiin Vihdissä, jossa olikin mukavasti porukkaa paikalla. 2010 Malmilla, eikä sinnekkään kovin montaa ilmaantunut. Kyllä radalla on väliä!
TAG auto on yllättävän tehokas laite, eikä moni tule sitä edes ajatelleeksi. Menee suurinpiirtein samaa tahtia kuin Formula-A luokan peli, ja siten että TAG on 25Kg painavampi! Samoilla painoilla jäisi Formula-A:kin kevyesti jalkoihin.
Homman Pitää Olla Hauskaa

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #36 : 22.11.2011 09:53 »

Aika hyvin osuu ajatukset yksiin Markun kanssa, mutta muutama kommentti, ei niinkään eriävä, vaan enemmän pohdiskeleva

Lainaus
Meillä SLR:stä toisenlainen kokemus: Takarenkaat kestää, mutta etuset on loppu n 150 kierroksen jälkeen. Olen kuullut samaa myös muilta kuskeilta ja ihan yhtä lailla osa sanoo että takaset loppuu aikasemmin.

MIKSI tälläisessa harrastajasarjassa tuota SLR, JOS kestää max 150 kierrosta. EIKÖ kannattaisi valita rengas, jolla harrastaja KULUJA PIENENTÄÄKSEEN voi ajaa vaikkapa 300 kierrosta?
Ihan nyt sama mikä merkki... kunhan kestäsi myös, että voi myös TREENATA ja harrastaa muuallakin kuin kisoissa.
Liukkaammalla renkaalla oppii myös ajamaan paremmin sekä säätämään paremmin myös runkoa...

Lainaus
Kyllä: Runsas ajajakunta tuo elinvoimaa, mutta LeopardCup:pia kiertävästä 12-18 kuskista on saatu tähän mennessä noin 4-6 osallistumaan uhkaa/lahjo/kiristä mentaliteetillä TAG:iin. Meinasitko ihan aseella uhaten..?  Näyttää kieltä (ja juuri sille porukalle ne poksut ei merkkaa mitään)

Tuokin syntyy monen asian yhdistelmästä esim

- TÄRKEIN lienee enemmän toisen sarjan pyörittäjän kiinnostuksen mahdollistamisesta (eli esim. TAG-sarjassa saisi ajaa Maxxis lisäksi Vega, Mojo, saavat myyntiä),
Katetta TAG-sarjan pyörittäjä saa myytyään "toisen" valmistajan renkaita, ei tietenkään niin paljon kuin "omasta" merkistään, mutta sarja saa elinvoimaa
Ajaminen usealla rengasmerkillä mahdollistaisi ajamisen omilla setup:lla, tutuilla renkailla, joilla olisi sitten käyttöä myös treeneissä. Mitä v..a me esim teemme LOPPUUNAJETUILLA Maxxis-renkailla kisan jälkeen?
Jos esim. Mojo:lla saisi ajaa, uskon RMC-sarjaa kiertävistä yleinsen + masters -sarjan kilpailijoiden osallistuvan osaan kisoihin (jotka sopivassa välissä, lähellä, jne)... Noilla Mojoilla voisi sitten vetää myös RMC-kisan harjoituksissa.
- uskoisin, että elinvoimaisen paljon kilpailijoita olevan kilpailun kiinnostavan? Myös niitä, joille poksut ei merkkaa mitään... Ompa muuten harvinaisen fiksuja harrastajia! Harrastaminen ja elämykset, itseltään vaatiminen ja kehittyminen pitäisi olla se joka kiinnostaa...
- ja kisajärjestelyjen pitäisi olla kohdillaan: tiedoittaminen riittävän ajoissa, pistelaskut, faciliteetit kisapaikalla (esim. sauna kaksipäiväisissä kilpailuissa), pienistä yksityiskohdista tuokin koostuu
- on varmasti paljon muutakin, joista Te pitempään mukana aikuisharrastajasarjoissa olevat tiedätte

- minä pyrkisin myös "houkuttelemaan" (tai pitäisi sanoa ennemminkin tarjoamaan mahdollisuutta) tuolta 120cc fossiilisarjoista kilpailijoita (Keimola-fossiili, Xon). Uskoisin, että sielläkin on usealla haluja, joilla sopivan pienillä kuluilla voisi käydä kokeilemassa vauhtiaan TAG-sarjassa. Fossiilisarjasta kilpailemaan tuleva voisi esim. vuokrata kilpailukykyisen TAG-mosan esim. 100 e/kisa.
Samalla rungolla mitä fossiileja (vaikka osa on vanhoja, so what?), TAG-mosa kiinni, samat Vega-renkaat, mitä fosiileissa... Uskoisin, että saattaisi useaa kiinnostaakin, käydä mittaamassa mikä onkaan oma kyyti hieman tehokkaammalla moottorilla, tutulla lähiradalla.

Markku! Kyllä ottaisin itsekin ruuvikaasuttimen, jos olisi mahdollista! On yksi asia, joka Rotaxissa on tavallaan "pielessä"... Ei tietysti tuon pääsuuttimen vaihtoon mene kuin noin 2 min, mutta...
Toisaalta ei tarvitse huoltoa oikeastaan koko kesänä, on tälläiselle laiskalle huoltajalle hyvä. Ruuvikaasarilla kuski saisi itse hoitaa kyydin ja korjata tarvittaessa.
Toinen muutettava asia on tietyst rave, paholaisen keksintö ;)

Lainaus
Multa saa ainakin aina tulla kysymään neuvoa ja apua "K-30 Mötörhomeelta".
Juuri noin se pitää näissä harrastajasarjoissa ollakin. KETÄ se palvelee, jos paremmalla tietotaidolla, mosalla, millä tahansa kuin paremmalla kuskilla voitat sarjan, kilpailun?
Kaikille mahdollisimman tasaiset vehkeet ja paras sitten voittakoon... Jokainen kehittyy kun joutuu repimään itsestään kaiken saatavissa olevan.

Itseasiassa minusta harrastajasarjoissa pitäisi olla wiki-sivuja, joissa kerrotaan, miten parhaaseen kyytiin, mitkä ne mosan salaisuudet on...
Luulisin, että loppujen lopuksi palvelisi mosa-merkkiäkin parhaiten, kun harrastajien mielessä ei olisi mielikuvia (kuten Spetz ;)), että täytyy osata rakettitiedettä tai ennustaa sammakoista, jotta saa mosan kulkemaan...
Netissä on tietenkin paljon hyviä artikkeleja, mutta kaikki ei välttämättä lue engelskaa sujuvasti. Esim. meidän kotisivulta löytyy linkit viiteen rotax-tuning artikkeliin niille, jotka eivät viitsi kirjoitaaa 'tuning "rotax max"' google-kenttään
Kimi onkin tehnyt hyvää työtä rungon säätöjen opastiseen, mutta tuokin tieto pitää etsiä googlella.



JTH

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 72
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #37 : 22.11.2011 15:37 »
Fossiilisarjasta kilpailemaan tuleva voisi esim. vuokrata kilpailukykyisen TAG-mosan esim. 100 e/kisa.
Samalla rungolla mitä fossiileja (vaikka osa on vanhoja, so what?), TAG-mosa kiinni, samat Vega-renkaat, mitä fosiileissa... Uskoisin, että saattaisi useaa kiinnostaakin, käydä mittaamassa mikä onkaan oma kyyti hieman tehokkaammalla moottorilla, tutulla lähiradalla.

En tiedä ymmärsinkö nyt ihan oikein, mutta SL8:lla samoissa lähdöissä ajaminen on vähintäänkin arveluttavaa.

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 330
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #38 : 22.11.2011 16:12 »
- minä pyrkisin myös "houkuttelemaan" (tai pitäisi sanoa ennemminkin tarjoamaan mahdollisuutta) tuolta 120cc fossiilisarjoista kilpailijoita (Keimola-fossiili, Xon). Uskoisin, että sielläkin on usealla haluja, joilla sopivan pienillä kuluilla voisi käydä kokeilemassa vauhtiaan TAG-sarjassa. Fossiilisarjasta kilpailemaan tuleva voisi esim. vuokrata kilpailukykyisen TAG-mosan esim. 100 e/kisa.
Samalla rungolla mitä fossiileja (vaikka osa on vanhoja, so what?), TAG-mosa kiinni, samat Vega-renkaat, mitä fosiileissa...

Melko villejä ideoita, poitsit siitä MUTTA eiköhän pidetä Fossiilisarja fossiilisarjana ja siihen liittyvät keskustelut sääntöineen ja spekulointeineen omissa viestiketjuissaan. Aika moni TAG-kuskeista on ajanut Fossiilisarjaa ja räpättimen kiinnostuksen lopahtamisen myötä tilalle on tullut TAG-peli.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2011 18:39 kirjoittanut sirace »

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #39 : 22.11.2011 18:07 »
Tätä keskustelua on luettu yli 1000 kertaa ja viestiä / ideoita on tullut
paljon. Hyvä niin. Lisää saa laittaa.

Olisiko tuossa kirjoittajalla mennyt SL6 ja SL8 sekaisin?...tiedä häntä.

TAG kisoihin voi myös vuokrata koko kaluston eri toimittajilta (ei pelkästään moottoria).
Kannattaa pitää mielessä. ROK -moottorista: ROKlla pärjääminen on haasteellista,
mutta (ainakin joillain radoilla) mahdollista. Hyvinkäällä sillä ajaa tasapäisesti muiden kanssa, Lahdessa
enemmän haastetta ja Vihdissä vielä vähän enemmän. Herrat Saari, Laiho,
Grönholm, Haaparanta, Pääkkönen, jne (anteeksi, jos joku unohtui) ovat taannoin
ajaneet paalupaikkoja, voittoja ja palkintosijoja ROK:lla niin Vihdissä, Hyvinkäällä kuin Lahdessakin...
painon laskeminen 162 kg:sta alaspäin on vaikeaa koska autoihin ei tahdo
sitten löytyä tarpeeksi kevyitä kuskeja. 162kg ROK tarkoittaa noin 70-72 kg
kuskia ja siinä on autoa jo kevennetty lipoakulla yms. Tietty, jos paino olisi 160 kg, niin siinä olisi vaihtoehto
kevyemmille kuskeille (ja laihduttamishaluisille). Tuo 160 kg taitaa olla maailman finaalissa ROKin painona.
Itse olen ajanut parhaat TAG aikani Hyvinkäällä ja Vihdissä ROK:lla!
(Lahdessa en ole kokeillut) Runko ja koneen säädöt olleet tuolloinen huippuluokkaa...
Ehdotan ens kesälle ROK:lle omat pisteet ja pytyt.
Eli nyt kalusto pois talleista pölyttymästä ja kisoihin...hauskaa
se on joka tapauksessa!
« Viimeksi muokattu: 22.11.2011 18:35 kirjoittanut Jarno_71 »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #40 : 22.11.2011 18:43 »

Minun huippukalustoani, siis Sririt runkoa ja monien mielestä ylivoimaista Leopard (28hp, eli heikoin) moottoria ajoi ROK moottori karkuun TAG:issa 2008 ja 2009 Vihdissä. (puhumattakaan Hyvinkäästä  ::) Siellä jäin n. 0.7sek /kierros, kun Vihdissä ero oli 0.2sek)

Nähdäkseni ROK:in ongelma on se että ne jotka ovat saanneet sen kulkemaan, eivät kerro muille millä säädöillä.
Päinvastoin kuin esim Leopard ja X30 kuskit auliisti jakavat toisilleen tiedot parhaista säädöistä (varsinkin LeopardCup:issa).
Niimpä ne ROK kuskit joilla ei kulje, tuntevat itsensä aika voimattomiksi, kun toisella sama mylly potkii ihan suorallakin osuudella horisonttiin.
Siinä harrastaja äkkiä tuntee ettei kaikilla ole samanlaiset inkkarit kanootissa...

Olen muutaman kerran päässyt ko myllyä hieman ropaamaan, lähinnä Timo Rinnettä maailmanfinaalissa mokatessa, mutta ihan täydellinen tietokanta minulla ei ole. Mutta koska Timo:n vauhti on ollut kuitenkin ihan kohtuullisessa tasossa, ottaen huomioon yleiset olosuhteet, minun mekanointi ;) , edellisen illan baarikierros ja käytössä olleiden moottorien käyttöhistoria, niin ihan metsässä ei minun "säätöarvo-talukko" taida tuolle myllylle olla?

Jos joku raaskii luovuttaa minulle käyttöön tuollaisen moottorin, niin voisin koittaa ajaa siihen keväällä testiä ja etsiä siihen arvot jotka sysäävät ja julkaista ne kaikille täällä. Toki siinä saattaa mäntä rotia rakkuloille kun etsitään limiitit.
Homman Pitää Olla Hauskaa

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #41 : 22.11.2011 19:16 »
täällä on monenlaisia rengasratkaisuja tarjottu, mutta oisin kysynyt, kun kirjoitusketjusta en löytänyt, paljonko oikeasti mojo on hitaampi esim. vihdissä, kuin SLR?
tuntuu olevan monille ylipääsemätön ongelma ajaa RMC:tä Mojoilla ja suomensarjaa Maxxikseilla...ei ne renkaat nyt niiiiiiiiin kalliita ole, etteikö niitä kahta eri tyyppiä vois olla??? vai onko ongelma rungossa, ts. eikö Mojon säädöillä yksinkertaisesti voi ajaa Maxxiksen renkailla, eikä porukka jaksa ruuvata runkoa aina eri säätöihin?? tämä vaihtoehto onkin sitten pahempi, kun tarkoitus ois ens kesänä molempia ajaa... :P
pari sekuntia liikaa...:D

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #42 : 22.11.2011 20:02 »
Mojosta / SLR en osaa sanoa, mutta ainakin meillä laitteet pomppii
ihan eri tavalla SL6:lla ja SLR:llä. SLR:llä ei olla saatu toimimaan
kuin satunnaisesti/ollenkaan, SL6:lla hyvin. Tästä tuloksena se,
että ollaan ajettu SL6:lla kovempia aikoja kuin SLR:llä, vaikka
asian pitäisi olla toisin päin. No, ei olla kyllä laitteita säädettykään,
vaan ajettu periaattella laitteet ulos rekasta ja ajamaan (suoraan aika-ajoon.
koska se on kuulemma treenausta varten  ;D)
Itselläni asiaa voisi selittää psykologialla tai huonolla ajotaidolla,
mutta kun tiimikaverinani ajavalla Ratojemme Rubensteinilla on sama ilmiö.
Voitti muuten Leopard Cupissa erän (ja olisi voittanut ilman
kanssakilpailijan törmäystä toisenkin) renkailla, joista Pekka
Pirkola totesi, että et sä noilla voinut ajaa  :o...oli kaivettu jostain
komeron pohjalta. Olivat ihan eri väriset ja muotoiset, "lievästi
ylivuotiset". Ja Hyvinkäällä TAG kisassa 3. (0,05 s. voittajasta)
renkailla, joista ei nappuloita enää ollut näkyvissä. Että ratkaiseeko
kone, renkaat vai kuljettaja. Ja missä järjestyksessä? Veikkauksia?
Ajakaa parempienne kanssa, se pitää nöyränä, avartaa ja saattaa joitain jopa kehittää...

« Viimeksi muokattu: 22.11.2011 20:05 kirjoittanut Jarno_71 »

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #43 : 22.11.2011 20:08 »
Mulla alkaa fiilis vahvistua siitä, että sallimalla Mojo, Maxxis ja Vega alkaa TAG heräämään ennen näkemättömään suosioon :)

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #44 : 22.11.2011 20:14 »
Lainaus
täällä on monenlaisia rengasratkaisuja tarjottu, mutta oisin kysynyt, kun kirjoitusketjusta en löytänyt, paljonko oikeasti mojo on hitaampi esim. vihdissä, kuin SLR?
TAG-sarjassa Vihdissä taisi kesällä 2011 Timo Rinne ajaa nopeimmain 47.955 s (siis Maxxis)
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1944217

En usko, että ero Mojoihin on kovin suuri kun auto on säädöissä.
Meitin parhaaksi ajaksi noin 200 kierrosta ajetuilla Mojoilla jäi 48,7 s TAG-painoin. Tuo yhden päivän säätöjen etsimisellä 7 kg normaalia enemmän lisäpainoja (RMC-painoihin). Auto ei missään nimessä hyvissä säädöissä (tuo siis koskien TAG -sarjan 3. osakilpailua, joka ajettiin omalla rungolla, TAG-kunkku kisassa oltiin vielä suuremmissa ongelmissa lainarungolla, jossa ongelmana oli aivan hurja liikapito, jota ongelmaa ei saatu ratkaistua).

Mojoista lähtee 0.3 - ja jopa 0.7 s pois kun alla on uudet aika-ajossa. RMC-sarjan painoin "oikeina" kahtena peräkkäisenä treenipäivänä parhaaksi jäi myös 200 kierrosta ajetuilla Mojoilla 48.3 s. Päivän mittaan kun Maxxikset kuluvat, Mojot ovat yhä kilpailukykyisemmät...
Joten lähellä ovat, loppujen lopuksi.

Maxxiksilla parhaaksi jäi kahdessa kisassa kait 48.4 s, kuski tuumasi että ainakin puoli sekuntia pitäisi ottaa pois, auto ei hyvissä säädöissä ja pitäisi osata ajaa, Maxxiksilla voi jarruttaa reilusti myöhemmin. Olen samaa mieltä kuskinkin kanssa, ajo näytti Maxxikseilla kaamealta, harrastinkin siitä Markun suosimaa valmennuskeinoa, eli rankaa v..lua. ;)

Lainaus
tuntuu olevan monille ylipääsemätön ongelma ajaa RMC:tä Mojoilla ja suomensarjaa Maxxikseilla...ei ne renkaat nyt niiiiiiiiin kalliita ole, etteikö niitä kahta eri tyyppiä vois olla???

KYLLÄ ne on niin kalliit! Meiltä meni 12 sarjaa Mojoja tänä vuonna, enemmän olisi pitänyt käyttää mm. perjantain harjoituksissa, mutta kun ei varaa
Tuon kun lasket, tekee yhteenä 2160 e, a 180,-.

Siihen kun lisäksi nuo kaksi sarjaa Maxxis a 178,-. Jos TAG-kunkku kisapäivänä olisi ollut sademahdollisuus -> se olisi tarkoittanut saderenkaiden ostoa --> se taas sitä, että emme olisi ajaneet, jos olisi satanut

Maxxisilla emme tee TAG-kisan jälkeen mitään, eikä niillä tekisi muutenkaan mitään, kun ne on loppu (no, muutaman vedon ehkä riittäisi)
Rengaskulut on 20 % kauden kuluista, enempään pitäisi olla varaa, mutta...
TIEDÄN! Ei tämä ole persaukisten laji  ;D
Mutta parhaamme yritämme, onpahan näilläkin euroilla poika poissa pussikaljaporuksta


Lainaus
Mojon säädöillä yksinkertaisesti voi ajaa Maxxiksen renkailla, eikä porukka jaksa ruuvata runkoa aina eri säätöihin??

On todellakin aika erilaiset renkaat, Maxxis on liimarengas, pito valtava. Autoa pitäisi säätää ottaen pitoa pois, Mojoilla yritettään hakea lisää.
Lisänä tietysti tuo TAG-sarjan 7 kg lisäpaino, pitäisi keksiä sille tasapainoinen hyödyttävä sijoitus. Ilmanpaineetkin näkyvät olevan aivan eri, Maxxis vaikuttaa todella tarkalta (rengas pilalla, jos menee "yli"?)
Säätöjen etsiminen on sitä kivaa hommaa, yhdessä tekemistä pojan kanssa, mutta miten säädät, jos yhdessä kisassa ajetut Maxxikset on jo loppu?

Enemmän tuossa on siis mitä v..ua tehdä yhdessä kisassa loppuun ajetuilla Maxxikseilla? (toistan itseäni ;))
Jos TAG-kisasta jäisi kisan ajetut Mojot, niillä voisi hyvin treenailla RMC-treeneissä.


Ja tuo saattaisi saada useamman muunkin RMC-sarjan kuskin kiinnostumaan satunnaisesta osallistumiseta, ja sehän tietää --> ENEMMÄN KUSKEJA joka taas TIETÄÄ --> MORE FUN



tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #45 : 22.11.2011 20:38 »
justjust...en osaa muista renkaista sanoa mitään, kun takana on huima yhden kauden ajokokemus ;D
minulla oli joka kisaan uudet renkaat (ajoin siis vain Suomensarjaa), kisan jälkeen reenasin kisarenkailla seuraavaan kisaa asti, ja ajoin noin 75kierrosta/reeni, n.2-3 kertaa vkossa, ei mitään ongelmia renkaiden kanssa...JOLLEI mennyt paimioon ;D siellä renkaat kesti sen yhen illan 8). Vihdin radalla renkaat kesti huomattavasti kauemmin...vauhtini ei tietenkään ole huippujen tasolla, mutta 49 aikoja ajoin tasaisesti...

ensi keväänä pitää testata mojoa ja maxxista samana päivänä, ni saa jotain osviittaa...ja palkkaan jonkun runkogurun (vapaaehtoisia???) viikonlopuks antamaan vinkkejä runkoon ja ajamiseen muutenkin ;D koko kesä meni, kun ihan itte opetteli, ja vasta viimeisissä kisoissa sai jotain vauhtia pidettyä :)
eikä ensi kausi ainakaan enenpää maksa kuin tämä... ;D
pari sekuntia liikaa...:D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #46 : 22.11.2011 21:22 »
Miten ihmeessä teillä on rungon säädöt?
En vaihtanut rungon säätöjä mihinkään kun ajoin:
*  -99 Haase pulsar SuperCup:in Contin CAB/CBB:llä vs LeopardCup Vega SL5 (sininen)
*  -02 CRG:llä SuperCup:in Contin CAB/CBB:llä vs LeopardCup Vega SL5 (sininen)
*  -06 CRG:llä TAG:ia Maxxix HG3:lla vs LeopardCup Vega SL6
*  -08 Spirit TAG Maxxis HG3 vs LeopardCup Vega SL6
*  -08 Spirit Formula-A  vs Vega SL6

Samoin TJR:lläkin on samat säädöt molemmille gummeille... WTF?

Onkos painopisteet ihan kohdillaan, koska periaatteessa rungon ei noin pienestä pidon erosta pitäisi ajettavuudeltaan muuttua? Sivupito on melkein samaa tasoa. Suurin ero on jarrumatkassa. Eriasia on kun mennään vetämään esim Gardalle. Jos mielestäsi SLR on pitävä rengas Suomessa, niin Gardalla auto nousee pystyyn talven käytettynä seisseiden SL6:silla, heti ekassa mutkassa varikolta lähdettäessä, jos autossa on suomen säädöt. (tämäkin on kokeiltu)

Mojon osalta en osaa sanoa mitään, kun en muista sellaisia edes läheltä nähneeni. (onkos ne sellaiset mustat ja pyöreet?  :P )
Miten niitä voi niin paljon tarvita, jos ne kestää hidastumatta niinkin paljon? En ole kuullutkaan että harrastesarjoissa harkkapäiväksi joutuisi pärjätäkseen vetämään uutta nakkia alle?  :o  SM:ssä ymmärrän toki.

TAG:iin menee maksimissaan kisapäivien verran renkaita, ja sekin on jo ihan tuhlausta kun iltakisoissa ajetaan varsin vähän. Jopa syksyllä käytettynä talliin nostetut renkaat toimii täydellisesti taas keväällä! Ja ajoin täysin kylmin, pari vuotta levännein rantein 3 vuotta vanhalla SL6 setillä LeopardCupissa toiseksi. Tosin se ei kerro muusta kuin miten kehnoja kuskeja siellä ajaa. :P Juu, terveisiä vaan kaverit !   ;D

Nyt kun muistelen niin alkaa tuntumaan oudolta nuo maininnat SLR:n kestämättömyydestä. AKK testasi taannoin renkaat ja valitsi SLR:n renkaaksi Yammuun viime kierroksella, koska oli kestävin kaikista testatuista renkaista.. Hmm.. Mitäs paineita olette käyttäneet?

Katselin tuota kirjanpitoa niin SLR:llä pystyy vetämään yhden päiväkisan lisäksi iltakisan kilpailukykyisesti. Sen jälkeen putoaa aikaa sen verran pois että on suurinpiirtein SL6:n tasossa vielä noin +100 rundia. Toki riippuu edelleen ajotavasta ja rungon säädöistä!
Huom: Kärjen Rauli ajoi 2010 koko kauden TJR:n kisakäytöstä hylkäämillä SLR renkailla. Eikä mitenkään huonosti. Häntä ja Hyvinkään salamaparonia(jota Jarno jo mainostikin) yhdistää sama asia: Toimivat ranteet.  ;)
« Viimeksi muokattu: 22.11.2011 21:25 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #47 : 22.11.2011 21:52 »
Olin kuin puulla päähän lyöty.
Noo, täytyy ottaa sen verran takaisin, että kyllä siellä kovia kavereita ajaa. Turtiaisen Jussi on parantanut ajoaan todella huimasti. Bromanin Olli ja Simo sekä Anttilan Petri linevät edelleenkin hieman ylipainoissa, mutta silti vauhti on kovaa luokkaa? Uudet tulokkaatkin, kuten Jani ja uustulokas Jouni näyttävät myös saavan nopeesti juonen päästä kiinni.
Homman Pitää Olla Hauskaa

J.P.K

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #48 : 22.11.2011 22:14 »
Ehdottaisin yhdeksi rata vaihtoehdoksi Kokemäen rataa. 

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #49 : 22.11.2011 22:27 »

On aivan älytön ero Maxxis ja Mojo. Vaikuttaisi että tuo Maxxis ja Vega olisi hyvin lähellä toisiaan?
Mutta Markku, testataan keväällä?

Lainaus
Miten niitä voi niin paljon tarvita, jos ne kestää hidastumatta niinkin paljon? En ole kuullutkaan että harrastesarjoissa harkkapäiväksi joutuisi pärjätäkseen vetämään uutta nakkia alle?
Kisapäivien verran menee meilläkin renkaita, RMC:ssä on 10 kisapäivää!

Tässä käytetyt renkaat
kevätpäräys + viisi RMC-viikonloppua (molempina päivinä uudet gummit, erilliset uudet kilpailut) + sekä yks sarja käytetiin uusia Kotkan RMC-viikonlopun perjantaina kun edelliseltä vuodelta ei ollut jäänyt yhtään kunnollista sarjaa. Yhteensä 12 sarjaa.

Kun tuokin gummi antaa parhaimmillaan, eli kierroksella 3-5 aika-ajossa 0.3-0.7 s "hyvvee", olisi parasta jos voisi perjantai-iltapäivän treeneissä käyttää uutta sarjaa kun kumia on kertynyt asvalttiin. Tuo 0.3 s RMC-sarjassa kun meinaa noin 10 sijaa.
RMC-treenit ajetaan to-pe, paaaaaaljon kierroksia. Jos mahdollista, edellisenä viikonloppuna treeni (no, edellisiin viikonlopputreeneihin en jaksanut, liian pitkät matkat ;))
Sanoisin, että RMC-kärjestä 10 kärjestä puolet ainakin käyttä pe iltapäivänä uusia gummeja, ehkä enemmänkin. Tietysti riippuen aina radasta sekä huoltajan rahapussin tilanteesta ;)

RMC-sarjassa vauhtia haetaan rungosta ja kuskista, useimmilla on vain yksi mosa eli mosan vaihdolla ei vauhtia löydy.
Rungon testaaminen taas vaatii kierroksia, mielellään hyväkuntoisilla renkailla, jotta ajat on vertailukelpoisia.
Kuskin kommentit ensimmäisen TAG-kisan jälkeen oli, että ei saa minkäänlaista otetta Maxxis, ajo täynnä virheitä  (muistako Markku kun istuskelin Sun kanssa katsomossa ja pyörittelin päätä, ei ihan heti ollut osunut vastaavanlaista ailahtelevaa menoa?), ei osu jarrutukset, RMC:ssä ei olisi tuollaisella ajolla ollut 15 joukossa. Näin siis kuljettaja... Siksi ei osallistu Hyvinkään kisaan vaikka se on kuskin mielirata ;)
Kunkku kisa oli suorastaan katastrofi kun lainarungosta ei saatu liikapitoa millään pois, ei ollut soft-taka-akselia.

Mutta TAG-sarjaakin on kiva ajaa, ei tarvitse olla niin tosissaan... Kun vain kukkaro kestäisi...
Kyllä sielläkin saa ajaa kilpaa tosissaan, mutta tuskin Timoa ja Tomia lukuunottamatta kovin moni treenailee? No, ehkä Erno ja Juuso...

Lainaus
Mitäs paineita olette käyttäneet?
0.5

Meitin kuski on sitä mieltä, että ämmät ajaa siisti, auto pitää olla irti jarrutuksesa ;)




joma

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #50 : 22.11.2011 23:07 »
Mielestäni kokemäki olisi hyvä vaihtoehto, koska vuonna 2010 uudistettu rata on 8-9 metriä leveä ja 1061 metriä pitkä.(TÄSYSIN UUDELLEN PÄÄLLYSTETTY.)
Yhden kisan ajetuilla SLR renkailla n.300 kierrosta testiä kokemäen radalla.
Onko kellään mitään tietoa paljonko autoja on missäkin päin?
Täältä päin voi löytyä ehkä 5-9 autoo kapinoihin.

http://www.kokemaenfkkerho.com/index.htm

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #51 : 23.11.2011 00:08 »
On aivan älytön ero Maxxis ja Mojo. Vaikuttaisi että tuo Maxxis ja Vega olisi hyvin lähellä toisiaan?
Mutta Markku, testataan keväällä?

Testataan ihmeessä !

Ekojen kierrosten osalta SLR ja Mojo näyttäisi olevan samaa tasoa, että selvästi paras aika tulee ekoilla kierroksilla. SL6:sessa tuota ei tunnu olevan lainkaan, ja jopa joskus edellisenä päivänä "korkatut" renkaat tuntuvat paremmilta. Tämä laittaa automaattisesti heti suoraan aika-ajoissa Vegoilla ajavat häntäpäähän, kun 0.3-0.5 sek ero on kierrosajassa eroa jo muutenkin, niin SLR:n 0.5sek aika-ajoetu tarkoittaa silloin 0.8-1.0sek, eli vähintään sijoja 15->  (tietysti kovat jätkät antaa aina ton verran tasotusta :P ) Eli kärkeen ei ole asiaa.

Mekään ei mosasta löydetty mitään. Mulla 2 Leopardia, Timolla yksi ja Löfbergin Henkalla yksi (Spez kurvaili sillä). Kaikki menivät samaa kyytiä. (Spez:in auto tosin seisoi nurtsilla suurimman osan kisoista  :-[ )
Käytetyn runkomallin ominaisuudet löytyi jo mun alla 2008/2009, joten kun Timo omaksui nopeasti "lipsuttelemattoman" ajotyylin alkoi tulosta syntymään. ( me ei muuten treenattu lainkaan. Pari kertaa käytiin testaamassa. You know: Tosi tiimit ei reenaa.   ::)  Nekin rahat sijoitettiin siihen juomapuoleen.  :D )

Juu, muistan sen sun katsomossa kiemurtelun.  ;D

Aika liki noita maita ne meidänkin rengaspaineet oli. Ehkä vähän ylempänä. 0.52-0.54
Mitä olen porukoilta kuullut niin hieman ajotavasta riippuen 0.5 ja 0.6:den väliin osuu paineet SLR:llä.
Vegalla on muuten paineet tarkemmat. En ole saannut SL6:sia toimimaan hyvin koko lähdön pituutta kuin tarkalleen 0.56 paineilla. Ei juurikaan tunnu olevan väliä onko vanhat vai uudet, kylmä tai kuuma ilma.
Huomioikaa että mittareissa on eroja, joten kun lähdette testaamaan omalla mittarilla noita paineita, niin koittakaa molempiin suuntiin tuosta ja etsikää missä rengas puree parhaiten juuri omalla mittarilla mitattuna. Ja aina vedetään se kisapituus, jotta testitulos on todellinen.

Lainaus
Meitin kuski on sitä mieltä, että ämmät ajaa siisti, auto pitää olla irti jarrutuksesa
Juu, riehuntaa ja meteliä. Hauskaa ja niin pitää ollakkin, mutta liikaa liukuva rengas ei anna parasta hidastuvuutta.  ;D  Paras hidastuvuus saadaan noin max 15% liukumisella. Toisaalta mitä hemskatin väliä sillä pärjäämisellä on, kilvanajo on pääasia !   :D

Mä odottelen että nää mun ranteet ruostuis riittävästi että pääsis taas kurvaileen sinne 10 tienoille, jossa sijoitus ei ole niinkään se juttu vaan miekkailu. Muistelen kun SuperCupin aikaan kavereita jäätiin jopa odottelemaan, ettei tarttenut yksin ajaa. Ilmeisesti sitten vielä yksi kausi...  :-[

Homman Pitää Olla Hauskaa

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #52 : 23.11.2011 09:18 »

Kiitos Markku keskustelusta!

Ja Sulla on oikea ote tähän harrastamiseen, tuostakin Sun rengaspainejutusta sai varmaan moni harrastaja arvokasta tietoa.

Jep, nuoren miehen ajamisesta on moni muukin sanonut samaa, ei noin voi ajaa. En ole "lähtenyt" nyhtämään pois, kun tykkää, mitä väliä?. Kuski on aivan samaa mieltä Sun kanssa, että se "miekkailu" on tuon kartingajamisen suola, ei  poksut, ei sijoitukset. Ymmärtää hyvin, näillä mennään ja täytyy ottaa hauskuus tästä mihin on varaa.
Nuo TAG-kisat on tuoneet sen vaikeuden kun testataan edelllisenä päivänä vanhoilla Mojoilla ja sitten aika-ajoon aina ne aivan uudet Maxxikset, auto ei ole todellakaan säädöissä, on niissä niin iso ero.
Sitten menee kuskilta repimiseksi ja yliyrittämiseksi kun vauhti ei oikein kohdillaan.
Uskoisin toisaalta, että jokaisella vauhti paranisi mukavasti kun testaisi kaksi päivää hyväkuntoisilla renkailla ;)

Omalta osaltani olen ottanut osaa tähän TAG-keskusteluun, jotta sarjoilla olisi elinvoimaa, riittävästi kuljettajia.
Mahdollistettaisi ristiinajamiset, ihan sama minkä sarjojen kesken, jotta niillä, jotka haluavat kilpailla olisi siihen mahdollisuus, ilman järjettömän suuria lisäkustannuksia.
JOS mukana on riittävästi kuljettajia, jokaiselle löytyy se samanvauhtinen "vastustaja" tai mielellään hiukan nopeampi, ja jos vielä muutama useampi kuljettaja aivan nipussa, niin wot ;) . Uskon, että tuosta "miekkailusta" syntyy se nautinto ja siitä, että jos hiukan nopeamman takana kehittyy. Huomaa esim. että jos ajan ihan tuosta mistä tuo edelläajava tai ihan hitusen kapeammalla, jarrutan ihan hitusen myöhemmin, kiihdytän aikaisemmin, saavutan häntä, olen taas hiukan nopeampi, kehityn...

Uskoisin, että pahin mahdollinen tilanne on, että radalla on 5-10 kuljettajaa, erot jokaiseen 50 m tai enemmän. Näin on valitettava tilanne näissä jakautuneissa harrastajasarjoissa havaintojeni mukaan.
Onko se, että vedät kisassa yksin, ihan kuten treeneissäkin, HAUSKAA?


Jyrki9

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #53 : 23.11.2011 16:07 »
Hei !

Taitaa olla epärealistista että sallittaisiin useampi rengas. Mutta ei hätää Timolta ja muilta kuskeilta jää varmaan ylimääräisiä renkaita (eivä kuulema testaa ainoastaan V****ilevat) Myykää (= lahjoittakaa) kuskeille jotka haluavat tutustua sarjaan.

Meillä runngon säätö SLR/ Mojo tehtiin lisäpainoilla. Toki pientä viilausta mutta vaikea tehdä kun ei ole testeihin niitä uusia renkaita.

Suosittelisin TAG kuskeille, joitka haluavat kehittyä, RMC:tä. Ei taso niin kova ole (ainoastaan leveä). Nixu esim. voitti viime kaudella sekä RMC että TAG kisan (Hyvä Nixu !!). Virossa pyörii myös RMC etujarruin. Sama kaveri on ajanut siellä ja TAG kisassa kakkoseksi.

Entä se PRD. Vaikuttaa epäreilulta 26 hp/174 kg (esim. Leopard 28 hp/170 kg). Antakaa kaikille mahdollisuus osallistua. Mahdollisesti 1 tai 2 voisi kokeilla. Me ei aiota vaihta konetta onneksi/valitettavasti. Vielä mainos: halpa ja hyvä kone.

t. Jyrki

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #54 : 23.11.2011 20:43 »
Miten ihmeessä teillä on rungon säädöt?
En vaihtanut rungon säätöjä mihinkään kun ajoin
Ootko varma ettei kannata (ois kannattanu) koittaa, vai onks mosahommat vaa niin paljon kiinnostavampia?
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #55 : 23.11.2011 23:53 »
Ootko varma ettei kannata (ois kannattanu) koittaa, vai onks mosahommat vaa niin paljon kiinnostavampia?

Ei vaan valmistauduin seuraavaan kisaan nostamalla edellisen kisapävän lopuksi auton kuljetuskalustoon ja aamulla vaihdoin renkaat. (mosa huolletaan keväisin. Ei niihin kesken kauden kosketa.  :P ) Ihan hyvin auto aina toimi (paitsi se Haase). CRG:t mulle sääti "ammatti-ihminen" enkä siihen aikaan säädöistä juuri mitään ymmärtänytkään. :P  Toki huomasin eron renkaissa perseessäni, mutta esim Spiritillä samoilla säädöillä hevosenkenkään Vihdissä eron SLR:n ja SL6:sen välisen pitoeron huomaa siitä ettei SL6:lla voi vetää sinne nostamatta. Ei mitään pomppimisia tms, joka vaatisi korjausliikkeitä rungon säädöissä.

Voi olla että olisin säätämällä pärjännyt paremminkin, mutta mulle riitti tuo taso kun auto oli hyvä ajaa ja hauskaa on ollut. (Hyvin näyttää sama resepti toimivan myös Rinteen Timolla)
Samoin olis varmaan sitä mäntääkin kannattanut vaihtaa useemmin siihen mosaan..(23 kisaa samalla männällä v2009)  tai kaasarin kalvoja... tai edes sitä kaasuvaijeria, joka niin monta kertaa minutkin pudotti katketessaan sinne takariviin... (josta on myös välillä kiva taistella ylöspäin  :) )
Tosiasia on että hyvässä tasapainossa oleva runko toimii niin pitävällä, pölyisellä tai märällä radalla. (kesken kisankin voi olosuhteet muuttua)

Ja nythän Rinteen Timon Spirit on myynnissä, joten nopeimmalla on nyt mahdollisuus samaan nautintoon!
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #56 : 24.11.2011 00:12 »
Kiitos Markku keskustelusta!

Silvuplee. Samaa takaisinpäin.  :) 

Onko se, että vedät kisassa yksin, ihan kuten treeneissäkin, HAUSKAA?

Tämä on se syy miksi kyllästyin ja lopetin. Sijoilla 1-3 ajaminen ei ole enää "kivaa", sen jälkeen kun alkuviehätys menee ohi. Joko ajat yksin, tai sitten tulee menestymisen ressi, jota karkuunhan tässä hommassa työelämästä yritetään.  :o

Lainaus
...Timolta ja muilta kuskeilta jää varmaan ylimääräisiä renkaita (eivä kuulema testaa ainoastaan V****ilevat) Myykää (= lahjoittakaa) kuskeille jotka haluavat tutustua sarjaan.

Juu, meidän tiimissä olis hiljasta jos kaikki vi***lu jätettäisiin pois.  ;D
Me ollaankin noita käytettyjä renkaita jaeltu ihan ilmaiseksi, tai korkeintaan nimellistä 20€ korvausta vastaan. Kohteina ovat olleet aina eniten tarvitsevat, kunnon Robin Hood tyyliin. (pienimmällä putjetilla ajavat)

Onkos noita Fireball:eja enemmänkin täällä? En ole yhtään nähnyt. (sokea kuin lepakko) Fireball:illa pitäisi olla 1-2kg pienempi paino kuin Leopardilla. Varmaan olisi hyvä tulla sen kanssa keväällä ekaan ohjaajakokoukseen ja ottaa asia puheeksi.
Homman Pitää Olla Hauskaa

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #57 : 24.11.2011 00:49 »
Rengaskeskusteluun kommenttina, että älkää salliko useita eri renkaita (vaikka TAGia en ole (vielä) ikinä ajanut - fosaria monimerkkirenkaalla kylläkin). Kuten joku tuolla jo aiemmin kirjoitti, pahimmassa tapauksessa tuo sotkee nyt hyvin toimivat kuviot. Parhaassa tapauksessa se tuo muutaman kuskin lisää, mutta en pidä sitä todennäköisenä. Tässä syy:

Turvallisuusongelma tuo monimerkkirengas ei varsinaisesti fosarissa ollut, mutta käytännössä kaikki päätyivät hyvin nopeasti hankkimaan ne nopeimmat renkaat. Kuka haluaa antaa kavereille puoli sekuntia tai edes kympän tasoitusta, jos homman voi takuuvarmasti ratkaista ostamalla rengassarjan? Aika harva, vaikka miten harrastusmielessä ajellaankin. Se nimittäin ketuttaa hävitä se taistelu siitä kymmenennestäkin sijasta jollekin autolle jossa tiedät olevan huonompi kuski ja paremmat renkaat.



Lisäksi aikanaan perustetun KSS:n (josta Rauli voi varmaan kertoa enemmän) tarina kertoo asiasta myös jotain. KSS:ssä sai ajaa fosariautolla, mutta käytössä oli uusi, edullisempi ja nopeampi rengas. Silti sarjaan ei tullut juuri kuskeja, koska fosarit eivät halunneet ostaa yhtä ylimääräistä rengassarjaa. itse esim silloin aika tuoreena tiiminä harkitsimme KSS:ään osallistumista, mutta pääpaino oli kuitenkin fosarisarjalla, eikä viitsitty sitten ostaa yhtä sarjaa renkaita jonkun kilpasarjamme ulkopuolisen yksittäisen kisan takia (kun normaaliin kausibudjettiin kuului kaksi sarjaa renkaita kokonaisuudessaan).

No, jossain vaiheessa sitten KSS:ään sallittiin fosarinkin renkaat, mutta eipä sinne kiinnostanut sittenkään lähteä hitaammilla renkailla joukkoon, kun tiesi, että jollain on kuitenkin puoli sekkaa nopeampi auto vain siksi, että sillä on eri merkkiset nakit.  Näin se ihmismieli toimii jänskästi :)

« Viimeksi muokattu: 24.11.2011 00:51 kirjoittanut astro »

Sigfrid

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 280
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #58 : 24.11.2011 11:09 »
Huhu, melkosen paljon on aloittamani aihe virittänyt keskustelua. Hieno homma.

Oma yhteenveto keskustelusta Tag suomensarjan osalta, (Leopardi cup edelleen omana sarjana)

-Lisää ratoja
-Tiedotus ja pistetilanteet ajantasalle
-Sallittava ehkä kaksi tai jopa kolme rengasta (pitäisi testata käytännössä ennen sarjan alkua)
-Saderengas kaikilla samanlainen.

Sarjan muu konsepti ja fiilis muuten kohillaan.

Kokemukseni Vega vastaan maxxis viimeksältä on seuraavanlainen.
Ajettiin Anttilan Petrin kanssa Vihdissä reeniä, hänellä vega ja mulla maxxis koneet molemmilla x-30.
Mentiin peräkkäin hän edellä ja minä perässä minkä pääsin, jarrutuksissa saavutin mut muuten Petri meni pikkasen paremmin. Molemmilla renkailla oli jo ajettu jonkin verran.

2t58


SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: 2012 TAG sarjat
« Vastaus #59 : 24.11.2011 13:52 »
Ehkä tuo Sigfridin yhteenveto olisi ollut oiva päätös lopettaa keskustelu, mutta on pakko sanoa vielä jotain...

Missään nimessä en olisi lopettamassa omia sarjoja kuten Leopard Cup, jne (jos vain niitten vetäjillä mielenkiintoa riittää) vaan mahdollistamisen ajamaan RISTIIN PIENIN KUSTANNUKSIN. Samalla renkaalla millä ajat muutenkin, ostamatta uutta sarjaa.
Loppujen lopuksi kaikki kauppiaat voittavat, sillä mitä enemmän kilpailijoita ja kilpailijuja, sen verran enemmän menee renkaita, varaosia, kaasuvaijereitta ;) jne...

Astro loi varsinaisen muna-kana pohdiskelun kun sanoi, että älkää salliko monimerkkirenkaita
Lainaus
Silti sarjaan ei tullut juuri kuskeja, koska fosarit eivät halunneet ostaa yhtä ylimääräistä rengassarjaa. itse esim silloin aika tuoreena tiiminä harkitsimme KSS:ään osallistumista, mutta pääpaino oli kuitenkin fosarisarjalla, eikä viitsitty sitten ostaa yhtä sarjaa renkaita jonkun kilpasarjamme ulkopuolisen yksittäisen kisan takia

Kun itse yritän ehdottaa mallia, jossa tutulla renkaalla ostamatta ylimääräistä erimerkkistä rengasta, voisit osallistua (ja käyttää vaikka oman sarjan treeneissä, jopa siellä fosariautoissa treenaten) sarjaaan, niihin kilpailuihin jotka kiinnostavat...

Lainaus
kaikki päätyivät hyvin nopeasti hankkimaan ne nopeimmat renkaat.
Ne hankkivat, jotka on poksujen perään... Ja voihan sarjassa palkita vaikka erikseen Yleinen, Yleinen Master, Yleinen ROK, Yleinen ROK Master, Yleinen Vega, Yleinen Vega Master, Yleinen Vega ROK, en jaksa enempää
No, palkitaan kaikki kuten Keimolan nuorisoturnauksessa ;)

Minä en lopulta usko, että renkaissa on niin valtava ero, taisi tuo Sigrid kuvata tuota eroa Vega vs Maxxis, meidän kokemus Mojosta on että vanhoilla ajoimme 48,7 Vihdissä. Eli ihan samoihin...
Ja onhan aina mahdollisuus käyttää tasoituspainoja ;) Munakupit maksaa noin 3-10 e...

Ehkä noita tasoituspainoja tälläisessa harrastajasarjassa kannattaisi käyttää muutenkin, tyyliin edesmennyt DTM. Menestyspainoja aina +10 kg saakka, ei tarvitisi Markunkaan huilauttaa ranteitaan ;)

Tai ehkäpä joissain satunnaisessa osakilpailuissa käytettäisiin englantilaista, arvottua lähtötapaa (arvontaryhmät vaikkapa sarjan sijoituksen mukaan, jolloin suurinpiirten samantasoiset kuskit suurinpiirtein samoilta sijoilta.
Saataisiin sarjaan mahdollisesti eri voittajia ja ihan uudenlaista säpinää.

TAG Suomensarjan osallistujamäärät vaihtelivat 10-22 (tuo 10 osallistujaa sarjan 5. osakilpailu, 22 oli TAG kunkku kisa, 21 oli sarjan helluntaina ajetuissa kisassa)

P.S. Juttelin muuten RMC-sarjaan tulosjärjestelmän tekijän Tepon kanssa. Tuo järjestelmä olisi sovitettavissa pienin muutoksin myös TAG-sarjaan.
Tuossa järjestelmässä on mm. ominaisuuksia, että "vetää" tulokset suoraan MyLaps:sta, tuloksia ei tarvitse siis syöttää käsin.
Olisi pisteetkin kunnossa pikaisesti. Jos sarjan vetäjiä kiinnostaa, yhteys vaan Teppoon...
« Viimeksi muokattu: 24.11.2011 14:10 kirjoittanut SeppoS »


 

Team Laine Verkkokauppa