Kirjoittaja Aihe: R 95 tipsiä Ruotsiin  (Luettu 27167 kertaa)

75 JJ

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
R 95 tipsiä Ruotsiin
« : 21.12.2011 19:32 »
Jouko Pärssinen Ruotsista taas,olen mittaillut ja tutkinut sylinteriä tänään ja haluaisin tipsiä kuinka toimin.Imuasteet 147,5 ja sais olla 149 pakoasteet 151 sais olla 158 switch on 0,84 ja sais olla 0,80 ja kun mittailin sylinterin ollessa alaasennossa mäntä peittää sivukanavia vähintään 0,50,kysymys on nostanko sylinteriä 0.50 että saan sivukanavat kunnolla auki ja siitä johtuen saan karmean switch mitan vai koetanko tavotella niin pientä switchiä kun mahdollista.Täällä koneistus kielto männässä ja sylinterissä(ei saa ainakaan näkyä että niitä on räpelletty). 0,3-0,4 sec puuttuu ja se on jostain löydettävä täällä en kuulu mihinkään VIP porukkaan että Suomen kautta on ne kymmenykset löydyttävä. Hyvät Joulut ja Uudet vuodet talvisesta Taalainmaasta

75 JJ

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #1 : 26.12.2011 10:51 »
Olen odotellu vastausta kysymykseeni ja kun ei ruvennut kuulumaan vaikka yli 100 oli sen lukenutkin rupesin tavailemaan R120 sivuja ja ne sivut luettuani olen tullut uskoon,kiitos nimimerkille Tosi Kuski.En typeränä tajunnut että ei kai niitä semmosia taikasauvoja ole kellään että pystyy sylinterin mittoja muuttamaan, ne on mitkä on ja kun kaikilla sama sylinteri jä mäntä niin periaatteessa kaikilla samat edellytykset,se 0,3-0,4 on haettava ensin kuskista ja sitten rungosta mekaanikko vaan katsoo että on visiiri puhdas ja auto lähtee käyntiin,tämmöset asiat ovat vaan vaikeita ymmärtää kun vielä 2 vuotta sitten en edes tiennyt mikä sytytyskaapeli on vaikka se olis purassu takapuolesta.Uutena vuotena näkyy Tukholman rata olevan auki ja ilmatkin näköjään plussan puolella että sinne sitä lähdetään kehittämään sitä geeniä mikä Häkkisellä ja Räikkösellä on se dominoiva geeni.Hyvät Uudet Vuodet ja puskekaa länkiin,kirjoittelen treeni ja kilpailuraportteja kun on jotain kirjoiteltavaa.Jouko Pärssinen ;D ;D ;D

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #2 : 26.12.2011 14:35 »
Kuten sanottu R95 on koneena täällä Suomessa täysin tuntematon, joten neuvoja tuskin siihen on saatavilla. Sen sijaan ajamiseen ja runkoon löytyy paljonkin apua. Ota niistä se mitä pystyt irti, ehkä muutama kymppä lähtee jo siitä. Kuin myös Hyvät Uudet vuodet sinne Ruotsiin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #3 : 26.12.2011 18:20 »
Moi,
Tuossa tuollainen jolla saa aikaa tapettua, jos et jo ole löytänyt.


http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,2043.0.html
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #4 : 26.12.2011 18:40 »
Joo, tuo on tuo Kimin lyhyt oppimäärä kartin säätämiseen. Sillä pärjää pitkälle näissä hommissa   :)
« Viimeksi muokattu: 26.12.2011 18:42 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

75 JJ

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #5 : 26.12.2011 18:50 »
 ;D Kiitos Kimille,löysin tuon jo alkukesästä VihUA sivuilta ja sitä on tavattu sitä on tavattu kun raamattua sieltä ne säädöt löytykin että rupes olee kierrosajat 2 kymmenyksen sisässä nyt on seuraava projekti ruveta eri kovuusten takaakseleiden kanssa leikkimään meillä on pieni poika jolla 18 kg lyijyä autossa ja Birellin runko taitaa olla vähän liian jäykkä heti helpotti aliohjaus kun katkaisin etubumperin alla olevan kapean tangon kun muu ei auttanut.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #6 : 26.12.2011 21:47 »
Yksi lukemisen arvoinen säätöopus yhdeltä runkovalmistajalta löytyy täältä.
http://arrowkarts.com/files/arrow_owners_manual.pdf

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #7 : 07.05.2012 20:53 »
Mitäs tälläisestä varikkokeskustelusta tuumitte, että raket 85 jätetään historiaan ja raket 95 tulisi korvaamaan kyseisellä moottorilla ajettavat luokat? Alkaisi suomen radoilla noi suoravetoiset autot olemaan melko vähissä =/
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #8 : 07.05.2012 21:12 »
Ostan heti ysivitosen jos se on kilpailukykyinen..  Siis olettaen että se tulee raksun rinnalle samalla tavalla kuin ruotsissa.

75 JJ

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #9 : 07.05.2012 23:33 »
Jouko Pärssinen kirjoittelee henkilökohtaisia kokemuksia R 95, se on helppoa painaa napista ja ajolle ja toistaiseksi kun on vain yksi sylinteri ja yksi mäntä myynnissä mutta tulevaisuudessa varmasti tulee olemaan samanlainen sirkus kellä on supermoottori ja mikä sylinteri pitää olla että pärjää jne.Joka miehellä varmaan kokemusta myös millä toleransseilla eri valujen sylinterit ovat, olen itse nähnyt sellaisia sylintereitä että paljaalla silmällä näkee että jotain on viturallaan.

Ostin pojalle KF 6 että ei tarvi ainakaan miettiä sitä että mikä sylinteri nyt hankitaan jos tulee turpiin 1 sek per kierros

Karting pitää olla hauskaa ja helppoa aloittelijoille varsinkin kun suurin osa ei tajua eikä ymmärrä kaikkia hienouksia, minä itse 2 vuotta sitten en tiennyt edes mikä sytytyskaapeli on vaikka se olis purassut takapuolesta.
Pojan ikäluokasta aloitti 8 ja 1 on jäljellä ja meiltäkin se olis loppunut jos sillä ei olis ollu kommunistiluonnetta eikä antanut luovuttaa(se on äidiltä perittyä ;D)

Kartingin tulevaisuutta ajatellen kannattaisi satsata sellaisiin moottori vaihtoehtoihin että ne jotka aloittaa pysyvät myös lajissa eivätkä lopeta kun huomaavat kuinka ensimmäinen kynnys on niin korkea jos ei ole mitään moottoritietämystä.

Ymmärrän nyt että rungon säädöt ja kuski kaikki eniten merkitsee mutta alussa sitä luulee että moottori merkitsee eniten ja esim KF luokat lopettaa sellaiset nirinät heti kun tietää että konttoristikin voi pärjätä kunhan vain huoltaa koneitaan kunnolla ja lukee tipsiä esim kartingforumista, minä olen kiitollinen kaikesta mitä olen sieltä saanut lukea ja kymmenyksiä tippuu joka kuukausi

Unohtakaa R 95, jälkikasvu kartingissa loppuu jos se on liian vaikeaa tavallisille ihmisille jotka ovat tehneet nuoruudessaan jotain muuta kun värkänneet mopojen kanssa.

Lähettäkää palautetta sähköpostilla tai kartingforumin sivuilla

Nopeita kierroksia keväisestä Taalainmaasta toivoo Jouko ja Joakim Johnsson nr 75 KF6

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #10 : 08.05.2012 08:13 »
Aina on ollut parempia ja huonompia moottoriyksilöitä. Ihan sama mikä luokka on kyseessä.
Toisissa toleranssit ovat pienempia ja toisissa suurempia mutta eroja on aina.
Ääneni r95:n puolesta johtuu pääasiassa järjettömiksi nousseista kustannuksista.
Liian korkeat kustannukset ovat varmin tapa lopettaa karting.
Puhutaan kyllä kauniisti siitä kuinka laji pitää saada etenkin aloittelijoille halvemmaksi, sitten esimerkiksi valitaan renkaaksi niin pehmeä rengas että se kuluu silmissä ja maksaa 25% enemmän kuin edellinen. Miksi rengas ei voi olla mallia bakeliitti?
Raksun brikkari on hyvä esimerkki oikeasta rengasvalinnasta. Ajoimme minissä viime kesänä noin 3000 kierrosta, 23 kisaa ja käytimme 3 rengassarjaa. Jos olisi pitänyt ostaa parin kisan välein uusi rengassarja niin kustannusten nousu olisi ollut ihan huomattava.
Teknisestihän kf6 on ihan "soiva" peli.

T:Ossip

75 JJ

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #11 : 14.05.2012 21:14 »
Talvella lupasin kirjoitella jos mitä kirjoiteltavaa on, nyt on kausi alkanut ja 4 kilpailua ajettu sekavalla menestyksellä :o :o

Ensimmäinen ajettiin Uppsalassa aamu sateessa poika selvästi nopein mutta sitten rupes kuivumaan muilla vauhti parani mutta meillä ei, kuski kuitenkin paikkas ranteilla ja finaalissa 3 sijalta nurmikolle puolimatkassa,välikierroksilta puuttui vetoa

Toinen Uppsalassa kanssa kuivaa keliä ja me 0,5 perässä hyvät karsinnat ja finaalikin meni hyvin mutta 2 kierrosta ennen maalia 4,tä sijalta sytystyspuola sano yhteistyö sopimuksen irti,kierrokset tippu ja sijoitus kanssa maalissa 9s

Kolmas Tukholmassa, perjantain treenit meni ihan hyvin ja iltapäivällä oli racingspecialisti katsomassa runkoa ja pojan ajoa korjas vähän ajolinjoja tutki rungot ja säädöt ja sano että ei puutu mihinkään kaikki ojennuksissa.Kimille sulka hattuun hänen rungon säätöohjeilla oli runko säädetty.
Lauantaina  hyvät treenit aamulla ja odotukset aika korkealla,mutta aika-ajossa hylkäys liian kevyenä,ei tajunnut mekaanikko että alumiinivanteet painaa vähemmän kuin peltivanteet.
Karsinnoissa taas kuski korjaa mekaanikko virheet ja ruudusta 16 9maalissa ekassa ja toisessa ruudusta 9 10 maalissa nurmikon kautta. Finaaliin ruutu 10 ja auto ei lähde käyntiin.Mekaanikko putsattuaan imuänkkärin vetää sen nippusiteellä kiinni runkoon ettei vibraa ja samalla ottaa bensaletkun samaan nippuun :-[ :-[ :-[.

Neljäs oli lauantaina Södertäljessä meille tuntematon rata ja vesisadetta koko päivä treeneissä ja aika-ajossa ei keritty yhtään mukaan mutta  karsinnat oli ihan ok.Eka ruudusta 16 9s maalissa toinen ruudusta 9  hyvä nousu jo sijalle 6 kun sai apuja kaverilta nurmikon leikkaukseen siitä viimeiseksi ja nousu taas 11 maalissa.
Finaalissa jäi taas lähtöruutuun auto ei käyntiin millään, taas nähtiin yks finaali katsomosta :( :(.Starttimoottori jäi jotenkin kaniin vaikka akussa oli virtaa pyörittää ei se tullut kolostaan ulos,tietysti kisan jälkeen kun kokeiltiin se lähti kun palmun alta)

Vielä en ole saanut potkuja mekaanikon hommista mutta sano poika että nyt otetaan Sören mukaan ens kerralla halus se tai ei.Sören on mun jahtikaveri joka on värkkäilly näitä koko ikänsä se osaa ja ymmärtää.On joka miehen pysyttävä lestissään parempi kun treenailen koiriani ja hevosiani tuntuu jotenkin minulle luonnollisemmalta ne kun ymmärtää puhetta

Nyt pidetään hengenveto tauko seuraavat  kisat olis 26-27 toukokuuta katotaan saanko lähteä mukaan vai jättävätkö kotia ;D ;D ;D

Terveisin sateisesta Taalainmaasta Jouko ja Joakim nr75




Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #12 : 14.05.2012 21:31 »
Hyvin sä vedät  :D Jätä poika kotiin jos ei palvelu kelpaa  ;D

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
R95 Monakon kisassa mukana!!!
« Vastaus #13 : 17.05.2012 13:17 »
vielä marraskuussa tässä topicissa kirjoitettiin
"Kuten sanottu R95 on koneena täällä Suomessa täysin tuntematon..."

Nyt on moottoreita jo nähty
Näin kolme konetta ja pääsin jopa kurkistamaan sitä ihmettelemään saapuneiden mekaanikkovelhojen olkapään yli avattuja koneita pirkanmaalaisessa kart racing firmassa..
95:sta on myös kuultu jo Lentolan radalla Kangasalla, joten tietoa kokemusta moottoreista jo on!  (- kiinnostuneet ottakaa yhteyttä Lahokosken Henkkaan!)  Aika kilpailukykyiseen hintaan moottorin saa...

 - ja Monakon perinteiseen Tuplakisaan 19.-20.5. on jo 95 Raket koneita tulossa viivalle!

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,11098.msg41481.html#msg41481

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #14 : 17.05.2012 18:57 »
Millä painoilla ja säännöillä ysivitoset ajaa?
Ovatko tasaväkisiä kasivitosten kanssa?

75 JJ

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #15 : 17.05.2012 21:17 »
 Suomi semifinaaliin hyvä pojat. ;D ;D. 2011 ajettiin täällä Raketti 85 painolla 112 kg Raketti 95 vastaan 115 kg minun poika sai keväällä liukkaissa olosuhteissa 0,4 per kierros turpiin sitten kesemmällä kun rupes olee paljon pitoa hävittiin 0,3-0,4 lisää ja sen jälkeen ostin 95n mutta eihän sitä silloin vielä tiennyt alakerran herkistelyistä mitään. Täällä on paljon R95 myynnissä(Blocket, valitse lääni ja kirjoita gokart) tiedän ainakin kaksi on hyvää moottoria runkoineen millä ovat pärjänneet hyvin. Minun jahtikaveri joka tietää ja ymmärtää näistä(tehdaskuski motogrossissa 80 luvun alussa) sano että 85 on moottorina parempi ja oli vakaa mielipide että hyvä 85 pesee 95n mennentullen, täällä vähän erilainen luokitus todistus pakoputkeen ei saa koskea että en tiedä mitenkä siellä asiat on.

Kuristusläpälla on ollut vaikea saada käymään kunnolla on kuin olisi ryyppy päällä koko ajan ja kun vähennät bensaa niin se käy liian kuumana

Tämä on niitä hevosmiesten tipsejä että miettikää tarkoin minkä arvoisia ne ovat ;D

Terveisin aurinkoisesta Taalainmaasta Jouko ja Joakim

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #16 : 18.05.2012 00:05 »
Monakon tuplakisassa on Mini-luokassa mukana R95 koneita. Täytyy pyytää kilpailun johtoa ja kauppiasta selvittämään mikä on sääntö, mutta mikäli mitään ymmärsin, niin kuristus minissä tapahtuu pienempiaukkoisella pakokäyrällä (?) - näin sellaisen ja olin kuulevinani että sitä esiteltiin minin pakokäyränä...
Eli tämä  nyt on ihan alustava heitto vastaukseksi OssiP:lle ja kommenttina 75JJ:lle... Tulkaa katsomaan Monakoon - eiköhän asiaan tule lisävalaistusta...
Saatiin näin kuitenkin keskustelu alkuun R95 luokan kilpailuista Suomessa!  ::)
...muistutan, että jos minä kirjoitan tekniikasta, niin vastuu siirtyy lukijalle;-)
mutta kun tuota painoasiaa kysyttiin, niin voihan olla että se Monakon kisassa hyvinkin tarkentuu:
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,11152.0.html
 :o
« Viimeksi muokattu: 18.05.2012 01:23 kirjoittanut paljakka »

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #17 : 18.05.2012 07:35 »
Juu kyllä meidän kuski on minissä viivalla.. Ja sehän tässä huolestuttaa kun tulee noita ysivitosia viivalle ja meillä on vaan kasivitonen.. Olin palkintorahoilla ajatellut tilata uuden mersun ja nyt jos käykin niin ettei poika voitakkaan niin sitten harmittaa...    :D
Ps. Toivottavasti r95 rantautuu suomeen ihan kunnolla!
« Viimeksi muokattu: 18.05.2012 07:57 kirjoittanut Ossip »

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #18 : 18.05.2012 13:51 »
En usko, että on mitään hätää lähteä KF6 luokan kaltaiseen varustelukierteeseen. Eiköhän noilla perinteisillä vielä joku vuosikymmen kisailla ihan kilpailukykyisesti...
en tiedä tohdinko häiritä sen paremmin kilpailun johtajaa kuin kauppiastakaan näin kisan alla, joten eihköhän nuo asiat selviä viikonlopun aikana;-)
jos saan painoasiasta jotain kuulla niin laitan tännekin
-------
edit lauantain jälkeen
Monakon Tuplakisassa Harrastaja-Mini luokka ajetaan sunnuntaina, joten kilpailun jury varmaan su aamuna päättää kisassa noudatettavan minimipainon R95 autojen kohdalla.  Raket-luokkiin ei R95 moottoria vielä taideta Monakon kisassa saada lähtöruudukkoon... Varikolla nähdyssä kahdessa R95 autossa oli molemmissa pakokäyrän alussa kuristuspalikka.
Kauppias Henkan käsitys R95 painoista on se, että todennäköisesti mennään koko lailla Ruotsin mallin mukaan. Onko Monakon su kisan mini-luokassa paino sitten 106 vai 105 niin nähdään sitten vielä tänään...
------------------
edit sunnuntain jälkeen
arjen tultua aiheesta lisää - viivalla tuplakisassa oli yksi mini-luokan R95.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2012 19:16 kirjoittanut paljakka »

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #19 : 22.05.2012 21:36 »
Joko suomalaiset kauppiaat on keksinyt tälle tulevaisuuden jumala moottorille hintaa? Huhut pyörii kovina kyseisen moottorin tulemisesta suomalaisille kilparadoille ihan kansallisiin luokkiin asti. Nyt joku AKK n henkilö voisi avata arkun ja kertoa tämän moottorin kohtalosta?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #20 : 22.05.2012 22:58 »
On vähän vaikea arvioida ysivitosen vauhtia minissä yhden kisan/kuskin pohjalta mutta sanoisin ettei monakossa käytetyt painot riitä erojen tasaamiseen.
Painoeron kasvattaminen taas johtaa hirmuiseen lyijykasaan penkissä.
Mutta toivottavasti hyvä ratkaisu keksitään.
Hintaa kyselin monakossa ja kuulemani mukaan hinta on n. 1200€

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
R95kilot mini 105, Raket 115, kone 1200 - 1300,-+?
« Vastaus #21 : 22.05.2012 23:51 »
sillä varauksella, että olen kuullut/ymmärtänyt oikein saamaani informaatiota, niin seuraavien paino- ja hintatietojen luotettavuuden aste on huomattavasti huhupuheita korkeampi...
loppuosassa "Haja-ajatuksia" esitän mielipiteitäni - ihan keskustelun herättämiseksi...

R95 minimipainoista:
Monakon Tuplakisan katsastajat noudattivat Ruotsin sääntöä mini-luokan R95 auton kohdalla - eli minimipaino oli minin minimipaino 100 kg + 5 kg - eli 105 kg
Raket-luokan autoa ei tullut viivalle, mutta siihen oli varauduttu että paino olisi ollut sitten Ruotsin mallin mukainen.  Kuulemani huhun mukaan jossain tulevassa kisassa on jo R95 koneella varustettu auto ainakin Raket-junior luokassa - ja siellä kisajohtaja seurannee myös Ruåtsin mallia. Eli Raket 85 minimipaino 110 kg + 5 kg = R95 Raket minimipaino 115 kg. Saamani käsityksen mukaan asia on jo AKK:ssa "työn alla"...

Hintaluokasta:
Kysyin nääs tamperelaiskauppiaalta Monakon kisan alusviikolla, että mitä maksaa jos 1010 mm akselivälin myynnissä olevaan runkoomme ruuvaisi R95 koneen Raket-luokkaan. Kun oli ajatus että laitan runkoon joko cadetin tai jonkun muun uuden koneen, kun pelkkä runko ei tunnu kovin monia innostavan. Sain vastauksen, että "kone on tämän hetken tietojen valossa n. 1300,- ja asennettuna 1350,-"  
No hintaluokka on varmaankin sitten tossa 1200 - 1300 euroa(?).

Haja-ajatuksia:
Mutta näillä näkymin meillä 1010 rungoissa laulaa edelleen KF6...
Mielipiteeni on se, että AKK:n onneton sekoilu KF6 luokan sääntöjen kanssa kyllä edesauttaa R95:n markkinointia.  AKK:lle on käsittääkseni toimitettu svenskien  sääntöjen suomennoskin, mutta jos sen organisation päätöksenteon varaan laskee jotain, niin varmaa on vain pettymys. Ennustan, että  lähiaikoina tulee asiasta joku äkkipäätös. Sen mukaan kun ostellaan koneita, niin sitten joku mielinkielijä vaikuttaa siihen, että yht´äkkiä tuleekin taas joku toisenlainen päätös - ja taas ihmetellään, että mitä nyt- taas?
- näin se on aina mennyt ja tulee taas tässäkin asiassa menemään...?  
Sitten joku käy ruåtsissa ja antaa ymmärtää, että on saanut jotain uusia tietoja ja taas osa porukasta haluaa juuri samaan aikaan valmistettuja koneita, joita yhden tiedon mukaan saa vain siltä kauppiaalta ja toisen tiedon mukaan vain toiselta kauppiaalta
 - mamma mia  ja  samma på svenska!

Miten kytkinpelit nyt sitten yhtäkkiä sopivatkin suoravetoisten sekaan?
Hieman ihmetyttää se, että kun JrTAG/KF6 autoja alkuvuosina olisi jossain haluttu ajaa/ajattaa yksi tai kaksi KF6 autoa raksujen kanssa samassa lähdössä, niin poru oli vallan kamalaa
 - ei suoravetoisten sekaan kytkinautoa - "sehän on turvallisuusriski" - ja  ainakin "pilaa meidän nikkepietarin kamppailun kisan voitosta".  ym. ym.
Nyt kun Radnen R95 kytkinpeliä tuodaan radoille suoravetoisten sekaan, niin asia ei tunnu häiritsevän ketään, vaan väki on onnesta pinkeänä?
« Viimeksi muokattu: 23.05.2012 00:30 kirjoittanut paljakka »

vaarni

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #22 : 23.05.2012 00:32 »
Toivottavasti - jos 95 tulee mukaan raket luokkiin vaihtoehtona siitä tehdään painojen puolesta tasavertainen - eli silleen aidosti vaihtoehtoinen kone.
Ruåtsissahan radne lobbasi pienemmät painot että saadaan taas kone kauppa käyntiin - toivottavasti täällä ei tehdä sitä virhettä että taas mennään kauppiasvetoisesti
ja harrastajat maksaa... Tasavertainen paino johtaisi kysynnän ja tarjonnan mukaan kultamunien hintojen laskuun ja heikko selkäisetkin saisivat omat kilpailukykyiset vehkeensä.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #23 : 23.05.2012 21:43 »
Ei junnut opi ajamaan oikein kytkinvetoisella autolla, vain suorakytky opettaa tai sitten siperia  :P
-petri-

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #24 : 25.05.2012 02:12 »
..kun en ehdi lauantaina sinne Toijalaan, niin pitää kysyä suoraveto-saaskpelta täällä, että
Miten sitten on mahdollista, että Euroopassa ja maailmassa sopii kärkikymmenikköihin ratakisoissa muitakin kuin "sahaskandinaviassa" suoravetoisilla ajaneita. Aika paljon on kuskeja, jotka on vetäneet karting-radoilla pelkästään kytkimellisillä nykyaikaisilla moottoreilla varustetuilla peleillä ja siitä huolimatta omaavat kausikortin podiumille... suoravetoisilla ovat ajaneet vain polkupyörällä   ::)
BTW. vaarni
Meille heikkoselkäisille  ja -jalkaisille on KF6 tarjonnut upean mahdollisuuden ajattaa tenavia ilman, että isin on tarvinnut käyttää ortopedin tai ensiavun kausikorttia :o
R95 tarjoaa saman mahdollisuuden. Hyvähän se vaan on, että on vaihtoehto niille Ruåtsin raudan nimeen vannoville, jotka eivät voi koskea "italian  ihmeisiin"...
« Viimeksi muokattu: 25.05.2012 02:31 kirjoittanut paljakka »

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #25 : 25.05.2012 08:15 »
Aarni, et huomannut lauseen lopussa olevaa  "kieli poskella" hymiötä. Ko. lausahduksella tyrmättiin Junior 60 (Suomessa KF6) luokan mukaantuloa. Nyt sitten R95 onkin ok. Tiedät mitä mieltä minä olen Italian kilpamoottoreista versus Raksun kone.

Hankintahinnassa  Lenzo/Parilla jne verrattu R95 on eroa 800-900 euroa. Mutta ei se kokonaiskustannuksissa ole merkittävä. Tähän asti vanhoista koneista on saanut puolet takaisin käytettynä. Kun tietää Radnen vaihtelevan tuotannon, syntyy R95 koneisiin paremmin kulkevia yksilöitä tai pyttyjä. Ne maksaa sitten enemmän kuin uudet, tämä on siis arvaus ja toivottavasti olen väärässä.
-petri-

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #26 : 25.05.2012 09:43 »
Aarni, et huomannut lauseen lopussa olevaa  "kieli poskella" hymiötä. Ko. lausahduksella tyrmättiin Junior 60 (Suomessa KF6) luokan mukaantuloa. Nyt sitten R95 onkin ok. Tiedät mitä mieltä minä olen Italian kilpamoottoreista versus Raksun kone.

Hankintahinnassa  Lenzo/Parilla jne verrattu R95 on eroa 800-900 euroa. Mutta ei se kokonaiskustannuksissa ole merkittävä. Tähän asti vanhoista koneista on saanut puolet takaisin käytettynä. Kun tietää Radnen vaihtelevan tuotannon, syntyy R95 koneisiin paremmin kulkevia yksilöitä tai pyttyjä. Ne maksaa sitten enemmän kuin uudet, tämä on siis arvaus ja toivottavasti olen väärässä.

Kf6 koneen arvo on puolet uudesta ensimmäisen kauden jälkeen. Sen jälkeen se on lähes arvoton.
Raksun arvo pysyy vuodesta toiseen.
Koffi koneen näyttää joutuvan ostamaan uuden lähes joka vuosi,ja jos on huono tuuri niin ostat keväällä väärän merkkisen koneen joka on muutaman kympän hitaampi kuin joku toinen merkki... Ja taas tuli koneen osto..

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #27 : 25.05.2012 09:55 »
Tässäpä kai se kf 6:n perusongelma on. Sinänsä kutonen on aito kisakone, jonka käyntiä on kiva kuunnella.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #28 : 25.05.2012 10:27 »
Omasta mielestäni 10-13 v:lle pitemmässä perspektiivissä edullisin ja tasapäisin moottorivaihtoehto on Rotax Mini Max (10 kw).

+ erittäin tasalaatuisia, ns. pakettikoneellakin pärjää, esim. eräs aivan kärkipään kuljettaja viime viikonlopun RMC:ssä, otti käyttöön pe koneen "paketista"
hyvähän tietysti kampuran suoruus on tarkistaa joskus
+ pitkäikäisiä: mahdollistaa päivityspolun Mini Max -> Junior -> Max, toteutuu cik:n haikaileman Long Life
kaikki tuntemani, jotka ovat ajaneet Junior, ovat vain päivittäneet Junior -> Max, hinta noin 500 e
+ arvo säilyy: ei ole ns. kultamunapyttyjä tasalaatuisuuden vuoksi, käytettyjen koneiden hinnat 1500-1700 e (myös kärkipään koneet)
+ huoltotarve erittäin pieni: käytännössä mäntä vaihdetaan kerran kesässä, ei muuta huoltotarvetta kesällä (täyshuolto talvella noin 500 e)
+ yksimerkkiluokka kustannusten pitämisessä kurissa on osoittanut toimivuutensa kasvavina harrastajamäärinä
+ nykyaikainen

Kotkan Kevätpäivä-ajoihin ja viikonlopun RMC:n aikoja katsoessa, Mini Maxit menevät noin sekunnin kovempaa kuin KF6. Ehkä minimipainoa lisäämällä olisi helpointa tasoittaa, jos se nähtäisiin tarpeelliseksi. Tai kuristamalla lisää.

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #29 : 25.05.2012 10:41 »
Käsittääkseni Min Max päivitys Junior Maxiin on 0 euroa.
Nykästään vain kuristimet pois ja se on siinä.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com


 

Team Laine Verkkokauppa