Kirjoittaja Aihe: R 95 tipsiä Ruotsiin  (Luettu 27242 kertaa)

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #30 : 25.05.2012 11:50 »
...juu Petri, ymmärsin kyllä yskän, ei meidän välillä ole ymmärrysongelmaa, mutta vastasin tahallaan hieman provosoiden, että tulisi hieman keskustelua...
joten jatketaan

... kyllä tässä moottorikirjossa saadaan ihan katsoa peiliin - niin AKK:ssa kuin meidän huoltajienkin taholla

Into hankkia KF6 moottoreita tapahtuneeseen tahtiin johtuu kyllä ihan siitä luulottelusta,  että "sillä ja sillä" on nopeemmat koneet.
Uusien moottorien hankintainnossa kyllä meiltä JrTAG/KF6 huoltajilta viime vuosina mopo karkasi pahasti käsistä. Moottorit ovat tasalaatuisia ja olisivat myös pitkäikäisiä, mutta tietty suomalaiseen tyyliin on juostu innoissamme sääntösekoiluin päin seinää ja siten suuren  osan koneista kuvitellaan olevan käyttökelvottomia, vaikka niillä kisoihin eksyessä pärjää ihan hyvin.

Kieltämättä käytettyjen KF6 koneiden hinnat ovat nyt laskeneet (jopa 500 - 999 tasolle), mutta sehän on vain hyvä juttu. ostaja tietää mitä saa.
KF6 luokka pitäisi malttaa sekä AKK:n että huoltajien toimesta hoitaa niin, että moottorin "Long-life" käyttö olisi todella mahdollista:
Alle 10 vuotiaana voisi aloittaa kuristetulla koneella ja jatkaa rippikouluun asti...yhdellä moottorilla!  Mahdollista jos halutaan!!!???
Mikä kiire niistä KF6 moottoreista on nytkään luopua? Vaikka uusi kone todella olisikin hieman nopeampi kellonkin mukaan,
niin vanhempia koneita voi käyttää ajoharjoitteluun... tai vaikka vuokrata toisille...KF6 koneella radalla ehtii ajaa paljon enemmän kierroksia kuin suoravetoisilla.

Rotax kokemukseni rajoittuu pariin kauteen Rotax-junnuissa, mutta minulla on se kokemus, että KF6 huolto tulee edullisemmaksi kuin Rotax-huolto. Ja saahan käytetyn Rotaxin hinnalla jo uuden KF6 moottorin. Mini Maxi on mielestäni liian painava pikkukuskeille. Se on jo aika iso ja painava kone alle 13 vuotiaille ja 1010 mm akselivälin runkoon pikkukuskeille. Luulisi autoista painojen lisäyksellä tulevan panssarivaunuja ::). Meitä vierasti Rotax-sarjassa se, että maahantuoja ja kisaorganisatio oli sama.

Mutta toki se suuntaus on tervettä kehitystä, että maailmalla hyviksi koettuja ratkaisuja tarjotaan Suomeenkin. Mutta harrastajamäärät ovat sen verran rajalliset, että kohta loppuvat harrastajat, jos luokkia tulee liikaa.
Ikäluokat ovat pieniä ja harrastustarjonta 7  15 vuotiaille on entistä monipuolisempaa, joten kartingin aloittajamäärätkin ovat laskeneet.
Kartingissa  on jo liikaa tarjontaa 10 - 15 vuotiaille kuskeille, joten pitäisi keskittyä luomaan olosuhteet jo toimiville luokille, joista KF6 on kaikesta huolimatta vahvassa kasvussa
(meistä yli-innokkaista huoltajista ja AKK:n linjattomasta sääntöpolitiikasta huolimatta)
Monakon tuplakisassakin suurin osanottajajoukko oli KF6 luokassa, vaikkei kisa lauantain osalta kuulunut mihinkään kilpasarjaan.

Topic oli R95
Joten tervetuloa R95 R85:n rinnalle pikkuhiljaa (15 vuotta) korvaamaan raksuluokkaa  
Mielestäni Raket (R60, R85/R95) ja KF6 luokka riittävät 7 - 13 vuotiaiden (ja KF6 siitä vanhempienkin) virallisiksi kisaluokiksi.
Mutta toki merkkiluokilla on tilaa maamme 50 kartingradalla.
...pääasia että nassikat pääsee ajaan

-------------

Pitäisi vissiin päivittää tuo Suomeen ekana 2006 syksyllä tullut Vortex Mini Rok rajoittimella varustetulla sytkällä ja muuttaa palotila nykysääntöön.
Nimittäin sen väitetään olevan sitten vain 0,2 sekuntia nykyisiä "italian ihmeitä" hitaampi. (Vortexien kanssa pelanneiden moottorimiesten  arvio)...
Minun laskuopin mukaan, kun ostin koneen 2008 1700 eurolla ja myin  sen 2011 1200 eurolla, niin ihan puoleen ei koneen hinta pudonnut kolmessakaan vuodessa.
- pitääkin lähteä etsimään tähän ekaan Suomeen tuotuun Vortex mini Rokiin rajoittimella varustettua sytkää - onko kellään jäänyt hyllyyn - laita yv:tä

« Viimeksi muokattu: 25.05.2012 18:07 kirjoittanut paljakka »

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #31 : 25.05.2012 13:38 »
KF6 koneet menee melkein vuosi ja kone, tämän vuoden ja viime vuoden koneissa ei ollut merkittäviä eroja. 2010-2011 ero oli niin suuri että vanhalla ei ehtinyt Challengen kärkeen.  
Kärki ajaa aina uusilla, toisaalta aloittaville nousupisteitä ajaville se antaa mahdollisuuden hankkia hyvä kone edullisesti. 2011 koneella mennään varmasti kansallisten kärkivauhtia. Eikä sen kuuluisi maksaa yli tonnia. Huoltoa ei ole enempää kuin raksussa.

Lenzo oli suosituin viime vuonna ja näyttää jatkavan myös tänä vuonna. Kärkikoneen merkki on helppo tarkistaa WinterCupeista ennen oman ostoa keväällä. Italiassa oli talvella 10. kärjessä Lenzo 8 kpl, Parilla 1 kpl, Comer 1 kpl. Vortex ja Comer ei ole kulkenut 2010 jälkeen, ei ilmeisesti jakseta panostaa kehitykseen. Vaikuttaa siihen maahantuojan aktiivisuus ja palvelu.

MiniMax on ihan jees, kuskilla tulee olla kokemusta, se kulkee kuitenkin aika mukavasti. Ja on hauska ajaa, kun on vääntöä (125 cc). Hieman minuakin arveluttaa sen koneen paino pikkurungossa (23 kg) ja varsinkin jos se isketään Cadet runkoon.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2012 13:41 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #32 : 25.05.2012 13:42 »

on pakko vastata pariin Aarnin kommentiin...

Lainaus
Rotax kokemukseni rajoittuu pariin kauteen Rotax-junnuissa, mutta minulla on se kokemus, että KF6 huolto tulee edullisemmaksi kuin Rotax-huolto.
- männänvaihto kerran kesässä 85 e
- täyshuolto kerran vuodessa 500 e
Miten ihmeessä saat tuosta vielä halvempaa?
Sinä tuhlasit rahtasi Tommiin ;), ammattimekaanikko on aina kallis...

Lainaus
Alle 10 vuotiaana voisi aloittaa kuristetulla koneella ja jatkaa rippikouluun asti...yhdellä moottorilla!  Mahdollista jos halutaan!!!???
KYLLÄ, olet oikealla asialla! Mutta et kai tosissasi ehdota, että 15 v ajelisi 60 cc KF6?

Rotaxilla on myös MicroMax (Suomen hinta on 1879 e), 5 kw, 6.8 hp, suositusikä 8-10 v
http://www.brp-powertrain.com/en/desktopdefault.aspx/tabid-216/351_read-309/

Päivitysketju jatkuva siis aina 8 v -> hautaan ("Long-Life"
http://en.wikipedia.org/wiki/Rotax_Max

Lainaus
Ja saahan käytetyn Rotaxin hinnalla jo uuden KF6 moottorin
Uusi Mini Max maksaa 2339 e. Tuo pieni ero ei merkitse mitään, jos tarvitset ostaa vain YHDEN moottorin ikävälille 10 v - aikuisikäharrastaja (niin kauan kun kädet riittää...). Max kärjestäkin puolella on vain yksi ainoa moottori, kenelläkään ei enempää kuin kaksi.

Lainaus
Mini Maxi on mielestäni liian painava pikkukuskeille
Ei tainnut olla näille liian painava, menivät niin hitosti...
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=2274062

Lainaus
Meitä vierasti Rotax-sarjassa se, että maahantuoja ja kisaorganisatio oli sama.
Ei vierastanut silloin KF6:ssa, että sääntöjen laatija oli sama kuin erään kilpailijan huoltaja?

Harrastajalle tuolla ei ole pienintäkään merkitystä... Ainakaan meitä.





saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #33 : 25.05.2012 13:55 »
Rotax on mukava luokka, siellä mekin ajetaan. Mutta on siinä hieman Ecclestone meininki :-\ Sarja, koneet ja renkaat kaikki MPT:ltä.
Positiivista on se että luokkaa ajetaan jo kansallisissa kisoissa. Se alkuaikojen farssi KF6 säännöissä opetti kaikille miten oma etu saattaa ohjata toimintaa, sitä ei saisi enää tapahtua missään luokassa.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2012 21:44 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #34 : 25.05.2012 14:52 »
tulihan sitä keskustelua, mutta pöyristyttävän pieleen vaan menee nimin SeppoS - vaikka tietty provosoivaan kielenkäyttööni pitääkin vastata samalla mitalla, mutta
toivottavasti kaikki ymmärtävät huumorin :o
- positiivisesti  ajatellen tuosta voisi vetää sellaisetkin johtopäätökset, että
A käyttämämme/käyttämiemme mekatsujen ammattitaitoa arvostetaan korkealle / kalliiksi
B minä olen käyttänyt rahani kartingmekatsuille maksettuihin palkkioihin
- asiaanhan ne silloin on menneet ( - ja mieluusti sitä olisikin rahansa menettäneen persauksen leima ottassa - ei tule kaikki pummit ympärille siipeileen...)

mutta ei mitään "kolmansien" nimiä täällä pliis, se että minä olen oikeesti Aarni ja sinä olet Seppo - se kai tiedetään, mutta ei vannota muiden nimiin täällä ;D
kirjoitit:
"Sinä tuhlasit rahtasi T...:iin , ammattimekaanikko on aina kallis..."
hahhah - mitkä rahat(?)
- ai niin ne, joilla T... osti laivan ja risteilyttää ihmisiä välillä Turku - Tukholma
(-otahan T... siellä ohjelmaillan päätyttyä kolmen tähden Jallu minun piikkiini, kun naurunpärskeiltäsi kerkiät! - ai niin eihän laivan omistaja mitään piikkiä tarvi;-)
- ja jos SeppoS tulee laulaan karaokea m/s I-bellalle, niin tarjoa sellainen minun piikkiini hänelle)

Olen vasta puoli vuosisataa "rikastunut" tätä autourheilua harrastamalla
No tässä oikeasti eletyssä elämässä on kuitenkin ollut pakko toimia niin, että mopo ei kustannuksissa karkaa käsistä...
Olen todennut, että käyttämällä ammattimekatsuja tulee hommat pitkän päälle halvemmaksi...Eri asia tietty olisi jos olisi itse mekatsu.

Tässä meidän tiimin v. 2003 seurakunnan  parkkipaikalla alkaneessa karting-jaksossakin ovat löytyneet kauppiaat, koneenrakentajat ja huoltomiehet tästä ihan kotinurkilta;
mitä nyt viime vuosina kotiseudun kaverien lisäksi Helsinki -  Seinäjoki akselilta (jonka reitin  varrella Ylöjärvikin on)
Meidän varikkopilttuussa ja tallissa on ollut leppoisa meininki - eivätkä mekatsut ainakaan ole saaneet meidän koneista näppylöitä...

Minun kokemukseni mukaan meillä on ollut osaavat huippumekatsut asialla ja jos kuvittelette, että meidän tallissa tai varikkopilttuussa rikastuu, niin tervetuloa ruuvaamaan;-)
(nyt ei myöskään ralliauton huollosta saatu kokemus ole haitaksi... tarkoitus on kurkistaa pikkuhiljaa taas soralle... )
mutta tällä kaudella varmaan nuorempi vielä ajaa joitain karting-kisojakin...?

ja tuo oli SeppoS:n väitteistä paras:

Kun kirjoitin:
Meitä vierasti Rotax-sarjassa se, että maahantuoja ja kisaorganisatio oli sama.

kommentoit:
"Ei vierastanut silloin KF6:ssa, että sääntöjen laatija oli sama kuin erään kilpailijan huoltaja?"

tuohon en voi vastata  kuin ???

kaikki muut taitaa tietää ketä asia ihan oikeasti vierasti ja kuka jotain asian eteen tekikin...
Kyllä vierasti silloin monia muitakin, ja asian eteen yritettiin paljon ihan porukalla tehdäkin, mutta AKK on AKK vaikka voissa paistas.
(sovellettuna lausetta ryssä on ryssä vaikka voissa paistais... jänkhäläinen  on jänkhäläinen vaikka voissa paistais...)

pysytään nyt tässä Ruåtsin moottorissa. Se tarjoaa "Radne-lahkolaisille" paljon niitä etuja, joita he ovat koko ajan vähätelleet, kun on puhuttu KF6 luokasta.
Jos KF6 luokka olisi osattu hoitaa järkevästi meidän innokkaiden huoltajien ja AKK:n toimesta, ei R95 mosalle olisi Suomessa enää tilaa.
o tempora o mores

...pääasia että nassikat pääsee ajaa ::)
« Viimeksi muokattu: 25.05.2012 18:05 kirjoittanut paljakka »

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #35 : 25.05.2012 15:22 »
En puutu edellä muuhun kuin totean reilun kauden kokemuksella luokasta Rotax junior, että moottorin normaalit huoltokustannukset ovat olleet erittäinkin kohtuulliset  :).
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #36 : 25.05.2012 17:21 »
Mitens olisi jos KF6:sessa tasapainoitettaisiin eri koneiden eroja 1-3kg lisäpainoilla, samaan tyyliin kuin TAG:issa?

Tommi: Sut on juuri julistettu suuripalkkaiseksi Ammattimekaanikoksi !! Kumartelen juuri syvää kunnioitusta tuntien kohti Hki-Stokh linjaa.  ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #37 : 25.05.2012 18:14 »
...juu terveisiä vaan huippumekaanikolta - soitin laivalle ja kerroin uudesta statuksestaan.
Levittäkää siellä Helsingilläkin sitten punainen matto, kun T...seuraavan kerran radallenne eksyy!  Vihdissähän se kai on ollutkin jo käytössä :P

Tuohon painoihin muuten MKR mennäksemme, niin säännöissähän oli Jr TAG ja vielä KF6 aikaankin, että moottorimerkkikohtaisia eroja voidaan tasata painoilla. Mutta ilmeisesti se ei ollut sarjaveturille tarpeellista, niin pykälä poistettiin...
Mikä estäisi ottamasta sitä uudelleen käyttöön?  Ja mikä estäisi sen, että luokka olisi vaikka yksimerkkiluokka?
(- no nyt tulee jo varmaan turpiin "omiltakin" = KF6 väki - ja saakohan näillä kirjoituksilla täkäläisestä R95 kaupasta enää kahviakaan...)

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #38 : 25.05.2012 19:54 »
Painojen tasaus koneen vuosimallin mukaan.. 2kg painoa pois edellis vuoden koneilla ajavalta... 3kg pari vuotta vanhasta...  ??

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #39 : 29.05.2012 21:25 »
Mistä tästä moottorista löytyisi enempi tietoa vaikka lontoon kielellä? Huollon tarpeet yms pikku seikat alkanut kiinnostamaan. Saattais tuollaisen vaikka ostaa toiseksi moottoriksi jos tähtien ja kuun asento asettuu kohdilleen
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #40 : 30.05.2012 21:52 »
Moro,

Radnen sivulla sitä infoa on http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?PartNo=35001-2

Hinnasta ei kannata innostua, siihen lisätään verot ja rahti. Arvio on 1200-1300 egeä suomessa.
-petri-

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #41 : 30.05.2012 22:15 »
Moro,

Radnen sivulla sitä infoa on http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?PartNo=35001-2

Hinnasta ei kannata innostua, siihen lisätään verot ja rahti. Arvio on 1200-1300 egeä suomessa.
Lisäksi saatavuus on vielä aika heikonlainen eli se ei todellakaan tule seuraavan päivän eikä vielä seuraavan viikonkaan postissa.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #42 : 31.05.2012 09:36 »

Varikkohuhujen mukaan R95:n saapumisesta R85 rinnalle ensi kesänä on jonkinlainen päätös jo tehty ja tasauspainoa olisi tulossa 5 kiloa. Pahin uhkahan tässä on, että harrastajamäärät vähenevät entisestään, kun raksukin "pilataan". Näitä junnuluokkia on selvästi liikaa, koska kisoja joudutaan perumaan jatkuvasti koska osalistujia on vain muutama luokassaan. Tämän viikonlopun Raahen kisaan on ilmoittautunut 27 kuskia, joista 12 on alueen cadetteja... Raksukarnevaalin ekaan osakilpailuun on ilmoittautunut 30 kuskia, kun edellisenä kahtena vuonna on ollut 10 kuskia enemmän. Vielä huonommalta näyttää KF6:n mestaruussarjassa, jossa on vain 17 ilmoittautunutta. Pahoin pelkään, että R95 on viimeinen niitti KF6-luokalle. Sääliksi käy niitä harrastajia, jotka ovat tälle kesälle hankkineet uusia KF6-koneita. Tilanteeseen olisi nyt saatava selkoa mahdollisimman nopeasti AKK:n suunnalta.

Harrastuksen kustannukset tulevat joka tapauksessa nousemaan, kun tarvitaan uudet koneet, joissa on enemmän hajoavia osia. Eipä ole tarvinnut raksuun kytkimiä, startteja tai akkuja ostella... Toinen juttu on isompien luokkien tulevaisuus. Nyt näyttäisi että Yamaha hiipuu 10 kuskin vuosivauhtia (2010 cupissa 50 kuskia, viime vuonna 40 ja nyt 29 ilmoittautunutta). Tällaiselle persaukiselle harrastajalle R85 ja Yamaha ovat kuitenkin olleet ainoa vaihtoehto, joten luulenpa että kartingista tulee jatkossa entistä harvempien huvia...

Eski


DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #43 : 31.05.2012 11:12 »
Jos halutaan säilyttää alhainen sisääntulokynnys pikkuluokissa ja samalla jonkinlaiset kilpailijamäärät jatkossa, on minusta cadetinkin jälkeen pakko mennä yhteen luokkaan, jossa yhdistyy nykyaikaisempi moottoritekniikka ja edulliset kustannukset.
Lisäksi rengaskuluja on leikattava kovemmalla ja pitempään kestävällä renkaalla (vrt. nyk KF6-rengas) ja rajoittamalla rengasmäärää esim sarja / kisaviikonloppu.

Onko kone KF6 vaiko R95, ei sinänsä väliä, jos KF6 olisi yksimerkkiluokka ts. yksi konetoimittaja valittaisiin tarjouskilpailun perusteella tietyksi ajanjaksoksi. 85:n kokemusten perusteella (käytetty about 30 v) veikkaan kuitenkin R95:n olevan käyttökelpoinen pitempään.

Suoravetoautoja vastaan minulla ei ole mitään -ajettiin R85:llä vuosikausia- mutta nykyaikaa ne eivät enää ole. Startti/kytkin laskee sekin osaltaan harrastuskynnystä varsinkin huoltajille.

Startit eivät ole ongelma, jos ne vähintään tarkastetaan kausihuollossa ja jos johtosarjoja ja liitoksia ei murjota ja huolletaan edes joskus.
Kytkimiä pitää tietysti huoltaa, joten pari huoltopaikkaa tulee lisää. Vastaavasti pakoputken holkkien kanssa pulaaminen poistuu niin KF6:ssa kuin R95:ssäkin.

Oma kokemukseni akuista on, että ne eivät ole ongelma, jos ne muistaa ladata. Muutakin on toki kuultu.

Nykymuotoisessa KF6:ssa kulut riippuvat huolto- ja päivityshaluista, lisäksi koneen hankintahinta on kalliimpi kuin R95:n, samoin Rotax Mini/micromaxin. Vesijäähdytteinen paketti on vaan aika painava pikkurunkoon, mutta päivitys ylöspäin on helppoa.

Silti pitää muistaa, että ylärajaa ei ole missään: R85:n huippukoneiden hinnat olivat korkeimmillaan jossain 3000 e:n paikkeilla -olen myös kuullut "varmoja huhuja" 7 000-10 000 e:n hintapyynnöistä ja 1 500 euron viikonloppuvuokrista voittajakoneista.

Hinnat putosivat 2 000 paikkeille ja nyt ollaan 1000-2 000 välissä. Yleensä kasivitosia oli kisaajasta riippuen käytössä kahdesta-kolmesta koneesta äärettömään, toisilla on/oli kymmeniä koneita ja sylintereitä, josta käytettiin parhaita...

Onko KF6 siis kallis vai ei, riippuu varmaan maksajan kipukynnyksestä ja tavoitteista. Ihan kirppistavaralla ei pärjää missään kisaluokassa.

Jos valinta olisi R95, en usko R95:n tulevan juuri 85:ttä kalliimmaksi. Lisäksi jos 85-koneita ajetaan oikella painotasoituksilla rinnalla, kulut eivät kasva yhtään 85-kuskeille, jos kalusto jo on.

Isoissa luokissa trendi näyttää olevan selvä: Yamahan sijaan osa menee KF6:sta ja Raketista nyt Rotaxiin, osa KF3:een. Kummassakin on ennätysosanotto tänä vuonna. Yamaha alkaa ilmeisesti hiipua, myös KF2 potee kuskipulaa eli porukka jatkaa kolmosesta johonkin muualle (muut rata-autoluokat, kv-sarjat) tai lopettaa.

Rotax ja Yamaha menevät varmaan kuluissa aika samoihin, KF3 on vähän kalliimpi.

Isoissakin luokissa (KF) haetaan yksimerkkivaihtoehtoa ja kulujen saamista alas tällä hetkellä. Muuten osanottajamäärät hiipuvat ajan myötä ja uhanalaisimpia näyttävät olevan SM-luokat (KZ hiipui, KF2 hiipuu), mikä sinänsä olisi sääli, vaikkemme niitä itse ajakaan.









« Viimeksi muokattu: 31.05.2012 14:14 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #44 : 01.06.2012 17:00 »
hyvää keskustelua, tässä varikoilla tuumailtuja:

ihan pienikokoisemmat 4 - 8 vuotiaat voisivat aloittaa
Baby Kart luokan autoilla, joita myydään jo nelitahtikoneillakin
kisoihin vasta 7 - 9 vuotiaana, jolloin voisivat ajaa cadetilla, johon Raket 60 koneelle voisi jatkossa katsoa rinnalle jonkun nelarinkin?

Mini/Raket-luokkiin voisi rinnalle tuoda riittävällä painoerolla (8 - 10 kg) tuon R95:n kunnes "sahat" lakkaavat soimasta Suomen saloilla;- - eli 40 vuotta käytettyjen R85 koneiden rinnalle tulisi Radnen saattohoitoluokaksi (seuraavaksi 20  vuodeksi?) R95

9 - 13 (-15 v.) volyymiluokkana kuitenkin KF6 eli jatkettaisiin täysillä tulevaisuuteen koffeilla! Js KF6 moottorilla, niin että se olisi yksimerkkiluokka

Rinnalla tuo Rotax Mini, Rotax Jr /Rotax Max - (melkein vauvasta vaariin...)

Kyllä nelitahtikoneet on pakko ottaa tulevaisuudessa vakavasti ja noissa 2-T -koneissa kannattaisi turvautua kansainvälisesti merkittävimpiin ja koetelluimpiin ratkaisuihin! (koffit ja rotaxit)

----------
P.S.
ihmeen paljon ja nopeesti tippuu tuo R95 hinta - ja on aika kallis käyttää???
kauppias tarjoo sitä mulle 1300 hintaan (asennettuna vähän enemmän)
ja heti joku myy foorumilla 500,- hintaan.
4 käyttötunnin hinnaksi tulee siis 800 eli vain 200,- / h
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,11249.0.html

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #45 : 01.06.2012 17:12 »
Minua on mietityttänyt tuo Koffin yksmerkkimoottori.. Kuinka se toteutetaan? Voidaan kyllä valita moottori jota käytetään mutta kiinnostaako italialaista moottorinvalmistajaa pätkääkään meidän toiveet. Moottoreihin tulee päivityksiä halutaan niitä täällä napapiirillä tai ei. Maksimi aika yhdellä moottorityypillä on edelleen se 2v.

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #46 : 01.06.2012 20:15 »
ihmeen paljon ja nopeesti tippuu tuo R95 hinta - ja on aika kallis käyttää???
kauppias tarjoo sitä mulle 1300 hintaan (asennettuna vähän enemmän)
ja heti joku myy foorumilla 500,- hintaan.
4 käyttötunnin hinnaksi tulee siis 800 eli vain 200,- / h
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,11249.0.html
Joku onnellinen sai halvalla moottorin... ;D Mosamies innostu ku kuuli että pääsee käsiks kyseiseen mosaan. Jos kilpaluokkaa ei saada kahden vuoden aikana kyseiselle mosalle ni saa tuollaisesta kerhokalustoon hyvän moottorin noiden kirottujen cadettien tilalle
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

75 JJ

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #47 : 22.06.2012 11:46 »

Hyvää juhannusta kaikille täällä huippukelit luvassa kohta matkalla Taalainmaan sydämmeen Rättvikiin missä olen perheen kanssa väkisin vierailtu 15 vuotta ja siitä mukavaa porukkaa että eivät tiedä eikä tajua kartingista mitään( kilpailutulosten perusteella en tiedä minäkään)

Kaksi kilpailua on keritty ajamaan viime raportin jälkeen, ensimmäinen oli kaksi päiväinen mutta oli luovutettava jo ensimmäisen päivän jälkeen kun lakkas auto käymästä treenien jälkeen ,karsintoihin saatiin se käyntiin mutta matka loppu molemmissa 100 metrin ajon jälkeen se vaan sammu eikä käyntiin sitten millään ennenkuin se kylmeni.

Toinen ajettiin melkein kotiradalla mikä hyvin tunnettiin treeneissä toisiks nopein ja sama juttu, eka karsinta kone sammu toisella kierroksella ja toiseen karsintaan ei se edes startannut ollenkaan. Finaaliin viimesestä ruudusta ja matka loppu toiseen kurviin kun se kuoli taas.Kyllä se mekaanikolle ja kuskille luontoa kasvattaa täytyy lohduttaa itseänsä että se mikä ei tapa se karaistaa.

Olen tainnu saada maanantai yksilön kun aina on joku mikä ronkkaa, ennen näitä kisoja oli kone ja kaikki sähköjutut ja kaasari läpi katsottavana  tehdastalli jälleenmyyjällä mutta kaikki pitäs olla kunnossa, ei muuta kun tankata ja putsata visiiri ja menolle.Nyt pidetään 2 viikon tauko poika Italiassa ja minä koirahommissa  kyllä se hartialukko siitä löysääntyy mutta onhan se tuntunut raskaalta kun treeneissä kilpapäivänä menee ihan ok mutta ei pääse edes karsintoja ajamaan.

Sunnuntai aamuna viime kilpailun jälkeen syötiin pojan kanssa aamiaista yhdessä ja kysyin että onko luonto pois nyt kun ei päässy ajamaan, se mietti vähän aikaa ja sano, joo kyllä se tänään mutta EI HUOMENNA. ;D ;D

Puskekaa länkiin ja rauhallista juhannusta Jouko ja Joakim

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: R 95 tipsiä Ruotsiin
« Vastaus #48 : 22.06.2012 13:02 »
Löytyiskö sinulta luokitustodistusta tähän moottoriin?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa


 

Team Laine Verkkokauppa