Kirjoittaja Aihe: Mäkelän pakoputki  (Luettu 9477 kertaa)

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Mäkelän pakoputki
« : 12.01.2012 13:44 »
Mistä näitä kannattaisi lähteä metsästämään? Uutta siis haussa. Samalla kysyisin tuosta Raket 85 pakokäyrästä. Onko niillä eroja? Itsellä pakettikone, joten tämän kilpailu valmiiksi saamiseksi tarvitaan luultavasti jotakin aftermarket osaa. Eräs moottorivelho kuulemma manasi noi Radnen tekemät putket aikasta syvälle...
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Mäkelän pakoputki
« Vastaus #1 : 12.01.2012 14:58 »
http://www.lahokoski.com/

85:n pakokäyrä on päivittynyt joskus varmaan viime vuosituhannella kertaalleen.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: Mäkelän pakoputki
« Vastaus #2 : 12.01.2012 19:56 »
Kannattaisi ehkä kysellä myös 'leipurin putkea'... Ja herraa nimeltä Sauli Laihinen.
Toisaalta, jos todella on perus pakettikone, on sama mikä pilli sen perässä roikkuu?  ;D


rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Mäkelän pakoputki
« Vastaus #3 : 12.01.2012 20:07 »
Kannattaisi ehkä kysellä myös 'leipurin putkea'... Ja herraa nimeltä Sauli Laihinen.
Toisaalta, jos todella on perus pakettikone, on sama mikä pilli sen perässä roikkuu?  ;D



Ei nyt aivan perus pakettikone. On tuota jo liike käsitellyt hiukan mistä ostin. Laakeripesät, mäntä ja pari muuta osaa vaihdettiin tuohon koneeseen, mutta näitä ulkoisia osia ei käsitelty/vaihdettu. Vanhassa koneessani oli vain sellanen omatekele pakokäyrä joka omasta mielestä ainakin oli hyvä. Huomattavasti tukevampaa materiaalia oli käytetty ja jousikiinnitys rinkula oli sellanen tukeva sorvattu. Eli pakokäyrään keskittyminen on turhaa ja tuolla pakopuolella kannattaa keskittyä putkeen ja holkin pituuteen.

edit: Pitävätkö karting kauppiaat noita erikois pönttöjä valikoimissa vai onko niitä "moottorivelhoilla"
« Viimeksi muokattu: 12.01.2012 22:09 kirjoittanut rämeairo »
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Mäkelän pakoputki
« Vastaus #4 : 12.01.2012 22:42 »
Ainakin Lahokoskella on Mäkelöitä. Ja voihan kai Mäkelältä itseltäänkin kysyä, jos on useampi tarvitsija. Tilaa erän putkia useammalle.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

-HH-

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: Mäkelän pakoputki
« Vastaus #5 : 13.01.2012 00:01 »
Kyllä Mäkelä on tehnyt ja toimittanut ihan yksittäisiäkin putkia. Jos Mäkeläläisen haluaa niin melkeen tilaisin sieltä suoraan. Kuitenkin hällä on oma näkemys että mikä putki sopii mihinkin koneeseen.

Laihinen on tehnyt myös niitä tuunattuja alkukäyriä.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2012 00:05 kirjoittanut -HH- »
-Harri-

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: Mäkelän pakoputki
« Vastaus #6 : 13.01.2012 11:41 »

[/quote]

Ei nyt aivan perus pakettikone. On tuota jo liike käsitellyt hiukan mistä ostin. Laakeripesät, mäntä ja pari muuta osaa vaihdettiin tuohon koneeseen, mutta näitä ulkoisia osia ei käsitelty/vaihdettu.....
[/quote]

Laakeripesät vaihdettu = lohkon puolikkaat vaihdettu
Mäntä vaihdettu
pari muuta osaa = vauhtipyörä ja puola vaihdettu?

Mitäs siitä alkuperäisestä pakettikoneesta jäikään? No sylinteri...  ;D

Niin rakettia, niin rakettia!  ;D

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Mäkelän pakoputki
« Vastaus #7 : 13.01.2012 14:09 »
Sanotaan näin että kun ostin sen niin se oli tehtaanpaketissa  ;D Mutta siis noihin ulkoisiin osiin ei kajottu. Koneen sisus on kylläkin käyty läpi. Itseä kyllä ihmetytti asia ettei koneen käsittelystä jäänyt itselle muuta dokumenttia kuin laskussa pieni lisä koskien "viritystä". Kaasuttimen säädöstä ollaan jo keskusteltu muussa topicissa, mutta tää pakopuoli on toinen asia, johon itsellä ei ole muuta kokemusta kuin että huonot putket toimivat ensin vasarana varikolla ja sit ne myydään (ehkä hiukan liioteltu mutta näinkin sen voisi sanoa). Tästä johtuen haussa uusi pönttö.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: Mäkelän pakoputki
« Vastaus #8 : 14.01.2012 11:14 »
No, vähän tuli liioiteltua, mutta kyllä kai ne menevimmät raketit on tosiaan hakemalla haettu toisiinsa sopivat osat.

Muutamia koneita olen näillä velhoilla vuosien mittaan teettänyt, ja kyllä laskussa on aina ollut osat eriteltynä ja työ erikseen. Ja vanhat osat tulee koneen mukana takaisin. Mukana on ollut myös ohjeet sisäänajoa varten...ja kaikki tarvittava info mahdollisia säätöjä varten. Koneita on tehneet Mäkelä, Kiljander ja Kerminen.

Mutta ei ne varmaankaan ihan kaikkia ammattisalaisuuksia paljasta. Eli 'virittäminen' on kai laskussa sama kuin 'työ'...joka sitten pitää sisällään velhon ammattitaidon ja tiedon käytön.

Ajatteko miniä vai rakettia? Olisi kyllä tallissa muutamia noita Mäkelän putkia kumpaankin luokkaan eri koneille vielä myymättäkin, jos olet kiinnostunut.


jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Mäkelän pakoputki
« Vastaus #9 : 15.01.2012 09:54 »
No, vähän tuli liioiteltua, mutta kyllä kai ne menevimmät raketit on tosiaan hakemalla haettu toisiinsa sopivat osat.

Muutamia koneita olen näillä velhoilla vuosien mittaan teettänyt, ja kyllä laskussa on aina ollut osat eriteltynä ja työ erikseen. Ja vanhat osat tulee koneen mukana takaisin. Mukana on ollut myös ohjeet sisäänajoa varten...ja kaikki tarvittava info mahdollisia säätöjä varten. Koneita on tehneet Mäkelä, Kiljander ja Kerminen.

Mutta ei ne varmaankaan ihan kaikkia ammattisalaisuuksia paljasta. Eli 'virittäminen' on kai laskussa sama kuin 'työ'...joka sitten pitää sisällään velhon ammattitaidon ja tiedon käytön.

Ajatteko miniä vai rakettia? Olisi kyllä tallissa muutamia noita Mäkelän putkia kumpaankin luokkaan eri koneille vielä myymättäkin, jos olet kiinnostunut.


Mikäli rämeairo ostaa tuon mini-luokan Mäkelän putken, niin minä voin ostaa tuon raket-luokan mäkelän putken.


Vauhti pidentää aikaa!

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Mäkelän pakoputki
« Vastaus #10 : 22.01.2012 19:44 »
Olikos noista alkukäyristä jollain tietoa? Mäkelän putki ilmestyi talliin. Toivotaan parasta, että tavara on toimivaa  :D
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa


 

Team Laine Verkkokauppa