Kirjoittaja Aihe: Yamaha KT100 käynnistyy heikosti  (Luettu 10141 kertaa)

prto76

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Yamaha KT100 käynnistyy heikosti
« : 12.05.2012 21:40 »
Eli kyseisessä koneessa seuraavanlainen ongelma. Kaasari putsattu ja kasattu uusilla tiivisteillä ja kalvolla.
Toimi ekalla kerralla hyvin ja lähti melkein heti käyntiin. Pikkuhiljaa käyntiin lähtö vaikeutui ja viimeksi työnneltiin laitetta tunnin verran. Tässä yhteydessä kokeilin myös toista kaasaria ja vaikutusta käynnistymiseen ei ollut. Kone lähti pari kertaa käyntiin ja toimi moitteetta kun sen vaan sai käynnistymään. Vasta kun kiristin L ruuvin aivan kiinni vehje käynnistyi kohtuu hyvin ja myös toimi mielestäni loistavasti. Itse epäilen putkea, joka tulee kampikammiosta kaasariin, se on hiukan väljä yhteisiin nähden. Tai voisiko tuossa olla joku imuilma vuoto jossain muualla vai minkä takia tuo L-ruuvi pitää olla ihan kiinni?

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Yamaha KT100 käynnistyy heikosti
« Vastaus #1 : 12.05.2012 22:18 »
Yammun käynnistyksessä on kone/kaasari kohtaisia eroja, mutta........
meillä toimii perusjuttuna:
kärryllä ryypytetään kone kunnolla. (tulppa irti koneesta, mutta kiinni tulpanjohdossa kantta vasten, ettei sytistori hajoo)
kamat kiinni ja kaasarin säädöt h-ruuvi kiinni ja l-ruuvi 1,5-2,5 kierrosta auki.
ja sitte työnnetään (tietysti otetaan ensin kärry pois alta) . kaasua saa painaa vasta (varovasti, ei siis heti pohjaan asti), kun kone hörähtää. kone käynnistyy , kun saatte koneeseen
n. 2000 kierrosta.

oletko kokeillut vaihtaa tulppaa? yammussa tulppa menee aika nopeesti, jos kakkua ei mene tarpeeksi koneeseen.
jos imukaulassa olis vuoto, niin kone käynnistyis, mutta kierrokset ei nousis, kun painaa kaasua.
pulssiletkua vois kiristää, mutta en ole isoa eroa huomannu sillä, onko se tiukka väi löysä. mutta se ei saa olla irti :)

jos koneeseen menee bensaa L- ruuvin ollessa kiinni, niin kannattais kurkata neulan kunto, mutta ei kai kahdessa kaasarissa ole neula ongelmaa yhtä aikaa? (onhan se toki mahdollista, mutta....)

tuli muuten mieleen, että onko teillä pulssiletku ja bensaletku oikein päin kaasarissa (pari kertaa mokannu joskus ite tällä asialla ;D)
bensaletku on kiinni messingin värisessä nipassa ja pulssiletku siinä harmassa.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2012 22:47 kirjoittanut iskä »
.

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Yamaha KT100 käynnistyy heikosti
« Vastaus #2 : 12.05.2012 23:12 »
Moi,
Varmista että sytskämoduli on kunnolla maadoitettu, jos se on kopassa kiinni, niin maalit korvakkeiden alta pois.
Varmista että tulpanhattu on varmasti ruuvattu pohjaan asti. Useasti se löystyy, ja joutuu tulpan johdosta lyhentämään puoli senttiä jotta taas tulee hyvä kontaktipinta. Tulppa voi näyttää toimivan irrallisena, mutta sitten
se ei enää toimi paineen alla kun pikkusen kostuu. Sama tapahtuu jos tulpan hatussa kontakti huono.

Jos letkut on ristissä, niin ei se käynnisty ollenkaan, koska pulssireijästä moottorin on mahdotonta saada polttoainetta.

Voi olla myös että olet kasanut molemmat kaasarit väärin. Säätökalvon nipassa on hahlo johon haarukka pitää pujottaa,
jos haarukka ei ole kohdallaan, niin silloin käy tuolla tavalla rikkaalla, ja korjaus on laittaa L melkein kiinni.
Yleensä silloin ei saa konetta kiertämään kunnolla, savuttaa reippaasti. Säätökalvon kannen reikä pitää olla auki, muuten ei toimi. Pari kertaa joku on sen teipannut umpeen, ja silloin se ei toimi kuten pitää.




Kaasareita on käytännössä kahta mallia, yleisin on se jossa riittää että L on auki 1.5 kierrosta, ja sitten on joitakin
poikkeuksia joissa L on tiukempi ja vaatii 2.5 kierrosta auki toimiakseen.

Kun kaikki toimii hyvin, niin koneen saa pukilla pyörästä pyöräyttämällä käyntiin. Ryypytä hyvin. Pyöräytä taaksepäin, siten että pikkusen tuntuu puristukset, ja sitten vauhdilla pyöräytät eteenpäin kuolokohdan yli ja lähtee aina.


« Viimeksi muokattu: 12.05.2012 23:15 kirjoittanut Kimi »
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

prto76

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Yamaha KT100 käynnistyy heikosti
« Vastaus #3 : 12.05.2012 23:29 »
Kiitoksia vastauksista!

Kone siis toimii hyvin kunhan sen vaan saa käyntiin, eikä savuta. Tuntus, että paineen alla juurikin toimii hyvin, eli oletettavasti tulppa on kunnossa(Täytyy kokeilla uudella). Ongelma on siis juurikin tuo käynnistyminen. Vaikka tuo L-ruuvi on kiinni, niin ei se silloinkaan käyntiin hyvin lähde. Kalvossa ei ole hahloa, niinkuin pojan raketissa on. Eli siinä on siis vaan pelkkä nastan pää. Tätä vähän ihmettelin, mutta kun vanhassakaan ei ollut, niin ajattelin, että noin sen kuuluukin olla. Mikäs sekasikiö tämä nyt on?

Ihmetytti tosiaan, kun aluksi toimi hyvin, mutta sitten rupesi käynnistyvyys heikkenemään pikkuhiljaa ja viimeksi sitä tosiaan työnneltiin tunnin verran, ennen kuin älysin vetää  ruuvit kiinni.
Pulssi letku on oikein päin ja toisessa kaasarissa on uusi neulakin.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2012 23:31 kirjoittanut prto76 »

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Yamaha KT100 käynnistyy heikosti
« Vastaus #4 : 13.05.2012 18:49 »
Terve

Katso, ettei L H ruuvi ole vaihtaneet paikkaa.
Kone käy silloin ihan hyvin L kiinni, vaan avata ei saa paljoakaan ettei hyytäse.

Mites kampuran stefat? Jos ne on ihan kaput, niin käynnistyminen on haastavaa...
Käynnissä kyllä pysyy, kunhan ensin käynnistyy.
Stefojen kuntoa voi katsoa.
Kaasutinpumpulla ilmaa noin 1Bar pulssiletkun nipasta alakertaan, mäntä alhaalla.
CRC:tä stefoille ja jos kuplii tai ihan roiskuu niin stefan vaihtoon.
Toki auttaa, jos imukurkun tukkii vaikka veneen kumitapilla ja pakokäyrään
sopiva pallo poistokahvalla tai lenkillä.
Paineilmapistoolilla saattaa saada stefat poistettua, joten ei hyvä vaihtoehto...
Minä mitään tiedä.

Moppe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: Yamaha KT100 käynnistyy heikosti
« Vastaus #5 : 13.05.2012 20:34 »
Meillä ei ole koskaan ollut ongelmaa Yamahan kanssa käynnistyvyydessä. Kuski aina ajosta varikolle tullessaan kiersi H-ruuvin n. 200-300 metriä ennen pysähdystä kiinni.

Varikolta taas aina lähdettäessä radalle H-ruuvi on kiinni ja H-ruuvia aletaan avaamaan vasta kun kierrokset vähän nousee ja kone jo käy kunnolla. Ei ole koskaan tarvinnut ryypyttää tms.

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Yamaha KT100 käynnistyy heikosti
« Vastaus #6 : 26.05.2012 15:33 »
Löytykö onkelma?

En minä utelias ole, mutta toisten asiat kiinnostavat enempi kuin omat.  ;D
Minä mitään tiedä.

prto76

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Yamaha KT100 käynnistyy heikosti
« Vastaus #7 : 29.05.2012 21:40 »
Juu Osittainen ongelma oli siinä, että ei tullut ryypytettyä konetta , jolloin huono käyntiin lähtö heikkeni entisestään. Edelleenkin on ongelmana, että L ruuvi pitää olla melkein kiinni, eli ajossakin maksimissaan puoli kierrosta auki ja H maks vartin auki. Näitä kun ei ylitä, niin kone toimiii moitteetta. Kaasaritkin purin uudestaan, eikä mainittavaa syytä ongelmaan löytynyt ja stefat öljytestillä ehjät. Jokuhan tuohonkin on syynä, mutta en kyllä keksi mikä, joten mielellään otan ohjeita edelleen vastaan asian tiimoilta.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2012 21:42 kirjoittanut prto76 »

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Yamaha KT100 käynnistyy heikosti
« Vastaus #8 : 30.05.2012 00:41 »
Moi,
Toi H on ihan ok että se on noin vähän auki.
Tarkista nyt vielä että se sun L-ruuvin alla oleva jousi ei puristu putkeksi, eli kokonaan kasaan ja siellä ois vielä kierroksia jäljellä.

Jos L on oikeasti melkein kiinni, niin ryyppyttäminen on lähes mahdotonta.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

prto76

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Yamaha KT100 käynnistyy heikosti
« Vastaus #9 : 30.05.2012 11:39 »
Kiitokset Kimi!

Todennäköisesti vika löytyi juurikin tuosta, eli jousi oli kokoonpainunut kokonaan ja työntömitalla mitattaessa ero jousen kanssa ja ilman oli noin 0.7mm, eli juurikin noin yksi kierros. Todellinen syy oli kuitenkin se, että tämän käytössä olleen kaasarin L ruuvin mitta jousivasteesta kärkeen mitattuna oli noin 1.5mm lyhyempi ja ruuvi oli myös hieman eri muotoinen kuin toisessa. Kun vaihdoin kaasaria, niin vaihdoin myös tuon L ruuvin, kun siitä toisesta puuttui se jousi kokonaan. Tästä syystä sama vika uusiutui myös toisessa kaasarissa, kun tuo L ruuvi oli sama. En tiedä mistä tuo lyhyempi L ruuvi on peräisin, mutta todennäköisesti ei Walbrosta. Kokeillaan vielä radalla, mutta uskon, että homma korjaantui.

Kiitokset vielä kerran


 

Team Laine Verkkokauppa