Kirjoittaja Aihe: Raket 120 kaasari  (Luettu 20193 kertaa)

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Raket 120 kaasari
« : 28.05.2012 16:47 »
Mullakun ei ole mitään kokemuksia kaksitahtipeleistä entuudestaan ja nyt hankin 120 Raket kartin niin kysyisin tuosta kaasarista että mitä ne kaksi ruuvia siinä on, kai ne jotain L ja H ruuveja on mutta miten ne pitää olla ja mitä ne vaikuttaa ja miten ne ei saa olla ja mitä, miten miksi.....minkälaisia öljyjä muuten käytätte noissa, onko perus prätkä 2-tahtiöljy ok?

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 kaasari
« Vastaus #1 : 28.05.2012 17:03 »
Voi kun oiskin sekä L, että H ruuvi ko kaasarissa  >:(
On pelkkä L. H:lle kiinteä suutin ja seosta siellä päässä pelataan jousella&keinuvivulla.

Toinen ruuvi on ihan vaan tyhjäkäyntiä varten se kartio.
Ruuvaa se pois niin huomaat, että on vaan tyhmä ruuvi ilman liitosta mihinkään kanavaan.

L:n auki ololla ohjataan kuinka lähtee kurveista 1.5-2.5 tuolta väliltä se optimi löytynee riippuen mikä malli noista kaasareista WG6, WG8 vai WG10

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: Raket 120 kaasari
« Vastaus #2 : 28.05.2012 18:59 »
Kiitos tästä. Onko tota L-ruuvia tapana säätää ajaessa? Sitten vielä kysymys että onko se tuo kaasarissa kuskin puolella oleva vipu ryyppy ja jos on niin milloin se on päällä- ala vai yläasennossa...yrittäkää ny mua auttaa ja kestää :D
« Viimeksi muokattu: 28.05.2012 19:21 kirjoittanut ziiz »

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 kaasari
« Vastaus #3 : 28.05.2012 19:29 »
Jotkut sitä ropaa ajaessa, mutta jos olet aloittelija niin täysin turhaa. Laita 1,75 kierrosta auki ja keskity ajamiseen, niin saat parempia aikoja :)

Ja joo se kuskin puolella oleva vipu on ryyppy. Kaasarin sisällä on läppä joka on samassa asennossa kuin vipukin. Eli pystyasennossa on ryyppy päällä (läppä tukkii kaasarin kurkun ja kone saa enemmän bensaa mut ei oikein ilmaa). Käynnistäessä ekaa kertaa pyöritä konetta ryyppy päällä kunnes lupaa vähänkin, sitten ryyppy pois ja starttaus. Koneen voi myös sammuttaa kätevästi ryypyllä, ja lähtee hyvin käyntiin seuraavalle stintille.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2012 19:33 kirjoittanut astro »

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Raket 120 kaasari
« Vastaus #4 : 22.06.2012 11:40 »
Moi.

Osaisiko joku kertoa, miten tuon pääsuuttimen saa nyppästyä elävänä irti?





Takaisku vuotaa, pitäisi saada putsattua tai uusittua.....

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 kaasari
« Vastaus #5 : 22.06.2012 14:05 »
Moi.

Osaisiko joku kertoa, miten tuon pääsuuttimen saa nyppästyä elävänä irti?





Takaisku vuotaa, pitäisi saada putsattua tai uusittua.....

Pääsuutin ei ole toi mihin nuoli osoittaa. Pääsuutin on se vieressä oleva saman värinen pyörylä, jossa lukee 116 ja se lähtee ruuvarilla pyörittämällä samaan tapaa kuten mikä tahansa ruuvi.

Ymmärtääkseni (en ole kokeillut) toi nuolen osoittama on semmonen tulppa, joka lähtee irti vain väkivalloin (poraa reikä ja vedä koukulla ulos). Jos näin on, niin kaasarin korjaussarjassa jossa on kalvot+muut osat on myös vaihto-osa tuohon ja se kai kiinnitetään paikalleen tuurnalla napauttamalla.

Näin mulle on kertonut Pensalan Sami, kysy siltä ennenku rikot :)

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Raket 120 kaasari
« Vastaus #6 : 22.06.2012 21:06 »
Sori väärä nimike, en keksinyt "main nozzle check valve":lle suomalaista nimeä  ;D

Kone ei toimi lainkaan tuolla kaasuttimella. Kaasarista on vaihdettu kaikki irtoavat osat kohta pariin kertaan, pesty pariin otteesen ultrapesurilla, pop-up paineet on kuin unelmat mutta konetta ei saa pysymään käynnissä.

Puhallustesti osoittaa, että ilma liikkuu tuosta venasta samallain molempiin suuntiin. Tuo venttiili/suutin alkaa oleen viimeinen mahdollinen vikakohde kaasarissa, joten nyt tarttis tietää miten ton saa purettua.

edit: WG8 pääsuuttimessa lukee 1.6 ja WG10 2.0  ;)
« Viimeksi muokattu: 22.06.2012 21:09 kirjoittanut Tero »

Moppe

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: Raket 120 kaasari
« Vastaus #7 : 23.06.2012 12:38 »
Muutama tyhmä kysymys.

Mistä päättelet, että kaasuttimessa on vikaa ?
Oletko kokeillut toisella kaasarilla?
Saatko koneen hörähtämään antamalla tulpanreijästä ryypyt?

Onko kaasuttimen tiivisteen impulssireikä oikeassa kohdassa? (= tiiviste oiken päin)

lisähuomiona, että ainakin Raket85:n kaasarissa se vaihdettava kammion kansi on alumiinia eli kuvassa tuo kirkas alin.
Varmista Samilta ennen kuin poraat tuota messinkistä.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2012 13:20 kirjoittanut Moppe »

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Raket 120 kaasari
« Vastaus #8 : 23.06.2012 13:58 »
No joo, olen ajanut kisoja edellisen kesän kahdella moottorilla ja kaasarilla. Kun tuon viallisen kaasuttimen paiskasi paikalleen, moottori/moottorit ei pysynyt käynnissä. Vain imu päällä ja/tai kaasua humppaamalla saattaa saada auton liikkeelle. Kaasarista on vaihdettu päittäin kaikki osat toimivan yksilön kanssa, vaihdettu kaikki uudet osat, mutta siltikään se ei pelaa.

Allaolevan Walbron teorian mukaan yläsuuttimen pitäisi toimia yksisuuntaventtiilinä, mutta tuo viallinen päästää ilmaa molempiin suuntiin samallain.

Itse päättelen että tuo vuoto väärään suuntaan tyhjäkäynnillä pitää paineen samana kalvon molemmilla puolin, eli neulaventtiili pysyy kiinni. Tyhjäkäyntireikien kautta syntyvä alipaine ei taida riittää tässä tapauksessa painamaan kalvoa alas  ::)


T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Raket 120 kaasari
« Vastaus #9 : 05.08.2015 21:31 »
Saitko Tero kaasarin toimimaan? Mulla ilmeni ongelmaa kanssa yhden kaasarin kanssa, aikaisemmin toimi, mutta nyt ei lähde käyntiin kuin ryypyn kanssa ja sammuu heti kun ryypyttämisen loptettaa. Kalvot yms. on vaihdettu ja putsattu pariin otteeseen. Luonnollisesti kone käy toisella kaasarilla  :D

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Raket 120 kaasari
« Vastaus #10 : 06.08.2015 13:40 »
Sain pelaamaan. Vaihdoin ton venturisuuttimen, putsasin kaikki kanavat kaasarikliinerillä ja testasin ne puhaltamalla letkulla ilmaa läpi sekä vaihdoin valkoisen bensanipan.

Toi suutin on hiukka vaikea vaihtaa, kannattee testata se ensin laittamalla seosruuvi kiinni ja pikku letkunpätkällä puhaltaa ja imee ilmaa pääsuuttimen läpi. Sieltä ei sais tulla isosti ilmaa imemällä...
varsinkaan wg10:ssä, jossa on pääsuuttimessakin jonkunlainen takaisku. Jos vuotaa niin kaasarikliineriä paineella läpi molemmista suunnista ja uusi testaus.

Niin ja tyhjäkäyntipiirin voi testata samalla tavalla, paitsi seosruuvi auki ja sormella peittää ton venturisuuttimen  ;)

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Raket 120 kaasari
« Vastaus #11 : 09.08.2015 15:31 »
https://www.youtube.com/watch?v=JNZXYN_c-Sc


Tossa on muutakin mitä kantsii yytsiä jos ei pelaa, esim. yläkansi ja alakansi tahtoo vääntyä, valkoinen bensanippa vuotaa välistä ilmaa jne.

alppix

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
Vs: Raket 120 kaasari
« Vastaus #12 : 15.09.2015 18:19 »
Kysympä tässä samassa ketjussa kun mulla taas kone käy korkeilla kierroksilla tyhjäkäynnillä. Edellisellä ajokerralla alkuun toimi ihan ok, sitten kävi jotain ja tyhjäkäynti hyppäsi todella korkealle. Purin kaasarin ja putsasin, ei vaikutusta. No sitten luulin löytäneeni vian kun imujalkassa oli hiushalkeama. Ostin uuden ja pistin paikalleen. Samalla vaihdoin uuden jousen (nyt paineet on n. ylä 0,8 ja ala 0,55). Kierrokset laski huomattavasti, mutta edelleen kierrokset tyhjäkäynnillä pomppii jossain 3800 paikkeilla. Eikös tuo nyt ole vähän liikaa? Ainakin enne oli matalampi.

Mitähän sitä seuraavaksi tarkistaisi? Pakopuoli on tiiviisti kiinni, eikä kaasarin puolellakaan näy rakoja.

Mikä olisi sopiva tyhjäkäynnin kierrosluku?

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 kaasari
« Vastaus #13 : 15.09.2015 18:52 »
Miten on seosruuvi auki?
Tuonne pieneen ohivirtaus kanavaan, jota Teron videossa hienosti esitelty(lähtee sieltä plommin alta) on jos menee roska niin pyrkii tyhjäkäynti nousemaan(menee laihemmalle).
Muutenkin voi alkaa tuolloin toimiin oudosti.

Niin se paras tyhjäkäynti...paras varmaan silloin, kun sitä ei ole :)
Tai jos jaksaa niin pelaa ruuvia kiristämällä varikolla niin, että käy ja sitten kanavan takas ruuvin auki, kun pääsee radalle.

alppix

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
Vs: Raket 120 kaasari
« Vastaus #14 : 15.09.2015 22:12 »
Seosruuvia pyrin avaamaan sellasen 1,75 luokkaa, yli 1,5 kuitenkin. On mulla tossa yks kaasarin korjaussarja niin taidampa avata noi kaikki kannet ja putsata vielä sieltä.

Näinhän se taisi tyhjäkäynnin osalta olla ettei sitä tarttis, mutta niin se vaan itekseen ajellessa on kätevä  :)

Miten on seosruuvi auki?
Tuonne pieneen ohivirtaus kanavaan, jota Teron videossa hienosti esitelty(lähtee sieltä plommin alta) on jos menee roska niin pyrkii tyhjäkäynti nousemaan(menee laihemmalle).
Muutenkin voi alkaa tuolloin toimiin oudosti.

Niin se paras tyhjäkäynti...paras varmaan silloin, kun sitä ei ole :)
Tai jos jaksaa niin pelaa ruuvia kiristämällä varikolla niin, että käy ja sitten kanavan takas ruuvin auki, kun pääsee radalle.

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120 kaasari
« Vastaus #15 : 16.09.2015 14:05 »
Stefat on voinu mennä ja vuotaa sieltä. Yleensä sillon tyhjäkänti tuppaa nousemaan. Ton voi tietysti varmistaa helposti kun kokeilee toisella kaasarilla.


 

Team Laine Verkkokauppa