Kirjoittaja Aihe: RAKET 95 SUOMEEN  (Luettu 114027 kertaa)

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #120 : 22.06.2012 11:50 »
...ajajalle tuskin on merkitystä onko siinä takana minkälainen piiputin tahansa, kuhan siitä lähtee ääntä ja pääsee ajamaan muiden kanssa kilpaa...

Olet asian ytimessä!

Tän topikin häiritsevin asia on juurikin se, että pystyykö vanhalla R85:lla ajamaan kilpaa uuden R95:n kanssa. Ei siinä kahden vuoden juhlallisesti luvattu siirtymäaika paljoa lohduta, mikäli uudella moottorilla mennään taivaanrantaan. Kuinkas siellä Ruotsissa kävikään ja millä aikataululla?

Hyvää Jussia kaikille - moottorista riippumatta!
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #121 : 22.06.2012 15:32 »
Vaikkei asia minulle kuulu, niin...

Ei kenenkään ole pakko ostaa yhtään 95:sta vaikka niillä ajaminen olisikin sallittua. Mulle ainakin sopii, muutosvastarinnan kannattajana, pysytään vanhoissa hyviksi todetuissa kasivitosissa ja työnnellään niitä.


vaarni

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #122 : 22.06.2012 22:53 »
Uskoisin, että jos yleisten top 10-15 kuskia jättäytyy pois tuosta 95 rintamasta ja ero ei ole kovin suuri 85 vs 95 (luokkaa pari kymppää) niin tuon tuleminen ei juuri hetkauta... toisaalta jos joku ihan kärjessä tuollaiseen hairahtaa saattaa olla että kierre alkaa siitä. 

pekkala

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #123 : 23.06.2012 14:43 »
Kun 95:set tulevat, saako samassa lähdössä ajaa kytkimellä ja narustartilla varustetulla 85:lla...?

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #124 : 23.06.2012 14:46 »
Epäilen että ei, koska kyseiselle moottorille ei ole luokituksia tietääkseni ainakaan.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #125 : 24.06.2012 21:58 »
timjoo
sori jos värikäs kieleni ylitti tämän palstan rajat - mutta tarkoitushan on ollut herättää keskustelua - ja lomatunnelmissa oli tarkoitettu kevennykseksi

En tiedä tämän palstan rajoista kun en ole täällä pitkään ollut kirjoittelemassa. Siksi huomautin tuosta, koska pelkäsin että tämä mielenkiintoinen ketju lähtee (pienelläkin) provosoinnilla "lapasesta" 24 tyyliin, joten siksi yritin vähän vihjata että rauhoitu/rauhoitun... Aihe kun on kuitenkin hieman arka. (En siis ole edes lukenut tuota tätä aihetta koskevaa 24 ketjua, joten en siis viitannut siihen vaan yleiseen 24 keskustelutyyliin tai siis tyylittömyyteen jota ei kerta kaikkiaan jaksa pitkään).

Tämä ketju on meinaan ollut ihan parasta luettavaa foorumilta pitkään aikaan. On mielenkiintoista lukea kommentteja noista luokkajaoista ja perusteista niihin. Maisema avartuu kummasti.

Terveisin nimimerkki:
Purin viime viikolla yhden R60 koneistamme ja ei löytynyt kuin kolme vikaa. Sammutuskytkin halki, kaasarin neula vuoti ja narukäynnistimessä kuluma.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #126 : 25.06.2012 12:49 »
Tässä muutama asia koosteeksi aiheesta R85 takavuosilta. Yllätyshän 85:n poistuminen ei ole, sillä luokitus vanhenee 2014 lopussa, se on tiedetty jo kauan.

Radne kertoi Ruotsissa paikalliselle lajijärjestölle jo 2008, että se aikoo lopettaa R85:n, mutta ei kertonut tarkkaa ajankohtaa julkisesti ilmeisesti koskaan, vaan lopetti vain valmistuksen. Nyt niitä ei enää tehdä.

Samana syksynä Ruotsin Kartingutskottet julkisti tarjouskilpailun yksimerkkimoottorista tietyin reunaehdoin ja kertoi Radnen päätöksestä. Raket 95 kiersi esittelykiertueella Ruotsissa ja kävi näytillä Porissa syyspäräyksessä -08.

Tässä kertauksena linkki keskusteluun syksyltä -08
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,3655.0.html

Suomessa väännettiin ilmeisen tiukasti siitä, onko tulevaisuuden korvaaja 85:lle KF6 vaiko R95.

Raket95 oli siinä mielessä altavastaaja, että siitä ei juuri puhuttu, sen sijaan R85:n alasajoa valmisteltiin asteittain. Sinänsä fiksua, koska 85 loppuisi muutenkin väistämättä kansallisesti, kun koneen luokitus ja valmistus loppuu.

2010 lopetettiin mini-luokka kaudelle 2011. Siitä tuli porua, mutta luokka silti loppui, vain harrastaja 85 jäi.
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,7560.0.html

Ruotsissa mini eli micro jatkoi kummallakin koneella.

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,7781.0.html

Ikärajoja muuteltiin vuosien varrella siten, että KF6:tta sai ajaa nuorempana kuin Rakettia. Näytti siltä, että korvaava luokka Raketille on vääjäämättä KF6, kaikki valmistelutoimet vaikuttivat siltä.
R95:een ei otettu paljon kantaa.

Nyt sitten Suomessakin on pakollinen päätös R85:n osalta tehty ja hyvä niin. Suurin yllätys oli minusta KF6:n pudottaminen pois kansallisista luokista.

Tasoituspainot on vielä mietinnässä, Ruotsissa ajetaan 95:llä 120 kg:n painolla ja 85:llä 112 kg:n.

Tässä linkki R95:n Ruotsin luokitustodistukseen:
http://web.sbf.se/regler/up/10/KA-H12_006-Raket_95cc_micro-mini.pdf

Mitä tästä sitten saadaan?
No takuuvarmasti:

-vihaisia KF6-harrastajia
-vihaisia R85-harrastajia

Ymmärrettävää, kun oma luokka saa iskuja, se ottaa päähän.
Tuho ei silti tule. Molempien luokkien kiinnostuksen voisi toki olettaa vähenevän, R85:n hiipuu pitemmän ajan kanssa, KF6:n ehkä hetken ylimenokauden jälkeen nopeammin, ellei siihen synny vastaavaa elinvoimista harrastajaluokkaa ja kilpailuorganisaatiota, kuin sen aloittaessa 2007 tai kuin on Rotaxissa. Mahdotonta se ei ole.

Kokonaisuuden kannalta R95 on kuitenkin kansallisena luokkana hyvä ratkaisu. Luokkia on liikaa harrastajamääriin nähden (samasta ongelmasta puhutaan esim.  Ruotsissa). Kuulostaa pahalta, mutta ei aktiivikilpailijoita ole kansallisissa pikkuluokissa oikeasti kuin reilu sata.

Päräyksissä on parhaimmillaan alle 300 autoa/kuskia kaikista kansallisista ja SM-luokista ja se on suurinta Suomessa. Harrastajamäärät ovat laskeneet lisenssien määrän perusteella rajusti viime vuosina. Jotenkin tätä on pakko elvyttää tai edes ylläpitää, epämiellyttävinkin ratkaisuin, kun kaikkia ei koskaan voi miellyttää.

R95-koneen toleranssit sylinterien välillä ovat taatusti pienemmät kuin erot eri KF6-konemerkkien välillä. Sylinterimerkintöjä ei enää ole R95:ssä kten on 85:ssä, tosin sillä ei ongelmia täysin poisteta.
Karnevaali/cupvoittajan kone tulee vastaisuudessakin olemaan haluttu ja tavallista konetta kalliimpi.
Koneiden arvo myös säilyy pitempään.

Yksimerkki on myös katsastuksen kannalta iso etu ja laskee kisan järjestelykynnystä. Tämä on iso ja merkittävä asia, ellei jopa kulujen ohella merkittävin.

Yksi iso kansallinen luokka on lisäksi etu pienempien paikkakuntien kisajärjestäjille, sillä mitä enemmän kuskeja on luokassa, sen todennäköisemmin pienmpiinkin kisoihin voisi löytyä kilpailijoita. Nyt monet pikkupaikkakuntien kisat on pakko perua, elleivät ne ole arvokisaosakilpailuja jollekin luokalle. Ylivieskassa oli kansallinen kisa viimeksi vissiin 2009 kun siellä oli Yamaha Cup ja Karnevaali. Sen jälkeen kisat on peruutettu joka vuosi osanottajapulan takia.

Muitakin esimerkkejä löytyy, osa kerhoista ei edes yritä, kun lopputulos tiedetään. Ehkä R95 elvyttää myös joidenkin peräänkuuluttamaa kerhoiltaperinnettä ja kerhojen koulutustoimintaa, kun tarvitsee kouluttaa vähemmän ja tieto säilyy pitempään. Voi olla toiveajattelua nykypäivänä.

Koneenrakentajilla on varmasti töitä jatkossakin, koneen merkki vaan muuttuu. Toki osa erikoistyökaluinvestoinneista ja hankitusta osaamisesta menettää arvoaan, paitsi jos KF6 oikeasti jatkuu elinvoimaisena omana harrasteluokkanaan.

Nyt on sitten jatkossa mielenkiintoista nähdä, mitä tapahtuu Yamahan ja SM-luokkien kohdalla.

Toivottavasti näemme hyviä ratkaisuja.

Mukavaa kilpailukesää kaikille. :D











« Viimeksi muokattu: 25.06.2012 12:54 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #127 : 25.06.2012 20:50 »
Löytyykö jostain tietoa, että kuinka monta päivitystä radnelta on tullut tähän mennessä kyseiseen moottoriin?

-Kytkinkello on uusiutunut jossain vaiheessa
-Kaasutin vaihtunut walbrosta tillotsoniin
-Kolmas sähköpiuha tulee mosan alta uusissa moottoreissa. Olisiko tämä sammutus johto?
-Mitäs muuta?

Joku jo ehti pelotella, että kampi olisi vaihtunut.

Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #128 : 05.07.2012 08:02 »
Eikös niiden luokitusten pitäisi jo kohta löytyä tälle moottorille? Päästään paalaamaan noi 85 moottorit.

edit. Millasillas asteilla noi uudet moottorit tulee tällä hetkellä? Joko itse Hra.Tönäri on saanut moisen mitattavaksi?
« Viimeksi muokattu: 05.07.2012 18:29 kirjoittanut rämeairo »
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

jm@jm-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #129 : 14.07.2012 02:12 »
Kaikki puhukoot puolestaan, minä myös.
Ymmärrän Raksu-porukan närän, mutta totuus on, että 85-moottoreita ei ole edes valmistettu enää muutamaan vuoteen. Ne ovat siis historiaa. On ymmärrettävää, että tilalle täytyy löytää jotain uutta.
Olkoot se sitten vaikka raksu 95, tai jokin muu, mutta mitä tekemistä sillä on KF6-autojen kanssa.
Raksut ajakoot Raksuilla ja me KF-juniorit KF6:lla. Ei luulisi olevan keltään pois?
Joku puhuu yksimerkkiluokasta, joku ei. Aivan sama - jokaisen oma valinta.
KF6-Luokka alkoi aikoinaan Vortexilla, sitten tuli..., mutta me ajetaan edelleen sillä (=vain me), ja hyvin on pärjätty!
Kyllä niitä merkkejä sinne sopii, eikä se 2-tahtimoottorin toimintaperiaate ole miksikään aikojen saatossa muuttunut.
Joku sanoo, ettei niitä voi katsastaa, kun niitä on niin monia merkkejä. Mitä sillä on merkitystä, mitä siinä koneen kyljessä lukee?
Kaikilla on samat tekniset säännöt, mutta joku vaan tykkää äidistä ja joku tyttärestä. Niin, ja joku kuuntelee naapuri telttaa...

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #130 : 14.07.2012 18:57 »
Tässä muutama asia koosteeksi aiheesta R85 takavuosilta. --klips---

Tämä oli historiasta tietämättömälle äärimmäisen mielenkiintoinen kirjoitus. Kiitos.

t.Masa

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #131 : 19.07.2012 20:29 »
Luokkarit julkaistu raket 95 moottorille ja tasoituspainona näyttäisi olevan 5kg 85 raksuun verrattuna. Kuinka moni aloittavista raksu junnu kuljettajista oikeasti aikoo ajaa ensi vuonna 85:lla?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #132 : 19.07.2012 21:20 »
Mikäs on tuon micron minimipaino?
Oonks mä sokee vai enkö mä vaan nähny?   :P
Oliskohan painoero samat 5kg?
Microsta tulee nyt kansallinen luokka?? Samoin kuin mini oli aikoinaan?
Harrastaja 85/95 ikärajat??
« Viimeksi muokattu: 19.07.2012 22:04 kirjoittanut Ossip »

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #133 : 19.07.2012 23:05 »
No niin, nyt selvisi ainakin se että tasaväkisenä ei 85 ja 95 Raksut tule samassa lähdössä ajamaan - hienoa AKK!

Nyt vain ensi vuodeksi laittamaan oma sarja Raket 85 koneille, niin päästään taas kisaamaan reilusti. Ajakoon Raket 95:set keskenään jo ensi vuonna.
Vauhti pidentää aikaa!

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #134 : 20.07.2012 01:07 »
Luokkarit julkaistu raket 95 moottorille ja tasoituspainona näyttäisi olevan 5kg 85 raksuun verrattuna. Kuinka moni aloittavista raksu junnu kuljettajista oikeasti aikoo ajaa ensi vuonna 85:lla?

Päätöksemme pitää edelleen, vaikka luokkarista haiseekin kaupallisuus. Aloittavaksi luen tiimimme siksi, että olemme harrastaneet lajia alta vuoden ja nousupisteitäkin saamme vasta ensivuonna pojan täyttäessä 11v.
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #135 : 22.07.2012 20:04 »
kysymyksiä heräsi tänään parista kohtaa kun luin tuota teknistä sääntöä. Micro luokan aloitus ikä 9v ja junnuissakin 11? Micron renkaat vaihtuu vegan renkaaksi ja samassa lähdössä ajaa osa tuolla nykyisella raksun brikkarilla? Sylinterin aukkojen mitat ilmoitettu mm eikä asteissa. Kuinka kiireellä ne on tehnyt nämä muutokset noissakin kohdissa? Lisäilkääs näitä epäkohtia lisää tänne te jotka omaatte tarkemmat silmät.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

vaarni

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #136 : 22.07.2012 22:09 »
Mitä ilmeisimmi tosi kiireellä että kauppiaat saa myytyä noita ennen kuin päätöksiä aletaan muuttamaan.
Ruotsissa päättäjät heivattiin jo pois kun säännöt oli sudet - uudet miehet kehiin ja säännöt uusiksi.

85lla saa ajaa vuotta nuorempana raksussa (10v) ja sitten vasta 11v 95 koneella tai sitten ekaksi kuristettuna
minissä (micrko) - luokkaahan ei edes ole... Ilmeisesti sitten harrastajien sekaan vai herätetäänkö kansallinen mini
eloon vain hetken kuolleena olon jälkeen.

Painotkin on sitten vedetty tääll niin alas että 85:lla ei pärjäisi...

----- CLIP -----
Tänä keväänä ruotsissa näin:
Jouko Pärssinen täällä, painot Mini ja Raket luokissa ovat seuraavat Mikro mikä Suomessa on Mini 85 97 kg 95 105kg ja Mini mikä on Suomessa Raket 85 112kg 95 120kg.
Olen itse käynyt karmean taistelun Karting jaoston kanssa täällä keväällä 2011.Ensimmäinen tammikuuta kun sääntökirja pitäs olla valmis olivat painot edellä mainitut Raket luokassa, 17 huhtikuuta muutti Karting jaosto painon 95 115kg että kaikki jotka meinasivat ajaa 85lla 95 vastaan niin näiltä vedettiin matto alta.
Kauden päätteksi syyskokouksessa äänestettiin koko Kartingjaosto ulos ja ensimmäinen päätös minkä uusi jaosto teki oli muuttaa R95 paino takaisin 120 kg
----- CLIP -----


rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #137 : 22.07.2012 22:15 »
Niin joo sehän oli yks, että microssa kuristetaan vain pakopuolelta, kun ruotsissa käsittääkseni imu- ja pakopuolelta kuristetaan.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #138 : 23.07.2012 09:40 »
Mitä ilmeisimmi tosi kiireellä että kauppiaat saa myytyä noita ennen kuin päätöksiä aletaan muuttamaan.
Ruotsissa päättäjät heivattiin jo pois kun säännöt oli sudet - uudet miehet kehiin ja säännöt uusiksi.

85lla saa ajaa vuotta nuorempana raksussa (10v) ja sitten vasta 11v 95 koneella tai sitten ekaksi kuristettuna
minissä (micrko) - luokkaahan ei edes ole... Ilmeisesti sitten harrastajien sekaan vai herätetäänkö kansallinen mini
eloon vain hetken kuolleena olon jälkeen.

Painotkin on sitten vedetty tääll niin alas että 85:lla ei pärjäisi...

----- CLIP -----
Tänä keväänä ruotsissa näin:
Jouko Pärssinen täällä, painot Mini ja Raket luokissa ovat seuraavat Mikro mikä Suomessa on Mini 85 97 kg 95 105kg ja Mini mikä on Suomessa Raket 85 112kg 95 120kg.
Olen itse käynyt karmean taistelun Karting jaoston kanssa täällä keväällä 2011.Ensimmäinen tammikuuta kun sääntökirja pitäs olla valmis olivat painot edellä mainitut Raket luokassa, 17 huhtikuuta muutti Karting jaosto painon 95 115kg että kaikki jotka meinasivat ajaa 85lla 95 vastaan niin näiltä vedettiin matto alta.
Kauden päätteksi syyskokouksessa äänestettiin koko Kartingjaosto ulos ja ensimmäinen päätös minkä uusi jaosto teki oli muuttaa R95 paino takaisin 120 kg
----- CLIP -----



Veikkaan, että näillä painoilla ei yksikään Raket 85 ilmoittaudu ajamaan samaan kisaan R95:n kanssa. Tai no voihan joku ihan tieten tahtoen maksaa kisamaksut ja lyödä päätä seinään, mutta epäilenpä!

Ja yksi tarkoitushan tällä oli nostaa kilpailijoiden määriä Kansallisissa kisoissa. No ei ainakaan ensi vuonna toteudu näillä painoeroilla - ja jos Raket85 jatkaa omana sarjana, niin ei kyllä toteudu ihan lähivuosinakaan. Sitten taas ihmetellään ja tehdään sääntömuutoksia.
Vauhti pidentää aikaa!

Challenger

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #139 : 23.07.2012 10:16 »
Ainakin me ja moni muu on jo kyllä tehnyt lajiryhmälle selväksi että, mikäli ensi kaudella Raket yleisessä laitetaan (esim karnevaalikisoissa) R85 ja R95 sekaan niin jättäisimme Raketilla ajamisen kokonaan väliin ja mahdollisesti siirtyisimme esim Minimax tai vastaavaan luokkaan!!! Juuri tämän takia todennäköisesti jo ensi kaudella porukka tulee jakaantumaan eri leiriin ja sen seurauksena ensi kaudella kisoissa on entistäkin vähämmän kuskeja.

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #140 : 23.07.2012 10:42 »
Ainakin me ja moni muu on jo kyllä tehnyt lajiryhmälle selväksi että, mikäli ensi kaudella Raket yleisessä laitetaan (esim karnevaalikisoissa) R85 ja R95 sekaan niin jättäisimme Raketilla ajamisen kokonaan väliin ja mahdollisesti siirtyisimme esim Minimax tai vastaavaan luokkaan!!! Juuri tämän takia todennäköisesti jo ensi kaudella porukka tulee jakaantumaan eri leiriin ja sen seurauksena ensi kaudella kisoissa on entistäkin vähämmän kuskeja.
Ei vaan jakaudutte muihin kasvaviin luokkiin. Eihän harrastajien määrä tipu jos vaihtaa vaan luokkaa.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #141 : 23.07.2012 13:07 »
Moni kirjoitus vähintäänkin sivuaa huolta harrastajamääristä. Olen nyt vuoden verran radoilla pojan (nyt 7v) kanssa pyörinyt ja tullut siihen käsitykseen että iso osa "kartti-isistä" omaa jonkinlaista autourheilutaustaa, moni on itsekin ajanut karttia.

Jos oletetaan että laji siirtyisi ainoastaan isältä pojalle, niin "luonnolinen poistumahan" takaisi sen että harrastajamäärät tippuu ja lopulta loppuu. Siispä harrastajamäärien elvytykseen tarvitaan meitä untuvikkoja.

En pysty muiden puolesta puhumaan, mutta kyllä ainakin omalla kohdalla yksi lajiin lähtöä huomattavasti helpottava tekijä oli se että ei tarvinnut miettiä mikä moottori härveliin laitetaan. Mitäs kun harrastusta onkin aloittelemassa 9-12 vuotias jantteri? Eipä näitä paljoa ainakaan täällä etelän suunnassa näy, en jaksa mitenkään uskoa "moniluokkapolitiikan" ainakaan lisäävän harrastajia.

Koska en (ainakaan vielä;)) omaa minkäänlaista "karttihistoriantuntemuksen tuomaa tunnepuolen painolastia", sanoisin että paras vaihtoehto harrastajamäärien elvytykseen olisi yksi moottori tiukoilla luokituksilla about tuonne 12 ikävuoteen asti - mitä nuorempi kuski, sen enempi kuristettu. Nappistartit ja CNC:llä tehdyt, oikeasti samanlaiset koneet olisi nykypäivää.

Miksi ihmeessä uusi 2-tahtiluokka? Kuulopuheiden perusteella suunnilleen kaikilla radoilla on "haasteita" ympäristölupien kanssa. 4-tahtia ja kunnollista äänenvaimenninta kehiin niin helpottaisi tuokin.
- MarkoV

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #142 : 23.07.2012 16:21 »
Meidän kannalta R95:sta vastaan nousupisteistä ajaminen on suorastaan hyvä juttu, sillä se pienentää rutkasti mahdollisuuksia ansaita noita pinnoja ensi vuonna. Junnuluokassa ajaminen on hinnaltaan sopuisampaa ja kisoja on enemmän kuin riittävästi. Lisäksi ei tarvitse osallistua sarjoihin (=karnevaali), joihin ainakaan omat aikataulut eivät helpolla taivu (treenipäivät to ja pe, kisat la ja su = 4 päivää yhteen kilpailuun, joista kaksi arkena).

Suurimmaksi ongelmaksi näen harrastajamäärien pienenemisen kustannusten nousun seurauksena. Nytkään ei tahdo saada kisoja pystyyn osanottajamäärien vähyyden vuoksi.

Me ajamme mielellämme R95:sta vastaan ja jos ne menevät lujempaa, niin koetamme olla edes nopein 85:lla ajava...
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #143 : 25.07.2012 18:11 »
http://www.autourheilu.fi/attachements/2012-07-17T13-50-21368.pdf

-• Kilpailuissa luokka voi ajaa samassa Raket 85 –luokan kanssa. Eli taistelevatko samoista pisteistä vai omissa luokissaan?
-• Ikäraja 11-16 sekä junior, että yleinen. Saako 10v ajaa junnuissa 95lla?

Nuo olivat raket95 lisä ihmetyksiä...

Sit micro...

• Renkaat, Vega Cadetti, (sama kuin Cadett luokassa, myös saderengas). Nyt kun miniin saadaan hiukan enempi voimaa mini luokkaan verrattuna niin miksi tuollainen rengas valinta?

• Rungon akseliväli 900 - 1010mm vs raket95 • Rungon akseliväli 1010mm
Miksi tämä on rajattu? Nyt kun alkanut itseä kiinnostamaan pojan kilpailuttaminenkin, niin miksi rajata tuollainen asia joka ei kuitenkaan ole kustannuksiin vaikuttava tekijä. Suomen radat nyt on syheröisempiä (onko toi ees suomea?) kuin italiassa, jossa junnut nyt tuntuu ajavan pätkillä. Runko olisi mukava saada kuskille sopivaksi ilman jatkamalla valmistajien suunnittelemia jatkopolkimia  ::)

Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #144 : 25.07.2012 21:20 »
Ja kun keskusteluissa on ollut yhtenä huolena Yamahan kohtalo, niin pelko pois: nyt niitä saa myös kytkimellä ja nappistartilla.

Tästä esittelyä kuuleman mukaan viikonloppuna Lahden cuppikilpailuissa.
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

teppo98

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #145 : 25.07.2012 21:30 »
Ja kun keskusteluissa on ollut yhtenä huolena Yamahan kohtalo, niin pelko pois: nyt niitä saa myös kytkimellä ja nappistartilla.

Tästä esittelyä kuuleman mukaan viikonloppuna Lahden cuppikilpailuissa.

hmmm... niin ja tämähän on ollut mahdollista (ja varmaankin jossainpäin maailmaa) jo puolen vuosikymmentä.

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #146 : 06.08.2012 12:00 »
Vaan eipä saanut positiivista vastaanottoa tuo kytkinjammu harrastajien keskuudessa Lahdessa pidetyssä keskustelupaneelissa. Ehkäpä myöhemmin.

Sama tulos raksujen puolella karnevaalikilpailuja koskien, joten ensi vuosi näyttää "kuivalta" isolohkon suhteen.

Nyt kun R95:n tarkoituksena oli tasoittaa mottierot, niin nyt niitä sitten kuulemma pistetään kadettirunkoon kiinni, kun on havaittu nopeammaksi siinä. Käsittääkseni myös tuolla pikkurungolla saa osallistua raksukilpailuihin?
Sitä en ymmärrä, miksi juuri tuo isolohko on nopeampi kadettirungossa, eikä sama koske R85:sta?
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #147 : 06.08.2012 12:57 »
Lukemalla tekniset määräykset huomaa, että Raket jr ja yleisessä ajetaan edelleenkin AINOASTAAN 101cm rungolla. Microssa saa ajaa 95cm rungolla. Itse toivoisin, että runko määräystä hiukan helpotettaisiin muiden luokkien tavoin.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #148 : 06.08.2012 14:03 »
Minusta 1010 "nordic" -runko olisi luonteva ja selkeä sääntö kaikkiin 85/95 cm3 pikkuluokkiin sekä KF6:een.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #149 : 06.08.2012 19:27 »
Minulle tuo sääntökirja selkiytyy sitä mukaa, kun poika saa hylkyjä... ;D Eihän sitä nyt mitään tietokirjallisuutta parane lukea harrastuksen tähden...

OK. Homma selvä. Minusta tuo yksi runkokoko on ihan oikein, koska isokoinen kuski ei mahdu pikkurunkoon kenkälusikallakaan, kun taas pienikin kaveri pystyy 1010-runkoa ohjastamaan. Jotenkin kuulostaa epäreilulta, jos tosiaan cadettirungolla saisi etua, mutta että sellaista ei pystyisi edes rahalla isokokoiselle kuskille sovittamaan...
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz


 

Team Laine Verkkokauppa