Kirjoittaja Aihe: RAKET 95 SUOMEEN  (Luettu 114034 kertaa)

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #60 : 08.06.2012 01:56 »
Kaikilla meillä on omat lähtökohtamme tähän harrastukseen ja jokainen taaplaa tyylillään. Cadetilla on kahden vanhemman kuskin kanssa alkumetrit ajettu, nuorimmaisella aloitus tehtiin Haasen Ninjalla. Täytyy sanoa, että itse en R60-moottoria erityisen huoltovapaaksi kokenut, lieneekö tuohon sitten syy aikoinaan suhteellisen paljon käytettynä hankitussa kalustossa.

Tuosta kolmen kuskin yhtäaikaisesta ajattamisesta on jopa kisatilanteessa kokemusta, tosin vain Monakon tiistaikisassa... Kiirettähän tuo meinasi pitää, mutta onnistui, koska kaikilla kuskeilla oli tuolloin KF6-koneet...  Tässä alkaa varmaan tulla vanhaksi, kun tuntuu nykyään tuon yhdenkin vielä harrastusta jatkavan kuskin kanssa aika loppuvan kisapäivänä kesken.

Pahimpia epäkohtia KF6-luokan tähänastisessa historiassa on ollut alati (ja aina vaan pitävämmiksi/huonommin kulutusta kestäviksi) vaihtuvat renkaat, ja viimeisenä vielä vanteidenkin pakkovaihto. Ei tosin käy kieltäminen, etteikö  moottori-, kierroslukurajoitin- ja kytkinsäännöissäkin olisi alkuvuosina sählätty ihan huolella. KF6:sta olisi pystynyt tekemään suhteellisen edullisen luokan ajaa, jos tahtoa siihen olisi ollut, mopo vaan näyttää vähän väliä karanneen käsistä.

Perässäjuoksija...

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #61 : 08.06.2012 07:35 »
Täytyy sanoa, että itse en R60-moottoria erityisen huoltovapaaksi kokenut, lieneekö tuohon sitten syy aikoinaan suhteellisen paljon käytettynä hankitussa kalustossa.

Itse hankin yhden Raket 60 moottorin noin 50 euron kustannuksella ja sen kunto oli hintaa vastaava. Melkoisen tuntimäärän jälkeen tuosta on nyt saatu ihan toimiva kone, jonka kulku ei kuitenkaan ole paras mahdollinen. Moottori siirtyy nyt nuorimaiselle eli sillä ei ole minulle mitään merkitystä eikä nuorimmaiselle ennen kuin alkaa ajaa 3-5 sakkiin jos ikinä siihen asti pääsee/innostusta riittää. Ongelmia on yleisesti ottaen ollut tähän asti vain käynnistimien kanssa.

Mikä tuossa Raketin 60:ssä oikein mättää tekniikkapuolella kun se(kin) pitää saada vaihdettua?

t.Masa


ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #62 : 08.06.2012 08:19 »
Ehkä tässä on pientä tulkintavirhettäkin matkassa mukana. Ei pidä käsittää, että olisin R60-kalustoa Suomesta mäelle heittämässä. Enemmänkin olen tuomassa sitä vaihtoehtoa, että myös KF6-kalustolla voi aloittaa harrastusta nuoremmassakin iässä, varsinkin jos ambitioita alle 10-vuotiaana kilpailemisen suhteen ei ole. Maassa on kuitenkin jo melkoinen joukko "vanhentuneita" ja tätä kautta kohtuuhintaisia koneita. Tuossa 7-9 vuoden iässä on tärkeintä saada paljon ratakierroksia kuskille ja tämä onnistuu parhaiten kytkimellisellä kalustolla, koneen tyypistä riippumatta.
Perässäjuoksija...

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #63 : 08.06.2012 11:28 »
Ei me mitään sekoiteta, AKK tekee sen meidän puolestammekin...
Yhteiskuntavastuu tuo kuitenkin kohta nelitahtikoneet, joten tässä vaiheessa on
vaan turha pitää hyviä ja noin matalaviritteisinä varmasti huoltovapaita koneita jouten...
Kukaanhan ei ole pakottamassa ketään mihinkään. KF6 koneet tulevat pysymään tai häviämään kysynnän ja tarjonnan kautta.
Ja varmasti jo ensi kaudella niitä ajetaan jo 7 - 9 vuotiaidenkin luokissa - kuten maailmallakin on tehty jo pitkään. Kysyntä on jo kova, vaikka toki tässäkin asiassa vanhan koetellun  käytännön puolustajat ovat eniten äänessä..
Ise niiden kanssa seitsemättä kautta toimineena voin vakuuttaa, että kun niistä jättää tuon challege-tason turhan höyryn pois, niin ne on tosi mukavia pelejä, napista käyntiin ja menoksi... Ja edullisiksi kin ne ovat tulleet
 - älkää antako challenge-porukan rinttereiden hämätä
- meitä on KF6 luokassa ihan tavallisia p-aukisia harrastajiakin...
Ainoa vaan, että pitää kuten muutenkin pitää vahtia ettei muksut lähde omin päin radalle, mutta asiansa osaavien seurojen piirissä toimiessa se nyt muutenkin on ensimmäisiä perusasioita?
Ja KF6 koneella tulee puolta enemmän ratakierroksia saman illan aikana kuin mitä raketeilla...sitä ei kukaan usko, ennenkuin itse kokeilee...
Jäitä hattuun - ja ruohonleikkurit  käyntiin
« Viimeksi muokattu: 08.06.2012 11:36 kirjoittanut paljakka »

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #64 : 08.06.2012 11:51 »
Ei me mitään sekoiteta, AKK tekee sen meidän puolestammekin...
Yhteiskuntavastuu tuo kuitenkin kohta nelitahtikoneet, joten tässä vaiheessa on
vaan turha pitää hyviä ja noin matalaviritteisinä varmasti huoltovapaita koneita jouten...
Kukaanhan ei ole pakottamassa ketään mihinkään. KF6 koneet tulevat pysymään tai häviämään kysynnän ja tarjonnan kautta.
Ja varmasti jo ensi kaudella niitä ajetaan jo 7 - 9 vuotiaidenkin luokissa - kuten maailmallakin on tehty jo pitkään. Kysyntä on jo kova, vaikka toki tässäkin asiassa vanhan koetellun  käytännön puolustajat ovat eniten äänessä..
Ise niiden kanssa seitsemättä kautta toimineena voin vakuuttaa, että kun niistä jättää tuon challege-tason turhan höyryn pois, niin ne on tosi mukavia pelejä, napista käyntiin ja menoksi... Ja edullisiksi kin ne ovat tulleet
 - älkää antako challenge-porukan rinttereiden hämätä
- meitä on KF6 luokassa ihan tavallisia p-aukisia harrastajiakin...
Ainoa vaan, että pitää kuten muutenkin pitää vahtia ettei muksut lähde omin päin radalle, mutta asiansa osaavien seurojen piirissä toimiessa se nyt muutenkin on ensimmäisiä perusasioita?
Ja KF6 koneella tulee puolta enemmän ratakierroksia saman illan aikana kuin mitä raketeilla...sitä ei kukaan usko, ennenkuin itse kokeilee...
Jäitä hattuun - ja ruohonleikkurit  käyntiin

Varmasti tulee puolta enemmän kierroksia kuin Raksulla. Itsellä kokemusta viime kausilta ICA-suoraveto vs. X30 kytkin. Suoraveto on niin paljon haastavampi/raskaampi ajaa kurvissa - tosin se on ainut joka opettaa ajamaan oikein! Itse jaksoin tuskin 10 kierrosta vetää ICA:lla täysiä Vihdissä, mutta tuolla X30 koneella menee reilut 20 ihan helposti.

Älkää nyt ottako tätä siten, että olen kytkin pelien puolella. Mutta tosi on tuon jaksamisen suhteen - myös huoltajan kannalta kun ei tarvitse autoa työnnellä. Minä itse huoltajana kannatan edelleen suoravetoisia: Raksut ja Jammut, sillä se opettaa ajamaan oikein ja kovaa mennään jos joskus siirtyy kytkin pelillä ajamaan. Myös huoltaja pysyy paremmassa kunnossa kun tarvitsee rataa kävellä ympäri ja työntää autoa ylämäkeen :) Ymmärrän kyllä, että ei tuo työntäminen kaikille mielekästä/mahdollista ole.

Jään tulevaisuudessa odottelemaan suoravetoisille seurakilpailuita, joihin nuoremmat poikani voi jatkossa nykyisellä kalustolla osallistua. Me emme lähde sekoilemaan uuden R95 motin kanssa.
Vauhti pidentää aikaa!

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #65 : 08.06.2012 17:59 »
..... Itsellä kokemusta viime kausilta ICA-suoraveto vs. X30 kytkin. Suoraveto on niin paljon haastavampi/raskaampi ajaa kurvissa - tosin se on ainut joka opettaa ajamaan oikein! Itse jaksoin tuskin 10 kierrosta vetää ICA:lla täysiä Vihdissä, mutta tuolla X30 koneella menee reilut 20 ihan helposti.

Höpölöpö.   :D
Terveisin "CrashTestDummy", 10vuotta TAG autolla (Parilla Leopard) ja Formula-A historiikkiä loput.   ;D

Ajamisen raskaudessa ei ole kytkin vs suoraveto koneissa eroa. Kytkin ottaa kiinni x30:sessä kiinni jonka jälkeen se on kuin suoravetoinen, aina moottorijarrutuksia myöten. Ajamiseen oppimisessakaan sillä ei ole merkitystä, muutakun se että sinulla on 125cc x30 koneessa ihan hemskatisti enemmän keskialueen vääntöä, jolla saat paikattua pikku ajovirheet mutkissa. ICA 100cc kierroskoneena rankaisee heti pienestäkin luistosta, kun raakaa voimaa ei vain ole käytössä.
Se että tunnet ajamisen raskaana 100cc koneella johtuu juuri tuosta tehoerosta. Jos tsemppaat x30:sellä samalla tavalla niin johan putoo kierrosajat. (arvaappa millä keinolla 3hp heikkotehosemmalla Leopardilla pärjää x30:stä vastaan x30 Challengessa...?   ;) Aivan: ajamalla tarkemmin )

Heh, eipä juuri TAG kuskit numeroita AKK:lta hae.  ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #66 : 08.06.2012 20:01 »
Enemmänkin olen tuomassa sitä vaihtoehtoa, että myös KF6-kalustolla voi aloittaa harrastusta nuoremmassakin iässä, varsinkin jos ambitioita alle 10-vuotiaana kilpailemisen suhteen ei ole.

Meillä vanhin jaksoi koko kevään aina viikottain ilmoittaa, että hän ei sitten muuten kilpaile. Piste. Nyt oli iso harmitus, kun poika olisi halunnut mennäkin kilpailemaan eikä päässyt koska en yhden päivän varoitusajalla enää ehtinyt saada kaikkea tarvittavaa tehtyä valmiiksi. Sama juttu kun mennään radalle. Alussa sinne piti mennä silloin kun radalla ei ole ketään ja nyt sinne halutaan mennä vasta sitten kun siellä on joku kaveri ajamassa. Eli käytännössä "kisat" on aina kun ollaan radalla. Ollaan alettu jo lähettää poikia radalle normaalilla lämmittelykierros + lähtö tyylillä, koska ovat niin tasaväkisiä että kisaa ei synny jos lähdetään eri aikoihin radalle. Eli tasaväkinen kalusto on meille(kin) parasta mitä tässä lajissa tarvitaan kun ei noista junnuista vielä tuossa iässä tiedä mitä ne haluaa milloinkin tehdä, ajella ilokseen vai kisata kaveria vastaan.

Cadet luokka on oikein hyvä luokka. KF6-moottoreille löytyisi käyttöä muualtakin kuin Cadet sarjasta, kun vain saadaan kulut alas ja erilaiset koneet tasaväkisiksi keskenään. En jaksa uskoa, että niitä sen jälkeen enää kaivataan Raket 60:n kanssa samalle viivalle. Ei niitä nyt kuitenkaan niin montaa ole tänne Suomeen vielä tullut, ainakaan vielä... Ne jotka niitä itse ottavat käyttöön niin tekevät sen joka tapauksessa jo nyt ja ajalevat niillä omaksi ilokseen ja se heille sallittakoon.

On oikeastaan melko turhaa keskustella siitä millä moottorilla ajetaan, koska se on loppujen lopuksi "pikkujuttu". Nykyaikaa on kytkin+sähköstartti ja vaihtoehtoja ei lopulta ole montaa.  R95 ja KF6 koneissa on molemmissa omat hyvät ja huonot puolensa, mutta varmaa on että pienellä opettelulla molempien kanssa pääsee sinuiksi ja suurimman osan huolloista tehtyä itse. Jos syntyisi uusi luokka jossa pystyttäisiin käyttämään vanhoja KF6 koneita ja ajamaan edullisesti niin se olisi hieno juttu. Jos vielä valmistajat tekevät noihin varaosia riittävän pitkään, niin sekin olisi hyvä juttu.

Jäljelle enää kysymys siitä, että onko meillä iltaisin radalla tarpeeksi ajokavereita joilla on tasaväkiset koneet. Kisojakin olisi mukava olla ja vieläpä mieluiten lähellä.

t.Masa

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #67 : 08.06.2012 20:40 »
Kyllä se niin on, että millä ihmiset haluaa ajaa kilpaa niin kyllä niille kilpailut järjestetään. Kotiradalla jossa vaalitaan nuorisotoimintaa niin uskoisin, ettei siellä noi kaksi luokkaa kuole (ei edes cadetti). AKK:n kuuluisi palvella asiakasta, joka arvojärjestyksessä olisi seurat ja seurat palvelee harrastajia. Tuohon väliin voisi lisätä pari muutakin, mutta olkoon yksinkertaistettu noin. Se että AKK kuitenkin päätti (käsitykseni mukaan jälleen) sulkea pois kaksi suuren massan luokkaa ja luoda yhden uuden niin tuntuu minustakin hassulta. Mikä aiheutti oikeasti tämän päätöksen ni se olisi oikeasti mukava saada selville. Onko joku soittanut jo Mäelle ja kysynyt mitä liikkui päässä?

Savun hälvettyä huomataan varmasti, että tämä alkaa toimimaan vihdoinkin. Ainakin KF6 luokka. Esim. Toi rengas pitäisi omasta mielestä vaihtaa hiukan harrastaja suuntaan. Kokeillaan vaikka YDS rengastusta sen alla ni olisi helppo sit raksumiestenkin siirtyä KF6 luokkaan kerta renkaat ja vanteet olisi jo valmiina.  ::)

Ja tarkoitin tuolla, että vihdoinkin toimii säännöt, koska harrastajat luultavastikkin saa viimeistään ensi vuoden aikana jo jokseenkin toimivan KF6 luokan ja raksu kuskit myös. Itse hankin tuon 95 raket moottorinkin, vaikka ei ole tietoa jaksaako toi kundi enään edes ensi kesänä harrastaa tätä lajia.

Minkä takia tuo kuristettu KF6 luokka ei ole saannut jalansijaa suomessa? Useat Cadetti harrastajat ainakin kiroaa sitä narua välillä aikasta voimakkaastikkin, joten luulisi tuollaisen nappistartillisen auton houkuttelevan enempi. Eikö niitä ole suomessa sitten porukka päässyt testaamaan? Startilla varustetun ruuvvaan heti pojan autoon kun se on mahdollista. Viime syksynä kundi ajoi wanhalla Vortex KF6 luokan mosalla, josta jouduin luopumaan siitä syystä, että poika ilmoitti haluavansa ajaa kilpaa ja ainoita vaihtoehtoja oli tuo raket 85  ja cadetti, joista päädyimme harrastaja miniä ajamaan.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Turtle

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 67
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #68 : 08.06.2012 22:05 »
On muuten huoltovapaa KF6 kone harrastus pelinä pakokuristimella!
Poika ajoi 2 vuotta eikä ole tarvinnut, kuin tankata ja ketjut/rattaita vaihtaa. Akkuakaan ei tarvitse montaa kertaa kesässä ladata!
Ei ole ollut ainnuttakaan teknistä ongelmaa.
Koskaan ei ole edes tulppaa katsottu, kasaria avattu tai muutenkaan tehty sille mitään  ::)

Tosin esim cadet vanhempien tuskailua narujen kanssa on saanut seurata aika usein!

Toki eka kisassa olikin sitten sormi suussa, kun ei kisa koneeksi hankittu Parilla vetänyt ;D No ehkä olisi jotain kannattanut huoltaa 2 vuoden aikana....vaikka ilmansutari puhdistaa...

Jos KF6:sta ajatellaan cadetin tilalle -> pitää siinä olla pakokuristin ja 14 mm kaasari.
Pelkällä pakokuristimella on miniä nopeampi ja ei juurikaan raketiin ollut eroa. Pakokuristimessä on mielestäni isompi kuin 8 mm rööri (Jaatiselta hankittu)!

Itse en pidä raketeista, koska ne täristää! "Oikeilla" koneilla on mukava vetää, kun ovat tasapainossa.   

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #69 : 08.06.2012 22:25 »
keskustelu alkaa näemmä virkoamaan näin viikonlopun tullen ;)

Rämeairo kirjoittaa paljon, mutta asiaa - eräs olennainen ongelma ovat juurikin olleet nuo rengassäännöt. Minkä ihmeen takia samalle ikäryhmälle tarkoitetuissa suunnilleen samantehoisilla moottoreilla varustetuissa karteissa pitäisi olla eri renkaat? Ja minkä helevetin takia niitä pitää vaihtaa vuodesta toiseen, jos tarkoitus on saada mukaan mahdollisimman laaja harrastajakunta?

Loogisena johtopäätöksenä tästä seuraa, että päättävissä elimissä olevien ihmisten toimia ohjaa ihan jokin muu kuin harrastajakunnan etu. Valitettavasti "herrain elkeet tarttuvat renkiin", kuten eräs Tampereen suunnalta kotoisin oleva yhtye jo joskus silloin muinoin runoili. Ja se päivänpolitiikasta.

Perässäjuoksija...

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #70 : 08.06.2012 22:54 »
Cadetin narujen katkeilemiseenkin on olemassa ratkaisu... harjoittelu. Olennaista on, että käytetään korkeintaan n. 30 cm nykäisyä, jota ennen otetaan löysät pois ts. haetaan valmiiksi koevedoilla käynnistinlaitteen kynnet kontaktiin vauhtipyörän kanssa. Sama tekniikka muuten toimii kaikilla Radnen narukäynnisteisillä tuotteilla. Käynnistinnarun saa hyvin helposti poikki/kynnet katki jos veto narusta on liian pitkä tai ilman tuota edellä kuvattua "etuvetoa". Kannattaa siis R60 kanssa unohtaa kaikki muut aikaisemmat kokemukset vetokäynnisteisistä tuotteista.

Ja pakollisena muokkauksena: tuokin tuli kantapään kautta opittua. Yhtään narua ei ole ko. "valaistumisen" jälkeen jäänyt käteen.
« Viimeksi muokattu: 08.06.2012 23:21 kirjoittanut ATM »
Perässäjuoksija...

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #71 : 09.06.2012 01:47 »
Cadetin narujen katkeilemiseenkin on olemassa ratkaisu... harjoittelu.

Jep. Neljä kertaa keväässä kun aukaisee vetolaitteen niin alkaa miettiä millä sen saa pysymään kasassa. Ja se kyllä onnistuu noilla edellisillä neuvoilla ja lisäksi sillä oppii tietämään koneen luonteen. Vaatii vähän ajatustyötä, mutta on alun jälkeen helppoa. Ja jos on narua ja kynsiä mukana, niin sen käynnistimen saa (yleensä) radalla kuntoon.
2007 ja siitä ylöspäin olevissa koneissa kannattaa muuten ottaa Dremelillä ja pallopääviilalla vähän terävää reunaa pois narukehän sisäreunasta josta naru menee läpi. Tämän jälkeen ei mene naru niin helposti poikki juuresta, jos joutuuu vetämään narun pitkälle ulos. Yleensä ei joudu. En ole muuten vielä kertaakaan joutunut yksin tuota käynnistintä avaamaan radalla. Aina on joku tullut kysymään tarvitsenko apua. Alussa tarvittiin apua, nykyisin enää vain seuraa ettei tartte yksin nysvätä kädet rasvassa.

Sinne radalle kun on tarkoitus mennä pitämään hauskaa. Myös meidän huoltajien. Jos meillä kaikilla ei ole hauskaa, niin ei sitä loputtomiin jaksa laittaa rahojansa ja aikaansa kiinni johonkin joka ottaa itseään päähän vaikka junnuilla olisikin kivaa. Se ei myöskään tuo lajille yhtään lisää harrastajia kun nykyisistä huoltajista paistaa läpi potutus siitä ettei tiedä mitä tekisi. Tämän takia olisi hyvä saada nämä suuret muutokset rullaamaan jouheasti eteenpäin ettei tarvitsisi aloittelijan Cadet luokan jälkeen miettiä päätänsä puhki että mihin luokkaan sitä seuraavaksi lähtisi. Tällaiset luokkamuutokset kun osuvat aika pahasti niihin, joilla on useampia harrastajia ja toive siitä että samaa kalustoa voidaan kierrättää perheen sisällä.
Kun katsoo aloittelijana menneitä, niin huomaa että olisi ollut helppoa ostaa R85 harkkakone ja kisakone ja kierrättää niitä junnulta toiselle ja lopulta myydä pois jollakin rahalla. Se on ollut aikanaan mahdollista, koska säännöt ovat olleet hyvät ja muutokset maltillisia. Ei täydellisistä tietenkään, mutta stabiilia. Ja itse asiassa tämä olisi se jota meidän perhe tarvitsisi tässä vaiheessa.
Nykyaikana vain vaatimukset kasvavat ja on selvää ettei tämä riitä kaikille. Siihen tarpeeseen KF6 luokka on varmasti ollut hyvä vastaus. Käsittääkseni rengasmuutoskin on perusteltu sillä, että saadaan sama rengas jolla ajetaan maailmalla. Tämä on erinomainen perustelu kun ajattelee sitä vasten, että luokan on tarkoitus palvella niitä joiden tavoitteet ovat todella korkealla.

Se on selvää, että helppoja ratkaisuja tämän tyyppisiin isoihin päätöksiin ei ole tarjolla koska kaikilla on hyvin erilainen käsitys siitä mikä olisi paras ratkaisu. Muuten meillä olisi jo luokkajako ja säännöt, johon kaikki olisivat tyytyväisiä. Tämän takia tuo AKK:n (loputon?) solvaaminenkaan ei oikein kannata. Siellä on ollut KF6-luokan perustamisesta joku ajatus ja nyt siellä on joku ajatus noiden alas ajamisesta. Sillä tietomäärällä jonka täältä foorumilta ja AKK:n tiedotteesta saa ei oikein ainakaan meikäläinen pysty päättelemään millä perusteilla päätökset on tehty. (Oma veikkaus on, että perustelut aikanaan KF6 -luokan perustamiselle ovat olleet samat kuin niillä henkilöillä jotka nyt haluavat KF6 moottorit Raket 60:ten tilalle: Maailmallakin tehdään niin ja on tehty jo vuosia ja siksi meidänkin pitää tehdä niin. Perustelu on yhtä aikaa hyvä tai huono, riippuu siitä mistä suunnasta sitä katsotaan. Nyt varmasti löytyy nippu perusteluita miksi R95 luokka on se luokka joka riittää ainoaksi). Valitettavasti ainoastaan aika näyttää mitkä ratkaisut ovat hyviä ja mitkä huonoja.

On todella hienoa, jos joku pystyy ottamaan kopin tuosta KF6 luokasta ja luomaan siihen uudet/päivitetyt säännöt joilla se voi jatkaa eteenpäin, kasvaa ja tarjota mahdollisuuden niille jotka haluavat ajaa oikeilla kilpamoottoreilla. Tehtävä on enemmän kuin haastava, mutta onnistuessaan se selkeä tapa näyttää AKK:lle, että päätös luokan alasajamisesta oli sittenkin väärä. Herää vain kysymys, että palveleeko tämä muutettu luokka enää niiden tarpeita joita varten se alunperin perustettiin (?) ja jotka ovat olleet siihen tyytyväisiä. Eli ne jotka eivät itke täällä kustannuksista tai siitä, että joka vuosi joutuu ostamaan uuden koneen vaan ovat ennemmin olleet iloisia siitä että saavat taas uuden koneen joka on hieman nopeampi kuin edeltäjänsä ja edustaa alansa huippua.

Luulen, että allekirjoittaneen ainoaksi vaihtoehdoksi kuitenkin lopulta jää se, että alan loppukesästä kysellä radalla mihin luokkaan pojan kaverit siirtyvät. Tämä on ainoa tapa varmistaa se, että pojalla on radalla ajokavereita. Ja näin sen ei pitäisi mennä.....

t.Masa


rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #72 : 11.06.2012 22:25 »
Juttelin tuossa viikonlopun aikana erään kauppiaan kanssa ja taas oma noviisi iski itseeni. Enhän ollut edes tietoinen että Raket 85 mosien valmistus on lopetettu jo ajat sitten ja tällä hetkellä myydään pelkkiä varastoissa olevia mosia. Tämä jo hiukan sai ymmärtämään päätöstä. Siis sitä että raket 85 ajetaan alas, vaikka mosia/osia on vielä varmasti vielä 10vuodeksi eteenpäin.

Raket 85 luokan loputtua loppuu omastamielestäni myös jammu luokkakin hyvin pian. Suoravetoisuus ei enään houkuta kytkimiin tottuneita.

Raket 95 mosasta taas kuulin varikolla, että valujen erot ovat edelleen tuntuvia. Eli kultamunien muniminen tulee olemaan edelleen sen top 10 ongelma. Me harrastajat siellä perällä voimme sit kilpailla keskenämme ja pitää hauskaa.

Oman 95 mosan toimitin jo ensimmäiselle mosamiehelle tutkittavaksi, koska ennen eläkkeelle jäämistään hän tunsi outoa halua aukasta vielä moisen mosan  ;D Tarkoitus on ajattaa poikaa tuolla 85:lla niin pitkään kun kroppa tätä vielä kestää (eli luultavasti pari viikkoa - 2 vuotta).

Tätä kirjoitusta aloittaessa mietin, että mitä tuohon tulevien luokkien eroihin pitäisi saada...  ???
Tälläisiä ajatuksia heräsi pelkistä renkaista jo.

1. Micro luokassa tuo kirottu pakeliitti rengas toimii varmasti. Olihan tää microluokka jo muuten oikealta puolen kuristettu? Eli pakopuolelta?
2. ex. raksu junnu ajaisi myös tolla timanttia kovemmalla renkulalla
3. yleisen luokan kuskien kuuluisi jo saada pitoja (edes pikkasen saisi perän leveyttä jo säädellä minimistä pois).

Luokittelu toiveet olisi, että otettaisiin reilusti rotaxista mallia ja kaikki osat pitää olla vakioita. Ei pakoputki jumppaa. Starttinarun varmaan kyllä kaikki haluaisi poistaa?

Akku kestosta ei ole varmaankaan kenelläkään suomessa kokemusta, mutta tuo toista sataa maksava akku+starttinappi+sähköjohto paketti varmaan ois mukava sallia omatekeleeksi. Tietääkseni kyseiset osat ei vaikuta tehoihin. Rotaxi käsittääkseni vaatii jopa rotaxin valmistaman akunkin?

Suuri uusi paniikkikohtaus iski ku kuulin huhua, että kaasari menee vaihtoon suomen maalla ja tilalle tulee tuttu HS205!!! Pitääkö prkl kaikkeen tunkea näppinsä?

Ja mitä tuohon tasoituspainoihin tulee ni miksi suomen pitäisi itse miettiä moinen, kerta hurrit on jo jonkin aikaa leikkineet jopa samalla hiekkalaatikolla suoravetoisten kanssa kyseisellä moottorilla.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

vaarni

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #73 : 11.06.2012 22:36 »
Niin hurrit varmaan ovat jo leikkineet 85 / 95 rintamalla mutta kun radne haluu myydä uutta mosaa niin se on siellä säädetty painojen puolella paremmaksi joten kaikki ostamaan uutta mosaa vaan. Täällä pelkään että sama tapahtuu - vaan kauppiaiden toimesta. Uskoisin että kauppiaat kun ei ole viimevuosina hirveen montaa uutta konetta päässyt myymään kun kaikki paikat on noita käytettyjä täynnä.

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #74 : 12.06.2012 00:00 »
Vaarnia asiassa hieman kompaten: Nyt kun 85-motin päättymispäivämäärä on selvillä, niin toivottavasti päättäjillä on kyky ja ymmärrys tehdä näistä kahdesta tasavertaiset painomääräysten avulla. Ruotsin painoja käyttämällä 95 tulee käsittääkseni hävittämään nämä 85:set nopeasti. Kuulemani mukaan näin juuri kävi Ruotsinmaalla. Vai tietääkö joku asiasta tarkemmin ja on selvillä kumpi listojen kärjessä dominoi?

Ymmärrän ja hyväksyn itse 95:n tulemisen, mutta pirujako antaa kaksi vuotta 85:sille aikaa, mikäli säännöt tekevät näillä vanhoilla pärjäämisen mahdottomaksi ja pakottavat väkisin ostamaan kalliin uuden motin. Junnujen nousupisteitäkin on varmaan hankalahko haalia kasaan kasivitosen voimin, mikäli uusi moottori tehdään heti säännöillä nopeammaksi. Toinen huomioitava asia on myös kytkimellisen auton jatkomahdollisuus pyörähdysten ja ulosajojen jälkeen vs. suoraveto. Myös tämä asia pitäisi tasoittaa, kun ajetaan samassa sarjassa ja samoista pisteistä. Oma ehdotukseni on lisätä vielä extra 2kg painoa kytkinpeleihin sen jälkeen, kun moottorit on ensin saatu tasavertaisiksi lisäpainoilla. Tuo kaksi kiloa ei kuitenkaan merkkaa mitään ratkaisevaa kierrosajassa.

Oma toivomukseni on perusteeltaan se, että noista kahesta motista tosiaan tehtäisiin tavalla tai toisella yhdenvertaiset, ja jossa molemmilla moteilla pystyisi myös voittamaan. Pelkäämpä vaan, että päättäjät miettivät näitä asioita ennenminkin kaupallisten asioiden tiimoilta...
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #75 : 12.06.2012 13:21 »
Otso, nyt jäi häiritsemään sitten tuo haluamasi +2kg? Syystä että?

Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #76 : 12.06.2012 13:42 »
Itsekin jäin vähän kummastelemaan samaa. Ilmeisesti ajatus oli, että kun on mahdollisuus jatkaa pyörähdyksen jälkeen, siitä pitäisi jotenkin maksaa?  Mielestäni kuitenkaan oikea tapa ei ole tehdä toisesta moottorista hitaampaa painoilla, koska eihän onnistuneessa ajossa kummallakaan moottorilla voi pyörähtää kertaakaan. Joka tapauksessa pyörähdyksestä maksaa aika paljon sijoituksina oli moottori kumpi vaan, joten mielestäni siitä ei tarvitse rangaista enempää. Ei sillä pyörähtelyllä ainakaan mitään etua saa.

95:lla ajava ottanee suuremman riskin siinä, että koneessa on enemmän hajoavia osia. 85:n riski on tosiaan täysi keskeytys pyörähdyksen yhteydessä.

Sitäpaitsi miksi lisätä 2kg, jos se ei kerran "kuitenkaan merkkaa mitään ratkaisevaa"?    Jos jotain tehdään, niin kai se sitten kannattaa tehdä sillä tavalla, että sillä on jotain väliä. :D
« Viimeksi muokattu: 12.06.2012 13:45 kirjoittanut astro »

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #77 : 12.06.2012 22:47 »
Minusta taas on onnistunut ajo, jos pyörähtää kärjestä ja ajaa vielä esim. viidenneksi kytkimen ja sähköstartin avulla. Käsittääkseni näissä kilvanajoissa ei aina tarvitse voittaa, vaan pisteet lasketaan kauden lopuksi yhteen ja voittaja selviää sitä kautta.

2kg siksi, että se ei tee kesää suuntaan eikä toiseen, mutta on osoitus todellisesta halusta tasoittaa puntit mosien/toimintaperiaatteiden välillä. Itsekkin pidän painoja huonona ratkaisuna, mutta onko joku sitten ehdottanut jotain muuta? Tuohan pitäisi ehottomasti tehdä kiekkarajoittajalla ja imu-/pakopuolen muutoksilla. Kiekkarajoittajan testi aina viiden kärjelle, jottei käy niinkuin Cadeteissa. Kiekkarajoitin siksi, että motin kuluminen pidettäisiin näin pienenä ja huoltokulut pienempinä.

Tämän kaiken sanon vain kokemattomuuteni vuoksi, koska en paremmastakaan tiedä. Toivottavasti joku sentään tietää.

Me tulemme ajamaan 85:lla seuraavat kaksi vuotta ja sitten siirrymme, joko kokonaan pojan leipälajin sählyn pariin, tai kokeilemme harrastusmielessä jotain sen hetken tasokasta "halpis"luokkaa (esim. jammu tällä erää). Tiedossa on, että pojasta on tulossa jättiläinen, joten Formuloihin emme tähtää. Muutenkin tuo sählääminen on jo näin yhdeksänvuotiaalle pojulle ympärivuotinen touhu kolmine treeneineen kesäviikkoisin ja kuusine talvisin. Tuohon sitten 50-60 peliä vielä päälle ja kesän harrasteleirit.
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #78 : 12.06.2012 23:12 »
Eikö tuo olisi kaikkein helpoin laskea pyörähdys keskeytykseksi kummallakin? Tai sitten vaan todeta ''voi voi'' toisilla on kytkin ja toisilla ei ja antaa tilanteen olla. Ylimääräinen 2kg aiheuttais varmasti purnausta toki samoin tuo kytkin vs. suoravetokin. Mutta jos r95:sta ollaan tekemässä tulevaisuuden luokkaa niin pitäis sen mennä vauhdissa rinta rinnan r85:sen kanssa niin, että kummallakin moottorilla on mahkut voittaa, jos niillä ajetaan sekaisin. Toki onhan tuo epäreilu tilanne r85:lla ajavia kohtaan, jos toisella on kytkin + startti.

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #79 : 12.06.2012 23:43 »
AKK:n R95 sanelupäätös herättänyt ennennäkemättömän yksituumaisuuden KF6-porukoihin!

Heh viisi päivää ilman kartingforumia, mutta ennen kuin meinaan pitää parin viikonkin tauon täällä, niin haluan tarkentaa:
- olen ainakin tarkoittanut tässä topicissa esittämäni kritiikin AKK:n päätöksentekijöille - en suinkaan minkään luokan parissa kartingia harrastaville!
- en todellakaan ole missään kohtaa arvostellut cadet-luokkaa tai sen huoltajia, vaan olen halunnut kertoa, että jo maassa olevista KF6-moottoreista on saatu ja saadaan edullisia ja toimintavarmoja sekä huoltovapaita moottoreita myös aloittelijoiden käyttöön.  Ja olen koettanut puhua tässä sen hintaisista ehtoopuolen KF6 mosista ja niiden sellaisesta käytöstä, josta on aika pitkä matka KF6-Challengen piirissä kieltämättä tapahtuneeseen hypetykseen.
Kaikki eivät osaa rakentaa itse moottoreitaan, vaan ihan oikeasti moni haluaa ostaa hyvän ja halvan käytetyn, joka lähtee napista käyntiin! (TAG= Touch And Go!) Keneltä se oikeasti on pois jos yhä useammat haluaisivat toimia niin?
- ja nyt kun AKK:n mielestä se ainoa "virallinen" polku 7 - 12 vuotiaille on R60 - R95 jatkossa, niin ihmettelemme, jotta miksei haluttu/osattu/voitu tehdä AKK:n toimesta tätä polkua KF6 moottoreilla päiväkodista rippikouluun?
- ottakaa nyt ihan rauhallisesti - kyllä cadeteilla ihan varmasti ajetaan vielä pitkään, mutta mikä ihmeen fobia teillä on sitten siitä, että jotkut haluaisivatkin lisätä valinnanvaraa.
- täällä on tietty hyvä kirjoitella, mutta tärkeämpää on tehdä asioille jotakin.  KF6 porukat ovatkin ilmeisen yksituumaisesti toimimassa sen eteen, että jo ensi kaudella nähdään uudestisyntynyt valtakunnallinen KF6 sarja ja ilmeisesti ainakin joillakin alueilla maassamme saatetaan jo ensi vuonna nähdä kerho- tai aluekilpailutasolla jo cadet-ikäisiäkin kurvailemassa "suitsituilla" KF6-hevosilla!
Ketäänhän ei mukaan pakoteta, mutta uskoisin tuon cadetin rinnakkais-KF6:n vain lisäävän harrastajien määrää!?
-------------
edit 13.6.
JamiKimi, kirjoitit
"Aiemmissa kommenteissa juuri itse vuodatitte että AKK runnoi muutokset läpi kysymättä itse harrastajilta yhtään mitään. Nyt te olette tekemässä itse juuri samoin runnomalla Cadettien sekaan KF6 yms ottamatta huomioon meidän nykyisten Cadet huoltajien ja kuskien mielipiteitä!!!!!
Se että jos teillä on 1/2 vuosisadan kokemus kartingista ja tiedätte tasan tarkkaan mikä lajille on parasta (sitä en kiistä) niin vannon että meillä nykyisillä juuri aloittaneilla Cadet huoltajilla on parempi käsitys siitä mitä harrastuksesta kiinnostuneet ja aloittaneet haluaa!!!"


no JamiKimi - vannomatta paras;-)

Nimenomaan aloittelevien vanhemmat haluaisivat kuristetun KF6 mosan

 Kun en tiedä  mistä päin JamiKimi on, niin on vaikea suhtautua noin ehdottomaan väitteeseen. Omasta puolestani olen vain halunnut tuoda esiin niitä KF6 kokemuksia, joista ei oikein ole ennen puhuttu.
- en kyllä itse huomannut, että olisimme runnomassa mitään  - siihen ei edes pystyttäisi eikä se ole edes tarpeellista - Ja eihän KF6 moottoreita kuristettuna tule cadet-ikäisille, elleivät heidän huoltajansa - eli viulujen maksajat - sitä halua  - kuten kyllä minun käsitykseni mukaan ovat varsinkin viiden viimeisen vuoden aikana lisääntyvästi halunneet...!
Minä ja monet muut tuossa  KF6 koneesta jo cadet ikäisille puhuneet olemme kyllä käyneet ja käymme jatkuvasti keskusteluja juuri aloittavien ja lajiin tulossa olevien pikku nassikoiden huoltajien kanssa kukin tahoillamme - minä vasta 10 v ajan, mutta monet muista kyllä pidempäänkin. Aloittelevien vanhempia kyllä tapaa seurojen junnuilloissa ja kehokisoissa sekä vuosittain aloitteleville järjestetyissä ajokorttikoulutuksissa -  monet ottavat asian tiimoilta seura-aktiiveihin yhteyttä jo lajia harkitessaan. Ja aika paljon kuulee myös kauppiaiden kesken mitä kentällä puhutaan - ja itsekin jonkin verran varsinkin ajovarusteiden esillä pitäjänä olen harrastusta aloittelevien  yhteydenottojen yhteydessä keskustellut kartingin aloittamisesta.
Asiassa on varmaan alueellisia eroja - mutta KF6 harrastus on vahvoilla pääkaupunkiseudulla ym. etelän alueella, Pohjanmaalla sekä Etelä- että erityisesti Pohjois-Pohjanmaalla kuten myös Savossa. Ainakin niillä seuduin missä KF6 moottoreita on paljon, olisi järkevää ja selvästi jo myös halukkuutta kokeilla tätäkin vaihtoehtoa.

Nelareillakin jo junnutkin kurveilevat!

- ja kun kirjoitin noista nelitahtikoneista niin kerrompa senkin, että
meillä paikallisen seurakunnan mikroautokerhossa (nyt jo n. 40 v toiminut) nassikat ajelevat nelitahtikoneilla - kurvailu kun tapahtuu kirkon hautuumaan parkkipaikalla ihan keskustassa joka kerraksi erikeseen renkailla, keiloilla ja veskanistereilla eristetyllä ja rakennetulla radalla - niin seurakunta teki jo takavuosina "yhdyskuntavastuullisen" päätöksen, että kerho saa jatkaa toimintaansa vain jos käytetään nelareita!

50 v autourheilua - toin asian esiin vain kertoakseni, että ei mitään uutta AKK:lta

Kutakin luokkaa koskevissa päätöksissä tulisi kuulla nimenomaan sitä luokkaa harrastavien kuljettajien vanhempia sekä sille luokalle aktiivisesti harjoituksia ja kilpailuja järjestäviä seuroja. Minulla on tässä pesueessa enää yksi 13 v karting-kuski, koska 11 vuotias ei harrasta. Ja taitaa karting olla meidän 13 v kuskille jo pikkuhiljaa sivulaji mäkihypyn ohella. Mutta eihän sitä tiedä vaikka roikun vielä pitkäänkin mukana, sillä ekat pojanpojat ovat 4 v ja 1 v...  ::)

Mutta kyllä mieluusti vetäydyn näistä karting-hommista  taka-alalle, kunhan te nuoremmat lupaatte olla aktiivisempia kerhotoiminnoissa muutenkin kuin oman nassikan huoltajina!  
(!!!Älkää uuvuttako niitä muutamia, jotka joutuvat tekemään "vapaamatkustajienkin" talkoo-osuudet!!!)
Nyt 65 vuotiaana olen tosiaan ollut 50 v autourheilussa mukana. Olin 15 vuotiaana ST eli suunnistus- ja tarkkuusajossa kartturina ja siihen aikaanhan jo ennen ajokortti ikää taidettiin lipsahtaa jo seurojenvälisiin maastoajoihinkin (nykyisin rallisprint) mukaan ::) Tuo viittaus pitkäaikaiseen autourheilussa mukana oloon ei kuitenkaan tarkoittanut sitä että olisin autourheilussakaan mikään erityinen asiantuntija, vaan se oli kohdassa, jossa kerroin kokemuksiani autourheilujärjestöistä, että samanlaista sekoilua se on ollut kautta vuosien:  "On vuodesta 1965  alkaen kertynyt aika paljon taustatietoa siitä miten autourheilussa henkilökohtaiset intressit ohjaavat päätöksentekoa..."

« Viimeksi muokattu: 14.06.2012 02:23 kirjoittanut paljakka »

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #80 : 13.06.2012 00:11 »
R85:een saa kytkimen kyllä ihan helposti. Erillisellä startterilla siten käymään niinkuin monilla on R120 käytössä. Tasottuu sitten se kytkinpuoli.
eksyvä ei tietä kysy

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #81 : 13.06.2012 00:47 »
Moi,
Tämä on aika helppoa. Harrastajat nämä kekkerit maksaa.

Kuka niitä kisoja järjestää ? Kerhot  päättävät mitä luokkia järjestetään. Menkää omien kerhojenne kisatoimikuntien puheille ja
keskustelkaa siellä mitkä luokat kannattaa ottaa mukaan. Jos kerhot päättävät, että 95 kisoja ei järjestetä, niin se on sitten siinä. Luokka tulee  sitten kun tulee. Parempi vaihtoehto 95:n on kuin tuo KF6 pelleily jossa useampi valmistaja parantaa koneitaan koko ajan, jotta kauppa kävisi.

Kerhojen pitäisi tiivistää yhteistyötä ja toimintaansa. On väärin että AKK heiluttaa kerhoja, vaikka tilanne pitäisi olla päinvastoin Ottakaa nyt kerhojen kartingpäättäjät järki käteen ja ruvetkaa tekemään yhteistyötä. AKK on KERHOJEN kattojärjestö, jonka  pitäisi toteuttaa kerhojen ja harrastajien ajatuksia, eikä harrastaa sanelupolitiikkaa.

Se että Raket-85:n valmistus lopetetaan, ei riitä perusteluksi sen alasajamiseksi. Noita moottoreita riittää varmasti jokaiselle halukkaalle seuraavat 20 vuotta, varsinkin kun on tiedossa että vanhat on parempia kuin uudet.

KF6 olisi ollut ihan hyvä juttu, mutta luokitukset ja niiden katsastus on vaikeaa ja hankalaa. Lisäksi mielestäni ne menee liian lujaa kuljettajien ikä huomioiden. Paremmuus pitää osata ratkaista alhaisemmillakin nopeudella.

Yleensäkään en ymmärrä miksi pitää säätä ja päätöksillä tappaa
jokin luokka. Antaa harrastajien viedä hommaa eteenpäin ja AKK
vain mahdollistaa harrastustoiminnan, sen sijaan että säätävät
mitä voi harrastaa.

Oikea tapa tehdä tämä on tuoda uusi luokka R95 ihan omanaan,
verottamatta muita luokkia. Kyllä huoltajat sitten päättävät
omatoimisesti mikä luokka jatkuu ja voi hyvin.


Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #82 : 13.06.2012 09:22 »
Moi,
Tämä on aika helppoa. Harrastajat nämä kekkerit maksaa.

Kuka niitä kisoja järjestää ? Kerhot  päättävät mitä luokkia järjestetään. Menkää omien kerhojenne kisatoimikuntien puheille ja
keskustelkaa siellä mitkä luokat kannattaa ottaa mukaan. Jos kerhot päättävät, että 95 kisoja ei järjestetä, niin se on sitten siinä. Luokka tulee  sitten kun tulee. Parempi vaihtoehto 95:n on kuin tuo KF6 pelleily jossa useampi valmistaja parantaa koneitaan koko ajan, jotta kauppa kävisi.

Kerhojen pitäisi tiivistää yhteistyötä ja toimintaansa. On väärin että AKK heiluttaa kerhoja, vaikka tilanne pitäisi olla päinvastoin Ottakaa nyt kerhojen kartingpäättäjät järki käteen ja ruvetkaa tekemään yhteistyötä. AKK on KERHOJEN kattojärjestö, jonka  pitäisi toteuttaa kerhojen ja harrastajien ajatuksia, eikä harrastaa sanelupolitiikkaa.

Se että Raket-85:n valmistus lopetetaan, ei riitä perusteluksi sen alasajamiseksi. Noita moottoreita riittää varmasti jokaiselle halukkaalle seuraavat 20 vuotta, varsinkin kun on tiedossa että vanhat on parempia kuin uudet.

KF6 olisi ollut ihan hyvä juttu, mutta luokitukset ja niiden katsastus on vaikeaa ja hankalaa. Lisäksi mielestäni ne menee liian lujaa kuljettajien ikä huomioiden. Paremmuus pitää osata ratkaista alhaisemmillakin nopeudella.

Yleensäkään en ymmärrä miksi pitää säätä ja päätöksillä tappaa
jokin luokka. Antaa harrastajien viedä hommaa eteenpäin ja AKK
vain mahdollistaa harrastustoiminnan, sen sijaan että säätävät
mitä voi harrastaa.

Oikea tapa tehdä tämä on tuoda uusi luokka R95 ihan omanaan,
verottamatta muita luokkia. Kyllä huoltajat sitten päättävät
omatoimisesti mikä luokka jatkuu ja voi hyvin.




Hyvä Kimi! Juuri näin! Ei se ole yhteiskuntavastuuta, että laitetaan eritasoiset autot samaan luokkaan ajamaan ja junnut kisaamaan samoista nousupisteistä. Kyllähän siinä tietää miten käy (kuten Ruotsissa), että pisteet kerää ne jotka ovat hankkineet uuden moottorin ja huollattavat koneensa joka kisaan isolla rahalla moottorivelholla. Yritä siinä sitten Raket 85 koneella kerätä nousupisteitä!!

Kyllä tuo R95 varmasti jalansijan saa tällä tyylillä - sitä en epäile! Veikkaan vain, että tuon kahden vuoden siirtymäajan puitteissa radoilla tulee väki vähenemään Kansallisissa kisoissa. Pelkään, että FK-kerhot kärsivät taloudellisesti melkoisesti kun kisaajat vähenevät ja porukkaa siirtyy harrasteluokkiin kun vaihtoehdot ovat mitä ovat. Ja taas toteutuu AKK:n yhteiskuntavastuu!!
Vauhti pidentää aikaa!

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #83 : 13.06.2012 11:00 »
Juu, siis nyt kun kerran selvä takaraja 85:n siirtymiseen lähinnä verkonpainoksi kelpaavaksi kapistukseksi on olemassa, niin olisi kovasti reilua, että tuon siirtymäajan nuo kaksi tosissaan olisivat tasaväkiset, eikä pärjätäkseen tarvitsisi pakolla ostaa uutta mottia kauppiaiden iloksi/harrastajan lompakon laihduttamiseksi. Tuo raha ei ainakaan täälläpäin kasva puissa (mm. runkomme on 14 vuotta vanha). :-[

Toki tämä autourheilu nyt on perinteisesti ollut paksulompsaisten temmellyskenttää ja päättäjät tuskin on kovin kiinnostuneita roskasakin, johon siis itse kuulun, mielipiteistä.
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

Puhemies

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #84 : 13.06.2012 13:01 »

Mikä runko sopii parhaiten 95:lle ja mitkähän lie renkaat/vanteet luokkariin tulee?

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #85 : 13.06.2012 13:12 »
Ruotsissa ajavat 1010 rungolla ja renkaat luultavasti pysyy yds pakeliitti gummeina. Hurrit ajaa jollain aivan muulla renkaalla.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #86 : 13.06.2012 15:01 »
Mitä liukkampi kummi, sitä vähemmän merkitystä koneella ja sitä enempi rungolla/ajotaidolla (vrt. sadekelillä ajaminen). Tämä kannattaisi päättäjien muistaa päätöksiään tehdessä, varsinkin kun homman takana on muka kultamunien poistuminen ja kone-erojen tasoittuminen (sou not).

Myös rahapussi puoltaa YDS:n käyttöä (kestää sen 500-1000 kierrosta ainakin meidän käytössä radasta riippuen).
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

jm@jm-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #87 : 13.06.2012 18:20 »
Väittelyissä foorumeilla ei ole voittajia!
Tästä huolimatta haluan tuoda esille myös oman mielipiteeni (ei tyydytä kaikkia, eikä tarvitsekkaan).
Ensinnäkin haluan tuoda esille, että itselläni on autourheilutaustaa ja siitä huolimatta olen yksi niistä "pölvästeistä", joka antoi 9 vuotiaalle pojalleen aloitteluautoksi KF6:n. Paljon sanotaan, että on vaarallinen ja menee liian lujaa, mutta onpahan oppinut löytämään rajat kaarrenopeuksissa ja ymmärtämään ajolinjojen merkityksen huonon alaväännön takia. Niin, ja Koffissakin on jarrut, millä vauhtia hillitään.
Yksi vahinko on tullut, mikä olisi tullut vaikka millä moottorilla, mutta lääkärissä ei ole pojan, eikä kenenkään muunkaan meidän KF6: takia tarvinnut käydä.
Ajetaan jatkossa kisoja millä hyvänsä, mutta meidän poika tulee ainakin jatkaan ajoharjoitteluaan ko. koneella. Ajoharjoittelussa kun ei ole kyse pelkästään siitä millä ajaa, vaan myös siitä millä nopeudella silmät ja muut lihakset oppivat reakoimaan eteen tulevissa tilanteissa.
Mitä tulee renkaisiin, en kannata "pakeliittirenkaita". Yksi rata-autoilun suola on oikean rengaspaineen löytäminen, joten rengas ei voi olla "pakeliittia", mutta ei myöskään alle sulavaa "lakritsaa".
Minun mielipiteeni (ei ehkä muiden) on että Maxxis on tähän oikea merkki. Rengaspaineilla on merkitystä, ja saadaan myös mielihyvää ja turvallisuutta tuovaa pitoa ilman, että tarvitsee ostaa kaiken aikaa uusia renkaita. Maxxis menettää parhaan pitonsa, kuten muutkin renkaat, mutta säilyttää jäljelläolevan sen jälkeen siihen asti, kun pintaa on (vaikka koko kesän).

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #88 : 13.06.2012 22:28 »
Mitä tulee renkaisiin, en kannata "pakeliittirenkaita". Yksi rata-autoilun suola on oikean rengaspaineen löytäminen, joten rengas ei voi olla "pakeliittia", mutta ei myöskään alle sulavaa "lakritsaa".

Meillä on ainakin parhaat rengaspaineet vaihdelleet viimisen neljän päivän aikana välillä 1,4-2,4bar, joten paljonko suurempi tuon välin pitäisi olla, jotta oikean rengaspaineen löytäminen olisi riittävän haastavaa? Lavinnon vauhtipäivillä viime sunnuntaina paras rengaspaine meillä vaihteli päivän aikana ~0,5bar kuivalla kelillä. Liimakummeja meillä ei ole koskaan ollut, mutta kyllähän se paras paine on tuosta bakeliitistakin löydettävä, mikäli sillä meinaa kärjen vauhdissa pysyä. Näin uskoisin.

Meillä nyt ei paljoa kokemusta kilpailemisesta saati KF6:sta ole, mutta ainakin tuolla Lavinnossa koffit pystyivät ottamaan monta eri linjaa pääsuoran alun ässämutkiin, kun taas raksulla ei ole kuin yksi ainoa ajolinja, jota ei pysty korjaamaan ilman nostamista ja tämä on renkaista johtuva ero. Itse uskoisin taas liukkaamman renkaan opettavan liimakumia enemmän ja ne reaktiotkin pitää olla kunnossa, kun pidon riittämättömyyttä on useampi kerta/kierros.

Mutta joo, moteistahan tässä topikissa piti jutustaa.
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #89 : 15.06.2012 01:54 »
Tervehdys Paljakka. Kursivoin sinun tekstisi ja yritin alla hieman kommentoida niitä.

AKK:n R95 sanelupäätös herättänyt ennennäkemättömän yksituumaisuuden KF6-porukoihin!

Hienoa!

- en todellakaan ole missään kohtaa arvostellut cadet-luokkaa tai sen huoltajia, vaan olen halunnut kertoa, että jo maassa olevista KF6-moottoreista on saatu ja saadaan edullisia ja toimintavarmoja sekä huoltovapaita moottoreita myös aloittelijoiden käyttöön.  Ja olen koettanut puhua tässä sen hintaisista ehtoopuolen KF6 mosista ja niiden sellaisesta käytöstä, josta on aika pitkä matka KF6-Challengen piirissä kieltämättä tapahtuneeseen hypetykseen.
Kaikki eivät osaa rakentaa itse moottoreitaan, vaan ihan oikeasti moni haluaa ostaa hyvän ja halvan käytetyn, joka lähtee napista käyntiin! (TAG= Touch And Go!) Keneltä se oikeasti on pois jos yhä useammat haluaisivat toimia niin?


Nimenomaan tuo kaavailemasi käyttö on mahdotonta, ainakin allekirjoittaneen mielestä. Aina on niitä, jotka ostavat sen uusimman ja parhaimman koneen joka vuosi ja uskoisin että se on myös nopein kuristettuna. On myös näiden ihmisten ansiota, että meillä muilla on mahdollisuus kohtuuhinnalla vielä ihan hyväkuntoiseen kalustoon. Silloin se on osalta harrastajilta pois, jos käytännössä pärjätäkseen on pakko ostaa se uusin kone. Ymmärrän tämän KF6-luokassa, mutta se että sama periaate tuodaan heti aloittevaan luokkaan, on minusta vähän liikaa. KF6-moottoreiden kanssa kyseessä on kuitenkin aina monimerkkiluokka, joten moottoreiden hallitseminen on vaikeaa / käytännössä mahdotonta vaikka olisi ennennäkemätön yksituumaisuus olemassa. Juuri tätä yritin edellisissä viesteissä tuoda esille, tasaväkisyyttä pienillä kustannuksilla, kiitos.

- ja nyt kun AKK:n mielestä se ainoa "virallinen" polku 7 - 12 vuotiaille on R60 - R95 jatkossa, niin ihmettelemme, jotta miksei haluttu/osattu/voitu tehdä AKK:n toimesta tätä polkua KF6 moottoreilla päiväkodista rippikouluun?

Yksi on lienee juuri tuo edellä mainittu. Monimerkkiluokka aidoilla kilpakoneilla on edelleen erittäin vaikea aloittavaksi luokaksi. Moottoreiden ikä on väkisinkin lyhyt koska kehitys ei pysähdy ja kulkee eri valmistajilla eri tahtia. Niiden kompensointi tasaväkisiksi lähes mahdotonta, jne. Varaosien saannista ei vielä kukaan ole kirjoittanut mitään, enkä minäkään tiedä siitä mitään. KF3 -moottoreiden kanssa pelanneet varmaan osaisivat kertoa mikä on eri moottorimerkkien varaosapolitiikka noissa koneissa pitkällä tähtäimellä. Ei liene sattumaa, että yksimerkkiluokat näyttävät olevan aika suosittuja.

- ottakaa nyt ihan rauhallisesti - kyllä cadeteilla ihan varmasti ajetaan vielä pitkään, mutta mikä ihmeen fobia teillä on sitten siitä, että jotkut haluaisivatkin lisätä valinnanvaraa.

Otetaan, älä huolehdi. Silti kannattaa yrittää tuoda omaa kantaansa esille, vaikka joskus useamman kerran toistamalla. Joku varmaan kohta hermostuu, niin suksin sitten hiljaa ja nöyrästi takavasemmalle nurkkaan.

-Ketäänhän ei mukaan pakoteta, mutta uskoisin tuon cadetin rinnakkais-KF6:n vain lisäävän harrastajien määrää!?

Miten tämä kuulostaakin niin tutulta. Uusi luokka tuo aina mukanaan käsittämättömän määrän uusia innokkaita harrastajia ja kasvu on taattu juuri tämän uudella hienon luokan ansiosta. Perään vielä lisäperusteluksi, että maailmallakin tehdään näin... Ja ei kun menoksi! Ongelma vain on, että suurin osa uusista harrastajista kysyy aina ensimmäiseksi paljonko kalusto maksaa. Jos kerhossa ajetaan vain KF-6 moottoreilla, niin vastaus voi olla osalle porukasta aika ikävä. Ongelmaa ei ole siellä missä harrastajia on paljon, mutta jos kerhokisassa on neljä Cadet -kilpailijaa ja se määrä jaetaan vielä tulevaisuudessa kahtia, niin silloin uuden luokan vaikutus ei välttämättä ole positiivinen. Uskoisin, että juuri tämä asia on noissa luokkajaoissa se eniten mietityttävä asia, miten harrastajia riittää jokaiseen luokkaan ja millainen jako on paras kokonaisuuden kannalta. Tästä varmaan allekirjoittanutta viisaammat voisivat kirjoittaa sota ja rauha -kokoisia teoksia, miten ollaan onnistuttu / epäonnistuttu ja mitä nyt pitäisi tehdä. Asiaa ei varmaan helpota yhtään, että sitten vielä kaupalliset tahot puuhaavat omiaa noiden luokkien kanssa.

Jos jokainen kerho päättää omasta suunnastaa itse, ei sekään ole optimaalisin vaihtoehto kokonaisuuden kannalta. Voi osalle porukasta tulla pitkä ajomatka kisoihin / harjoitteluseuraa etsimään. Muista ongelmista nyt sitten puhumattakaan. Tähän rooliin juuri tarvitaan se kattojärjestö hoitamaan hommaa, ettei se leviä ihan käsiin.

Se on kuitenkin selvää, ettei kehitystä voi pysäyttää eli nappistartti tulee tuohon Cadet -luokkaankin ennemmin tai myöhemmin. Itse vain toivoisin, että siirryttäisiin suoraan 4-tahti koneisiin ja mieluiten hiljaisiin sellaisiin. Kartissa on takana tilaa vaikka millaiselle äänenvaimentimelle, joten minusta junnujen kuuloa kannaisi suojella heti alusta alkaen kun ei sillä kuitenkaan mitään menetetä. Voisi kai R95:kin kuristaa sellaiseksi että sillä voisi aloittaa, jos nyt haluaa tätä alkupolkua alkaa miettiä uudestaan. Tosin en kannata sitäkään, koska ongelmat on osiltaan samat kuin KF6-moottoreiden kanssa. Moottori on kuitenkin vain yksi pieni osa tässä palapelissä.

Tulin itse asiassa kirjoittaneeksi uudestaan sen, mitä jo edellä olen kirjoittanut joten nyt on hyvä aika lähteä nukkumaan. Lisäksi yksikään kirjoittamani rivi ei liity R95 aiheeseen, koska en tajua vielä mitään noista isoista luokista :'(

t.Masa


 

Team Laine Verkkokauppa