Kirjoittaja Aihe: RAKET 95 SUOMEEN  (Luettu 114015 kertaa)

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #90 : 15.06.2012 13:38 »
kiitos, juuri teidän mielipiteitänne lajiin kaivataan,
suurin osa vaan haluaa sivusta seurata ja pyytää meitä kirjoottamaan, eli ei nuo minunkaan esittämäni ole ihan yksityisajattelua.

--mutta kun minulle vastasit, niin totean vain, että niin kuin tuossa nuo muutamat muut ovat yrittäneet selittää, aloitteleville tarkoitetut pakopuolelta kuristetut KF6  koneet ovat ihan jotain muuta kuin se mielikuva, jonka olette saaneet KF6 challengen ym. minunkin mielestä luokkaan tulleen ylimääräisen hypevouhkan perusteella.
Ja voidaanhan siinä Cadet-KF6:ssa vaikka kieltää uusien koneiden käyttö;-)  tai tasata painoilla kuviteltuja mottorieroja...
- meillä odottelee tuolla tuo 2006 ostettu KF6 mahdollista junnukäyttöä, joten niin vanhalla saisi varmaan sitten jo ajaa ilman lisäpainoja;-)
Anteeksi vain, mutta mallia voi ottaa tähänkin maailmalta... ;D
käytetyn KF6 mosan saa muutamalla satasella ja aloittelijain käyttöön kuristettuna se on todella huoltovapaa ja huoleton peli.

Itse olen ollut jo pitkään nelareiden kannalla, mutta kun niitä  nyt ei vain näytä tulevan, niin olen sitä mieltä että KF6, Rotaxi ym. nykyaikaiset moottorit ovat tässä vaiheessa järkevimpiä ratkaisuja harrastajien karting-moottoreiksi

mutta:
- pääasia, että nassikat pääsee ajamaan...

« Viimeksi muokattu: 21.06.2012 14:09 kirjoittanut paljakka »

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #91 : 15.06.2012 14:13 »
Monien mielestä jo kahden erilaisen koneen tasoittaminen painoilla on vaikeaa niin miten ihmeessä onnistuisi vaikkapa kuuden eri koneen tasoittelu. Muutenkaan en ymmärrä miksi halutaan sotkea tasainen ja hyvin toimiva cadet luokka tähän soppaan. Jos cadetin huoltaminen tuntuu ylivoimaisen vaikealta niin en usko että mikään muukaan kone on sen helpompi.
Ja väitteet siitä kuinka harrastellaan vanhoilla koneilla on ihan puppua. Jos uusi kone on vaikkapa 0,5s nopeampi niin sellainenhan ostetaan jos vaan rahat riittää. Ja niitä joilla ei riitä harmittaa.
Rallin puolella elämäni touhunneena olen tuon varustelukierteen nähnyt monen monta kertaa. Eikä se meno kartingissakaan sen kummempaa ole.
Kyllä homma pitää pitää kurissa tiukoilla ja yksinkertaisilla säännöillä.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2012 14:23 kirjoittanut Ossip »

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #92 : 15.06.2012 14:23 »
Hämmennetääs hiukan vielä. Pitkän kilpailu/harrawte historian omaava kaveri tokas eilen radalla, että helvetin hyvä, että ne suoravetoset poistuu. Eletään jo kuitenkin 2000 lukua. Napista käyntiin ja radalle.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #93 : 18.06.2012 12:26 »
Mikä tämän Cadet 60 aikavertailun pointti oli? Se että kaikki Cadet 60 koneet kulkee samaa vauhtia vai että kuskit on tasaisia? Vai molemmat?
Hienoja asioita molemmat. Tällaista se parhaimmillaan on.

Vertailua KF6 koneeseen ei tarvitse tehdä, kovempi vauhti ja pitävämmät renkaat näkyy isompina aikaeroina kuskien ajotaidossa. Mutta miksi näitä edes vertaillaan? Ja vielä huutomerkkien kanssa? No samassa kisassa 13 parasta KF6 kuskia oli 0,5 sek sisällä, mikä ei ole kovin suuri ero.

Koko juttu on tässä saadaanko R95 koneesta tasaisia vai alkaako pyttyjen metsästys ja ennen kuin ensimmäistä kisaa on ajettu. Ruotsin kokemukset on olleet ristiriitaisia, toisten mukaan koneissa on isoja eroja ja parhaista maksetaan enemmän kuin uudesta. Tämä selviää meillä vasta ensi kesänä.
-petri-

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #94 : 18.06.2012 16:47 »
Monien mielestä jo kahden erilaisen koneen tasoittaminen painoilla on vaikeaa niin miten ihmeessä onnistuisi vaikkapa kuuden eri koneen tasoittelu.

Monet ei ole koskaan edes kokeilleet, joten taitaa olla mutua.
TAG:issa on tasattu noin 10 erillaisen koneiden tehoerot 26hp - 36hp jo noin kymmenen vuotta. Suomessa pienemmällä porukalla, mutta esim Jenkeissä satojen kuskien kesken. Painava kaveri hommaa sen tehokkaimman koneen jolloin voi ajaa tasapäisesti kilpaa muiden kanssa.
Helppoa.  :)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #95 : 18.06.2012 18:01 »
Ai että lasten luokissa painavimman kuskin huoltaja ostaa aina uuden koneen kun muut ajavat vanhemmilla/halvemmilla???

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #96 : 18.06.2012 19:09 »
Ai että lasten luokissa painavimman kuskin huoltaja ostaa aina uuden koneen kun muut ajavat vanhemmilla/halvemmilla???
ei pitäisi olla ongelma. voihan kuka tahansa ostaa sen tehokkaamman koneen, mutta se teho ero tasataan painoilla.

tag suomen sarjassa on painoilla korjattu koneiden erot ja on mun mielestä toiminut varsin hyvin.
.

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #97 : 18.06.2012 19:27 »
...kiitos saaskpe, tuo mitä sanoit noista R95 myllyistä - olkoon ne sitten vaikka "timanttimunia"  erotukseksi kultamunista - on jo yleisesti tiedossa, mutta siihen ei nyt haluta USKOA.  No päätökset on tehty ja niiden mukana mennään - onneksi minun ei tarvitse.

Kovin uskonvaraista on myös tämä joidenkin cadet-huoltajien KF6 pirun maalaaminen seinälle. Me jotka ollaan sitä kuristettua KF6:a kokeiltu käytännössä voidaan toki puhua vain omasta kokemuksesta.
Mutta oli varmaan virhe ottaa se esille täällä R95 palstalla.
Sikälihän se liittyi aiheeseen, että kun arvostelimme AKK:n päätöstä, niin :

haluttiin vaan kertoa, että yhteen moottoriin perustuva "nappistartti" -polku päiväkodista rippikouluun olisi kyllä jo  ollut valmiina - uskokaa tai älkää.
Mutta ilmeisesti R95 tarjoaa "kaupallista draivia" ainakin muutamille päätöksen läpi runnojille - ja perässä lammasmaisesti ryntäävä lauma maksaa viulut!

Olen tähän asti luottanut harrastamissani autourheilulajeissa maan johtaviin moottorien kanssa pelanneisiin ammattilaisiin ja heidän kokemuksensa tuomaan asiantuntemukseen, ja luotan jatkossakin.
Kun he sanovat, että KF6 mosan pystyy laittamaan versiosta huolimatta kulkemaan cadetin kanssa vertailukelpoisesti, niin toki niin pystytään jos halutaan. Pääasiahan on että kaverit saavat alle 10 v ikäisinä aloittaessaan riittävästi kierroksia radalla.

Kuristettu KF6 tulee radoille sellaista haluaville huoltajille ja aloitteleville kuskeille sitten - jos tulee ja siinä määrin kun tulee.
Anteeksi kun häiritsin joidenkin cadet-huoltajien yöunia tai "parhaan puolan metsästykseen" käytettävää tarmoa. Ettei tuo kuristetun KF6:n pelko vaan ole luulotautia:
Luullaan (ja näemmä uskotaan/pelätään?) että KF6 huoltajilla tuo "hämärän rajamailla" oleva keinovalikoima on R60 huoltajien jo kokeilemia laajempi.  Jos on tuon ajatuksen vanki niin vaihtakaa vaikka jalkapalloon - siinä kaikki pallot on varmasti sääntöjen mukaan ommeltu?
------------
Tämän topicin aihe on R95 tulee Suomeen - joten ainakaan siitä aiheesta minulla ei ole enää mitään kirjoitettavaa... :-X
- mutta voi helveete, kokeilkaas vaihtaa navigaattoriin ruoåtsin kieli:
Kun tullaan T-risteykseen niin jos pitää mennä esim. oikealle, niin suomalaiselle riittää suomeksi, jotta käänny oikeaan
men på svenska siinä kerrotaan ensin että tie päättyy ja sitten vasta että sväng till höger!  
Ajaisko swedut sitten T-risteyksessä ensin kallion seinään ja sitten vasta toteaisivat että ai piti kääntyä oikeaan.
No AKK:ssa ilmeisesti kuunnellaan ruåtsalaisia ohjeita - ja ajetaan silti päin seinää :o
------------------
Kun kävin suurten selkien äärellä niin horisonttia katsellessa yritin kiteyttää terveisiäni autourheilusta - bilsport:

Autourheilussa kuljettajien kehityksen ratkaisevat ajetut kierrokset ja kilometrit eikä se minkä verran koneessa on kierroksia tai autossa nopeutta km/h!
Kuljettajien kehittymisen pahimpana esteenä on se, että kiinnitetään liian varhain huomiota siihen millä kanssakilpailijat ajavat.
Usein lahjakkaimmankin kuljettajan uran pahin este on aika lähellä...

helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin Radne-uskovaisen hyväksyä KF6 moottoria :'(

- ja kartingia aloittavien luokkien parissa harrastavien kannattaa nimenomaan keskittyä harrastamiseen
- kyllä ne lahjakkuudet sieltä erottuvat...meistä liian innokkaista huoltajista huolimatta ::)
--------
...kalaan menossa;
mutta kumman koneen laitan verkonpainoksi - siinäpä kysymys
« Viimeksi muokattu: 21.06.2012 14:11 kirjoittanut paljakka »

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #98 : 18.06.2012 20:46 »
- mutta voi helveete, kokeilkaas vaihtaa navigaattoriin ruoåtsin kieli:
Kun tullaan T-risteykseen niin jos pitää mennä esim. oikealle, niin suomalaiselle riittää suomeksi, jotta käänny oikeaan
men på svenska siinä kerrotaan ensin että tie päättyy ja sitten vasta että sväng till höger!  
Ajaisko swedut sitten T-risteyksessä ensin kallion seinään ja sitten vasta toteaisivat että ai piti kääntyä oikeaan.
juuri sitä ruotsalaisuutta, johon olemme saaneet tottua ;D  :D ;D :D



Autourheilussa kuljettajien kehityksen ratkaisevat ajetut kierrokset ja kilometrit eikä se minkä verran koneessa on kierroksia tai autossa nopeutta km/h!
Kuljettajien kehittymisen pahimpana esteenä on se, että kiinnitetään liian varhain huomiota siihen millä kanssakilpailijat ajavat.
Usein lahjakkaimmankin kuljettajan uran pahin este on aika lähellä...
tätä on on keveri, joka peilistä mua kattelee, pelännyt.....

vastaus sun ongelmaan: KF6. (helppo rasti) :D
.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #99 : 18.06.2012 21:11 »
Ai että lasten luokissa painavimman kuskin huoltaja ostaa aina uuden koneen kun muut ajavat vanhemmilla/halvemmilla???

Ai miks?
Homman Pitää Olla Hauskaa

JamiKimi racing

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #100 : 18.06.2012 21:25 »
Jos on tuon ajatuksen vanki niin vaihtakaa vaikka jalkapalloon - siinä kaikki pallot on varmasti sääntöjen mukaan ommeltu.


Kiitti vinkistä, nappulakengät on nyt uusittu ja viheriöt kutsuu... ;)

Hyvää kesää kaikille tasapuolisesti

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #101 : 19.06.2012 08:26 »
Ai että lasten luokissa painavimman kuskin huoltaja ostaa aina uuden koneen kun muut ajavat vanhemmilla/halvemmilla???

Ai miks?

Niinpä, onko kuppi puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä? Asianhan voi nähdä kahdelta kantilta: painavat kuskit joutuvat ostamaan tehokkaamman/kevyemmän koneen jotta voivat ajaa samoissa painoissa kuin kukkakepit lyijyineen.  Tuo kone saattaa olla kalliimpi kuin muut luokan koneet, mutta ei välttämättä.

Toisaalta nykyisessä systeemissä painavilla kuskeilla ei ole mahdollisuutta tähän, vaan on pakko ajaa ylipainolla.

Kumpi on parempi? Ja kumpi suosii kevyitä kuskeja?

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #102 : 19.06.2012 10:00 »
Jos on tuon ajatuksen vanki niin vaihtakaa vaikka jalkapalloon - siinä kaikki pallot on varmasti sääntöjen mukaan ommeltu.

Tuo ei ihan pidä paikkaansa.

Ommellut pallot on harrastesarjojen halpispalloja ja niiden toleranssit voi olla aika lailla mitä sattuu. Arvokisapallot sen sijaan ovat pinnaltaan paloista paistettuja ja toleranssivaatimukset tiukat, paino saa märkänäkin nousta vain hitusen ja soikeutta ei juuri sallita.

Ja jalkapallohan nyt on sattumankauppaa jos mikä, tuomari päättää näkemyksensä perusteella, ei maalikameroita, ei maalituomareita, ei nykytekniikkaa. Ikuista kinastelua, väittelyä ja spekulointia, vahvoja "oikeita" mielipiteitä puoleen jos toiseen, vääntämistä.

Tuttua, eikö totta?  ;D
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #103 : 19.06.2012 11:06 »
Huhujen mukaan painot tosiaan tulevat olemaan 95:lla samat Ruotsin/Viro/Suomi, eli 120kg. Mikäli 85:n paino pidetään ennallaan 112kg:ssa, niin 95:sta tulee suoraan dominoiva kone ja kahden vuoden siirtymäaika on kukkua ja sanahelinää... Tuntuu kuin joku kävisi justiinsa rahapussillani ilman lupaani... Ja tällä kertaa se ei edes ole vaimoni...

Yhtenäinen paino/luokkari eri maiden välillä 95 moteille on toki järkevä veto, koska silloin pystyvät kisaamaan helposti keskenään. Tuo taitaa kyllä myös merkitä renkaan muuttumista.
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #104 : 19.06.2012 11:38 »
Se muutama kilohan ei jonkun mielestä merkannut mitään, mutta tän vuoden painohan on 110kg raket 85 ssa. Ero olisi siis 10kg joka on jo aikasta reilu  ;) Poikaa oon ajattanu aina sen muutaman kilon ylipainoisena 85lla. Saivartelua noi kilon tai kahden erot. Ei se varmaan ihan hirveitä näytä kellossa, mutta huoltajan nupissa kylläkin. Se että onko tuo 10 kiloa riittävä nähdään toivottavasti jo tänä kesänä joissakin kilpailuissa. Tai parempi jos yksi ja sama kuski testaisi koneita. Edellyttäen, että kuskilla on hanskassa molempien koneiden käsittely.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

vaarni

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #105 : 19.06.2012 12:35 »
No uusi kultamunien etsiminen sitten alkoi.

Juttelin asiasta parin mosamiehen ja kauppiaan kanssa ja lopputulos oli että laatu ei ole muuttunut sitten
85 moottorien mihinkään ja se johtaa taas osta 5 valitse paras metodin käyttöönottoon... Tai vaihtoehtoisesti
maksa valikoidusta ;)

Itse en tule tuollaista ostamaan.


Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #106 : 19.06.2012 13:13 »
No näky tosiaan menneen minimipainot maiden välillä sekaisin edellisessä raapustuksessani.  :-[ Mutta siis idea on selkeä: 8kg ruottinmaalla johti heti 95:n hankintaan ja 10kg tekee sen myös täällä kotosuomessa (koska siis 2kg on yhtä tyhjän kanssa edelleenkin  ;D).

Ja tuo vaarnin mainitsema laadukkuus näkyisi ainakin käytettyjen mottien halpuutena hurrilandiassa: Viisi ostettuaan neljästä pitäisi päästä eroon ja hinnat sen mukaiset.
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #107 : 19.06.2012 13:27 »
eli köyhänä joudun säätämään runkoa muita hiukan enempi. Siitä kun käsittääkseni saa kyllä niit sekuntteja napattua varmasti saman kuin mosan kymmenyksistä.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #108 : 19.06.2012 14:11 »
Moro,

Mistä noita Raket 95:sia sitten saa halvalla jos niitä kerran on markkinoilla? Mä ostan heti! Tollanen tillaisuushan pitää heti käyttää hyväksi jos joku on niin pihalla että ostaa 5 moottoria ja myy niistä neljä halvalla pois.

Oon myös kiinnostunut niistä 200 euron kf6:sta joita tässä ketjussa on usempaankin kertaan mainostettu ja niitäkin on markkinoilla aika paljon. Mä vaan vissiin liikun eri markkinoilla...

KF6 on kyllä nykyisellään aivan nopea aloitteleville 10v junnuille. Oikeesti, tekee pahaa kattoa esim. Keimola cup:n treenissä kun osa luokan kavereista ei meinaa pysyä harkoissa radalla vaikka ajaa keskellä koko ajan. Kiihtyvyys mutkasta on kuitenkin sen verran kova että kierrosajoissa ei jäädä paljon. Sitten tää porukka laitetaan samaan lähtöön mukaan Mini Max:eja ja taakse pari oikeasti hyvää kuskia jotka haluis mennä ohi nopeesti. No, viime kisassahan se nähtiin mitä sitten kävi... (3 autoa katon kautta ympäri). Itse ei oikeasti tee mieli omaa lasta laittaa tuollaiseen hommaan mukaan.

Joojoo, kyllähän siitä sais ja vois ja pystyis. Kauanko siihen vielä menee?

Raket 95:kin menee kyllä ihan pieleen jos ei sitä painoa saada kohdalleen. Järkeä on kyllä että sama paino olisi Suomi/Ruotsi/Viro mutta jos lähtee vaikka Ruotsiin ajamaan niin muutaman lyijykilon lisääminen lienee se helpoin homma.

Hienointa kyllä olisi jos Rotaxilta tulisi oikeasti junnu-moottori kohtuulliseen hintaan (ilma-jäähdytetty). Tossa mini-max touhussa ei kyllä ole silleen järkeä että jos harrastajat ei saa ajaa 50km päähän toisen kerhon kisoihin niin onko sitten jotenkin fiksua että ajetaan Helsinki, Oulu, Joensuu, Lappeenranta sektorilla kahden päivän kisoja ja treenit päälle. Ajo-aikaakin taitaa tulla semmoisen 30 kierroksen verran per päivä. Kyllä ne vehkeet tietty tolleen kestää.

Kannattaisikohan oikeesti tässäkin ketjussa aika monen miettiä ja kysyä sitä mitä lapset haluaa tehdä ja unohtaa olevansa "kf6" tai "raket" tai "cadet" -porukkaa ja ainoona "oikeessa" ja varmasti tietävänsä paremmin. Vaikka itekkin palanut hihat AKK:n sähellyksien kanssa noin miljoona kertaa, niin kyllä mun mielestä ajatus siitä että saadaan yhteinen luokka kaikille on oikea. Se, että mikä se tekninen ratkaisu on niin on kyllä ihan p*kan hailee, kunhan se on turvallista, edullista ja hauskaa.

Tee kaikki tähänkin ketjuun kirjoittaneet olette _huoltajia_ ja lapset ajavat kisaa. Kysykää haluuko ne ajaa yksinään kisaa vai kavereiden kanssa nauttia samoista kilpailukokemuksista. Kysykää onko se KF6, raket 85 tai mikä vaan niin se kaikki tärkein juttu että just sillä ajetaan?

Kaikki alle 12v opettelee vielä ajamaan. Keskitytään siihen...

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #109 : 19.06.2012 21:14 »
Yhtenäinen paino/luokkari eri maiden välillä 95 moteille on toki järkevä veto, koska silloin pystyvät kisaamaan helposti keskenään. Tuo taitaa kyllä myös merkitä renkaan muuttumista.

Ei yhteisestä luokasta, luokkarista, painoista tai renkaista ole mitään hyötyä. Uuden FIA säännön mukaan ei alle 13 vuotiaat ei voi kilpailla ulkomailla. Tämän jälkeen tuskin kukaan lähtee kisaamaan Ruotsiin Raket95 tms. luokassa, koska silloin jo siirrytään SM/Rotax luokkiin ja/tai oikeasti EM/MM sarjaan.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2012 21:17 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #110 : 19.06.2012 21:40 »

Oon myös kiinnostunut niistä 200 euron kf6:sta joita tässä ketjussa on usempaankin kertaan mainostettu ja niitäkin on markkinoilla aika paljon. Mä vaan vissiin liikun eri markkinoilla...

Hienointa kyllä olisi jos Rotaxilta tulisi oikeasti junnu-moottori kohtuulliseen hintaan (ilma-jäähdytetty).

Montako laitetaan? No eihän nämä Suomessa olleet, kuten myyntitekstistä näkee. Mutta jos osti 10 kpl, niin rahdin sai halvalla. Näitä muuten lähti Suomeen vajaa lavallinen.

Kuinka edullinen sellainen Rotax pitäisi olla? Olisko kuitenkin jo valmiit moottorit ok? Jos Englannissa valittiin Parilla kansalliseksi "mini" koneeksi 5 vuodeksi ja hintaa oli n. 980 puntaa (1240 euroa) ei sekään olisi ollut huono vaihtoehto. Tasainen laatu Parilla vs Raket?? miettikääpä sitä.

Oli miten oli mutta vaihtoehtoja saisi olla, vain yksi luokka ei ole kaikkien etu. Kyllä nytkin kahteen luokkaa on riittänyt kuskeja. Kuten huomataan on molemmilla vankkumattomat kannattajat.
-petri-

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #111 : 20.06.2012 15:59 »
Ei yhteisestä luokasta, luokkarista, painoista tai renkaista ole mitään hyötyä. Uuden FIA säännön mukaan ei alle 13 vuotiaat ei voi kilpailla ulkomailla. Tämän jälkeen tuskin kukaan lähtee kisaamaan Ruotsiin Raket95 tms. luokassa, koska silloin jo siirrytään SM/Rotax luokkiin ja/tai oikeasti EM/MM sarjaan.

Tuotapa en tiennyt (eikä jää ainoaksi asiaksi jota en tiedä). Sääntöjen yhtenäistäminen on siis turhaa ja kaupallisuus näyttäisi vetävän pitemmän korren. No, odottelen luokkaria ja vasta sitten selviää päätösten tarkoitusperät.

Itse en ymmärrä montaa eri luokkaa samanikäisille. Varsinkaan sen jälkeen, kun kaikki ovat kytkimillisiä ja nappistartilla varustettuja. Miksei kaikki voisi kilpailla toisiaan vastaan? Minulle on ainakin sama onko se oikea motti raksu,koffi tai rotaksi. Ehkä raksu noista huonoin tasasuudeltaan.
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #112 : 20.06.2012 22:39 »
Itse en ymmärrä montaa eri luokkaa samanikäisille. Varsinkaan sen jälkeen, kun kaikki ovat kytkimillisiä ja nappistartilla varustettuja. Miksei kaikki voisi kilpailla toisiaan vastaan? Minulle on ainakin sama onko se oikea motti raksu,koffi tai rotaksi. Ehkä raksu noista huonoin tasasuudeltaan.
Minusta oli mielenkiintoista antaa kuskin kokeilla toisenlaista luokkaa usean vuoden Raket Mini ja Junior luokkien jälkeen. Pari vuotta KF6 luokkaa ja sitten Rotaxiin. Kaikissa oli omat hyvät ja huonot puolet. Siinä on kyse myös yksilön valinnan vapaudesta, ahdistaa kun ohjataan harrastusta "yhteiskuntavastuu" tms kaunopuheisuuden varjolla. Väitän että nykyisen järjestelmän Raket85 ja KF6 luokkien yhteenlaskettu osallistujamäärä on on suurempi kuin jos olisi ollut vain R85. Niin se tulisi olla tulevaisuudessakin.

Puhutaan vähäisistä harrastajamääristä, ei se ratkea luokkien määrän supistamisella vaan pyyteettömällä talkootyöllä. Terveiset vaan tämäniltaisesta kerhoillasta. Monta uutta kuskia tuli taas mukaan lajiin :)
-petri-

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #113 : 21.06.2012 00:05 »
Tervehdys taas Paljakka

Kovin uskonvaraista on myös tämä joidenkin cadet-huoltajien KF6 pirun maalaaminen seinälle. Me jotka ollaan sitä kuristettua KF6:a kokeiltu käytännössä voidaan toki puhua vain omasta kokemuksesta.

En ole vielä missään nähnyt että kuristetut KF6:set ja Raket 60:set ajavat todella rinta rinnan siten, että kaikki moottorit väliltä 2006-2012 menevät tasoihin erilaisilla radoilla. Oletko sinä? Epäilen edelleen tuota ja epäilyni perustuu vain uskoon, joten siinä olet oikeassa. Luulen, että innokkaimmat hankkivat jopa useamman koneen riippuen siitä mille radalle mikäkin kone sopii paremmin, kuristettu KF6 vai Raket 60:nen. Moottoriurheilu on välineharrastus osalle huoltajista ja tätä seikkaa yritti jo muutama nimimerkki tuoda esillekin. Ei TAG luokkien tasapainotuskaan nyt niin tasaväkinen ole ja jos se voidaan välttää niin miksi ei yritettäisi välttää jos pakottavaa tarvetta ei ole vielä ensimmäisessä luokassa.

Allakirjoittanutta alkaa sen verran kiinnostaa, että voisin laittaa kokeeksi Parillan -10 koneeseen kuristukset kiinni ja testata miten se menee noita Raket 60:ä vastaan. Kaikki muu pysyisi vakiona, kilpakumppanit ja runko eli testi pitäisi olla helppo tehdä. Paljonko laitetaan painoksi -10 koneeseen että ollaan tasaväkisiä Raket 60:n kanssa?


-Anteeksi kun häiritsin joidenkin cadet-huoltajien yöunia tai "parhaan puolan metsästykseen" käytettävää tarmoa.
-helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin Radne-uskovaisen hyväksyä KF6 moottoria :'(

Jos halutaan asiallista keskustelua, niin ei kannata lähteä tuolle Suomi24 linjalle.

Yritän vielä kerran sen ikuisen toiston uhalla. Se on vain moottori. Varmaa on että Cadet luokasta tulee "monimutkaisempi" kun siihen tuodaan KF6 moottorit mukaan ja tämä ei ole aloitteville mokaanikoille hyvä juttu kun kuitenkin pitäisi saada tasaväkiset vermeet ja opeteltavaa on ihan tolkuttomasti. Ja tällä hetkellä tuo luokka toimii oikein hyvin joten en oikein ymmärrä miksi sitä pitää muuttaa.
Olemme itse siirtymässä loppukesästä isompaan luokkaa ja tällä hetkellä allekirjoittaneesta tuntuu että KF6-luokassa on turhan nopeasti kuluvat renkaat, yms mikä tekee siitä arvokkaampaa kuin haluaisin. Tehkää KF6-luokasta edullinen versio, niin saadaan siihen ne vanhat koneet eikä sotkemaan tuota Cadet -luokkaa. Mekin voidaan sitten tulla ajelemaan sitä luokkaa noilla meidän vanhoilla koneilla.

Tiivistettynä: Minusta nykyiset KF6 ja Raket85/95 luokka eivät edes kilpaile toisistaan, koska ne ovat niin erilaisia. Toinen on kilpamoottori ja toinen harrastemoottori ja lisäksi luokkien säännöt ja tavoitteet ovat hyvin erilaiset. Tämän takia allekirjoittaneesta olisi voinut pitää olemmat elossa ja antaa kuskien/huoltajien valita kumpaa ajetaan. Lisäksi tässä vaiheessa kuskilla/mekaanikolla on tarpeeksi tietoa kumpi luokka sopii paremmin itselle.

t.Masa

jomi

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 103
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #114 : 21.06.2012 11:15 »
Moro,

Luulen että ei 1104 tossa aikasemmin tarkoittanut mitenkään täsmälleen tätä ketjua - mutta muutenkin tätä häröilyä ja "totuuksien" huutelua.

Meillä suunnilleen samat kokemukset kuin Eskillä. Kaksi konetta (ja yksi puolikas) on nyt ja ne on kasattu jämä-osista mitä on saatu. Kustannukset jotain alle 500 euroa. Ainoo syy miksi noilla ei ole vielä voitettu (minissä) on että kuskilla on vielä vähän kehityskäyrää...

Raketissa ainakin niin kannattaa muistaa se että niissä koneissa voi olla sekuntteja eroja jos ne on rikki. Muuten erot niiden "kultamunien" välillä tulee oikeasti siitä kuskista +-0.2 sekunttia... Onhan niillä eroa, mutta kannattaa pysyä oikeissa mittasuhteissa kuitenkin.

--Jani



On aivan totta, että isoimmat erot tulevat penkin ja ratin välistä / rungon säädöistä. Koneesta haetaan vain nuo viimeiset kymmenykset ja nekin syntyvät hyvin pitkälle vain siitä, että noiden kultamunien säädöt tiedetään tarkasti ja saadaan koneesta lähes kaikki tehot irti. Kyllä peruskoneellakin pärjää kun vain kaikki on kunnossa ja tiedetään mitä tekee.

Pojalla on tällä hetkellä kaksi konetta: F (kultamuna) ja 2M2. Molemmilla mennään ihan yhtä kovaa, mutta poika haluaa itse ajaa mieluummin tuolla 2M2:lla - vaikka sen meriitit eivät F-koneen tasoa olekaan.

Vaihda koneen koppa siitä toisesta ja sano, sen olevan 2M2 ;D, näin tein itse joskus kolmella koneella oman pojan kanssa ja läpi meni!
jouni Väisänen

jomi

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 103
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #115 : 21.06.2012 11:19 »
No niin... kirjoittessani edellistä vuodatusta tuli samalla AKK:n hallitukselta mielenkiintoinen ja aika tyly viesti KF6-luokalle.  No toivottavasti seuraava hallitus ottaa taas kantaa yhteiskuntavastuullisesti ja muuttaa sääntöjä...voi voi! Ei tässä touhussa oikein ole oikein päätä eikä häntää :D
http://www.autourheilu.fi/33929.aspx

Tästähän Suomen Karting liitto voisi ottaa hienon kopin ja ruveta ajattamaan Raket 85 ja KF6 mestaruussarjaa kokonaisvaltaisesti - kaikki omana luokkana radalle.

Niin esim. SM-sarjan luokat vois kaikki ajattaa yhdessä; 2000-luvun alussa oli vielä viivalla n. 60 ICA-kuskia, n. 40-50 ICA-junnua ja n. 40 250 vaihdeluokan kuskia  ???

Juu hieno idea! Ja taas ajetaan muutaman auton kisoja kun harrastajia ei riitä kaikkiin....

Niin esim. SM-sarjan luokat vois kaikki ajattaa yhdessä; 2000-luvun alussa oli vielä viivalla n. 60 ICA-kuskia, n. 40-50 ICA-junnua ja n. 40 F-250 luokan kuskia.
« Viimeksi muokattu: 21.06.2012 11:47 kirjoittanut jomi »
jouni Väisänen

jomi

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 103
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #116 : 21.06.2012 11:38 »
Monien mielestä jo kahden erilaisen koneen tasoittaminen painoilla on vaikeaa niin miten ihmeessä onnistuisi vaikkapa kuuden eri koneen tasoittelu.

Monet ei ole koskaan edes kokeilleet, joten taitaa olla mutua.
TAG:issa on tasattu noin 10 erillaisen koneiden tehoerot 26hp - 36hp jo noin kymmenen vuotta. Suomessa pienemmällä porukalla, mutta esim Jenkeissä satojen kuskien kesken. Painava kaveri hommaa sen tehokkaimman koneen jolloin voi ajaa tasapäisesti kilpaa muiden kanssa.
Helppoa.  :)

Komppaan nuo aiemmatkin kommentit, mutta koska tämän porukan kalloihin menee koneista ei saa kuin kymppejä, renkaat / rungot ja kuskin ajo!!!
Kovin pitkälle ei ole laji kehittynyt tuosta McCulloch / Partner pikkuluokkien koneesta, tai pallopää Parillasta / irokeesi Kometista.

Ja jos nyt oma juniori tulisi mankumaan karttia, niin ehdottaisin vaikka ennen balettitrikoita vaikka pojat kiusaiskin koulussa - tappeli se muutenkin  ::)
Ihan tarpeeksi olen nyt nähnyt tätä tempoilua AKK:n osalta, kauhealla työllä Myllyniemen Pekan kanssa nostettiin KZ2 suosta ja sekin on valunut pitkin reisiä. Vrt. Ruotsi ja Italia suurin luokka KZ2, Rotaxin ja KF6:sen ohella.

Tosin mukavahan se on ex-mekatsun kommentoida sivusta - onneksi on elänyt sen ajan kun mikroautoilu rantautui Suomeen ja ajettiin kilpaa jopa kaduilla!
« Viimeksi muokattu: 21.06.2012 11:50 kirjoittanut jomi »
jouni Väisänen

paljakka

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 491
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #117 : 21.06.2012 13:40 »
tuolla jo toisella palstalla toivoivat, että olisin hiljaa, mutta kun nimellä kirjoitetaan, niin saanen vastata:

timjoo
sori jos värikäs kieleni ylitti tämän palstan rajat - mutta tarkoitushan on ollut herättää keskustelua - ja lomatunnelmissa oli tarkoitettu kevennykseksi

Autourheilu on välineurheilua ja aina on kartingissa niitä joilla on kone tai auto eri tyyppisille radoilla - se ei kuitenkaan estä meitä ajattamasta omia kuskejamme vaikka yhdellä rungolla ja yhdellä koneella.
Kun harrastetaan ja opetellaan ajamaan, niin ei kannata lähteä mukaan varustekilpaan, vaan keskittyä siihen, että kuski pääsee mahdollisimman paljon ajamaan.

Ihan on ollut ajatus valinnanmahdollisuuksien lisäämiseksi tuoda aloittelevien alle 10 vuotiaiden ja heidän huoltajiensa ulottuville tämän vuosituhannen moottoriratkaisukin.
Meidän huoltajien liika kilpailuhenkisyys
(joka syntyy jo usein, kun kuskaamme tulevaa karting-kuskia synnytyslaitokselta kotiin)
pilaa lasten mahdollisuuden harrastaa! Enemmän pitäisi olla Monakon tiistaikisan tyyppisiä tapahtumia, joissa ajetetaan mikroautoilla, kunhan ne täyttävät turvallisuusvaatimukset ja käytetään  renkaina niitä mustia ja pyöreitä, joissa pysyy ilma ainakin yhden lähdön ajan!

Ja tervetuoloa mukaan KF6-porukkaan - johan teilläkin on ilmeisesti parilla parillalla kokeiltu(?)

 - meillä on tuo 13 v mäkihyppääjä sen verran kevyt, että varmaan kurvaillaan huvin vuoksi KF6 luokassa mukana pidempäänkin kuin  rippikouluikään (?), vaikka toinen ajatus on ajaa Rotaxia... Mutta kyllä 4-vuotias pojanpoikani tulee ensi metrit kurvailemaan Baby kartin  jälkeen KF6 koneella...(?) jos nyt sitten haluu ees ajaa ::)

Pääasia on että nassikat pääsee ajamaan. Kun AKK haluaa rajoittaa mahdollisuuksia siihen, niin pyrkikäämme me huoltajat lisäämään niitä
- ja muistakaa toimia aktiivisesti kerhoissa!  Ilman niitä ei homma toimi oli sitten koneet mitä tahansa...

... ja timjoo, kun mennään tuolle "kursivointilinjalle" (=sanasta miestä...), niin kirjoitit viime vuoden marraskuussa:
Tervehdys
Hakusessa olisi mielellään edullinen Raket 60 moottori. Moottoripukki saa olla mukana.
Tulee puhtaaseen hupiajoon, joten ei tarvitse olla kylän parhaiten kulkeva yksilö. Eikä kauneinkaan.


Joten toteaisin tuohon vain, että olet  oikeilla linjoilla, siinä asennemallia meille muillekin karting-huoltajille!

(- jutellaan heinä- elokuussa ihan naamakkain - tarjoan Lahden kisakeskuksen kahviossa - siis siinä maauimalan lipunmyynnissä - kahvit, kun poika treenaa K64 m mäessä;-)
ja järjestetään vaikka porukalla se vertailuajo kuristetun KF6 koneen ja cadetin kesken - en nyt näillä palstoilla halua asiasta enempää kertoa...)

Jos sallitte niin palataan Aaron (1.7.) päivänä asiaan... älkää polttako itseänne juhannuskokossa ::)
- tuolla jo parilla kaverilla paloi käämitkin, joten annetaan heillekin nyt juhannusrauha:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10701977

« Viimeksi muokattu: 21.06.2012 14:12 kirjoittanut paljakka »

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #118 : 21.06.2012 17:48 »
...Väitän että nykyisen järjestelmän Raket85 ja KF6 luokkien yhteenlaskettu osallistujamäärä on on suurempi kuin jos olisi ollut vain R85. Niin se tulisi olla tulevaisuudessakin.

Puhutaan vähäisistä harrastajamääristä, ei se ratkea luokkien määrän supistamisella vaan pyyteettömällä talkootyöllä...

Noo, koffin valkkaa ne joiden selkä ei kestä raksun lykkäämistä (terveisin selkäleikattu 2v sitten) tai sitten ne joiden lompuukin paksuus estää kumartumisen...  ;) Meille tuo luokka olisi aivan liian kallis rengaskuluineen aloitusluokaksi. Lisäksi itse katson raksun renkaan paitsi halvemmaksi, niin myös opettavaisemmaksi. Myös suoravedon uskon opettavan enempi tilannearviointia ja riskinoton puntarointia kypärän sisässä, tai sitten ainakin pirusti käyntiinlykkäämisiä minulle. Isompiin luokkiin siirryttäessä tuo bakeliitti tosin alkuun kostautuu vääränä ajotapana, mutta tuskimpa tämä "liukkaankelin harjoittelu" hukkaan sentään menee. Maailman etiäpäin menemisen nimissä minäkin toki ymmärrän nappistartin ja kytkimen kuuluvan tähän aikakauteen.

Talkootöistä olen samaa mieltä, mutta ei se talkootyön merkitys miksikään muutu on niitä luokkia yksi tai useampi. Kun suoraveto ja lykkääminen nyt poistuu, niin mikä ihme vaatii montaa eri luokkaa? Ymmärrän tuon koffin helppouden huoltajan kannalta vs. raksu 85, mutta nyt kun kaikki valinnaiset ovat kohta tämän suhteen yhteneväisiä... Minusta tämä muistuttaa nyrkkeilyn mestaruustitteleiden farssia, kun maailmanmestareita voi samassa painoluokassa olla useampia, kattojärjestö vain vaihtuu... Kertokaas nyt ne jotka ovat olleet tässä touhussa pidempään mukana, jotta oliko kaheksankytluvulla monta luokkaa valittavana ~10-13v muksuille, ja minkälaiset oli harrastajamäärät verrattuna nykyiseen. Tässä vertailussa pitää myös ottaa huomioon yleisen varallisuuden kehitys tällä välillä, sillä tämän lajin harrastaminen ei ole sieltä halvimmasta päästä. Harrastajamäärien pitäisi tässä valossa olla nykyään paljon 80-lukua suuremmat.
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

EriHidaste

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 170
Vs: RAKET 95 SUOMEEN
« Vastaus #119 : 21.06.2012 22:57 »
Koitahhan Aarni pitää nyt lomaa :)

Joku tais tuolla toisella puolen vihjaista että R95 kuullostaa ihan jääkiekkojoukkueelta. Aika hyvä veto. Tästähän saa vaikka kuin ison sopan jos haluaa hämmentää. Ja sopalla näyttää olevan vaihtoehtoisia keittäjiä vaikka kuin..

Jos kuitenkin ain muistais pitää sen mielessä, että ajajalle tuskin on merkitystä onko siinä takana minkälainen piiputin tahansa, kuhan siitä lähtee ääntä ja pääsee ajamaan muiden kanssa kilpaa. Hifistelyt ei lopu olipa mikä luokka/moottori/valmistaja/sarja tahansa. Sitä tuskin voi kukaan kumota? Rahalla saa ja kartilla pääsee  ;D

Antakee niitten poikien ja tyttöjen nyt ajaa ja huolehtikaa että niillä on hymy huulilla, vaikka ei menestystä tuliskaan. Aurinkoa ja Jussia kaikille :)
Siellä missä on ääntä on ajettu taas ulos..


 

Team Laine Verkkokauppa