Kirjoittaja Aihe: ROTAX MINI MAX  (Luettu 39206 kertaa)

Duracell

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 63
ROTAX MINI MAX
« : 02.06.2012 19:11 »
Terve! Avataan nyt samalla keskustelu Rotax Mini Maxista. Numeroita tällä hetkellä varattu Rmc kisoihin 13 kpl. Kotkassa autoja oli viivalla 6  kpl. Harjoitusajoissa to-pe autoja oli 8 kpl. Luokkana tämä tulee olemaan aivan mahtava jos vaan viivalle asettuisi ainakin 15 kpl autoja. Laittakaapa tänne vaikka alustavaa tietoa ketkä mahdollisesti tänä tai ensi vuonna meinaa laittaa auton tuohon luokkaan. Asia olisi siinä mielessä tärkeä, sillä on varmasti aika paljon vanhempia jotka miettivät että nouseeko luokka "pinnalle" ja tekevät varmasti omia johtopäätöksiä mihin luokkaan osallistuvat. Autot olivat Kotkassa hyvin tasaisia vauhdiltaan, omalta osalta voin sanoa että varmatoiminen kone ja helposti säädettävä kaasutin. Vauhdiltaan Mini max on nopeampi kuin Raket ja KF 6. Kuljettajan korviin kantautuu huomattavasti pienempi melu kuin KF 6 moottorista. Renkaat kestävät, ajoimme ensimmäisellä rengas setillä noin 700 km, rengas ei menetä totaalisesti pitoa vaikka on paljon ajettu. Poltto aineen kulutus hiukan suurempi kuin KF 6 moottorissa.

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #1 : 02.06.2012 19:35 »
Saisko tästä luokasta kanssa hiukan tarkempaa kuvausta?
Runko koko?
Moottorihan käsitykseni mukaan on Rotaxi rankasti kuristettuna.
Minkä ikäisenä pääsee kisaamaan?
Renkaat yms. tietoa kannattaa laittaa, kerta ainakin minulle tää on aivan tuntematon luokka.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #2 : 02.06.2012 20:01 »
http://www.mpt-racing.fi/rmc.htm
Säännöt 2012

Mini Max:
Vähintään karting-rajoitteinenperuslisenssi junior-luokituksella. Kuljettajan tulee olla täyttänyt
10 vuotta ennen 1.1.2013 osallistuakseen kilpailuun. Enimmäis ikä osallistumiseen on 13
vuotta. Osanottaja ei saa täyttää 13:ta vuotta ennen 1.1.2013 (Mini Max Challenge 2012).

Mini Max:
Akseliväli 950-1010mm.
Taka-akseli: halkaisija max. 50 mm. Vain pyöreä putki sallittu.
Kaikentyyppiset etujarrut kielletty.

Mini Max:
130 kg kuljettajan kanssa, koko kilpailun ajan.

Mini Max:
Kuivan kelin rengas:
Mojo
Tyyppi: D1 CIK
Etu: 4.5 x 10.0 -5
Taka: 6.0 x 11.0 -5
Sade kelin rengas:
Mojo
Tyyppi: W2
Etu: 4.0 x 10.0 -5
Taka: 6.0 x 11.0 –5

« Viimeksi muokattu: 02.06.2012 20:02 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #3 : 02.06.2012 20:40 »
Mitähän nuo kuristimet maksaa jos Rotax Junior muutetaan Mini Maxiksi?
« Viimeksi muokattu: 03.06.2012 09:22 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

Maotse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #4 : 02.06.2012 20:44 »
Mielestäni alkaa oleen hiukka liikaa vauhtia 10v sällien käsiteltäväksi näissä mini maxeissa. Kulku lähes samaa kuin Yamahalla, pitävämmät renkaat ja pienemmät/kokemattomammat kuskit karmea lyijymöntti penkissä kiinni! Kyllä 10-13vuotiaalle ei raksua tai kf6 peliä nopeampaa kulkinetta vielä kannata hankkia. Cadetin aikana ei monikaan ole vielä saanut hankittua tarvittavia ajotaitoja jotta tämmöistä voisi käsitellä täysin turvallisesti. Taitaa huoltajilla näissäkin omat intressit olla enempi etusijalla kuin nuoren pojan/tytön harrastus.
Enkä usko että jää pelkästään kulut siihen että huoltaa kerran vuodessa motin, ei ole taidettu näitä pikkurunkoja suunnitella tuollaisille väännöille. Sinänsä huono puoli että jää meille muille harrastaja kilpailijoille sitten vähempi mahdollisuuksia ostaa kunnon käytettyä kun uuteenkaan ei ole varaa. Mutta mikäs siinä ainakin runkokauppiaat tulevat tykkäämään tulevista muutoksista mutta harrastajamäärät eivät tule näin nousemaan  :o

-Marko-

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #5 : 02.06.2012 23:47 »
Jos kulkua on liikaa, voi ottaa micromaxin ensin. Sinänsä olen samaa mieltä, maltillisemmilla vauhdeilla kisakokemusta ja vasta sitten vauhtia lisää. Minusta KF6:kin on liian nopea liian isolle osalle kuskeista.

Olen samasta syystä myös sitä mieltä, että jo Rotax Juniorista alkaen pitäisi RMC-kisoissa edellyttää yleistä lisenssiä, vaikka harrastajaluokasta periaatteessa puhutaankin.

Mutta Rotax on koneena yhden polun laite ja siinä mielessä hyvä jos yleistyy, koska kalustoa ja osaamista kertyy samasta teknisestä paketista. Myös kuskit ajaa silloin pienestä pitäen pitkään samoissa luokissa ja kisoissa yhdessä ja silläkin on merkitystä.

Minusta pikkurungossa vesijäähdytteisen paino on se isoin ongelma. Mojon rengas ei kyllä taida pärjätä Yamahalle pidossa, koska junnumaxeillakin on Yamahan kanssa tekemistä mutkaosuuksilla juuri Yammun paremman pidon takia.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #6 : 15.06.2012 20:07 »
Kuinkas paljon kyseiseen sarjaan mahtaa ensi vuonna siirtyä nyt kun AKK ajoi alas KF6 ja raket 85 sarjan? Itsellä suunnitelmissa ajattaa poikaa vuosi tai kaksi vielä raket 95 lla ja sitten aletaankin miettimään Mini Maxiin siirtymistä, edellyttäen että kyseisessä luokassa ajaa enempi väkeä kuin tuo 6 henkilöä.

Jos tuo KF6 kulkee liika lujaa 10v kundille niin mites tuohon 95 moottoriin kuuluisi sitten suhtautua, kun siinä on pykälää enempi kulkua KUULEMMA?

Mitä tässä on tehoa/vääntöä? kai joku pelle peloton on penkittänyt jo tämänkin...
« Viimeksi muokattu: 18.06.2012 08:54 kirjoittanut rämeairo »
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

TeroK

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
    • Energy Racing Karts Finland
  • Kotirata: Kouvola, Vihti, Vantaa
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Energy
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #7 : 19.06.2012 13:25 »
Kuinkas paljon kyseiseen sarjaan mahtaa ensi vuonna siirtyä nyt kun AKK ajoi alas KF6 ja raket 85 sarjan? Itsellä suunnitelmissa ajattaa poikaa vuosi tai kaksi vielä raket 95 lla ja sitten aletaankin miettimään Mini Maxiin siirtymistä, edellyttäen että kyseisessä luokassa ajaa enempi väkeä kuin tuo 6 henkilöä.

Jos tuo KF6 kulkee liika lujaa 10v kundille niin mites tuohon 95 moottoriin kuuluisi sitten suhtautua, kun siinä on pykälää enempi kulkua KUULEMMA?

Mitä tässä on tehoa/vääntöä? kai joku pelle peloton on penkittänyt jo tämänkin...

Rotax Mini Max:in tehtaan Data Sheet tästä linkistä: http://www.kart-rotax.com/PortalData/4/Resources/produkte/datasheet_MINI.pdf

Samassa kuvassa on kaikkien Rotax Max moottoriversioiden tehokäyrät.

T. Tero

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #8 : 30.06.2012 13:08 »
Moi,

hienoa, että on puuhamiehiä, jotka tiedottavat MiniMaxeista.

Haluaisin ottaa kantaa aikaisempiin ketjun kirjoituksiin. Ensiksikin nopeus. MiniMax on turvallisempi kuin KF6, sillä vaikka se on nopeampi, kovempi rengas merkitsee enemmän kuin hevosvoimat.

Sitten rungon kestävyys. MiniMaxissa runko kestää paljon paremmin kuin Raketissa, syynä tasapainoakseli. Tärinä sen rungon rikkoo, ei vääntö.
Esim R120- autot ovat kaikki vahvistushitsattuja, eikä se taida tehosta johtua.

Sitten lisenssiasia. Mielestäni ainoa tapa, miten Rotax Junnuille voisi tulla yleisen lisenssin vaatimus on, että MiniMaxeilla olisi nousupisteet. Pitää tietenkin olla mahdollisuus ajaa yleisen lisenssi Rotaxilla.



DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #9 : 30.06.2012 14:58 »
.Sitten lisenssiasia. Mielestäni ainoa tapa, miten Rotax Junnuille voisi tulla yleisen lisenssin vaatimus on, että MiniMaxeilla olisi nousupisteet. Pitää tietenkin olla mahdollisuus ajaa yleisen lisenssi Rotaxilla.

Tämä olisi todella hyvä ajatus. Mitenkäs sen saisi toteutumaan?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #10 : 30.06.2012 18:17 »
No ei ole.

Lainaus sääntökirjan kohdasta 2.4.2: "Nousupisteitä on mahdollista saada luokista
Raket junior, Yamaha junior, KF6 ja Rotax Max junior."


DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #11 : 30.06.2012 19:35 »
No tuohon vaihdetaan Rotax Juniorin paikalle MiniMax, niiin sehän on siinä?  ;)

Sen jälkeen Rotax Junnut voisi olla yleisen lisenssin luokka, kuten sen vauhdin puolesta pitäisikin olla.

"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #12 : 30.06.2012 21:47 »
No tuohon vaihdetaan Rotax Juniorin paikalle MiniMax, niiin sehän on siinä?  ;)
Sen jälkeen Rotax Junnut voisi olla yleisen lisenssin luokka, kuten sen vauhdin puolesta pitäisikin olla.

Näillä osallistujamäärillä Rotax Junnuissa voisi olla tulevaisuudessa junior luokka ja yleinen, kuten nyt Yamahassa.
Jos/kun Yamahan osallistujamäärät pienenee entisestään on porukkaa Rotax junioreissa kohta 40 lähdössä. Suurin osa tulee Raket /KF6 luokista mutta muutamat aloittaa suoraan Rotaxissa. Vauhtiero hitaimmilla on 2-3 sekuntia kärkeen. Jos ei ole yleisen lisenssiä on syytä harjoitella luokkaa sitten junioreissa. Pääsisi myös ajamaa kisan voitoista eikä olla häntäpään vahtina.

Tätä ei vielä määrää AKK vaan Challengen järjestäjä, mutta eiköhän siihen yhteinen sävel löydy. MiniMax on tietysti hyvä luokka hakea nousupisteitä Rotax Junioriin siinä kuin Raket tai KF6.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2012 12:37 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #13 : 14.07.2012 20:21 »
Mahtaakohan tuollainen CRG:n musta 30mm taka-akseli olla liian heiveröinen kyseisen luokan autoon? Vanteethan taitavat olla 130mm/180mm? Mahtaako noita moottoreita olla kaupan kuinkakin paljon? Ei kauheasti ole Juniori luokankaan moottoreita olleen kaupan, vai meneekö koneet kaupan jo ihan tuolla kilpailupaikalla? Ensi kesäksi vain tässä suunnittelen pojalle toisenlaista kalustoa, joten typeriä kysymyksiä esitän varmaankin tämän tästä kyseisen luokan autoista.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Tron

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 29
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #14 : 16.07.2012 01:06 »
Lappeenrannassa... kaikki kuusi kpl minimax väänsi? Vai katoinko nyt väärästä luettelosta?

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #15 : 19.07.2012 20:31 »
Uskaltaako joku arvioida Rotax mini max kauden normi kulut?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #16 : 23.07.2012 10:50 »
Eli tämä kuulostaa äkkiseltään oikeasti edulliselta luokalta. Toi moottorin aukasu kerran kauteen kuulostaa luksukselta. Pojan mosa ollut tällä kaudella vasta 4 vai 5 kertaa auki. Rengas kuluissa ei kauheita eroja pääse tulemaan, koska tarkoitus olisi harjoitella tuolla moottorilla 1-2 kesää ja ajella raksulla kilpailut. Ja raksussakin alkaa jo noita renkaita kulumaan. Mini kuskikin saanut jo ekan sarja tuhottua tälle kesää. Harkintamyssy pistetään päähän ja mietitään tulevaa.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Opaali

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #17 : 25.07.2012 11:46 »
Viime vuonna katselin kotkassa mini maxia.
Aivan liian nopea ja painava auto 10 vuotiaalle.
Toki meille yli-innokkaille iseille kova houkutus laittaa nuori poika nopeaan autoon.
Ei vain ole oikea ratkaisu.


rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #18 : 25.07.2012 11:55 »
Microlla ei taideta suomen maalla kilpailla?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Opaali

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #19 : 27.07.2012 12:50 »
Sopisi luokkana mielestäni raksun ja kolmosen väliin.
Tämä hyppy kun on valtava. Vuosi minimaxilla olisi ihan ok. Ja isolla rungolla.

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #20 : 02.08.2012 20:30 »
Kyllä se pikkurunko luokka taitaa olla vaikka tehoa olisikin. Ei kannata mennä kaikkea tänne suomen maalle muuttamaan siitä miten yleisesti muualla maailmassa ajetaan. Tänään sai rauhassa katsoa moisen menoa ja oli se vaan villi näky. Pitoa pari pykälää enempi kuin brikkarin YDS renkaassa
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Prospeed Finland

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 47
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #21 : 20.10.2012 10:14 »
Terve! Luokkaan lisääntynyt kaksi autoa. Toinen poika ei vielä ikänsä puolesta voi ajaa kilpaa, mutta harkitsee osallistumista ke - pe harjoitusajoihin, näin pääsee tutustumaan tuleviin kilparatoihin ja saa käsityksen koko RMC tapahtumasta. Toinen poika tulossa mukaan etelästä päin. Haastankin tässä karting kauppiaita ilmoittamaan itsestään kenellä mahdollisuus esitellä Mini Max kalustoa. Kentällä kaivataan tuotetietoutta, halua nähdä autoja ym -JP -

Terve,
meillä olisi mahdollisuus esitellä ja kertoa lisää Mini Max luokasta kiinnostuneille Oulussa liikkeessämme. Kerromme mielellämme mitä tarvitaan kilpailemiseen kyseisessä luokassa ja mitä homma maksaa. Esillä uutta ja käytettyä kalustoa.
Prospeed Finland Ltd
Haaransuontie 22
90240 Oulu
p.044-5420587 ja 0400-762791
Jussi Malila

Duracell

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 63
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #22 : 22.11.2012 18:14 »
Rotax Mini Max luokassa voi kerätä yleisen luokan nousupisteitä, kuten muissakin junior luokissa Raket, KF6 ym. Ikävaatimus kuten muillakin 11 vuotta.

micca

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 19
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #23 : 08.12.2012 16:47 »

Onkos tässä luokassa voittajalle mitään palkintoa?

Duracell

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 63
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #24 : 14.12.2012 16:39 »
Nyt voi käydä lukemassa MPT-Racingin sivuilta vuodelle 2013 moottorin tekniset asiat, samoin sieltä löytyy tiedot Mini Max luokan voittajan palkinnosta :) ;)

Duracell

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 63
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #25 : 13.01.2013 17:38 »
TIEDOTE Rotax Mini Max kuljettajille ! Nyt on varmistunut että Mini Max luokka on mukana Porin Kevätpäräyksessä 2013. Olen tehnyt Akk:lle asian käsittelypyynnön että Mini Max luokka olisi virallinen luokka aluemestaruus ja aluemestareiden kisassa jo tänä vuonna. ( tästä tulee päätös tässä kevään aikana ) Tällä hetkellä on luokkaan numeron ottaneita kuljettajia 14 kpl. Niistä tiedossa 4 jotka siirtyvät ylempään luokkaan. Naapurimaista tulossa RMC sarjaa 2-3 autoa. Kaikki ketkä eivät vielä ole ottaneet Mini Max numeroa ja suunnittelevat ajavansa koko sarjan tai vaikka vaan yhden osakilpailun, ottakaa numero, tämä antaa uskottavuutta siihen että ensi kesänä tulee hyvät kilvan ajot. -JP-

Mantastic

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #26 : 29.03.2013 14:15 »
Onko hajua Minimax-luokan osallistujista ja ikäjakaumasta, lähinnä siis kiinnostaa onko luokassa aloittelevia kuskeja? Omalle juniorille valinta edessä Micro95, Mini60 vai Rotax Mini max.

KF6:sta viime kesänä muutamaan kertaan kokeilleena kuski ei kauhean innoissaan Micro95 kulkupuolesta ole...Itse vielä vähän kahden vaiheilla tuon Minimaxin kulkupuolen osalta jotta meneekö jo liian tuimasti.

Maotse

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #27 : 29.03.2013 15:29 »
Sen muutaman kerran kun näin mini maxeja Iinatin radalla niin kyllä ne meni nopeampaa kuin hitaimmat jammut? Kannattaa tosissaan harkita jos kuskilla vähäinen määrä ajokilometrejä/kokemusta.

Mardu

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
  • Kotirata: Rovaniemi
  • Moottorimerkki: raket 60
  • Runkomerkki: cadet
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #28 : 25.07.2013 10:40 »
Poikani on nyt kahden vaiheilla kun ikä nousee, että vaihtaako kf6:een vai mini Maxiin. Olemme kallistumassa Mini Maxiin, vaikka kaikki onkin uutta. Täytynee kuunnella myös poikaa. Ajamme ensi kesällä todennäköisesti rinnan Cadetilla ja Mini Maxilla, jotta siirtymä sujunee jouhevammin. Sarjaan toivoisi lisää kuljettajia, mutta eihän niitä tule, jos ei itsekkään siirry siihen.

Mardu

Duracell

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 63
Vs: ROTAX MINI MAX
« Vastaus #29 : 14.02.2014 21:25 »
Terve! Nyt kaikki Mini Maxiin tulijat, ottakaapa numero niin kaikki näkee että luokassa ensi kesänä hyvät kisat ja autoja yli 20 kpl. Nyt kilpailijoita 17 kpl, tosin muutama siirtyy Junior luokkaan. -JP-


 

Team Laine Verkkokauppa