Ei se nyt ihan noin mystistä ole kuin vtuonone antaa ymmärtää. Jos pienennät takaratasta, auto kiihtyy huonommin, mutta huippunopeus kasvaa. Jos suurennat takaratasta käy päinvastoin. Tämä periaate pätee oikeastaan moottorista ja muutenkin menopelistä riippumatta. Jos sulla on vaihteellinen fillari, niin takarattaan suurentaminen vastaa vaihteen vaihtamista pienemmälle: kevyempi polkea ja helppo lähteä liikkeelle, mut ei sillä kovaa pääse vaikka kuinka sotkisit.
Toki parhaan rattaan valintaan vaikuttaa moni asia, mm. se, että ehtiikö auto kiihtyä huippunopeuteensa radan pisimmällä suoralla, ja se, että kannattaako syheröisellä radalla uhrata kiihtyvyyttä vaan, jotta saisi suoran päähän pari km/h lisää. Kisassa ratastusta vaihtamalla voi koittaa esim. hakea kiihtyvyyttä johonkin ohituspaikkaan.