Kirjoittaja Aihe: Raket 120 rattaat  (Luettu 12349 kertaa)

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Raket 120 rattaat
« : 14.06.2012 17:39 »
Eli kysmys kuuluu kaksiosaisena: kuskilla painoa reilut 80 kiloo, tällä hetkellä autossa 85/12 rattaat. Tarkoitus ajaa pääasiassa Lahdessa ja Kouvolassa. Onko ratas suosituksia ja mistä vaihtorattaita kannattaa edullisesti (tietenkin edullisesti) hankkia?

oldfart

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 98
Vs: Raket 120 rattaat
« Vastaus #1 : 14.06.2012 17:51 »
Moi!

En tiedä mistä kannattaa, mutta itse käytän usein radne.se sivustoa jossa nopea toimitus lähimpään matkahuoltoon ja kohtuulliset hinnat...

OF :D

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Raket 120 rattaat
« Vastaus #2 : 14.06.2012 17:56 »
12/85 oli ainakin Lahdessa hyvä SL8:lla. Kouvolassa en ole ajanut, mutta radan nähneenä veikkaisin että aika hyvä sielläkin.

Ei noita rattaita pahemmin kannata vaihdella jos ei ala-kierrokset jää paljon alle 6500 tai mene ylhäältä yli 12500 - paljon mukavampikin säätökohteita on kuten vaikka kaasari tai etu/takapään leveydet. Ja kun rattaita vaihdetaan yleensäkin niin haetaan sitten niitä viimeisiä kymppejä - tai parempaa ohituspaikkaa kisassa.

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: Raket 120 rattaat
« Vastaus #3 : 14.06.2012 20:25 »

 paljon mukavampikin säätökohteita on kuten vaikka kaasari

Mitä siitä kaasarista voi säätää ???

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Raket 120 rattaat
« Vastaus #4 : 14.06.2012 20:49 »
Kaasari pitää pitää puhtaana, vaihdella kalvoja ja säätää ruuvista optimaalinen bensan saanti. 1,5-3 kierrosta on haarukka.

Mä ajoin Lahdessa 83 rattaalla. Paremman kierrosajan saa ehkä 85 rattaalla, kun yksin ajelee.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 rattaat
« Vastaus #5 : 14.06.2012 21:32 »
Ratas on lisäksi kiinni muutenkin koneesta, kaasarista, putkesta, rungoista ja ajotyylistä.
Ihan kuskin vaikutus voi olla sopivalla kelillä olla 2 piikkiä suuntaan tai toiseen.

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: Raket 120 rattaat
« Vastaus #6 : 25.06.2012 18:02 »
Moi!

En tiedä mistä kannattaa, mutta itse käytän usein radne.se sivustoa jossa nopea toimitus lähimpään matkahuoltoon ja kohtuulliset hinnat...

OF :D

Kattelin tuolta kaikkee ja tuli vastaan nuo moottorit:

   3201   Raket 120 Aero    € 673,78
   3201-6   Raket 120 aero dualstart    € 821,33
   3201-3   Raket 120 aero ES    € 787,56
   3201-4   Raket 120 aero es-rd    € 916,44
   3201-1   Raket 120 Racing    € 673,78
   3201-2   Raket 120 racing ES


mitä eroa noilla on keskenään...?

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120 rattaat
« Vastaus #7 : 25.06.2012 18:08 »
Racing on karting-moottori ja ES Electric Starter. Aerot on liitovarjomoottoreita; RD sisältää alennusvaihteen ja dualstartissa on sähkön lisäksi naru.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2012 18:11 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: Raket 120 rattaat
« Vastaus #8 : 25.06.2012 20:04 »
Racing on karting-moottori ja ES Electric Starter. Aerot on liitovarjomoottoreita; RD sisältää alennusvaihteen ja dualstartissa on sähkön lisäksi naru.

Kiitos vastauksesta, näinhan se onkin oon jossain nähnytkin näitä ultrakeveitälentokoneita ym. Raketin koneilla. Oisko vielä tietoa että mistä löytäis CRG:N runkoon liitovarjon ;D

oldfart

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 98
Vs: Raket 120 rattaat
« Vastaus #9 : 25.06.2012 21:46 »
Alkaa jo karkaamaan aiheesta, mutta kurkkaahan tämä linkki...

http://www.paramotor.fi/040312.htm

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Raket 120 rattaat
« Vastaus #10 : 26.06.2012 12:05 »
Alkaa jo karkaamaan aiheesta, mutta kurkkaahan tämä linkki...
http://www.paramotor.fi/040312.htm

...Jumaleisson ja respect ;)
Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: Raket 120 rattaat
« Vastaus #11 : 10.07.2012 21:53 »
miten nuo rattaat vaikuttaa? jos takana on vaikka 83 ja edessä 12 ja vaihtais taakse pienempää niin vaikuttaako se kiihtyvyyteen vai huippunopeuteen vai miten nää menee?  ja kumpi on mukavampi eturatas 11 vai 12? Kiitos taas etukäteen arvoisat räpätit:)

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 rattaat
« Vastaus #12 : 10.07.2012 22:04 »
Isommalla takasella kiertää korkeammalla/korkeammalle(ainakin periaatteessa).
Se sitten, että kiihtyykö/kulkeeko paremmin niin se riippuu monesta asiasta.
Edit:
Tärkeimpänä putken pituus. 2-tahti kumminkin on lämpövoimakone,
jos ratas liian suuri niin kone pääsee liian helpolla, jolloinka kiihtyvyyskin kärsii.

Etupiikeistä, että eipä tuolla vaikutusta oikeastaan ole. Osa asioista tukee 11 osa 12 piikkistä.
Silloin, jos kotoradalla ajetava tosi isolla rattaalla esim Jämsä 12-piikisellä jopa 95.
Niin silloin ratas alkaa olla renkaan kokoinen, että 11 piikkinen ihan tuo takia alkaa olla ihan fiksu ostos.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2012 00:39 kirjoittanut vtuonone »

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Raket 120 rattaat
« Vastaus #13 : 10.07.2012 22:30 »
Raket 120 11-piikkinen kello on ilman neulalaakeria ja käy kuumana ja pyörii niihkeemmin--> voi aiheuttaa ongelmia.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 rattaat
« Vastaus #14 : 10.07.2012 22:58 »
Ei se nyt ihan noin mystistä ole kuin vtuonone antaa ymmärtää. Jos pienennät takaratasta, auto kiihtyy huonommin, mutta huippunopeus kasvaa. Jos suurennat takaratasta käy päinvastoin. Tämä periaate pätee oikeastaan moottorista ja muutenkin menopelistä riippumatta. Jos sulla on vaihteellinen fillari, niin takarattaan suurentaminen vastaa vaihteen vaihtamista pienemmälle: kevyempi polkea ja helppo lähteä liikkeelle, mut ei sillä kovaa pääse vaikka kuinka sotkisit.

Toki parhaan rattaan valintaan vaikuttaa moni asia, mm. se, että ehtiikö auto kiihtyä huippunopeuteensa radan pisimmällä suoralla, ja se, että kannattaako syheröisellä radalla uhrata kiihtyvyyttä vaan, jotta saisi suoran päähän pari km/h lisää.  Kisassa ratastusta vaihtamalla voi koittaa esim. hakea kiihtyvyyttä johonkin ohituspaikkaan.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2012 23:04 kirjoittanut astro »


 

Team Laine Verkkokauppa