Ei treenirenkaita tietenkään rajoiteta (miten se edes tehtäisi??).
Kun kisoissa saa käyttää vain 2 sarjaa renkaita kauden aikana, tiimit, jotka ovat valmiita panostamaan enemmän rahaa kuin toiset, eivät saa nopeusetua laittamalla joka kisaan uudet renkaat. Tämä on ihan looginen ja toimiva rajoitus, tai ainakin niistä vähemmän panostavista ihan reilun tuntuinen systeemi. Ei tuollaisen säännön käyttöönotto esim. Helsingin fosarissa tai xoncupissa ole kyllä mielestäni nopeita tiimejä yhtään hidastanut, mutta tällaisten sääntöjen tekeminen on nimenomaan siihen "tähän osallistuminen on kallista"-fiilikseen vaikuttamista. Taustalla lienee ajatus siitä, että kynnys osallistua olisi mahdollisimman alhainen, kun kustannukset ovat mahdollisimman pienet.
Juuri näin! OB:ssä ja varmasti muissakin sarjoissa, joissa renkaita ei rajoiteta, osa vakavammin kisailun ottavista tiimeistä ostaa jokaiseen kisaan uudet renkaat. Osa porukasta sinnittelee parilla rengassarjalla, joko finanssiongelmien tai muun syyn takia. Nämä ovat automaattisesti altavastaajina ainakin jossain määrin uusia renkaita käyttäviä vastaan. Renkaiden rajoittaminen avaa myös mahdollisuuden taktikointiin. Treeneihin renkaita voi ostaa vaikka rekkalastin tai vaihtoehtoisesti keräillä käytettyjä satseja ilmaiseksi ja treenailla niillä.
Sadekelin pyörä olisi toki määrätty, mutta määrää ei rajattu (näitä kun varsinkin aloittelevat tiimit sulattavat sekakelillä oikein urakalla).
Mielestäni kaikenlainen sääntövapailu, joka antaa edes teoriassa hyötyä avaa aina syyn panostaa rahaa. OB:ssä sallittu holkitus maksaa 250 euroa ja voi teoriassa antaa pientä etua (tai sitten ei). Käytännössä ei ole merkitystä millainen tuo etu on, hyödyntävät paljon panostavat tai rikkaat tiimit siihenkin. Taas tuhlattiin yhden rengassarjan ja osallistumismaksun verran rahaa, mutta vauhti ei oikeasti noussut yhtään. Köyhät tiimit ovat tässäkin välittömästi kyykyssä, ei oikeasti nopeudessa, vaan henkisenä iskuna kun kovilla porukoilla on taas ne "kultamunat".
Yksinkertaisesti koneeseen ei saisi tehdä muuta kuin seuraavat:
- kammen oikaisu
- palotilan säätö alatiivisteellä
- kaasarin paineiden säätö
- kurkkuputken/väliholkin vapaa mitta
- tulppa ja öljy määrättäisiin kauden alussa
- vain 95e10 tai 98e5 pumppubensa
Lisäys: olisin jopa kallistumassa sen suuntaan, että järjestävä taho myy valmiiksi sekoitetun bensan kisaan. Tiimi voisi pyytää bensan haluamallaan öljyseossuhteella. Näin jäisi spekulaatiot pienkonebensoista (ei hyötyä), spesiaaliöljyistä ja lisäaineista. Järjestäjä ottaisi vaikkapa 10% työlisän seosbensalitralta. Väittäisin tässä kaikkien voittavan!
Kaikki tekniset säännöt mahdollisimman yhtenäisiksi sarjojen kesken. R120:lle olisi saatava valtakunnallisesti yhtenäinen luokkari.