Kirjoittaja Aihe: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...  (Luettu 13035 kertaa)

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« : 27.06.2012 11:55 »
Vähän alkaa vaikuttamaan siltä, että Keski-Suomen pappasarja laulaa joutsenlaulua, 12 joukkuetta mukana! Olisiko millään taholla aikaa ja intoa keskittyä yhteen aikuisharrastesarjaan koko keskisen Suomen alueella (noin Kuopio-Jkl-Seinäjoki, ratoina Pieksämäki, Lievestuore, Töysä, Jämsä jne.)??! OldBoysin varaan ei oikeasti voi enää laskea mitään ainakaan harrastuksen uudelleenaloittamismielessä...

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #1 : 27.06.2012 14:44 »
OB oli Töysässä edellisen kerran. Arvaas montako Kartking -joukkuetta oli mukana? Ei ainuttakaan. Se niistä yhdistelyistä.

OB palvelee ihan hyvin keskisen suomen hommia. Pirkanmaan ja Savon suunnalla lienee sitten seuraavat yhteistyökumppanit jos pohjanmaan suunta jätetään pois, mutta lähtisitkö itse Kaanaaseen tai Neulamäkeen? Mulla ainakin menee aikas-lailla rajoilla, ja minä lienen sitä vähän innokkaampaa puoliskoa.

Jos jotain eloa harrastelijoille, niin tagi-sarja voisi olla, Rotaxeja on kuitenkin jyvässeudulla aika paljon. Vapaavalintainen joukkueen koko välillä 1-10 ja TAG-sarjan säännöt Mojoilla, mukaan ehkä vielä kaikki KF:t ja jos jotain muita koneita ihmisillä. LMM:t ajelee harjoittelukilpasarjaa joka olisi ihan kivaa puuhastelua, mutta 1) kuka kerkeää viikolla vähänkään kaumpaa ja 2) kuka haluaa ajaa esim. Rotaxilla KF2:sta vastaan kun painotkin on koffissa pienemmät. Tuo touhu on vissiin tarkoitettu lähinnä juurikin kilpailun harjoittelemiseen eikä oikeastaan itse kilpailemiseen.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2012 14:48 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

JMax

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #2 : 27.06.2012 15:00 »
Itselläni on tasan kaksi syytä, miksi en aja kyseistä sarjaa. Hinta ja joukkueen koko. Mikäli OB:ssä sallittaisiin yhden hengen joukkueena ajaminen, laittaisin varmasti kalenteriini kilpailupäivät, mikäli vielä osallistumismaksua tiputettaisiin lähemmäksi Kartkingin tasoa, järjestäisin kalenteriini aikaa tulla vierailemaan sarjassa.
Kartking-sarjassa ei ole kovinkaan montaa tiimiä, missä ajaisi kolme, tai yli kuljettajaa, joten voisiko olla syynä, ettei ko. sarjan tiimejä näkynyt OB:n lähtöruudukossa.

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #3 : 27.06.2012 15:06 »
OB oli Töysässä edellisen kerran. Arvaas montako Kartking -joukkuetta oli mukana? Ei ainuttakaan. Se niistä yhdistelyistä.

OB palvelee ihan hyvin keskisen suomen hommia. Pirkanmaan ja Savon suunnalla lienee sitten seuraavat yhteistyökumppanit jos pohjanmaan suunta jätetään pois, mutta lähtisitkö itse Kaanaaseen tai Neulamäkeen? Mulla ainakin menee aikas-lailla rajoilla, ja minä lienen sitä vähän innokkaampaa puoliskoa.

Jos jotain eloa harrastelijoille, niin tagi-sarja voisi olla, Rotaxeja on kuitenkin jyvässeudulla aika paljon. Vapaavalintainen joukkueen koko välillä 1-10 ja TAG-sarjan säännöt Mojoilla

Töysän kisassa ei oltu varmasti siksi, että se ei kartuttanut millään tavoin OB-pistetiliä. Töysäläisten autoilla "ei pärjää" OB:ssä ja siksi sieltä ei taida olla porukkaa tulossa tännepäin, osaltaan erilaiset joukkue ja painorajoituksetkin ruokkivat sarjojen eriytymistä.

Väite, että OB palvelee K-S:n tarvetta ei voi pitää paikkaansa jos nyt katsotaan vaikkapa seuraavan kisan osallistujamäärää. Savolaisilla ei ole mitään sarjaa (muutama käynyt Varkaudesta ja Pieksämäeltä ajamassa OB:a), Töysässä on vielä OB:a nahistuneempi sarja ja OB "kuoleman kielissä".

Joukkue-TAGiin en usko, ovat (ihan omasta kokemuksesta) sen verran vaivalloisempia laitoksi ylläpitää, että en usko kuin pienen porukan innostuvan. Jos sekaan heitetään vielä Koffit, niin spekulaatit nopeuseroista aiheuttavat samaa vääntöä kuin muissakin Taagi-sarjoissa. R120 on kuitenkin helppo kone ja ei oikeastaan vaadi mitään osaamista.

Minä näkisin vain tarpeen saada ne aktiiviset savolaiset, pirkanmaalaiset, pohjalaiset ja keski-suomalaiset puhaltamaan yhteen hiileen, että saataisiin edes yksi toimiva ja elinkelpoinen pappasarja Lahden pohjoispuolelle. Oulun fossareiden tilanteesta ja aktiivisuudesta minulla ei ole mitään tietoa...

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #4 : 27.06.2012 16:37 »
Komppaan Jmax:ia. Autot on varmasti tasaväkisiä vaikka ob sännöissä taitaa olla jotain eroavaisuuksia moottorin suhteen. 5kg painoa saa auton kylkeen tai vaikka kuskin mahaan helposti  ;D.

Mutta sitten tuo hinta ja joukkoeiden koko rajoittaa. Yhden ob kisan hinnalla ajaa töysässä kolme kisaa. Toki varmasti meitä töysässä ajavia kiinnostaisi joskus poiketa lievestuoreella ajamassa, mutta minkäs teet jos me ollaan huonoja lisääntymään ja köyhiä  ;D. Töysässä on aina joku vieraileva tähti nähty ja ite ajattelin elokuussa koittaa ehtiä yhteen pirkanmaan fossiilien iltakisaan kun sattuu lomat sopivasti  :).

ps: En nyt sanois, että töysän sarja on ''nahistunut''. Tällä kaudella joka kisassa väh 15 osallistujaa ja viimekaudella tais pyöriä samoissa  :).
« Viimeksi muokattu: 27.06.2012 17:02 kirjoittanut T1mo »

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #5 : 27.06.2012 16:40 »
Kartking Töysässä 16.6.:

http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=794242

ja Oldboys Töysässä 17.6.:

http://www.mylaps.com/results/showevent.jsp?id=795181

En tiedä oliko kelissä lauantain ja sunnuntain välillä suurta eroa. Painoeroa on tietenkin sen 5 kg. Itsellä paino oli 157 kg kuivalla tankilla.

Oldboysiin osallistumista rajoittaa itselläni kolmen hengen joukkue-vaatimus ja kohtalaisen korkea osallistumismaksu. Kartkingiin saan osallistua yksinkin jos kaveri ei pääse mukaan. Lisäksi osallistumismaksu on liki kolmanneksen OB:n maksusta.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2012 17:02 kirjoittanut vpy »

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #6 : 27.06.2012 16:58 »
Töysäläisten autoilla "ei pärjää" OB:ssä
Tämä lienee tarkoituksellinen provo, faktaa se ei ainakaan ole.

Töysässä on vielä OB:a nahistuneempi sarja ja OB "kuoleman kielissä". 
Noh, Töysässä ollu kuitenkin viimeset pari vuotta enempi autoja viivalla ku OB:ssa, että tiedä sitte tuon ekan väittämän osalta. Toka taitaa olla melkosen liki näin...

Oulun fossareiden tilanteesta ja aktiivisuudesta minulla ei ole mitään tietoa...

http://aikuiskarting.oulunfk.net/saannot-ja-tulokset

Aika vähissä on jengi tuollakin...

Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #7 : 27.06.2012 17:42 »
Töysäläisten autoilla "ei pärjää" OB:ssä
Tämä lienee tarkoituksellinen provo, faktaa se ei ainakaan ole.

Töysässä on vielä OB:a nahistuneempi sarja ja OB "kuoleman kielissä". 
Noh, Töysässä ollu kuitenkin viimeset pari vuotta enempi autoja viivalla ku OB:ssa, että tiedä sitte tuon ekan väittämän osalta. Toka taitaa olla melkosen liki näin...

Oulun fossareiden tilanteesta ja aktiivisuudesta minulla ei ole mitään tietoa...

http://aikuiskarting.oulunfk.net/saannot-ja-tulokset

Aika vähissä on jengi tuollakin...


Olisikohan tuo "ei pärjää" juuri tietystä syystä lainausmerkeissä? ;) En itseasiassa ole edes katsonut osallistujamääriä Töysän kisoissa ja oletin saman laskevan trendin olevan siellä, kuten OB:ssa. Olen hyvin paljon samaa mieltä mitä muutkin; hintaa alas ja joukkuemäärä "dynaamiseksi" vaikkapa 1-5 hanskaparia per heteka.

Tämän on nyt sitten suora sohaisu ampiaspesään ja perustuu monelta kuultuun "ensikäden tietoon": K-S Mikrorata Oy maksattaa toimintaansa osaltaan OB-kisoilla ja tämä sanelee kustannuksia.

Suomen R120 sarjoihin samat tekniikkasäännöt painoinenn ja renkaineen, niin tämäkin teoreettinen este saadaan poistettua.

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #8 : 27.06.2012 22:04 »
^Mun käsityksen mukaan meilä töysässä on ollu nouseva trendi osallistujien suhteen. Pikasesti katoin meidän tiedotus foorumilta, että 2009 on ollu ekassa kisassa 8 autoo ja nyt 2012 ekassa kisassa 15 autoo, joista oman käsityksen mukaan kaikki taitaa ajaa sarjassa useamman kuin 1 kisan. Mitä nyt ite oon tässä puoltoista kautta ajellut niin radalle on aina kisapäivänä tainnut eksyä se n. 15 päristintä. Et meillä menee ihan hyvin  :).

Tuosta painosta oli kauden ekassa kisassa kysely, kun jotkut on sitä halunnut 160kg tienoille. Mutta 155kg sopi meidän kuskeille paremmin. Eivät tainneet 160kg:n ''huutelijat'' olla paikalla  ;D. Kyllähän tuon 5kg pystyy pulttaan autoon kiinni tai pois ei se siitä ole kiinni, mutta kun meillä osa kuskeista on n.65kg niin on heille helpompi. Tuo 5kg ero on suht mitätön, että ei sen luulisi olevan kynnyskysymys.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #9 : 28.06.2012 00:50 »
Sanotaanko näin,että ollaan kolmena vuonna on käyty ajelemassa sekä Töysässä ja OB:ssä.
Molemmissa on erä voittojakin otettu, mutta itse sanoisin että kärki voi ollaa nykyisellään Töysän sarjassa jopa terävempi kuin OB:ssä.
OB:ssä siten ehkä taas tasaisempi kärkiporukka. Niin ja kalustosta, että oman kaluston vaihtaisin, vaikka heti Töysässä kärkivauhtia menevien kalustoon. Töysän käyrä minusta osallistujamäärissä osoittaa ylöspäin.
Jatketaan provoilua ja sanotaan, että Xon viritteisilläkin peleillä on kadottu horisonttiin molemmissa niin OB:ssä kuin Töysässä :)
Noista Rotakseista ja muista Liepeellähän ajetaan sitä Ruuhimäki CUP sarjaa vai mikä se nyt oli. Niin ei sielläkään tavatonta tunkua ole.

Kaiholla miettii aikoja, kun OB:ssä ajeli >30tiimiä.
Töysän ajeluita varmaan auttaa "yli halpa" hinta=periaatteessa ratamaksu. Kate tuossa hommassa pakko tulla jostain ihan muualta kuin osallistumismaksuista.
Varmaan OB:kin pyörisi samalla idealla Liepeen radalla ilman ambulanssia jne niin äkkiä saataisiin osallistumismaksua alas, mutta se onkin er asia halutaanko ajaa yhdellä vai useammalla radalla. Yksin ajaessa se "kipukynnys" osallistumismaksuissa monella varmaan pyörii 50-75 tuohon haarukkaan.
Teknisissä säännöissä toden totta on ihan turhia eroavaisuuksia, jotka ois syytä karsia pois. En yhtään ihmetelisi, jos jossain sarjassa joku porukka ihan vahingossa ajaakin "laittomalla" koneella. Esim. ihan niin pienen eron kuin, vaikkapa vain tulpan takia. Sytkähän vapautuikin jo melkein kaikissa, joka ois ollut se toinen helppo paikka käytetyn koneen oston yheydessä saada "laiton" kone.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2012 08:49 kirjoittanut vtuonone »

JMax

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #10 : 28.06.2012 09:32 »
Arki-iltakisat ovat varmasti hyviä niille, ketkä asuvat lähellä rataa. Itselläni on tunnin ajomatka kaikille lähimmille radoille ( Jämsä, Ruuhimäki, Töysä, Kaanaa, Kangasala). Normaalissa päivätyössä kun työpäivä päättyy 16.30, on mahdotonta olla PIRKA:n, tai Ruuhimäki Cup:n lähdössä mukana arki-iltana. Elikkäs arki-illan kisa rajaa vähänkin kauempaa tulevat automaattisesti pois. Näin ainakin omalla kohdallani .
Itselläni kun tuo kalenteri pukkaa olemaan varattuna lähes kokoajan, on erittäin vaikeaa sovittaa kilpailupäivät kalenteriin. Tuosta syystä olisi mielestäni vain positiivista, mikäli säännöt olisivat yhtäläiset eri sarjojen välillä, jolloin voisi osallistua eri sarjojen kisoihin silloin, kun pääsee. Tällähetkellä kun vapaata löytyy, tulee mentyä jollekkin noista lähiradoista ajelemaan yksinään. Mielumminhan sitä kuitenkin ajelisi kisaa.
Sääntöjen yhdenmukaisuudesta XON:lla ja PIRKA:lla on käsittääkseni samat tekniset säännöt?
Tapahtuipa sarjojen yhtenäistämisessä mitä tahansa, toivottavasti täällä keskisessä suomessa ei sentään mennä samanlaiseen pelleilyyn sääntöjen kanssa, kuin mitä tuossa talven mittaan kuului pääkaupunkiseudulta mäntien mittailujen merkeissä. Kyse on kuitenkin vain ja ainoastaan harrastamisesta, eikä tällä iällä yksikään meistä ole F1-scouttien listalla.

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #11 : 19.07.2012 16:08 »
Nyt tuli helpotusta ainakin pariin nurinan aiheeseen OB:n suhteen:
http://www.oldboys.fi/files/pdf/312/Lisamaarays3.pdf

40€ alennusta ja 2 hengen joukkueet sallittu.

Nyt voisi sitten aiheista valittaneet ihan kannanottona osallistua pariin viimeiseen skabaan.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

vpy

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #12 : 19.07.2012 16:28 »
Kieltämättä houkutteleva veto. Toivottavasti sama linja jatkuu ensikaudella...

Tarkoitus oli tälle kesälle ajaa vielä kaksi Töysän kisaa ja Xonin Season Finalsit.

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #13 : 19.07.2012 16:34 »
Nyt tuli helpotusta ainakin pariin nurinan aiheeseen OB:n suhteen:
http://www.oldboys.fi/files/pdf/312/Lisamaarays3.pdf

40€ alennusta ja 2 hengen joukkueet sallittu.

Nyt voisi sitten aiheista valittaneet ihan kannanottona osallistua pariin viimeiseen skabaan.

Tilanne on kuitenkin sama kuin Nokian kanssa: se mikä nyt tehdään, on liian myöhäistä. Koska OB:n alasajo on ollut ilmeistä jo vuosia, olisi tilanne ollut pelastettavissa vielä pari vuotta sitten kun joukkueita oli yli 20 jäljellä. Nyt Pirkanmaan ja Töysän sarjat vievät Keski-Suomen reuna-alueiden kiinnostuneet joukkueet esim. Jämsän, Saarijärven ja Karstulan alueelta.

Ehdotan tässä radikaalia muutosta: OB ajetaan alas, perustetaan uusi mahdollisimman yhtenäisillä teknisillä säännöillä muiden sarjojen kanssa oleva uusi sarja. Rukataan hinnat harrastesarjaan sopivaksi mm. karsimalla kaikki ylimääräinen. Sallitaan joukkueen kooksi 1-4 henkilöä. Alennetaan ikävaatimusta, jotta myös pienissä/yhden hengen joukkueissa saadaan ikä täyteen. Rajoitetaan rengasmäärää esim. 2 sarjaa + 2 vararengasta, nämä leimataan kauden alussa tai kauden aikana, sadekelin renkaita ei rajoiteta jne. jne.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #14 : 19.07.2012 22:15 »
Renkaiden rajoitusta en ymmärrä. Kannustetaanko porukkaa olemaan treenaamatta vai mitä sillä ajetaan takaa?
Saderenkulat taas pitäsi olla tarkemin rajattu nyt voi ajella OB:ssä 4 vai onko 5:lle eri tyyppisellä sadegumilla.
 

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #15 : 19.07.2012 22:43 »
Ei treenirenkaita tietenkään rajoiteta (miten se edes tehtäisi??).

Kun kisoissa saa käyttää vain 2 sarjaa renkaita kauden aikana, tiimit, jotka ovat valmiita panostamaan enemmän rahaa kuin toiset, eivät saa nopeusetua laittamalla joka kisaan uudet renkaat.  Tämä on ihan looginen ja toimiva rajoitus, tai ainakin niistä vähemmän panostavista ihan reilun tuntuinen systeemi. Ei tuollaisen säännön käyttöönotto esim. Helsingin fosarissa tai xoncupissa ole kyllä mielestäni nopeita tiimejä yhtään hidastanut, mutta tällaisten sääntöjen tekeminen on nimenomaan siihen "tähän osallistuminen on kallista ja vaan isolla rahalla voi voittaa"-fiilikseen vaikuttamista. Taustalla lienee ajatus siitä, että kynnys osallistua olisi mahdollisimman alhainen, kun kustannukset ovat mahdollisimman pienet.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2012 22:45 kirjoittanut astro »

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #16 : 19.07.2012 22:59 »
Ei treenirenkaita tietenkään rajoiteta (miten se edes tehtäisi??).

Kun kisoissa saa käyttää vain 2 sarjaa renkaita kauden aikana, tiimit, jotka ovat valmiita panostamaan enemmän rahaa kuin toiset, eivät saa nopeusetua laittamalla joka kisaan uudet renkaat.  Tämä on ihan looginen ja toimiva rajoitus, tai ainakin niistä vähemmän panostavista ihan reilun tuntuinen systeemi. Ei tuollaisen säännön käyttöönotto esim. Helsingin fosarissa tai xoncupissa ole kyllä mielestäni nopeita tiimejä yhtään hidastanut, mutta tällaisten sääntöjen tekeminen on nimenomaan siihen "tähän osallistuminen on kallista"-fiilikseen vaikuttamista. Taustalla lienee ajatus siitä, että kynnys osallistua olisi mahdollisimman alhainen, kun kustannukset ovat mahdollisimman pienet.

Juuri näin! OB:ssä ja varmasti muissakin sarjoissa, joissa renkaita ei rajoiteta, osa vakavammin kisailun ottavista tiimeistä ostaa jokaiseen kisaan uudet renkaat. Osa porukasta sinnittelee parilla rengassarjalla, joko finanssiongelmien tai muun syyn takia. Nämä ovat automaattisesti altavastaajina ainakin jossain määrin uusia renkaita käyttäviä vastaan. Renkaiden rajoittaminen avaa myös mahdollisuuden taktikointiin. Treeneihin renkaita voi ostaa vaikka rekkalastin tai vaihtoehtoisesti keräillä käytettyjä satseja ilmaiseksi ja treenailla niillä.

Sadekelin pyörä olisi toki määrätty, mutta määrää ei rajattu (näitä kun varsinkin aloittelevat tiimit sulattavat sekakelillä oikein urakalla).

Mielestäni kaikenlainen sääntövapailu, joka antaa edes teoriassa hyötyä avaa aina syyn panostaa rahaa. OB:ssä sallittu holkitus maksaa 250 euroa ja voi teoriassa antaa pientä etua (tai sitten ei). Käytännössä ei ole merkitystä millainen tuo etu on, hyödyntävät paljon panostavat tai rikkaat tiimit siihenkin. Taas tuhlattiin yhden rengassarjan ja osallistumismaksun verran rahaa, mutta vauhti ei oikeasti noussut yhtään. Köyhät tiimit ovat tässäkin välittömästi kyykyssä, ei oikeasti nopeudessa, vaan henkisenä iskuna kun kovilla porukoilla on taas ne "kultamunat".

Yksinkertaisesti koneeseen ei saisi tehdä muuta kuin seuraavat:
- kammen oikaisu
- palotilan säätö alatiivisteellä
- kaasarin paineiden säätö
- kurkkuputken/väliholkin vapaa mitta
- tulppa ja öljy määrättäisiin kauden alussa
- vain 95e10 tai 98e5 pumppubensa

Lisäys: olisin jopa kallistumassa sen suuntaan, että järjestävä taho myy valmiiksi sekoitetun bensan kisaan. Tiimi voisi pyytää bensan haluamallaan öljyseossuhteella. Näin jäisi spekulaatiot pienkonebensoista (ei hyötyä), spesiaaliöljyistä ja lisäaineista. Järjestäjä ottaisi vaikkapa 10% työlisän seosbensalitralta. Väittäisin tässä kaikkien voittavan!

Kaikki tekniset säännöt mahdollisimman yhtenäisiksi sarjojen kesken. R120:lle olisi saatava valtakunnallisesti yhtenäinen luokkari.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2012 23:20 kirjoittanut Slowfly »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #17 : 19.07.2012 23:59 »
Holkittaminen auttaa, jos laakeripesät on soikeat tai ristissä. Eli tuolla saat romusta kelvollisen muttet hyvästä parempaa. Nitrometaanit saa lurautettua park-fermè -bensan joukkoon, jos sitä valvottua parkkia ei ole. Pistetäänkö renkaatkin järjestäjältä, ennemmin se kannattaa kumit käsitellä kuin polttoaineet? Öljyllä ei saa sellaista etua, että sitä olisi mitään järkeä määrätä - eikä kyllä tulpallakaan.

Mutta eipä sitten sen kummempia, kisaaminen on kuitenkin mielekkäämpää kuin nuriseminen.
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #18 : 20.07.2012 08:29 »
Holkittaminen auttaa, jos laakeripesät on soikeat tai ristissä. Eli tuolla saat romusta kelvollisen muttet hyvästä parempaa. Nitrometaanit saa lurautettua park-fermè -bensan joukkoon, jos sitä valvottua parkkia ei ole. Pistetäänkö renkaatkin järjestäjältä, ennemmin se kannattaa kumit käsitellä kuin polttoaineet? Öljyllä ei saa sellaista etua, että sitä olisi mitään järkeä määrätä - eikä kyllä tulpallakaan.

Mutta eipä sitten sen kummempia, kisaaminen on kuitenkin mielekkäämpää kuin nuriseminen.

Holkittaminen on käytännössä saman hintainen operaatio kuin uuden lohkon osto! Yllättäen nämä laakeripesät ovat kovilla tiimeillä aina olleet ristissä, kierossa tai muuten viturallaan. Minun käsieni kautta on mennyt varmasti noin 20 kpl R120 konetta ja väitän, että holkittamiselle ei ole tarvetta. Holkitettu kone on este kilpailla muissa sarjoissa ja tämä estää vierailun sarjojen välillä ristiin. Kumma kun muissa sarjoissa ei ole ollut tarve holkituksiin...

Öljyn määräys estää spekuloinnin "mystisten erikoisöljyjen" käytöstä. Jonkinlainen tulppa on määrättävä tai ainakin rajoitettava pitkäkierteiset-, monikärki-, iridium- jne. tulppien käyttöä. Toki voidaan tietoisesti sallia palotilaa pienentävä tulppa tai erittäin vahvakipinäinen malli. Tämä on vain päätös, mutta aloittelevat tiimit eivät välttämättä tajua ilman tulpparajoitusta, että tulpalla voi vaikuttaa kulkuun jonkin verran.

Niin kauan kun pysytään hyvin tiukissa rajoitteissa, on sääntöjä helpompi valvoa ja tulkita. Tiukoilla säännöillä varmistetaan myös tasavertaisempi asema tiimien kesken. Tasavertaisuus ei aiheuta nurinaa!! Käytännössä vapailla öljyillä ja tulpilla sekä holkituksella saa kyllä jokusen kympän kierrosajasta pois. Kun nuo ovat rajoitetut, niin sekin spekulaatio jää pois.

Ihmettelen miksi osalle porukkaa on niin pirun tärkeää saada viilata konetta edes jollain tavoin! Silloin kun OB oli kuumimmillaan sorruin itsekin siihen; hommasimme jopa mahdollisuuden dynon käyttöön ja voin sanoa, että tuli testattua kaikkea mahdollista. Siitä huolimatta ranteet omaavat kuljettajat painoivat maisemaan, toki saattoi niillä kärkitiimeilläkin olla kaikki mahdolliset kokeiltu. Aivan lussuja ei mekään oltu, jokusia erävoittoja tuli ja ajettiin aina top5 sijoituksista. Kuitenkin ne kuskit, joilla hanskat oli kunnossa, olivat aina siellä kärjessä.

Tiukat säännöt eivät muuta tilannetta, kärkiukot painaa maisemaan ja puuranteet kyntää nurmikoita! Kun säännöt ovat tiukat, puuranteet saa syyttää ihan itseään, ei huipputiimien kultamunakoneita. Vai eikö kärkitiimit uskalla palata ännäläiseen koneeseen...  ;D
« Viimeksi muokattu: 20.07.2012 08:35 kirjoittanut Slowfly »

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #19 : 12.08.2012 22:28 »
Jämsässä oli jo pientä piristymisen merkkiä ilmassa 16 tiimiä radalla.
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=2411017
Jos 3 lisämääräyksellä saatiin edelliskisasta 5 tiimiä lisää, niin toisko ens kisaan 6 lisämääräystä sitten taas uudet 10 ;D

Tais olla esim. Xon edellisissä kekkereissä aika sama määrä?
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=2404166

En tiedä onko näinä aikoina tuo reipas 20tiimiä kaikille sarjoille utopistinen.


« Viimeksi muokattu: 12.08.2012 22:40 kirjoittanut vtuonone »

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #20 : 13.08.2012 00:28 »
Helsingin fossiilissa on ollut tällä kaudella noin 40 tiimiä per kisa. Vähän vähemmän kuin aiempina vuosina, mutta edelleen enmmän kuin riittävästi.  Jos vielä vähenee niin kohta voidaan laittaa kaikki samaan lähtöön ja ajaa tuplamäärä lähtöjä illan aikana ;)

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: OB:n ja pappasarjojen tulevaisuus...
« Vastaus #21 : 13.08.2012 09:58 »
Helsingin fossiilissa on ollut tällä kaudella noin 40 tiimiä per kisa.
Tarkoitin näitä maakuntien sarjoja noin pääsääntöisesti.
Teillä etelässähän on kaikki isompaa ;D ruuhkista lähtien.


 

Team Laine Verkkokauppa