Kirjoittaja Aihe: Raket 120 käynnistys ja sammuttamiskysymys  (Luettu 12667 kertaa)

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Sellanen ongelma että kun koneen on ajanut lämpimäksi niin ei tahdo käynnistyä sammuttamisen jälkeen (vielä ollessaan lämmin ts. parin minuutin sisään) eikä edes imeä bensaa tankista, missä vika vai kuuluuko asiaan. Kannattaako kone sammuttaa yleensä tukkimalla ilmanotto vai painamalla ryypyn päälle? Muuten mä oon kyllä tosi nopee ja painan nytteki ryypyn päälle ku alko loma :P

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: Raket 120 käynnistys ja sammuttamiskysymys
« Vastaus #1 : 27.06.2012 21:10 »
Näin sitä aloittelija osaa kertoa kysymyksiä mihin kukaan ei tiedä vastauksia... varmaan tälläkin hetkellä hakukoneet surraa että joku löytäis vastaksen näihin kyssäreihin.... ???

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Raket 120 käynnistys ja sammuttamiskysymys
« Vastaus #2 : 27.06.2012 21:34 »
Kysymys kuuluu että miksi sä ryypytät sitä kuumana, jos oikein ymmärsin? Konetta ei kannata tukkia sillä bensalla sammuttaessa, vaan mieluummin pitää mahdollisimman puhtaana seuraavaa käynnistystä varten.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: Raket 120 käynnistys ja sammuttamiskysymys
« Vastaus #3 : 27.06.2012 21:47 »
Kysymys kuuluu että miksi sä ryypytät sitä kuumana, jos oikein ymmärsin? Konetta ei kannata tukkia sillä bensalla sammuttaessa, vaan mieluummin pitää mahdollisimman puhtaana seuraavaa käynnistystä varten.

jostain vaan oon kuullu että sillain sammuttavat koneen.. eli kannattaa sammuttaa peittamällä ilmantulo?

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 käynnistys ja sammuttamiskysymys
« Vastaus #4 : 27.06.2012 22:04 »
Kyllä se just niin sammutetaan se Raketti.

Toi käynnistysongelma kuulostaa mun mielestä joltain kaasarivialta. Onko sulla bensaletkussa suodatin ja ootko putsannut kaasarin pohjapuolelta löytyvän nukkasihdin?  Myös se ruskea "muovinen" kaula kaasarin ja koneen välistä kannattaa tarkistaa, siihen tulee helposti "kattoon" hiushalkeama ja alkaa vuotaa.

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Raket 120 käynnistys ja sammuttamiskysymys
« Vastaus #5 : 27.06.2012 22:08 »
Jos en nyt ihan tyhmä oo niin tuo ilmantulon peittäminen ja ryyppyläpän sulkeminen on ihan sama asia  ;D. Ota siitä kaasari irti ja puhdista + tarvittaessa uutta kalvoo ja koita uudestaan.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120 käynnistys ja sammuttamiskysymys
« Vastaus #6 : 27.06.2012 23:02 »
Näin sitä aloittelija osaa kertoa kysymyksiä mihin kukaan ei tiedä vastauksia... varmaan tälläkin hetkellä hakukoneet surraa että joku löytäis vastaksen näihin kyssäreihin.... ???

Ja malttia kaveri. Malttia! Täällä ei ketään päivystä väijymässä koskahan joku kysyis jotain...?
Valtaosa Kartingforumin käyttäjistä on päivisin radalla, huono onnisimmat töissä (kuten minä) ja lukevat foorumia vain iltaisin.   ;)  ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Raket 120 käynnistys ja sammuttamiskysymys
« Vastaus #7 : 28.06.2012 09:45 »
Kyllä se just niin sammutetaan se Raketti.
No itse en noilla räpättimillä ole ajanut, mutta aika monella kaksitahtisella kumminkin ja sen olen todennut että tuo tapa ei ole se paras tapa. Ja näyttää noi kaikki pienemmät Raketit sammuvan muullakin tavalla, isompia (R120) Lentolassa kovin harvoin näkee.


Lainaus käyttäjältä: R120 manual:
How to stop the engine
Put the emergency breaker in the ON (stop) position
« Viimeksi muokattu: 28.06.2012 09:52 kirjoittanut Team Laine »
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Raket 120 käynnistys ja sammuttamiskysymys
« Vastaus #8 : 28.06.2012 10:13 »
85 sammuu suoravetoisena kun pysähtyy. 120:stä on usein sammutinkytkin purettu, se kun on luokatonta laatua, särkyy ja kohta ottaa johto maahan ja kipinä katoaa. Siispä ryypytys jääpi vaihtoehdoksi, tai keskipakokytkimen jumiin hitsaaminen, jos ei sitten tykkää ottaa tällejä tulpanjohtoa kiskoessa.

Kyllä ne ryypytyksistä huolimatta hyvin käyntiin lähtee. Voisihan tuohon sammutusvivun tilalle vaihtaa painonapinkin jos epäilee käynnistysongelmia ryypystä koituvan, johdot kannattaa vaihtaa kanssa ja juottaa kaikki liittimet kiinni.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2012 15:08 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Raket 120 käynnistys ja sammuttamiskysymys
« Vastaus #9 : 28.06.2012 12:38 »
en ole pätkääkään ajanu 120:lä. joten tiedot on vähän "mutu" juttua, mutta.

Kannattaako kaksitahti konetta sammuttaa hukuttamalla?
raket 85 ja jammussa on kummassakin ollu meillä käytössä tapa, että varikolle tullessä vähennetän bensan syöttöä uudelleen käynnistyksen helpottamiseksi.
jammu ainakin ottaa hirmu helposti itteensä, jos molemmat ruuvit on auki varikolle tullessa.
.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 käynnistys ja sammuttamiskysymys
« Vastaus #10 : 28.06.2012 15:29 »
No mä oon nyt muutaman vuoden tässä noilla ajellut ja ryypyllä on aina sammutettu, ja aina lähtee startterilla uusiks käyntiin. Myöskään en ole nähnyt kenenkään kisoissa sammuttavan koneita mitenkään muuten, enkä oikein keksikään muuta kuin tulpanhatun irroitus, joka tuskin lienee parempi ainakaan puolalle.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Raket 120 käynnistys ja sammuttamiskysymys
« Vastaus #11 : 28.06.2012 17:19 »
No mä oon nyt muutaman vuoden tässä noilla ajellut ja ryypyllä on aina sammutettu, ja aina lähtee startterilla uusiks käyntiin. Myöskään en ole nähnyt kenenkään kisoissa sammuttavan koneita mitenkään muuten, enkä oikein keksikään muuta kuin tulpanhatun irroitus, joka tuskin lienee parempi ainakaan puolalle.
kuhan aattelin omia aatoksiani jotain asiasta, jota en ole koskaan kokeillut ;D
.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120 käynnistys ja sammuttamiskysymys
« Vastaus #12 : 28.06.2012 23:28 »
Ei se kipinän katkaisu juuri sen kuivemmaksi konetta jätä. Moottori pyörii tyhjäkäynnillä n 2000rpm ja kun käännät sammutuskatkaisijasta kipinän pois, niin kone pyörii sammuksiin imien joka tahdilla kaasarista tyhjäkäynti bensan sisäänsä. Kaiken lisäksi tulppa jää märäksi.

Kun joskus maailman ollessa vielä nuori ja hirmuliskojen kansoittaessa maapalloa tuli ajettua R120:llä, niin ryypyllä sammuttaessa sen sai aina seuraavaan vetoon narusta kertanykäsyllä käyntiin. (panos männän päällä valmiina) Sähköstartteja ei juur silloin ollut... olikohan sähköäkään  ;)  ;D

Eli melkeen miten vaan, kunhan sammuu !!
« Viimeksi muokattu: 28.06.2012 23:35 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Raket 120 käynnistys ja sammuttamiskysymys
« Vastaus #13 : 29.06.2012 02:49 »
Markku, nyt kun tää maailma on muuteskin menossa vaffasti "takapakkia", niin eikunkeikun tervetuloo takasippäin sullekin....R120 pärisee edelleen ;) ...ja mites kun musta ihan tuntuu, et oisin nähnynnä sutkin tässä ihan taannoin myös räpättimen kimpussa, Xon-kapinat Vihdissä armon vuonna 2012 ja silleen ? ...saatan toki muistella varsinpäin mäntyäkin ton juitsun, mut ikä kun ei valitettavasti tuu yksin, sillä on r-120-ementia mukanansa ;)

...niin ja se räpätin vaan sammutetaan varikolle tullessa joko hanskalla imarin päälle tai sit ryypyllä jos haluu niinku on-off-meinikiä. Molemmissa tapauksissa lähtee myös seuraavaan erään, jos on muuten palikat nipussa :)



Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120 käynnistys ja sammuttamiskysymys
« Vastaus #14 : 29.06.2012 21:25 »
Kyllä sää Jartsa oikein näit, mutta olin Vihdissä paikalla ihan vaan turistina.

Mutta. Rehellisyyden nimissä muutamaa viikkoa ennen tuota Vihdin spektaakkelia Henkka, Rauli ja Toni sai mut uhkaa/lahjo/kiristä mentaliteetillä testaamaan heidän R120 kaluston rungon toimivuutta Vihdissä.
-> Varikolta lähdettäessä maailma sumeni silmissä, joko tärinästä tai hapen puutteesta. "Vauhtiin" päästyäni asiat hieman selventyi, mitä nyt penkki tuntui ihan helvetin kuumalta. (tärinä)
Vauhti lainausmerkeissä siksi, että tunne oli sama kuin olisin kävellyt todella h i t a a s t i rataa pitkin, paitsi että R120 pannu tuntui kiljuvan vieressä ihan viimeisimsimmillään. Pääsuoraa pitkin matkaa taittaessa olisi ollut hyvin aikaa vääntää vaikka uudet gummit vanteille.

Ehkä mä kuitenkin vielä vähän aikaa odotan että unohtuu TAG laitteen kyyti.
Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa