Kirjoittaja Aihe: Raksujen jatko...  (Luettu 18345 kertaa)

vaarni

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Raksujen jatko...
« : 11.07.2012 12:41 »
Onko kenenkään mielestä tämä AKK:n päätöksentekopolitiikka kenttää kuulematta mennyt liian pitkälle?
En usko että kenttä tätä nimittäin haluaa...

Minä aikakin voin sanoa että omasta mielestäni on. Otin yhteyttä Kartingliittoon asian tiimoilta ja kyselin
olisiko Liitolla kiinnostusta jatkaa R85 sarjaa 2014 jälkeenkin. Minusta tuntuu että liitto olisi tässä enemmän
kentän asialla kuin AKK ja varmasti tekisi sarjasäännöt ja jatkaisi luokan noteeraamista jos kenttä sitä haluaisi.

Pyysin että asia nostettaisiin harrastajien keskusteluun esim CUP kisan yhteydessä. KF6 porukka tekee
tietääkseni saman ja ajaa oman poppoonsa asiaa joten Mielestäni meidän pitäisi toimia samoin.

R95 ei ole mikään ratkaisu nykyisiin ongelmiin eikä varsinkaan nykyisessä taloudellisessa tilanteessa.
R95 ei ole tasainen laadultaan ja ikävä kyllä vielä huonompi kuin R85 joten hyllykoneella ei välttämättä
pärjätä alkuunkaan. Nappistarttia jos kaivataan kovasti autoon - ehkä sitten on parempi kaivaa
KF6 kone ja lähteä ajamaan sitä sarjaa.

Ihan anegdoottina tähän - jopa ruåtsissa R95:n pakkosiirtymä kiukustutti harrastajia ja sekin tasaisuus
mikä raketeilla oli siellä on 95:n mukana kuihtumassa ja harrastajat siirtyvät junior 60 (eli meidän KF6)
sarjaan. Tämä siis RADNE maassa!

Tämän postauksen tarkoitus on aikaansaada keskustelu raksun jatkosta ja toivottavasti saadaan pidettyä
keskustelu rakentavana.  Toivoisin myös tähän kartingliiton kantaa.

Terveisin Ville Aarni
« Viimeksi muokattu: 19.07.2012 12:51 kirjoittanut vaarni »

majurjoo

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #1 : 11.07.2012 12:53 »
Kyllä Raket 85 jatko kiinnostaa. Itse vain mietin, kun poikani ajaa vielä tämän vuoden minissä ja niissä kilpailuissa ei käy juuri ketään pl. Hämeen harrastajakiertue, että onko luokalle jatkoa 2014 jälkeen, jos Raket95 luokka kuitenkin tulee. Pirtoutuuko harrastajat kolmeen luokkaan. nykyisen kahden sijaan.

Eli kannatan kyllä avointa kyselyä kentältä, missä luokissa aiotaan ajaa vuosina 2013-2016. Ihan olisi hyvä kysellä kaikkien kannalta.

JM 
 

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #2 : 11.07.2012 16:05 »
Tulemme ajamaan R85:lla seuraavat kaksi vuotta, menee tuo R95 säännöistä riippuen sitten kuinka paljon kovempaa tahansa yhteisissä kilpailuissa. Tuo saattaa jopa mahdollistaa junnuissa pysymisen huomattavasti pidempään, kun isolohkot napsii kärkisijat. Meillä ei ole mikään kiire yleiseen kasvattamaan pakollisia kuluja ehdontahdoin.

Itse pidän pääasiana kuskini kehittymisen ja sen voi tehdä yhtä hyvin taistelemalla nopeampaa vermettä vastaan kisojen keskikastissakin. Kunhan ei tarvitsisi yksin ajella letkan hännillä, niin kilpailemisen perustarkoitus toteutuu ja taidot karttuu. Tuo riittää meille, kun kuitenkin ykköslajimme on jotain muuta kuin karttingia, emmekä ole tästä kummallekkaan uraa tekemässä. Taitaa lotossa voittaa päävoiton pienemmällä panostuksella, kun saada kilpa-autoiluun sijoitetut rahnat takaisin + saada siitä vielä leiville lyövä palkkatyö. Toki toisille nämäkin sijoitukset on karkkirahaa, joten suotakoon se heille

Toivottavasti Kartingliitto ottaa nämä vanhentuneet pikkuraksut siipiensä suojaan, sillä näitä todellisia fossiileja on suomenmaassa vaikka lampaat söisivät...
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

viilaaja85

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 22
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #3 : 12.07.2012 21:17 »
 ???
Itse olen lajin ja luokan kanssa ollut senverran tekemisissä että olen sen hyväksi todennut!!
R85 moottoreita löytyy suomesta muutama tuhat kpl?
Luokkaa on suomessa ajettu vuosikymmeniä ja luokkarit ovat tasoittaneet eri konetyyppimerkintöjen välisiä eroja!
Eli luokka on äärettömän tasainen ja myös käyttökuluiltaan kohtuuhintanen.
Miksi koittaa keksiä pyörää uudestaan?
Voisi mielummin keksiä ympäristöön liittyviä parannuksia kuten cattiputket, ekobensat jne.
Se että kytkimelliset r95- ja suoravetoset r85 koneet ajaisi tasavertaisina samoissa lähdöissä, naurettavaa.
Hevosmiesten tietotoimisto länsinaapurissa eli "hästgubbarna" tiesi kertoa että uuden r95-moottorin ja vanhemman hyllykoneen koneen tehoerot on ollut mittauksissa yli 10% tehokkaammat!
Se siitä tasaisuudesta ja "kilpamoottorista".
Ihan vaan ajattelemisen aihetta.
Mika Puhakka

jm@jm-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #4 : 14.07.2012 02:08 »
Kaikki puhukoot puolestaan, minä myös.
Ymmärrän Raksu-porukan närän, mutta totuus on, että 85-moottoreita ei ole edes valmistettu enää muutamaan vuoteen. Ne ovat siis historiaa. On ymmärrettävää, että tilalle täytyy löytää jotain uutta.
Olkoot se sitten vaikka raksu 95, tai jokin muu, mutta mitä tekemistä sillä on KF6-autojen kanssa.
Raksut ajakoot Raksuilla ja me KF-juniorit KF6:lla. Ei luulisi olevan keltään pois?
Joku puhuu yksimerkkiluokasta, joku ei. Aivan sama - jokaisen oma valinta.
KF6-Luokka alkoi aikoinaan Vortexilla, sitten tuli..., mutta me ajetaan edelleen sillä (=vain me), ja hyvin on pärjätty!
Kyllä niitä merkkejä sinne sopii, eikä se 2-tahtimoottorin toimintaperiaate ole miksikään aikojen saatossa muuttunut.
Joku sanoo, ettei niitä voi katsastaa, kun niitä on niin monia merkkejä. Mitä sillä on merkitystä, mitä siinä koneen kyljessä lukee?
Kaikilla on samat tekniset säännöt, mutta joku vaan tykkää äidistä ja joku tyttärestä. Niin, ja joku kuuntelee naapuri telttaa...

vaarni

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #5 : 14.07.2012 10:14 »
Hmm Uusia raksuja ei ehkä enää tehdä mutta jos sellaisen haluaa - sellaisen saa. varastoa
on ja vanhoja taas on pilvin pimein ja varaosia saa ihan kaikkeen - mikä siis ongelma?

En tästä halunnut mitään KF6 vastaan raksu keskustelua molemmat luokat on ihan samassa
jamassa - lakkautusuhan alla AKK:n kannalta.

Enemmän halusin tästä keskustelua siitä onko tämä laji menossa niin kauppiasvetoiseksi
että kun moottorit ei liiku - muutetaan sääntöjä ja taas menee kamaa ulos ovista. Ei ihme
että harrastajamäärät tippuu kuin lehmän häntä.

Raksu harrastusluokkana on erittäin hyvä Kestävät renkaat ja moottorit. Kustannukset
sopivan alhaiset. Vähän tehoa ja pienet voimat - kaikki kuluu vähän ja siten kestää hyvin.
Meillä harrastevuosina ostettiin kesälle yhdet - loppuvaiheessa kahdet renkaat, kaasaria putsattiin
ja bensaa laitettiin tankkiin - sitten vaan kierroksia radalla - paljon.

Miksi päättäjät eivät voi tyytyä aloitusluokissa tällaisiin yksinkertaisiin ratkaisuihin vaan
uutta pitää keksiä. Elinkelvottomat tai muuten huonot luokat kuolee ihan luonnollisella
tavalla jos on vaihtoehtoja ja niitähän täällä riittää.

Br, Ville
« Viimeksi muokattu: 14.07.2012 10:16 kirjoittanut vaarni »

Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #6 : 14.07.2012 11:22 »
Aika näyttää miten R95:n kanssa käy, parin vuoden siirtymähän tässä on edessä joka tapauksessa. Aloittelevan harrastajan kannalta homma muuttuu monta kertaa kalliimmaksi, kun aikaisemmin saattoi ostaa ihan kelvon harrastepelin ajovarusteineen noin tuhannella eurolla. Paketti sisälsi rungon ja peruskoneen, jolla saattoi osaava kuski ajaa raksujunnukisoissa pistesijoille. Nyt pelkkä R95-kone maksaa selvästi enemmän...

Perusteluna uudistuksille on esitetty mm. sitä että ulkomailla kukaan ei aja R85:lla tai millään muullakaan muinaisella suoravedolla. No eipä aja enää muutenkaan alle 13-vuotiaat ulkomailla kisoja, joten on aivan sama millaisella kalustolla alkuvuodet harjoitellaan. Tärkeämpää mielestäni on, että kisoissa on muitakin osallistujia ja taso on tarpeeksi kova ja tasainen. Ja kustannustaso kohtuullinen. Tätä se on ollut raketissa vuosikymmeniä. Onpahan noita rata-autoilun maailmanmestareita ynnä muita ammattikuskeja saatu kuitenkin kasvatettua melkoinen liuta näillä puutarhajyrsimillä harjoittelemalla.

R85:n lopettamisen seurauksena loppuu seuraavaksi myös suoravetoinen yamaha-luokka. Kukaan nappistarttiin tottunut tuskin siirtyy suoravetoiseen isoon luokaan... Oma epäilykseni on, että R95 nostaa karting-harrastuksen aloituskustannukset sellaiselle tasolle, että harrastajat tulevat vähenemään entisestään. Harrastajamäärät pienenevät vielä entisestään, kun raketin jälkeen ei ole mitään edullista harrasteluokkaa tarjolla. Oma vähäinen kokemus yamaha-luokasta tänä kesänä on kuitenkin osoittanut, että vauhdissa pärjää kohtalaisesti 200 euron koneella ja 10 vuotta vanhalla rungolla. Kokeilkaapa samaa Rotaxissa tai KF3:ssa ;D

Eski


timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #7 : 14.07.2012 18:43 »
Hmm Uusia raksuja ei ehkä enää tehdä mutta jos sellaisen haluaa - sellaisen saa. varastoa
on ja vanhoja taas on pilvin pimein ja varaosia saa ihan kaikkeen - mikä siis ongelma?

Tulevaisuus!

Yksi syy siihen miksi Raket 85 ja Yamaha ovat halpoja kustannuksiltaan on niiden pitkä historia. Ne jotka haluavat päästä halvalla onnistuvat koska edullista kalustoa on saatavilla ja omalla työllä pystyy saamaan ne kulkemaan riittävän hyvin. Raket 85:n uusien koneiden saatavuus loppuu aikanaan ja sekin että uusia koneita ei saa rajoittaa harrastamista niillä jotka haluavat pakettinsa suoraan kaupan hyllyltä ilman käsien likaamista. Ei ainakaan allekirjoittaneen mielestä ole mitään järkeä tehdä luokkaa johon on pakko hankkia käytetyt vermeet.

Aikanaan Raket 95:lla on ihan samat mahdollisuudet tulla edulliseksi luokaksi kun markkinoille saadaan niitä koneita riittävästi. Siihen vain menee aikaa ja nyt me maksamme tästä hieman enemmän kun emme saa niitä edullisia käytettyjä. Joskus se muutos vaan on pakko tehdä.

Alkaa kohta olla luokkia ihan riittävästi kun KF6 hemmot pistää omat karnevaalit pystyyn, osa tekee pelkän R85 luokan ja sitten loput hankkii R95:n ja menee sillä. Jatkoluokan osalta pakka on yhtä auki, jos (kun?) Yamaha luokka loppuu tai junnuja ei kiinnosta se koska ovat tottuneet kytkimoottorilla ajamaan. Huoltajana taas ei juuri kiinnostaisi maksaa ziljoonia Rotax Jr luokassa jollekin moottorimiehelle hommista joita olisi aikaa tehdä itse koko talvi.

t.Masa

Eski

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 75
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #8 : 14.07.2012 19:53 »
Harrastajamäärät eivät tosiaan kestä useampiin luokkiin jakautumista. Tämän vuoden tähän astinen osallistujaennätys oli Porin kevätpäräyksessä, jossa oli 30 kpl KF6:sia, 44 raksujunnua ja 26 yleistä raksua. Tämähän tekee yhteensä tasan 100 kuskia. Nyt jos homma jakautuu siten, että osa ajaa omissa kisoissa KF6:sta ja jossain toisaalla on erikseen R85-kilpailut ja AKK:n kansallisessa kisassa ajetaan R95:lla. R85 ja R95 jaetaan tietysti vielä junnut ja yleinen erikseen ja raket-junnuista alle 11 vuotiaat siirtyvät AKK:n kaavailemaan kuristettuun R95:een ja osa harkitsee jo nyt vakavasti mini-rotaxia... Paljonko tulee kuskeja/luokka..? Eipähän ole jatkossa tungosta varikolla.

Eski


jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #9 : 15.07.2012 17:43 »
Harrastajamäärät eivät tosiaan kestä useampiin luokkiin jakautumista. Tämän vuoden tähän astinen osallistujaennätys oli Porin kevätpäräyksessä, jossa oli 30 kpl KF6:sia, 44 raksujunnua ja 26 yleistä raksua. Tämähän tekee yhteensä tasan 100 kuskia. Nyt jos homma jakautuu siten, että osa ajaa omissa kisoissa KF6:sta ja jossain toisaalla on erikseen R85-kilpailut ja AKK:n kansallisessa kisassa ajetaan R95:lla. R85 ja R95 jaetaan tietysti vielä junnut ja yleinen erikseen ja raket-junnuista alle 11 vuotiaat siirtyvät AKK:n kaavailemaan kuristettuun R95:een ja osa harkitsee jo nyt vakavasti mini-rotaxia... Paljonko tulee kuskeja/luokka..? Eipähän ole jatkossa tungosta varikolla.

Eski



Näinhän siinä käy, että varikoilla tuuli puhaltaa kansallisissa kilpailuissa. Ei voi mitään!

Me emme myöskään tule luopumaan Raket 85 moteista, ajettiin niillä kilpaa tai ei. Itsellä vanhin poika täytti juuri 14 ja tarkoitus oli alunperin kerätä nousupisteet täyteen tänä vuonna ja sitten yleiseen. Näin ne kuviot muuttuu kun AKK pääsee sorvaamaan kuvioita. Nyt tarkoitus ajella muutama kisa ja säilyttää junnu luokitus pojalla - ja samalla poika jo treenaa isän kalustolla X30 Challenge sarjaa varten, johon tulee siirtymään ensi vuoden jälkeen.

Nuorimmat pojat (5 ja 7v), joilla myöskin omat autot Raket 85 moottoreilla, tulevat jatkossa ajamaan seurakisoja (jos pidetään) tai sitten muuten vain ajelevat hauskuuden vuoksi. Me EI missään nimessä lähdetä tähän AKK:n sanelupolitiikkaan mukaan. Mulle ihan sama jatkossa onko kansallisissa kisoissa kuskeja vai ei - ja ajetaanko Raket 85:sta enää kilpailumielessä tai ei. Jäämme tämän uuden päätöksen valossa ensi vuoden jälkeen pois AKK:n kisoista joka tapauksessa ja siirrymme harrasteluokkiin ajelemaan.

Jos joku ottaa Raket 85 luokan hellään syleilyyn, niin täällä olisi kaksi nuorempaa kuskia tulossa varmasti mukaan sarjaa ajamaan.
Vauhti pidentää aikaa!

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #10 : 16.07.2012 16:57 »
Lieventäisin hieman tätä "AKK sanelupolitiikka" termiä .. ymmärrän kyllä jos jotkut nyt näin kokevat.
Alla ajatuksen virtaa asiasta ja vierestä ..

AKK hallinto ja lajiryhmät:
AKK (ja sen hallitus) on vain autourheilua hallinnoiva elin, eli tehtävänä tietysti on luoda/kehittää kulloinkin tarvittavat puitteet eri lajien toiminnalle. Käytännön työ tehdään eri lajiryhmissä, joka sitten laatii tarvittavat esitykset AKK hallinnolle. AKK hallinto pääsääntöisesti vain vahvistaa lajiryhmien esitykset.

AKK hallinto ei käytännössä saisi kovin suuresti vaikuttaa, tai muutella lajiryhmien tekemiä esityksiä, mutta mikäli näin tapahtuisi AKK osoittaisi jonkin asteista luottamuksen puutetta itse nimittämäänsä lajiryhmää kohtaan. Tietysti AKK hallinnon tai lajiryhmien kokoonpanojen (toimikaudet eri pituisia) vaihtuessa tms näin voisi käydä, jos esim uusi AKK hallinto haluaisi voimakkaasti muuttaa jotain aiempaa linjaa.

Muodollisesti AKK hallinto vain hyväksyy/hylkää lajiryhmän esitykset. Kuitenkin käytännössä ja sujuvan asianhoidon vuoksi, AKK hallinto on perinteisesti voinut liittää haluamansa pienehköt tarkennukset/muutokset suoraan alkuperäisiin lajiryhmien esityksiin (=esitystä tarkennettu/muutettu AKK hallinnon käsittelyssä). Näin on voitu välttää uuden esityksen laatiminen + uusi hyväksyntä käsittely + muutoin aiheutuvat viiveet (=uusi kokous).

Tapahtumista 2011-2012
AKK uusi hallinto on selkein sanoin nostanut lajimme painoarvoa mm. kommenteilla "karting on keskeinen kasvattajalaji autourheilulle", sekä myös esittänyt huolta lajin nykytilanteesta, tulevaisuudesta ja lajia harrastaville koituvista kustannuksista.
 
Karting Lajiryhmä on tämän linjauksen mukaisesti pohtinut nyt näiden keskeisten autourheilun kasvattajaluokkien tulevaisuutta, sekä myös päätynyt johonkin esitykseen/näkemykseen asiassa.

Asiassa on myös tehty lajin tulevaisuutta ja linjausta koskevia päätöksiä.

Päätöksen sisällöstä
AKK päätös nyt linjaa Raket luokkia käytettäväksi kansallisella tasolla. Käytännössä tämä siis tarkoittaa pyrkimystä juniori ikäisen harrastajakunnan yhdistämiseksi ja tietynlaista paluuta 2006 edeltäneeseen tilanteeseen (=raket luokat yksin).

Tässäkin topicissa on esitetty juuri tähän liittyvää ja perusteltua huolta. 9-12v harrastajakunnan hajoaminen useisiin rinnakkaisiin luokkiin ei lopulta ole kenenkään edun mukaista. Viime vuosina useiden seurojen taloudelliset ja käytännön mahdollisuudet kilpailujen järjestämiseen on kyseenalaistunut ja ehkäpä myös kilpailujenkin mielekkyys vähentynyt vähäisempien kilpailijamäärien myötä.  

Tämä päätös siis tarkoittaa muodollisesti vain kansallisten ja ylialueellisten kilpailujen tilannetta, jossa nyt on ollut useita rinnakkaisia kilpaluokkia. Edelleen on mahdollista alueellisesti ja seuratasolla ajattaa muitakin luokkia, mikäli halua ja tarvetta tälläiseen löytyy. Tälläiset tapahtumat kun palvelevat etupäässä lajissa aloittelevia nuoria, joiden kasvattaminen alueellisen toiminnan kautta kansalliselle tasolle on kaikkien edun mukaista.

On hyvä muistaa, että kaikki karting lajin toiminta on alunperin lähtenyt paikallisista ja seuratason tarpeista. Ylialueelliseksi ja kansalliseksi laajentuneessa kilpatoiminnassa on kuitenkin tarvittu ulkopuolinen "AKK" toimija sääntöjen, tapahtumien ja luokituksien hoitamiseksi, jotta on voitu varmistaa kaikkia palveleva tasapuolisuus. Mm. Raket85 luokitus on ollut tälläisen toimijan vastuulla yli 30 vuoden ajan. Vastaavaa myös yammussa.

Alueellisesti ja seuratasolla on tietysti ollut helpointa ja sujuvinta järjestää kansallisen mallin mukaisia kilpailuja, mutta ei ole ollut myöskään mitään estettä soveltaa tai jopa poiketa mallista paikallisen tarpeen mukaisesti. Jotkut näistä paikallisten tarpeen mukaisesti rakennetuista tapahtumista on saanut myös perinteikkään aseman, mm. Bembölen Tiistaiturnaus (=ikärajat), Tattarisuon Jaffaturnaus (=ikärajat, luokat), lisäksi monia muitakin vastaavia kuten Monako, LänsisuomiCUP jne.

On hyvä myös ymmärtää, että kaikkien omien kilpasääntöjen (tekniset + kisatapahtumat) laatiminen edustaa hyvin suurta työmäärää. Osa KF6 luokan ongelmista taitaa selittyä juurikin tämän työn keskeneräisyydellä.

Tietysti kenelläkään ei ole mitään estettä ajaa myös ulkomailla ja haluamallaan muulla kalustolla, jos muuten lisenssi jne säädöksien osalta homma onnistuu ja kuski siis voi muualla osallistua. Mutta kansallisia junioriluokkien (=ikäryhmä <13v) rakenteita ei voida luoda vain näiden muutaman ulkomailla mahdollisesti kilpailevien toiveiden mukaisesti. Tälläiset kysymykset ja tarpeet taitavat tulla vasta eteen vasta KF3 ja Rotax luokkien ikäryhmille.

"Kentän ääni"
AKK päätökseen liittyy myös kohtuullinen 2v siirtymäaika, joten välitöntä haittaa ei aiheuteta mm. KF6 luokan osalle. Perustelluista syistä siirtymäaikaa voidaan varmaan myös pidentää. Käytännössä Lajiryhmä vain laatii asiasta esityksen AKK hallitukselle, joka todennäköisesti tällöin myös hyväksytään. Lajiryhmä edustaa myös lajin harrastajia (=Kenttää), eli heitä tulee asiassa lähestyä.
Vastaava mahdollisuus liittyy myös Raket85 siirtymäaikaan, sekä myös muihinkin päätöksen yksityiskohtiin.

Avoimia kysymyksiä
AKK päätöksessä on jäänyt vielä avoimia kysymyksiä, joihin ilmeisesti tarvitaan tarkennuksia. Mm:
- miten Kadet -> Harrastaja/pikkumini -> Raket/jr -> Raket/yleinen, eli ikäryhmien perusteella tarpeellinen luokkajako toteuteaan
- miten käytännössä hoidetaan r85 ja r95 kilpailut. Ei liene kansallisen (Raket Karnevaali) arvosarjan luonteen mukaista ajattaa näitä eri tekniikkaa edustavia laitteita keskenään ja saman arvoisena. Vastaa takavuosien tilannetta jossa ns. kadet ja raket runkoja olisi samoissa lähdöissä. Tai tilanteita joissa r85 ja KF6 ajoivat samoissa lähdöissä
- miten r95 luokitus valmistellaan. Kyseessähän on teknisesti täysin eri laite. Mm. DualCharge (=puhtaan ilman syöttö sylinteriin +  omat ilma ja bensa kanavat imukaulassa) saattaa aiheuttaa katsastukselle päänvaivaa http://www.skallio.com/tekniikka/dual_charge/raket95.html

Kommentteja
On hyvä huomata, ettei Raket luokkien kustannukset ole muuttuneet. Kaikki keskeiset kustannukset kun ovat edelleen samalla tai alentuneemmalla tasolla (moottorit,rungot,renkaat jne). Kustannukset ovat kyllä muuttuneet kaikissa KF luokissa (vs. ICA), joihin voidaan myös lukea jrTag/KF6. Lisäksi näissä keskeinen osa harrastajien rahasta "valuu" ulkomaille ja laitteiden valmistajille, välittäjille, kauppiaille + kierrätystä ei käytännössä ole.

Kenenkään ei ole pakko ostaa ns "kultamunia" - hinta muodostuu aina ostajan/myyjän mahdollisuuksien välille. Raket kulttuurissa kun ei ole ollut kenelläkään koskaan monopolia, tai vain jotain yhtä tiettyä toimivaa sylinteriä, tai vain yhtä kaiken osaavaa hyvää virittäjää jne.

On myös hyvä muistaa, että r85 luokan jatkolle ei suoraan valmistuksen loppuminen ole peruste. Autourheilussa on monia muitakin ja hyvinkin keskeisiä luokkia, joiden kalustoa ei enää valmisteta. Keskeinen kysymys lienee kuitenkin r85 varaosien saatavuus, koska moottoreita lienee edelleen riittävästi kaikkien halukkaiden tarpeisiin.

Harrastajien edun mukaista tai perusteltua ei myöskään voi olla vaatia kaupallisten perusteiden vuoksi harrastajia ostamaan jotain uusia moottoreita. Esim "kauppiaat eivät muutoin elä.." argumenttejahan on vuosia kuultu.

Harrastajien raket kultturin edullisuus (=suora raket85-oravannahka-kauppa) ei tietysti ole ollut myyjien edun mukaista. Mutta historiallisesti ottaen, tämä on ollut juuri se suuri oivallus, millä koko laji on Suomessa saatu nousuun kun lähes kaikille on syntynyt mahdollisuus aloittaa tämä (lasten / aikuisten) harrastus.

Aina on ollut myös tarjolla muitakin ja myös KF6:sta vastaavia "italian moottoreita", mutta suuri yleisö ei näihin ole voinut syttyä. Harrastajien mahdollisuudet ja taloustilanne esim 70-80 luvulla kun on ollut ehkäpä vieläkin tiukempaa ..

Nappistartti ja sähköt eivät yksin edusta myöskään jotain "tulevaisuutta"  - näitä kun ollut jo 60 luvun karteissa.
Laadukasta innovointia voi kuitenkin ajatella olleen siinä kuinka vähillä komponenteilla on kisamoottorit saatu toimimaan (=vanhat 2T kisakoneet ica, r85, yammu, kz) .. Keep It Simple.


« Viimeksi muokattu: 16.07.2012 17:04 kirjoittanut LynX »

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #11 : 16.07.2012 18:55 »
Moi,

mielestäni päätös R95:sta on hyvä. Tulevaisuudessa ei pitäisi olla muita luokkia 10-13- vuotiaille kuin R95 tai Rotax MiniMax.

Mikähän elinvoimainen autourheiluluokka on se, mihin Lynx viittaa, missä ei ole mahdollista ostaa uutta kalustoa? Kyllähän moottorin valmistuksen lopetus siirtää ko luokan historiciin. Sehän on mainiota hommaa, mutta ei ehkä tuon ikäisille.


Challenger

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 24
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #12 : 16.07.2012 19:31 »
Raket85 ei missään nimessä saa lopettaa, sanokot muut mitä tahtoo.
R85 on ehdottomasti hyvä, edullinen ja opettavainen luokka. R85 mosat ei ole kallita ja lisäksi samalla rengassarjalla pystyy ajamaan aika monta kisaa ja näin ollen kynnys on aika matala karting-harrastuksen aloitteleville. Jos ihan oikeasti halutaan pienentää kustannuksia ja sitä kautta saada uusia karting-harrastajia silloin R85 juuri sopiva luokka.

R85:n varaosia löytyisi vielä vaikka kuinka moneksi vuodeksi, joten R85:n lopettamispäätöstä on ihan turhaa selitellä tällä tavalla!

AKK:n tai lajiryhmän kannattaisi ehdottomasti ensin kysyä kentän mielipidettä ennen kuin lähtee tekemään lopullisiä päätöksiä R85:n suhteen.  
« Viimeksi muokattu: 18.07.2012 01:36 kirjoittanut Challenger »

vaarni

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #13 : 16.07.2012 20:12 »
Veikkaan että tällä (raksujen tappamisella) on kerrannaisvaikutus myös yamahan puolelle.
Epäilen meinaan että jos harrastajat ajavat kytkimellisiä laitteita tuonne 13 vuotiaaksi niin
siinä vaiheessa aika harva enää vaihtaa suoravetoisen puolelle.

Mutta ehkä se oli tässä päätöksessä tiedossa oleva sivujuonne - siis lopettaa se toinenkin
edullinen kartingluokka (ainoa isoissa autoissa).

Tämä päätös sinänsä ei meitä koske kun olemme siirtymässä viimeistään 2014 isompiin
autoihin mutta itse olen kyllä sitä mieltä että on sääli jos raketit lopetetaan. 85 mosa
on ollut niin helppo että se on jättänyt opettelun painopisteen tuonne ajamisen ja rungon
opiskelun puolelle joka mielestäni on tärkeämpi opettelun paikka kun moottori.

Myöskin se että ajovirheen rangaistus on käytännössä keskeytys on hyvä - opettaa etsimään
ajamisen rajan sieltä oikealta puolen ;)

Tuossa sahassa kun pitää kaasarin kunnossa on se ikiliikkuja... sitten kun halutaan
viimesiä kymppejä mosasta niin alkaa vasta ropaamaan moottorin säätöjä.

-Ville
« Viimeksi muokattu: 17.07.2012 14:26 kirjoittanut vaarni »

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #14 : 16.07.2012 21:28 »
Ei tähän sekamelskaan taida helppoja ratkaisuja tai viisasten kiviä löytyä... toiset tykkäävät äidistä, toiset tyttärestä (hurjimmat kuulemma jopa molemmista, lienee kuitenkin ns. isojen poikien juttuja)  :o

Kaikilla nykyisin ajettavilla luokilla on oma kannattajakuntansa ja vankahkot perustelut valinnalleen. Tosiasia vaan on, että nippa nappa yli 5 miljoonan asukkaan maassa ei olisi varaa kauheasti rönsyillä, joten vaihtoehtojen pitäminen rajallisena taannee riittävän osallistujakunnan kisoissa. Tästä näkökulmasta viimeaikaiset päätökset ovat vallan ymmärrettäviä.

Toisaalta taas tämän päivän vanhemmilla on valittavana monenlaisia harrastuksia kilpailemassa heidän rahoistaan... paino tällä viimeisellä sanalla. Eli suosion ja harrastajakunnan koon takaamiseksi harrastuksen pitäisi olla riittävän jännittävä, muttei liian kallis (etenkään mielikuvaltaan). Oma esikoistyttäreni ajoi ensimmäiset ratametrinsä ystävällisen harrastajan lainaamalla kartilla, jossa melkoisen vanhaan hetekaa muistuttavaan rungontapaiseen oli pultattu moottorisahan kone... ja siitähän tämä mielenhäiriö alkoi, kymmenes kausi jo menossa.

En tunne nykyisen lajiryhmän taustoja lainkaan, mutta toivoisin kustannuskysymystenkin olevan jossain heidän ns. takaraivossaan. Muuten voimme unohtaa tulevat f1-mestarit... aika harvoissa tapauksissa rahapussin koko ja ajokyvyt kuitenkaan kohtaavat... poikkeuksia lienevät perheet, joissa rahat on jo isän ajamalla ansaitsemia.
Perässäjuoksija...

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #15 : 17.07.2012 14:41 »
Moi,

mielestäni päätös R95:sta on hyvä. Tulevaisuudessa ei pitäisi olla muita luokkia 10-13- vuotiaille kuin R95 tai Rotax MiniMax.

Mikähän elinvoimainen autourheiluluokka on se, mihin Lynx viittaa, missä ei ole mahdollista ostaa uutta kalustoa? Kyllähän moottorin valmistuksen lopetus siirtää ko luokan historiciin. Sehän on mainiota hommaa, mutta ei ehkä tuon ikäisille.




Tarkennan siis tätä vielä - Kiitos kysymyksestä:

Toki joku voi siis aina tehdä uutta vastaavan "löydön" vaikka olisi kuinka "historic" laite tai luokka. Myös joku voi oikein innostuessaan jopa tehdä ihan uudenkin retro kaluston, jolle ei kai periaatteessa pitäisi olla estettä.  

Hmm...  Ne LapCar raksujen alakertojen muotit ovat edelleen Suomessa ? Ja Mahlelta saa tilaamalla vaikka mitä sylintereitä .. :)

Siis tarkoitin tuolla aiemmalla "keskeisiä / elinvoimaisia luokkia" kommentilla -> Vaikka siis yleisesti uusia ei ole saatavilla, tai niitä ei ole "järkeä" käyttää, kilpaluokat elää ja toimii hyvin. Myös, että luokkiin osallistuvien ajatusmaailma on sen toimivan kaluston saamisessa/laittamisessa, eikä niinkään sen puhtoisen uuden hankinnassa. Ratakilpurit kun ovat aina "projekteja". Uuteen 1400 turbo FIN1400T luokkaan soveltuva Abart500 lienee ainoa rata-auto, jonka saa täysin valmiina tehtaalta.

Esimerkkejä - rataautoluokista Suomessa:
- jokkis. Tämähän on todellinen low entry kansanluokka ja kisat vie osallistuvat mukanaan.. Uusia ei ole, vaikka ei estettä?
- monet Historic sarjat, joiden kalustoille ei enää valmistusta. Toki monet kalustot on täysin uusittuja, jopa retroja  
- V1600 ja Xtreme luokat, joissa valtaosa autoista on vanhempia (uusissa liikaa elektroniikkaa, tekniikkaa)
- Formula Ford

V1600 - luokituksessa vaatimuksena, että sarjatuotanto auto vuosimallia 2000 tai uudempia. Käytännössä kuitenkin tarkoittaa, että joskus ollut sarjatuotannossa. Esim Alfa 147 ei enää nykyisin valmisteta http://www.v1600.com/7

Xtreme Race - luokiteltu BMW 325i sedan E36, valmistus lienee jo lopetettu ? http://www.xtremerace.fi/content/fi/1/91/S%E4%E4nn%F6t.html

Formulaluokissa tilanne vaihtelee suuresti, mutta esim Suomen ainoassa aktiivisessa Ford luokassa, joutuvat juuri tätä samaa miettimään, kun nykymallien rinnalle/korvaaajaksi tulee uudempia ja nykyautojen valmistus on lopetettu/loppumassa. Tuolla kun nyt uudemmat Duratec autot ovat tulleet rinnalle/syrjäyttäneet jo vuosia sitten vanhemmat Zetec autot, mutta molemmilla ajetaan kilpaa tämänkin vuoden FinRace 2012 sarjassa. Veikkaan, että luokkaa hallinnoiva Formula Ford yhdistys jatkaa nykykäytäntöä - eli kaikki ajavat yleiskilpailusssa, toki omaa sarjaansa.

Englannissa ajetaan edelleen myös Formula Kent autoilla, jotka ovat Zetec autojakin vanhempia (=eikä siis valmistusta ?).
Lisäksi ne monet siivelliset pikkuformulat (ford, nissan jne) - joissa aktiivisena edelleen hyvinkin historic kalustoa.
Uusi 2012 luokiteltu 1600 turbo "eco" Ford   http://www.britishformulaford.co.uk/formula_ford_2012.htm


Oletuksena siis

Vastaava toimintamalli saattaisi haluttaessa soveltua myös kartingin pikkuluokkien ja harrastajien toimintaan.
Tosiasiassa näinhän on jo vuosien ajan toimittu. Vain hyvin harvat ovat edellyttäneet uutta r85 moottoria itselleen.

Näistä kommenteistani nyt siis näyttää tulleen puoltavia ajatuksia r85 jatkomahdollisuuksista. Mutta olikohan yllätys :)

Mutta vakavasti - tässä kun on ollut vuosia tietty "paha mieli" erilaisten luokkien puolesta/vastaan argumentoinnin keveydestä. Myös siitä tarpeettomasta kiivastelusta puolesta/vastaan. Lopulta asia kun yhdistyy - ainakin ulkoisiin silmiin - kaikkien mahdollisten eri luokkien ihmiset ovat niitä "mikroautoilijoita".

Myös KF6 valinnan tehneiden tai luokkaan siirtymistä suunnittevien jatkon mahdollisuuksia pitää kehittää ja varmistaa.

Keskeisenä jatkossa pitäisi olla - mikä on eri luokkien harrastajien todellinen halukkuus, tarve ja määrä. Ja jos näitä todella löytyy, hallinnollisten rakenteiden tulisi järjestää asialle soveltuvat ja tarvittavat mahdollisuukset.

Tässä koko hommelissa kun pitäisi keskittyä varmistamaan mahdollisimman monen mahdollisuudet aloittaa ja jatkaa lajissa:
- "Low entry" taso tarkoittaa vain 1-2 tuhatta euroa, jotta homman saa alkamaan - muuten kustannukset ovat liikaa tavallisille perheille, vaikka halukkuutta muuten olisi
- Jatkossa juniorien perheet "kestävät" n.2-5000€ kulut vuodessa, joka ilmeisesti edustaa hyvinkin nykyisten raket sarjojen kustannuksia. Ymmärrettävä myös tulosten vaikutus kustannuksien nousuun, eli kun/jos intoa, menestystä, onnistumista alkaa näkymään, tavallisenkin perheenkin into ja halu panostukseen lisääntyy.

Myös monien kommenttien elitistinen ja kaupallinen "pohjavire" on hieman harmittanut. Toki eri mieltymykset ja tarpeet, sekä kaupalliset asiat on aina myös huomioitava - mutta ne eivät ole se keskeinen "juttu". Kuskin todellista arvoa kun ei saa lisättyä, vaikka olisi kuinka hienot moottorit, teltat ja peräkärrryt yms .. toki voivat lisätä muutoin viihtyvyyttä tai homman toimivuutta.

Esim jos joku ei halua / pysty työntämään - seurasin 8 vuotta erästä isää joka ei todella pystynyt - aina kyllä löytyy apuvoimia.

Ja jos joku ei halua räplätä itse, aina löytyy halukkaita räplääjiä .. Toki oma räplääminen kannattaa (€) pitkässä juoksussa.

En kyllä näe oikein kaupallisten team telttojen tarvetta <13 vuotiaille kuskeille. Hommanhan kun pitäisi vielä olla vain lapsen kehitysasteen ja iän mukaista opetusta/opettelua, eikä niinkään sitä tuloshakuista tavoitteellista kilpailemista.

Yleisesti ottaen - pitäisi kait sanoa paljon nykyistä vahvemmin ja isompaan ääneen - kaikkien pikkuluokkien tarkoituksena on opettaa kilpailemaan, eikä itseasiassa niinkään vielä kilpailla tuloksista. Tämä viesti kun sanottiin vielä n. 6v sitten lähes jokaisessa ohjaajakokouksessa ja myös käytännössä näkyi esim tuomaroinnin ohjaavassa, opastavassa otteessa ja jopa kaikille osallistuville jaettavien pokaleissa.. Eihän tämä tietystikkään ole kaikki poistunut, mutta ehkä kuitenkin jotenkin opastavana palautuksena joidenkin vanhempien ajatuksiin.. Kerhoistahan tämä viesti kaikui ennen kohtuu kirkkaana.    


r85 jatkuminen - Uusi tilanne myös Kauppialle ?

Jos siis Raket 85 pysyisi edelleen elinvoimaisena esim seuraavat 5 vuotta, syntymässä uusi tilanne myös Kauppiaille
(=oletuksena tässä, että hyvätasoisia ja arvostettuja r85 sarjoja olemassa ja näihin nykyisen kaltaista kiinnostusta):
 
Kun uusia moottoreita ei Radnelta saa, mutta valmiin paketin (uusi runko + perusvarma r85 moottori) ostajia edelleen olisi - Kannattaisiko Kauppiaiden ottaa jonkin luotettavan moottorimiehensä avustuksella käytetyt r85 laitteetkin vaihdossa + peruskunnostaa ne, jotta sitten olisi edelleen "helppona pakettina" halukkaille myytävissä ?

Arviolta kaikkien nykyisten karting kauppiaiden oma osaaminen kyllä riittää näiden perustason r85 laitteiden hintaarviointiin. Kultamuniin ei myyjillä liene tarvetta ja ne taitaisivatkin edelleen siirtyä kuten nykymallilla, suoraan ja harrastajien kesken.

Kauppiaat kun ovat tähän asti perustellusti vieroksuneet r85 käytettyjä, koska käytetyissä on aina "riski" ja heille ollut helpointa/riskittömintä tarjota sitä tehdasuutta "laatikko/hyllykonetta".

Toimiva uusi kauppiasmalli voisi olla - luokituksen ja yleiskunnon tarkastus ennen vaihtohinnan määritystä. Myyntikunnostus tarkoittaisi tämän jälkeen 0-1h työtä. Toki vaihtolaitteille voi kunnon ja suoritettujen huoltotoimien mukaisesti määritellä myös laajasti eri hintoja, kuten yleisesti hyväksytty muuallakin esim käytettyjen autojen kaupankäynnissä.

Arviolta liikkeiden hinnoittelu voisi mennä esim - vaihtohyvitys 200-300€. Kunnostettuna 500-1000€, kunnostustyön määrän vaikuttaessa myyntiarvoon eniten. Myyjien vastuukysymykset käytetyissä laitteissa on jo yleisellä tasolla määritelty - eli se normi rehellisyys + hyvä osaaminen edelleen tarvitaan. Yli/alilyöntien osalta --> "kansa kyllä tietää.."

"Helppoa pakettia" hakevalle kohderyhmälle (=tietoa, osaamista vähän) on kuitenkin tärkeintä, että hankittu paketti ja laitteet toimivat, kun sitten ekoja kertoja mennään sinne radalle jne..  


« Viimeksi muokattu: 17.07.2012 14:52 kirjoittanut LynX »

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #16 : 17.07.2012 15:23 »
Kauppiaat kun ovat tähän asti perustellusti vieroksuneet r85 käytettyjä, koska käytetyissä on aina "riski" ja heille ollut helpointa/riskittömintä tarjota sitä tehdasuutta "laatikko/hyllykonetta".

Toimiva uusi kauppiasmalli voisi olla - luokituksen ja yleiskunnon tarkastus ennen vaihtohinnan määritystä. Myyntikunnostus tarkoittaisi tämän jälkeen 0-1h työtä. Toki vaihtolaitteille voi kunnon ja suoritettujen huoltotoimien mukaisesti määritellä myös laajasti eri hintoja, kuten yleisesti hyväksytty muuallakin esim käytettyjen autojen kaupankäynnissä.

Arviolta liikkeiden hinnoittelu voisi mennä esim - vaihtohyvitys 200-300€. Kunnostettuna 500-1000€, kunnostustyön määrän vaikuttaessa myyntiarvoon eniten. Myyjien vastuukysymykset käytetyissä laitteissa on jo yleisellä tasolla määritelty - eli se normi rehellisyys + hyvä osaaminen edelleen tarvitaan. Yli/alilyöntien osalta --> "kansa kyllä tietää.."

"Helppoa pakettia" hakevalle kohderyhmälle (=tietoa, osaamista vähän) on kuitenkin tärkeintä, että hankittu paketti ja laitteet toimivat, kun sitten ekoja kertoja mennään sinne radalle jne..  

Uskoisin että kauppiailla yleensä on tavoitteena saada tehtyä se palkka itselleen ja toivottavasti saatua rahaa myös toiminnan kehittämiseen. Toiset tekevät sen suuremmilla katteilla ja toiset pienemmillä. Päämäärä kaikilla on kuitenkin sama.
Tässä kohtaa kyllä ymmärrän jos R85-koneita ei vaihdossa haluta. Kun ottaa huomioon uuden koneen hinnan ja vanhasta koneesta halutun vaihtohyvityksen, niin se ei vaan kohtaa. Yleensä vanhaan koneeseen joutuu vaihtamaan sen verran osia että siitä tulee uuden koneen hinta + siihen käytetty työmäärä. Suoraan vaihdossa tullutta konetta kun liike ei voi eteenpäin laittaa, koska liikkeellä on kuitenkin aina jonkinlainen vastuu jos ei romurautana myydä.
Nämä koneet ovat vaan liian halpoja sellaiseen että vaihtohyvitys olisi ostajan tai myyjän kannalta järkevä. Kyllähän sitä autokaupassakin aina pettyy vaihtohyvitykseen ja kauppiaskin aina ehdottaa että myy mieluummin suoraan niin saat paremman hinnan.
Itse en ainakaan ymmärrä sitä että käytetystä koneesta maksetaan isompaa hintaa kuin uudesta, vaikka olisi itse paavin kasaama.

Mitä sitten tulee tuohon aloittamiseen, niin Pirkanmaalla kyllä suurin osa (oma näkemys) aloittavat Cadetista eikä R85:sta. Ja toisaalta Cadetin jälkeen vaihdetaan jo ihan mielellään R95:een, joten ei tuo polku uuden kuskin kannalta ole mikään ongelma. Näyttää siltä että suurin huoli on niillä jotka nyt ajavat R85:lla, eikä suinkaan aloittavilla kuskeilla... tai siis heidän vanhemmillaan. Muutos on aina vaikea paikka, oli kyseessä mikä tahansa. Uskon kuitenkin että parin vuoden päästä porukka on ihan tyytyväistä nappikoneeseen ja ympäristökin tykkää hieman pienemmistä äänistä.

Lopuksi sanottakoot että oli sillä juniorilla alla raketti, tag tai mikä tahansa, niin antakaa heidän nauttia siitä ajamisesta ilman tulospaineita. Kun junnut ovat tyytyväisiä niin vanhemmillakin on helpompaa ja harrastus voi jatkua vuosikymmeniä eteenpäin.  ;D
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Ari2009

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #17 : 17.07.2012 17:46 »
Karting liiton tulisi jatkaa raket 85-luokan kanssa harrastaja luokkana myös tulevaisuudessa, antaa akk:n pyörittää omia luokkiaan siipiensä alla pääkaupunkiseudun tuntumassa, eikö vaan. Kulkevat r 85 luokan sylinterit valettiin 70-80 lukujen taitteessa. samoin toimivat lohkot on tehty ennen 95 vuotta. mihin niitä laatikkomoottoreita raketissa tarvitaan. moottorin osat löytyvät ilman Radeakin. männät tulevat kätevästi suoraan Mahlelta, kunhan vaan tietää kanavat. tiivisteet ja muut on jo kauan tehty suomessa. mihin valmistajan tukea tarvitaan... mitähän sitä Radne tarjosi AKK:lle ennen päätöksen syntymistä lajiryhmässä ja hallituksessa tuskin vain pelkkiä pulla kahveja.

Hiekkavalu mikä hiekkavalu kultamunat löytyy siitäkin luokasta.

Meneehän ne parhaat Rotaxitkin omistajalta toiselle euroopassa aina 20000-25000 hintaan että silleen.....

Ainut luokka joka pysymettä kuskinkin opettaa ajamaan oikein vaikka huoltaja vähän väärin opettaisikin, nm kokemusta on.
Se joka osaa ajaa suoravetoisella lujaa osaa tehdä sen myös kytkimellisellä autolla sitten myöhemmin katsokaa tuloksia arvon herrat! Kytkin auto eitarvi juuri opettelua vaikka olisit ajanut aiemmin suoravetoisilla vehkeillä.
Kytkin autoilla ikänsä ajaneet kuskit tunnistaa helpoista pyörähdyksistä radalla, verrattuna aiemman suoraveto-historian omaavat kuljettajat. Suoraveto-kuskit ovat oppineet radan ajamisen rataa pitkin tarvittaessa kantapäänkautta katsomalla kisan lippupisteeltä käsin.

Suoravetoiset luokat ovat karting uran alkuun ainoat oikeat mikäli haluaa kohtuullisin kustannuksin katsoa onko siitä omasta kuskista maailmalle lähtemään vai ei. sinne kerkiää myöhemminkin, eikö vain?

Tässä muutamia ajatuksia thän keskusteluun....

LynX

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 161
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #18 : 17.07.2012 18:00 »
Kiitos Kauppiaan näkemyksestä.

Tässähän siis tarkoitin sitä täydellistä ja kokonaista pakettia, jonka kauppias voi halukkaalle valmiiksi rakentaa.
Eli moottori on vain osa kokonaisuutta, mukana menossa runko, vanteet ja muut tykötarpeet.

Tarkoituksena ei tässä tietysti ollut poissulkea Cadetteja tai typerästi sanoa että vain r85 :lla aloiteltaisiin. Pikemminkin vain todeta, että uusille raket 85 paketeillekin on löytynyt halukkaita ostajia, tosin kyllä vain hyvin marginaalisesti.

Ja tietysti on juurikin oikein ja hienoa, jos Cadet harrastaja voi löytää toimivan jatkumon r95:sta.


Mutta tuo Raket 85 koneiden hintakommentointi menee vähän ristiin. Toisaalta aivan oikein ymmärretään ettei romurautaa voi eteenpäin laittaa ja tarvitaan siis kauppiaan tms työtä. Mutta sitten ei arvosteta tai ymmärretä, jos joku on itse tehnyt tai teettänyt usein suurellakin vaivalla/hinnalla oman laitteensa kuntoon ja sitten jotenkin hinnoittelee moottorinsa sen mukaan.

En myöskään näkisi karnevaalitasolle toimivaksi saadun Raket 85 koneen kanssa vietettyjä hetkiä vain jonain epämääräisenä "kasaamisena" ? Mutta tämähän taisikin olla ihan pieni provo.

Myönnetään - näistäkin laitteista voi tulla liian läheisiä. Ja oma arvostus karkaa aivan pilviin. Toisaalta hyväksymme aivan kaikkialla, että jos haluamme ostaa jotakin valmista tai palveluna, niin maksamme tekijän osaamisesta ja arvostamme rahassa tehtyä työtä. Toteutuneet kauppahinnat ovat aina osapuolien välisiä (=asiat kohtaa). Pyynnöt taas voi olla ihan mitä vaan..

Ostajat haluavat yleensä ostaa helpotusta, valmista, toimivaa ja muuta palvelua. Kaupoissa usein siirtyy myös "käyttöohjeet", eli parhaimillaan Ostaja voi todellakin saada itselleen suurta helpotusta ja apua kisailuunsa. Ja sitten keskittyä siihen muuhun tärkeämpään.
    

Kauppiaiden intressiä ei voi nyt olettaa suoraan löytyvän, ainakaan juuri tässä vaiheessa. Tämä täysin ymmärrettävää, koska koko r85 touhuilu on perinteisesti mennyt 100% Kauppiaiden ohitse, jopa myös lähes kaikki varaosatkin. Kauppiaille ei siis r85:sta ole ollut mitään suoraa kaupallista merkitystä. Ehkä siis heille jopa "rasitteellista" pitää niitäkin hyllyssä.

Kuitenkin aivan jokainen Raket85 harrastajakin (kuten muutkin) tuo jotain liikevaihtoa Kauppiaille. Runkoja, renkaita ja kaikenlaisia osia koko ajan tarvitaan ja niitä myös hankitaan edelleen paikallisesti, tai radoilta.

Myös - jollei aikanaan tätä raket 85 ilmiötä (=paljon tavallisia perheitä harrastajina) olisi Suomeen tullut, Kauppiailla ei nyt olisi edes nykyisiäkään mahdollisuuksia yrittämiseen.

Mutta en pidä todellakaan oikeana, että Kauppiaiden tarpeiden mukaisesti määriteltäisiin miten tätä lajia pitäisi kansallisesti kehittää. Tätähän siis tarkoittaisi, jos jokin suosittu, haluttu luokka lopetettaisiin ja pakoitettaisiin ostamaan tietyt uudet laitteet. Kaupallisesti tässä ei myös olisi kovinkaan paljon järkeä, lisääntyneet kulut kun vähentäisivät harrastajien määrää ja sitä kautta "pikkunippeli" kaupasta saatavaa volumia.

Muistettava vielä - juuri pikkuluokat pitävät Kauppiaat "hengissä". KV luokkien kaupallinen puoli paljon sirpaleisempi, myös usein yrittäjä-järkevyyden rajamailla. Jotkut Teamit myös ovat ottaneet tuolla kaikenkattavien Kauppiaan rooleja.


Moottorien merkitys pikkuluokissa on myös todella suuresti ylimystisoitu. Itse asiassa junior tasolla alkavan kuskin moottorin ei tarvitse todellaan olla "se kaikkein paras" ja vuosia karnevaalikärjessä hierottu. Perusvarma toimiva ehjä laite riittää ja jos homma etenee moottoreitansa voi aina päivittää.. On valitettavaa mutta totta, että vain harva etenee asiassa järkeä käyttäen - ja suhteuttaa hankintansa kuskin tosiasialliseen tilanteeseen. Ymmärrän kyllä - jokainen haluaa onnistua ja saada tulosta. Luojan (+lajin) kiitos, ettei Cadet moottoreista ole tullut vastaavanlaisia "kultamunia" - noissa kun on vielä paljon, paljon suuremmat sylintereiden väliset erot ja säätämisen mahdollisuudet.


Kauppiaan kannalta r85 jatkuminen voi siis olla myös positiivista, ainakaan ei ole mitään dramaattista suurta muutosta. Valtaosa käytetyistä r85 laitteista on sellaisenaan jo täysin toimivia. Kauppias voi aina poisulkea pahimmat riskinsä hyvityshinnalla ja n. 5min tarkistustyöllä (=vastaa tehdastoimituksen inventointia), jos vain osaaminen ja perustyökalut olemassa. Myyjän vastuut voidaan myös rajata esim kirjata kauppa käytetyn tavaran periaatteelle ja esim lisä-optiolla, että ostaja voi tuoda myöhemmin moottorin maksua vastaan korjattavaksi.

Kyse on siksikin lopultakin vain Kauppiaan halusta tai osaamisesta. Tietysti hän arvioi asiaa aina vain omista näkökohdistansa, koska joka tapauksessa aina kaikkeen yrittämiseen sisältyy riski.

Ylipäätään moottorien ja runkojen osalta puhutaan aina kertaluontoisesta kaupasta, joka saattaa kyllä tuottaa välillisesti muutakin (jatko) kauppaa.


Mielestäni Kauppiaiden tulisi olla Harrastajia varten (=palveluammatti) ja arvostaa asiakkaidensa todellista etua. Vaikka joskus tämä voi tarkoittaa Kauppiaan oman edun vastaista ratkaisua. Tämä olisikin helppoa, jos vain kartingin markkinat olisivat Suomea suuremmat. Lisäksi myös verkkokaupan (ulkom) tuomat hankaluudet paikalliselle tarjonnalle.


Oma kysymyksensä tietysti tässä on - Halutaanko siirtyä moottoreidenkin osalta ns. kertakäyttöisyyteen ?
Tämähän on tietysti tehtaiden, kauppiaiden ja mainostajien mieleen. Juuri tässä asiassa maailma on niin kovin muuttunut.

Lopulta asian ratkaisevat harrastajat. Toki jonkin mahdollisuuden lopettaminen voi viedä myös harrastajat.

Ehdottaisin vakavasti harkitsemaan tässä yhteydessä myös historiaa - eri ilmiöiden todellisen arvon mittaa yleensä aika.
Esim kirja-formaatti toimii edelleen, vaikka on mitä tabletteja ja näyttöjä ..
Kuten myös mihin oikein perustuu Suomalaisten menestys autourheilussa ? Oma veikkaus - edulliset harrastuspaikat ja välineet.

Raket 85 kierrätys on ollut todellista ECO toimintaa - eikä sitä voi vain jollakin DualCharge ominaisuudella korvata.
Tässäkin yhteydessä lopulta tarkoitetaan uusien koneiden valmistamisesta (sähköä, materiaalia jne tarvitaan).

Jos noi ECO ja Vihreät arvot asiassa todellakin painavat - CAT putkien avulla lienee saavutettavissa ne suurimmat hyödyt.


DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #19 : 17.07.2012 23:31 »
Meneehän ne parhaat Rotaxitkin omistajalta toiselle euroopassa aina 20000-25000 hintaan että silleen.....

Nyt taitaa tulla kartingmiesten tietotoimiston varmoja faktoja. Toki jos joku haluaa maksaa koneesta -mistä tahansa-  niin ottaahan myyjä rahat. kuka tuommoisia maksaa, syytää rahaa täysin tuuleen turhan luulon takia.

Väitän, ettei yksikään Rotax ole teknisesti muihin verraten tuon arvoinen ja koneiden erot ovat lopultakin melko pieniä. Toki koneen voi tehdä eri tavalla, mutta sääntöjen ja toleranssien puitteissa. Voi olla, että Euroopasta löytyy toistaiseksi enemmän osaamista, koska kokemusta on enemmän.

Käyttöosaaminen on kokonaan toinen juttu ja se on vain opeteltava, kuten kaikissa koneissa. Rotaxista liikkuu vaan ihan outoja huhuja, niiden liikkeellepanon syytä voi kukin miettiä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #20 : 18.07.2012 01:05 »
Mun käsittääkseni TAG koneita ei saa, eikä tarvitsekkaan, "tehdä" vaan ne kokoonpannaan.
Kun valmistustarkkuus on jo valmistuslinjalla riittävä, niin kilpailijoiden ei tarvitse kuluttaa xxxx summaa "blueprinttaamiseen", vaan rahat voi käyttää paljon tehokkaampaan kierrosajan pudottajaan: x kpl rengas-sarjoja sekä rata-aikaan.
Homman Pitää Olla Hauskaa

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #21 : 18.07.2012 10:27 »
Kyllä TAG-koneita voi toki tehdäkin, mutta ei työstää. Koneeseen voi valita parhaiten toleranssien sisällä olevia osia, jos/kun niitä ei saa työstää tai muuttaa. Tämä on sitä koneen tekemistä valmistuksen jälkeen-esimerkiksi huollossa laitettu uudempi kampura voi olla stefojen tiivistepinnoiltaan tasaisempi kuin koneen alkuperäinen-tehdas oli vaan tehnyt sen tarkemmin.

On selvää, että kellä on saatavilla paljon osia, on mahdollisuus saada koneista enemmän irti, jos koneiden valmistustoleranssi tehtaalla heittää kovin paljon.

Sylinterin korkeutta saa muuttaa sallittujen raja-arvojen sisällä, jolloin koneen luonnetta voi myös siten säätää.
Siinä niitä Rotaxin tekemiskikkoja-pätenee myös uuteen ysivitoseenkin. Muita en tiedä, mutta varmaan joku muu tietää.

Kokonaan toinen juttu on huhut voittajakoneista, joiden pakoaukkoja on dremelöity tms. En ole nähnyt, mutta olen kuullut. On katsastuksen ammattitaitoa puuttua niihin. Ja vanhan sarkastisen tokaisun mukaan "vilppi on moottoriurheilun suola". Eli aina on vilpin yrittäjiä, siitä ei päästä välinelajeissa eroon millään.

Silti: ei hyväksi ja nopeaksi todettu/huollettu sääntöjen mukainen TAG-kone ole kymmenien tuhansien arvoinen, koska erot koneiden välillä ovat silti pieniä. Mutta jos jollain on halua käyttää niin paljon rahaa 2400 euron koneeseen, niin heti saa tulla 25 tonnilla hakemaan minulta Rotaxin. Saa kaksi tuohon hintaan ja rungon kaupantekijäisiksi  ;D
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #22 : 18.07.2012 13:41 »
25000 taitaa olla kruunua...ehkä Norjan :)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #23 : 19.07.2012 21:25 »
Koneeseen voi valita parhaiten toleranssien sisällä olevia osia

Ei ole 10v aikana tullut yhtään erimittaista osaa vastaan. (IAME Leopard)
Myös multa voi tulla ostamaan mun molemmat koneet tuolla rahalla. Varmaan Rinteen Timokin luopuu omastaan. Kaikilla kolmella on voitettu ja kulkevat yhtä kovaa kuin muutkin.  (toisessa mun koneessa on reed-pesä lievästi halki, vähennetään sen hinta)   ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #24 : 19.07.2012 22:46 »
Väitätkö ihan tosissaan, että jos hyllystä otetaan 10 Leopardia, niin niissä kaikissa on millin sadasosalleen samankokoiset esim. sylinterit ja männät? Eikä mitään muutoksia ole tapahtunut 10 vuodessa pakoputkissa, käyrissä, reedpesissä.

Jotain aikakelloja kuulema tehdään jossain päin maailmaa vissiin tosi tarkasti, mut ei kyl edes IAMEnkaan kartingmoottoreita.

Mut nää nyt taitaa puolin ja toisin olla tällasta höpöhöpö-läpystelyä..

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #25 : 20.07.2012 01:10 »
Noh, Millin sadasosilla ei kuuhun Olpe näillä vehkeillä mennä, vai väitätkö tosiaan että esim 8 millin sadasosaa pidempi kiertokanki olisi radalla nopeempi?
Asiat voidaan mitata vaikkka tuhannesosilla, mutta ihan oikeessa elämässä moottorin tehoihin vaikuttavaan tarkkuuteen on todella helppo päästä koneistuksessa. Ihan vaikka vakio männät esim on aika lailla tasan samassa koossa kaikki. Leopardiin löytyy vakiokoko 54.00mm. Siitä suuremmat on 54.00Red, 54.02, 54.02Red, 54.04, 54.04Red .... jne. (red merkintä lisännee väliin jäävän 0,01mm, jos oikein muistan) Männät lienee halvimmat "kovat" osat tohon moottoriin. Ja moottoreihin mäntiä valmistetaan eri tehtaissa, eri moottoreihin ja vuosikausia. Miten ihmeessä ne on samassa koossa aina vaan ja vuodesta toiseen?  :o Tuohon hintaluokkaan ketään ei niitä valmistusvaiheessa ala mittailemaan ja toteamaan: "melkein mitoissa, vielä 0.01mm pois ja sit se on valmis"

Triviaalikysymys: Tiedätkö Olpe mikä on kierokangen alapään laakerin max hyväksytty ovaalisuus valmistuksessa IAME:lla? Vastaus: 0,002mm.
IAME tuskin noita itse valmistaakaan, joten toi sama toleranssi lienee aika yleinen muissakin moottoreissa? En tiedä, bongasin ton vaan jostain huolto-ohjeesta.

Pyttyjenkin mittoja on katteltu kun tiimissä on koneet vm 2002, 2003 ja 2007 sekä "satelliitti-tiimissä" kolme konetta lisää. (tällä hetkellä enemmän tai vähemmän räjähtäneitä) niin hakemalla saa etsiä mittaeroa joka johonkin vaikuttaisi. Ulkokuoren mitat ei ny ehkä vaikuta kulkemiseen.... :P Yksikään ei ole lähelläkään luokkarin antamia maksimoita, mutta erittäin lähellä toisiaan. Radalla ei olla myöskään havaittu mitään eroa noista, kunhan ne on muuten kunnossa. (omat olivat aina vähän niin ja näin, kun ite ajoin kisaa  :P ) Tervetuloa mittailemaan jos siltä tuntuu.

Kun se tietokoneohjattu CNC-kone ei omista tärisevää kättä, eikä bitti softassa itsekseen muutu, niin kyllähän työstetyistä osista tarkkuutta löytyy jos vaan valmistaja niin haluaa. Nykyisten automaattikoneiden aikaan se on jopa edullista. Kappaleet ja terät vaihtuu ilman ihmistä ja kalibrointi tapahtuu lennosta. kone puurtaa 24/7 mukisematta. Päivätyössäni teetetään monimutkaisempiakin kappaleita kuin R120:sen lohko täällä suomessa alle 50kpl sarjoissa n 100€ / murikka.

Valmistajalle on kaikkein edullisinta tuottaa vuodesta toiseen samoissa mitoissa olevaa osaa. Peltileikkuri hakkaa pakoputken etukartion pellinpalan tunteettomasti aina samasta kohtaa. Pelti taivutetaan ja hitsataan kiinni. Millin ero voi tulla, mutta sillä ei ole kartion pituudessa väliä, kun ruttuputki juuren välissä rokkaa ajossa 2-4mm askeleita kuitenkin. Eroa voi tulla kun peltileikkurin terät vaihdetaan, mutta tällöin ero tasoittuu jigissä kuitenkin, kun hitsisaumasta tulee leveempi, eli hitsi ei yllä ja joku (toivottavasti) korjaa asian.

Se että me nähdään eroja esim Radnen valmisteissa (ketään nimeltä mainitsematta) on ihan valmistajan tietoinen valinta. 25€ hiekkavaluosa on mukava myydä 450€ hintaan kuluttajalle. Ja jos/kun se riittää kuluttajalle, niin mikä jottei. Joillain valmistajilla saattaa olla tietoinen "tuotekehityspolku", jossa testausmielessä valmistetaan hieman erillaista osaa johonkin tiettyyn markkina-alueeseen ja katsotaan miten se käyttäytyy kuluttajakäytössä. Ainakin "oikeiden" autojen puolella tämä on hyvinkin yleistä. Liekö tämä Rotax:in "superpyttyjen" huhujen lähde? Voi olla että on vaan ranteettomien parkua?  ;)

Käyristä, putkista, imuilman vaimentimista (eri malleja) tms ei myöskään olla löydetty ajamalla eroja. (niitä ei ole tultua edes mittailtua koskaan) Viimevuonna kun TJR taisteli mestaruudesta, niin tuli testailtua eri komponenttejä ristiin. Toinen oma koneeni alkoi loppukesästä potkimaan mystisesti alhaalta, kun testailin Historik Formula-A:ta varten LeopardCupissa. Ero huomattiin yhdessä muiden kuskien kanssa kun kaikilla ko sarjassa lykkii vehkeet muuten samaan 2-tahtiin. Jälkeenpäin selvisi että pytyn pakoaukko oli todella pahasti karstaantunut. (vois sen käyrän kerran 5 vuoteen irrottaa..) Sanomattakin on selvää ettei Vihdin pääsuoran mäkeä oikein kiivennyt...  ::)
 
Suurimmat kulkuun vaikuttaneet erot on löytyneet kaasareista, mutta noin 5min erolla säätöruuveissa sekin korjaantuu.
Kun en ole koskaan tietojani vakan alla pitänyt, niin avain kulkevaan Leopard moottoriin on suora kampura. (yli 0.02mm kokonaisheittolla ei kannata lähteä kisailemaan)
Samoin kulunut eturatas syö yllättävän paljon tehoa tuosta pannusta.

Viimeaikoina sattuneesta syystä on tullut roplattua myös muita moottoreita.
X30 / VortexRok kulkemiseen pätee hyvin pitkälle sama kuin yllä, mutta tasapainoakseli ja sen rattaat tuo lisää muuttujia yhtälöön. (ja ne rattaatkin on muuten aika lailla oltava mitoissaan... Vuodesta toiseen !!)
SuperRok kulkemisen salaisuudet alkaa pikkuhiljaa selviämään kun sellaisen kanssa on päässyt taas painimaan. Yllättäen kaasari ei näytäkkään olevan se suurin kulkemiseen vaikuttava tekiä, niinkuin laaja uskomus Superista on liikkeellä. Tästä myöhemmin tietoa kun kaikki on selvillä. Odotettavissa on tulevaisuudessa myös tietoa Vortex TT:stä.

Nyt tää menee jo todella pahasti off-topic:iksi mutta: Kyllä. Jopa noin 2k€ moottori on mahdollista (ja edullisinta) valmistaa vuosikausia muuttumattomana nykypäivänä.
Vielä 1980 luvulla tilanne oli aivan toisin.
Homman Pitää Olla Hauskaa

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #26 : 20.07.2012 09:55 »
Joo menee offtopiciin, mut kun annoit nopealla kommentilla kuvan, että leopardin mosan osat on identtisiä. Niin eihän se niin ole.

Satkut ja kympät haetaan ratin ja penkin välistä.


Ja kultamuna-jutut alkaa siellä missä tapahtuu. R85 ja Rotaxeja kilpailee suomessa satoja.
Leopardeja alle 20...

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #27 : 20.07.2012 10:42 »
Satkut ja kympät haetaan ratin ja penkin välistä.


Vai haettaisko sieltä ne sekunnit ja kympät ja satkut sit mosista.
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raksujen jatko...
« Vastaus #28 : 20.07.2012 11:53 »
Joo menee offtopiciin, mut kun annoit nopealla kommentilla kuvan, että leopardin mosan osat on identtisiä. Niin eihän se niin ole.

Satkut ja kympät haetaan ratin ja penkin välistä.


Ja kultamuna-jutut alkaa siellä missä tapahtuu. R85 ja Rotaxeja kilpailee suomessa satoja.
Leopardeja alle 20...

Identtisiä niin pitkälle ettei osien seulomisesta ole hyötyä. Joskus 2000-luvun alkupuolella muistelen lukeneeni jostain että tämä oli juuri tavoitteena TAG koneiden valmistajilla.

Satkut ja kympät kierrosajassa löytyy heti siitä ratin ja penkin välistä. (Kilpa)moottorista löytyy sekuntti luokan eroja jos se on huonosti huollettu/kasattu/säädetty... (kaikki mulla koneensa huollattaneet on kiitelly...   ;) )

Kyllä. Ja kyllähän noita munkin Leopardeja on kultamuniksi epäilty. Mittailujen jälkeen täysin laillisiksi todettu. (niitä saa vuokralle tai voin ne 25000,- kpl myydäkkin  ;D )
Homman Pitää Olla Hauskaa


 

Team Laine Verkkokauppa