Moi,
mielestäni päätös R95:sta on hyvä. Tulevaisuudessa ei pitäisi olla muita luokkia 10-13- vuotiaille kuin R95 tai Rotax MiniMax.
Mikähän elinvoimainen autourheiluluokka on se, mihin Lynx viittaa, missä ei ole mahdollista ostaa uutta kalustoa? Kyllähän moottorin valmistuksen lopetus siirtää ko luokan historiciin. Sehän on mainiota hommaa, mutta ei ehkä tuon ikäisille.
Tarkennan siis tätä vielä - Kiitos kysymyksestä:Toki joku voi siis aina tehdä uutta vastaavan "löydön" vaikka olisi kuinka "historic" laite tai luokka. Myös joku voi oikein innostuessaan jopa tehdä ihan uudenkin retro kaluston, jolle ei kai periaatteessa pitäisi olla estettä.
Hmm... Ne LapCar raksujen alakertojen muotit ovat edelleen Suomessa ? Ja Mahlelta saa tilaamalla vaikka mitä sylintereitä ..
Siis tarkoitin tuolla aiemmalla "keskeisiä / elinvoimaisia luokkia" kommentilla -> Vaikka siis yleisesti uusia ei ole saatavilla, tai niitä ei ole "järkeä" käyttää, kilpaluokat elää ja toimii hyvin. Myös, että luokkiin osallistuvien ajatusmaailma on sen toimivan kaluston saamisessa/laittamisessa, eikä niinkään sen puhtoisen uuden hankinnassa. Ratakilpurit kun ovat aina "projekteja". Uuteen 1400 turbo FIN1400T luokkaan soveltuva Abart500 lienee ainoa rata-auto, jonka saa täysin valmiina tehtaalta.
Esimerkkejä - rataautoluokista Suomessa:
- jokkis. Tämähän on todellinen low entry kansanluokka ja kisat vie osallistuvat mukanaan.. Uusia ei ole, vaikka ei estettä?
- monet Historic sarjat, joiden kalustoille ei enää valmistusta. Toki monet kalustot on täysin uusittuja, jopa retroja
- V1600 ja Xtreme luokat, joissa valtaosa autoista on vanhempia (uusissa liikaa elektroniikkaa, tekniikkaa)
- Formula Ford
V1600 - luokituksessa vaatimuksena, että sarjatuotanto auto vuosimallia 2000 tai uudempia. Käytännössä kuitenkin tarkoittaa, että joskus ollut sarjatuotannossa. Esim Alfa 147 ei enää nykyisin valmisteta
http://www.v1600.com/7Xtreme Race - luokiteltu BMW 325i sedan E36, valmistus lienee jo lopetettu ?
http://www.xtremerace.fi/content/fi/1/91/S%E4%E4nn%F6t.htmlFormulaluokissa tilanne vaihtelee suuresti, mutta esim Suomen ainoassa aktiivisessa Ford luokassa, joutuvat juuri tätä samaa miettimään, kun nykymallien rinnalle/korvaaajaksi tulee uudempia ja nykyautojen valmistus on lopetettu/loppumassa. Tuolla kun nyt uudemmat Duratec autot ovat tulleet rinnalle/syrjäyttäneet jo vuosia sitten vanhemmat Zetec autot, mutta molemmilla ajetaan kilpaa tämänkin vuoden FinRace 2012 sarjassa. Veikkaan, että luokkaa hallinnoiva Formula Ford yhdistys jatkaa nykykäytäntöä - eli kaikki ajavat yleiskilpailusssa, toki omaa sarjaansa.
Englannissa ajetaan edelleen myös Formula Kent autoilla, jotka ovat Zetec autojakin vanhempia (=eikä siis valmistusta ?).
Lisäksi ne monet siivelliset pikkuformulat (ford, nissan jne) - joissa aktiivisena edelleen hyvinkin historic kalustoa.
Uusi 2012 luokiteltu 1600 turbo "eco" Ford
http://www.britishformulaford.co.uk/formula_ford_2012.htmOletuksena siisVastaava toimintamalli saattaisi haluttaessa soveltua myös kartingin pikkuluokkien ja harrastajien toimintaan.
Tosiasiassa näinhän on jo vuosien ajan toimittu. Vain hyvin harvat ovat edellyttäneet uutta r85 moottoria itselleen.
Näistä kommenteistani nyt siis näyttää tulleen puoltavia ajatuksia r85 jatkomahdollisuuksista. Mutta olikohan yllätys
Mutta vakavasti - tässä kun on ollut vuosia tietty "paha mieli" erilaisten luokkien puolesta/vastaan argumentoinnin keveydestä. Myös siitä tarpeettomasta kiivastelusta puolesta/vastaan. Lopulta asia kun yhdistyy - ainakin ulkoisiin silmiin - kaikkien mahdollisten eri luokkien ihmiset ovat niitä "mikroautoilijoita".
Myös KF6 valinnan tehneiden tai luokkaan siirtymistä suunnittevien jatkon mahdollisuuksia pitää kehittää ja varmistaa.
Keskeisenä jatkossa pitäisi olla - mikä on eri luokkien harrastajien todellinen halukkuus, tarve ja määrä. Ja jos näitä todella löytyy, hallinnollisten rakenteiden tulisi järjestää asialle soveltuvat ja tarvittavat mahdollisuukset.
Tässä koko hommelissa kun pitäisi keskittyä varmistamaan mahdollisimman monen mahdollisuudet aloittaa ja jatkaa lajissa:
- "Low entry" taso tarkoittaa vain 1-2 tuhatta euroa, jotta homman saa alkamaan - muuten kustannukset ovat liikaa tavallisille perheille, vaikka halukkuutta muuten olisi
- Jatkossa juniorien perheet "kestävät" n.2-5000€ kulut vuodessa, joka ilmeisesti edustaa hyvinkin nykyisten raket sarjojen kustannuksia. Ymmärrettävä myös tulosten vaikutus kustannuksien nousuun, eli kun/jos intoa, menestystä, onnistumista alkaa näkymään, tavallisenkin perheenkin into ja halu panostukseen lisääntyy.
Myös monien kommenttien elitistinen ja kaupallinen "pohjavire" on hieman harmittanut. Toki eri mieltymykset ja tarpeet, sekä kaupalliset asiat on aina myös huomioitava - mutta ne eivät ole se keskeinen "juttu". Kuskin todellista arvoa kun ei saa lisättyä, vaikka olisi kuinka hienot moottorit, teltat ja peräkärrryt yms .. toki voivat lisätä muutoin viihtyvyyttä tai homman toimivuutta.
Esim jos joku ei halua / pysty työntämään - seurasin 8 vuotta erästä isää joka ei todella pystynyt - aina kyllä löytyy apuvoimia.
Ja jos joku ei halua räplätä itse, aina löytyy halukkaita räplääjiä .. Toki oma räplääminen kannattaa (€) pitkässä juoksussa.
En kyllä näe oikein kaupallisten team telttojen tarvetta <13 vuotiaille kuskeille. Hommanhan kun pitäisi vielä olla vain lapsen kehitysasteen ja iän mukaista opetusta/opettelua, eikä niinkään sitä tuloshakuista tavoitteellista kilpailemista.
Yleisesti ottaen - pitäisi kait sanoa paljon nykyistä vahvemmin ja isompaan ääneen - kaikkien pikkuluokkien tarkoituksena on opettaa kilpailemaan, eikä itseasiassa niinkään vielä kilpailla tuloksista. Tämä viesti kun sanottiin vielä n. 6v sitten lähes jokaisessa ohjaajakokouksessa ja myös käytännössä näkyi esim tuomaroinnin ohjaavassa, opastavassa otteessa ja jopa kaikille osallistuville jaettavien pokaleissa.. Eihän tämä tietystikkään ole kaikki poistunut, mutta ehkä kuitenkin jotenkin opastavana palautuksena joidenkin vanhempien ajatuksiin.. Kerhoistahan tämä viesti kaikui ennen kohtuu kirkkaana.
r85 jatkuminen - Uusi tilanne myös Kauppialle ?Jos siis Raket 85 pysyisi edelleen elinvoimaisena esim seuraavat 5 vuotta, syntymässä uusi tilanne myös Kauppiaille
(=oletuksena tässä, että hyvätasoisia ja arvostettuja r85 sarjoja olemassa ja näihin nykyisen kaltaista kiinnostusta):
Kun uusia moottoreita ei Radnelta saa, mutta valmiin paketin (uusi runko + perusvarma r85 moottori) ostajia edelleen olisi - Kannattaisiko Kauppiaiden ottaa jonkin luotettavan moottorimiehensä avustuksella käytetyt r85 laitteetkin vaihdossa + peruskunnostaa ne, jotta sitten olisi edelleen "helppona pakettina" halukkaille myytävissä ?
Arviolta kaikkien nykyisten karting kauppiaiden oma osaaminen kyllä riittää näiden perustason r85 laitteiden hintaarviointiin. Kultamuniin ei myyjillä liene tarvetta ja ne taitaisivatkin edelleen siirtyä kuten nykymallilla, suoraan ja harrastajien kesken.
Kauppiaat kun ovat tähän asti perustellusti vieroksuneet r85 käytettyjä, koska käytetyissä on aina "riski" ja heille ollut helpointa/riskittömintä tarjota sitä tehdasuutta "laatikko/hyllykonetta".
Toimiva uusi kauppiasmalli voisi olla - luokituksen ja yleiskunnon tarkastus ennen vaihtohinnan määritystä. Myyntikunnostus tarkoittaisi tämän jälkeen 0-1h työtä. Toki vaihtolaitteille voi kunnon ja suoritettujen huoltotoimien mukaisesti määritellä myös laajasti eri hintoja, kuten yleisesti hyväksytty muuallakin esim käytettyjen autojen kaupankäynnissä.
Arviolta liikkeiden hinnoittelu voisi mennä esim - vaihtohyvitys 200-300€. Kunnostettuna 500-1000€, kunnostustyön määrän vaikuttaessa myyntiarvoon eniten. Myyjien vastuukysymykset käytetyissä laitteissa on jo yleisellä tasolla määritelty - eli se normi rehellisyys + hyvä osaaminen edelleen tarvitaan. Yli/alilyöntien osalta --> "kansa kyllä tietää.."
"Helppoa pakettia" hakevalle kohderyhmälle (=tietoa, osaamista vähän) on kuitenkin tärkeintä, että hankittu paketti ja laitteet toimivat, kun sitten ekoja kertoja mennään sinne radalle jne..