Kirjoittaja Aihe: Kestää se  (Luettu 25260 kertaa)

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: FORSSAN RATA AVATAAN VAPPUNA 1.5!!!
« Vastaus #30 : 02.05.2013 17:54 »
Kapinoissa aika-ajot katsottu mittareista ja erissä/finaaleissa järjestys katsottu käsipelillä. Hyvin toiminut mielestäni.

Tais olla 15e toi maksu viimevuonna.

Eilen radalla päristy ensikertaa ja kuuleman mukaan toistakymmentä autokuntaa ollut paikalla. Itse olimme ajamassa Monakossa harkkaa viikonlopun Tuplakisaa varten, vaikka sanonnan mukaan vain lahjattomat treenaa...  :(

Par viikkoo ekoihin kerhokapinoihin. Meillä olisi tuolloin säbäjoukkueen "pakollisia" touhuja, mutta "onneksi" pojan jalat on kuluneen kauden ja pituuskasvun jäljiltä niin sököt, ettei tarvi hetkeen sählyä taas harrastaa. Sählyssä poitsujen joukkue oli toistavuotta perättäin sarjassa neljäs (36 joukkuetta) ja loppuhuipentumassa Oton koivet oli niin heikossa hapessa, että pystyi oikeastaan pelaan vain yli- ja alivoimatilanteet. Koko sählykausi meni penkin alle noiden kipujen vuoksi. Onneksi tauti on kuulemma vain tosi kivulias, ei vakava, ja karttiharrastus antaa mukavasti mahdollisuuksia parannella paikkoja kesän ajan.
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
KERHOKAPINAT UITOLLA HUOMENNA 15.5
« Vastaus #31 : 14.05.2013 17:25 »
Huomenna (keskiviikko 15.5) Uitolla pärähtää, oletko valmis?!?! Eli maankuulut kerhokapinat ovat taas ajankohtaiset. Keli on luvattu komioksi, mutta meteorologin taidoillani/tuurillani ei kannata kauhiasti vieraisiin pöytiin asiasta huudella...  ::)

Länsi-Suomi CUPpi lähestyy (26.5), joten uskoisin osanottajamäärän olevan ennätysmäinen. Oma tiimimme tulee myös paikalle, vaikka huoltajalla hieman taisteluväsymystä onkin havaittavissa; kuskilla kyllä virtaa piisaa. Tässä on nyt reilun viikon sisällä ajettu neljät kisat (2xVammala ja 2xKuopio) plus kolme päivää harkkaa kisaradoilla. Saldokin on on ollut vaihteleva: Monakossa kuivalla ylivoimaisen päivän päätteeksi hylky palotilasta ja sunnuntaina sateella kolmas sija ja täydet nousupisteet. Kuopiossa lauantaina sadekelillä keskeytys toisen pökkäyksestä ja kuivalla kelillä sunnuntaina toinen ja täydet nousupisteet. Erityisen ylpeä olen tuosta Monakon sadekelin kolmossijasta, koska noin vaihtelevalla kelillä olemme aina olleet ihan hukassa säätöinemme. Myös Kuopion toinen sija junnuissa oli sikäli onnistunut, että tuolla ei oltu ajettu metriäkään slikseillä ennen aamun kaasaritestiä ja finaalissa poju kellotti nopeimman junnuajan ja oli enää kympän tutulla radalla ajanutta yleisen kärkeä hitaampi (yhdistetty lähtö, koska yleisiä vähän). Pisteet yleiseen eivät sitten täyttyneet ennen ensimmäistä Karnevaalia, mutta kesää on vielä jäljellä, niinkuin lauluissa sanotaan... 8) Tuonne Kotkan Karnevaaleihin mennään ajamaan junnua, mutta täysin vieras rata tuokin meille on.
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Kapinat kapinoitu, Länsi-Suomi CUP 26.5 Uitolla.
« Vastaus #32 : 16.05.2013 12:59 »
Ennustajaeukoksi minusta ei tosiaan ole: Vaikka keli pysyikin hienona koko Kapinoiden ajan, niin osallistujamäärässä ei ennätystä hätyytelty Länsi-Suomi CUPin Forssan osakilpailun läheisyydestä huolimati. Cadetteja taisi olla 6-7kpl, Microja 3, Raksuja 1 yleinen ja 7-8 junnua +1 KF6 sekä 5-6 yleistä. Yli kaksikymmentä autokuntaa, joten eihän tuo nyt mitenkään huonosti kerhokisaksi ole. Omaan makuuni ajamista olisi saanut olla enempi tai ainakin finaalit pitempiä, mutta toisaalta kouluaamu odotti kulman takana, joten hyvä noinkin.

Oma suorituksemme alkoi huterasti aika-ajojen kuudennella sijalla jarrujen laahatessa. Ekassa erässä kun vielä lähti tulpanhattu paikaltaan, niin finaaliin vasta neljännestä ruudusta. Parhaat kierrosajat 39,5s, joka ihan ok, kun ei olla kansallisten kilpailujen kiertämisen vuoksi ehditty kotiradalla treenata. Finaalissa vain yleisessä ajava ja paalulta lähtenyt kerhokaveri pystyi antamaan tiukan vastuksen ja fiksulla ajamisella esti pojan ohitusyritykset viimeiselle kierrokselle asti. Ohitus tapahtui mutkassa, johon en ole aiemmin nähnyt kenenkään ohittavan saman luokan autolla, joten aina tässä oppii jotain uutta. Poika totesi vain kisan päätteeksi, että Late ei päästänyt muualla ohi ja kakkoseksi en halunnut jäädä.  ;D
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Puolivälin krouvi
« Vastaus #33 : 06.07.2013 12:38 »
Karttikausi on suunnilleen puolivälissä, nousupisteet hankittu ja ekat Karnevaalitkin jo ajettu. Tuloksellisesti kausi on mennyt alun hyvien suoritusten jälkeen jyrkkää alamäkeä rungon vaihtamisen jälkeen. LS Cupin Forssan osakilpailun hitsaustalkoiden opastamana vaihdoimme lennossa tallista löytyneeseen 98-vuotiseen Sergeihin, mutta rungon säätöjä emme osanneet hakea kohdilleen. Gillardin säätäminen tuntuisi olevan kovasti erilainen ja samoja juttuja ei saatu CRG:ssä onnistumaan. Hienoin puoli tuossa Sergeissä oli rungon katkeamattomuus, eikä kolme-neljä kaksipäiväistä kisaa vaatinut hitsausta ollenkaan. Ennenkuulumatonta meille... :)

Monakoon siirrettyihin Vauhtipäiviin päätimme vielä koettaa tuota Gillardia ja hitsasin rungosta LS Cupin jäljiltä jääneet kaksi halkeamaa ja samalla vahvistin lähes puhkikuluneen alapinnan parimetrisellä hitsisaumalla. Monakossa vauhti oli taas kohdallaan ja kaasaritestissä olimme jopa nopeimpia. Siitä eteenpäin päivän tuloksia heikensi mysteerinen moottorin röpöttäminen, joka paheni päivän mittaan useasta kaasarivaihdosta huolimatta. Joka tapauksessa olimme runkoon kovasti tyytyväisiä. Kyseinen runko alkaa kuitenkin olemaan elämänsä ehtoopuolella, koska mm. C-palat ovat useiden hitsaamisien jäljiltä kovasti eriasentoiset ja siten ohjauskulmat oikealle ja vasemmalle käännyttäessä kovasti toisistaan poikkeavat. Samoin poika alkaa olla tuohon lyhennettyyn runkoon turhan isokokoinen (lyhensin tuon itse 950mm pitkäksi rälläkkäköimällä 6cm päärunkoputkista poikki ja hitsaamalla takaisin kasaan). Nyt on sitten "uusi" samanlainen runko työn alla ja se on jo hiekkapuhallettu sekä vahvistehitsattu ohjeitteni perusteella hitsarikaverini toimesta. Tuokin runko oli jo neljästä kohtaa hiushalkeamilla, vaikka on erittäin vähällä käytöllä minissä aikanaan ajettu. Syykin näihin Gillardin katkeamisiin taisi löytyä, kun totesimme alkuperäisten hitsausten olevan MIG-saumoja, jonka TIG-hitsausta suurempi lämpökuormitus haurastuttaa runkoputket hitsisaumojen vierestä. Vaikka tuota nyt kuutisen tuntia hitsattiin ja tehtiin erilaisia vahvistuksia/muutoksia, niin tuskimpa tuo silti ehjänä kovin pitkään kestää. Onhan se sentään Gillard. ;D

Nyt vaan reippaasti leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä...
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Järilänvuoren kerhokisat tänään.
« Vastaus #34 : 10.07.2013 07:45 »
Järilänvuoreen koetamme keretä tänään ajamaan ja paikalla pitäisi olla myös Karnevaalin kärkeä. Sankoin joukoin mukaan siis, niin saadaan hyvät kisat aikaiseksi. Emme ehdi saamaan tuota uutta runkoa illaksi vielä valmiiksi, mutta eiköhän tuo Töysän Karnevaaleihin ennätä.
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: Järilänvuoren kerhokisat tänään!
« Vastaus #35 : 10.07.2013 17:37 »
Työ pirulainen häiritsee harrastuksia, joten haaveeksi jäi Kokemäen kerhokisat osaltamme tällä kertaa. >:(
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Töysän kestotesti
« Vastaus #36 : 22.07.2013 11:32 »
Toiset Karnevaalikilpailut takana ja "uusi" Gillardin runko kesti yllättäen Töysän korkeat kanttarit katkeamatta. Rungon säädöt alkavat hiljakseen löytyä ja perjantain treenipäivän lopuksi mentiin jo huiman nopeita kierrosaikoja sateessa. Tietenkään kilpailuun ei odottamaamme sadetta saatu, joten säätöjen etsintä alkoi alusta. Kolaroinnin edessä poikittain olevaan autoon, mokaanikon aikaansaaman superraskaan ohjauksen ja finaalin jarruputken katkeamisen jäljiltä ei lauantaista jäänyt muistettavaa kuin pojan upea suoritus käynnistämällä itse kolarissa sammunut auto ja ajamalla se maaliin asti. Oli tuossa paikassa jonkinlainen alamäki, mutta en olisi uskonut pari viikkoa yli 11v pojun pystyvän tuohon.

Sunnuntaihin jouduimme siis lähtemään oikeastaan ilman lauantaista kertynyttä kokemusta rungon säädöistä saati rengaspaineista, mutta kierrosajat paranivat erä erältä ja finaalin neljästoista lähtöruutu oli parempi kuin osasin vielä aamulla odottaa. Finaalissakin kierrosaika vielä parani, mutta lähdön nurmikkoajelu pudotti sijoitusta pahasti ja maalissa taisi olla seitsämästoista. Kierrosaikojen perusteella mahdollisuuksia oli selkeästi parempaankin, mutta tärkein, eli rungon säätöihin saaminen, saatiin sentään mukavalle alulle sekä pahimpia lapsenvikoja poistettua.

Toistaiseksi olen tyytyväinen tuon vanhan rungon puuhastelun kanssa vietettyihin työtunteihin, mutta vasta aika näyttää kuinka tuo kestää kasassa.

Pakko vielä tähän loppuun antaa suuret kiitokset kaikille meitä Töysässä selkäruotoni vahingoittumisen johdosta avustaneille kanssakilpailijoille. Erikoiskiitokset Lepän Petrille/Kuortin Matiakselle sekä Aarnin Tommille ja Villelle. Heidän avullaan saimme kilpailla ilman kompromisseja läpi koko tapahtuman.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2013 11:34 kirjoittanut Otso »
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: Töysän kestotesti
« Vastaus #37 : 25.07.2013 11:42 »
Tuossa hieman kuvatuksia hitsuutusoperaatiosta (sellaiset kymmenkunta tuntia TIG-hitsausta/hitsattavien osien sovitusta + koneistukset sorvilla, jyrsimellä ym.).

Etuylityksen lyhennys, Sniperit, C-palojen vahvistukset ja etujäykkäri.


Hitsisaumojen läpikäyntiä.



Vahvistukset penkinrautoihin, takaylityksen lyhennys.


Nyt ensimmäisten ajokokemusten perusteella täytyy C-palojen asentoa vielä muuttaa ja penkinrautoja hieman modata. Etujäykkäri tuntuisi olevan oiva parannus tähän runkoon ainakin tietyille keleille.

"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Kestää se
« Vastaus #38 : 29.08.2013 17:26 »
Jaahans, lähes koko kesä siinä meni penkin alle noin suorituksellisesti, mutta uskon vihdoinkin selättäneemme meitä kiusanneet rungon käyttäytymisongelmat. Kuuden päivän hinkkaaminen kotiradalla sai kellosta pois 0,9s pelkillä rungon säädöillä. Sääli että AM-kisojen aikaan viime sunnuntaina olimme vielä 0,4s nykyistä hitaampia ja sijoitus jäi kuudenneksi lähdön ulosajon jäljiltä. Nykyisillä kierrosajoilla olisi tosissaan pystytty kisaamaan voitosta, mutta kyllähän pääasia on ollut rungon toiminnan/säätämisen oivaltaminen pojalta. Nyt on mokaanikon paljon helpompi toimia, kun kuski pystyy kertomaan auton käyttäytymisen suht tarkkaan. Tulevana viikonloppuna ajamme LS-Cupin Kokemäen osakilpailun ja siellä onkin hyvä verrata vauhtia Karnevaalissa ajamiimme kierrosaikoihin. Puolisen sekkaa oltiin tuolloin kärjestä ja tarvoimme epätoivon suossa puolenvälin huonommalla puolella. Jos keli sallii, niin olisi mukava nähdä saammeko auton toimimaan vihdoin jo tuollakin.

Uusi runko ei ole vielä kertaakaan mennyt poikki, joten näytää se Gillardikin kestävän, kun sitä hieman hipelöi. Tänään tosin viimeksi penkin raudat modattiin rälläkkä-hitsi-systeemillä totaalisesti uusiksi, jotta myös kytkinraksu saadaan mahtumaan kivutta paikoilleen. Starttipelistä en itse kyllä tykkää alkuunkaan, mutta näyttävät nuo kärkikuskit kaikki vaihtaneen tuohon raketin uudempaan versioon, joten pakko tuokin kokeilla on. Samalla saadaan setti taas hetkiseksi menemään minimipainon alle, kunnes poika päättää venyä lisää.  8)
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: Kestää se
« Vastaus #39 : 05.09.2013 09:09 »
Kokemäen LS-cupin kilpailu meni pieleen lähinnä märänkelin ratastuksen (mittari ei toiminut, niin ajoimme liian isolla takasella) ja finaalin rengaspaineiden vuoksi. Edellisen päivän treeneissä kuivalla kuitenkin pääsimme varsin mukavaan vauhtiin. Paras aika 53,00s ajettiin klo 20.30 ja vasemmasta etusesta näkyi kankaat. Kierroksia poika ajoi kolmisen sataa treenipäivän aikana ja kymmenys kymmenykseltä autoa saatiin parannettua rungon säädöillä. Sääli ettei sateella onnistuttu alkuunkaan.
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz


 

Team Laine Verkkokauppa