Alku kesästä ostin uudet YDS renkaat joihin sai tunkea sen liki 2bar painetta. No kolme viikkoa sitten ostin uuden sarjan kun jollain ihmeen tavalla poika oli saanut noi loppumaan. No rengaspaineet tipahti sellaiset reilut puoli baaria renkaissa ja auton säädöt muuttui leveämmäksi. Tasalaatuisuus olisi yksi kiva pointti noissakin.
On alkukesästä radan pitokin hieman eri kun myöhemmin kesällä...
Meillä on pojan ajo sen verran nopeutunut tässä viimeaikoina ihan normaalin ajotaidon kehittymisen myötä, että rengaspaineita on pitänyt laskea suurinpiirtein 0,3bar. Samoilla YDS:llä ajettu nyt ~1000 kierrosta ja ajat jatkavat silti paranemistaan. Uskoisin noissa olevan 400 kierrosta jäljellä, mikäli emme turhaan sulata pintoja pois virheellisillä paineilla.
Miksi renkaiden pitäisi vastata muuta maailmaa, kun naperot eivät saa kuitenkaan kilpailla ulkomailla? Se että jossain on rahaa poltettavaksi asti, ei pitäisi tarkoittaa että meidän pitää tehdä samoin. Rengaskulut pitäisi aloitusluokissa pitää mahdollisimman alhaisina ja tasaväkisinä (YDS on kuluneena lähes yhtä nopea kuin uutena ja olemmekin ajaneet ainakin viidet kilpailut samoilla kumeilla). Lisäksi tuo liukas rengas opettaa parempiin ajolinjoihin, koska väärä ajolinja merkkaa YDS:llä kaasun nostamista, kun taas pitävämpi kumi mahdollistaa väärätkin ajolinjat kaasua nostamatta ja vain kellosta pystyy katsomaan linjojen oikeellisuuden. Tämän voi hyvin katsoa esim. Lavinnon pääsuoran alun mutkissa raksu vs. KF6.
Veikkaisin rengastussäännön takana olevan halun tehdä uudesta R95:sta haluttavampi vaihtoehto ja saada aikaan "luonnollinen poistuma" vanhalle pikkulohkolle. Näin saadaan looginen ketju alkuun, varsinkin kun tuo rengastus tulee tekemään microsta yhtä nopean raksu junnujen kanssa. Tämähän tulee tarkoittamaan rengasmuutoksia myös raksuihin, joissa AKK:n porukka on selvästi pettynyt R95:n vastaanottoon.
Meitä Microjen säännöt eivät kosketa vuosikausiin, mutta kun en osaa pitää sormiani näppikseltä...