Kirjoittaja Aihe: Missä vika vai onko vikaa ollenkaan?  (Luettu 6912 kertaa)

ramise

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 227
Missä vika vai onko vikaa ollenkaan?
« : 16.09.2012 21:39 »
Tiedättehän kun raket85:sta ryypytetään silleen, että otetaan tulppa ja imuäänenvaimennin irti ja laitataan siihen kaasarin laipan päälle käsi ja pyöritetään takarengasta, niin tuntuu sellanen imu kädessä ja bensa alkaa tulla tankista lähemmäs kaasaaria.

Tein tässä remppaa koneelle. Vaihdoin stefat ja männänrenkaan. Avasin lohkot ja vaihdoin stefat silleen sisäkautta, kun on mielestäni helpompaa niin kuin ulkokautta vääntelemällä. Männänrenkaista vaihdoin vain ylemmän ja sitten kaikki kiinni.

Nyt yllä mainitulla tavalla ryypyttäessä ei tunnu imua kädessä vaan voimakas puhallus ulospäin kaasarista. Bensa kyllä tulee tankista kaasariin (ilman sitä kättäkin siinä laipan päällä) ja kun tuuppasin pojjaan radalle, niin ihan helposti lähti käyntiin ja hyvin kulkeekin.

Mistä tuo imun muuttuminen puhallukseksi johtuu ja onko sillä mitään merkitystä??
 
« Viimeksi muokattu: 16.09.2012 22:15 kirjoittanut ramise »

ramise

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 227
Vs: Missä vika vai onko vikaa ollenkaan?
« Vastaus #1 : 17.09.2012 18:33 »
Eipä ole tullut vastauksia... niin... mä ajattelinkin vähän että tää on aika hämärä juttu.

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Missä vika vai onko vikaa ollenkaan?
« Vastaus #2 : 17.09.2012 21:02 »
Eihän koneen impulssireikä ole tukossa tai pakokäyrässä joku tulppa.
Hyvin oudolta kuulostaa, että puhaltaisi imupuolelle.

ramise

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 227
Vs: Missä vika vai onko vikaa ollenkaan?
« Vastaus #3 : 17.09.2012 23:23 »
Ensinnäkin iso kiitos vastauksesta. Tämä asia vaatinee vähän pohdintaa ja yksin se on tylsempää tai ainakin porukassa ideat laukkaa paremmin.

Ei mielestäni ole impulssireikä tukossa,,, mutta eihän sen pitäisi käynnistyäkkään ja kulkea noin hyvin, jos impulssireikä on tukossa vai ??

Totta puhuen mulla alkoi tekemään tätä jo tossa kuukausi sitten, mutta kun kaikki kulki ja toimi  hienosti, niin en asiaa sen enempää ihmetellyt. Aika monet kisat ja treenit on vedetty tässä välissä ja hyvin pelaa vehkeet. Nyt vaan tuli viime lauantaina kaveri kertomaan, että heidän auton raket85 tekee nyt samaa. Niin ajattelin heittää tänne kysymystä asiasta...

Vai liittyisköhän tämä suoraan kaasariin. En tuossa aiemmin maininnut, mutta aika usein tulee tuo kaasarikin avattua ja putsailtua sitä ym. Oiskohan siellä kalvojen kanssa jotain häikkää?... mutta tosiaan ihmettelen sitä, että tämä ongelma ei näy mitenkään auton toiminnassa tai vauhdissa.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2012 23:31 kirjoittanut ramise »

ramise

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 227
Vs: Missä vika vai onko vikaa ollenkaan?
« Vastaus #4 : 17.09.2012 23:44 »
Niin ja voihan se olla ettei tämä liity noihin ekan viestin huoltotoimenpiteisiin millään lailla. Vähän huonosti muistan mitä silloin kuukausi sitten muuta tein kun tämä alkoi... pakoputkia ainakin grillaan säännöllisesti. Voiko siihen liittyä tää homma. Täytyy koittaa toista putkea.

Mut laittakaa vaan ideoita jos jotain päässä välähtää.

Mites tuo putken grillaaminen muuten "oikeaoppisesti" tehdään?

En tiedä olenko tehnyt sitäkään oikein, mutta sinne vaan hiillokselle laitan ja sopivasti pyörittelen ja kun ei savu enää putken sisältä nouse, niin pois tulilta ja jäähtyneenä rassataan sisältä pulloharjavirityksen kanssa ja sitte puhallan paineilmaa sisälle molemmista päistä ja sen jälkeen kuuluu "kling". Tosin yhdestä putkesta pääsi kerran irtoamaan se kartio sieltä putken sisältä... tais päästä liian kuumaksi... tai jotain. Se putki meni paperipinon painoksi tallin nurkkaan.

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Missä vika vai onko vikaa ollenkaan?
« Vastaus #5 : 18.09.2012 07:16 »
Jos kone toimii ja kulkee normaalisti niin suosittelen unohtamaan koko asian,muuten tulee vaan pää kipeäksi kun miettii raksun kummallisuuksia.    ;D
Putken kanssa toimin ihan samoin kuin sinä.

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Missä vika vai onko vikaa ollenkaan?
« Vastaus #6 : 18.09.2012 14:14 »
Mäntäohjatun kaksitahtinen puhaltaa osan kaasuista takaisin. 
Siinä vaiheessa kun mäntä lähtee yläkuolokohdasta takaisinpäin, tapahtuu puhallusta kaasuttimesta ulos.
Ulospuhalluksen huomaa hyvin, kun käytät karttia pukilla ja pienillä kierroksilla painat kaasun pohjaan. Bensasumua pitäisi lentää ainakin 20cm kaasuttimesta ulospäin.
Kaikki karteissa olevat Raket moottorit sekä vanha ica-jr moottorit ovat mäntäohjattuja.

Läppäohjatussa koneessa ulospuhallusta ei pitäisi teoriassa tapahtua. Käytännössä läpät värähtelevät silloin kun niiden pitäisi olla kiinni -> ulospuhallus.
Luisti/syöttölevy ohjatussa koneessa ulospuhallusta tapahtuu pienillä kierroksilla, jos syöttölevyn ajoitus on tarpeeksi suuri (on varmasti kaikissa kart moottoreissa).
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

ramise

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 227
Vs: Missä vika vai onko vikaa ollenkaan?
« Vastaus #7 : 18.09.2012 15:16 »
Kiitos vastauksesta...

... Raket85 = Mäntäohjattu
Eli voisko tuosta tulkita, että kun vaihdoin ylemmän männänrenkaan, niin se puhaltaa sen takia enemmän ulos, kuin ennen männänrenkaan vaihtoa, koska on tiiviimpi?

Toisin sanoen, viitaten tämän aiheen otsikkoon ja edelliseen vastaukseen, vikaa ei ole ollenkaan?
« Viimeksi muokattu: 18.09.2012 15:18 kirjoittanut ramise »


 

Team Laine Verkkokauppa