....ensi vuonna jo Universum arvo
Juuri näin.
Me tönästiin jäällä käyntiin maton päältä, mutta sekin liukastui aika nopsaan lumesta.
junnu-A:hankin saa alavääntöä kun lisää toisen moottorin. Ehkä jo vähän liikaakin...
Bilandin SA250 olisi varmaan jäällä aika peli.
ziiz: Ihan noin hankalaa ICA (ICA-J) koneen kanssa elämä ei ole. Vihdin UniversimChampionship(tm) Historik Formula-A kisoissa koneet laulaa jopa yli 20 000rpm eikä niitä ihan niin vain napsahtele. Periaatteessa ihan mille tahansa 2T koneelle pitkä moottorijarrutus tietää voitelun loppumista (poislukien suoravoidellut), mutta käytännössä jos et ihan tiukimmalla seosruuvilla ajele, niin ei hätää. Noita on harrastelaitteina varsin paljon. Pukilla voi ilmajäähdytteistä käyttää aika pitkäänkin, kuten myös ilmajäähdytteistä moottoripyörää paikallaan. Siksi niissä on isot jäähdytysrivat. Talvikäyttöön joudutkin jopa suojaamaan ajoviimalta, jottei kylmäleikkaa. Pukilla ei muuten moottorin säätöjä juurikaan tehdä, koska vasta ajaessa moottorin kuormitustaso on oikea.
Alaruuvi ( L = Low, yleensä lähempänä konetta) olen säätänyt siten että kone reagoi kaasuun mutkasta ulostullessa herkästi. Yläruuvi (H = high) siten että lakkaa röpöttämästä pisimmän suoran päässä. Ja näihin arvoihin mennään aina rikkaamman kautta, eli lähdet perus-säädöin liikkeelle ja ajat koneen lämpöseksi jonka jälkeen avaat esim alaruuvia vaikka ½ kierrosta. Jos simahti heti, niin koita 1/4
Nyt ajetaan normaalisti rataa ympäri ja tunnustellaan miten kone vastaa kaasuun mutkista (alakierroksilla) kiihdyttäessä. Joka kerran hieman ruuvia kiristäen. Huomaat että liian paljon auki oleva ruuvi prötää/miettii ja kun kiristät niin kokoajan paranee, kunnes ei enää taas vastaakkaan. -> Mentiin liian laihalle. Siitä vähän takaisin kohtaan jossa vielä vastasi + himppu päälle varmuusvaraa. Nyt sama yläruuville. Haetaan se kohta ruuvista kun laukkaa nätisti suoran päähän.
Ruuvit vaikuttaa hieman toisiinsa, eli "nappi" säädöt löytyy kun ruuvisäädöt käy moneen kertaan käpi vuorotellen. Pakko ei ole. Vihdin MM:ssä mulle on hyvin riittänyt "sinnepäin" säädöt aamun warm-up:issa tehdyn sisäänajon vikalla kierroksella, ja silläkin on joutanut sen mihin taidot ja voimat on miehessä riittäneet.
Tosin olen ajanut vesikoneella, joka on (ilmeisesti) paljon anteeksiantavampi, mutta kiekui sekin (ICA) 19 400rpm suoran päähän. ( ekan historik kisan, 3v sitten, Formula-A vesikoneeni otti peräti 20100rpm, muttei sysännyt alhaalta juuri lainkaan) Niin, ja mä en osaa ryypyttää kuin baarissa.
Ei muutakun bensaa tankkiin ja kunnon öljyä riittävästi sekaan, niin ICA-J on versin huoleton peli.
huom: Huoltoasemien 2T öljyt on pääsääntöisesti tehty alle 9000rpm moottoreille.
1.5 sek moottorijarrutusta on jo paljon mille tahansa moottorille.
(paljon oli männän välys?)
koko pääsuora kestää yleensä noin alle 10sek, radasta riippuen