Kirjoittaja Aihe: Kylkiliivit ja kylkivammat  (Luettu 27168 kertaa)

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Kylkiliivit ja kylkivammat
« : 24.11.2012 12:14 »
Moikka.

Kysymys millaiset kylkiliivit nousee yhä uudelleen ja uudelleen esille mm.
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,11628.msg43515.html#msg43515
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,12297.0.html

Viime kesänä tuli painiskeltua 3 kk pojan kylkivamman kanssa ja samassa yhteydessä tuli kerättyä aika paljon tietoa.
Tuli lääkärit, ortopedia ja fysiaterapia tutuksi.

ÄLÄ OSTA MITÄÄN MUITA KYLKILIIVEJÄ KUIN BUMPER!!

Poika ajoi aikaisemmin Bumber (2 kautta Max Jr sekä 1 kausi Max), mutta Bumperit alkoi olla loppu.
Poitsu oli yksin Kevätpäräyksessä ja osti itselleen uudet liivit, Shell Alumium Professional.
Hän kun tekee päätökset ulkonäyn mukaan. Tosin en tiennyt itsekään.

Noissa Shellin liiveissä ja muissakin, joissa on alumiini tai hiilikuitu, tuo kylkeä suojaava on täysin joustamaton, Bumper on lasikuitua joka edes hieman taipuu.
No, pojan kylkivammat alkoi jo tokassa kisassa Oulussa kun kesäkuun alussa oli pitoa.
Mielenkiintoista tietoa että ajaessa kun kylki on todella kipeä, lämppäri on vaikein! Sillä kuulemma huudetaan p..ttä lämppärillä, lähdön jälkeen kisan alun pari kierrosta menee adrenaliinin huumassa, mutta siitä eteenpäin on tuskaa.... Varsinkin pitkät finaalit

Meillä Oulun treeneistä alkaen alkoi 3 kk kierre.

Tässä omalta osalta kerättyä tietoa ja meidän kokemuksia, toivottavasti auttaa jotakuta...

Kylkivammat voi jakaa karkeasti kahteen luokkaan:
1. Kylkiluun murtuma (yleensä hiusmurtuma)
- helpompi, paranemisaika noin 1 kk.
- on yleensä aivan kyljen sivussa
- jos painat kämmenellä ja ulahdat, todennäköinen

2. Lihaskalvon repeämä
- vaikeampi, paranemisaika 2-3 kk, uusiutuu helposti
- on myös usein melko etupuolella (kuten meillä)
- ei vakava tai vaarallinen, ajaa voi heti kun kykenee, mutta on tuskallinen, koska verta tihkuu repeämästä
- erityisesti pitkillä kuskilla (meidän on 186 cm), koska on ajettava hyvin nojallaan taaksepäin, repivät voimat kylkeen käy erityisesti lihaksiin

Kävimme heti alkuun lääkärillä, antoi rutosti kipulääkettä sekä kielsi kuukauteen ajamisen.
Seuraavan yrityskerran jälkeen 1 kk kuluttua kävimme ortopedillä, kertoi kyllä mikä vikana (lihaskalvon repeämä), mutta hoito sama.

Törmäsin onneksi kesällä salilla Raskin Akiin ja sain vankan kokemuksen kautta oivia neuvoja, kiitos Aki

1. Teetätä oman vartalon mukaiset kylkiliivit
- tehdään lasikuidusta, tulee koko vartalon ympärille, "kuppi" siihen kohtaan mikä on kipeä, jotta ei kosketusta kylkeen
- näitä varten on lennetty Tilletin tehtaalle, mutta tekijämiehet osaavat Suomessakin
- meille liivit valoi Jarkko Venäläinen, asuu Koski TL, veloitus oli kohtuullinen 120 e
- teko on varsin yksinkertainen: Elmu-kelmua vartalon ympäri, sitten kuski 1-1,5 h vatsalleen puupökkelä vastaan ja lasikuitua ympärille
(olotila ei hauska tuossa vaiheessa, kuskin pitää olla liikkumatta sekä lasikuitu kovettuessaan polttaa)
- viimeistely sitten itse kotona leikkaamalla oikean kokoiseksi, hiontaa (minä laiskana hiomakoneella)
- reunaan IHK:sta reunakumia, tarranauhaa kiinnittämiseen sekä jesaria ;)
- meidän liiveistä tuli tälläiset
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=474231082594683&set=pb.163347940349667.-2207520000.1353748181&type=3&theater
(minä hienostelin ja kiinnitin vielä tuon jälkeen 3 mm solukumin sisäpintaan).

2. Mene fysioterapeutille
- Aki osasi opastaa hänen kylkivammojensa kanssa painiskeelle ja kartingin vammoihin erikoistuneen Reimarlan fysioterapian Kari Savolaisen pakeille
  (Helsinki Pitäjänmäki on hänen toimipaikkansa)
- veloitus kohtuullinen, eka pitkä käynti 70 e, sitten seuraavat hoitokerrat 50 e.
- osasi heti opastaa, että pitkällä kuljettajalla penkki pystympään (kylkeen kohdistuvat voimat vähenevät!)
- pojan selkäranka oli kuin yhtä puuta, liikkuvuus puuttui selkärangasta (syynä lienee ollut aikaisemman vuodet, rytkytys jääkartingissa, vamma, jne)
  selkärankaa naksuteltiin auki, helpotti heti kyljen kipuun (ryhtiki parani)
- tietysti perinteisiä hoitomuotoja kuten ultraa ja kevyttä hierontaa
- opasti kotihoitoon:


Kisoissa:

  • kivunlievittävää lääkitystä reilusti ajoissa jo aamulla vähintään tunti ennen ajojen alkua
  • kisoissa 10 min ennen lähtöä kylmäkalle kiinni (estää repeämän tihkumisen), sama tultua maaliin
  • kinesioteippiä


Kouvolan vikassa kisassa pääsi sitten ajamaan.
Treeneissäkiin kipulääkettä ajoissa aamulla, 10 min ennen ajoa kylmäkälle ideaalisiteellä kiinni, sama ajon jälkeen.

Tuolla päästiin sunnuntain prefinaaliin asti, sitten töötättiin prefinaalin lähdössä sen verran lujaa takaa, että repesi uudelleen (tosin kuski ei sitä minulle kertonut, mutta osasin aavistella kun ei enää oikein osunut).
Teki isänä muuten melkein yhtä kipeää katsoa poikansa makaavan selällään finaalin jälkeen, kipu oli luja.
Jos olisin tiennyt, että noin kipeä, en olisi laskenut ajamaan, en ollut vain tuon prefinalin jälkeen tajunnut kuinka kipeä.

Onneksi on aikaa koko talvi parantaa...

P.S. Pidempään kartingia harrastanut: Käy fysioterapeutilla!
Lienee sama mikä tahansa autourheilulaji, selkäranka joutuu ottamaan melkoisia rytkyjä vastaan.
Jos kaikki on kunnossa, hyvä, mutta veikkaan, että liikkuvuus...

Varsinkin jos ajat paljon, jääkartingia (erittäin rytkyttävää, isoja heittoja).

Minä käyttäisin myös nuo teinit (pituuskasvun jälkeen), meistä jokaisella keski-ikäisellä lienee ilman moottoriurheiluakin painiskelua selkiemme kanssa?


Kokeneemmat voi täydentää vielä lisää ohjeita!
« Viimeksi muokattu: 24.11.2012 19:34 kirjoittanut SeppoS »

nrg-motorsport

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #1 : 24.11.2012 13:52 »
Pieni tarkennus Seppo:
Kerrohan tarkemmin mitkä bumperit on muovia? Itse en ole sellaisia vielä löytänyt karting-urani aikana.
Tuo mainitsemasi Shell Alu on tosiaan panssariosaltaan alumiinia, Shell Carbon hiilikuitua ja vielä välimalli joka on lasikuitua.
Eli materiaalit täysin samat kuin Bumperissa, Shell liivit tosin n 30-40% halvemmat kuin Bumper.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #2 : 24.11.2012 14:25 »
Bumper:n kylkiliivien ominaisuudet ja materiaalit löytyvät tuolta...
http://www.bengiohst.it

Standard:
http://www.bengiohst.it/?portfolio=bumper-standard

Carbon:
http://www.bengiohst.it/?portfolio=bumper-carbon

Tuolta voi nähdä että molemmissa alimpana on kaksi lasikuitukerrosta ja toisessa päälimmäinen kerros on myös lasikuitua ja tuossa toisessa hiilikuitua.

Bumperit on todettu hyviksi teippaamalla reunat, mutta toki markkinoilta löytyy muitakin hyviä... jopa sellaisia joita ei tarvitse teipata.  :D Tärkeintä on että ne tukee hyvin ja ovat hyvin säädettävissä itselle sopivaksi.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #3 : 24.11.2012 15:23 »
Moi,

olen kyllä Sepon kanssa aivan samaa mieltä, että bumper on ainoa kunnon kylkisuoja. Tähän ovat aika monet muutkin päätyneet viimeistään käytyään kovapitoisilla radoilla kokeilemassa.

En tiedä, mitä teippaaminen tarkoittaa, meidän piti kyllä ekoissa bumpereissa teipata takaosan niittien päälle suoja, ettei hangannut ajohaalareita puhki, mutta muuta teippaamista ei ole tarvittu. Uudessa mallissa, missä on korkea selkätuki, on tuokin asia korjattu. Bengion esitteessä oleva kokotaulukko on ainakin meidän osallamme osunut aivan nappiin.

Seppo varmasti tarkoitti muovilla lasikuitua, muovia se on lasikuitukin. En usko, että sen ulkopinnan tulee joustaakaan, bengion hienous on kylkikaaren muotoilu, se jakaa kuorman tasaisesti. Myös solukumi, mitä he käyttävät, on ainutlaatuisen tiivistä, yritin tehdä Etolan solukumista pehmustetta, on kuin styroxia bumperiin verrattuna.


SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #4 : 24.11.2012 20:04 »
Nysse on oikeessa, ei Bumperia ole muovia vaan lasikuitua.
En tiedä, tuo joustavuus, istuvuus vai tiheä solumuovi niistä tekee toimivan
Ja sanoisin, että perinteinen ilman hiilukuitua on parempi.

Jokainen tekee päätökset itse.

P.S. Meiltä voi ostaa kaksi kisaa ajatut Shell Aluminum Professional kylkiliivit, koko L, hinta 50 e.
Jos uskoo kylkiensä kestävän ;)

Roiko

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 38
  • Taittuu, ei taitu, taittuu...
  • Kotirata: Huhmari Ylivieska
  • Moottorimerkki: Raket 120
  • Runkomerkki: BRM WK1
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #5 : 24.11.2012 21:33 »
Nysse on oikeessa, ei Bumperia ole muovia vaan lasikuitua.
En tiedä, tuo joustavuus, istuvuus vai tiheä solumuovi niistä tekee toimivan
Ja sanoisin, että perinteinen ilman hiilukuitua on parempi.

Jokainen tekee päätökset itse.

P.S. Meiltä voi ostaa kaksi kisaa ajatut Shell Aluminum Professional kylkiliivit, koko L, hinta 50 e.
Jos uskoo kylkiensä kestävän ;)

tuen kyl seppoa tuosa että perinteinen on parempi kuin hiilikuitu perinteiseen karting käyttöön, Lasikuidun kans paljon pelanneella voi kyl olla ihan varma että lasikuitu on parempi kyljille kuin hiilikuitu, tosiaan kun lasikuitu on joustavaa ja hiilikuitu ei sen sijaan jousta juuri nimeks ( lujenpaa kuin teräs). en voi kyl kyl mitenkään kokemuksella väittää kun ihtelläki hakusessa hyvät kylkiliivit mut molemmat materiaalit tuttuja eri merkeissä. kiitokset seppolle kokemuksen jakamisesta ja opettavasta esimerkistä!
Ehkäpä parasta mitä voi tehdä housut jalassa?!

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #6 : 26.11.2012 21:35 »

Tähän kylki/selkä soppaan heitän lusikan oman tarinani osalta.
Tämä ei ole niinkään kylkivammoista, jotka lienevät kartingin "ammattitauti", vaan työperäisen selkävamman kuntoutumisesta karting harrastuksen myötä.

80-luvun lopun ja aina 90-luvun puolivälin tienoille tuli työskenneltyä isossa tehtaassa, tarkemmin leipomossa. Työhön kuului nostamista, kääntämistä, työntämistä, veivaamista ja pyörittämistä isojen koneiden ja kuljettimien ääressä. Viimeiset vuodet jopa käsin taikinapallukoita vääntäen. Tästä pysyväksi muistoksi jäi kuluma ylärankaan, joka noin kerran kolmessa kuukaudessa viimeistään vetäsi meikäläisen selän niin jumiin ettei pää kääntynyt milliäkään.
Lääkäreissä sekä röntgeneissä tuli rampattua niin että luulin jo pian loistavani pimeässä kuin tulikärpänen. Sain tyrannosaurukselle tarkoitetuja relaxantteja ja ohjeet napsia niitä ja venytellä kun niskat lyö jumiin. Relaxantit oli muuten jees, mutta niiden napsiminen nosti kivun selästä päähän ja toiseen potenssiin, joten nekään eivät olleet ratkaisu.
90-luvun lopulla sain sitten ensimmäisen kosketuksen mikro-autoihin. Siis sisärata pöristelyyn. Niillä tuli ajeltua kasvavissa määrin ja jossain vaiheessa elävä legenda, karting ratojen virtuoosi J.Fokin sai myytyä minulle ja parille kaverilleni Raket120 moottorinen kilpa-kartin. Kyseisellä laitteella ajeltiin silmät soikeina melkein joka päivä, kunnes koko porukalla meni kyljet. Yllätys!  ::) Tilletin kylkiliivit tuli hankittua ja radalle kärsi mennä vasta 6 viikon jälkeen kun kyljet olivat parantuneet.
Takas selkään: Kyseinen vamma saattoi vihlaista milloin tahansa: Aamulla sängystä nousteessa, suihkussa, kävellessä, istuessa.. jne.. yhteistä kuitenkin oli että vihlaisusta noin 5-8h kuluttua selkä oli umpijumissa seuraavat 2 viikkoa.
Kävi kerran niin että vihlaisu sattui 2h ennen karting kisaa. Sovittiin niin että ajan ekan lähdön, jottei selkä ehdi vielä vetää jumiin.  Lähtöruudussa tuntui jo tuttu kiristys selässä, mutta illalla peittoa korvalle vetäessä havaitsin että vaiva ei tullutkaan. Pari seuraavaa kertaa vihlaisun tuntuessa hankkiuduin aina heti jollain konstilla lähimmän karting radan kalustoa puikottamaan jos omaa kalustoa ei ennättänyt radalle saamaan.
Selvästi näytti siltä että karting auttaa vammaani. Tohkeissani tästä lääkärille kertomaan seuraavassa tapaamisessa, joka kielsi ehdottomasti moisen harrastuksen selälle riskialttiina touhuna.
Jatkoin kuitenkin ja siirryin jopa tehokkaampaan luokkaan (TAG) pitävämmille renkaille vuodelle 2003. Vuoden 2007 jälkeen ei selän täydellistä jumiutumista ole tapahtunut kertaakaan, vaikka lopetin aktiiviajamisen jo 2009. Lääkäreillä ei ollut tähän selitystä, mutta kaikki ovat tyytyväisiä että vaiva katosi nähtävästi pysyvästi. (kopKop)
Mitä tästä opimme: Tuskin mitään, muutakun sen että näitä asioita ei voi yleistää. Vaivat ovat yksilöllisiä ja se mikä saattaa tehdä toiselle hallaa, saattaa olla toiselle parantavaa toimintaa.

Kylkiliiveistä sen verran että samoilla Tilletin liiveillä olen ajanut v 2000 -> eteenpäin. Kartilla kelattua metrimäärää vai vain arvailla kun parhaimmillaan tuli ajettua kahta luokkaa ja neljää sarjaa saman kauden aikana. Plus talvet sisällä omalla autolla pitävin renkain.  ;D
Yhden kerran meni Tilleteillä kylki v 2008 kun rispaantunut kaasuvaijeri ei palautunutkaan ruutulipun jälkeen Lahdessa, eikä ylikuumenneet CRG:n Ven04 jarrut enää kestäneet rasitusta. Lähtösuoran päästä 16800rpm Leopardilla(TAG) taulussa sivuluisussa siihen valliin ja ylös mainoksiin asti. Eli vauhtia yli 110kmh, mutta sain pienesti käännettyä linjaa viistoksi, samalla kun väistin maaliin edelläni ykkösenä saapunutta autourheilun monitaituria Vuorisen Jania. Tällin kovuudesta kertoo se että puola repesi irti koneesta ja tankin kiinnitysmutteri tankista. Miehestä ilmat pihalle ja runko lievästi "salmiakille".
Tilleteissä ei mielestäni ole muuta vikaa, kuin että huolimattomasti päälle laitettuna saattaa nousta ilkeesti kainaloa kihnuttamaan.

Ilman minkään näköisiä kylkiliivejä ei millään kartilla pitäisi kenenkään lähteä radalle. (no, ehkä sisäratojen vuokra-autoilla, vaikka kyllä niilläkin kyljet rikki saa). Uuden kyljettajan ajovarustepakettiin kuuluu kypärän lisäksi ehdottomasti kylkiliivit.

Tuohon SeppoS:n tarinaan omasta mielestäni en itse päästäisi jälkikasvuani, kaveriani, naapuritiimin mekaanikkoa tai edes oman tiimini kuskia kylkivammaisena kisaan, enkä varsinkaan kipulääkkeiden vaikutuksen alaisena. (tosin K-30 tiimissä on kaikki sekaisin aina jo muutenkin. ;D )
Mikään kisa tai kausi ei ole terveyden arvoinen. (tiedän, joskus ei kuskia saa pysymään millään pois radalta  ::) )

Kyljet ensin kunnolla terveeksi ja sitten taas ajamaan.  :D
Kipu on kropan huuto sille että kaikki ei ole kunnossa.
Homman Pitää Olla Hauskaa

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #7 : 27.11.2012 00:47 »
Moi,

Kaikki joissa on sisäpuolella ohut pehmuste ja kova kuori on hyviä, kunhan niitä käyttää oikein. Pehmusteen pitää olla ohut ja riittävän tukeva, muuten tulee "iskumatkaa" liikaa. Olen nähnyt paljon kylkiliivin käyttäjiä, joissa liivit on aivan liian alhaalla, roikkuvat lähes lantion tasolla. Toinen iso ongelma on liian iso penkki.
Penkkiä voi myös jonkin verran muovailla kuumailmalla jos se painaa jostain kohtaa.
Jotkut käyttää penkin kiinnityksessä  ja jäykkäreissä paksuja  muoviprikkoja, jotka on huomattavasti korkeammat kuin alumiiniset.

Eli, oikein käytetty kovakylkiset liivit, sopiva penkki ja matalat asennusprikat.

Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Kaasupoljin

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 44
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #8 : 28.11.2012 18:40 »
Suosittelen myös lämpimästi noita Bumperin liivejä. Ajelin pari ensimmäistä kauttani (85cc) Tilletin ohuilla liiveillä, joiden kanssa ei silloin ollut mitään ongelmaa. Isompiin luokkiin siirtyessä tuli hankittua nuo Bumperit ja käytössä ovat vieläkin vaikka ikää niillä tosiaan on jo useampi vuosi. Ikinä ei ole ollut kylkien kanssa mitään ongelmaa eikä liivejä ole tarvinnut koskaan mistään teippailla. Ehkä hieman hiostavat nuo ovat, mutta niin luulisi kaikkien vähänkään tyköistuvien liivien olevan.  :P Seuraavat liivit jotka ostan ovat varmasti Bumperit ja jätän suosiolla kaikenmaailman alumiinit ja hiilikuidut kaupan hyllylle.  :)
Power is nothing without control

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #9 : 28.11.2012 22:42 »
2 kesää nyt oon ajellu eikä onneksi oo tullut näitä vaivoja vaikka ei liivejä ole ollut. Toki ne pitäis kyllä hankkia niin säästyis turhilta vammoilta. Pari kertaa on kyllä jostain kanttarista tjsp napsauttanut kylkeen. Esim toijalassa taisin sateella luistella 2 kertaa peräkkäisillä kierroksilla pääsuoralle aukeavan ulostulon leveäksi. Ei onneksi käynyt mitään.
Penkki mulla on kyllä aika sopivan kokoinen, että olisiko sillä vaikutusta. Sadekamat päällä tekee jo tiukkaa istua.  ;D No tietääpähän nyt kun niitä liivejä joskus hommailee, että niissä on oikeesti eroja.  :)

Kaasupoljin

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 44
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #10 : 29.11.2012 07:14 »
2 kesää nyt oon ajellu eikä onneksi oo tullut näitä vaivoja vaikka ei liivejä ole ollut. Toki ne pitäis kyllä hankkia niin säästyis turhilta vammoilta. Pari kertaa on kyllä jostain kanttarista tjsp napsauttanut kylkeen. Esim toijalassa taisin sateella luistella 2 kertaa peräkkäisillä kierroksilla pääsuoralle aukeavan ulostulon leveäksi. Ei onneksi käynyt mitään.
Penkki mulla on kyllä aika sopivan kokoinen, että olisiko sillä vaikutusta. Sadekamat päällä tekee jo tiukkaa istua.  ;D No tietääpähän nyt kun niitä liivejä joskus hommailee, että niissä on oikeesti eroja.  :)

Kannattaa ehdottomasti hankkia ja nopeasti! Vaikka vielä ei olisikaan mitään käynyt niin sittenkun käy niin voi käydä pahastikin. Niin pieni hinta kuitenkin varusteesta joka on ns "pakollinen" kartingissa. Penkki pitääkin olla napakka, mutta se ei silti auta sitten kun oikeasti sattuu ja tapahtuu. Vähän saman kun ostaa sen halvimman kypärän ja ajelee onnellisena miettien ettei vielä ole koskaan mitään käynyt.. sittenkun käy niin...
« Viimeksi muokattu: 29.11.2012 07:17 kirjoittanut Kaasupoljin »
Power is nothing without control

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #11 : 29.11.2012 17:14 »
2 kesää nyt oon ajellu eikä onneksi oo tullut näitä vaivoja vaikka ei liivejä ole ollut. Toki ne pitäis kyllä hankkia niin säästyis turhilta vammoilta. Pari kertaa on kyllä jostain kanttarista tjsp napsauttanut kylkeen. Esim toijalassa taisin sateella luistella 2 kertaa peräkkäisillä kierroksilla pääsuoralle aukeavan ulostulon leveäksi. Ei onneksi käynyt mitään.
Penkki mulla on kyllä aika sopivan kokoinen, että olisiko sillä vaikutusta. Sadekamat päällä tekee jo tiukkaa istua.  ;D No tietääpähän nyt kun niitä liivejä joskus hommailee, että niissä on oikeesti eroja.  :)

Itse 2011 kauden alkajaisiksi kurvasin Vihdissä omatekemillä (betoniämpäri, telttapatja, jeesuteippiä ja minnarin nauhat) kylkiliiveillä kaksi kylkiluuta poikki. Siinä meni koko kesän ajelut kuralle, ja ilmeisesti vastaisuudessa hajoaa kylki helpommin. Kun vain olisin ollut viisaampi ja hommannut heti alkuun kunnon liivit, niin olisi tältäkin vaivalta välttynyt.
Vauhti pidentää aikaa!

Tuninki

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 27
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #12 : 30.11.2012 14:03 »
Sama homma kuin edellisellä. Aloitin TAG -laitteella ajamisen 2009 ja arvelin että pärjään betoniämpäri -kylkisuojilla. Ensimmäisessä Vihdin kisassa teloin kyljen siihen kuntoon että vaivasi koko kesän. Pakko oli kuitenkin ajaa vaikka vedet silmissä ja mutkat hengittämättä läpi..

Seuraavana talvena parantelin kyljen kuntoon ja hommasin vähän käytetyt Bumberin liivit. Sen jälkeen ei ole kertaakaan ollut minkäänlaisia kylkivaivoja. Haalarit kului tänä kesänä selästä puhki, joten täytyy kokeilla tuota reunojen teippaamista jos uudet haalarit pysyis paremmin ehjänä.

-Japé-

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #13 : 10.03.2013 12:40 »
Kukas noita bengio bumpereita myy Suomessa ja mikä on hinta? Vai pitääkö tilata sovittamatta suoraan Italiasta tai hakea sieltä?

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #14 : 10.03.2013 14:35 »

-Japé-

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #15 : 10.03.2013 16:01 »
Kiitos. Onko tuo bumper plus muutoin sama kuin bumper standard, mutta korkealla selkä suojalla, vai onko se pelkkä selkäsuoja? Minkähän pituiselle kuljettajalle tuo korkea selkäsuoja on tarkoitettu?

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #16 : 10.03.2013 16:06 »
Moi,

plussa on muuten sama kuin tavallinen, mutta korkealla selkäosan pehmusteella. Meillä ainakin pidetty malli.

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #17 : 09.05.2013 11:05 »
lainataan vähän topiccia kun asia sitä sivuaa ja tietoa tuntuu olevan nihkeästi saatavilla haku toimintoa käyttämällä,eli sain kyljen kipiäksi tiistaina kun kävin huristelemassa ja kylkihän kipeytyi selänpuolelta ja liivin alareunan kohdalta eli kylkiluu jutusta ei ole kyse.miten mestarit säätää liivinsä..jätättekö liivistä näkyviin paljonkin esim penkin yläreunasta vai säädetäänkö tasan penkin kanssa vai ovatko nämä yleensäkkin ottaen tapauskohtasia juttuja.mulla käytössä sparcon kovat liivit ja liivin yläreuna oli noin 2-3cm penkinreunan yläpuolella ja "kilvet" ehkä säädetty turhan paljon etupuolelle,liivin istuvuus ei ehkä muutenkaan ole paras mahdollinen..koko on ok mutta ainakin tuntuu siltä että joskus tuppaavat nousemaan autoon istuessa ylemmäs kun on ollut tarkotus mutta käytän liiviä ajohaalarin sisäpuolella niin asiaa on hankala todeta ja kun on radalle menossa niin siinä tohinassa sitä ei malta jäädä sen tarkemmin tsekkailemaan (olis ehkä pitänyt) tilletin r4 näyttää suojaukseltaan melko laajalta onko tuosta kellään kokemuksia ja tietoa mistä tuon liivin vois lunastaa itselle.

vjvesa

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #18 : 09.06.2013 19:09 »
Tämän topikin jutut olisi kannattanut ottaa vakavasti. Olin itse ajamassa ensimmäistä kertaa sitten nuoruusvuosien (n.15 vuoteen) paikallisen kerhon autolla ja lopputuloksena oli murtunut kylkiluu. Penkki oli hieman liian iso, eikä käytössäni ollut liivejä. Törmäilyä tai muuta osumaa ei tullut, vaan murtuma tuli n.20-30min ajon seurauksena. Jos sitten ensi kesänä uudestaan, viisastuneena.

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #19 : 10.06.2013 18:00 »
SpeedFun Oulussa myy Bumberin kopio- liiviä. Hinta tais olla 139 €, ja toimii täysin samalla tavalla. Meillä poika on vetänyt kyseisellä Shell-liivillä neljä kisaa Rotax-junnua, eikä kertaakaan ongelmia kylkien kanssa.

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #20 : 10.06.2013 18:37 »
Kuten jossain kohtaa ketjussa kirjoitin,

P.S. Meiltä voi ostaa kaksi kisaa ajatut Shell Aluminum Professional kylkiliivit, koko L.

JOS tosiaan uskoo noihin Shellin liiveihin Bumperien sijasta, voi tulla hakemaan pois 30 e.
RMC Oulu takana ILMAN kylkivammoja.

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Kylkiliivit ja kylkivammat
« Vastaus #21 : 14.07.2013 23:51 »
Kellään kokemuksia / tietoo näistä läpysköistä ?

https://www.tillett.co.uk/shop/exd-ribcage.asp?id=25
Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.


 

Team Laine Verkkokauppa