Kirjoittaja Aihe: Hyvä niskatuki?  (Luettu 42206 kertaa)

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #30 : 04.12.2012 23:13 »
Hyvä video. Tuossa näkee myös kartingille tyypillisen vammamekanismin, eli hyperekstensio ja -fleksio, ja mikä toi sivuttaisvenytys nyt nimeltään onkaan. Eli siis suomeksi niskan retkahdus eri suuntiin, johtuen kartin törmäämisestä tai siihen törmäävistä karteista.

Motocrossissa tullaan aika usein pää edeltä maahan, ja siitä myös tuossa ortopedin artikkelissa puhutaan ja siihen viitataan rodeokuvilla (käsillä suojaaminen jne).  Puhutaan paljon myös suoraan päälaelleen putoamisesta, jota harvoin tapahtuu edes kartin kaatuessa.  Kartingissa myös aika harvoin hypitään portaikossa.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #31 : 04.12.2012 23:26 »
Ihan uteliaisuutta: kuka on saanut Suomessa vakavan niskavamman kartingissa ja koska?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #32 : 04.12.2012 23:39 »
Riippuu kai siitäkin mitä pitää vakavana.  Viime kesänä fosarissa Malmilla yksi kuski oli niskan retkahdusvamman takia yön yli sairaalassa tarkkailussa ja sen jälkeen puolisen kesää toipilaana.  Viikkoon ei saanut nostettua päätä auttamatta kädellä jne.  Ei toki mitään halvaantumiseen verrattuna.

Topicin keskustelun hengessä esitän vastakysymyksen: moniko karting-kuljettaja on Suomessa vammautunut edes lievästi niskatuen takia?   ;)

« Viimeksi muokattu: 04.12.2012 23:45 kirjoittanut astro »

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #33 : 05.12.2012 00:13 »
Viime kesänä nähty pahin kartingin onnettomuus oli sellainen, josta sen nähneet arvioivat, että niskatukea käyttävältä olisi lähtenyt henki. Onneksi tätä ei jouduttu tosiasiassa tutkimaan. Pahin meidän sarjassamme tullut vamma oli käden murtuminen, jonka estämiseksi olisi kartissa pitänyt olla umpinainen ohjaamo.

Ihan yksiselitteisiä kaikki turvavarustekysymykset nyt vaan eivät ole kaikissa tilanteissa. Sen sijaan kypärän rooli on yleensä kiistaton.

Olemme pohtineet tätä paljon itseäni kokeneempien autourheiluihmisten kanssa, eikä aukotonta näkemystä ole kartingin niskatuista saatu. Jokainen tietenkin päättää osaltaan, miten niihin suhtautuu. Turvavöihin en niskatukia rinnastaisi, kypärän kyllä.

Lopultakin ainoa varmasti turvallinen tapa harrastaa moottoriurheilua on olla harrastamatta sitä lainkaan.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

HM

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #34 : 05.12.2012 08:48 »
Fakta 1. Ainoa CIK-FIA Approved niskatuki on selän "patilla" oleva pehmeä niskatuki. Tämän on myöskin ehdottomasti paras vaihtoehto pienelle kuskille tukemaan hentoa niskaa kypärän painolta.

Fakta 2. Yhdestäkään kovasta niskatuesta EI ole olemassa (jukaistu) mitään virallista tutkimustulosta Karting käytöstä. Tutkimusmenetelmiä on kyllä olemassa, aivan kuten autopuolen Hans niskatuelle jolle on määritetty tarkat standardit kestävyyden ja murtumisen osalta. Autossahan etuna/haittana on se että kuljettajan vartalo on sidottu vöillä penkkiin jolloin kallonpohjan vammat ovat yleisin vammautumis syy.

Olen useana vuonna kysynyt asiasta Leatt;in edustajilta Autosportin messuilla, mutta heillä ei vieläkään ole mitään näyttöä että tämä Motocrossiin suunniteltu niskatuki toimisi Karting käytössä tyypillisissä kolareissa. Pari vuotta takaperin Leatt lisäsi pienen lipan Crossi tukeensa ja julisti että nyt heillä on erityisesti Kartingiin suunniteltu tuki, mutta asiasta tarkemmin tehtaan edustajan kanssa keskustellessa hän ei pystynyt edes kertomaan mitä tuo lippa lopulta auttaa.

Motrocrossissahan tyypillinen onnettomuus on törmääninen ja äkkipysähdys josta seurauksena kuljettajan lentäminen pää edellä tangon ylitse jolloin näistä kovista niskasuojista on taatusti hyötyä. Näissä kahdessa laijssa nuo onnettomuudet ja loukkaantumiset ovat kyllä pääsäänöisesti aivan erilaiset. No poikkeuksiakin on, esimerkiksi meidän kuski lensi viimevuonna kolarissa korkealle ilmaan ja tuli pää/olkapää edellä asvalttiin, seurauksena lapaluu ja solisluu vamma. Solisluu siis hajosi tässäkin tapauksessa ja ilman kovaa tukea, olisi toki voinut säästyä ehjänä tuen kanssa.

Fakta 3. Huomattavan monella kuljettajalla kova niskatuki on aivan väärin säädetty, ostettu ilmeisesti nettikaupasta vailla kunnollisia suomenkielisiä käyttöohjeita. Tai sitten ei vain yksinkertaisesti ohjeita ole viitsitty lukea....

Fakta 4. Kova niskatuki on ennenkaikkea hyvää bisnestä, valmiille tuotteelle on löydetty Karting kuskeista uusi asiakaskunta.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2012 09:58 kirjoittanut HM »

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #35 : 05.12.2012 09:08 »
Viime kesänä nähty pahin kartingin onnettomuus oli sellainen, josta sen nähneet arvioivat, että niskatukea käyttävältä olisi lähtenyt henki.

Mielenkiintoista. Kerro toki lisää.

FINN MOTORSPORT

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 0
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #36 : 05.12.2012 10:37 »
Tässäpä vielä videopätkää viime kesältä. Tämän startin jälkeen oli ainakin cadettiympyröissä juttua noista niskatuista ja aika moni taisi tuen hommatakin...

http://www.youtube.com/watch?v=yP-iCurpmDo




Hei,

tässä tilanteessa Leatt toimi ja oli oikein säädettykin. Myös kylkiliivitkin olivat kuljettajalla käytössä  ;)  ei onneksi tullut tilanteesta naarmuakaan!

Kiitos Team Laineen Markolle Leatt kaupoista  :)

terv. Kuljettajan Isä

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #37 : 05.12.2012 10:40 »


Mielenkiintoista. Kerro toki lisää.
[/quote]

Kysele SM-puolen kavereilta.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

timjoo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #38 : 05.12.2012 10:52 »
Fakta 3. Huomattavan monella kuljettajalla kova niskatuki on aivan väärin säädetty, ostettu ilmeisesti nettikaupasta vailla kunnollisia suomenkielisiä käyttöohjeita. Tai sitten ei vain yksinkertaisesti ohjeita ole viitsitty lukea....

Miten se pitäisi säätää?

Ainakaan meillä ei yhdellekään junnulle sovi noi pehmeät suojat, koska ne nostavat kypärää ylöspäin liikaa. Leatt säädettynä minimiin toimii hyvin nykyisen kypärän kanssa ja mikä parasta ei kuskin kanssa tarvitse taistella sen käytöstä.

t.Masa

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #39 : 05.12.2012 11:01 »

Hei,

tässä tilanteessa Leatt toimi ja oli oikein säädettykin. Myös kylkiliivitkin olivat kuljettajalla käytössä  ;)  ei onneksi tullut tilanteesta naarmuakaan!

Kiitos Team Laineen Markolle Leatt kaupoista  :)

terv. Kuljettajan Isä

Onneksi oli suoja. :) Meilläkin muuten "koeponnistettiin" niskatuki kesällä Bemskin tiistaiturnauksessa.  :-\ Poika ohitti ulko kautta siinä etukaarteessa kaveria, joka ei huomannut meidän jantteria vaan jatkoi normi ajolinjaa ulkoreunaan. Kylkikosketus ja poitsu rakettina tangentin suuntaan, eli täydestä vauhdista rengaskasaa päin. Sen verran kova tälli oli että nenästä aukesi verihanat, raidetanko tuhannen mutkalle ja kypärä meni vaihtoon (löi rattiin). Mutta niskakipuja ei tullut.  :)
- MarkoV

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #40 : 05.12.2012 12:33 »
Olen useana vuonna kysynyt asiasta Leatt;in edustajilta Autosportin messuilla, mutta heillä ei vieläkään ole mitään näyttöä että tämä Motocrossiin suunniteltu niskatuki toimisi Karting käytössä tyypillisissä kolareissa. Pari vuotta takaperin Leatt lisäsi pienen lipan Crossi tukeensa ja julisti että nyt heillä on erityisesti Kartingiin suunniteltu tuki, mutta asiasta tarkemmin tehtaan edustajan kanssa keskustellessa hän ei pystynyt edes kertomaan mitä tuo lippa lopulta auttaa.

Ensinnäkin mikähän tuo lippa mahtaa olla? Kuten olen monet kerrat todennut, Karting-mallin niskaosa on korkeampi kuin MP-käyttöön tarkoitettu malli, mutta muuten se on samanlainen muotoilultaan ja säädöiltään kuin Club-malli. Nykyisinhän tuosta MP-mallista on jo kolmas erilainen versio myynnissä, joten se on huomattavan erilainen kuin Moto-Kart.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #41 : 06.12.2012 17:27 »
Meillä vanhempi kuski siirtyi kesällä Crosskarttiin, niissä kuski istuu 6-p vöissä turvakaarien sisällä. Huoltajalla ei enää hermostuta kuskin puolesta niin paljoa. Liian monta läheltä piti tilannetta oli 8 vuoden aikana, niin että harkitsin jo ettei pikkuveli aja kilpaa ollenkaan.

Tämä nuorempi kuski ajaa Cadetilla ja ensi vuonna voi ajaa jo kisoja. Jos sitten innostuu siitä, olen päättänyt hankkia Saksan mallisen penkin autoon. Saksalaiset on tutkineet järjestelmällisesti aiheutuneita onnettomuuksia ja päätyneet junnukuskeilla pakolliseen korkeaan selkänojan ja rintapanssariin. Lisäksi suositellaan kokonpainuvaa rattiakselia (lisälaite ratin alle).

Offenbachin messuilla oli videoita kolaritestauksista. On rajun näköistä kun näytetään hidastettuna miten kuski lentelee törmäyksissä, onneksi äiti ei noita näe.

Tämä korkea selkänoja suojaa niskaa tyypillisemmältä cadet kolarilta; peräänajolta. Muutaman peräänajon olen myös nähnyt jossa auto kiipeää suoraan kuskin niskaan tai mennään perä edellä rengaskasaan. Olen kokeillut myös kovia niskatukia, mutta ne ei meinaa mahtua näille Cadettikuskeille. Näistä penkeistä oli puhetta silloin, kun tulivat Saksassa pakollisiksi (2004). Moitittiin rumiksi ja arveltiin että katkaisevat kuskin ympäriajossa. Vähän samalla tavalla kun topicissa puhutaan kovista niskatuista. Uskon silti että hyöty on merkittävä.
Viime reissulla Italiassa oli Saksalaisia junnukuskeja ajamassa, sanoivat ettei enää antaisi lasten ajaa ilman näitä penkkejä.

Nämä penkit on DMBS:n luokittelemia (Saksan AKK) ja hinta haarukka 230-500 euroa. Kalleimmat on Recaron ja TR K (Team Rosberg) valmistamia, edullisemmat HVT:n tekemiä. Katsotaan lähteekö nämä yleistymään täällä Härmässä.

http://www.tr-karting.de/index.php?page_id=8
« Viimeksi muokattu: 06.12.2012 17:45 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

MM

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #42 : 06.12.2012 21:11 »
Penkin käyttäminen kisoissa vaatii sääntömuutoksen. 9.2.1. Kartin mitat ja säännöt: Kartin maksimi korkeus 650 mm. Siinä olisi lajiryhmälle pohdittavaa.

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #43 : 06.12.2012 21:40 »
Penkin käyttäminen kisoissa vaatii sääntömuutoksen. 9.2.1. Kartin mitat ja säännöt: Kartin maksimi korkeus 650 mm. Siinä olisi lajiryhmälle pohdittavaa.
ilman muuta ??? eikai kellään voi olla noin yksinkertaista turvallisuutta lisäävää asiaa vastaan??
äänestän ehdottomasti puolesta :)
pari sekuntia liikaa...:D

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #44 : 07.12.2012 00:33 »
Olisihan tuota turvallisuudessa kehitettävää huimasti, tässä muutamia asioita pohdittavaksi:

Rollbarit tai crosskart- umpiohjaamo suojaisi valtavasti nykyistä enemmän, suojat renkaiden ympärille niin ei kimpoa ympäri. Turvavyöt. Tulenkestävä ajoasu, nykyiset on pahimmillaan lähonnä langaksi kehrättyä muovia. Vahvistetut ohjauslaitteet. Kaksipiirijarrut, miksei jopa abs?
 
Niskasuoja tai rallin tapaan sivusuojattu korkea penkki ja hans, polvi- ja kyynärpääsuojat, selkä/kylki/rintapanssari, jäykemmät ja edestä hiilikuitu/muovisuojatut hanskat. Turvakengät, säärisuojat.

 Maksiminopeuden rajoittaminen luokittain vaikka joko keski- tai huippunopeudesta. Tönimisestä tai pienestäkin ajotaparikeestä suora hylkäys mustalla lipulla.

Tätä listaa täydentäen alkaa olla aika turvallista ajaa kartingia...?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #45 : 07.12.2012 07:35 »
Olisihan tuota turvallisuudessa kehitettävää huimasti, tässä muutamia asioita pohdittavaksi:

Rollbarit tai crosskart- umpiohjaamo suojaisi valtavasti nykyistä enemmän, suojat renkaiden ympärille niin ei kimpoa ympäri. Turvavyöt. Tulenkestävä ajoasu, nykyiset on pahimmillaan lähonnä langaksi kehrättyä muovia. Vahvistetut ohjauslaitteet. Kaksipiirijarrut, miksei jopa abs?
 
Niskasuoja tai rallin tapaan sivusuojattu korkea penkki ja hans, polvi- ja kyynärpääsuojat, selkä/kylki/rintapanssari, jäykemmät ja edestä hiilikuitu/muovisuojatut hanskat. Turvakengät, säärisuojat.

 Maksiminopeuden rajoittaminen luokittain vaikka joko keski- tai huippunopeudesta. Tönimisestä tai pienestäkin ajotaparikeestä suora hylkäys mustalla lipulla.

Tätä listaa täydentäen alkaa olla aika turvallista ajaa kartingia...?

Painoin tykkää nappia!  ;-)

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #46 : 07.12.2012 08:50 »
Eipä tullut tuo korkeus säännöissä mieleen, laitan lajiryhmälle postia. Issee Kohtala kertoi että oli laittanut miniaikana autoon kaaren työntämistä varten, se oli pitänyt ottaa pois. Ehkä sääntökin on sellaisten käytön estämiseksi. Tuo penkkiasia on helppo korjata sääntöihin ja mekin ajetaan kyllä omissa kisoissa ensin. Aion siellä sallia ko. penkin vaikka sääntöjen vastaisena, protestit menee kyllä läpi  :)
« Viimeksi muokattu: 07.12.2012 08:51 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #47 : 07.12.2012 10:54 »
Moi,

penkin korkeus on vapaa. Lainaus Cik:n säännöistä: "Height: 65 cm maximum from the ground, seat excluded."

AKK:n säännöt eivät voi olla ristiriidassa ylempien sääntöjen kanssa.

Uskon, että korkea penkki on paljon turvallisempi kuin niskatuki. Suojaraudasta on varoittava esimerkki: http://www.karting1.co.uk/news/page/6/

Se vähän arveluttaa, että vaikka Cikillä on valmis luokittelukaavake korkeille penkeille, jossa on törmäyskoe, ei kukaan ole luokitellut siihen penkkiä.

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #48 : 07.12.2012 11:11 »
Olisihan tuota turvallisuudessa kehitettävää huimasti, tässä muutamia asioita pohdittavaksi:

Rollbarit tai crosskart- umpiohjaamo suojaisi valtavasti nykyistä enemmän, suojat renkaiden ympärille niin ei kimpoa ympäri. Turvavyöt. Tulenkestävä ajoasu, nykyiset on pahimmillaan lähonnä langaksi kehrättyä muovia. Vahvistetut ohjauslaitteet. Kaksipiirijarrut, miksei jopa abs?
 
Niskasuoja tai rallin tapaan sivusuojattu korkea penkki ja hans, polvi- ja kyynärpääsuojat, selkä/kylki/rintapanssari, jäykemmät ja edestä hiilikuitu/muovisuojatut hanskat. Turvakengät, säärisuojat.

 Maksiminopeuden rajoittaminen luokittain vaikka joko keski- tai huippunopeudesta. Tönimisestä tai pienestäkin ajotaparikeestä suora hylkäys mustalla lipulla.

Tätä listaa täydentäen alkaa olla aika turvallista ajaa kartingia...?
Turvallisuuden huomioiminen on tietty tärkeää. Yksi pointti on auton paino. Auto kaikkine laitteineen painaa jo nyt aika paljon. pidetään turvallisuusriskinä jos auto kaatuu kuskin päälle kolaritilanteessa. Toisekseen se on kustannustekijä joka karkoittaa harrastajia jos auton ja kuskin varusteisiin lisättäisiin (pakolliseksi) kaikki mahdollinen mikä turvallisuutta saattaisi edistää.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #49 : 07.12.2012 18:04 »
Kiitos Nysse tarkennuksesta. AKKn säännöt on käännös CIK - FIA säännöistä ja jotain aina jää pois. Penkki vois siis olla korkea. Tuota saksan penkkiä ei käytetä kuin junnuluokissa, siitä varmaan johtuu että CIK luokitukset on tekemättä. Eikä isot kuskit suostuisi sellaista käyttämään.

Aika vähän on muutoksia kartteihin tullut vuosien aikana jos verrataan muuhun moottoriurheiluun. 80 luvun autoihin verrattuna on lisätty takapuskuri ja ponttooneja hieman muokattu. Siinäpä ne sitten taitaa olla, varusteissä kypärät on kehittyneet ehkä eniten. Lasikuidusta komposiittiin ja tarkempiin testauksiin/luokituksiin.  Pensalan käyttämä nahkapukukin taitaa olla turvallisempi kuin tuo Level 2.

Vaikka DSMarkon lista oli provo, ei haittaa vaikka oltaisiin avoimempia uusille ratkaisuille. Ralleissa ja Formuloissa on menehtynyt kuljettajia ja turvallisuutta on sen takia kehitetty voimakkaasti. Onneksi vakavia onnettomuuksia sattuu hyvin harvoin kartingissa, perusasiat on siis kohdallaan.

Mutta kyllä sydäntä pysäyttäviä tilanteita on ollut liian monta. Olen järjestänyt useita ajokorttileirejä ja ollut mukana Cadet kisoja tekemässä. On ollut sormet ja varppaat ristissä ettei vaan sattuisi mitään.
Viime kesänä kävi kolari jossa cadet pyörähti 180 astetta ja toinen auto suoraan päälle. Alle jääneen kuskin kypärä lensi päästä. Oltiin aika hiljaisia huoltajan kanssa kun kerättiin kamat radalta, kuski selvisi säikähdyksellä. Oliko onni että kypärän hihna oli löysällä tässä tapauksessa? Eihän tuotakaan kolaria olisi voinut estää, mutta mietin miksi etuponttooni on muotoiltu niin että se ohjaa auton yli. Jos se olisi tasainen se vaimentaisi iskua, ilmanvastukseen sillä ei ole vaikutusta. Ts. aina voidaan asioita parantaa muuttamatta lajia kokonaan.
 
-petri-

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #50 : 07.12.2012 22:49 »
Itse asiassa luettelin vain asioita, joita voidaan tehdä, jos halutaan. Ovatko kaikki realistisia, siitä voidaan keskustella.
On viime kädessä harrastajien ja lajin kattojärjestöjen asia arvioida, miten pitkälle mennään ja mikä on teknisesti järkevää ja ennen kaikkea minkä riskitason voi hyväksyä. Mitä vähemmän sitä hyväksytään, sitä kovemmat turvatoimet on toteutettava teknisesti ja muuten.

Fakta on, että kartingissa tiedetään kuolleen maailmassa ainakin 91 kuljettajaa tai katsojaa 56 vuoden aikana. Osa on saanut sydän/sairauskohtauksenkin ajaessaan, mutta kilpailutapahtumissa ja harjoituksissa on menehtynyt suurin osa. Luetteloiduista onnettomuuksista aika iso (enin?) osa painottuu ehken 20-25 viime vuoden ajalle.
Suomessa tietääkseni on kuollut vain vuokakarteilla ajaneita. Tähän saakka ollut onnea kilpatasolla.

Kesällä Lappeenrannassa se oli lähellä loppua, samoin Porvoossa syyskesällä 2009 ajetussa näytösajossa.

« Viimeksi muokattu: 07.12.2012 22:54 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

teppo98

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #51 : 08.12.2012 00:21 »
Mitäs lappeenrannassa kävi. Jos saan udella?

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #52 : 08.12.2012 20:46 »
-petri-

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #53 : 08.12.2012 23:07 »
Porvoossa olin paikalla, joten voin kommentoida sen, mitä tiedän:

Onnettomuuskuskin auto (Yamaha) lähti näytösajossa -huom. EI kilpailussa- pääsuoraa edeltävästä oikeasta leveäksi, syy ilmeisesti karvan liian kova nopeus, radassa olleet epäjohdonmukaisuudet ja kylmät renkaat? Ennen näytöstä sovittiin, ettei oteta liian vakavasti eikä ajeta kovaa.

Onnettomuuden syy on sivuseikka, pääasia, että kuski on nykyään OK.

Samaan kasaan tuli toinen auto-liki kolmaskin juuri pahimmalla mahdollisella ajoituksella. Kuski sai pahan iskun päähän ilmeisesti ensin betoniseinästä ja heti perään takaa tulleesta autosta.

Seurauksena todella paha aivotärähdys tms. , samoin palovamma pakoputkesta,  joten kuskia pidettiin hoidollisista syistä pitkään tajuttomana kunnes voitiin palauttaa tajunta. Toipuminen kesti, mutta onnistui.

Seuraava tämän kesän kolariin liittyvä on silminnäkijän kertomuksesta referoitu:

Lappeenrannassa 2012 SM-osakilpailussa takaa tullut kuski osui edessä kolaroineeseen autoon sen ollessa ilmassa, löi päänsä siihen täydessä vauhdissa (100+km/t) ja jatkoi siitä tajuttomana kaasu pohjassa päin toista autoa.

Silminnäkijä piti pahimpana, minkä on nähnyt, josta on selvitty hengissä kartingissa. Itse en nähnyt, en ota kantaa. Kolarista on video, josta on kuulemma sovittu, ettei sitä anneta julkiseen levitykseen.

Jaan nämä tiedot vain antaakseni oikeaa kuvaa tapahtumista. Silminnäkijät kertokoot lisää, jos on tarvetta.



"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

teppo98

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #54 : 08.12.2012 23:17 »
Aijai. Olin 2009 kattomassa sm kisoja lappeenrannassa jolloin eräs kuski ajoi takasuoran päätteeksi olevan shikaanin jälkeen ympäri rengasvalliin. Kuski ambulanssilla sairaalaan. En muista oliko kuskilla niskatukea mutta oli tajuissaan (ja sairaalamallin niskatuessa) noustessaan ambulanssiin.

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Hyvä niskatuki?
« Vastaus #55 : 09.12.2012 08:13 »
Useampaan kertaan joutunut itsekseen miettimään tälläistä asiaa... Usein olen jo kuullut sanottavan, että noi kovat niskatuet vahingoittaa selkärankaa. En ole lääkäri joka tietäisi selkärangan toiminnasta juurikaan mitään, mutta tälläin äkkiseltään mietiskellen niskanikamat ovat huomattavasti heiveröisempiä kuin selkäranka. Noi kovat niskatuethan siirtää sen voiman kaiken lisäksi leveämmälle alueellekkin.

Työkaveri sanoi kyllä hyvin, kun työmaalla keskusteltiin näistä suojavälineistä (ei kortsuista). Siinä vaiheessa kun niskatukea, hanssia, kypärää tai mitä tahansa suojaa tarvitaan on jo sitä ennen tehty jokin virhe (tähän kyl täsmää toi kortsu juttukin).
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa


 

Team Laine Verkkokauppa