Kirjoittaja Aihe: TAG Suomensarja 2013  (Luettu 47233 kertaa)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
TAG Suomensarja 2013
« : 17.12.2012 21:24 »
Terve,

Pian on kalenterin kansilehti vaihtumassa pykälän suuremmaksi ja edessä on jälleen uusi haastava kausi.
Niinpä kävin järjestäjän juttusilla keskustelemassa kaudesta 2013.

Kisakalenteri vahvistetaan jälleen kun on varmasti löytynyt kisoille sopivat raot "virallisten" kisojen välistä.

Uutuutena koitetaan jospa KZ2 luokassa ylijäänneille kalustolle löytyisi kepinvispaajia, eli Shifter-TAG luokka olisi lähtökuopissaan myös Suomessa.
Maailmalla on Shifter-TAG:ia ajettu jo hyvän aikaa. Sähköstartit ja kaikki... Suomessa KZ2 kalustolla tuo taitaa olla Shifter-PAG (Push And Go)  :D
Vaihteellisessahan ei moottorilla ole ihan niin paljon väliä (vaihteet tasoittaa), joten hieman vanhemmallakin kiukaalla ehtinee hyvin.
Suomessa ei ole aiemmin päässyt juurikaan kisaamaan keppivempeleellä kuin SM-tasolla. Shifter-TAG tarjoaa paljon rennomman ilmapiirin jossa ei ole tarvetta lisenssin omaavalle mekaanikolle eikä aikuisia ihmisiä kyykytetä ParkFerme tms toiminnoilla.  ;) Tietysti kustannustasokin on harrastajaystävällinen verrattuna SM-kapinoihin.

Heitelkääpäs tähän kehitysideoita/sääntöehdotuksia kehiin jos luokka kiinnostaa ja tulee jotain mieleen.
Painot jne...

TAG Suomensarjan sääntöjen osalta mainittakoon ettei Rotax moottoreiden muutosvauhdissa pysytä mukana, joten 2013 on TAG Suomensarjassa kaasuttimien ja tarrojen osalta siirtymäkausi, eli saa ajaa vuoden 2012 RMC sääntökirjan mukaisella kaasuttimella. (ja tarrojakin saa olla moottorissa mielin määrin)
2T-öljy kaikkiin moottoreihin CIK hyväksyttyjen listalta.

Eri moottorien paino keskustelut ovat tasaantuneet. Kahta merkkiä on ollut pienesti painetta muuttaa, mutta niiden osalta asia ei ole aivan yksinkertainen. Katsotaan...
Uuden Rok TT:n suorituskyky on vielä täydessä mittakaavassa näkemättä, kun molemmat maahantulleet moottorit ovat vasta "herkistymässä".

Heitelkääpä ehdotuksia ja toiveita kaudelle 2013.

T:Markku
Homman Pitää Olla Hauskaa

Erno Laukkarinen

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #1 : 19.12.2012 16:56 »
Hep,

Koska ilmottautuminen avataan?. Meitsi mukana
nimim. Leppäsen Juha sponssasi mullekkin kaluston...

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #2 : 19.12.2012 22:17 »

No johan tästä on kausi tulossa !!   :D

Ilmottautuminen on avoinna: Maililla osoitteeseen:  info(at)ninar.fi
- Kuljettajan Nimi
- Luokka (TAG, TAG-senior, Shifter-TAG)
- Moottori
- Runko
- Kilpailunumero (alle 35vuotiaat <50, yli 35vuotiaat >50)

Tässä vaiheessa kautta pistetilanteen mukaan johdossa on Erno Laukkarinen.  ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

Erno Laukkarinen

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #3 : 19.12.2012 22:40 »
Perskules,

Nythän mää hokasin että mähän tarviin mun tiimille nimen.
Ja Rynä sulle ei ainakaan tarjota mekaanikon pestiä...
P.S. Kertokaa kokeneemmat että voiko kuski ja team manager olla sama henkilö?
-voi hitsi näitä tiimin pyörittämisen onkelmia....

Erno Laukkarinen

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #4 : 19.12.2012 22:41 »
Jukupliuta nyt rupes jänskättää jo Vihtin lähtöt ja ekamutka

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #5 : 19.12.2012 23:46 »

Kuski, team damageri, mekaanikko, rekkakuski, roudari, tiedotuspäällikkö jne voi hyvin olla tiimissä yksi ja sama henkilö.
(nimimerkillä: Kokemusta on)

Epäilen että kaikkia muita kuskeja jännittää eka mutka enemmän kun sinua!  ;)

Tiimin nimi: Team Tonnikeiju?
                      ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

JH2003

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 131
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #6 : 20.12.2012 10:43 »
Onko radoista vielä suunnitelmia vai ajetaanko taas "TAG-Vihdinsarja"? Viime vuonna jengi rupes olemaan aika kypsiä samalla radalla pörräämiseen. Mihin koneisiin on painon muutoksia suunniteltu ja mihin suuntaan?

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #7 : 20.12.2012 16:44 »
Moro,

Jep. Paimio ja Lahti meni viimevuoden suunnitelmissa puihin ympäristölupien kanssa ja Kouvola kaatui lähtijöiden vähyyteen.
Kaikki kuskit ajoi mieluummin nuo kisat Vihdissä kuin että ne olisi peruttu kokonaan.

Samat suunnitelmat olisi tälle vuodelle. Eteläsuomen radat on kisoihin suht hyvin käytettävissä. (radoilta otellaan yhteyttä että tuutteko vetään...)
Vielä täytyy kuitenkin odotella että "viralliset" kalenterit julkaistaan, jonka jälkeen alkaa päivämäärä / ratojen sovittelukaruselli. Sen verran on kantapään kautta opittu, että yli tunnin ajomatkan päähän ei näytä iltakisoissa porukkaa riittävän.

Hyvinkään radasta moni TAG kuski sanoi ettei enää tunnu mukavalta. Itse en siellä ajanut viimevuonna metriäkään, mutta heittäkääpä kommenttia / mielipidettä? Onko liian "ahdas"? Töyssyinen? Pölyä?
Sen panin merkille että varikolta puuttui roskikset kokonaan.

T:Markku
Homman Pitää Olla Hauskaa

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #8 : 20.12.2012 17:54 »
Hyvinkään radasta moni TAG kuski sanoi ettei enää tunnu mukavalta. Itse en siellä ajanut viimevuonna metriäkään, mutta heittäkääpä kommenttia / mielipidettä? Onko liian "ahdas"? Töyssyinen? Pölyä?
Sen panin merkille että varikolta puuttui roskikset kokonaan.

Hyvinkään rata on vaativa, vaihteleva ja mielenkiintoinen. "Ahdas" - ei mielestäni. Töyssyinen - ei häiritsevästi / paljoa.
Pölyä - Radan käyttöaste on ollut kohtuullisen alhainen ja osin siksi pito ei välttämättä aina ole ollut ihan paras mahdollinen.
Hyvinkään kisat ovat yleensä olleet erittäin tasaisia...

Rata-alueella on tehty muutostöitä ja siksi kaikki ei välttämättä ole ollut vielä ihan tiptop. Hyvinkää ansaitsee siis TAG kisansa.
Kuten myös ehdottomasti Lahti. Sitten se neljäs rata esim. Kouvola...
« Viimeksi muokattu: 20.12.2012 18:05 kirjoittanut Jarno_71 »

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #9 : 20.12.2012 18:07 »
Jukupliuta nyt rupes jänskättää jo Vihtin lähtöt ja ekamutka

Hienoa saada "uusi" kasvo mukaan TAG sarjaan. Ole huoleti, Vihdin lähdöissä osuu ja usein,
kuten tiedät  :D. Kukas nyt sitten on Herra YliTuomari?  8) Vai hoidatko senkin homman muiden ohessa?
(Kuski, team damageri, mokaanikko, rekkakuski, roudari, tiedotuspäällikkö)

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #10 : 20.12.2012 18:20 »
Minkälaisilla moottoreilla tätä TAG-sarjaa ajetaan? Ikää kuskilla yli 40, rungolla aavistuksen verran vähämmän ;D

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #11 : 20.12.2012 18:45 »
Minkälaisilla moottoreilla tätä TAG-sarjaa ajetaan? Ikää kuskilla yli 40, rungolla aavistuksen verran vähämmän ;D

http://www.ninar.fi/9
http://www.ninar.fi/8

Ikää itsellä ensi kesänä 42v. ja kartin rungolla vähän vähemmän...mukaan vaan, on hauskaa toimintaa!

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #12 : 20.12.2012 19:01 »
Moottoreina käytetään harrastekäyttöön suunniteltuja TouchAndGo (TAG) vesijäähdytteisiä, sähköstartillisia 125cc 2T moottoreita, joiden tehot liikkuvat 28hv - 36hv:n välillä. Tämä luokka alkoi kasvamaan 2000 luvun vaihteessa kun maailmalla alkoi löytymään tarvetta luokalle jossa ajamiseen / pärjäämiseen ei tarvitse ymmärtää moottorista juuri mitään, vaan perus merkonomi voi nostaa kaluston kärrystä radalle työpäivän päätteeksi.
Moottorit on erittäin huoltoystävällisiä. Käyttötunteja tulee huoltojen välille 30-60, eli talvella kun huoltaa, niin koko kesän ajelee, ehkä kaksikin.
TAG sarjoja ajetaan ympäri maailmaa, tosin nimi voi olla jotain muuta kuin TAG. Esim ruotsissa taitaa kulkea nimellä Sport2000.

Myös nelitahtisia moottoreita on TAG luokkkiin valmistettu, mutta niiden hintataso on pitänyt määrän aika pienenä, joten kisoihin ei oikein ole saatu yrityksistä huolimatta porukkaa. (viimeksi 4T TAG kisalähtöjä saatiin järkättyä 2011)

Eri mallien tehoerot tasataan painoilla.

Täältä löytyy lista moottoreista:
http://www.ninar.fi/9

Homman Pitää Olla Hauskaa

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #13 : 20.12.2012 20:08 »
Vaihtoehtoja näyttää olevan moottoreissa aikas paljon, minkälaista moottoripakettia kannattais lähteä senioriluokkaan hakeen ettei olis tientukkona/vois vaikka olla toiseksi viimeinenkin joskus, kaikki tämä tapahtuu tietysti minimipudjetilla. Minkä verran senioreissa on yleensä kisaajia?

ja +edit+ että millä moottoreilla vanhukset pääsääntöisesti kisaa?
« Viimeksi muokattu: 20.12.2012 20:17 kirjoittanut ziiz »

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 331
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #14 : 20.12.2012 20:32 »
Kaikilla pärjää! Erot tasataan painoilla kuten MKR sanoi.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #15 : 20.12.2012 21:45 »
Käytännössä valikoimaa on vähemmän.
Nämä koneet ovat liki kadonneet:
- Sonic
- Comer
- PRD
Mutta edelleen sallittuja, jos sellainen jollain tallin nurkassa on.
Vortex Rok:kkeja ei ole paljon näkynyt, vaikka on ihan Ok kone.(kun säädöt on kohdillaan) Leopard:kin alkaa olla harvinainen.
Viime vuonna lähtövoittoja taidettiin 5:dellä eri konemallilla: Rotax, x30, SuperRok, Leopard ja TAG Kunkussa RokTT.

Ikää enemmän vaikuttaa koneen valintaan ko mallin painoraja. Jos olet kevyt kuski ja otat SoperRok:in joudut pulttaamaan aikamoisen kasan malmia autoosi jotta pääset minimipainoon. Vastaavasti painavan kuskin ei kannata ehkä ottaa konetta jolla ei ikinä pääse lähellekkään minimipainoa.
Homman Pitää Olla Hauskaa

JH2003

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 131
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #16 : 21.12.2012 09:37 »

Hyvinkään radasta moni TAG kuski sanoi ettei enää tunnu mukavalta. Itse en siellä ajanut viimevuonna metriäkään, mutta heittäkääpä kommenttia / mielipidettä? Onko liian "ahdas"? Töyssyinen? Pölyä?
Sen panin merkille että varikolta puuttui roskikset kokonaan.

T:Markku


Oma mielipide on , että Hyvinkää pitää olla ehdottomasti mukana. Mun mielestä hauskin rata etelässä.

Minkä verran senioreissa on yleensä kisaajia?

ja +edit+ että millä moottoreilla vanhukset pääsääntöisesti kisaa?

Senioreita oli varmaan keskimäärin vaan 5 per kisa mutta kun ajetaan muiden kanssa samassa lähdössä niin sillä ei ole väliä. Kilpakumppaneita varmasti löytyy. Vanhusten kalusto on ihan samaa kuin muillakin. X30, Lepardi, Rotax...

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #17 : 21.12.2012 10:41 »
ihan mielenkiinnosta miten käy karting ratojen sekasikiölle eli dd2:selle tuossa shifter-TAG luokassa? sinnehän se oletettavastikkin joutuu mutta on ainakin paperilla tehojen puolesta aika altavastaajan asemassa oikeiden KZ-2:kosten seassa...näin ainakin maallikon silmin.näitä dd2:osiahan on suomessa kuitenkin reilu parikymmentä mutta puheiden mukaan loistavat poissaolollaan rmc sarjassa,josko ne nyt sais houkuteltua piiloistaan :-\

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #18 : 21.12.2012 13:38 »

Hyvinkäälle tippunut pari ääntä, eikä toistaiseksi yhtään murinaa. Hyvä!
Lisää mielipiteitä / kommentteja kehiin.

Onko iltakisassa riittävästi ajamista? Nostetaanko iltakisafinaalien kierrosmäärää? Esim 15 -> 20 kiekkaa?

Tuo Rotax DD2:sen huomioiminen Shifter-TAG:iin oli hyvä pointti. 5 vaihdetta vastaan 2 antaa kyllä todella paljon tasotusta.
DD2:sta ei taida saada edes niin kevyeksi että ero tasottuisi. Mutka-osuudella ei eroa välttämättä kerry paljoa, mutta suoranpäässä ero vauhdissa on varmaan jo melkoinen.
Onkos kellään kokemusta DD2:sella KZ2:sen perässä roikkumisesta?


Homman Pitää Olla Hauskaa

sirace

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 331
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #19 : 21.12.2012 14:21 »
Aixrot Shifter-TAG luokkaan mukaan, lähdön joutuu muuttaa tällöin lentäväksi...

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #20 : 21.12.2012 14:58 »
Voi olla että lähtö voisi olla Shifter-TAG luokassa muutenkin lentävä, koska viivalle stumppaaminen saattaa sattua aika paljon...
Mielipiteitä?
Homman Pitää Olla Hauskaa

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #21 : 21.12.2012 18:36 »

Hyvinkäälle tippunut pari ääntä, eikä toistaiseksi yhtään murinaa. Hyvä!
Lisää mielipiteitä / kommentteja kehiin.

Onko iltakisassa riittävästi ajamista? Nostetaanko iltakisafinaalien kierrosmäärää? Esim 15 -> 20 kiekkaa?

Tuo Rotax DD2:sen huomioiminen Shifter-TAG:iin oli hyvä pointti. 5 vaihdetta vastaan 2 antaa kyllä todella paljon tasotusta.
DD2:sta ei taida saada edes niin kevyeksi että ero tasottuisi. Mutka-osuudella ei eroa välttämättä kerry paljoa, mutta suoranpäässä ero vauhdissa on varmaan jo melkoinen.
Onkos kellään kokemusta DD2:sella KZ2:sen perässä roikkumisesta?



hyvinkää ihan hyvä, vaikea, mutta ihan ok...itsellä jo vihtiin matkaa liki 100km, joten joku kouvola-kotka varsinkin iltakisana ihan mahdoton...vkl- kisa ois harkinnanarvoinen...ei mua vihdissä ajaminenkaan haittaa, mutta toiset tietysti vuosikausia ajaneena eri mieltä...onko etelän suunta ainoa uusien ratojen suunta? lahti tietysti ensi vuonna..tosin sinnekin 200km/suunta ;D
paimio ois ehkä...vähän tylsä ratana ja tosi raaka renkaille...slr:t huutaa hoosiannaa lähtökurvissa...kokemäki?
lisäkierroksille ääni!! ;D
pari sekuntia liikaa...:D

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #22 : 21.12.2012 21:02 »

Onko iltakisassa riittävästi ajamista? Nostetaanko iltakisafinaalien kierrosmäärää? Esim 15 -> 20 kiekkaa?


EI -ääni kierrosmäärän nostamiselle.

Treeni 0-20 kierrosta + aika-ajo 10 kierrosta + 2 erää yhteensä 30 kierrosta on ihan tarpeeksi...
Ajetaan sitten mielummin vaikka (jos aikataulu sallii) 3 x 10 kierrosta erät.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2012 21:07 kirjoittanut Jarno_71 »

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #23 : 22.12.2012 00:45 »
Hyvinkäällä mun mielestä hiukan kehnosti ohituspaikkoja, toki ohi pääsee kun niin haluaa!! Pääpiirteissään taitaa kuitenkin olla jonossa ajelua?! Mun puolesta rata kun rata on ok, sehän nimittäin on sama kaikille  ;D
Syksyllä vedettiin Lahdessa kestävyyskisa (30 min) ja sprintti-kisa (n.10min), yhteen putkeen, eikä edes pää kastunut.. Eli lisää kierroksia :P

BGM

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
  • Kotirata: Paltanen/Ruuhimäki
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #24 : 22.12.2012 01:22 »
Ei mitenkään mahdollista, että sarja tulis hieman ylemmäksi. Ruuhimäellä on hieno rata ja täälläkin olisi varmasti kuskeja jotka haluaisi lähteä kokeilemaan vauhtiaan. :)

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #25 : 22.12.2012 11:26 »

Onko iltakisassa riittävästi ajamista? Nostetaanko iltakisafinaalien kierrosmäärää? Esim 15 -> 20 kiekkaa?


EI -ääni kierrosmäärän nostamiselle.

Treeni 0-20 kierrosta + aika-ajo 10 kierrosta + 2 erää yhteensä 30 kierrosta on ihan tarpeeksi...
Ajetaan sitten mielummin vaikka (jos aikataulu sallii) 3 x 10 kierrosta erät.
mitä lyhyemmiksi erät tulevat, sitä enemmän aika-ajo vaikuttaa...saatikka, että joku nopea kuski epäonnistuu aika-ajossa, eikä ole kuin 10 kierrosta aikaa parantaa sijoitusta= yhä enemmän kolareita ja tönimistä...pitkässä kisassa vaikuttaa muukin kuin pelkkä nopeus ja aikaa hakea kunnollista ohituspaikkaa pilaamatta muiden kisaa...
pari sekuntia liikaa...:D

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #26 : 22.12.2012 12:24 »
Ehdottomasti kannattaa harkita kisaa Kouvolaan, monien mielestä profiililtaan Suomen ykkösrata!

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 459
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #27 : 22.12.2012 13:29 »
Lahti myös mukaan kalenteriin!

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #28 : 22.12.2012 21:59 »
Lahti myös mukaan kalenteriin!
Kannatan!!!!! ::)

bogger

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 121
  • Artkart varikkokärryt
    • ArtKart kart trolleys
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #29 : 24.12.2012 20:12 »
Keski-suomesta myös +ääni Hyvinkäälle! Vauhdikas rata ja oli hyvät kisat viime kesänä!
Lahden osakilpailu olisi todellakin mielestäni tervetullut sarjaan mukaan ja ensi kesänä jo todennäköisesti helpommin järjestettävissä kuin kesällä 2012...
Iltakisoihin ei meikäläinen valitettavasti millään täältä asti mukaan pääse mutta vknloppuja mukana niin paljon kuin perse vaan kestää!
Muistakaa laittaa hyvät säät tilaukseen ensi kesäksi!

Hyvää joulua ja 2t katkuista uuttavuotta kaikille!
« Viimeksi muokattu: 24.12.2012 20:14 kirjoittanut bogger »
ArtKart varikkokärryt / ArtKart kart trolleys: www.artkart.fi