Kirjoittaja Aihe: TAG Suomensarja 2013  (Luettu 47234 kertaa)

Erno Laukkarinen

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #30 : 03.01.2013 17:00 »
Mätisäkki Motorsportilla kinkut syöty ja peruskunto kausi aloitettu tänään,
(Muutettu Lonkerotilausta ennen 2ltk/2vkoa nyt 3ltk/2vkoa).
Oli muuten mahtavaa ottaa vuosi 2013 vastaan sarjajohdossa...

kimppe

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #31 : 07.01.2013 22:35 »
Onkohan noihin TAG kisoihin mitään mahdollisuutta päästä 4t moottoreilla mukaan, kun valitettavasti se nelarisarja hyyty siihen 2011 kauteen?

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #32 : 09.01.2013 09:45 »
Onkohan noihin TAG kisoihin mitään mahdollisuutta päästä 4t moottoreilla mukaan, kun valitettavasti se nelarisarja hyyty siihen 2011 kauteen?
Onhan sulla "kylän nopein" kakstahti-mosa  ;) Eihän sillon kannata vaihtaa nelitahtiseen   ::)

kimppe

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #33 : 09.01.2013 11:20 »
Onkohan noihin TAG kisoihin mitään mahdollisuutta päästä 4t moottoreilla mukaan, kun valitettavasti se nelarisarja hyyty siihen 2011 kauteen?
Onhan sulla "kylän nopein" kakstahti-mosa  ;) Eihän sillon kannata vaihtaa nelitahtiseen   ::)

Juupa juu..  2T mosa olisi menossa nuoremmalle, joka haluaisi TAG kahinoihin mukaan. Biland olisi tuossa tyrkyllä.. Eikös niillä painoilla noitakin voi tasoitella ja jokatapauksessa tasoitusta meikäläisen kohdalla tulee painojen suhteen.  ;)
Niin ja aikalailla käsikädessähän tuo biland on ainakin Lahdessa noiden lebardien ja X30 kanssa mennyt.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2013 12:11 kirjoittanut kimppe »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #34 : 09.01.2013 17:25 »
Pitäisi keksiä jonkin näköinen ajonaikana muuttuva painosysteemi, kun tahtoo tehoalueet olla 2T ja 4T koneissa aivan eripäissä, jolloin kimpassa ajaminen on yhtä tuskaa, vaikka kierrosajat olisivatkin tismalleen samat. Tais viimeksi 2ja 4T koneiden yhdistäminen liki tappaa koko homman...
Homman Pitää Olla Hauskaa

kimppe

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #35 : 09.01.2013 18:42 »
Asia harvinaisen selvä.  8)

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #36 : 10.01.2013 16:46 »
Pitäisi keksiä jonkin näköinen ajonaikana muuttuva painosysteemi, kun tahtoo tehoalueet olla 2T ja 4T koneissa aivan eripäissä, jolloin kimpassa ajaminen on yhtä tuskaa, vaikka kierrosajat olisivatkin tismalleen samat. Tais viimeksi 2ja 4T koneiden yhdistäminen liki tappaa koko homman...
asiasta toiseen...joko tänävuonna saa ajaa mojoilla...? ;D
pari sekuntia liikaa...:D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #37 : 10.01.2013 18:35 »
Moro,

Ei saa.
Eikä suoritettujen testien mukaan ole tarvettakaan: SLR pitään nopeutensa tasaisena pidemmälle kuin Mojo.
Käytetyilläkin pystyy pöllyttelemään ihan podiumpaikkoja.
Tämä keskustelu käytiin jo viime talvena ja viimekauden aikana asiat vielä testattiin varmuudeksi.

Laitetaan piste tälle keskustelulle.
Ok?
Homman Pitää Olla Hauskaa

tripla j racing

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 343
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #38 : 10.01.2013 19:53 »
Moro,

Ei saa.
Eikä suoritettujen testien mukaan ole tarvettakaan: SLR pitään nopeutensa tasaisena pidemmälle kuin Mojo.
Käytetyilläkin pystyy pöllyttelemään ihan podiumpaikkoja.
Tämä keskustelu käytiin jo viime talvena ja viimekauden aikana asiat vielä testattiin varmuudeksi.

Laitetaan piste tälle keskustelulle.
Ok?
no hätä :D ois kai pitäny laittaa noita virnuilevia äijäpäitä monta peräkkäin...ei ollut ees tarkoitettu vakavasti otettavaksi ehdotukseksi :) pelkkää foorumin täytettä ;)
pari sekuntia liikaa...:D

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #39 : 10.01.2013 20:41 »
Ok. No roplemos.
 ;)
Homman Pitää Olla Hauskaa

kimppe

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #40 : 18.01.2013 16:45 »
Hellurei,

Mitekäs, jos sarjassa ajelisi 16v. tyttö niin minkälaisilla painoilla mentäisiin. Koneena Lebardi. Nelarissahan tytöt muistaakseni ajoivat ilman painorajoitteita. Voisiko ajatella, että samalla linjalla mentäisiin.  :P


EIKÖ KUKAAN USKALLA OTTAA KANTAA TÄHÄN KYSYMYKSEEN?  ???

Olisi vaan mukava tietää, että millaisia virityksiä autoon pitää tehdä, kun nyt olisi hyvä niitä tehdä. Ettei sitten keväällä enää tarvitse sen kanssa hieroa.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2013 17:23 kirjoittanut kimppe »

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #41 : 24.01.2013 12:48 »

Onko iltakisassa riittävästi ajamista? Nostetaanko iltakisafinaalien kierrosmäärää? Esim 15 -> 20 kiekkaa?


EI -ääni kierrosmäärän nostamiselle.

Treeni 0-20 kierrosta + aika-ajo 10 kierrosta + 2 erää yhteensä 30 kierrosta on ihan tarpeeksi...
Ajetaan sitten mielummin vaikka (jos aikataulu sallii) 3 x 10 kierrosta erät.
mitä lyhyemmiksi erät tulevat, sitä enemmän aika-ajo vaikuttaa...saatikka, että joku nopea kuski epäonnistuu aika-ajossa, eikä ole kuin 10 kierrosta aikaa parantaa sijoitusta= yhä enemmän kolareita ja tönimistä...pitkässä kisassa vaikuttaa muukin kuin pelkkä nopeus ja aikaa hakea kunnollista ohituspaikkaa pilaamatta muiden kisaa...


TAG:ssa Wetomiehet nousevat takaa kärkeen nopeasti ja tönimättä. Tämä on nähty usein...
Järjestys saadaan hyvin selville 15 kierroksessa. Ja homma ei käy liian raskaaksi edes vähemmän (ajo-) harjoittelevalle...

Jarno_71

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 336
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #42 : 24.01.2013 12:58 »
Hellurei,

Mitekäs, jos sarjassa ajelisi 16v. tyttö niin minkälaisilla painoilla mentäisiin. Koneena Lebardi. Nelarissahan tytöt muistaakseni ajoivat ilman painorajoitteita. Voisiko ajatella, että samalla linjalla mentäisiin.  :P


EIKÖ KUKAAN USKALLA OTTAA KANTAA TÄHÄN KYSYMYKSEEN?  ???

Olisi vaan mukava tietää, että millaisia virityksiä autoon pitää tehdä, kun nyt olisi hyvä niitä tehdä. Ettei sitten keväällä enää tarvitse sen kanssa hieroa.

No, otetaan kantaa kun pyydetään.  Yleisellä tasolla katsottuna tytöt (naiset) ajaa ja pystyy ajamaan kartingia ihan tasan yhtä hyvin kuin pojat (miehet).
Ei kai siinä mitään ylimääräistä tasoitusta tarvita? Suomessa on ollut (ja on) monia aivan huippuluokan
naiskuljettajia (Rinne, Latva-Piikkilä, Friman, Järvinen, Kimiläinen etc. anteeksi, jos joku unohtui). Leopardin painohan on ollut sen 170 kg.
Tosin minulle on ihan sen ja sama vaikka järjestävä taho päätyy johonkin toiseen näkemykseen...   :) Tervetuloa mukaan!
« Viimeksi muokattu: 24.01.2013 13:06 kirjoittanut Jarno_71 »

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #43 : 04.02.2013 15:10 »
Hep!!

Hyvää kevään odotusta kaikille. (alkaa varmaan tästä jo pian (kopkop) talvi taittua ja lumihankien madaltuessa sliksien hipelöinti sekä päiväunissa g-voimien ja moottoreiden laulu vaan lisääntyy)

Olen luomassa TAG:iin Sarjasääntöjä, siis ihan oikeeta dokumenttiä mihin olisi kirjattu muutoin lähinnä perimätietona kulkevia pykäliä.  ;)

Pariinkiin otteeseen tuota tyttöjen minimipainoa on käsitelty. Aikoinaan SuperTytöt Leena ja Mia (sukunimet kateissa) ajoivat mm BilandChallengea (TAG) ihan menestyksekkäästi normipainoin. Sen verran vaakamiehistölle tulee ohjeistusta ettei vaa´an näyttämää pidetä näkyvillä muutakuin auto-kuljettaja yhdistelmälle, jottei kuljettajan keveys tule julkiseksi.   8)
Jotain tutkimustulostakin löytyi netin syövereistä että suurin ero kilpa-autoilussa sukupuolten välillä tulee geenipuolelta naisten voimakkaamman itsesuojeluvaiston osalta. Siihen ei voi painoilla vaikuttaa, mutta ehdottomasti kaikki naispuoliset kuskit ovat saanneet respektiä TAG-luokassa. (kun meinaa miehiltäkin mennä aluksi sisu kaulaan  ;) )
Homman Pitää Olla Hauskaa

jm@jm-racing

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #44 : 05.02.2013 07:02 »
En väitä, että tämä olis' kuljettajien painoista tullut mieleen, mutta mitä säännöt sanoo talvikauden testeistä ja ajoharjoittelusta.
Kuulin nimittäin varmaa tietoa, että sarjaa tällä hetkellä johtava Erno L on lähdössä teaminsa kanssa huhtikuussa Klippanille pitämään ulkomaan harjoitusleiriä. ;)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #45 : 05.02.2013 18:33 »
Talviharjoittelua ei kai voi ihan pakolliseksi sääntöihin laittaa, mutta kun useimpia kuskeja katsoo niin se on erittäin suotavaa ja voi sitten keväällä ne painotkin olla edes sinnepäin. (ehkä)
 ;)  ;D  ;D
Toivotaan että Ernolle klippanin leiri ei jää pelkäksi mentaaliharjoitukseksi.  ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

Erno Laukkarinen

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #46 : 05.02.2013 19:06 »
No voi hitto, ei teiltä mikään pysy salassa...
Kerrotaan sitten myös se että korkeanpaikanleirityskin on jo aloitettu... (Vaakunan 10.krs)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #47 : 05.02.2013 19:51 »
Taitaa olla ennemmin törkeenpaikanleiritystä.  :P  ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

Tomo

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #48 : 06.02.2013 22:09 »
Moottoreina käytetään harrastekäyttöön suunniteltuja TouchAndGo (TAG) vesijäähdytteisiä, sähköstartillisia 125cc 2T moottoreita, joiden tehot liikkuvat 28hv - 36hv:n välillä. Tämä luokka alkoi kasvamaan 2000 luvun vaihteessa kun maailmalla alkoi löytymään tarvetta luokalle jossa ajamiseen / pärjäämiseen ei tarvitse ymmärtää moottorista juuri mitään, vaan perus merkonomi voi nostaa kaluston kärrystä radalle työpäivän päätteeksi.
Moottorit on erittäin huoltoystävällisiä. Käyttötunteja tulee huoltojen välille 30-60, eli talvella kun huoltaa, niin koko kesän ajelee, ehkä kaksikin.
TAG sarjoja ajetaan ympäri maailmaa, tosin nimi voi olla jotain muuta kuin TAG. Esim ruotsissa taitaa kulkea nimellä Sport2000.

Myös nelitahtisia moottoreita on TAG luokkkiin valmistettu, mutta niiden hintataso on pitänyt määrän aika pienenä, joten kisoihin ei oikein ole saatu yrityksistä huolimatta porukkaa. (viimeksi 4T TAG kisalähtöjä saatiin järkättyä 2011)

Eri mallien tehoerot tasataan painoilla.

Täältä löytyy lista moottoreista:
http://www.ninar.fi/9



Miksihän noihin ei huolita kf3 koneita? Nehän täyttävät nuo tagin speksit ja varmasti lisäisi osallistuja määrää. Itse olisi heti kisoissa mukana jos ei tarttisi mottia lähteä vaihtamaan.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #49 : 06.02.2013 23:24 »
Terve,

Ei täytä TAG:in speksejä. Ei Suomessa eikä maailmalla.
Lähtee ihan linjauksista. Harrastemoottoreiksi suunnitellut TAG moottorit omaavat harrastekäyttöön sopivan valmistuskaaren, kun taas KF3/2/1 moottorit ovat kilpakäyttöön ko luokituskauden verran valmistuksessa ja uuden luokituksen tullessa malli muuttuu valmistajan kehitystyön myötä. TAG moottorit valmistetaan samoilla mitoilla vuosikausia. KF3/2/1:n luokituksessa sallitaan myös tiettyjä muutoksia/työstämisiä moottoriin, mitä ei harrasteluokissa sallita ensinkään.
Syy: Katsastus jne menee liian monimutkaiseksi ja kalliiksi, jonka järjestäminen nostaisi kilpailun osallistumismaksuja kuskeille. (kuskit vähenee)

TAG moottoreihin ei sallita mitään muutoksia tai ns "blueprinttaamista" muutamasta yksinkertaisesta syystä:
- Kaikki harrastajat ovat samalla viivalla. Niin arkkitehti kuin automekaanikkokin. (ammattiryhmiä mitenkään yleistämättä  ;) )
- Koneet kestää 10+ vuotta. (omani täytti 10v viime kesänä. Edelleen kulkee hyvin)
- Kustannukset pysyy alhaalla kun ei tule kilpavarustelua, eikä harrastaja joudu ostamaan "moottorivelhojen" palveluita pärjätäkseen. (SEN-100 luokka taisi tuupertua juuri tähän)
- Harrastaminen on helppoa kiireisellekkin aikuiselle. Seuraavaan kisaan valmistautumiseksi riittää kun nostaa kartin kärryyn/pakuun.

Oikea TAG moottori ei niin paljon maksa, kun ottaa huomioon käyttöiän ja jälleenmyyntiarvon, että pitäisi sallia luokituskaudelle valmistetut KF3/2/1 moottorit.
Käytetyn TAG moottorin hinta näyttää olevan sama, oli sen vuosimalli 2003, 2007 tai 2009. Ei hullumpi sijoitus.

Ei muutakun kahlaamaan myytävänä palstaa ja katsomaan TAG moottoria kesän kisoja varten.  :)
(ja vuokrallekkin niitä saa)
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #50 : 12.03.2013 22:40 »

TAG kilpailupäivämäärät sekä sääntöluonnos julkaistaan ihan lähiaikoina.
 :)
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #51 : 14.03.2013 18:29 »
Tadaa!!!

TAG Suomensarjan-kilpailut 2013.

Testipäivä: 4.5. Lauantai, Vihti

1.    8.5.      Keskiviikko, Iltakisa,  Vihti
2.    2.6.      Sunnuntai, Päiväkisa, Lahti
3.    9.6.      Sunnuntai, Päiväkisa, Vihti
4.   19.6.     Keskiviikko, Iltakisa,  Vihti
5.   xx.7.     ----------, Päiväkisa, Hyvinkää
6.   31.7.     Keskiviikko, Iltakisa,  Vihti
7.   14.8.     Keskiviikko, Iltakisa, Lahti
8    31.8.     Lauantai, Päiväkisa, Vihti

Sarjan ulkopuolinen kilpailu: TAG Kunkku / Shifter Kingi / Formula-A Historik  14.9. Lauantai, Vihti

5.Osakilpailun päivämäärä ei ole vielä vahvistunut.
Homman Pitää Olla Hauskaa

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 806
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #52 : 14.03.2013 21:09 »
onko vain yksi TAG luokka?
vai oliko jotain luokkia aikuisille kuskeille  ja vaihteellisille autoille?
« Viimeksi muokattu: 14.03.2013 21:11 kirjoittanut iskä »
.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #53 : 14.03.2013 21:15 »
Ah, juu..

Vielä tarkistusvaiheessa olevan TAG-sarjasäännön mm iltakisa aikataulussa seisoo näin:

Aika-ajo
18:00 TAG 10min
18:15 Shifter 10min
 
1.Finaali
18:35 TAG 15 lap
18:55 Shifter 15 lap
 
2.Finaali
19:15 TAG 15lap
19:35 Shifter 15lap.
 
Tuosta voipi päätellä. (eli 125cc vaihteellisista pölyjä pois puhaltelemaan vaan)  :)

Ja TAG:issakin vanhaan tyyliin ajellaan 16-34v ja 35v-> ylöspäin.  :D
« Viimeksi muokattu: 14.03.2013 21:37 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #54 : 18.03.2013 06:53 »
onko vain yksi TAG luokka?
vai oliko jotain luokkia aikuisille kuskeille  ja vaihteellisille autoille?

Etkös sä kokeillut viime kesänä Tag-karttia?! Ei muuta kun viivalle vaan!! Täähän on koko perheen harrastus!!!  ;D

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 806
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #55 : 18.03.2013 08:11 »
Etkös sä kokeillut viime kesänä Tag-karttia?! Ei muuta kun viivalle vaan!! Täähän on koko perheen harrastus!!!  ;D
tää ois ajatus (katellaa, toteutuuko loppujen lopuksi)...... pojalle tulos toinen mosa ja runko  ;D
.

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #56 : 18.03.2013 10:11 »
Etkös sä kokeillut viime kesänä Tag-karttia?! Ei muuta kun viivalle vaan!! Täähän on koko perheen harrastus!!!  ;D
tää ois ajatus (katellaa, toteutuuko loppujen lopuksi)...... pojalle tulos toinen mosa ja runko  ;D

Loistavaa!!  ;)

En oo ainoa lievästi ylipainoinen, vai miten se kauniisti sanotaan.. Isoluinen  ::)

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 806
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #57 : 18.03.2013 12:19 »

Loistavaa!!  ;)

En oo ainoa lievästi ylipainoinen, vai miten se kauniisti sanotaan.. Isoluinen  ::)
"isoluinen"  ;D ;D
mää painan melekein TAG painorajan ilman autooki..........
tuntu kohteliaisuudelta, ku aika-ajon jälkeen kesällä kaveri pyys vaakalle tarkistukseen  ;D ;D
.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 806
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #58 : 18.03.2013 14:14 »

Ja TAG:issakin vanhaan tyyliin ajellaan 16-34v ja 35v-> ylöspäin.  :D
entä 50++ luokka?
.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1630
Vs: TAG Suomensarja 2013
« Vastaus #59 : 26.03.2013 13:24 »
HEP !!!

Ensimmäinen kilpailu siirtyy viikolla eteenpäin !!!!

Testipäivä: 4.5. Lauantai, Vihti

1.    15.5.    Keskiviikko, Iltakisa,  Vihti
2.    2.6.      Sunnuntai, Päiväkisa, Lahti
3.    9.6.      Sunnuntai, Päiväkisa, Vihti
4.   19.6.     Keskiviikko, Iltakisa,  Vihti
5.   xx.7.     ----------, Päiväkisa, Hyvinkää
6.   31.7.     Keskiviikko, Iltakisa,  Vihti
7.   14.8.     Keskiviikko, Iltakisa, Lahti
8    31.8.     Lauantai, Päiväkisa, Vihti

Sarjan ulkopuolinen kilpailu: TAG Kunkku / Shifter Kingi / Formula-A Historik  14.9. Lauantai, Vihti

Homman Pitää Olla Hauskaa