Kirjoittaja Aihe: Raket 120 sarjat..  (Luettu 253215 kertaa)

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Raket 120 sarjat..
« : 20.03.2007 00:19 »
Tuossa taas katselin eri sarjojen sivuja ja OldBoys sivuilta löysin tällasen tekstin: :o

Vaikka kyse onkin hauskan pitämisestä ja mukavasta harrastamisesta, sarja on lajissaan Suomen kovatasoisin harrastelijasarja.

Haluaisin tietää mihin väite kovasta tasosta ;D perustuu ja onko mahdollista että tämä myös näytetään toteen ::)
« Viimeksi muokattu: 20.03.2007 00:21 kirjoittanut Tommi Lehto »

Kossu

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 195
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #1 : 20.03.2007 09:17 »
Niin meinaako ne et muut sarjat ei ois harrastelija sarjoja?
No uskallan väittää et on meillä täällä pohjoisessakin kovatasoinen sarja
ja ainakin kisoja on paljon kaks harjoituskisaa ja yhdeksän virallista kisaa.
Tervetuloa testaamaan vauhti ;)
ohittaminen ja kusella käynti kannattaa aina.

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #2 : 20.03.2007 16:20 »
Hehehee, Tommi onkin löytänyt tuon Oldboys-sarjan propaganda puolen nettisivuilta, kyllähän siihen aikaa menikin ennen kuin asiasta kuultiin.  :D

Jyväskylän Oldboys-sarja lyhyesti: http://www.oldboys.fi/content/fi/8.html
-Vuonna 2000 perustettu, moottorina Raket 120
-keskimäärin 30 tiimiä per kausi
-viisi osakilpailua + sarjan ulkopuoliset kisat
-Radat joilla ajettu: Lievestuore, Jämsä, Pieksämäki

Tässä tietysti oma lehmä on ojassa ja omien puolella ollaan, mutta itse liputan sarjan kovan tason puolesta kyllä aktiivisesti ja näin julkisestikkin. Tietysti tuolla Tommin lainaamalla lauseella ollaan hieman pilke silmäkulmassa myös liikkeellä.  ;) Uskonkin että muissa Suomen Raket 120-sarjoissa ollaan liikkeellä samalla intohimolla ja asenteella kuin täällä Jyväskylän suunnalla, eli sarjaa tehdään ja ajetaan "me pidämme hauskaa, teemme tämän yhdessä ja hyvin" asenteella, niin kyllähän siinä tietty Me-henki sarjaa kohtaan nousee.  :)

Tuon samaisen lauseen siivittämänä tekisi mieli houkutella Raket 120 joukkueita kisaamaan välillä myös muiden sarjojen osakilpailuissa ja onhan näin tietysti tehtykkin. Ainakin Lievestuoreen kestävyyskisassa (Oldboys-sarjan  ulkopuolinen kisa) on Etelä-Suomesta joukkueita käynyt ja myös Etelän suunnalla on Jyväskylästä joskus vierailtu. Lisäksi tiedän että ainakin Tampereella ja lännessä on joskus käyty.

En tiedä löytyisikö sitten halukkaita, jos kaikille Suomen Raket 120 joukkueille järjestettäisiin yhteinen isompi kilpailu keskenäisen paremmuuden selvittämistä varten. Tällöin tietysti sarjojen sääntöjä pitäisi varmasti yhtenäistää. Oman käsitykseni mukaan ainakin tekniset säännöt ovat suht erilaisia. Olisiko tarvetta yhtenäistää? Taitaa tällä hetkellä vain moni sarja omaan tekemiseensä uskoa eniten.

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #3 : 20.03.2007 23:57 »
En tiedä löytyisikö sitten halukkaita, jos kaikille Suomen Raket 120 joukkueille järjestettäisiin yhteinen isompi kilpailu keskenäisen paremmuuden selvittämistä varten. Tällöin tietysti sarjojen sääntöjä pitäisi varmasti yhtenäistää. Oman käsitykseni mukaan ainakin tekniset säännöt ovat suht erilaisia. Olisiko tarvetta yhtenäistää? Taitaa tällä hetkellä vain moni sarja omaan tekemiseensä uskoa eniten.

Juu tollasta kisaa tässä ollaan Tepoilin kahveepöydässä suunniteltu, paikkakin on jo olemassa.

Ajatuksena olis wetää SM-kisojen tyyliin, eli lauantaina aloteltais aika-ajoilla ja alkuerillä ja sunnuntaina jatkettas. Park Fermee renkaat olis kans kiva mauste 8)

Niin ja ne tekniset säännöt on aikas samanlaisia mikäli ei oteta yhtä keski-Suomen  :D kovatasoisinta sarjaa lukuun...

Antasitte vaan Raketin olla ruattalaisessa vireessä :P, sillain jää enemmän aikaa ajoharjotella ja
sarjan taso kovenee ;D

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #4 : 21.03.2007 02:18 »
Juu tollasta kisaa tässä ollaan Tepoilin kahveepöydässä suunniteltu, paikkakin on jo olemassa.

Mukava kuulla että asiaa on suunniteltu ja täälläkin käydyissä kahvikeskusteluissa on asiaa joskus sivuttu. Tapahtumastahan saisi varmasti mukavan "vuoroin vieraissa tyyppisen" jonka voisi järjestää eri vuosina eri radalla, toivottavasti järjestäjiä ja osallistujia vain olisi.

Niin ja ne tekniset säännöt on aikas samanlaisia mikäli ei oteta yhtä keski-Suomen  :D kovatasoisinta sarjaa lukuun...

Antasitte vaan Raketin olla ruattalaisessa vireessä :P, sillain jää enemmän aikaa ajoharjotella ja
sarjan taso kovenee ;D

Teknisistä säännöistä en lähde itse suurempia kommentoimaan kun en niihin ole perehtynyt eri sarjojen osalta. Minua tosin on valistettu myös tällä suunnalla, että eivät nuo tekniset säännöt esim. mainitsemasi moottorien osalta juurikaan eroa ja ongelmaa asiasta tuskin tulee, kilpailemaan siis vain.  :)

Jos joku aiheeseen haluaa perehtyä ja homma on enemmän hallussa kuin minulla, niin teknisiä sääntöjä saa verrata sarjojen välillä tänne jos mielenkiintoa on. Eipä muuten haittaisi jos saisi selvyydet myös kaikista Suomen Raket 120-sarjoistakin samalla. Itse nopeasti vilkaisin Finndriven sivuilta Eurokartingin sääntöjä ja vertasin moottoria Oldboysin vastaaviin ja seuraavat nopealla silmäyksellä:

-Palotila molemmissa sama
-Oldboysissa tulppa on vapaa, Eurossa määrätty
-Pakokäyrä on Oldboysissa vapaa (mitat määrätty), Eurossa oltava Raket valmiste
-Oldboysissa ryyppyläpän saa kaasuttimesta poistaa, Eurossa oltava paikallaan

Helppoja kohteita siis vaihtaa nopeasti (jää aikaa myös harjoitella).  :)

Pakko vielä kuitata  :D, että siitä sen kovatasoisimman (parhaiten järjestetty) sarjan tuntee, että voidaan muokata ja kehittää sarjaa parhaaksi katsomalla tavalla aktiivisesti. Esim. kyseiset tekniset erot moottorien suhteen katson toimiviksi ja perustelluiksi. Mitään ratkaisevaa, mikä esim. estäisi kilpailemisen muualla, ei ole tehty.  ;)

Lopuksi vielä, että olisi mukava ainakin joskus nähdä kilpailua myös muissa sarjoissa sikäli, että aina löytyy varmasti jotain uutta mistä voitaisiin kenties ottaa oppia myös täällä ja toisinpäin.  :)

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #5 : 21.03.2007 22:21 »
Tuohon kun vielä lisäisi, että jokainen joukkue tuo moottorinsa yhteen ja yhteiseen kasaan, josta ne arvottaisiin kaikille osallistujille, niin luulisi tasapuolisuuden toteutuvan.

Kaiken kaikkiaan sarjojen välisen yhteistyön sääntöjen suhteen luulisi olevan jokaisen harrastajan intresseissä.

P.S. Jos jostain löytyy innokas järjestämään Länsi-Suomen TusinaCupia, niin ilmoittautua saa.
Perässäjuoksija...

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #6 : 21.03.2007 23:56 »

-Palotila molemmissa sama
-Oldboysissa tulppa on vapaa, Eurossa määrätty
-Pakokäyrä on Oldboysissa vapaa (mitat määrätty), Eurossa oltava Raket valmiste
-Oldboysissa ryyppyläpän saa kaasuttimesta poistaa, Eurossa oltava paikallaan

Helppoja kohteita siis vaihtaa nopeasti (jää aikaa myös harjoitella).  :)

Pakko vielä kuitata  :D, että siitä sen kovatasoisimman (parhaiten järjestetty) sarjan tuntee, että voidaan muokata ja kehittää sarjaa parhaaksi katsomalla tavalla aktiivisesti. Esim. kyseiset tekniset erot moottorien suhteen katson toimiviksi ja perustelluiksi. Mitään ratkaisevaa, mikä esim. estäisi kilpailemisen muualla, ei ole tehty.  ;)

Lopuksi vielä, että olisi mukava ainakin joskus nähdä kilpailua myös muissa sarjoissa sikäli, että aina löytyy varmasti jotain uutta mistä voitaisiin kenties ottaa oppia myös täällä ja toisinpäin.  :)

Kysyisin vaan ihan tosissaan että minkä takia noita pakokäyriä ja tulppia tarvii vapauttaa, tarviiko sinne tuoda alkuperäsiä varaosia?? :D

Niin ja se ryyppyläpän poistokin on vähän hölmöö kun sehän toimii mukavasti sammutinkatkaisijana.

Turhaan sitä rakettia lähtee mitenkään viritteleen, Ladasta ei saa Ferraria ellei vaihda kaikkia osia. ::)
« Viimeksi muokattu: 21.03.2007 23:59 kirjoittanut Tommi Lehto »

m.autio

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 82
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #7 : 22.03.2007 11:52 »
Joo, no toi pakokäyrä ainakin on vähän tyhmä, ku mun mielestä kumminki kaikilla on vakio. Tai en ainakaan muista nähneeni muunlaisia. Tosta ryyppyläpästä mulla on semmonen mielikuva, et se olis poistettu, koska se olis joskus sulkeutunu ajon aikana... Mut voi olla ihan mun omaa kuvitelmaa ja luultavasti onkin jos se muualla päin suomee toimii  :P

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #8 : 22.03.2007 12:10 »
ATM:n idea, että moottorit arvottaisiin samasta kasasta kyllä ajaisi tasapuolisuutta parhaalla mahdollisella tavalla, tiedä vain kuinka paljon innokkaita tuohon löytyisi, mutta ideana hyvä.

Mitä tulee noiden osien vaihtoon Oldboysissa, niin seuraavat omat mielipiteeni ovat näin sarjaa ajavalta peruskuskilta. Tulpasta en osaa syytä ja ideaa sanoa, sitä asiaa en ole edes miettinyt, itse olemme ajaneet samalla tulppa tyypillä aina muistaakseni. Joku voisi kenties selittää idean minullekkin siis, muuten se tuntuu hieman erikoiselta.

Pakokäyrässäkin enemmistö käyttää varmasti Raket valmistetta, jokunen sen on teettänytkin. Ainakin omasta kokemuksesta Raket valmisteissa on sen verran toleranssia, että jos ei teetä, niin ainakin alkuperäistä saa viilata suoremmaksi.

Ryyppyläpän kanssa olen itse ajanut ja en koe sitä mitenkään pakolliseksi, moottorin voi sammuttaa käsillä imuäänenvaimentajan sulkemalla. Ryyppyläpän poistamisen ideana on omasta mielestäni jättää pois ainakin yksi tekijä, minkä kanssa leikkimällä ei vahinkoa satu kesken ajon tai ennen ajoa. Taitaa olla tumpelon vikaa, mutta edellisessä tiimissä on jääty radan varteen tai hyydytty muutaman kerran, kun läpän asento ollut hieman poikkeava. Sanotaan näitä nyt vaikka human factor tapauksiksi.  :D

Minkään muutoksen tarkoitus, ainakaan omasta mielestä, ei ole saada autosta mitenkään tehokkaampaa tai nopeampaa. Raket 120 koneesta ei saa tehokasta ellei oikein kunnolla ala viilaamaan. Kaikki kyseiset muutokset ovat tehon kannalta lähes olemattomia tuon tyylisessä koneessa. Ehkäpä muutoksilla voidaan ainakin hieman tasoittaa Raket koneiden laajoja toleransseja ja tehdä niistä tasaisempia.

Jos joku oikeasti haluaa istua vara-osa myymälän lattialla, mittailla juuri sopivia osia tai suunnitella täydellistä pakokäyrää metallipajalla, niin siitä vaan, eipä noista paljoa kostu. Tällöin tuo henkilö tekee sen todennäköisesti harrastuksesta ja mielenkiinnosta tekniikkaa kohtaan, koska lopulta se kaikkein suurin vaikutus itse nopeuteen löytyy sieltä radalta, ratin ja penkin välistä.

Kuitenkin lopuksi täytyy sanoa, että pidän erittäin hyvänä käytäntönä etelän suunnallakin olevia sääntöjä, jotka rajaavat ja pois sulkevat muutoksia enemmän. Kuten kirjoituksestani huomasi, en itsekkään täysin samaa mieltä tai tietoinen ole teknisistä säännöistä. Itselleni sopisi myös kyseiset säännöt etelässä, itse ajamiseen en kuitenkaan katso niiden vaikuttavan sen enempää kuin täälläkään vallitsevat säännöt. Samat joukkueet siellä kärjessä varmasti hyrräävät, ajettiin sitten vaikka ruohonleikkurilla.  :)
« Viimeksi muokattu: 22.03.2007 12:12 kirjoittanut Teme »

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #9 : 22.03.2007 15:06 »
En sanoisi sääntöpoikkeavuuksia merkityksettömiksi Old Boysissä! Olemme tehneet nyt vuodesta 2001 alkaen muistaakseni yhdeksän 120 Raket konetta ja paras niistä tuottaa n. 1,2 kW enemmän tehoa kuin vakio ja koneen saa avata milloin tahansa, menee läpi säännöistä. Mikään yksittäinen muutos ei tuo juurikaan parannusta, mutta kun kaikki mahdollisuudet käytetään ja ne myös testataan (jarrussa), on tuloksena kone jolla oikeasti voi haastaa kärkitiimit. Kehityskustannuksia tuohon parhaaseen koneeseen on mennyt vuosien mittaan melkoisesti ottaen huomioon sarjan harrastelijamaisuuden, mutta samalla se on tuonut mukavasti osaamista ja tietotaitoa tiimiin. Koneesta saisi vieläkin hiukan paremman, mutta siinä tapauksessa pitäisi uhrata aivan liikaa valuuttaa saatuun hyötyyn nähden. Tilanne on nyt kuitenkin se, että tekniikka on kunnossa, mutta kuskien ranteille pitäisi tehdä pikaisesti jotakin.  ;D

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #10 : 22.03.2007 17:05 »
Laittaa kyllä hieman miettimään kun kuulee, että joku on yhdeksän konetta tehnyt vuosien varrella. Ensimmäisestä alku hymystä kun on toipunut, niin enemmänkin tekisi mieli tuota provona pitää, hyvänä sellaisena.  ;D Mutta jos jossitellaan ja puhutaan yleisellä tasolla, niin tuon suuntaista koneen kehitystä jos alkaa jokin harrastelijasarja suosimaan, niin kyseenalaistaisin vahvasti sääntöjä ja painoittaisin niitä enemmän harrastelija suuntaan.

Itse tosin koen, että yhdellä ja samalla moottorilla, kenties toinen varalla, pärjää mukavasti vuodesta toiseen, kun ei hullun kiiltosilmissä ajeta. Silti harrastelijasarja, jossa moottorin kehittäminen on ainoa vaihtoehto tavoitella kärkipaikkoja ja siten paremmin ajavia tiimejä, on väärä suunta.

Tosin tekniikka on aina moottoriurheilussa vaikuttava mauste, josta löytyy spekuloitavaa. On hienoa kun oppii uusia asioita ja pääsee tutustumaan tarkemmin tekniikkaan. Me jotka luotamme ajotaitoihimme, ajamme yhdellä moottorilla ja pidämme kukkaron nyörit tiukalla, ajamme näiden puheiden jälkeen entistäkin kovempaa, halvalla.  ;)

Kimi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 563
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #11 : 22.03.2007 17:38 »
Moi,
Keimolan fossareistakin löytyy muutama tiimi jotka hieroo noita moottoreita ihan alvariinsa.
Treenaa ja hinkkaa rataa neljä päivää viikossa ja sitten ovat sitä mieltä että moottori paranee.
Tosiasia on että ajotaidot kehittyy ja ne vetelis kärjessä ihan millä paskalla vaan.

Kokeilkaa NGK:n BPM8Y tulppaa niin voi selvitä jotain.
Terv. Liikkuva Shikaani
Roomalainen sananlasku
"Vartti paskalla on kymppä radalla"

Kossu

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 195
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #12 : 22.03.2007 18:14 »
Moi,
Keimolan fossareistakin löytyy muutama tiimi jotka hieroo noita moottoreita ihan alvariinsa.
Treenaa ja hinkkaa rataa neljä päivää viikossa ja sitten ovat sitä mieltä että moottori paranee.
Tosiasia on että ajotaidot kehittyy ja ne vetelis kärjessä ihan millä paskalla vaan.

Kokeilkaa NGK:n BPM8Y tulppaa niin voi selvitä jotain.


Pitikö se kaikille kertoa toi tulpan tyyppi ;)
Eiku oikeesti hyvä et kerroit yleensä vaan kukaan ei kerro mitään.
ohittaminen ja kusella käynti kannattaa aina.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #13 : 22.03.2007 19:40 »
Olettekos muuten ajatelleet?:

Kuvittele omaavasi täydellisen auton ja ajotaitosikin siihen pisteeseen että lähdön jälkeen vedät letkaa 15 kierrosta johdossa suvereenisti. Et siis lähdön jälkeen edes näe kisakumppaneitasi lainkaan.
On muuten aika tylsää kisaamista. Saman voi tehdä vaikka yksinään sunnuntaina täysin ilmaiseksi.  :o
Kun näistä aikuisten karkkikisoista ei kuitenkaan mitään kostu, niin itse kyllä haen kisaelämykseni taistelemalla mistä tahansa sijoituksesta kaverin(rien) kanssa ja sitten voi vielä naureskella tilanteille yhdessä varikolla.
 :D
Homman Pitää Olla Hauskaa

m.autio

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 82
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #14 : 22.03.2007 19:52 »
En sanoisi sääntöpoikkeavuuksia merkityksettömiksi Old Boysissä! Olemme tehneet nyt vuodesta 2001 alkaen muistaakseni yhdeksän 120 Raket konetta ja paras niistä tuottaa n. 1,2 kW enemmän tehoa kuin vakio ja koneen saa avata milloin tahansa, menee läpi säännöistä. Mikään yksittäinen muutos ei tuo juurikaan parannusta, mutta kun kaikki mahdollisuudet käytetään ja ne myös testataan (jarrussa), on tuloksena kone jolla oikeasti voi haastaa kärkitiimit. Kehityskustannuksia tuohon parhaaseen koneeseen on mennyt vuosien mittaan melkoisesti ottaen huomioon sarjan harrastelijamaisuuden, mutta samalla se on tuonut mukavasti osaamista ja tietotaitoa tiimiin. Koneesta saisi vieläkin hiukan paremman, mutta siinä tapauksessa pitäisi uhrata aivan liikaa valuuttaa saatuun hyötyyn nähden. Tilanne on nyt kuitenkin se, että tekniikka on kunnossa, mutta kuskien ranteille pitäisi tehdä pikaisesti jotakin.  ;D

Tiimeissä missä mä oon ajanu, ni koneet on aina tehty jossai takapihalla iltahämärässä. Joskus sattuu onnistumaan ja kulkee,  joskus ei kule ei sitten mihinkään, mutta aina ollaan ihan hyvin kärkivauhdissa pysytty :)

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #15 : 23.03.2007 09:22 »
Jännä homma kun kukaan muu ei tunnusta hierovansa näitä koneita, mutta kumminkin autot kulkee aivan meidän auton tahtiin ellei jopa paremmin. Rattimiehiä ei olla, mutta tekniikka kiinnostaa kovastikin. Meillä Liepeellä vakiokoneen ja tehdyn koneen ero on samalla rungolla samana päivänä on noin sekunti, tosin ihan kärkeen ei siitä huolimatta olla koskaan ehditty...  ::)

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #16 : 23.03.2007 13:43 »
Kone voi olla nopee yksinajettuna, mutta silti sillä ei välttämättä pääse kisassa yhtään mihinkään, jos esim vakiokone sattuu vääntämään alhaalta paremmin. Porukkaa vaan lappaa molemmin puolin ohi.  :P   Kumma juttu:  ???

On saatu aika monta kertaa hyvät naurut kun "viriwelhot" räpeltää...  :-*
Suorastaan surkuhupaisaa katsoa kun sitten kisan jälkeen pakkaavat kamoja naama punaisena.
Yleensä juuri nämä tiimit eniten väittävät muiden koneita viritetyiksi, koska oma viritettykään ei pärjännyt.

MKR
Homman Pitää Olla Hauskaa

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #17 : 23.03.2007 14:29 »
Meidän ei ole koskaan tarvinnut omaa menestystä tai menestymättömyyttä sen kummemmin ruotia, hauskaa ollaan vain pitämässä. Jotenkin arvon raadilta on vain mennyt asian pointti hiukan ohi! OB:n sääntövapaudet verrattuna muihin 120 Raket sarjoihin antavat tiettyjä mahdollisuuksia saada koneesta hiukan enempi irti. Tämä EI OLE MIELESTÄNI HYVÄ ASIA! Vaikka mekin olemme nuo sääntöjen sallimat teput koneeseen tehneet, olisi paljon helpompaa kaikille, mikäli sääntöjä kiristettäisiin muiden sarjojen tyyppisiksi. Olisi paljon helpompaa heittää paketista kone runkoon kiinni ja lähteä vetämään, kuin palastella pari kolme konetta ja tehdä niistä yksi kisakone kaikkine säätöineen. Näin jäisi turha sättääminen pois ja voisi keskittyä siihen ranteiden hiomiseen koneen hiomisen sijasta. En tiedä mitä perua OB:n tekniikkapoikkeamat ovat, mutta mielestäni olisi vain hyvä asia, mikäli koko Suomen R120 -sarjojen tekniikka ja miksei muutkin säännöt yhtenäistettäisiin.

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #18 : 23.03.2007 14:57 »
Tiimeissä missä mä oon ajanu, ni koneet on aina tehty jossai takapihalla iltahämärässä. Joskus sattuu onnistumaan ja kulkee,  joskus ei kule ei sitten mihinkään, mutta aina ollaan ihan hyvin kärkivauhdissa pysytty :)

Kivahan se on korostaa omien ranteiden riittävyyttä. Toisaalta kommenttisi saa erityisen valon, kun muistelee mihin katosi Kasperskyn pisteet viime vuoden neljännestä kisasta...

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #19 : 23.03.2007 15:48 »
Meidän ei ole koskaan tarvinnut omaa menestystä tai menestymättömyyttä sen kummemmin ruotia, hauskaa ollaan vain pitämässä. Jotenkin arvon raadilta on vain mennyt asian pointti hiukan ohi! OB:n sääntövapaudet verrattuna muihin 120 Raket sarjoihin antavat tiettyjä mahdollisuuksia saada koneesta hiukan enempi irti. Tämä EI OLE MIELESTÄNI HYVÄ ASIA! Vaikka mekin olemme nuo sääntöjen sallimat teput koneeseen tehneet, olisi paljon helpompaa kaikille, mikäli sääntöjä kiristettäisiin muiden sarjojen tyyppisiksi. Olisi paljon helpompaa heittää paketista kone runkoon kiinni ja lähteä vetämään, kuin palastella pari kolme konetta ja tehdä niistä yksi kisakone kaikkine säätöineen. Näin jäisi turha sättääminen pois ja voisi keskittyä siihen ranteiden hiomiseen koneen hiomisen sijasta. En tiedä mitä perua OB:n tekniikkapoikkeamat ovat, mutta mielestäni olisi vain hyvä asia, mikäli koko Suomen R120 -sarjojen tekniikka ja miksei muutkin säännöt yhtenäistettäisiin.

Asenne ainakin on oikea, eli hauskaa ollaan pitämässä, näin sen kuuluu olla.  :) Ja todellakin, jos kirjoittajaa on uskomista ja koneita todella on koottu useammasta kappaleesta ja rahaa laitettu sen mukaan, niin en itsekkään katso, että sääntöjen sallimat asiat olisivat kohdallaan, mutta pitää muistaa, että voi tehdä myös toisenlaisia valintoja.

Oma pointtini on, että kuten itse mainitsit olisi teidän kuljettajien ajotaidoissa vielä kehittämisen varaa. Tällöin keskittäisin moottorien sijasta energiaa enemmän itse ajamiseen, koska siltä puolelta löytyy reserviä varmasti suhteessa enemmän kuin hikisestä Raket 120 koneesta ja kun sitten iskee runkoon keskiverronkin koneen kiinni, niin johan alkaa kulkemaan.

Olen itse muutamassa tiimissä ajanut kilpaa ja toisen saman verran seurannut läheltä touhuja. Kenelläkään näistä tiimeistä ei ollut yhtä tai max. kahta konetta kummallisempaa reserviä. Koneita kyllä "teetätetään" muutamalla henkilöllä pajalla, joissa tehdään hyvää työtä perushuollon suhteen koneelle, mielestäni suht halvalla ja aina on hyvin toiminut. Noilla samoilla koneilla sitä sitten on ajettu koko kauden. Eli omalta kohdalta moottori on ollut aika vaivaton kohde huollon suhteen.

Teknisistä kohdista kun en itse tarkemmin osaa koneessa spekuloida, tässä tapauksessa taas joku toinen voi kertoa, esim. mitä koneelle tehdään perushuollon aikana erilailla kuin Oldboysissa tai Fossiilissa, onko näissä jotain suuriakin eroja? Tällä haen sitä, että jokatapauksessa konetta pitää huoltaa ja se vaatii oman aikansa jos sitä itse tekee. En myöskään kiellä sitä tosiasiaa, että hieman tehokkaampi kone, joka Oldboysissa myös minun mielestäni on mahdollista luoda, auttaisi ajallisesti.

Mutta jos siis olisi valittavana, että käytänkö 10 000€ moottoreihin, istun pajalla ja penkitän konetta, tämän jälkeen testaan ja kuulostelen sitä radalla vaihtaen ja sisäänajaen eri moottoreita. TAI

Jos iskisin keskiverto perushuolletun Raket koneen runkoon kiinni ja ajaisin radalla koko tuon ajan, niin valinta ei ole kovin vaikea. Varsinkin kun uskon, että lopulta A) eniten aikaa saa pois ajamalla B) tulisi se paljon halvemmaksi.

-> "Näin jäisi turha sättääminen pois ja voisi keskittyä siihen ranteiden hiomiseen koneen hiomisen sijasta."

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #20 : 12.04.2007 08:30 »
Mikähän Old Boys sarjaa nyt vaivaa kun joukkueita on ilmoittautunut tälle vuodelle vain 23!?

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #21 : 12.04.2007 10:51 »
Mikähän Old Boys sarjaa nyt vaivaa kun joukkueita on ilmoittautunut tälle vuodelle vain 23!?

Itse kuulin eilen "hieman" isommista luvuista, mutta perinteisesti ilmoittautuneita ja kisailijoita tulee lisää vasta viime tingassa. Nämä ovat tietysti puhdasta arvailua ja spekulaatiota tässä vaiheessa.  :)

Monet vanhemmat ja pidempään sarjaa ajaneet tiimit ja henkilöt (mm. kolme mestaruuden voittanutta joukkuetta) ovat viime vuosina siirtyneet sapattivapaalle. Näitäkin tiimejä/henkilöitä näkee sitten yksittäisissä kisoissa, nyt kun sarjaan ilmoittautumismaksukaan ei ole ollut esteenä muutamaan vuoteen. Näitä konkareita ei koulutustilaisuuksissa näe, ilmeisesti kokemusta sen verran.  :D Esimerkiksi Jämsästä vanhat konkarit ovat suosineet omaa kotikisaansa viime vuosina.

Kolmenkymmenen joukkueen tavoite ja määrä on jo kova Keski-Suomen sarjalle, monen (skeptikon)  ;D mielestä jos yli mennään niin on jo aikamoinen buumi käynnissä. Muistelen, että vuonna 2006 joukkuemäärä taisi edellisvuodesta (2005) karkeasti kasvaa noin 30%.

Mukavaa oli huomata, että Saarijärveltä oltiin ajeltu Jyväskylään asti koulutustilaisuuteen ja siltä suunnalta tulikin hyviä kommentteja ja kysymyksiä. Yleensäkkin ottaen on hienoa, että monet ovat jaksaneet kisaan ajaa vuosien varrella satojenkin kilometrien päästä jostain Keski-Suomalaisten metsien takaa.

Hyvä kausi tulossa, vielä kun pääsisi näistä puheista radallekkin asti.  :D
« Viimeksi muokattu: 12.04.2007 10:54 kirjoittanut Teme »

m.autio

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 82
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #22 : 25.04.2007 13:57 »
OldBoys-sarjaa kehitetään pitkälti kuskien ehdoilla. Sääntöehdotuksia otetaan vastaan kun mietitään kauden 2008 sääntöjä, niitä voi esittää ajajayhdistykselle tai osoitteeseen info@oldboys.fi.

OldBoys-sarja on kiinnostunut sääntöjen yhdenmukaistamisesta muiden sarjojen kanssa, jos vaan saadaan kaikkien sarjojen edustaja saman neuvottelupöydän ääreen.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2007 14:05 kirjoittanut m.autio »

KapteeniTorni

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #23 : 25.04.2007 22:38 »
Asiaa tippaakaan provosoimatta, haluaa ihmetellä että miksi näitä sääntöasioita käydään aina läpi pienissä piireissä ja esim. näillä keskustelu palstoilla?

Toki täälläkin asiaa kannattaa puida ja sehän esim. ko. forumin tarkoitus onkin, asia ei kuitenkaan etene.

Mielestäni parempi tapa on ottaa asiat esiin ohjaajakokouksessa tai tuoda ne esimerkiksi Oldboys-sarjan järjestelytoimikunnan tietoon (perusteluineen), jonka jälkeen asiasta varmasti kuullaan viimeistään seuraavassa kisassa (perusteluineen).

Kuten M.Autio jo totesi:
Lainaus
OldBoys-sarjaa kehitetään pitkälti kuskien ehdoilla
.

Ehdottomasti kannatan myös kaikkien Suomen niemellä ajettavien R120 sarjojen sääntöjen yhdenmukaistamista teknisellä puolella, jotta mahdollistetaan (henkilökohtaisten)kilpailujen ajaminen sarjojen kesken.

P.S
Mikähän Old Boys sarjaa nyt vaivaa kun joukkueita on ilmoittautunut tälle vuodelle vain 23!?
Eiköhän muutama joukkue vielä mukaan saada...

Ensimmäistä osakilpailua odotellen...
 

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #24 : 26.04.2007 01:39 »
Omasta mielestäni Oldboys-sarja on kuunnellut ja tarjonnut joukkueille hyvät mahdollisuuden tehdä mm. sääntöehdotuksia. Kahtena vuotena peräkkäin on ollut muutamakin kysely kilpailupäivänä, joihin joukkueet ovat vastanneet mielipiteensä sääntöehdotuksiin ja lisäksi saaneet kertoa vapaalla sanalla terveisiä järjestelytoimikunnalle. Itse ainakin pidän tuota käytäntöä hyvänä, muun toimen ja reittien ohella.

Yksi noista reiteistä on tietysti tämä forum, enkä tarkoita sillä sitä, että ehdotukset pitäisi täältä Oldboys tai jonkun toisen vastaavan sarjan järjestelytoimikunnan poimia. Lähinnä näen, että täällä luodut keskustelut ja ajatukset poikivat sitten talven/kesän aikana ideoita ja yhteydenottoja sekä keskustelua niin radalla kuin järjestelytoimikunnan suuntaankin.

Toivottavasti myös tuleva ajajayhdistys parantaa tiedon kulkua molemmin puolin.

Tosin pidän silti ihan aiheellisena huomiona ja muistutuksena, kuten "KapteeniTorni" jo mainitsikin, että jos nähdään epäkohtia tai on kehittämisehdotuksia, on tämä väärä kanava niiden läpi vientiin. Minä ainakin uskon (toivon) että tämä ymmärretään.

Vai liekö joukossamme aina joku joka vuodesta toiseen hammasta purren kiroaa sääntöjä ja toteaa itsekseen tai muille, että näillä mennään mitä saadaan.  :D
« Viimeksi muokattu: 26.04.2007 01:44 kirjoittanut Teme »

KapteeniTorni

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #25 : 26.04.2007 18:56 »
Oldboys-sarjan ajajayhdistyksen ensimmäinen tapaaminen on päätetty. Vielä
mahtuu mukaan vaikuttamaan ja pohtimaan yhdessä sarjan asioita ja
tulevaisuutta, yhteystietoni löytyvät viestin lopusta.

Oldboys ajajayhdistys 1. tapaaminen:

Päivä: tiistai 8.5.2007
Kello: 18.00
Paikka: Jyväskylän Karting Center

Ilmoittautuneet, Nimi (joukkue):
Ilkka Kotilainen (JMJ-team) (kokoonkutsuja)
Jarno Suomela (Runnability)
Janne Pohjola
Marko Vainiomaa
Janne Tyynismaa (Eurostandardi Racing Team)
Harri Reinikainen (Paniikki Jarrutus)



--
Ilkka Kotilainen
ilankoti@cc.jyu.fi
puh. 044 5565633


P.S. Käyttäjä nimimerkin takana ei ole Ilkka Kotilainen...
« Viimeksi muokattu: 26.04.2007 19:08 kirjoittanut KapteeniTorni »

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #26 : 10.05.2007 11:44 »
Mikähän Old Boys sarjaa nyt vaivaa kun joukkueita on ilmoittautunut tälle vuodelle vain 23!?
Eiköhän muutama joukkue vielä mukaan saada...

Ensimmäistä osakilpailua odotellen...
 

Eipä ole näköjään sitten ilmoittautunut! Taitaa tulla kaikkien aikojen köyhin OB-sarja, mikäli mitataan osallistujamäärällä. Mistähän moinen johtuu? Useita vanhoja tiimejä on tippunut pois ja vain muutamia uusia tullut sarjaan mukaan. Toivottavasti asia korjaantuu sillä oma innostus loppuu myös, mikäli siellä ei ole porukkaa ajamassa...

FinnDrive

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 158
    • http://www.finndrive.com
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #27 : 10.05.2007 12:57 »
Eipä ole näköjään sitten ilmoittautunut! Taitaa tulla kaikkien aikojen köyhin OB-sarja, mikäli mitataan osallistujamäärällä. Mistähän moinen johtuu?

Ei ole pelkästään OB_sarjan ominaisuus. Eurokarting-sarja työntää osallistuja määrältään alaspäin ja sama on varmaan suunta Fossiilisarjalla. Kuljettajat tuntuvat siirtyvän muihin luokkiin tai lajeihin.
joka kerta jotain uutta...

m.autio

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 82
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #28 : 10.05.2007 19:56 »
Jyväskylä OldBoys-sarjan järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Lauri Mäkinen toivottaa Slowflyn helatorstaina käymään juttusilla kilpailiupaikalla. Terveisinä myös se, että OldBoys-sarjasta odotetaan kaikkien aikojen parasta kautta sarjan historiassa.

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #29 : 10.05.2007 22:32 »
Eipä tässä vielä kannata hätäillä, että kaikkien aikojen köyhin kausi olisi Oldboys-sarjassa tulossa, sehän nähdään vasta syksyllä kun tulokset on selvillä ja kauden päätöstä juhlitaan, sitten voi katsoa, että kuinka paljon niitä osallistujia oli.

Kylmästi kun tilastoja tutkii, niin joukkue määrä ei itseäni juuri ihmetytä kun katsoo menneitä vuosia. Nyt sarjaan ilmoittautuneiden määrä on lähes viime vuotisessa avauskisan osallistuja määrässä, vähemmänkin on ollut esim. vuonna 2005.

Pidempään mukana olleet tietysti muistavat kun osallistujamäärä on välillä huidellut huikeissa määrissä. Aikaisemminhan tuolla jo spekuloinkin noista varteenotettavista osallistuja määristä Keski-Suomessa. Kaikista mukavinta se on tietysti ajaa kun on paljon autoja viivalla, joten kyllä sinne aina porukkaa mukaan mahtuu.  :)


 

Team Laine Verkkokauppa