Kirjoittaja Aihe: Raket 120 sarjat..  (Luettu 253219 kertaa)

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #120 : 09.11.2007 12:50 »
MKR:n kanssa samaa mieltä; miksi kunnostaa vanhaa kun uuden saa lähes samalla hinnalla. Näin halvoissa laitteissa "korjausholkitus" ei ole mielekästä, vaan holkituksella on helppo lähteä hakemaan niitä kilowatin kymmenyksiä. Sinänsä tässä on taas hyvä uusi tekniikkaidea hierottavaksi!! Ei ole nimittäin meille tullut mieleen hakea "oikeaa" kampuran paikkaa holkituksella, ainoastaan herkemmin pyörivää konetta...  ;D ;D

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #121 : 09.11.2007 16:25 »
Onpa hienoa että jaksatte vääntää fosari-raksuista noi paljon. Aidosti olen sitä mieltä että on hienoa saada yhtenäisiä säveliä luokkaan.
Mutta niin kuin rantaruotsalainenkin sanoisi: "otta rentto, otta minttu"

ainakin tommi ja arto tajus :)

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #122 : 21.02.2008 11:02 »
Joko R120 -sarjat alkavat heräillä Ruususen unestaan? Onko sääntöjen yhtenäistäminen edennyt? Pitäis kohta tietää kun meidän sorvit alkaa laulamaan ja dynossa rääytetään ensi kauden monsterimoottoria... >;-)

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #123 : 21.02.2008 16:42 »
Juu hereillä ollaan, yhtenäistäminen jäi ? ellei OldBoyssit komppaa meidän ja Keimolan sääntöjä. Meillä tehtiin vain tarkennuksia, ei vapautettu kiilaa eikä paljon muutakaan.

Meidän sääntöjä pääsee tiiraileen tuolta http://www.xonsport.fi  :o

Kritisoida saa!  :o
« Viimeksi muokattu: 21.02.2008 17:54 kirjoittanut Tommi Lehto »

Kossu

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 195
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #124 : 21.02.2008 19:39 »
Joo ja Oulussakin tullaan lähemmäs xonneja ja Keimolaa. Mutta siitä lisää myöhemmin.
ohittaminen ja kusella käynti kannattaa aina.

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #125 : 21.02.2008 20:00 »
Meidän sääntöjä pääsee tiiraileen tuolta http://www.xonsport.fi  :o

Täytyy sanoa että yhdessä asiassa ainakin OB-sarjan pitäisi ottaa oppia XONista: nettisivut ja tiedottaminen aivan toiselta planeetalta verrattuna hikisiin OB-sivuihin. Lisäksi järjestävä taho näyttää tarjoavan myös kuvia yms. tauhkaa, jota mielellään itsekin ottaisimme meidän sarjassa vastaan.

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #126 : 21.02.2008 21:52 »
Joo ja Oulussakin tullaan lähemmäs xonneja ja Keimolaa.

 ;D

 Rohkeesti ihan rinnalle vaan, ohitte voi sitte jo ollakkin vaikeempaa  ;)
Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #127 : 23.02.2008 00:27 »
Renkaista tunnuttiin olevan yhtä mieltä, mutta mitens tässä nyt näin kävi? ???

XONissa SL-8  (http://xonsport.dyndns.org/images/stories/lataukset/sarjasaannotxc08.pdf)

Keimolassa Indoor (http://www.keimolafk.com/fossiili_saannot.htm)

 :-\

jarhe

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 72
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #128 : 06.03.2008 19:06 »
Tulipa lueskeltua näitäkin juttuja kun viime kesänä Tompan kanssa käytiin kokeilemassa Paimiossa Xon Cuppia, mukavaahan tuo oli, täytyy koittaa sovittaa tähänkin kesään joku kisa. Joitain kisoja vaan menee päällekkäin kansallisten kanssa ja kai ne pojatkin vielä haluais ajella...
Kaivelin noita eri porukoiden sääntöjä ja moottorien luokituksia ja ohoh, hmm... OB on laittanut R120 luokitukseen vähän erilaisen palotilan, veikkaisin typoa mutta mene ja tiedä  ;D. Siellähän lukee ihan selvästi: "Palotilan tilavuus on 16,50cc +0.00" jne. Eli 16.5 cc max. tilavuus  :o. Millin squish:lla pääsis aika paljon pienempäänkin  ;) No toivotaan kuitenkin että toi on vahinko, + livahtanut -:n paikalle.
Ei muuta kun hauskoja ratakierroksia ja kisoja kunhan noi lumet taas lähtee.

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #129 : 07.03.2008 09:05 »
Muistaakseni tuo 16,5 +0.00 typo on ollut pari vuotta... Kyllä sen kuitenkin kaikki on oikein tulkinnut OB:ssä.

jarhe

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 72
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #130 : 07.03.2008 20:19 »
Niinkin pitkään jo, kyllähän toi kannattaisi sinne korjata vaikka varmaan kaikki tietävätkin mistä on kyse. Korjaus toimenpide ei ainakaan pitäisi olla ylivoimainen  ;)

Chride

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #131 : 11.03.2008 12:58 »
Harmi ettei säännöt ole yhtenäisiä näin Tamperelaiselle tiimille kun ollaan kolmen sarjan keskellä.
Tein kisakalenterin ja totesin että voitaisiin ajaa muutama kisa OB, muutama Xon ja muutama keimola, mutta yhtään täyttä sarjaa ei voida ajaa koska viikonloput ei kaikki sovi.
Jos olisi yhtenäiset säännöt olisi helppoa ajaa kaikkia sarjoja vähän sekasin.

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #132 : 11.03.2008 21:43 »
Harmi ettei säännöt ole yhtenäisiä näin Tamperelaiselle tiimille kun ollaan kolmen sarjan keskellä.
Tein kisakalenterin ja totesin että voitaisiin ajaa muutama kisa OB, muutama Xon ja muutama keimola, mutta yhtään täyttä sarjaa ei voida ajaa koska viikonloput ei kaikki sovi.
Jos olisi yhtenäiset säännöt olisi helppoa ajaa kaikkia sarjoja vähän sekasin.

Tuotanoiniin...ei kait tuo sekasinvetely nyt niin kovin vaikeeta ole nykyisessäkään sääntöviidakossa ?

Kaikkein kinkkisin ero noilla mainitsemillasi sarjoilla lienee niissä vaadittu tiimin koko.
Xoncupissa kun riittää tiimiksi yks innokas, Keimolassa tarvii olla jo 3 kuskii ja OB:ssa 4. Tää on kyllä joltain kanteilta katteltuna harmittava ero, mutta näitä on ollu jo lähes aikojen alusta ja tullee olemaankin, kun näillä kaikilla sarja-järjestäjillä on omat ja varmasti perustellutkin näkökulmansa omiin vaatimuksiinsa. Ongelmaahan tossa ei ole jos sattuu olemaan esim.4 kuskin kopla koossa, mutta pienemmille tiimeille tulee sitten kyllä eteen keikkakuskien haalinta jossain kohtii, ja se taas ei ole aina niin kovinkaan helppoo se...

Noin niinkun tekniseltä puolelta tarkasteltuna tän pitäis kyllä olla sillain helppo nakki toteuttaa tää sekavetely, että en nyt ihan heti keksi miten siittä vielä helpompaa sais...?
Etenkin jos sattuu olemaan kyseessä uus taikka muuten "käsittelemätön" moottori, nostaa sen laatikosta ja ruuvaa johkin sopivaan runkoon kiinni ja eikun vetään...ainakin Xoncupissa ja Keimolassa on säännöissä kielletty paljoo muuta tekemästäkään. Jos sitten vaikka OB:ssa sallitaankin erinäisiä muutoksia tehtäväks, niin pakkokos niitä silti on tehdä...? Sinnekkin pääsee ihan vakiolla sekaan.
Tilannehan tietysti sitten heittää häränpyllyä siinä kohtii, jos vaikka lähtökohtasesti sattuu omistamaan jonkinlaisen jostainsyystä jollaintapaa jonkuntoimesta koneistetun "menopatin"...rajoittuu sitten kisailut lähinnä tuonne OB-kisoihin. Tuossa tilanteessa suosittelen lämpimästi ottamaan harkintaan ihan sellaisen tavallisen ( =vakion ) harraste-moottorin hankinnan, sillä kun ei tule ainakaan näillä näkymin vastaan teknisiä esteitä osallistumiselle sarjaan kuin sarjaan.
Täältä noita julkaistuja tekniikka-oopuksia kiinnostuneille löytyy ( osa tuoreita 2008 ja osa vuodelta 2007 kun ei löytyny uudempia...? ):

- Xoncup luokitustodistus
- Xoncup sarjasäännöt
- Keimola fossiili sarjasäännöt
- Oulu fossiili-sarjasäännöt
- Oulu fossiili luokitustodistus
- OldBoys luokitustodistus
- OldBoys sarjasääntöjä 2007
- Susekan säännöt 2007


Renkaita tarvii sekavetelyyn tällä kaudella ja näillänäkymin kahta eri merkkiä, ihan niinkun on aina ennenkin tarvinnu, merkit vaan vaihtelee...Tämäkään ei liene ihan ylipääsemätön ongelma jos tarpiiks innoissaan on liikkeellä ? Ainakin Indooreja löytynee kentältä tarvittaessa käytettyinäkin pilvin pimein, ja ottamatta sen enempää kantaa ko.rinkulan laatuun, siinä hommassa saattaa jopa käydä odotettua parempi tsägäkin jos sattuu osumaan nopeelle vuosikerralle... Renkaitten vaihto liikuttaessa sarjojen välillä lienee pikkujuttu, se on sitten toinen tarina jos tuntee tarvetta myös rungon säätämiseen aina kulloisellekkin kumille.Toisaalta tuleehan siinä sitten tota säätöä reenattua...

Painorajoista löytyy ilmeisesti melkotarkkaan kympän heitto ( 150-160 kg ), eli keskimäärin tarvis ainakin kevyemmillä kuskeilla/tiimeillä olla kontissa mukana 10 kg punttia. Ruuvaaminen tarvittaessa irti/kiinni ei sinänsä ole iso homma sekään, alkaa tietty jossain kohtii kautta kyllästyttämään jos alvariinsa tarvii veivata ees-taas...Helpottaa kummasti hommaa jos viittii valmistella palikat sillain etukäteen että on valmista punttia ( minkä painot kans tiedossa...) esillä, niille paikka tiedossa esim. penkin selässä ja vaikka pultitki jo puntissa mukana, kuskit muistaa/tietää itte oman painonsa eikä edes yritä tähdätä just tarkkaan siihen alarajaan...muutaman kilon ylipaino ei vielä tunnu juuri missään, paitti ylimääräsenä sättäämisenä ratavarikolla jos sitä viimiseen asti koittaa välttää.

Tamperelaisittain tarkasteltuna ( ? ) tuohon sarjojen listalle vois vielä lisätä vaikka Susekan kisat...2008 sääntöjä siellä vissiinkään ei ole vielä väännetty ( herättäkää joku neet ny jo...), eikä rengaskaan kait siis vielä tiedossa (...heräätys ? ), mut ainakin -07 siellä oli tasan helppoo vierailla paitti että painoissa tarvi antaa pikkusen tasotusta...2 kuskia riitti tiimin kooksi menneellä kaudella ja toden-näkösesti tulevallakin ?

Kisapäivien osuminen sopivasti kunkin omiin menoihin lienee enemmänkin tuurista kiinni....vaikeutuu toi osumatarkkuus taatusti mitä isommasta jengistä kyse.
Samaten lienee tuuri-juttuja se että osuuko Keimolan ja Susekan arki-illat kenenkin kalentereihin paremmin vai huonommin kuin Xoncupin lauantait tai OB:n vaihtelevat lauantait-sunnuntait ?

Muutoinhan tää SekaVetely on pelkkä asenne-kysymys...? Itse vierailin viime kaudella viidessä eri sarjassa, kaikissa samalla pannulla, rungolla jne...

Heittäkäähän mielipiteitä kehiin näistäkin asioista, ettei aina vaan niistä iän'ikuisista sorvauksista ja viilailuista...



_______________________________________________________________________
yritin olla puolueeton...    http://www.xonsport.fi
Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #133 : 11.03.2008 22:03 »
Joo, viimekesän loppupuolella vetelivät nuo Keimolan sarjassa ajelevat heput aikalailla pattiin kierrosajoissa OldBoys:ssin tuunattuja koneita vastaan aivan VAKIOKONEELLA !!!  :o

Ehkei kaikki sallitut muutokset olekkaan suorituskykyä parantavia...?  Tai sitten aikaa on mennyt enemmän ropaamiseen kuin ajoharjoitteluun..?   ???    ::)

Eli vakiokoneellakin pärjää hyvin myös OldBoys:sissä. Heidän onkin sitten jo hankalampaa tulla ajelemaan muissa sarjoissa.
Rohkeesti vain sekaan.
:)

« Viimeksi muokattu: 11.03.2008 22:29 kirjoittanut MKR »
Homman Pitää Olla Hauskaa

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #134 : 12.03.2008 09:07 »
Tässä taas vedetään alta lipan porukkaa. Todella hieno asenne! >:(

Kerrataanpa OB:n ja Keimolan käytännön erot ja yhteneväisyydet:
- Kummassakaan ei saa viilata asteita kohdalleen (kone käy siis 1:1 sarjojen välillä)
- Kummassakin sarjassa minimi palotilavuus 16,5 ml  (kone käy siis 1:1 sarjojen välillä)
- OB:ssa saa poistaa kaasarin ryyppyläpän akseleineen (dynossa mitattuna ei suorituskykyeroa, joten voi jättää paikalleen; kone käy siis 1:1 sarjojen välillä)
- OB:ssä saa (korjaus)holkittaa kampuran laakerit (dynossa ei havaittu toivotun pyörimisherkkyyden lisäämää teholisäystä, ei tarvitse holkittaa; kone käy siis 1:1 sarjojen välillä)
- OB:ssä tulpanreiän saa (korjaus)holkittaa, korjaus voidaan tehdä myös esim. Helicoililla (jolloin kone käy siis 1:1 sarjojen välillä)
- OB:ssä saa puolipuristimen korvata esim. pultilla. Mikäli ulkoinen startteri, puolipuristinta ei tarvita ja puhditettu käyttämätön puolipuristin on yhtä tiivis kuin pultti (kone käy siis 1:1 sarjojen välillä)

Väitän, että 70-80% OB:ssä käytetyistä koneista on suoraan valmis muihin sarjoihin. Näistä lopuista leijonan osa on valmiita puolipuristimen ja ryyppyläpän asennuksen jälkeen. Ja jos heitän, että alle 10% OB:n koneista (mm. meidän entinen kisakone) ei kelpaa muihin sarjoihin, niin ei varmasti kauas heitä. Tästä 10%:sta puolet on oikeasti korjattuja koneita (yleensä tulpankierteet korjattu holkittamalla tai kampiakselin laakerit holkitettu) ja loput on tarkoitushakuisesti yritetty virittää (mm. meidän yksi kone, ei enää kisakäytössä kun uusi vakio on nopeampi vaikkei tehokkaampi).

Siellä Keimolassa pyörii muuten ilmeisesti edelleen pari minun entistä autoa, joten aika helposti olivat sarjojen välillä siirrettävia (annoin muovipussissa mukaan puolipuristimen ja ryyppyläpän akseleineen).

Tuossapa taitaa olla erot. Itse voisin hyvillä mielin luopua kaikista em. OB:n tekniikkapoikkeavuuksista. Käytännössä Fossareissa ja OB:ssä on ihan samat "virityskeinot":
- Palotilavuus säädetään
- Sytty säädetään niissä rajoissa kuin pystyy
- Kaasarin paineita säädellään
- Kampi oikaistaan ja herkistellään (Fossareissakin on näitä "kelluvia" akseleita...)
- Imu- ja pako"sarjat" kohdistetaan
- Pakoputken väliholkin oikeaa pituutta etsiskellään

Mielestäni on varsin turhaa sodanlietsontaa MKR:ltä aloittaa TAAS tämä paskanjauhanta kuinka etelän vetomiehet pyyhkii lopulla porukaa persettään. Keimolan porukka oli kyllä varsinkin kisapäivän loppuosalla todella nopeita, mutta myös todella epäurheilijamaisia possuttelijoita.

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #135 : 12.03.2008 09:29 »
Pitää nyt kaivaa taas palkokasvi sieraimesta!  ;D Eiköhän tulevaisuudessa keskitytä johonkin muuhun kuin nostamaan esille viilaamista ja/tai oman sarjan tason korostamista. Nythän ensi syksynä Lievestuoreella järjestetään epävirallinen Raket120 SM kestävyyskisana, siellä pääsee varmasti kaikki halukkaat eri sarjoista vertaamaan vauhtia toisiinsa.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #136 : 12.03.2008 18:30 »

Snowfly, juur tätä tarkoitin: Ei OldBoyssin säännöissä ole juurikaan mitään mikä lisäisi oikeasti koneen tehoja. Joissain tapauksissa voi olla jopa päinvastoin. Näin ollen Keimolasäännöillä olevalla koneella voi hyvin osallistua OB sarjaan suoraan, kuten varmaan viestistäni selviää.  :)
Tähän yritin myös kannustaa jottei ketään jätä lähtemättä sen takia että epäilee jäävänsä jalkoihin muuttamattomalla pannulla...   :-* Joten palko pois nenusta.

OB porukkakin pääsee vetämään muissa sarjoissa jos ruuvaavat puolittajan ja läpän paikoilleen...? Tuosta lohkojen "korjausholkituksesta" tosin olen sitä mieltä että sen sallimisessa jää liian paljon varaa kampi-akselin sijainnin pelivaralle. Katsastajilla ei ole välineitä mitata että kampi on oikeassa kohdassa holkituksen jälkeen ja vähänkin moottoreista ymmärtävä tajuaa mihin suuntaan on kampea edullista liikuttaa. Lisämielenkiintoa asiaan tuo se että riittävän tarkka koneistus lohkoille kustantaa enemmän kuin uusi lohko.  :o
Nytkun se on kuitenkin ollut sallittua OB:ssä on sitä vaikea poiskaan siellä kääntää, koska xx lohkoa menee samoin tein romukoppaan. Tosin se voitaisiin jatkossa kieltää ja aika hoitaa lopulta muutetut lohkot pois kisatantereelta.

Ei muutakun crossoveria vaan sarjojen välillä.
(huom: itse en aja r120:stä missään tiimissä, joten oma lehmä ei ole ojassa :)
Homman Pitää Olla Hauskaa

arto forsman

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 52
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #137 : 13.03.2008 18:47 »
Lainaus
OB porukkakin pääsee vetämään muissa sarjoissa jos ruuvaavat puolittajan ja läpän paikoilleen...? Tuosta lohkojen "korjausholkituksesta" tosin olen sitä mieltä että sen sallimisessa jää liian paljon varaa kampi-akselin sijainnin pelivaralle.

mutta onhan se niinkin, että jos otat sen läpän ja akselin pois niin saattaa ne hukkuakin. on turha este liikkumiseen. poistaminen on perusteltua sen ruuvin löystyessä ja kas kummaa löytyy kammiosta. ja kustannuksia säästyy.

holkitus hommasta sen verran, että jos säteishuuli tiivisteen mitat on alkuperäiset voiko kankee mahdollista siirtää ilman vuotoja?

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #138 : 13.03.2008 18:52 »

Lainaus
holkitus hommasta sen verran, että jos säteishuuli tiivisteen mitat on alkuperäiset voiko kankee mahdollista siirtää ilman vuotoja?

Voi, huulitiivisteessä on pelivaraa....
 :-\
Homman Pitää Olla Hauskaa

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #139 : 15.03.2008 15:00 »
Renkaista tunnuttiin olevan yhtä mieltä, mutta mitens tässä nyt näin kävi? ???

XONissa SL-8  (http://xonsport.dyndns.org/images/stories/lataukset/sarjasaannotxc08.pdf)

Keimolassa Indoor (http://www.keimolafk.com/fossiili_saannot.htm)

Oldboysit valitsi myös SL-8:n (http://www.oldboys.fi/content/fi/28.html)

Taitaa jäädä Keimola yksin indoorien kanssa.    :-[

Kossu

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 195
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #140 : 15.03.2008 15:56 »

Miten niin  ;)
ohittaminen ja kusella käynti kannattaa aina.

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #141 : 15.03.2008 19:08 »
Renkaista tunnuttiin olevan yhtä mieltä, mutta mitens tässä nyt näin kävi? ???

XONissa SL-8  (http://xonsport.dyndns.org/images/stories/lataukset/sarjasaannotxc08.pdf)

Keimolassa Indoor (http://www.keimolafk.com/fossiili_saannot.htm)

Oldboysit valitsi myös SL-8:n (http://www.oldboys.fi/content/fi/28.html)

Taitaa jäädä Keimola yksin indoorien kanssa.    :-[

Älä unohda KSS-sarjaa, siellä on yhteistuumin valittu BEBA.

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #142 : 17.03.2008 13:43 »
Vaikuttaa siltä, että OB-sarja on nyt lähestynyt niin paljon esim. Fossareita ettei sarjojen väliselle interaktiolle ole suuria esteitä.

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #143 : 17.03.2008 17:54 »
Missä asiassa?

Voisit tarkentaa... ???


Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #144 : 17.03.2008 19:04 »
Painosäännöt, tarkennukset tekniikkasääntöihin, renkaat... Käytännössä sääntöjen eroavaisuudet alkavat olla sen tyyppisiä, etteivät ne juurikaan estä ajamasta sarjoissa ristiin. Ainoastaan ne muutamat holkitetut koneet ovat ulkona kaikista muista sarjoista. Yleensä tiimillä, joka on koneensa holkittanut, ei ole puutetta koneista jotka täyttäisivät muiden sarjojen säännöt.

Lähtötapa tai muu vastaava kilpailunkulullinen toiminta ei estä osallistumasta toisiin sarjoihin.

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #145 : 18.03.2008 00:45 »
Jep, mutta jos sietää kommentoida (meidän sääntöjä saa ja pitäiskin mielellään) niin muutama asia ihmetyttää:

- jos käytetään laipallista kierreholkkia niin millä saa tulpan tarpeeks syvälle ???  Entä jos siitä on hyötyä ettei saa(epäilen)?
- pakokäyrä vois olla kyllä vakio??  8)
- onko 16.95mm :o paksu kampiakseli sallittu muissa sarjoissa? mitä  ??? järkee sitä on ohentaa?
- sytkästä lienee turha mainita, ja holkituksesta  >:(...

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #146 : 18.03.2008 09:56 »
Pitää nyt kuitenkin muistaa, että nämä "ongelmat" koskevat vain OB-porukan liikkumista sarjojen välillä. Mikään ei estä muiden sarjalaisten tiimejä osallistumasta OB-kisaan tai muihin sarjoihin. On turha pelätä OB-koneiden olevan nopeampia, käytännössä on huomattu ettei sarjojen välillä ole todellisia eroja. Kuten olen itse jo sanonut, ovat OB:n koneet valmiita ryyppyläpän ja puolipuristimen asennuksen jälkeen muihin sarjoihin. En tiedä yhtään itse tehtyä pakokäyrää (en tosin väitä etteikö joku olisi tehnyt ja syytä tähän sääntöön en ymmärrä), mutta tuonkin vaihtaa koneeseen muutamassa minuutissa. Pois laskuista ovat vain holkitetut koneet, joita ei kisakäytössä montaa ole.

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #147 : 18.03.2008 13:48 »
En tiedä liittyykö tämä suoranaisesti näihin R120 sarjoihin mutta R120 moottorisääntöihin ehkä jotenkin.

Jos noissa säännöissä sanotaan, että männäntapin neulalaakeri on pidikkeellinen neulalaakeri, jonka mitat ovat 12x16x15 ja kiertokangen alapään laakeri on pidikkeellinen neulalaakeri, jonka mitat ovat 16x22x11,5 niin mitä noilla mitoilla oikein tarkoitetaan? Kun katsoo Radnen piirustuksia niin männäntappi on halkaisijaltaan 13 mm ja kiertokangen yläpään reikä on 17 mm. Kiertokangen alapään reikä on piirustuksessa 24 mm ja kammen tappi 18 mm.

http://www.oldboys.fi/content_static/fi/3730/Raket_120_tekniset_säännöt_v.1.2.pdf

Tuossa on esimerkkinä yksi linkki mutta vastaavat löytyvät muistakin.

Kun katson jonkun laakerivalmistajan katalogia (esim. alla INA) niin neulalaakerien nimellismitat on ilmoitettu sisähalkaisija x ulkohalkaisija x pidikkeen leveys.

http://medias.ina.de/medias/en!hp.ec.br/K;b4JipE_qBUl6

Jos noista jotain päättelisi niin männäntapin laakerin pitäisi olla esim. 13x17x15 ja kammen tapin 18x24x11,5 tai jotain sinnepäin.

Eli onko tässä joku asia pielessä vai jääkö multa nyt joku asia huomaamatta tai ymmärtämättä?

Tero
eksyvä ei tietä kysy

PPH

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #148 : 25.03.2008 13:28 »

Tamperelaisittain tarkasteltuna ( ? ) tuohon sarjojen listalle vois vielä lisätä vaikka Susekan kisat...2008 sääntöjä siellä vissiinkään ei ole vielä väännetty ( herättäkää joku neet ny jo...), eikä rengaskaan kait siis vielä tiedossa (...heräätys ? ), mut ainakin -07 siellä oli tasan helppoo vierailla paitti että painoissa tarvi antaa pikkusen tasotusta...2 kuskia riitti tiimin kooksi menneellä kaudella ja toden-näkösesti tulevallakin ?

Kisapäivien osuminen sopivasti kunkin omiin menoihin lienee enemmänkin tuurista kiinni....vaikeutuu toi osumatarkkuus taatusti mitä isommasta jengistä kyse.
Samaten lienee tuuri-juttuja se että osuuko Keimolan ja Susekan arki-illat kenenkin kalentereihin paremmin vai huonommin kuin Xoncupin lauantait tai OB:n vaihtelevat lauantait-sunnuntait ?


Töysän päällikkökin on näköjään herännyt eli kisapäivät löytyy www.suseka.fi   8)  Samoina päivinä kisaavat myös Rotaxit. Ja OB tiimit tere tulemast, sytkä edelleen vapaa  ::)

Chride

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 14
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #149 : 26.03.2008 10:11 »
Kiitos kaikista vastauksista.
Näyttää siltä että pystyy sittenkin helposti ajamaan kaikkia sarjoja sekasin.
Osallistumismaksu vähän mietityttää, 120€ OldBoys, 90€ Xon, 60€ Fossiili ja 30€ SuSeKa.
Aikamoinen hintahaitari. Mistäkö johtuu? 120€ tuntuu aika isolta rahalta, onko edes ilmanen lounas ja kahvi, luulis että vois edes soppalounaan siihen hintaan värkätä, ei maksaisi montaa euroa/nuppi.

Laskin tossa nopeasti että osallistumismaksu + auton bensat kisapaikalle ja takasin olisi seuraavat (keskiarvo)
Oldboys   160€
Xon   170€
Fossiili  170€
SuSeKa   74€

Aika suuri merkitys osallistumismaksulla on kokonaiskustannuksiin. Laskin vielä että auto vie 10L 98:ia sadalla jos on perävaunu perässä, eli vähän yläkanttiin.


 

Team Laine Verkkokauppa