Kirjoittaja Aihe: Raket 120 sarjat..  (Luettu 253226 kertaa)

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #30 : 11.05.2007 10:41 »
Hiukan on aistittavissa herneen nenään vetämistä... Ei ole tarkoitus, vaan olen aidosti yllättynyt. Mielestäni viime kausi oli parasta pitkään aikaan (paitsi jatkuva ratatuomaripula) ja odotin vanhojen tiimien jatkavan sekä uusien tulevan mukaan. Ei ole kuin pari vuotta kun jouduttiin ajamaan kahdessa ryhmässä että edes Liepeen radan autojen kattomäärää ei ylittynyt, saati sitten Pieksämäen tai Jämsän. Kausi -06 taisi olla ensimmäinen kerta kun lähdöt olivat ekaa Jämsän kisaa lukuunottamatta varsin siistejä ja jopa "ammattimaisia". Tältä pohjalta, kun kerta ratatuomariongelmakin on nyt ratkaistu, olisi kuvitellut viivalle tulevan se vakio n. 30 tiimiä tai peräti kulta-aikojen lähes 40 tiimiä.

Koska tilanne on ilmeisesti jokaisessa pappasarjassa jokseenkin sama, lienee syytä kysyä miksi? Toivottavasti uusi OB:n ajajayhdistys osaltaan saisi osallistujamäärät kasvamaan ja jokainen tiimi/kuljettaja tuntisi tulleensa kuulluksi. Oikeasti R120 -sarjojen tekniikka-, paino-, tiimi-, rengas- yms. säännöt pitäisi saattaa yhtenäiseksi. Näin vierailut muiden alueiden pappaluokissa helpottuisivat. Myöskään jonkin sarjan nostaminen "parhaaksi" R120 -sarjaksi aiheuttaa vain vastakkainasettelua, joka ei todellakaan palvele tarkoitusta. Mielestäni OB:n ajajyhdistyksen tyyppistä toimintaa pitäisi kehittää valtakunnallisella tasolla ja vahvistaa sitä kautta tämän halvimman autourheilun suosiota, ei pelkästään paikallisella, vaan valtakunnallisella tasolla.

En tiedä, olisiko tämäkin ajatusten virta kannattanut kirjoittaa provokatiivisemmin, koska se tuntuu purevan paremmin...  ;)

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #31 : 11.05.2007 11:57 »
Hehehe, ehkäpä tosiaan tuo pieni provoaminen aina nostattaa keskustelua enemmän, ainakin joidenkin osalta  ;), eikä siinä mitään, mielestäni näitä asioita on hyvä pohtia monelta kannalta ja kertoa mielipiteensä suoraan. Näistä täällä keskustelluista asioista ainakin itse vien tiedon ajajayhdistykselle pohdittavaksi ja niin on varmasti muidenkin syytä niin saadaan yhdistyksen jäsenet ja sarja hereille. Nyt ainakin tuntuu hyvältä asialta, että on jokin taho kuljettajien ja järjestelytoimikunnan välissä joka asioita pohtii ja esittää.

Itse taas en ollut niin yllättynyt, että vaihtuvuutta on tapahtunut joukkueissa, tosin kyllähän sitä hieman pettynyt voi olla jos kauden jälkeen jäädään negatiiviselle puolelle viime kauden osallistujamääristä. Jos samoihin lukuihin kuin viime vuonna päästään, on syytä olla tyytyväinen. Itse tosin myös muistelen mielelläni noita Slowflyn mainitsemia "kulta-aikoja", joten niitä kohti.  8)

Mikä sitten Raket 120-sarjoja vaivaa laajemmin, JOS tilanne tosiaankin on sama muuallakin Suomessa. Olisikin mukava kuulla kauden mittaan muiden sarjojen tilanteita. Tietysti yhtenä syynä voi olla TAG luokan ja autojen suosion kasvaminen tai ehkäpä joukkueen kokoaminen ja ylläpitäminen on haaste sinänsä.

Minusta taas tuo pilke silmäkulmassa käyty keskustelu parhaasta R120-sarjasta palvelee tarkoitusta. Juuri mm. tuollaiset asiat saavat sarjat pitämään yhtä toisiinsa ja jos onnistutaan järjestämään yhteinen Suomen laajuinen kilpailu tapahtuma oikein kunnon "Raket 120 festivaali" hengessä  :D, luulisi sen jos minkä kehittävän sarjojen välejä, yhtenäistävän sääntöjä, parantavan R120 sarjojen asemaa ja merkitystä. Tätä kautta sitä valtakunnallista toimintaakin voisi kehittää, saataisiin kaikkien R120-sarjojen päättäjät kerran vuodessa saman pöydän ääreen.

Jyväskylän Oldboys-sarjan tunnettavuus Keski-Suomessa on kysymysmerkki, sillä varmasti aina löytyy innostuneita ajajia, heidät pitäisi vain tavoittaa. Tästä syystä viimeistään tuota kenties ensi vuonna tehtävää katurataa odotan innolla, sillä se jos mikä tuo lajin ja sarjan ihmisten tietoisuuteen paremmin.

Fotojen Rane

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 18
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #32 : 15.05.2007 00:56 »
Puhutte vähä mutta asiaaa ;D Viimeisempien kaffipöytä keskustelujen sana on ollut AIKUISHARRASTUS ja mielestä vähäisten kierroksien lukumäärä o suurin syy :P Ei huvita lähtee kisailemaan jos päivässä tulee n.60 kisakierrosta ja jos ajaa 2.kuskin tiimissä :-\









Xonsport järjesti Porissa mukavan kisan ja olihan tota porukkaakin


XC 07 R 120
Vapaa Treeni
Pos    No.    Name                     
1    8    Käämintäpalvelu 1       CRG
2    2    Käämintäpalvelu 2       CRG
3    171    Rusinaranteet          CRG
4    36    GRT                      Gp Racing
5    4    WauhtiPois 2            Gillard
6    32    Rhinos                        Tony Kart
7    29    SlowMotionRacing 1     CRG
8    5    Type-J Racing              CRG
9    3    Etefin                           CRG
10    69    K.Ortju / I.Pesonen     Parolin
11    6    WauhtiPois 1               CRG
12    66    Triple-J Racing       CRG
13    55    Aluvanteet.com team   CRG
14    0    ML-Racing               CRG
15    72    JAMAHA Racing            Gold
16    22    WauhtiPois 3              Gillard    
17    25    SlowMotionRacing 2     Tony Kart
18    23    X.O.Racing               Haase
19    876    PPG Envirobase          Tony Kart
20    13    PKC Racing              Gold
21    38    JJS-Racing              CRG
22    60    Matti Salminen             Sodi
23    15    Team SSA        RedSpeed
24    20    Kelju Racing             Haase
25    35    JJ Lahti Racing team    Tony Kart
26    21    Teppo Marttila            Parolin
« Viimeksi muokattu: 15.05.2007 01:11 kirjoittanut Fotojen Rane »

KapteeniTorni

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 49
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #33 : 15.05.2007 23:17 »
Ensimmäinen Oldboys-sarjan osakilpailu ajetaan siis Helatorstaina Liepeellä.

Ilmoittautuneita ensimmäiseen kisaan on 27... ja sehän on enemmän kuin kolmeen vuoteen.

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #34 : 16.05.2007 00:24 »
Viimeisempien kaffipöytä keskustelujen sana on ollut AIKUISHARRASTUS ja mielestä vähäisten kierroksien lukumäärä o suurin syy :P Ei huvita lähtee kisailemaan jos päivässä tulee n.60 kisakierrosta ja jos ajaa 2.kuskin tiimissä :-\

Tähän kommenttiin kaipaisin tarkennusta, eli tarkoitatko, että kierroksia on päivän aikana liian vähän? Tämähän on tietysti varmasti makukysymys.

Ainakin Oldboysissa omalta kannalta neljän hengen joukkueet niin, että jokainen ajaa kaksi lähtöä päivän aikana on toimiva. Kierroksia 1240 metrin radalla tulee kaikkiaan noin 30 (warm up + 2x12 kierroksen lähtöä). Niitä lisä kierroksia ajetaan sitten testipäivinä ja muulla ajalla.

Kestävyyskisassa pääsee sitten purkamaan agressioita aina mukavasti kauden päätyttyä tempomalla autoa yhteen putkeen tunnin verran.  8)

Fotojen Rane

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 18
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #35 : 17.05.2007 23:30 »
Niin noh niin... Kilpaileminen o se joka tähän hommaan ajajia vetäää.. treenaaminen on lahjattomia varten ja sitäpaitti miten muka yksin rataa kiertäen olis mukavaa ??? Viikot töissä ja ah kisäpäivänä pääsee vetää oikein kunnolla eipä parempaa ressinpoistoa ;D Viimevuonna Xonsportin kisoissa ajettiin Paimio, Lahti, Hyvinkää, Töysä ja Kaanaa joka kisapäivä sisälti 8x12-15kierr lähdön ja sai vetää ihan itte kaikki jos halus...
Lainaus
Oikeasti R120 -sarjojen tekniikka-, paino-, tiimi-, rengas- yms. säännöt pitäisi saattaa yhtenäiseksi. Näin vierailut muiden alueiden pappaluokissa helpottuisivat.
Kirjoittanut: Slowfly puhu asiaa... ajatelkaa vaikka 3-4 järjestääjää ympäri suomen ajattaa oman sarjan ja kaudenlopuks jok sarjan 5parasta teamia -------grandefinaale------ ::) ;) ;) Ajatelkaas ;D ois hjenooooo

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #36 : 06.08.2007 19:22 »
Eipä ole näköjään sitten ilmoittautunut! Taitaa tulla kaikkien aikojen köyhin OB-sarja, mikäli mitataan osallistujamäärällä. Mistähän moinen johtuu?

Ei ole pelkästään OB_sarjan ominaisuus. Eurokarting-sarja työntää osallistuja määrältään alaspäin ja sama on varmaan suunta Fossiilisarjalla. Kuljettajat tuntuvat siirtyvän muihin luokkiin tai lajeihin.


Alkuun toi lainalaatikko-hirvitys.... ;D

Ja sitte julistetaan kisa, jotta missä sarjassa jonkin yksittäisen kilpailun osan-ottajamäärä olikaan kesän korkein ?
Tuomareita eikä palkintoja tässä kisassa ei ole, eikä tarvita. Lopputulos selvinnee vaikka tältä palstalta viimeistään syksyllä, sitte nähdään mikä sarja oli se Suurin, tasosta voitaneen kisailla lisää vaikka taas ens keväänä ?

Hätäisten surffailujen perusteella näyttäis, että Oulun fossiilit vetäis ainakin toistaseks piikkipaikalla, siellä näkyy ainakin tuloksissa kesäkuulta jopa 30:n auton kisapäiviä ! Ei huonosti, ei.  Jyväskylä kait hiukan perässä, Xonnit hiukan enempi. Malmin fosareita ei tässä huomioida kuin yhden ryhmän osalta, muutenhan ne menis melkeen kierroksella ohi heti kättelyssä... Eurokarting on tosiaan työntämässä pahasti alamäkeen, taitaa kauden huiput jäädä sinne tusinan paikkeille, vaikka erilaisia houkuttelu-kikkojakin on jo kokeiltu... ::)

Kommenttia ja tilastoa tänne perään vaan ?
Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

Kossu

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 195
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #37 : 06.08.2007 21:48 »
26.6  32 joukkuetta. Että tämmöistä täältä Oulusta.
ohittaminen ja kusella käynti kannattaa aina.

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #38 : 09.08.2007 22:22 »
Sietää pohjosen määriä kadehtia....mitähän siä tehdään toisin ku muualla ? Paitsi ajetaan yhtä ja samaa rataa ?
Meitsi mukaanlukien Susekassa/Töysässä 27.07. 14 tiimiä, EK:ssa Lievestuoreella 15.07. ( melkeen SM-kisoissa, palkinnot mukaanlukien  ;D ) peräti 11, toistaseks viimeset Xonnit 30.06. sentään veti Kangasalalle 26 tiimiä ja tulevana lauantaina Paimiossa pannaan toivottavasti paremmaks ( mukaan mahtuis vielä, jos uskaltais... ;) )
Montakohan noita tiimejä yhteensä mahtaa näitten akrekaattoreiden ympärillä pelehtiä, noin niinku maanlaajusesti ? Sata vai kaks ?
« Viimeksi muokattu: 09.08.2007 22:25 kirjoittanut Jartsa »
Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #39 : 10.08.2007 22:49 »
23.9.2006 Oldboysin kestävyyskilpailussa osanottajia 34 joukkuetta ja tänä vuonnahan lähdetään parantamaan.  ;)

Lauantain 12.8.2007 Jämsän kisaan ilmoittautunut 29 joukkuetta.

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #40 : 11.08.2007 20:44 »
23.9.2006 Oldboysin kestävyyskilpailussa osanottajia 34 joukkuetta ja tänä vuonnahan lähdetään parantamaan.  ;)

Lauantain 12.8.2007 Jämsän kisaan ilmoittautunut 29 joukkuetta.

Juu pidetään kestävyys-keitokset tään kisan ulkopualisina, varsinki takavuasien sellaset  ;D Ei silti, onpahan tuossa kestiksessä tullu itekkin kasvatettua tota osallistujamäärää jo muutamana vuatena, jää nähtäväks toteutuuko tänä vuanna "tamperelainen salaliittoteoria" ja tullaanko mekin potenssiin kahtena  ::)

Niin ja, Xon-cupin neljäs kisa Paimiossa lauantaina 11.08.2007  ;) vetäs paikalle 28 raket-tiimiä EX-satkujen lisäks, hienoo ! :D
Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

kädetön

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #41 : 11.08.2007 23:23 »
Raket 120 endurance kisat 24-26.8.-07 @ Hanko

Joukkueessa tulee olla vähintään 2 kuljettajaa ja kisan aikana on tankattava vähintään 2 litraa bensaa yhden vaihdon yhteydessä. Minimi paino on 150kg.
Perjantaina kilpailijajoukkueilta ei peritä ratamaksua.
Lauantai aamuna klo 09.00 ilmottautuminen ja katsastus. Lauantain aikana myös harjoitukset, aika-ajot ja lähtö numero 1. (2h kilpailu)
Sunnuntaina tapahtuu lähtö numero 2. (2h kilpailu).
La ja Su tuloksista ynnätään lopullinen sijoitus. Osallistumismaksu 45e per joukkue.
Samana viikonloppuna on Cadet ja MIniTAG kisat. (ei kestävyysajot)

Radan vieressä on motelli (http://www.motelsilversand.net/fi/index.html) ja leirintäalue (http://www.hanko.fi/tourism/2007/?pid=4659c3f4d74451656&lang=fi)

Tää ilmotus on nyt ulkomuistista,mutta korjauksia tulee jos jotain väärää tietoa on tullut. kaikki vaan perjantaina jo paikalle!

kädetön

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #42 : 13.08.2007 23:24 »
Kyselisin, että onko kukaan edes harkitsemassa saapumista paikalle?
Nyt on paikalla varmaankin n. 7-10 teamia, eli lisää vaan porukkaa, että saadaan kunnon kisat!

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #43 : 28.08.2007 21:52 »
http://www.valiniemi.com/phpBB3/index.php

Osataan sitä tuollakin uskoa omaansa... ;D
Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

arto forsman

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 52
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #44 : 28.08.2007 22:48 »
 :o :o no nyt se mahdollisuus sitten tulee, meinaan todistaa mistä r120 sarjasta tulee kovimmat vetäsijät. syyspäräyksessä on r120 luokka. ei tarvi kinata voorumeilla.

Ar1

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
    • Väliniemi Racing
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #45 : 29.08.2007 06:48 »
Vaatimattomuus on hyve  ;D

Fotojen Rane

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 18
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #46 : 06.09.2007 00:23 »
kitissä voi siis ilmittautua 60€ kisapäivä ja hintaan sis pe treenit


Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #47 : 20.09.2007 12:22 »

En tiedä löytyisikö sitten halukkaita, jos kaikille Suomen Raket 120 joukkueille järjestettäisiin yhteinen isompi kilpailu keskenäisen paremmuuden selvittämistä varten. Tällöin tietysti sarjojen sääntöjä pitäisi varmasti yhtenäistää. Oman käsitykseni mukaan ainakin tekniset säännöt ovat suht erilaisia. Olisiko tarvetta yhtenäistää? Taitaa tällä hetkellä vain moni sarja omaan tekemiseensä uskoa eniten.

HERÄTYYS!!

ENS VIIKONLOPPUNA TOLLANEN OLIS!!

VAI EIKÖ OLDBOYSSIT USKALLA TULLA?? :D

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #48 : 21.09.2007 10:23 »
HERÄTYYS!!
ENS VIIKONLOPPUNA TOLLANEN OLIS!!
VAI EIKÖ OLDBOYSSIT USKALLA TULLA?? :D

Hehehehe, kyllä yksi herätys ja provo päivässä pitää miehen tiellä, joten pitäähän tähän vastata  :D

Pistetään puskaradiota vielä liikkeelle tällä suunnalla ja katsotaan josko voisi spämmätä joukkueita. Toivottavasti ei kuulla selityksiä ensi viikon kestävyyskisasta tai tämän hetken elämän tilanteesta, sillä eihän mikään R120 edelle mene?  ;)

Hieno juttu että tuollaista kisaa ja luokkaa on tarjolla, toivottavasti saadaan porukkaa liikkeelle.

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #49 : 21.09.2007 10:38 »
Tuli tuosta provoilusta mieleen, että pitää muutakin keskustelua herättää, sillä kävin keskustelua edellisestä Oldboys kisasta aikaisemmin viikolla. Lievestuoreella 9.9.2007 ajetussa kisassa vieraili joukkue Etelä-Suomen suunnalta ja lisäväri oli tervetullutta, varsinkin kun joukkue määrässä kävi ennätyksellinen kato kisa aamuna kun ilmoittautuneita ei saapunut paikalle.

Etelän suunnalta saapunut joukkue ajoi ilmeisesti vauhdillisesti hyvin, parantaen koko ajan päivän aikana, kuitenkin muutama lapsus taisi sattua, sillä mukaan ehdittiin nopeiden kierrosten lisäksi kerätä muutama stop and go. Ensimmäistä tilannetta en nähnyt, mutta toisen tilanteen pääsin katsojien kanssa todistamaan aitio paikalta. Kyseinen kuljettaja kiilasi (käänsi/ajoi) mutkan ulostulon jälkeen suoralla tarkoituksella kanssakilpailijan päälle. Erän jälkeen kuulemma tunteet kävivät kuumana tuomareiden puhuttelussa.

Harmillinen tapaus joka varmasti jäi monen mieleen eikä paranna meidän tasolla (Raket 120) kuljettajien eikä järjestelijöiden motivaatiota. Miksi näin vapaasti aiheesta täällä kirjoitan, siksi että toivon jatkossa sarjojen välillä olevan rehtiä kilpailua, vaikka täällä kirjoitellaan ja pidetään leikkimielistä kisailua yllä.

Nyt kun päivän moraali saarnakin on hallussa, pitää todeta että motorsportti on motorsporttia ja toivoa että keskisen Suomen pojat jättävät viksun kuvan itsestään vieraillessaan muualla.  ;)

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #50 : 21.09.2007 14:39 »

Etelän suunnalta saapunut joukkue ajoi ilmeisesti vauhdillisesti hyvin, parantaen koko ajan päivän aikana, kuitenkin muutama lapsus taisi sattua, sillä mukaan ehdittiin nopeiden kierrosten lisäksi kerätä muutama stop and go. Ensimmäistä tilannetta en nähnyt, mutta toisen tilanteen pääsin katsojien kanssa todistamaan aitio paikalta. Kyseinen kuljettaja kiilasi (käänsi/ajoi) mutkan ulostulon jälkeen suoralla tarkoituksella kanssakilpailijan päälle. Erän jälkeen kuulemma tunteet kävivät kuumana tuomareiden puhuttelussa.

Ohos, lieneekö sentään ihan tarkoituksella ? Jos näin on, niin tarvis ehkä jo miettiä oliko toi stop&go- rangaistus tarpeeksi tuosta  ???
Jännityksellä odotellaan josko ko. päällevetäjä kohtsilleen täällä esittää korjaavan mielipiteensä tapahtuneesta  ;)

...ja sitte provo-puolelle, kyseisen oldboys-kisan tuloksistahan näkyy ja löytyy muutama muukin jaettu stoppari. http://www.oldboys.fi/content/fi/2572.html Jos oikeen tulkitsee,
niin vois jopa kuvitella neljä jaetuks ihan paikallisille... :o Jossaan on sitte jokin mättänyt, jos 22:n tiimin koitoksessa jaetaan viidelle sanktioita, sehän o kattokaas jo liki 25 prosenttia osallistuneista  :o :o :o
Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #51 : 21.09.2007 14:40 »
Temen saarna on kyllä oikeutettu! Katselin juuri uudestaan nauhalta tuota lähtöä (kuvattu kahvion terassilta) ja kuulee, kuinka yleisö oikein kohahti kun näki tuon tapauksen. Käsittääkseni törkeyden kohteeksi jäi sarjan nuorin kuljettaja (16 tai 17 vuotias) tuoden kuitenkin auton kakkosena maaliin. Ei näyttänyt oikein olevan muuten Kirjatsenko autossa kulkua, joten ohittamisen ei pitänyt olla ainakaan vaikeaa...

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #52 : 21.09.2007 22:28 »
Ohos, lieneekö sentään ihan tarkoituksella ? Jos näin on, niin tarvis ehkä jo miettiä oliko toi stop&go- rangaistus tarpeeksi tuosta  ???

Pitäisi varmaan tuota Slowflyn mainitsemaa videota tarkastella, itse en ole sitä nähnyt, mutta asia on sikäli ollutta ja mennyttä, näistä opitaan. En ota kantaa tuomariston päätökseen, vaikka jos jälkiviisaana videota katsoisi ja voisi todeta kuljettajan selkeästi päätä kääntäneen ja katsoneen kanssa kilpailijaan jonka jälkeen reilu ratin liike kohti, saattaisi mieli muuttua.

...ja sitte provo-puolelle, kyseisen oldboys-kisan tuloksistahan näkyy ja löytyy muutama muukin jaettu stoppari. http://www.oldboys.fi/content/fi/2572.html Jos oikeen tulkitsee, niin vois jopa kuvitella neljä jaetuks ihan paikallisille... :o Jossaan on sitte jokin mättänyt, jos 22:n tiimin koitoksessa jaetaan viidelle sanktioita, sehän o kattokaas jo liki 25 prosenttia osallistuneista  :o :o :o

Hyviä huomioita ja ainahan asia on niin, että jokainen stop and go sekä rangaistus on liikaa, eiköhän se nollatoleranssi ole ihanne johon pyritään. Eikä sitä käy kieltäminen, ettei myös täällä sikailua joskus osattaisiin, valitettavasti.

Tarkennan kuitenkin vielä tuota laskutapaa, eli 22 joukkuetta, joissa jokaisessa on neljä kilpailijaa, tekee yhteensä 88 kuskia. Näille jos viidelle myönnetään rangaistus, tekee se n. 6% kilpailijoista rangaistuiksi. En itse tiedä mistä hyvästä rangaistuksia jaettiin, nuo asiathan käy kilpailunjohto läpi, oliko joukossa esim. alipainoisia autoja yms.?

spetz

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 320
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #53 : 23.09.2007 13:07 »
Näin kun julkisella palstalla on alettu jauhamaan niin kai se täytyy itsekkin tarinoida :) ja joo se olen minä mistä tuossa kirjoitetaan  ::)

Myönsin tapahtuman suoraan tuomaristolle enkä sitä täälläkään kiellä. Tosin päälle ajaminen tänne kirjoitettuna ei anna siitä oikeata kuvaa. Se mitä siinä suoralla tein oli niin että kopautin kanssakilpailijaani TAKApyörällä sivuponttooniin muistutukseksi siitä mitä edeltävässä mutkassa tapahtui. Vähän kaveri ehkä siitä säikähti mutta ei siitä muuta haittaa kisallisesti tullut, nätisti tuli toisena maaliin, ei siksi että olisin kopauttanut häntä vaan siksi kuten jo aiemmin kirjoitettiin että vauhti ei riittänyt. Vaakakopilla vaan totesin että sovitaanko että ei yritetä työntää toista radalta pois ja sain vain vastaukseksi että "okei". Ei se kaveri kovin rajusti ollut tapahtumaa ottanut tai sitten hymyileminen keskisuomessa päin tarkoittaa että tapan sut seuraavalla kerralla  ;D . Suurempi sanallinen röykytys alkoikin sitten kun tiimikaverit pääsi kopin ulkopuolella puhumaan mutta ei sekään ollut mitenkään normaalia puhetta kummempaa... Radalla tapahtunut tilanne, näin kävi ja sanktio siitä tuli mikä kärsittiin. Mutta pakko sanoa että päivän ajotapakulttuuri ehkä hieman provosoi tapahtumaa...

Hyviä huomioita ja ainahan asia on niin, että jokainen stop and go sekä rangaistus on liikaa, eiköhän se nollatoleranssi ole ihanne johon pyritään. Eikä sitä käy kieltäminen, ettei myös täällä sikailua joskus osattaisiin, valitettavasti.

Tarkennan kuitenkin vielä tuota laskutapaa, eli 22 joukkuetta, joissa jokaisessa on neljä kilpailijaa, tekee yhteensä 88 kuskia. Näille jos viidelle myönnetään rangaistus, tekee se n. 6% kilpailijoista rangaistuiksi. En itse tiedä mistä hyvästä rangaistuksia jaettiin, nuo asiathan käy kilpailunjohto läpi, oliko joukossa esim. alipainoisia autoja yms.?

Tuossa luvussa ei näy niitä sanktioita jotka on kärsitty radalla. Ja niitäkin oli paljon, mutta ei todellakaan niin paljon kun olisi pitänyt olla. Tähän kohuttuun tapaukseen mennessä itse ehdin laskea ainakin 6 keltaisella ohitusta ja muutaman jolloin piste ei ollut nostanut lippua, viitisen kappaletta räikeää sulkemista, uskomattoman määrän sukeltamisia joista suuri osa päättyi kunnon kylkikosketukseen, 3 radalta työntämistä sekä yhden vaarallisella kartilla kilpailemisen mihin tuomaristo ei puuttunut koska kisaa oli jäljellä vain vähän yli kaksi kierrosta. Ja tämä kaikki oli edeltävässä kuudessa lähdössä ennen kahta viimeistä jossa minä ajoin. 7 lähtö oli tuo missä tapahtui tämä "hiuksia nostattava" tapahtuma. Ja kannattaa huomioda että liepeellä ei nää kuin puolet radasta kerrallaan. Viimeisessä lähdössä sitten kävi niin että jäin ihan huvikseni katselemaan taakse että mitä radalla tapahtuu ja... keltaisella lipulla minut yritti ohittaa kaksi autoa, kolme kaveria työnnettiin pois edestä ja eräs kärkiryhmän autoista... itse asiassa nyt täytyy leikkaa tuolta aiemmasta viestiketjusta pätkä...
Lainaus
kuljettaja kiilasi (käänsi/ajoi) mutkan ulostulon jälkeen suoralla tarkoituksella kanssakilpailijan päälle
niin että työnnetty kilpailija kärsi varmasti useita sijoja sillä taisi keskeyttää... tapahtumasta ei jaettu sanktioita ja erän jälkeen kun kysyimme paikallisilta asiasta niin vastaus oli kauniisti sanoen että "kyseessä oli paikallinen ratasika joka aina tekee noin ja ei siitä kannata välittää"...

Ja tästä omasta tapauksestani en todellakaan ole käynyt kuumana tuomaristolle.

Oldboys sarja on erittäin hyvin järjestetty ja organisaatio toimii hienosti. Painojärjestelmä toimii hyvin ja lähdöt on hyvin tasaisia ja todella tapahtumarikkaita mutta ajotapakulttuuri ja sanktiojärjestelmä on sen verran pielessä että en kyllä "aateloisi" tuota sarjaa

« Viimeksi muokattu: 23.09.2007 14:22 kirjoittanut spetz »

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #54 : 23.09.2007 15:54 »
Näin kun julkisella palstalla on alettu jauhamaan niin kai se täytyy itsekkin tarinoida :) ja joo se olen minä mistä tuossa kirjoitetaan  ::)

Rohkea ja hieno veto kirjoittaa tänne oma näkemys, kiitos siitä. Samalla voisin mainita omasta puolestani, että erässäni kärsin jarruongelmista (4 erä) ja teidän joukkue tuli muutaman kerran kovempaa takapuskuriin jarrutuksissa. Omaa kisaani nuo eivät haitanneet ja kaiken lisäksi vedin takasuoran jarrutukseen normaalia leveämmällä linjalla ja sain tästä tuomareilta huomautuksen erän jälkeen (peittely, turhaa, tyhmää). Törmäyksiä en erän jälkeen enään muistanut, mutta kaverinne tuli kohteliaasti pyytämään anteeksi niistä, joten rehtiä ja reilua kisailua teiltä.

Mutta mitä tulee seuraaviin:

-6 keltaisella ohitusta
-muutaman jolloin piste ei ollut nostanut lippua
-viitisen kappaletta räikeää sulkemista
-3 radalta työntämistä sekä
-yhden vaarallisella kartilla kilpailemisen mihin tuomaristo ei puuttunut
-keltaisella lipulla minut yritti ohittaa kaksi autoa
-kolme kaveria työnnettiin pois edestä

eräs kärkiryhmän autoista.."kuljettaja kiilasi (käänsi/ajoi) mutkan ulostulon jälkeen suoralla tarkoituksella kanssakilpailijan päälle"... tapahtumasta ei jaettu sanktioita ja erän jälkeen kun kysyimme paikallisilta asiasta niin vastaus oli kauniisti sanoen että "kyseessä oli paikallinen ratasika joka aina tekee noin ja ei siitä kannata välittää"...

Tässä tapauksessa olisi mukava tietää tuosta viimeisestä erästä auton numero (laita vaikka yksityisviestiä jos muistat), vaikkakin tässä vaiheessa kisat on jo ajettu ja pisteet jaettu. Silti ihmettelen, että edes tuollaista henkilöä löytyisi tai että jokin joukkue tai joukkeet edes pitäisivät tälläistä asennetta yllä, että näin on aina ollut ja tulee aina olemaan, ei sanktioita.

Kaikki ylläolevat asiat tulen viemään itse keskusteluun ajajayhdistykseen ja sitä kautta järjestelytoimikunnalle, hyvä saada "ulkopuolelta" tulleiden ihmisten ja joukkueiden näkemyksiä mukaan. Jos mainitsemistasi tapauksista puoletkin osuvat kohdalleen (toivottavasti näitä näkyisi myös videoilla), on jo siltikin kyseessä pitkä lista. Ehkäpä suurimpana ongelmana on löytää tarpeeksi osaavia ratatuomareita. Ainakin olen ymmärtänyt, että järjestelypuolella oli loppu kaudesta pulaa tekijöistä ja se saattaa näkyä kuvailemallasi tavalla rangaistuksissa ja liputuksissa.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2007 15:56 kirjoittanut Teme »

tmckeown

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #55 : 24.09.2007 18:16 »
Moi,

Vielä kommenttina siihen Lievestuoreenkisaan.
Olin kolmannella sijalla, kun minut työnnettiin takapuskurista ympäri yhdessä radan nopeimmassa mutkassa ja jäin muiden eteen poikittain.
Olin aivan varma, että kohta sattuu ihan oikeasti. No onneksi kukaan ei kuitenkaan osunut.
Kun sitten kysyin kuskilta että oliko aivan viisasta moinen ajaminen sain vastaukseksi "aja kovempaa"
Peittelinkö? en. Se ei yksinkertaisesti kuulu minun ajotapaani. Jos on nopeampi niin ohi aina pääsee ja normaalia ajolinjaa ajava on 100 kertaa helpompi ohittaa kuin joku täsmäohjus.

Jos tarkoituksena on ihan oikeasti saada joku lähtemään ambulanssilla radalta niin näin varmasti käykin.
Millähän tämäkin kuski olisi selittänyt omalle ja minun jälkikasvulle, että isi vähän ajoi ja sitten toista sattui.

Pelkäänkö radalla, EN olen ajanut kilpaa niin 2 kuin 4-pyöräisillä useampaa lajia ja luokkaa.
Jos ei ajotapaan puututa yhteisesti, niin kipeää tulee ihan varmasti ennemmin tai myöhemmin ja sitten kaduttaa.

Lopputuloksena 2 erästä, kipeäselkä ja kyljet (vaikka oli kylkisuojat)

Timo McKeown
"se 4's kuski siinä samassa tiimissä missä Raulikin ajoi"

spetz

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 320
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #56 : 24.09.2007 22:05 »
Rauli olen siis minä  ;) ...niin ja tuosta Timon tapauksesta ei tullut sanktiota kenellekkään. Ja voin kyllä sanoa että näytti myös varikolta siltä että kohta sattuu. Onneksi ei kuitenkaan pahemmin vaikka tuokin oli jo liikaa.

spetz

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 320
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #57 : 24.09.2007 22:52 »
Rohkea ja hieno veto kirjoittaa tänne oma näkemys, kiitos siitä. Samalla voisin mainita omasta puolestani, että erässäni kärsin jarruongelmista (4 erä) ja teidän joukkue tuli muutaman kerran kovempaa takapuskuriin jarrutuksissa. Omaa kisaani nuo eivät haitanneet ja kaiken lisäksi vedin takasuoran jarrutukseen normaalia leveämmällä linjalla ja sain tästä tuomareilta huomautuksen erän jälkeen (peittely, turhaa, tyhmää). Törmäyksiä en erän jälkeen enään muistanut, mutta kaverinne tuli kohteliaasti pyytämään anteeksi niistä, joten rehtiä ja reilua kisailua teiltä.

Tuosta kävimme itsekkin hieman keskustelua varikolla ja kuski totesi että ei voinut sille mitään kun toinen jarruttaa "liian aikaisin" ja näköjään sillekkin oli hyvä syy. Myös kuskimme joutui puhutteluun tapauksesta ja luonnollisesti myönsi tapahtuneen. Huom.. ei tullut ohi vaikka osuma sen olisi mahdollistanutkin  ;)

Tässä tapauksessa olisi mukava tietää tuosta viimeisestä erästä auton numero (laita vaikka yksityisviestiä jos muistat), vaikkakin tässä vaiheessa kisat on jo ajettu ja pisteet jaettu. Silti ihmettelen, että edes tuollaista henkilöä löytyisi tai että jokin joukkue tai joukkeet edes pitäisivät tälläistä asennetta yllä, että näin on aina ollut ja tulee aina olemaan, ei sanktioita.

Löydät luultavammin kummatkin osapuolet hyvin korkealta sarjataulukostanne. toisesta kykenen sanomaan numeron ja toisesta vain värin..

Kaikki ylläolevat asiat tulen viemään itse keskusteluun ajajayhdistykseen ja sitä kautta järjestelytoimikunnalle, hyvä saada "ulkopuolelta" tulleiden ihmisten ja joukkueiden näkemyksiä mukaan. Jos mainitsemistasi tapauksista puoletkin osuvat kohdalleen (toivottavasti näitä näkyisi myös videoilla), on jo siltikin kyseessä pitkä lista. Ehkäpä suurimpana ongelmana on löytää tarpeeksi osaavia ratatuomareita. Ainakin olen ymmärtänyt, että järjestelypuolella oli loppu kaudesta pulaa tekijöistä ja se saattaa näkyä kuvailemallasi tavalla rangaistuksissa ja liputuksissa.

Lippumiehet ovat lippumiehiä. Riittää kun he osaavat heiluttaa sitä tikkua kädessään oikeaan aikaan. Ajotapatuomarit ovat ne henkilöt joilla pitää olla langat käsissä ja yleisnäkymä koko tilanteeseen. Normaalisti jo muutama henkilö kykenee katsomaan riittävän tarkasti ratatapahtumia, liepeellä tosin kun ei nää rataa kokonaan niin se vaatii sen muutaman lisää, tuomitakseen sanktioita. Jos ei ollut varma että mitä tapahtui niin aina voi kysyä ennen tuomiota (myös kilpailijoita, eivät ne aina valehtele ainakaan täällä etelässä), mutta pelkästään perstuntumaan ei tuomiota saa koskaan perustaa...

tarinaa kyllä riittäisi mutta aikainen aamu verottaa  8)
« Viimeksi muokattu: 24.09.2007 22:57 kirjoittanut spetz »

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #58 : 25.09.2007 08:27 »
Sinänsä minua hiukan ihmetyttää ruikutus sieltä about kehä kolmosen sisäpuolelta! OB:ssä on nähty todella paljon kovempia ja tiukempia kisailuja kuin tuo sarjan viimeinen osakilpailu. Juuri koskaan se ei ole kummemmin herättänyt kovin kummoista jälkipyykkiä, mutta nyt tuntuu olevan kovasti hampaankolossa (vähän jopa minulla). Olen itse ajanut kaksi kisaa fossareissa ja en huomaa käytännössä yhtään mitään eroa ajotavoissa tai nopeudessa tai järjestelyissä tai yhtään missään muussakaan.

Nyt puhutaan kuitenkin käytännössä haukotuttavan hitaista laitteista, pääosin hitaista kuskeista ja yleisestä amatöörimäisestä toiminnasta. Tähän keskusteluun on nostettu sitten kruunuksi paskakasan päälle tappelu siitä kenen sarja on kovatasoisin!!  :o  ;D
« Viimeksi muokattu: 25.09.2007 08:29 kirjoittanut Slowfly »

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #59 : 25.09.2007 12:16 »
Sinänsä minua hiukan ihmetyttää ruikutus sieltä about kehä kolmosen sisäpuolelta! OB:ssä on nähty todella paljon kovempia ja tiukempia kisailuja kuin tuo sarjan viimeinen osakilpailu. Juuri koskaan se ei ole kummemmin herättänyt kovin kummoista jälkipyykkiä, mutta nyt tuntuu olevan kovasti hampaankolossa (vähän jopa minulla). Olen itse ajanut kaksi kisaa fossareissa ja en huomaa käytännössä yhtään mitään eroa ajotavoissa tai nopeudessa tai järjestelyissä tai yhtään missään muussakaan.

Nyt puhutaan kuitenkin käytännössä haukotuttavan hitaista laitteista, pääosin hitaista kuskeista ja yleisestä amatöörimäisestä toiminnasta. Tähän keskusteluun on nostettu sitten kruunuksi paskakasan päälle tappelu siitä kenen sarja on kovatasoisin!!  :o  ;D

Jos nyt kuitenkin muistettaisiin että pistin tän keskustelun alulle kun OB kotisivuilla oli tollanen hiukan provo maininta Suomen kovatasoisimmasta sarjasta..

Eli nää ajotapa ym hommat mistä täälä kinataan on vähän aiheen ulkopuolelta, mutta viime viikonlopun perusteella voidaan sitten jo sanoa että ainakin Suomen 5 kovinta R120 kuskia löytyy XON Cupin listoilta, seuraavana lienee sitten Keimolan Fossiili ja ihan kannoilla Oulun Fossiilisarja.

Tietysti jos Rauli lasketaan ton vierailun ansiosta Old-Boys kuljettajaks vaikka ei tainnu oikein sulautua porukkaan niin sitten Old Boys on kakkosena..

Joka tapauksessa nyt voidaan jo ihan konkreettisesti sanoo että XON Cup kuskit on selkeesti lahjakkampaa porukkaa. ;D 


 

Team Laine Verkkokauppa