Kirjoittaja Aihe: Raket 120 sarjat..  (Luettu 253247 kertaa)

spetz

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 320
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #60 : 25.09.2007 13:30 »
Lueskelin tätä ketjua aiemmalta ja tää jäi silmään

Jännä homma kun kukaan muu ei tunnusta hierovansa näitä koneita, mutta kumminkin autot kulkee aivan meidän auton tahtiin ellei jopa paremmin. Rattimiehiä ei olla, mutta tekniikka kiinnostaa kovastikin. Meillä Liepeellä vakiokoneen ja tehdyn koneen ero on samalla rungolla samana päivänä on noin sekunti, tosin ihan kärkeen ei siitä huolimatta olla koskaan ehditty...  ::)

En tiiä tarkasti kun en aikoja muista mutta taisin kuitenkin olla lähemmäs puolta sekuntia nopeampi kun seuraavaksi nopein ja tuo tuli täydellisellä vakiokoneella  ;D

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #61 : 25.09.2007 14:40 »
Harmi kun ei ole kierrosaikoja minulla saatavissa, mutta päivän nopein aika harjoitukset mukaan lukien oli muistaakseni jossain 1,02.x -kieppeillä ja taisitte siitä jäädä toista sekuntia...

Äh, pitää nyt editoida vähän ettei ihan vedetä palkokasvia hengityselimiin:  ;) ;D
« Viimeksi muokattu: 25.09.2007 14:59 kirjoittanut Slowfly »

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #62 : 25.09.2007 15:22 »
Vikan lähdön kierrosaikojen kärki (ko lähdössä oli nopeimmat ajat)

Sairaan Nopeet ,1:01.471
Sairaan Nopeet ,1:01.643
Sairaan Nopeet ,1:01.678
Sairaan Nopeet ,1:01.691
Sairaan Nopeet ,1:01.706   
Kosmic Racing ,1:01.849
Kosmic Racing ,1:01.911
Kosmic Racing ,1:01.945
Sairaan Nopeet ,1:01.954
Sairaan Nopeet ,1:01.959
TIKKA Team ,1:02.108
Team Computec ,1:02.172
« Viimeksi muokattu: 25.09.2007 15:32 kirjoittanut vtuonone »

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #63 : 25.09.2007 18:15 »
Aika sairaan nopeaa!  ;D Yllättävää että kisassa ollut nopeampia aikoja kuin harjoituksissa. En ollut selvillä muista kuin kuulutetuista harjoitusten ajoista...

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #64 : 25.09.2007 18:41 »
Nyt puhutaan kuitenkin käytännössä haukotuttavan hitaista laitteista, pääosin hitaista kuskeista ja yleisestä amatöörimäisestä toiminnasta. Tähän keskusteluun on nostettu sitten kruunuksi paskakasan päälle tappelu siitä kenen sarja on kovatasoisin!!  :o  ;D

Jos nyt kuitenkin muistettaisiin että pistin tän keskustelun alulle kun OB kotisivuilla oli tollanen hiukan provo maininta Suomen kovatasoisimmasta sarjasta..

Eli nää ajotapa ym hommat mistä täälä kinataan on vähän aiheen ulkopuolelta

Hyvää keskustelua on saatu tänne aikaiseksi ja ainakin minusta on hauskaa lukea kun juttua tuntuu piisaavan. Muutenkin tämä keskustelu kerää sellaisen sata katselua päivässä. Näppärää kun saman otsikon alta löytyy kaikki yleinen Raket 120 pulinoista, tätä kautta se tieto leviää parhaiten ja ehkäpä saadaan kehitystä aikaiseksi ja uusia ideoita taas tuleville kausille, tästä hyötyvät kaikki.  :)

... mutta viime viikonlopun perusteella voidaan sitten jo sanoa että ainakin Suomen 5 kovinta R120 kuskia löytyy XON Cupin listoilta...

Oliko noista tuloksia saatavilla? Pika Googletus ei ainakaan minulle listaa tuonut, olisi mukava nähdä kuinka paljon kisailijoita oli ja mistä päin. Sen jälkeenhän "voidaan jo ihan konkreettisesti sanoo että XON Cup kuskit on selkeesti lahjakkampaa porukkaa. ;D  " Kunhan ei vaan olisi käynyt jääkiekon mm:ä, jossa voittaja kyllä löytyi, mutta parhaat jäivät vielä oman sarjansa kaukaloon finaaleja ratkomaan.. Näin niin kuin konkreettiseti.  ;)

En tiiä tarkasti kun en aikoja muista mutta taisin kuitenkin olla lähemmäs puolta sekuntia nopeampi kun seuraavaksi nopein ja tuo tuli täydellisellä vakiokoneella  ;D

Olisi mukava kuulla minkälaisilla koneilla Oldboysissa ajetaan jos ei vakiokoneilla? Aikaisemmista postauksistani tässä toikissa voi lukea lisää aiheesta, joten en toista itseäni. Tosin kutkuttelee edelleen selvitellä aihetta lisää, katsotaan mitä talvella ehtii.  :D

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #65 : 25.09.2007 19:37 »
Niin toihan onkin se viimenen selitys mitä on jäljellä, "parhaat kuskit ei ollu mukana"..

Hehheh. Näytti Sairaan Nopeet menneen teidän kovatasoisessa sarjassa maisemiin, Porissa käteen jäi 5. sija.

Että silleen.

Tästä kinaamisestahan ei tule ikinä loppua mutta koitettaisko talven aikana viimeinkin kehittää joku yhteisymmärrys
sääntöjen ja renkaiden suhteen niin olis helpompi järjestää tollasia "kutsukisoja". ???

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #66 : 25.09.2007 19:54 »
Tästä kinaamisestahan ei tule ikinä loppua mutta koitettaisko talven aikana viimeinkin kehittää joku yhteisymmärrys
sääntöjen ja renkaiden suhteen niin olis helpompi järjestää tollasia "kutsukisoja". ???

Mielestäni loistava ajatus.  Yritinkin jo vähän tuolla toisen topicin puolella herätellä keskustelua rengasvaihtoehdoista, mutta kun otsikossa lukee "Malmin sarja" ja jotain typeristä säännöistä, niin ehkä sinne eivät kaikki päädy juttelemaan.

Koska sarjoja yritetään kai pitää kohtuuhintaisina, ilmeisesti myös rengasvalinnat koitetaan tehdä sen mukaisesti.  Sen takia renkaiden olisi kai hyvä olla, ei pelkästään halpoja uutena, vaan sellaisia, että ne kestäisivät mahdollisimman pitkään kilpailukykyisinä.  Millaisia kokemuksia näistä on eri puolilta Suomea?   Uudet (siis tämän kauden uudemmat satsit) Vega Indoorit tuntuu olevan pakasta repäistynä varsin nopeat, mutta ei niillä montaa joukkuekisaa ajeta ennenkuin ne muuttuvat merkittävästi hitaammiksi.

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #67 : 25.09.2007 20:21 »
Ei tässä kinata, omasta mielestäni hyvää, rentoa ja hauskaa keskustelua, pienellä tuikkeella silmissä on hyvä kuittailla naapureiden suuntaan välillä.  :D ;)

Raket 120-luokka on hyvä paketti ja ympäri Suomea löytyy nopeita tiimejä, uskomattomia kuskeja sekä ahkeria ja loistavia järjestäjiä jotka tekevät töitä monen hyvän sarjan eteen. Eli vakavasti puhuen, jotta päästäisiin joskus sanoista tekoihinkin, puhuu Tommi ja astro täyttä asiaa.

Oldboysin ensi viikonlopun kestävyyskisan jälkeen otetaan täällä jo varmasti asiaa pöydälle mm. sääntöjen osalta. Tarkemmin asioita käydään järjestelytoimikunnassa ja ajajayhdistyksessä vielä talven kynnyksellä, tällä kaudella informoidaan ja kysellään vielä varmasti Oldboys joukkueiltakin. Tämän jälkeen kyse on vain siitä, että löydämme oikeat henkilöt joihin ottaa yhteyttä muualla Suomessa.

Tietysti tuo rengas kysymys on asia, jossa varmasti olisi hyötyä jos saataisiin sitä yhtenäisemmäksi? Valmistajia ja maahantuojiakin varmasti kiinnostaisi jos saataisiin reilummin renkaita käyttöön.

Olin aiheeseen liittyen yhteydessä Ranskaan ja Italiaan Vegan suuntaan kesällä ja kyselin renkaiden tilanteesta, toimituksesta ja suosituksia. Tietysti lupasivat auttaa ja vastata lisäkysymyksiin, mutta paras tapa tehdä yhteistyötä tietysti meillä on varmasti maahantuojan kautta. Rengaiden osalta kuitenkaan itsellä ei ole toimitusten suhteen käytännön kokemusta, tietoa tai osaamista, joten aiheesta kuulisin mieluusti vielä paljon lisää, näistä keskusteluista varmasti täälläkin aloitellaan.

arto forsman

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 52
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #68 : 25.09.2007 22:04 »
kiti kisapalvelusta jöytyy aikanaan. mutta 19 autoo joista xon kuppilaisia 14 tai 15 ,kolme jotka ei ollu mistään sarjasta ja yks TOSIMIÄS joka tuli oulusta  ja oli ainakin virsuihin tosi tyytyväinen

 " Kunhan ei vaan olisi käynyt jääkiekon mm:ä, jossa voittaja kyllä löytyi, mutta parhaat jäivät vielä oman sarjansa kaukaloon finaaleja ratkomaan.. Näin niin kuin konkreettisesti"

ja kyllähän niitä tissiposkia aina löytyy, jotka sais lähtee kisoihin mutta kun ei huvita ;D ::) ;D ::) ;D ;D



Mäkinen

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #69 : 27.09.2007 20:52 »
Uskomatonta tekstiä. Niin uskomatonta ja jopa törkeää, että oli pakko rekisteröityä tälle keskustelupalstalle kertomaan asiat niinkun ne tapahtuivat.

Ensin esittely:

Olen OldBoys-sarjan järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Lauri Mäkinen. Näin seuraavassa käydyt tilanteet ja kerron nyt hieman toisenlaisen näkökulman asioihin:

Myönsin tapahtuman suoraan tuomaristolle enkä sitä täälläkään kiellä. Tosin päälle ajaminen tänne kirjoitettuna ei anna siitä oikeata kuvaa. Se mitä siinä suoralla tein oli niin että kopautin kanssakilpailijaani TAKApyörällä sivuponttooniin muistutukseksi siitä mitä edeltävässä mutkassa tapahtui. Vähän kaveri ehkä siitä säikähti mutta ei siitä muuta haittaa kisallisesti tullut, nätisti tuli toisena maaliin, ei siksi että olisin kopauttanut häntä vaan siksi kuten jo aiemmin kirjoitettiin että vauhti ei riittänyt. Vaakakopilla vaan totesin että sovitaanko että ei yritetä työntää toista radalta pois ja sain vain vastaukseksi että "okei". Ei se kaveri kovin rajusti ollut tapahtumaa ottanut tai sitten hymyileminen keskisuomessa päin tarkoittaa että tapan sut seuraavalla kerralla  ;D . Suurempi sanallinen röykytys alkoikin sitten kun tiimikaverit pääsi kopin ulkopuolella puhumaan mutta ei sekään ollut mitenkään normaalia puhetta kummempaa... Radalla tapahtunut tilanne, näin kävi ja sanktio siitä tuli mikä kärsittiin. Mutta pakko sanoa että päivän ajotapakulttuuri ehkä hieman provosoi tapahtumaa...

Näin tilanteen huonosti, koska rengasvalli esti kunnon näkyvyyden tilanteeseen. Sen näin, että olit edellä ja yhtä-äkkiä teidän molempien vauhti hiipui rajun ohjausliikkeesi takia. Kävin kesken erän keskustelemassa ratatuomareiden kanssa, jotka näkivät tilanteen. Heidän mukaansa katsoit vieressä ajavaa ja ajoit suoraan päälle erittäin törkeästi. Uskon asiansa osaavia ratatuomareita.

Huomioisin myös sen, että kyseessä ollut 16-17 vuotias nuori herra ei välttämättä uskaltanut/kokenut tarpeelliseksi alkaa asiasta väittelemään erän jälkeen. Se ei vähennä teon törkeyttä.

Lainaus

Lainaus
kuljettaja kiilasi (käänsi/ajoi) mutkan ulostulon jälkeen suoralla tarkoituksella kanssakilpailijan päälle
niin että työnnetty kilpailija kärsi varmasti useita sijoja sillä taisi keskeyttää... tapahtumasta ei jaettu sanktioita ja erän jälkeen kun kysyimme paikallisilta asiasta niin vastaus oli kauniisti sanoen että "kyseessä oli paikallinen ratasika joka aina tekee noin ja ei siitä kannata välittää"...

Minkähän takia kyseinen henkilö sattui olemaan tuomaritornin juuressa kun tiiminne kuljettaja hänelle kävi huutamassa? Juuri sen takia, että hän sai rangaistuksen kyseisestä tilanteesta. Olkaahan tarkkoina millaista tietoa levitätte! Kaikkia kohdelaan tasavertaisesti ja jos kommentti ratasika tuli järjestävältä organisaatiolta niin otan asian tutkintaan ja teemme toimenpiteitä. Huomaa, että kyseisen kuljettajan tiimi kärsi rangaistuksesta, he menettivät sen takia sarjan kolmannen sijan.

Lainaus

Ja tästä omasta tapauksestani en todellakaan ole käynyt kuumana tuomaristolle.


Kerroit, että edellinen mutka oli toisen auton kanssa ollut todella tiukka, niin tiukka, että juuri ja juuri olitte molemmat mahtuneet radalle ilman kontaktia. Sanoit päälleajosi syyksi tämän, eikö totta? Meillä tuollaista tiukkaa tilannetta sanotaan kilpa-autoiluksi niin kauan kun molemmille jätetään tilaa radalla ja kontaktia ei oteta. Sinua toruttiin käytöksestä ja kerrottiin, että sarjassamme ei ajeta näin. Seuraavaksi aloit huutamaan, että teit kyseisen asian päästäksesi kilpailunjohtajan puheille, koska RATATUOMARIT EIVÄT OSAA ASIAANSA JA KATSOVAT TILANTEITA LÄPI SORMIEN. Kirjoitin isolla, koska nämä sanat huusit täyttä kurkkua kilpailunjohtajalle ja läheisyydessä olleille toimihenkilöille. Kiellätkö tämän vai tarvitaanko kommentti kaikilta kymmeneltä tilanteen nähneeltä henkilöltä? En muista mitä muuta sanoit/huusit. Käytöksesi nähneenä ihmettelen miksei kilpailunjohtaja sulkenut tiimiänne kilpailusta, minä sen olisin tehnyt välittömästi.

Lainaus
Oldboys sarja on erittäin hyvin järjestetty ja organisaatio toimii hienosti. Painojärjestelmä toimii hyvin ja lähdöt on hyvin tasaisia ja todella tapahtumarikkaita mutta ajotapakulttuuri ja sanktiojärjestelmä on sen verran pielessä että en kyllä "aateloisi" tuota sarjaa

Kiitos positiivisesta palautteesta, teemme kaikkemme sarjan kehittämiseksi ja ratkaisun löytämiseksi henkilöstöpulaan. Olisi mukava nähdä kuinka korkealle vauhtinne riittää kun ajetaan tosissaan kilpaa ilman rangaistuksia.

Me emme "aateloi" yhtäkään tiimiä, ei edes etelä-suomalaisia, oli kuinka kovia tahansa. Sarjassamme ei ajeta muiden päälle, oli tilanne mikä tahansa ja toimihenkilöille EI pureta tunteita. Meillä on muutenkin täysi työ saada toimihenkilöitä kilpailupaikalle ja asiaa tuskin edistää kyseisessä kilpailussa nähty käytös.

Rakentava keskustelu on työkalu sarjan kehittämiseen, silloin kun se on asiallista.

Mäkinen

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #70 : 27.09.2007 21:39 »
Niin toihan onkin se viimenen selitys mitä on jäljellä, "parhaat kuskit ei ollu mukana"..

Hehheh. Näytti Sairaan Nopeet menneen teidän kovatasoisessa sarjassa maisemiin, Porissa käteen jäi 5. sija.

Että silleen.

Tästä kinaamisestahan ei tule ikinä loppua mutta koitettaisko talven aikana viimeinkin kehittää joku yhteisymmärrys
sääntöjen ja renkaiden suhteen niin olis helpompi järjestää tollasia "kutsukisoja". ???

OldBoys-sarja on valmis istumaan alas muiden Raket 120-sarjojen edustajien kanssa ja käymään läpi sääntöjä. Mielessäni on ollut jo useamman vuoden sääntöjen yhdentäminen joka helpottaisi muissa sarjoissa vierailua. Myös epävirallinen raket 120-luokan SM-kisa on ollut mielessä, mutta tällä hetkellä ainakaan minulla ei ole siihen resursseja. Toivottavasti jollakin olisi. Kisoihin voisi kutsua vaikka jokaisen sarjan 5-10 parasta tiimiä ja mitellään mestaruudesta heidän kesken.

Rengaskuviot pitäisi saada viimeistään ensi kuun aikana päätettyä. Minuun voi olla yhteydessä osoitteeseen lauri.makinen (a) oldboys.fi ja Ilkka välittää minulle viestit, jotka tulevat kuljettajayhdistykselle.

Kossu

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 195
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #71 : 02.10.2007 20:38 »
Joo olipa kyllä mukava ajella Porissa kunnon renkaalla ja oikean kisan kaavalla eikä millään arvotaanpa lähtöpaikat
systeemillä ;) Eli ite ainakin tykkäsin aivan sairaan paljon tosta Vegan SL8 renkaasta. Kyllähän se mukavaa ois et kaikilla
sarjoilla ois säännöt aikalailla samat ja rengas sama. Niin ois tosiaan helpompi vierailla muualla. Itellä ainakin tarkoitus ens kesänä vierailla
xon-cupissa ku siellä saa ajaa kunnon renkaalla ja aika-ajot ja kaikki löytyy. Eniten ihmetyttää noi oldboyssien eroavaisuudet säännöissä ???
Lähinnä kiila ja kokonaispaino.
 
      t.Tosimiäs

ohittaminen ja kusella käynti kannattaa aina.

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #72 : 02.10.2007 22:05 »
Joo olipa kyllä mukava ajella Porissa kunnon renkaalla ja oikean kisan kaavalla eikä millään arvotaanpa lähtöpaikat
systeemillä ;) Eli ite ainakin tykkäsin aivan sairaan paljon tosta Vegan SL8 renkaasta. Kyllähän se mukavaa ois et kaikilla
sarjoilla ois säännöt aikalailla samat ja rengas sama. Niin ois tosiaan helpompi vierailla muualla. Itellä ainakin tarkoitus ens kesänä vierailla
xon-cupissa ku siellä saa ajaa kunnon renkaalla ja aika-ajot ja kaikki löytyy. Eniten ihmetyttää noi oldboyssien eroavaisuudet säännöissä ???
Lähinnä kiila ja kokonaispaino.

 
      t.Tosimiäs


No juu, ihmetyttää kans juu... ???

Käytiin tossa keskisuomessa kyläilemässä OldBoyssien kestovedossa Team Wauhtipois Originaalina, ja samalla verestämässä vanhoja Indoor-muistoja, eka ja vika kertaa ainakin tälle suvelle ja totennäkösesti tulevillekkin.
Mikäs siinä, jos tuntuu että on tarvetta sallia erilaisia kikkailuja tualla moottoriteknisellä puolella, mut ihan on pakko taas kerran kysyy jotta miks ihmeessä  ::) Eip noista kaasuläppien ruuvailuista, reikien tulppailuista, pakosarjojen vääntelyistä, sytkistä saatikka helkutin pitkistä tulpista niin hirmuista etua välttämäti kummiskaan tipu...? Painoista en tiä sanoo juutajaata, paitti et taitaa sekin puoli muuttua johkin suuntaan renkaan pidon/ajettavuuden suhteessa ? Tuntuipa ainakin tuolla kestovedossa, että ihan vakio-patin ja huluppeen ylikeskipainonkin kanssa pysyis
vauhissa mukana aiskin yhret 4 tuntii , "oikeista" välläreistä mitään tietämättä ja välittämättä ;D ;D ;D

http://www.oldboys.fi/content/fi/2572.html  ;)

___________________________________________________________
huhtikuussa patti läjään, syyskuun lopulla auki, säästyy meisselikin  8)

Ja kossusta tuli vissiinki eka -08 XonCuppiin ilmottautunu, revippä sieltä pohjosesta viä vissykin mukaan, tosipeleistä ku kerta o kysymys  ;)

Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #73 : 03.10.2007 01:11 »
Eniten ihmetyttää noi oldboyssien eroavaisuudet säännöissä ??? Lähinnä kiila ja kokonaispaino.

No juu, ihmetyttää kans juu... ???

Minä kun en oikein näistä sääntö eroavaisuuksista tiedä, varsinkaan moottori puolella, niin kertokaahan te fiksummat jotka niihin olette perehtyneet tarkemmin mitä ne ovat meillä ja sitten teillä. Kuinka nuo erot ovat parempia/huonompia sarjojen välillä? Kysyn ihan rehellisesti, koska itse en ole muiden sarjojen sääntöihin perehtynyt ja mielellään tekisin selvitystä asiasta. Tässä syksyn aikana asiaan voisi perehtyä jos yhteistä tulevaisuutta mielittäisiin tehdä.

Olen ymmärtänyt, että Oldboysissa noudatetaan Raket 85 pohjalta luokitusta, esim. juuri kiilan osalta, onko mielestänne käytäntö huono ja miksi? Jos huono, niin miksi tätä noudatetaan Raket 85:ssä?

Kokonaispaino Olboys sarjassa on 155kg (nostettiin 150 kg:sta 155 kg:n v. 2006), tästä miinustetaan ikähyvitykset. Ikähyvitystä saa 110:stä ikävuodesta (4 hengen joukkue) jokaisesta 7 vuodella ylittävästä 1 kg:n. Esim. yhteisiältään 117 vuotias tiimi saa yhden ikähyvitys kilon, jolloin auto painaa 155 kg - 1 kg = 154 kg.

Oldboys säännöt 2007 (alhaalla pdf):http://www.oldboys.fi/content/fi/28.html
Oldboys luokitustodistus 2007: http://www.oldboys.fi/content/fi/31.html

Laittakaa vain myös linkkejä sääntöihin Suomen Raket 120 sarjoista niin voisin ne koneelle poimia ja tutustua tarkemmin.  :)

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #74 : 03.10.2007 01:55 »
Minä kun en oikein näistä sääntö eroavaisuuksista tiedä, varsinkaan moottori puolella, niin kertokaahan te fiksummat jotka niihin olette perehtyneet tarkemmin mitä ne ovat meillä ja sitten teillä. Kuinka nuo erot ovat parempia/huonompia sarjojen välillä? Kysyn ihan rehellisesti, koska itse en ole muiden sarjojen sääntöihin perehtynyt ja mielellään tekisin selvitystä asiasta. Tässä syksyn aikana asiaan voisi perehtyä jos yhteistä tulevaisuutta mielittäisiin tehdä.

Olen ymmärtänyt, että Oldboysissa noudatetaan Raket 85 pohjalta luokitusta, esim. juuri kiilan osalta, onko mielestänne käytäntö huono ja miksi? Jos huono, niin miksi tätä noudatetaan Raket 85:ssä?


Juu, toi kiila. Periaatteenahan tällasissa Aikuissarjoissa on se että lajia tuntematon mutta siitä kiinnostunu ihminen voi saada kaupasta laitteet millä se voi pärjätä ja ihan perus mekaaniset korjaukset voi hoitaa ite. Näillä sitten pitäis pystyä pärjäämään jos on alle 100kg elopainoo ja ranteet kunnossa. Tähän Xon Cupin säännöt on perustettu.

Nyt sitten kun haluttais kokeilla erilaisia sytytysennakoita niin tarvii ottaa joka kerta mosa irti, puhaltimen koppa irti, tulppa irti vauhtipyörä irti ja ruuvata heittokello paikalleen. Sitten siinä arvot seuraavan kiilan ja jos osaat, asennat vauhtipyörän niin että ajotus muuttuu, ruuvaat noi kaikki äsken irrotetut osat kiinni, moottorin kiinni ja menet kokeileen.

Huhhuh. Kauhee homma. Kun se kiila on kuitenkin tehtaalla sinne laitettu niin miks sitä pitäis irti repiä??

Toisekseen mitä joutuu hommaamaan että tää onnistuu.

 - Heittokello xx eur,
 - Heittokellon jalka xx eur
 - Vauhtipyörän ulosvetäjä xx eur

Toihan on ihan normaalia hankintalistaa jos kilpaillaan Harrastaja-Minin kerhokisamestaruudesta mutta eikös ny isot äijät pienissä putkihäkkyröissään vois ottaa vähän iisimmin?? ;D


Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #75 : 03.10.2007 09:43 »
Huhhuh. Kauhee homma. Kun se kiila on kuitenkin tehtaalla sinne laitettu niin miks sitä pitäis irti repiä??

Toisekseen mitä joutuu hommaamaan että tää onnistuu.

 - Heittokello xx eur,
 - Heittokellon jalka xx eur
 - Vauhtipyörän ulosvetäjä xx eur

Toihan on ihan normaalia hankintalistaa jos kilpaillaan Harrastaja-Minin kerhokisamestaruudesta mutta eikös ny isot äijät pienissä putkihäkkyröissään vois ottaa vähän iisimmin?? ;D

Ensinnäkin, itse olen tottunut, että Raket koneissa on toleranssia, kuten muissakin, eikös noita ole hyvä tasoittaa vai otetaanko vain se kone joka pakasta revitään? Jos tulee huono, niin sitten tuli vain 750 egen vika tikki?

Kun mainitaan että pitäisi ostaa heittokellot, jalat, ulosvetäjät, oletteko ihan tosissanne? Mitä luulette noiden Raket 85 junnujen isien olevan, ovatko he jotain nuoria vetreitä sankareita ja silti he saavat moottorinsa laitettua vaikka sitä ei kukaan osaisikaan? Eikö junnujen harrastaminen tuolla tasolla perustu myös samaan periaatteeseen, että "lajia tuntematon mutta siitä kiinnostunu ihminen voi saada kaupasta laitteet millä se voi pärjätä ja ihan perus mekaaniset korjaukset voi hoitaa ite"?

Oldboys sarjassa en ole itse koskaan ajanut tiimissä mistä olisi kaikki nuo tarvikkeet löytynyt ja tiedän vain yhden sellaisen tiimin. Entä mitä sitten maksaa kun kone laitetaan esim. kerran kesässä kuntoon henkilöllä joka sen osaa? Hinta vaihtelee työn osalta muutamista kympeistä sataan euroon. Ei paha siihen nähden, että kerran vuodessa koneesi saa täyshuollon ja remontin. Sillä sitten voi ajella koko kesän tyytyväisenä perus huoltoa itse tehden.

Ironista on myös se, että itse en oikeasti asiasta sen kummemmin teknisesti perusta (väärä henkilö näistä puhumaan ;D). Joten ihmettelen miten olen pystynyt harrastamaan näinkin monta vuotta Oldboysissa?

Ja edelleenkin, minkä ihmeen takia Raket 85 luokkaan on AKK tehnyt vastaavan luokitustodistuksen, kertokaa ihmeessä, vain kiusatakseen pikku poikien vanhoja isiä? Vai onko kysymys siitä, että halutaan tehdä viritetty kilpakone kuten Jyväskylän Oldboys-sarjassa, joka kulkee ihan uskomattomia ja sillä hakkaa kaikki muut koneet? ;)

Pitänee kysyä asiaa AKK:lta ja Radnelta seuraavaksi.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2007 09:45 kirjoittanut Teme »

arto forsman

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 52
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #76 : 03.10.2007 13:34 »
juu kyllähän se asia on sillälailla, että moottorithan kaiken ratkaisee.... huhhuh. on pekka pyttyy, ristoo, super ja olisko seuraava TURBO.varmaan menopeli. sitten kuitenkin syyspäräyksessä vanhalla niilo pytty koneella kolmanneks ja fosarien kestokisan voitto. ja pannu oli yhellä tyypillä nelos koneena. kertoo vaan siitä yksinkertasesta asiasta että koneen pitää olla KUNNOSSA. stefat ehjät, ei loppuun kulutettua mäntää/renkaita, kanki suora, ratasrummussa veto hampaat hyvät ja kaasari ylipäätään edes puhdas ja RUNGOSSA KAIKKI JIIRISSÄ. tämä riittää, ei tarvita korkeempaa wilosowiaa. ei koneiden tasoeroja tulpilla sun voitelureikien tukkimisilla yms kikoilla tasoteta. kaikki ne kuitenkin tekee/teettää jos säännöt sallii ja taas maksaa eniten sille alottavalle kaverille jolla ei ole tietotaitoo/ suhteita osaaviin käsiin ja voi jättää jopa tulematta kisoihin asian takia. Åbo orginaalit xonni kupin sääntöjen mukaisella pannulla oldboys kestokisassa toinen ja se yks "sikailija" porukkakin pärjäs vauhdillisesti aika hyvin. 85 juttuja ei kannata sotkee aikuisharrastajiin, siellä pojat ajelee kymppän eroilla ja meidän erot on paljon enemmän.
suosittelisin ajoharjoittelua sieltä löytyy eniten vauhtia ja kannattaa mietiskellä aina välillä mitä touhuaa. turhaan ei kannata pidellä vehkeitä ja jos tuntee pakottavaa tarvetta niin pitelee vaikka mammaa hyvänä niin pääsee kisoihinkin välillä.

Åbo orginaaliit oldboyssien kestokisan reeni päivän jälkeen kerto joidenkin käyttävän n.2 kilon paineita renkaissa ja ihmetteli kun luistelee takapää (autosta). mistä päästään lempiaiheeseen eli wirsuihin.
xonni kupissa 2006 ajettiin indooreilla ja 2007 siirryttiin vega sl8 pyöriin. ja miks?? ei voi mennä niin, että kun ostat uudet renkaat niin vanhat on nopeammat. wiime vuonna jotkut kaivoi navetan ylisiltä 2-3 vuotta vanhoja renkaita ja vauhtia piisas. nyt kun ostaa uudet renkaat niin on paremmat kuin aikoihin. ja olen kuullut joidenkin hamstraavan renkaita että olis ens kesäks taas nopeita renkaita?!?! xonni kupissa tänä vuonna käytössä olleet sl8 olivat poikkeuksetta nopeammat kun ostit uuden sarjan. ja toinen hyvä juttu, eli vauhtierot kärkiporukkaan kaventui. vuonna 2006 neljä ekaa sekunnin sisällä ja 2007 ekassa kisassa 15 ekaa. eikö ole kilpailullisesti aika hyvä homma. no jotkut oli sitä mieltä, että tulee kolareita enemmän kun on pitoo. ei tullut. ja mistä johtuu. sl8 on kilparengas joka on laatutarkkailun alainen ja indoor taas on vuokra-auto rengas.

kaikkein surkein juttu on toi enklantilaisten keksimä lähtötapa. kyllä sattuu ja tapahtuu, tarvitaan porukkaa radan varrelle enemmän kun varikolle eikä sittenkään nähdä kaikkia rikkeitä. onpa joskus jaatisen myynti autosta loppunut taka-akselitkin eurokartingin alkutaipaleella. kuskit nopeus järjestykseen ja aina löytyy se saman tasoinen kilpa kumppani.

ja kunhan saadaan suurimmalle osalle sopivat yhteiset tekniset säännöt, niin on keväällä porissa enemmän porukkaa viivalla. jos sinne päästään.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2007 13:49 kirjoittanut arto forsman »

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #77 : 03.10.2007 14:57 »

Ensinnäkin, itse olen tottunut, että Raket koneissa on toleranssia, kuten muissakin, eikös noita ole hyvä tasoittaa vai otetaanko vain se kone joka pakasta revitään? Jos tulee huono, niin sitten tuli vain 750 egen vika tikki?

Niin, 95% koneiden eroista tulee siitä kuinka suorassa alakerta on, palotilan koosta ja kaasarista.

Nykyään uudet koneet on kasattu pienemmällä lekalla eli alakerta on aika hyvin jo uutena kulkeva..

Kun mainitaan että pitäisi ostaa heittokellot, jalat, ulosvetäjät, oletteko ihan tosissanne? Mitä luulette noiden Raket 85 junnujen isien olevan, ovatko he jotain nuoria vetreitä sankareita ja silti he saavat moottorinsa laitettua vaikka sitä ei kukaan osaisikaan? Eikö junnujen harrastaminen tuolla tasolla perustu myös samaan periaatteeseen, että "lajia tuntematon mutta siitä kiinnostunu ihminen voi saada kaupasta laitteet millä se voi pärjätä ja ihan perus mekaaniset korjaukset voi hoitaa ite"?


Millä se junnuhuoltaja sitten sen koneen tekee? Aika fakiiri saa olla jos nyppäsee vauhtipyörän irti pelkillä hierojan työkaluilla ???

Oldboys sarjassa en ole itse koskaan ajanut tiimissä mistä olisi kaikki nuo tarvikkeet löytynyt ja tiedän vain yhden sellaisen tiimin. Entä mitä sitten maksaa kun kone laitetaan esim. kerran kesässä kuntoon henkilöllä joka sen osaa? Hinta vaihtelee työn osalta muutamista kympeistä sataan euroon. Ei paha siihen nähden, että kerran vuodessa koneesi saa täyshuollon ja remontin. Sillä sitten voi ajella koko kesän tyytyväisenä perus huoltoa itse tehden.

Niin no miätippäs paljonko teoreettista hyötyä on tolla joukkueella kun niillä on parempi mahdollisuus penkoo koneita :o

Jos sytkän säätäminen olis kiellettyä, niistä laitteista ei olis sitä TEOREETTISTA hyötyä.

Ironista on myös se, että itse en oikeasti asiasta sen kummemmin teknisesti perusta (väärä henkilö näistä puhumaan ;D). Joten ihmettelen miten olen pystynyt harrastamaan näinkin monta vuotta Oldboysissa?

No onhan se kiva kun on tekosyy sille jos ei pärjää ;D

Ja edelleenkin, minkä ihmeen takia Raket 85 luokkaan on AKK tehnyt vastaavan luokitustodistuksen, kertokaa ihmeessä, vain kiusatakseen pikku poikien vanhoja isiä? Vai onko kysymys siitä, että halutaan tehdä viritetty kilpakone kuten Jyväskylän Oldboys-sarjassa, joka kulkee ihan uskomattomia ja sillä hakkaa kaikki muut koneet? ;)

Niin siis lähtökohtasesti aikuisharrastusluokan ja 85 luokan vertaaminen toisiinsa on turhaa koska

 - R120 moottoreita on ollut käytössä vasta 7-8 vuotta eli eroja ei ole niin paljon
 - R85 moottoreita taas on tehty paljon pidempään ja löytyy kymmeniä eri sylinteri/alakerta/puola/vauhtipyörämalleja joten on loogista että niiden eroja tasotetaan varsinkin kun puolen sekunnin ero kärkeen tietää sijoitusta 20+ Meillä AikuisHARRASTAJILLA se taas tarkottaa sijoja 3+
 - Meidän sarjoista ei nousta enää mihinkään, Junnuista ehkä 1/3000 kuskia nousee Formula1 luokkaan asti joten siellä toi säätäminen on jotenkin ehkä ymmärrettävää ::)
 

Pitänee kysyä asiaa AKK:lta ja Radnelta seuraavaksi.

Juu ja koosta joku 12 sivuinen kirjelmä myös Walbrolle kun WG10 kaasaria ei ole tehty teidän sääntöjen mukaan
(pääsuutin on OldBoys sääntöjen vastainen)

Tarkotan että mieti ite että tekisit esim ruohonleikkureita ja sitten esim ameriikan jenkit alkaa ajaa niillä kilpaa. menee pari vuotta niin sieltä alkaa tulla tavaraa sinetöidyissä laatikoissa mitattavaks ja pyydetään lausuntoja onko mahdollista että tää oli tämmönen linjalta valmistuessaan ym. ym. Aika huvittava ajatus vaikkakin ruohonleikkurin moottori on lähempänä kartingmoottoria kun se on tehtykin nelipyräseen laitteeseen eikä riippuliitimeen.

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #78 : 03.10.2007 15:03 »
Pilkun (ja kiilan) viilausta sekä provoa ;D:

Halusin tuolla alussa jo kertoa, että koneissa on eroja! Toki tein sen tahallisen hämäävästi ja provokatiivisesti. Todellakin huonoin pakasta vedetty kone ja paras koskaan aikaansaatu kone ja eroa noin 1,2 kW (9,6 -> 10,8 kW)!!! Pääosin koneet ovat olleet varsin samanlaisia, mutta muutamia susi jo syntyessään -koneita on tullut vastaan. Nämä koneet ei ole kaikki menneet OB-ympyröihin, niin ei tarvitse hämmästellä määriä. Itsekin puolustan kuitenkin pakasta vedettyjen koneiden käyttöä ilman suurempia viilailuja. Ne uudet koneet, jotka on käynyt dynossa ilman mitään säätötoimia ovat olleet kaikki 0,5 kW sisään käppyröidenkin vaihdellessa vain hieman. Toki tuollainen tehoero on tässä koko/teholuokassa melko iso, toisaalta ranteista löytyykin sitten kuskien välillä ainakin 2 kW! ;D Toisaalta puolustan kyllä koneiden viilausta, että siitä huonostakin saisi yhdenveroisen sen parhaan kanssa, tähänhän on käsittääkseni myös OB:n säännöt tähdänneet. Toisaalta OB:n mopo on hieman karannut siinä, että sallitaan muutoksia, jotka eivät tasapuolista moottoreita, vaan yksinkertaisesti nostavat jo hyvän yksilön huipputehoa.

Käytännössähän lähes jokaisen pappasarjan kisakoneet tasapainotetaan (tai siis kampi oikaistaan), kaasareiden paineet säädetään, palotila säädetään jne. Tämä on sitä viilaamista, joka mielestäni on hyväksyttävää. Kuitenkin OB:n tulppa, holkitus, kiilan viilaus jne. on jo hieman ongelmallisia, vaikka niilläkin on tavoiteltu tasapuolisuutta. Huipputiimit holkittaa alakerran, vaikka korjauksellista tarvetta sille ei ole ja hups, taas tuli pieni hiukkanen kierroksia lisää ja pari sataa euroa koneistukseen. Se näkyykö ne 100 uutta kiekkaa kierrosajassa onkin jo eri juttu, jotkut ei vain uskalla antaa sitäkään teoreettista tasoitusta kilpakumppaneille. Tuossa voisi sanoa viilauksen kustannuksen ja parantuneen kierrosajan suhteen olevan jokseenkin huonon (mekin ollaan holkitettu ::)).

Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #79 : 03.10.2007 15:22 »
Ai niin, siitä englantilaisesta lähtötavasta. Musta se on ihan kiva, kun mää niin tykkään ohitella....

Joo ja pitää vielä lisätä asiaa noista "renkaista". Indoorien käyttö kilpasarjoissa on kyllä aika syvältä ja poikittain. Reangassatsien välillä saattaa olla ihan hillittömät erot ja kyllä ketuttaa kun kaiken pitäisi olla iskussa, mutta renkaat jotain aivan täydellistä kuraa! Tässä on helppo ja nopea tapa yhtenäistää sääntöjä koko R120-paletissa: otetaan minun puolestani SL8:t kaikille käyttöön ja tehdää niistä vielä F250-tyyliin kimppatilaus. (Ei taida onnistua...)
« Viimeksi muokattu: 03.10.2007 15:51 kirjoittanut Slowfly »

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #80 : 03.10.2007 17:18 »
Pilkun (ja kiilan) viilausta sekä provoa ;D:


Käytännössähän lähes jokaisen pappasarjan kisakoneet tasapainotetaan (tai siis kampi oikaistaan), kaasareiden paineet säädetään, palotila säädetään jne. Tämä on sitä viilaamista, joka mielestäni on hyväksyttävää. Kuitenkin OB:n tulppa, holkitus, kiilan viilaus jne. on jo hieman ongelmallisia, vaikka niilläkin on tavoiteltu tasapuolisuutta. Huipputiimit holkittaa alakerran, vaikka korjauksellista tarvetta sille ei ole ja hups, taas tuli pieni hiukkanen kierroksia lisää ja pari sataa euroa koneistukseen. Se näkyykö ne 100 uutta kiekkaa kierrosajassa onkin jo eri juttu, jotkut ei vain uskalla antaa sitäkään teoreettista tasoitusta kilpakumppaneille. Tuossa voisi sanoa viilauksen kustannuksen ja parantuneen kierrosajan suhteen olevan jokseenkin huonon (mekin ollaan holkitettu ::)).

Denson tai NGK:n vakiotulpat (tehdasasennus) maksaa alle 5€ ja niitä saa kaikilta karting-kauppiailta sekä useesti pienkoneliikkeestäkin - eli ei pitäisi olla ongelma hankkia samanlaista vakion tilalle.

Holkitukseen en nää mitään syytä, oon tehny jossen toistasataa niin useita kymmeniä R120 alakertoja ja yksikään ei oo ollu niin väljistyny laakeripesistään että pitäis holkittaa. Turhaa rahan- ja ajankulua siis.

Kiilasta tossa jo kommentoin aikasemmin..

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #81 : 03.10.2007 20:23 »
Pari kysymystä ja provo loppuun niin alkaa vastauksia tulemaan, hienoa.  :D

Mutta, ensimmäisenä pitää huomauttaa Artolle ja Tommille, että lukemalla tässä topicissa aikaisempia postauksiani, huomaatte että itse kannatan järjestyksessä:

1) Opettele ajamaan ja pidä vehkeet kunnossa
2) Säädä runkoa
3) Säädä konetta

Kun tätä keskustelua lukee, niin huomaa että taidan olla hieman sinisilmäinen ja erikoinen ihminen, kun itse en ole kokenut Oldboysin moottorisääntöjä:

A) Kilpailukykyyn vaikuttaviksi
B) Kustannuksiin vaikuttaviksi
C) Tieto tai taito puolelta rajoittaviksi

Mitä tulee Vega Indoor renkaisiin, niin noista renkaista kyllä tiedetään taso ja mielipide, siihen ei mitään lisättävää. Kaikkien R120 sarjojen intresseissä on varmasti vaihtaa viimeistään ensi kaudella parempaan renkaaseen.

kaikkein surkein juttu on toi enklantilaisten keksimä lähtötapa. kyllä sattuu ja tapahtuu, tarvitaan porukkaa radan varrelle enemmän kun varikolle eikä sittenkään nähdä kaikkia rikkeitä. onpa joskus jaatisen myynti autosta loppunut taka-akselitkin eurokartingin alkutaipaleella.

Tämä piti erikseen kommentoida, koska oli kaikista surkein kuulemma. Itsekkin komppaan slowflyta, tulee ohituksia mukavasti ja nopeasti siellä porukka paikkansa löytää. Sattuu ja tapahtuu, niistä taas en ole kuullut Oldboysin historiassa, vaikka ainahan lähtö on erityinen paikkansa moottoriurheilussa ja jotain pientä tapahtuu silloin tällöin. Mutta hyvin on meillä pelannut ja valituksia ei ole kuljettajien puolelta tullut.  :)

Niin, 95% koneiden eroista tulee siitä kuinka suorassa alakerta on, palotilan koosta ja kaasarista.  Nykyään uudet koneet on kasattu pienemmällä lekalla eli alakerta on aika hyvin jo uutena kulkeva..

Kuulostaa hyvälle ja niin kauan kuin on moottoreita, tulee olemaan eroja, teki niille mitä tahansa ja varsinkin jos tekee paljon.  :D

Millä se junnuhuoltaja sitten sen koneen tekee? Aika fakiiri saa olla jos nyppäsee vauhtipyörän irti pelkillä hierojan työkaluilla ???

Tässä asiassa en ilmeisesti ihan saanut selitettyä läpi ideaani. Itsehän en tiedä junnu touhusta muuta kuin sen, että jotkut lapset nauttivat ajamisesta ja heidän vanhempansa ovat fiksuja ja ostavat lapselleen auton..  :D Sitten isät ihmettelevät välillä suu pyöreänä moottoreita ja usein teettävät ne muilla, riippuen osaamisesta, kiinnostuksesta jne. Olen ainakin ymmärtänyt, että kaikki eivät näitä itse tee. En ainakaan itse osaisi kylmiltään moisia, vaan apua tarvisin ja niitä laitteita, ainakin nuo meidän seuralta löytyvät.

Niin no miätippäs paljonko teoreettista hyötyä on tolla joukkueella kun niillä on parempi mahdollisuus penkoo koneita :o Jos sytkän säätäminen olis kiellettyä, niistä laitteista ei olis sitä TEOREETTISTA hyötyä.

Tätä en ymmärrä ollenkaan, eipä tuolla joukkueella mitään hyötyä ole niistä ollut, jos vielä nuo laitteet omistavat edes. Siinä ajelevat missä muutkin, asiaa en ole edes sen kummemmin ajatellut, kunnes täällä asiasta (laitteista) mainitsit. Se että en ole asiaa miettinyt, lukee tämän postin alussa, kohdat 1, 2 ja 3.

No onhan se kiva kun on tekosyy sille jos ei pärjää ;D

Heh heh, vitsin murjaisit.  ;D

Niin siis lähtökohtasesti aikuisharrastusluokan ja 85 luokan vertaaminen toisiinsa on turhaa koska

 - R120 moottoreita on ollut käytössä vasta 7-8 vuotta eli eroja ei ole niin paljon
 - R85 moottoreita taas on tehty paljon pidempään ja löytyy kymmeniä eri sylinteri/alakerta/puola/vauhtipyörämalleja joten on loogista että niiden eroja tasotetaan varsinkin kun puolen sekunnin ero kärkeen tietää sijoitusta 20+ Meillä AikuisHARRASTAJILLA se taas tarkottaa sijoja 3+
 - Meidän sarjoista ei nousta enää mihinkään, Junnuista ehkä 1/3000 kuskia nousee Formula1 luokkaan asti joten siellä toi säätäminen on jotenkin ehkä ymmärrettävää ::)

Edellisen oman viestini tärkein pointti oli, että meillä Jyväskylässä minun mielestäni systeemi on toiminut hyvin, enkä vieläkään näe syytä sille, että miksi tasaväkisten koneiden tekeminen Jyväskylän mallin mukaan olisi huono vaihtoehto, varsinkin kun R85 puolelta on mallit ja kokemusta jo olemassa.

Ylimääräisiä kustannuksia en ole kokenut asiasta koituvan. Meille joku on aina koneen huoltanut ja laittanut vehkeet kohdilleen, itse ollaan sitten stefaa vaihdettu ja muuten puhdistettu tai männänrengasta laitettu. Loppu aika ollaan sitten keskitytty enemmän tärkeisiin puoliin kuten ajamiseen ja rungon säätöön.

Tosin viestiesi mukaan R120 on uutenakin hyvinkin tasaväkinen kone, joten sekin kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta.  :)

Onhan näitä tosin meidänkin sarjasta esimerkkejä ja varmasti monesta muustakin sarjasta. Oldboysin kesän Jämsän kisan eräästä lähdöstä top 10:n parhaat kierrosajat:

SIJA   TEAM                       PARAS KIERROSAIKA
1   Team Tehopiikki            44.830
2   JMJ-Team            44.988
3   Kosmic Racing        44.945
4   Team Computec          44.992
5   Vesileppis Team        45.195
6   Eurostandardi RT     45.258
7   Team Runnability       45.131
8   Team Jari-Pekka           45.162
9   Kevli RT                    44.998
10      Scuderia Kir               45.123

Mitenkä muuten vertailpohjana esim. Rotaxissa koneiden huollot toteutuvat? Olen ymmärtänyt että ne on sinetöity/plommattu, kuinka tuo vaikuttaa asiaan? Kertokaahan tietämättömälle.  :D
« Viimeksi muokattu: 03.10.2007 20:24 kirjoittanut Teme »

arto forsman

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 52
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #82 : 03.10.2007 21:33 »
 ;) ;)jaahansvaini
Lainaus
Kun tätä keskustelua lukee, niin huomaa että taidan olla hieman sinisilmäinen ja erikoinen ihminen, kun itse en ole kokenut Oldboysin moottorisääntöjä:

A) Kilpailukykyyn vaikuttaviksi
B) Kustannuksiin vaikuttaviksi
C) Tieto tai taito puolelta rajoittaviksi

ja vastaukset kohtiin
A) miksi tarvii muuttaa vaihdella osia tulppia holkittaa yms jos ei paranna suorituskykyä -- OMITUISTA
B) jaa ei vaikuta kustannuksiin
C) esim holkitus onnistuu joka jannulta ihan omassa tallissa --JUST JOO

toi holkitus ylipäätään on sitten niin erikoinen juttu, ei ole meilläkään sattunu koskaan että olis tarvinnu edes miettiä koko hommaa, ja kysäsin kaverilta joka on töissä kartinki firmassa, ei oo tullu vastaan sielläkään 10vuoteen kun kerran, mutta jos se on siellä radnen pajalla vaikka laitettu väärään kohtaa niin tarviihan se sitten oikeaan (lue parempaan) kohtaan laittaa. seuraavaksi "oikaistaan" sylinterin tiiviste pinta koska sekin oli perskuta valmiiks jo viturallaan ja..... ;) eks ni 

ei millään pahalla ja tietämättä asiasta mitään, mutta kuulostaa vähän siltä että jos noita juttuja ei sallittais jää joltakulta leipä saamatta.

mun mielestä kaikki ne jutut mitkä vaatii ammatti osaamista ja laitteita (koneistus yms) pitäis kieltää.
ajatellaan taas kerran sitä alkavaa kaveria, ettei se jää kotiin koska ei meitä harrastajia kuitenkaan kisoissa liikaa ole. kyllä pitää kaupasta ostetullakin koneella olla mahdollista pärjätä ilman mitään kikkailuja

Lainaus
Tämä piti erikseen kommentoida, koska oli kaikista surkein kuulemma. Itsekkin komppaan slowflyta, tulee ohituksia mukavasti ja nopeasti siellä porukka paikkansa löytää. Sattuu ja tapahtuu, niistä taas en ole kuullut Oldboysin historiassa, vaikka ainahan lähtö on erityinen paikkansa moottoriurheilussa ja jotain pientä tapahtuu silloin tällöin. Mutta hyvin on meillä pelannut ja valituksia ei ole kuljettajien puolelta tullut. 


omasta mielestä (joka on ainoa oikea, tietysti ;D ;D) niiltä jotka kannattaa tota typeryyden huippu hommaa, puuttuu itseluottamusta. se nyt vaan on niin että aika-ajon mukaan lähdettäessä oma vauhti verrataan saman tasoisiin kavereihin. sehän on vissi, että enklantilaisen mukaan lähettäessä pääsee PUJOTTELEMAAN, mutta PUJOTTELU päättyy kun tulee eteen tasavauhtinen kaveri, joutuu pinnistelemään enemmän ja vähän odottelemaan sopivaa hetkee, sitä kutsutaan kilvan ajoksi. loppuu myös peittelyt sun muut lieveilmiöt kun se on turhaa. ja porukka kehittyy paljon enemmän. eikä aikuisharrastus tarvi enään mitään nuorisuomi juttuja jossa kaikilla pitää olla kivaa, ja onko kun lähtee paalulta ja tulee kuitenkin viimesenä maaliin jääden toiseks viimeselle. kannattanee kysyä r85 porukoilta kuinka järkevää ja kivaa on. ja mitenkä muistelen vähän tuolla yläpuolella olleen keskustelua etelä suomalaisesta/suomalaisista sikailijoista jotka oli kylämatkalla ob:ssa

Lainaus
Toisaalta puolustan kyllä koneiden viilausta, että siitä huonostakin saisi yhdenveroisen sen parhaan kanssa, tähänhän on käsittääkseni myös OB:n säännöt tähdänneet. Toisaalta OB:n mopo on hieman karannut siinä, että sallitaan muutoksia, jotka eivät tasapuolista moottoreita, vaan yksinkertaisesti nostavat jo hyvän yksilön huipputehoa

olenkohan täyttä ymmärrystä vailla, vai lukeeko tossa niin ,että omaan huonoa konetta saisin vähäsen tai edes ihanpikkuriikkisen fiilata, mutta kilpakumppani ei huippupannuaan sitten yhtään ??? ???

mutta toi rengas yhtenäisyyshän rupee näyttään jo hyvältä :) :) :)

« Viimeksi muokattu: 03.10.2007 22:16 kirjoittanut arto forsman »

Jartsa

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 302
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #83 : 03.10.2007 22:02 »

Juu ja koosta joku 12 sivuinen kirjelmä myös Walbrolle kun WG10 kaasaria ei ole tehty teidän sääntöjen mukaan
(pääsuutin on OldBoys sääntöjen vastainen)


Ohokatosperkale  :o , olipa meillä ainaki onni matkassa kestiksessä tältäkin osin, ettei oltu moista sääntöwääntöä huamattu laisinkaan, olis voinnu meinaan ihan vahingossa pulttautua paikoillens tollanenki kaasari, ja sittehän se olis ollu laittoman pualella vaikka radnen låådikosta
oiskin ollu peräsin  ::) :)

Hiki päässä, järki jäässä ja ämmää konees. Jopa samanaikasesti. Xonsporttia.

ATM

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
    • http://www.kopteri.net/koti/ari.makkonen
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #84 : 04.10.2007 00:12 »
Jepjep...jos tässä komppaamaan ryhtyä pitää (vaikken basisti olekaan, vaskipuhaltimet on enemmän omaa alaa), niin Arton, Tommin ja Jartsan linjalle lähtisin. Koneen huolellinen huoltaminen on ihan jees...mutta jos viilaamiseen lähdetään, lastuavasta työstöstä puhumattakaan...ei jaksa ymmärtää.

Viilari-Villeille yritettiin joskus taannoin omaa luokkaa Kaanaaseen järjestää, ilmoittautuneet taidettiin laskea yhden käden sormilla.
Perässäjuoksija...

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #85 : 04.10.2007 00:42 »
... ja sillä yhdelläkin oli vakiotakin vakiompi kone..tai oikeestaan koneet.
Siis kaksi räpätintä yhdessä rungossa.
:)

Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #86 : 04.10.2007 01:26 »
... ja Fosari kestävyyskisan vei sillä p***lla koneella tiimi joka ei edes aja ko luokkaa tai edes Malmin rataa.  :P 

Havaitsin muuten hauskan jutun jota en voi olla mainitsematta:
Aikaisemmin topicissa mainittu etuponttooni näkyy OB kuvagalleriassa kellonaikoineen. Ei se rutussa ole kuten väitettiin. Taisi sittenkin yksi S&G mennä väärään kohteeseen... (saas nähdä miten nopeesti kuvat katoo...)

Kannattaa muuten järjestäjien kertoa Englanilaisen lähtöjärjestyksen idea kaikille kilpailijoille niin että kuskit saavat oikein Ahaa elämyksen. Tällöin peittely ja sukeltelu loppuu, jolloin holtiton rytinä jää pois.... ja kappas!! Tuomarointi on helppoa kun yhdessä lähdössä on max 1-2 kosketusta noin 60:nen sijaan. Voi olla että vapaaehtoisia tuomareita alkaa ilmaantua hieman enemmänkin katselemaan aitiopaikalta hienoa ja siistiä kisaamista.  :)

Teme: Rotax ja muissa TAG autoissa teho/pitosuhde on sitä luokkaa ettei juur lisäteho koneessa auta. Nopeimman ajan vetää kaveri joka saa kartin ulos mutkasta luistattamatta renkaita kaasua säätämällä. Erityisen hankalaa sateella...
Fosari sivut: www.keimolafk.com (olisko Fossiili säännöt muuten jäänneet sijen päivityksessä pois?
Eurokarting sivut: www.finndrive.com
XONcup sivut: www.xonsport.fi

Homman Pitää Olla Hauskaa

Tommi Lehto

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 412
  • Kynäniska
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #87 : 04.10.2007 01:58 »
Pari kysymystä ja provo loppuun niin alkaa vastauksia tulemaan, hienoa.  :D


Mitenkä muuten vertailpohjana esim. Rotaxissa koneiden huollot toteutuvat? Olen ymmärtänyt että ne on sinetöity/plommattu, kuinka tuo vaikuttaa asiaan? Kertokaahan tietämättömälle.  :D

Esim. Rotaxissa tai ROKissa jotka taitaa olla ainoot koneet joita plommataan(jätetään Biland tämän aiheen ulkopuolelle) homma toimii siten että mikäli taitoo on, hankitaan varaosat ja huolletaan itse. Sitten ku menee kisoihin, MPT-Racing(rotax) tai Linear Power(Rok) tarkastaa ja plommaa koneet. Rotaxissa taitaa olla silleen että saatii hieman enemmän aikaa ku siinä plommataan nykysin Reedipesä.

No, mutta taidan ainakin henkilökohtasesti lopettaa tän juupas eipäs keskustelun tähän. Kun teillä kerran on niin mainio sarja ja homma toimii niin mitä siiitä sitten. Ajatuksena mulla on vaan pelkästään harrastajien etu ja uusien alottajien elämän helpottaminen. Se että joku welho saa leipänsä kiilojen viilaamisesta on näköjään niin tärkeetä että hukataan hyvät mahdollisuudet tehdä tästä meidän harrastuksesta vielä mukavampaa. Perseestä kokolailla, sanoisin. Toisaalta onko edes tarpeellista miettiä sääntöjen yhdistämistä, Keski-suomessa ja Töysässä kun halutaan tehdä asiat mahdollisimman erilailla jotta kilpailijat ei vaan menisi muihin sarjoihin ajamaan. Eikä sieltä sitten tulekaan mitään muuta ku isommalla tekstillä oman sarjan kehumista.

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #88 : 04.10.2007 02:13 »
Ennen kuin nukkumaan yrittää mennä niin piti tulla vielä vilkaisemaan, taas on tullut sen verran viestejä, että pitää vastailla näin lyhyesti yö työläisenä.  :)

Ensin Artolle, että tarkoitin moottorisääntöjen vaikutusta Oldboys sarjan sisällä ja tuolla sinisilmäisyydellä sitä, että kun asiat on aina näin ollut, niin ei siihen edes kiinnitä sen ihmeemmin huomiota. Aina on ajettu samalla koneella ja samalla tulpalla, joten ne ovat muodostuneet minulle "vakioiksi", voisiko sanoa, että aivan kuten teillä teidän säännöt toimivat :)

Holkitus ei ole tuttu juttu itselle, en ainakaan muista maksaneeni siitä.  :D Ja nyt en oikein pysynyt perässä noissa kustannuksissa...? Täytyy sen verran sanoa, että itse olen opiskelija, joka tekee ympäri vuoden töitä, että olisi rahaa ajaa kesällä kilpaa. Joka vuosi kevään kynnyksellä ja aina koko vuoden ajan pidän kirjaa menoista/tuloista kartingiin liittyen. Jos joku antaa minulle vaihtoehdon, että ajatko radalla päivän vai vietkö koneen holkitettavaksi, niin valinta on aika helppo... Eli vuosien varrelta minun budjetista ei ainakaan löydy yhteen ylimäärääistä "viilausta" kuten jotkut täällä käyttävät.

omasta mielestä (joka on ainoa oikea, tietysti Virnistää Virnistää) niiltä jotka kannattaa tota typeryyden huippu hommaa, puuttuu itseluottamusta. se nyt vaan on niin että aika-ajon mukaan lähdettäessä...

Mielenkiinnosta, mitenkäs muissa sarjoissa vedetään? Ajetaanko aika-ajot päivän aluksi ja sitten siitä aina seuraavaan erään edellisen järjestyksessä vai miten? Eikä tuo itseluottamus siihen mielestäni liity, mutta itse tykkään myös aika-ajoista, onneksi niitä pääsee kestävyyskisassa ja aluemestaruudessa vetämään täällä.

Havaitsin muuten hauskan jutun jota en voi olla mainitsematta:
Aikaisemmin topicissa mainittu etuponttooni näkyy OB kuvagalleriassa kellonaikoineen...

ja

Kannattaa muuten järjestäjien kertoa Englanilaisen lähtöjärjestyksen idea kaikille kilpailijoille niin että kuskit saavat oikein Ahaa elämyksen. Tällöin peittely ja sukeltelu loppuu, jolloin holtiton rytinä jää pois....

Noita kommentteja en osannut yhdistää, tarkennatko sarjoja ja tapauksia? Kiitos linkeistä.

Teme

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
    • Jyväskylä Oldboys-sarja
Vs: Raket 120 sarjat..
« Vastaus #89 : 04.10.2007 02:40 »
No, mutta taidan ainakin henkilökohtasesti lopettaa tän juupas eipäs keskustelun tähän. Kun teillä kerran on niin mainio sarja ja homma toimii niin mitä siiitä sitten. Ajatuksena mulla on vaan pelkästään harrastajien etu ja uusien alottajien elämän helpottaminen. Se että joku welho saa leipänsä kiilojen viilaamisesta on näköjään niin tärkeetä että hukataan hyvät mahdollisuudet tehdä tästä meidän harrastuksesta vielä mukavampaa. Perseestä kokolailla, sanoisin. Toisaalta onko edes tarpeellista miettiä sääntöjen yhdistämistä, Keski-suomessa ja Töysässä kun halutaan tehdä asiat mahdollisimman erilailla jotta kilpailijat ei vaan menisi muihin sarjoihin ajamaan. Eikä sieltä sitten tulekaan mitään muuta ku isommalla tekstillä oman sarjan kehumista.

Kiitos Rotax kommenteista, taitavat vain mennä nämä kirjoitukset hieman liian myöhäiseen ajankohtaan, nimittäin olen nimenomaan itse yrittänyt avoimesti kertoa millaiselta asiat täällä keskisessä Suomessa näyttävät minun mielestäni ja samalla kysyä, miltä asiat näyttävät muualla.

Olen pettynyt siihen, jos tämä keskustelu tulkitaan juupas eipäs väittelyksi, siitä olen kyllä omalta osaltani pahoillani jos sellaisen kuvan minun teksteistäni saa. Tosin hiukan keskustelua pitää herätellä välillä räikeämmin, nytkin on saatu monta todella hyvää vastausta.

Sanon tämän nyt vielä kerran, vaikka toistan itseäni taas, että toivon että sarjojen sääntöjä yhtenäistettäisiin. Se palvelisi kaikkien etuja; kilpailijoiden, järjestäjien, myyjien, maahantuojien, koko Suomen karting harrastesarja kulttuuria.

Se että jotkut yksittäiset henkilöt Oldboys-sarjasta (minäkin  ;)), osin huumorimielessä, korostamme meidän sarjaamme, kertoo minun mielestäni eniten vain siitä hyvästä hengestä ja uskosta niihin asioihin mitä me täällä teemme. Ihan yhtälailla olen iloinen siitä tosiasiasta, että tänne kirjoittaa näinkin moni henkilö ja että ihmisillä riittää kiinnostusta viedä eteenpäin Raket 120-luokkaa. Upeaa on myös se, että tuon paljon puhutun R120 moottorin takaa löytyy ympäri Suomea kovia kuskeja, jotka ovat valmiita ottamaan mittaa toisistaan, uskovat omiin kykyihinsä ja mikä parasta, tiedän että siellä on oikeasti tekijöitä ratin takana.

Tähän keskusteluun lähdin, koska mielestäni jokaisen sarjan pitää olla valmis tulemaan vastaan mahdollisuuksien mukaan, mikäli se tarkoittaisi yhtenäisempiä sääntöjä ja kuten sanoit: "harrastajien etu ja uusien alottajien elämän helpottaminen". Tämä tarkoittaa yhtälailla Oldboysia kuin muitakin sarjoja ja toivon hartaasti että moni sarja olisi tässä mukana. Näistä asioista en kuitenkaan minä tee päätöstä, voimme kuitenkin luoda keskustelua ja viedä näitä eteenpäin. Lopulta jos hyvin käy ja yhtenäinen muutos saadaan aikaan, niin ei ole voittavaa tai häviävää sarjaa muutoksen osalta, se on meidän kaikkien yhteinen etu.

On surullista lukea ja kuulla eri puolilta, kuinka Raket 120 sarjat ihmettelevät miten toiset tekevät asiat "aivan väärin". Tässäkin toikissa voi lukea näitä ja olen saanut yhteydenottoja eri sarjojen kuljetajien taholta, jotka myös osittain toistavat tarinaa suuntaan ja toiseen sarjojen osalta.

Kaikki tähän eivät onneksi sorru ja ainakin itse olen yrittänyt tätä välttää. Joskus on hyvä asettua toisen saappaisiin, sillä mikä meille on täällä yhteistä ja perinnettä, on teille vierasta, mutta niin ovat nekin monet asiat teillä siellä meille.

Tämän tekstin loppuun voisi oikeastaan vain polttaa rauhanpiipun ja todeta, että rauhaa (rakkauttahan saa siltä mammalta kotona, vai mitä sanoo Forsmanin Arto?).  ;)  :D


 

Team Laine Verkkokauppa