Kirjoittaja Aihe: Hämeen harrastajakiertueen säännöt  (Luettu 9470 kertaa)

Tinonurmi

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 77
Hämeen harrastajakiertueen säännöt
« : 25.01.2013 17:29 »
Lienee hyvä aika taas pohtia kehitysehdotuksia sarjaan ja sääntöihin.
Keskustelua on käyty vilkkaasti mm. renkaista, yllätys.... On kantoja sen puolesta, että ajetaan sääntökirjan mukaan, tai pelkästään brikkareilla, tai kuten Länsi-Suomi cupissa näytti olevan, molemmilla. Kaikilla vaihtoehdoilla on puolensa, joten yhtä oikeaa ratkaisua ei tähänkään löydy. Kuitenkin olisi hyvä tuoda näkökulmat nyt esiin, jotta ovat sitten PirKan hallituksella käytössä, kun päätöksen tekevät

Itse olisin kallistumassa Brikkarien kannalle, vaikka ajammekin myös muita kisoja, joudutaan hommaan siis sääntökirjankin mukaiset (mitkä sitten lopulta ovatkaan) renkaat. Perusteluina on lähinnä kustannusten alhaalla pitäminen. Brikkareita on itse kullakin tallit täynnä ja halvalla saatavana käytettynäkin. Sarjahan syö kuitenkin 1-2srj joka tapauksessa, joten sinänsä en itse näe tuota lisäkustannuksena meillekään. Tuo taas mahdollistaa niiden jotka ajavat vain tätä sarjaa harrastamisen jatkamisen todella pienillä kustannuksilla

Kaksilla eri renkailla ajettaessa tulee käytännössä kaksi sarjaa, ja se tuskin on tavoite

Mutta kuten sanottu, varmasti on muitakin mielipiteitä. Nyt ne vaan tiedoksi, niin ei tarvi sitten kesällä kitistä...

- tino

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Hämeen harrastajakiertueen säännöt
« Vastaus #1 : 29.01.2013 14:48 »
Moro,

Tästä olisi kyllä hyvä keskustella...

En tiedä mitä AKK on taas oikein ajatellut Minin ja Micron kohdalla. Minillehän ei taas tänäkään vuonna löydy sääntökirjasta mitään rengasta, mutta ilmeisesti se olisi sitten sama kuin Raketissa, näin perimätiedon mukaan. Mini ja micro ajaa samoissa lähdöissä mutta ikärajat on eri... mikähän tossakin sitten taas on ollut se punainen lanka. Micro on kansallinen, mutta mini ei... Ota tosta sitten selvää.

Syy, miksi microssa on kaapeempi vanne ja eri rengas on käsittääkseni se että kun siihen on laitettu se kytkin niin ratas tulee aika paljon ulommas. Jos siihen yrittää laittaa 180mm vannetta kiinni niin tulee aika ulos. Kyllähän se sinne sopii, mutta...

Lisäksi, aika onnetonta on se että kun cadetista siirrytään miniin tai microon niin jäädään cadettien jalkoihin. Eikös se olisi kuitenkin tarkoitus että isommassa luokassa mennään edes vähän kovempaa? Kun mennään cadetin renkaalla microssa/minissä saadaan käsittääkseni kuitenkin se sekuntti eroa.

Kaikki järkevintä olisi että ajaisi samalla renkaalla niin ei tarttisi olla kaksia eri vanteita ja renkaita kaikilla. Ainakin Bembölessä näytti olevan että ajetaan micron renkaalla kaikki, ja käsittääkseni Keimola Cup:ssa olisi sama. En ihan ymmärtänyt tuota länsi-suomi cupin sääntöä että voi ajaa kummalla vaan. Sehän on tietysti ihan ok, mutta kun se briggari on aika paljon hitaampi ...

Meillä on siis jo ainakin micro ostettuna ja tossa pukilla sitä aikani katseltua se näyttää ihan fiksulle vehkeelle. Nyt toivotaan vaan että saadaan hyvät kilpailut ensi kesälle ja paljon osallistujia ja kavereita viivalle.

T.,
--Jani

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Hämeen harrastajakiertueen säännöt
« Vastaus #2 : 31.01.2013 17:19 »
Ajetaanko micro luokkaa harrastaja kiertueella ? Mini kun on harrastaja luokka ja micro on kansallinen .
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Tinonurmi

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 77
Vs: Hämeen harrastajakiertueen säännöt
« Vastaus #3 : 02.02.2013 20:20 »
Ite oon ainakin jo ihan pihalla tuon mini/micro luokkakysymyksen kanssa. Onko ne eri luokkia eri lisensseineen? Vai niinkuin viime vuonna, että ajetaan samois kisois, kuka 85, kuka 95 koneella? Näin on kaiketi harrastajakiertueella ajateltu, jotta saadaan mahdollisimman paljon poikia viivalle.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Hämeen harrastajakiertueen säännöt
« Vastaus #4 : 03.02.2013 17:54 »
Luokkina Mini ja Micro on eri. Mini on harrastajaluokka, kuten cadet. Niistä ei esimerkiksi kerätä nousupisteitä.
Muutama vuosi sitten oli kaksi Mini luokkaa: harrastaja pikku-Mini ja kansallinen Kilpa Mini.
Jos siirtyi kilpa Miniin ei saanut enää ajaa harrastaja Minissä, noin sääntöjen puitteissa.

Sittemmin kilpa Mini lopetettiin hetkeksi kunnes tuli takaisin Microna, johdonmukaista vai mitä?
Minissä ja Microssa on tietysti eri koneet; minissä kuristettu suoravetoinen Raket 85, Microssa kuristettu Raket 95.

On sitten eri juttu jos sallitaan harrastajakisoissa ajaa Minissä myös Micron koneilla. Tästähän tässä oli kyse ja että millä renkaalla sitten.
Ja totta kai Microlla tulee saada ajaa harrastajakisoissa, sen kun voi helposti päivittää sitten Rakettiin (siis Raket 95 koneeksi). Ne jotka haluaa ajaa käytetyllä, vanhoja 85 koneita on paljon tarjolla. Kulku näyttää olevan sama.

Järjestäjän kannalta hankaluus on kun Miniin ei ole määritelty renkaita sääntökirjassa. Ihan sama millä vetää, vaikka valkoisilla Vegoilla kunhan menee 185 takavanteelle.
Tässä se pulma on; jos siirtyy cadetista Microon, ajetaan Vega Cadetilla koko ajan (paitsi saderengas on eri). Jos taas tähtää Cadetin jälkeen minin kautta Rakettiin, olisi hyvä ajaa Minissä Brikkarilla.

Minäkin olen osallistunut Hämeen Harrastajakiertueen järjestelyyn, mutta nyt tämä rengaspakka on niin sekaisin että selvää johtolankaa ei ole. Molempia renkaita ei ole järkeä sallia, koska Brikkari on hitaampi. Joten siinä mielessä Vega on järkevämpi. Eikä ne renkaat silti kestä montaa kautta, ylivuotiset käytetyt Brikkarit on kovettuneet puuksi.
Toisaalta olisi halpaa ajella pelkillä Brikkareilla, niitä saisi vähän käytettynä Raket kuskeilta, siellä on Park Ferme renkaat käytössä karnevaalissa.

Ei tässä siis ole helppoa ratkaisua. Ihan sama miten päättää, joku ei tykkää.

« Viimeksi muokattu: 03.02.2013 17:56 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

Tinonurmi

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 77
Vs: Hämeen harrastajakiertueen säännöt
« Vastaus #5 : 03.02.2013 18:22 »
Noinhan se menee, kuin saakspe kirjoittaa. Kattelin illalla kanssa noita lisenssejä ja mikrossa tosiaan peruslisenssi junioriluokituksella ja minissä harrastaja. Eli kansallisissaa kisoissa on vaan microluokkia? Se olisi askel oikeaan suuntaan, kun taas pääsee sitten isoihinkin kisoihin harjoitteleen kilpailutapahtumaa

Harrastajakiertuehan on luonteeltaan jotain viikkokisan ja varsinaisten cupien välistä, tavoite on harjoitella kilpailemista, niin poikien, kuin meidän huoltajienkin. Sen paras puoli on ollut aina suuri osallistujamäärä ja uskon sen onnistuvan tänäkin vuonna. Kyllä siellä tulee ajamaan niin microt, kuin minitkin. Ja kuten Pete alla totesi, aika marginaaliset ne erot on. Itse asiassa ei tultu viime kaudella kertaakaan 95:n perässä maaliin.... No nyt niitä on pari tallissa ja tarkoitus harjoitella niiden säätöä/huoltoa ensi kaudella. Se että saadaanko niistä nopeampia, kuin hyviksi havaituista 85 koneista on sitten eriasia....

Oleellisin kysymys siis edelleen on tuo rengas asia. Sama se on oltava, mutta kumpi?

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Hämeen harrastajakiertueen säännöt
« Vastaus #6 : 03.02.2013 21:41 »
Tätä kun pähkii niin kallistuisin Minissä Brikkariin. Myös silloin kun ajetaan Micron koneella. Se ehkä on sääntökirjan henki vaikka sitä ei ole siihen kirjoitettu. Harrastajakiertueen sääntöihin pitää myös tehdä merkintä että sallitaan myös Micron koneet. Sehän ei ole siis sääntökirjan mukaista, mutta on harrastajien edun mukaista.

Jos sitten siirtyy kansallisiin kisoihin ja Microon, niin hankkii ne Vegat. Silloin myös vauhti nousee mikä olisi kehityksen kannalta loogista.
Vanteen leveys ei muuten voi olla Micron renkaan selitys, koska samalla koneella ajetaan sitten Rakettia Brikkarilla leveällä vanteella.

Yksi sääntökirjan kukkanen on rungon pituus, yleisessä osassa sanotaan: Akseliväli harrastaja MINI-luokassa vähintään 900
mm, muissa luokissa minimi 1010 mm, tai luokkakohtaiset erityismääräykset.

Luokkakohtaiset määräykset:
Cadet: vapaa (olisi hauska kokeilla ns. Puffoa Cadetin koneella, olisiko ylivoimainen Monakossa?)
Micro: 95-101
Mini: tuo mainittu 90->
Raket 95-101
Ei muuten mutta jos ajetaan Minissä ja sallitaan poikkeuksellisesti Micron koneet, silloin pitää sallia myös 90 runko ko.koneelle. Tulee siis varsinainen hybridi  ;D

-petri-
-petri-

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Hämeen harrastajakiertueen säännöt
« Vastaus #7 : 03.02.2013 22:42 »
Näkisin sääntökirjan henkenä pikemminkin sen että pikkuluokkiin halutaan vihdoin yhtenäinen rengastus. Viime kesän kisojen perusteella cadetti vegoilla ja mini brikkareilla menevät kutakuinkin samaa vauhtia - pois lukien radat joissa cadetit ajaa "koko kierroksen" rajottimella. Siispä ehdottomasti Vegat myös mineille - tulisi edes vähän eroa vauhtiin isompaan luokkaan siirryttäessä. Samat renkaat ja vanteet pikkuluokissa -> vähemmän kustannuksia jos haluaa ajaa useampaa luokkaa -> enemmän pörinää viivalla.
- MarkoV

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Hämeen harrastajakiertueen säännöt
« Vastaus #8 : 03.02.2013 23:29 »
Tässä on sääntökirjassa epäselvä kohta, pitää kysyä logiikkaa lajiryhmältä. Minissä kun on vain R85 kone sallittu. Ajatuksena on ehkä jatkumo näille vanhoille koneille Ministä Rakettiin (brikkareilla) kunnes kaikki ajaa R95:lla.

maxiv toi tämän toisen näkokulman (ja jos vielä sallitaan Micro koneet minissä), että vauhdin pitäisi parantua Minissä verrattuna Cadettiin. Silloin Vega on oikea rengas. Aikaisemmin kyllä Cadetit ja pikku Minit ajoi suunnilleen samoja aikoja pikkuradoilla, eikä se haitannut. Eihän ne yhtäaikaa radalla ole, ehkä huoltajan mielestä nolottaa jos cadetti menee kovempaa. On minutkin Cadetti ohittanut, vaikka ajoin R120:lla mutta se ehkä kertoo enemmän kuskista kuin renkaista (Vega SL8) ::)
Micro luokassa vauhti kasvaa nyt joka tapauksessa, eikä Miniä tarvitse tarvitse ajaa ollenkaan.

Laitanpa lajiryhmälle kyselyn, mitä he suosittaa. Kun on kerran Mini luokka muuten tekniikan osalta määritelty, pitäähän sille olla renkaat. Eikä tarvi sitten täällä sitä pähkiä. Samalla voidaan esittää Micro koneen käyttöä Minissä. Se kun tulee olemaan joka tapauksessa käytäntö.

-petri-
« Viimeksi muokattu: 03.02.2013 23:35 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Hämeen harrastajakiertueen säännöt
« Vastaus #9 : 04.02.2013 00:28 »
Ja jos vielä hiukka mietin lisää, niin taitaa harvassa olla ne jotka enää cadetin jälkeen minin (R85:sen) hankkivat, ellei sitten isommilta sisaruksilta tms jää hyllyyn moista notkumaan. Veikkaan että muutama saattaa ajaa rinnakkain cadettia ja miniä mutta cadetista ulos kasvavat siirtynevät enimmäkseen suoraan 95 tai kf6 moottoreihin.

Ajaako tänä kesänä enää kukaan 85:lla?
- MarkoV

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Vs: Hämeen harrastajakiertueen säännöt
« Vastaus #10 : 05.02.2013 12:24 »
Ja jos vielä hiukka mietin lisää, niin taitaa harvassa olla ne jotka enää cadetin jälkeen minin (R85:sen) hankkivat, ellei sitten isommilta sisaruksilta tms jää hyllyyn moista notkumaan. Veikkaan että muutama saattaa ajaa rinnakkain cadettia ja miniä mutta cadetista ulos kasvavat siirtynevät enimmäkseen suoraan 95 tai kf6 moottoreihin.

Ajaako tänä kesänä enää kukaan 85:lla?

Niin, juuri tuokin puoltaisi sitä että kaikki junnuluokat voisi ajaa Vegoilla niin ei ainakaan niiden cadetista siirtyvien tarttisi sitten hommata niitä 180mm vanteita ja briggareita paria kisaa varten.

Myös näköjään Mini60SMK (KF6) kokeilee tuota Vegaa... Oikeasti olisi kyllä paras ratkaisu aikoihin että kaikilla junnuilla olis samat renkaat käytössä. Sama se sitten mikä, mutta kyllä toi pieni vanne sopii tohon paremmin...

Ihan mielenkiintoinen toi ajattelumalli tässä threadissa että mini = harrastajaluokka ja micro=kansallinen. Olin käsittänyt että mini:ssä mennään vaan r85 ja microssa r95 - mutta jos sen ajattelisi noin niin tossa voisi olla jotain järkeä. Teknistä eroahan siinä ei ole mitään kyllä ... Paitsi rengas olisi siten ainoa?

jussit

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Hämeen harrastajakiertueen säännöt
« Vastaus #11 : 05.02.2013 14:42 »
Ja jos vielä hiukka mietin lisää, niin taitaa harvassa olla ne jotka enää cadetin jälkeen minin (R85:sen) hankkivat, ellei sitten isommilta sisaruksilta tms jää hyllyyn moista notkumaan. Veikkaan että muutama saattaa ajaa rinnakkain cadettia ja miniä mutta cadetista ulos kasvavat siirtynevät enimmäkseen suoraan 95 tai kf6 moottoreihin.

Ajaako tänä kesänä enää kukaan 85:lla?

Mieli tekisi ajattaa 85 ensi kesänä pojilla, mutta tämä rengas asia ja se että miten ajatetaan 85/95 micro luokkia vaikuttaa asiaan. 85 koneita pari olisi hyllyssä, tosin myös 95 micro on tilauksessa. Olisihan se harrastaja ystävällistä, jos saisi jatkaa vegoilla suoraan cadetista miniin/microon. Varmaa on se, että ensi kesänä ajetaan jossain luokassa  ;D

Tinonurmi

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 77
Vs: Hämeen harrastajakiertueen säännöt
« Vastaus #12 : 05.02.2013 15:16 »
No niin, lähtihän se keskustelu liikkeelle...
Tuohon kone valintaan kyllä voi myös raha vaikuttaa. Nopeaksi todetun 85 koneen saa nyt parilla sadalla ja uuteen 95 koneeseen nolla perään. Eikä mitään varmuutta nopeudesta... Moni harrastajakiertueen ajaja ajoi jo viime vuoden minillä, joten kalusto olisi olemassa. Päivitys microon koneineen, renkaineen ja vanteineen on aika kallista, jos ajatus ajaa vain harrastajakiertue

Jotenkin tuntuisi selkeimmältä, että olisi vaan yksi luokka ( micro) ja siinä saa ajaa molemmilla moottoreilla. Muilta osin samat säännöt. Kyse vaan yhdestä siirtymäkaudesta...

- tino

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Hämeen harrastajakiertueen säännöt
« Vastaus #13 : 05.02.2013 19:39 »
Olin näkökulma kumpi vaan Minin renkaaksi; Brikkari tai Vega, niin molempiin löytyy puoltavia näkökulmia.
Nyt kun puhutaan vain Ministä, niin moniko siirtyisi Cadetista niin että  ottaisi vanhat renkaat mukaan seuraavaan luokkaan? Ts yleensä renkaan menee auton mukana vaihdossa. Tai että vaihdettaisiin lähtöjen välillä renkaat cadetista miniin? No leikkiähän tämä ajattelu on, mutta yleensä renkaat hankitaan yhteen autoon ja niillä ajellaan kunnes kankaat näkyy.

Viime vuonna ajettiin Brikkareilla harrastaja Mineissä, näissä autoissa on edelleen vanteet ja renkaat tallella, päivittäminen uudempiin on varmaan osalla edessä. Brikkarit kyllä kestää tosi pitkään verrattuna Vegaan jotka tahtoi kulua nopeasti. Tästä + Brikkarille.

Mini luokan jatkolle veikkaan kyllä jatkuvuutta, vaikka se häviäisi ensi vuonna sääntökirjasta niin aloittavalle harrastajalle tai vain kerhokisoja ajavalle se on edullinen ja tasaväkinen luokka. Näitä R85 koneita riittää vielä seuraavalle sukupolvelle saakka. Varsinkin kun nyt on hinnat kohdallaan, niin lajiin pääsee mukaan aika pienellä investoinnilla.

Vielä ei tiedetä tuleeko sääntökirjaan 2014 harrastaja Micro. Jos tulee niin sallisin siinäkin R85 koneet.
Loppupelissä näissä harrastajakisoissa tulee soveltaa sääntöjä niin että mahdollisimman moni pääsee ajamaan. Siksi esim HHK on ollut niin suosittu. Jos voitaisiin kysyä siinä ajavilta että saako ajaa molemmilla koneilla (kuristettu R85 ja R95 micro), niin vastaus on että kyllä saa.
Jos vielä kysytään että ajetaanko samoilla renkailla kun viime vuonna, niin väitän että iso osa sanoo kyllä (siis Brikkarilla).

Minä luulen että me nyt Tinon kanssa kompataan molemmat Brikkaria Hämeen harrastajakiertueen Mini renkaaksi.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2013 19:42 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Hämeen harrastajakiertueen säännöt
« Vastaus #14 : 05.02.2013 23:05 »
Jos löytyy vielä kuski joka siirtyy cadetista miniin, niin eikös se kannata mieluummin vaihtaa pelkkä moottori kuin koko auto...
- MarkoV

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Hämeen harrastajakiertueen säännöt
« Vastaus #15 : 06.02.2013 10:48 »
Juu, cadetin koneen saa kyllä myytyä ja silloin voisi jatkaa Vegoilla, tästä + Vegalle. Sitten pitäisi päättää laittaako suoravetoisen 85 koneen vai investoisi suoraan Microon. Jälkimmäinen varman kuskille mieluisampi (ja huoltajalle jos lompsa kestää).
Brikkareitten hankinta on sitten edessä kun siirtyy Rakettiin. Minillä tai Microlla pitää ajaa välissä yksi kausi, kunnes pääsee Rakettiin.

Minulla on kokemusta yhden kuskin verran koko ketjusta, Cadet -> Mini -> Raket-> KF6 -> Rotax -> Crosskart.
Todellisuus oli se että joka vuosi vaihdettiin runkoja (myös kesken kauden), koneita (useita), renkaita (kymmeniä sarjoja), vanteita (navallisia, kapeita, leveitä, magnesium, alumiini, rikkoutuneita...) Aina jotain jäi nurkkiin, mutta edellisen vuoden kaluston jämät ei juuri merkanneet kokonaisuudessa mitään. Toinen kierros on nyt alkamassa Cadetilla ja samalta härdelliltä tuo alkaa näyttämään, kolmas runko on menossa vaikka kuski on 6 v.

Osalle taas harrastus on rauhallisempaa muutosta ja kaikilla harrastajakiertueen kuskeilla ei ole tavoitteena kansalliset luokat tai SM-sarjat. Silloin edullinen kone ja renkaat on mahdollistaa  useamman vuoden ajamisen minissä.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2013 11:23 kirjoittanut saaskpe »
-petri-


 

Team Laine Verkkokauppa