Luokkina Mini ja Micro on eri. Mini on harrastajaluokka, kuten cadet. Niistä ei esimerkiksi kerätä nousupisteitä.
Muutama vuosi sitten oli kaksi Mini luokkaa: harrastaja pikku-Mini ja kansallinen Kilpa Mini.
Jos siirtyi kilpa Miniin ei saanut enää ajaa harrastaja Minissä, noin sääntöjen puitteissa.
Sittemmin kilpa Mini lopetettiin hetkeksi kunnes tuli takaisin Microna, johdonmukaista vai mitä?
Minissä ja Microssa on tietysti eri koneet; minissä kuristettu suoravetoinen Raket 85, Microssa kuristettu Raket 95.
On sitten eri juttu jos sallitaan harrastajakisoissa ajaa Minissä myös Micron koneilla. Tästähän tässä oli kyse ja että millä renkaalla sitten.
Ja totta kai Microlla tulee saada ajaa harrastajakisoissa, sen kun voi helposti päivittää sitten Rakettiin (siis Raket 95 koneeksi). Ne jotka haluaa ajaa käytetyllä, vanhoja 85 koneita on paljon tarjolla. Kulku näyttää olevan sama.
Järjestäjän kannalta hankaluus on kun Miniin ei ole määritelty renkaita sääntökirjassa. Ihan sama millä vetää, vaikka valkoisilla Vegoilla kunhan menee 185 takavanteelle.
Tässä se pulma on; jos siirtyy cadetista Microon, ajetaan Vega Cadetilla koko ajan (paitsi saderengas on eri). Jos taas tähtää Cadetin jälkeen minin kautta Rakettiin, olisi hyvä ajaa Minissä Brikkarilla.
Minäkin olen osallistunut Hämeen Harrastajakiertueen järjestelyyn, mutta nyt tämä rengaspakka on niin sekaisin että selvää johtolankaa ei ole. Molempia renkaita ei ole järkeä sallia, koska Brikkari on hitaampi. Joten siinä mielessä Vega on järkevämpi. Eikä ne renkaat silti kestä montaa kautta, ylivuotiset käytetyt Brikkarit on kovettuneet puuksi.
Toisaalta olisi halpaa ajella pelkillä Brikkareilla, niitä saisi vähän käytettynä Raket kuskeilta, siellä on Park Ferme renkaat käytössä karnevaalissa.
Ei tässä siis ole helppoa ratkaisua. Ihan sama miten päättää, joku ei tykkää.