Kirjoittaja Aihe: Sääntötarkennus: Raket 85- ja Raket 95-moottoriset kartit  (Luettu 15147 kertaa)

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Sääntökirjassa on sivuilla 177 ja 178 neljä luokkamääristystä Raket 85 ja Raket 95 moottoreilla varustetuille kansallisille luokille.

Kilpailuissa luokat ajavat kahtena ryhmänä seuraavasti:
- Luokkien Harrastaja Mini ja MICRO 95 kalustoilla ajetaan samoissa lähdöissä. Molemmat luokat ovat kuristettuja. - Luokkien Raket 85 ja Raket 95 kalustoilla ajetaan samoissa lähdöissä.

Sääntökirjassa on virheellinen saderengastieto sivulla 177 luokan MICRO 95 kohdalla.
Tiedotteella 4/2012 on rengas korjattu oikeaksi.
Oikea rengas on Vega W2.

Raket-luokkien kilpailijoita halutaan myös muistuttaa, että Raket 85 kansallinen luokitus päättyy kauden 2014 lopussa ja sen korvaa silloin kokonaisuudessaan Raket 95 moottori. Kuluva kausi 2013 ja seuraava kausi 2014 ajetaan molemmilla moottoreilla rinnakkain.

Kartingin lajiryhmä
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Ajaako nuo luokat samalla renkaalla vai onko harrastajat edelleen brikkarilla?  Jos rengas on sama niin hieno homma. Jos taas ajetaan eri renkaalla niin en ymmärrä alkuunkaan.
Minkä ihmeen takia ei vois olla samalla renkaalla jolloin kaikki vois ajaa kilpaa keskenään eikä radalla olis samaan aikaan n. 2s kierroksella hitaampia/nopeampia autoja

T:Ossip


Ps. Laitoin lajiryhmälle kyselyn harrastajan renkaasta ja siitä että ajaako mini/micro molemmat omaa kisaansa samassa lähdössä vai mitä hittoa tuo tiedote tarkoittaa.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2013 07:13 kirjoittanut Ossip »

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Joo, komppaan Ossip:tä että rengas samaksi niin sitten tossa on kaikki hyvin ja saadaan maksimi-määrä kilpailijoita mahdollisimman samantasoisilla laitteila viivalle. Jos se on eri, niin ei tajuu mikä järki siinä sitten on... Palkitaanko microt ja minit erikseen? Pistetäänkö eri ryhmiin että ei sitten sotke toisiaan?

Eieiei...

Harrastaja Minin rengas selkeesti sääntökirjaan tai lisämääräykseen että ei ole epäselvyyksiä. Ja mielellään samaksi kuin microlla kiitos.

Jos taas on ajateltu että jos jollain on vielä viimevuotiset brikkarit ja haluu tulla niillä ajaan, niin mun puolesta voidaanhan sekin sallia noin harrastusmielessä.

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vastauksia kaivataan täälläkin kovasti. Emme ole vielä 95 kalustoa hankkinut kun noita 85 on huollettuna riittävästi. Harras toive on myös meidän puolelta, että kisat olisivat edes renkaiden puolelta tasaväkisiä. Ei noihin kisoihin muuten kannata rahoja laittaa, sillä jos renkaat eivät ole samat on tilanne kisoissa kuin ajaisi minillä junnuissa. Voi kisojen jälkeen poikakin tulla jo sanomaan, ettei halua enää ajaa.
Vauhti pidentää aikaa!

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Kun luetaan tiedote alusta asti, tässä puhutaan kansallisesta luokasta.
Eli Micro luokassa sallitaan ajaminen myös Mini koneilla. Rengassääntö pysyy ja on siis Vega.

Lisähuomautuksessa muistutetaan että tämä jatkuu vielä 2014 vuoden, sen jälkeen ei Raket 85 koneilla voi ajaa enää luokissa Micro ja Raket 95. Pitäisikö ensi vuodeksi muuttaa Raket 95 luokka Radne 95:ksi  ;D

Harrastajaluokassa Mini ei edellenkään ole Micro koneet mukana, mutta tässä harrastajaluokkien järjestäjät voi soveltaa kansallisen luokan sääntöä ja sallia molemmat koneet. Rengasta ei ole Miniin määritelty, mikä aiheuttaa kyllä sekaannusta.
-petri-

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
Kun luetaan tiedote alusta asti, tässä puhutaan kansallisesta luokasta.
Eli Micro luokassa sallitaan ajaminen myös Mini koneilla. Rengassääntö pysyy ja on siis Vega.

Totta, tossa sanotaan että kansallinen - mutta sitten sanotaan että *harrastaja* mini - mikä ei ole kyllä kansallinen, joten siinä on sitten aika selkee epäselvyys. Mitään muuta miniä ei tosin kyllä sääntökirjan mukaan ole olemassakaan.

Toi raket85/95 koskee vain Raket karneevaalia tietääkseni. Loogisinta olisi tehdä sama microssa - ei tossa mun mielestä sanota niin kuitenkaan? Sanotaan selkesti että MICRO *95* luokka - ei missään sanota että microssa saisi ajaa raket 85:sella. Tämä pitäisi EHDOTTOMASTI sallia.

Ja, miksi harrastajaluokassa mini ei olisi sitten micro-koneet mukana? Sama vauhti...

MUN MIELESTÄ: Kaikki helpointa olisi nyt vaan sanoa että on yksi kuristettu luokka jonka nimi on vaikka "minijamikroyhdessä" missä saa ajaa raket 85 tai raket 95 kuristetuilla koneilla luokitstodistuksen mukaisesti. (painot 100 ja 106). Ikäraja 8-12, rengas vega cadet ja w2, ja jos kuski on yli 9v niin voi ajaa kansallisissa...

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Jani! Ei noin voi tehdä! Sehän on ihan liian yksinkertaista!   ;D

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Kyllä varmaan on ajateltu että sekä harrastaja Minissä että kansallisessa Microssa voi ajaa molemmilla koneilla. Vaikka ei se ihan selkeästi esille tule. Harrastajaluokkien sääntöjä voi muutenkin tulkita hieman vapaammin kunhan ne ilmoitetaan kilpailukutsussa.

Tärkein tarkennus on että myös kansallisessa Micro luokassa saa nyt ajaa Raket85 koneilla tämän siirtymäajan. Kuten se oli jo mainittuna Raket 95 luokan säännöissä.
-petri-

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Tässä lajiryhmän jäsenen vastaus:

Moi,


"Meillä on neljä kansallista Raket luokkaa säännöissä (sivut 177-178 sääntökirja 2013):
1)   Harrastaja MINI, jossa moottorina KURISTETTU Raket 85
2)   MICRO 95, jossa moottorina KURISTETTU Raket 95
3)   Raket 85, jossa moottorina KURISTAMATON Raket 85
4)   Raket 95, jossa moottorina KURISTAMATON Raket 95

Yllä olevan listan luokat 1 ja 2 ajavat SAMOISSA LÄHDÖISSÄ YHDESSÄ samaan aikaan. Kuristetut MOOTTORISTA RIIPPUMATTA ajavat yhdessä.
Yllä olevan listan luokat 3 ja 4 ajavat SAMOISSA LÄHDÖISSÄ YHDESSÄ samaan aikaan. Kuristamattomat Kuristetut MOOTTORISTA RIIPPUMATTA ajavat yhdessä."


No jos kerran harrastaja mini on sääntökirjan mukaan kansallinen luokka niin kai tää sit on ok..  ?     ::)
« Viimeksi muokattu: 20.02.2013 12:35 kirjoittanut Ossip »

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
No jos kerran harrastaja mini on sääntökirjan mukaan kansallinen luokka niin kai tää sit on ok..  ?     ::)

[/quote]

Hieno täsmennys. Eihän tässä mitään ongelmaa ollutkaan. Ajattelin näemmä itse homman turhan hankalasti.
Vauhti pidentää aikaa!

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vaikkei mini tai micro enää tiimiämme kosketakkaan, niin erittäin hieno ratkaisu pitää edelleen kuristetut 85:set kansallisissa karkeloissa mukana. Olin jo hetken siinä käsityksessä, että vain 95 kelpaa ja lähtöruudukot tyhjenevät entisestään...

Ehkä näin on ollut tarkoituksena ihan alusta asti tulevan vuoden sääntöjä rustatessa, kirjaustapa vain - hmm... - sekava.



"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON

Harrastaja-mini ajelee siis Briggarilla ja kansallinen-micro vega:lla ja molemmat luokat palkitaan ilmeisesti erikseen kun on eri luokkia? Vai yritetäänkö tässä tarkoittaa että ovat samaa luokkaa mutta eri luokitustodistuksilla?

(Deja-vu: Sääntökirja ei kyllä sano oikeasti taaskaan itseasiassa mikä on minin rengas. Vain raket 85 rengas määritelty. Raket 95 kohdassa lukee että sama kuin raket 85. Perimätiedon mukaan Mini ajaa aina raket 85 renkaalla)

Täytyykö mun nyt myydä toi micro sitten pois? Ei sitä viitti yksinään ajella sillä jos muut ajaa minillä - saishan sillä tietysti hienoja "voittoja". Tosin, jos harrastaja-mini on kansallinen niin sille pitäisi sitten voida hakea kansalliset numerot AKK:lta myös, eikös? Yhtään ei oo vielä kyllä ilmoittautunut...

Meneekö se raket-karnevaalissakin näin, eli onko kaksi karnevaali luokkaa ja voittajaa? Ei nyt koske mua suoraan, mutta kunhan kiinnostaa...  Ei kyllä näytä kukaan vielä olevan hakenut numeroa kansalliseen raket 95-luokkaan.. outoa.


Ei tää nyt kyllä ihan selvä oo...  Mulle ihan sama sitten, kyllä me tullaan kisapaikalle ja aina sieltä sitten joku luokka löytyy - otan vaan tarpeeksi kalustoa mukaan - mutta olisihan se nyt etupäässä kilpailun järjestäjillekin selvempää jos tietäisi mitä oikein on ajattamassa.


Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Eipä hätäillä..

Sain hieman lisää infoa lajiryhmän suunnalta.

Tarkoitus on ilmeisesti ollut seuraava:

Kansallisessa Micro luokassa ajavat 85/95 koneet samalla renkaalla ja samasta voitosta, siis siihen asti kunnes 85 luokitus päättyy 2014.
Harrastaja mini luokkaa ajetaan 85/95 koneilla siihen asti kunnes kuskin ikä riittää kansallisiin kisoihin. Harrastaja minin renkaan oletan olevan saman kuin Microssa.

Oliskohan ne ikärajat sitten niin että:

8-12 Harrastaja mini (85/95)
10-12 Kansallinen Micro
11- Raksu junnu 85/95

Lisätään vielä että tämä ei ole mikään absoluuttinen totuus vaan minun tulkintani s posti keskusteluista.   :)
« Viimeksi muokattu: 20.02.2013 13:56 kirjoittanut Ossip »

Jani Malin

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 143
    • XON
No niin, nyt toi ois pirun hyvin ja koko hommassa on järkeä! Kun sen vielä sais paperille noin...

Kiitos "Ossip" kun selvitit asiaa!

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Miten tämän saakin näin sekavaksi. Onneksi kilpailujen järjestäjät kilpailukutsussaan määrittelevät ajettavat luokat yksiselitteisesti.

Harrastajaluokat (alueelliset kilpailut 4.8.1) ovat Cadet ja Mini. Nämä eivät aja kansallisissa (kilpailukalenterin kisat) kisoissa muuten kuin kilpailunjärjestäjän erikseen lajiryhmältä pyytämällä luvalla. Tämä sääntö on ollut voimassa jo pari vuotta.

Kansallisia luokkia (4.8.3) ovat sitten Micro, Raket (junior ja yleinen), KF6 (Mini60 SMK) ja Yamaha (junior ja yleinen).  Lisäksi kisoihin on otettu mukaan Rotax luokkia.
Sitten on SM-kisat ja Cup kilpailut (4.8.4).
Aikuisharrastakisoja ajetaan mm TAG ja 120 luokissa (4.8.2).
Kansalliset, SM ja Cup-luokat voi tarkistaa esim vuosinumeroista http://www.autourheilu.fi/lajit/karting/vuosinumerot/

Moottorit joissa kansallisen kisojen luokissa ajetaan on aiemmin lueteltu ihan oikein ja ajetaan yhdessä voitosta.

Mini luokan koneeksi on määritelty kuristettu R85 ja Micro 95 (näin ymmärsin Ossip:n tekstistä). Minille ei ole edelleenkään määritelty rengasta. Tämä kun saataisiin vielä yksiselitteisesti sääntöihin, niin ei tarvitse enää arpoa.


« Viimeksi muokattu: 20.02.2013 22:31 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Kansallisen micron ikäraja oli ainakin vielä hetki sitten 9v... Kuinka kiireellä nämä säännöt oikeasti tehdään?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Raksu junnuihin riitti viime kesänä 10v täyttyminen kauden aikana (oma poika täytti 10v heinäkuussa). Onko tuokin nyt noussut tulevaksi kaudeksi?
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Nämä on 2013 sääntökirjan ikärajat. Ei näitä ole muutettu julkaisun jälkeen.
Raksu junnu on muuttunut viime vuodesta 10- 11 koska välin tuli Micro.

Cadetti 7–9 v.
Harrastaja-Mini 8-12 v.
Micro 9–11 v.
KF6 10 v. -
Raket Jun 11–16 v.
Raket 11–16 v.
Yamaha 13 v. –
KF3 13–15 v.
KF2 15 v. –
KF1 15 v. –
KZ2 15 v. –
TAG, Rotax Max 16-
F250 16 v. –
Aikuisharr. 16
-petri-

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Ei tajua logiikkaa. Raksu junnu on liian nopea 10v kuskille, mutta KF6 ei? Raksu junnujen lähtöruudukot tulee pienentymään entisestään (olisko tänä kesänä sellanen 12 kilpailijaa ollut keskiarvo niissä kansallisissa kilpailuissa, mihin osallistuimme), koska siirtyminen yleiseen on mahdollista heti aloitusvuotena.

Vaikka se Micro siihen väliin tulikin, niin aivopierulta tuntuisi äkkiseltään...
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
2 vuotta sitten lopetettiin Mini kansallisena luokkana. Aikamoinen vastustus nousi siitä. Silloin ikärajat oli kuten nyt.
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,7560.0.html
Nyt kun se saatiin takaisin (Micro), ikärajat palasivat siihen missä ne oli.

KF6 (junior60) "häiriköi" tätä Radne ketjua, mutta ne on jo muutenkin omassa sarjassaan Kartingliiton huomassa. Olen samaa mieltä että hyppy on liian iso Cadetista KF6 luokkaan. Siihen kun ei ole välimuotoa Suomessa näissä Junior60 sarjoissa. Tähän luokkaan siirtyvillä ei ole vaihtoehtoa, jos ei halua ajaa välivuotta Radnella. Huoltajan on tehtävä päätös kuljettajan taitoja arvioimalla.

Radne ketjussa eteneminen on tasaisempaa ja mikä parasta, koko ajan voi ajaa samalla koneella Mini-Micro-Raket.
-petri-

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vasta lajiin tutustuneena en tosiaan tunne historiaa, mutta loogisuutta tuo ketju kaipaisi. Koska kehityksessä (taidot/pituus/paino) on tuossa kymmenen korvilla suuria yksilöllisiä eroja, niin päällekkäisyyksiä luokissa pitäisi olla:

Cadet 7-9v
Mini ja Micro 8-12v
Raket jr 10v->
Raket 11v->

8v kaverille kansallisten kisojen kiertäminen Microssa on tietenkin hieman typerää, mutta eikös tuo ole mahdollista tulevalla kaudella jo 7v ikäisenä Cadetissa, kun sinne sarjaa puuhaavat. Microssahan ei sarjaa onneksi ajeta, joten kukin valkatkoon itselle sopivat kilpailut.
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz


 

Team Laine Verkkokauppa