Kirjoittaja Aihe: Yamaha luokalle SMJ-arvo!  (Luettu 17262 kertaa)

mack

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« : 20.03.2013 10:30 »
Adressit.com sivulta löytyy adressi" Karting Yamaha luokalle SMJ arvo",jolla pyritään Akk myöntämään Yamahalle Suomen junior mestaruus-arvo oikeutetusti ja viimeistään nyt kun yhdistetään SM sarjaan!
Käykääpä siis naputtelemassa nimenne listaan,Kiitos!
Terveisin Jukka Kauppi

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #1 : 20.03.2013 18:44 »
Hei Jukka,

Tähän samaan asiaan kysyn toistamiseen että: Miksi?
Nyt Yammut on edullinen vaihtoehto harrastajille KF:n sijaan ja varmaakin osin siksi juuri varsin suosittu luokka.
SM-arvo ei muuta mitään muuta kuin tekstin poksussa ja nostaa kulut taivaisiin. ( = luokka kuihtuu)

Jos on pätemiselle tarvetta niin sitten isommat poksut. Sellaset 1.5m korkeat alkaa oleen jo aika näyttävät.  ;D
Homman Pitää Olla Hauskaa

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #2 : 20.03.2013 21:55 »
Asiahan ei minulle sikäli vielä kuulu, mutta tulevana Yamaha-luokan huoltajana (poika täyttää tänä vuonna vasta 11v.) toivon syvästi, ettei mitään SadoMaso-titteliä tuohon luokkaan tule. Elättelen vielä ajatusta, että olisi edes yksi sopuhintainen/tasapäinen kilpaluokka Räpättimien jälkeen. Tuosta voi sitten halutessaan vaihtaa SM-luokkaan, jos siltä tuntuu.

Yamaha-luokan kympin kärki on kovia kuskeja ilman SM-arvoakin.
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #3 : 20.03.2013 22:12 »
Kustannukset nousevat lähinnä järjestäjän taholta luokkareiden ja osallistumismaksun muodossa - ei kuitenkaan merkittävästi. Ja sitä paitsi MKR Yammua ollaan muutenkin ajamassa alas - ei se SM arvoon kuole.

Väittäisin, että suuren harrastaja määrän kautta olisi Yammusta helpompi nousta ylempiin SM luokkiin kun SMJ arvolla voisi Sponsoreita saada paremmin. Eikö silloin kaikki voita? Mitä sitten, että se maksaisi 500 euroa enemmän.
Vauhti pidentää aikaa!

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #4 : 20.03.2013 23:47 »
Luulo ei ole tiedon väärtti.
Järjestäjät (ratayhdistykset / UA:t) ei pidä yllä luokkareita.
Yamahaa ei ainakaan niissä palavereissa joissa olen istunut ole oltu ajamassa alas. Tuskin olisi muuten mukana SM-kiertueella tänä vuonna. :o Mistä tämä alasajamisen tieto on peräisin?

Lajissa tarvitaan kalliin SM sarjan rinnalla edullinen harraste(!)luokka, koska niitä sponsoreita ei vaan riitä millään kaikille, eikä kaikilla ole paukkuja niitä hankkiakkaan. Osa kuskeista ei edes halua siirtyä Raksusta SM:miin, vaan haluaa jatkaa harrastamista. Mihins häkkyrään he hyppäävät? Toisekseen: Yhteistyökumppanille tehtävä markkinointituki/messupatsastelu/kaluston tilaisuuksiin vienti/asiakastilaisuuksissa esiintyminen jne työ on sponsoroijalle paljon arvokkaampaa, kuin se että lukeeko kauden lopussa toimitettavassa muistotaulussa SM vai ei. Valtaosa normaaleista ihmisistä ei edes tiedä että Kartingissa yleensäkkään ajetaan SM arvosta.

Se sitten että 500e kaudessa voi olla esim yksihuoltaja isälle/äidille napsu, joka estää lapsen ajamisen kokonaan. Aika ruosteiset oli Räikköstenkin työkalut ja reenirenkaatkin oli rengasroskiksesta kerätty. Puhtaaseen harrastamiseen, kilpailemiseen, ajotaidon kehittymiseen, rungonsäätöjen hiomiseen sekä ennenkaikkea hauskaan viikonloppuun kartingin merkeissä ei arvotitteleitä tarvita ja jos sen voi tehdä halvalla, niin miksi nostattaa sen hintaa väkisin? Eli kaikki ei missään nimessa voita kun kustannukset nousee. Laajempaa ajatusta mukaan ystäväni.

Peace kuitenkin, voin olla hyvin täysin väärässäkin. Meillä kaikilla on mielipiteet, jotka pitääkin tuoda julki.
Eli nimiä vaan listaan jos siltä tuntuu ja tarvittaessa välitän enemmistön mielipidettä eteenpäin osaltani.
Markku Ryynänen :)
Homman Pitää Olla Hauskaa

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #5 : 21.03.2013 00:14 »
Kyllä ihan mutulla heitin tuon Yammun alas ajon. Perustan väitteeni siihen, että suoraveto pikkuluokat on kansallisella tasolla ajettu alas, niin missä niitä uusia Yammu kuskeja kasvaa.

Oma poika aloittaa tänä vuonna Yammuissa ja jos - huom jos- siellä pärjää, niin tarkoitus olisi lähteä kiertämään sponsseja läpi josko voitaisiin edes yksi vuosi kokeilla oikein tosissaan. Voi tosiaan ollakin, että moni ei tiedä että kartingissa ajetaan SM arvosta, mutta kyllä se vain sponsorihakemuksessa hyvältä näyttää.

En minäkään halua kuluja lisää kun ei tahdo nytkään perse kestää. Kolme poikaa ajaa ja yhtä on varaa kilpailuttaa.
Vauhti pidentää aikaa!

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #6 : 21.03.2013 02:09 »
Hep.

Niimpä: Tälle vuodelle Yammut on oikein nostettu SM kiertueeseen mukaan, niin jos se ei näytä sitä että luokalla on tuki takana niin mikäs sitten?  ::)

Sillä pärjäämisellä ei ole sponssin antajalle mitään merkitystä, kuten ei myöskään sillä mitä tai missä sponssattava kuski ajaa, ainakaan kartingissa. F1:sissä kyllä. SM kirjaimet voi näyttää hohdokkaalta sinusta, mutta ei lisää rahan antajan hyötyä. Sponsorihommeleissa on kysymys kahden kaupasta. Sponsoroija odottaa saavansa katetta sijoittamalleen summalle. Kartingissa kun ei ole juurikaan näkyvyyttä mediassa jotta tuki selittyisi tarralla ponttoonissa, niin kehoitan keksimään muuta hyötyä tarjottavaksi kuin "näkyvyyden" pärjäämisen yhteydessä. Kannattaa muutenkin nykypäivänä käyttää termiä yhteistyökumppani.
Omaa kalustoani olen käyttänyt meidän yrityksen messuosastolla silloin tällöin vetämään uteliaita pällistelemään ja siitä onkin kepeä alkaa asiakassuhdetta luomaan. TAG luokan kalustollani ollaan myös järjestetty yhteistyökumppanimme asiakkaille ajotilaisuuksia. Tämmöiset asiat onkin jo suoraan rahan arvoisia, eli menee helpommin läpi myös tuesta päättävän organisaatiossa ilman selittelyjä.
(eikä tartte odotella sitä menestystä)

Tsemppiä vaan!!  :)
Homman Pitää Olla Hauskaa

gdr

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #7 : 21.03.2013 08:04 »
Monella tuntuu olevan käsitys että SMJ arvo nostaisi kustannuksia, miksi muka ?
Yamahaan on olemassa luokitus, sarjasäännöt ja rengassäännöt, ei niitä tarvitse SMJ arvon takia muuttaa.
Osallistumismaksuista Yamahassa tulee yhteensä 550€, KF on 680€ ja KZ2 400€, ei merkittävää eroa.

Nyt kun Yamahat on määrätty ajettavaksi SM:en yhteydessä niin vois siitä hyvästä hyvin muuttaa arvon SMJ:ksi.
Sais Yamahatkin siitä järjestelystä jotakin.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #8 : 21.03.2013 08:10 »

Sillä pärjäämisellä ei ole sponssin antajalle mitään merkitystä, kuten ei myöskään sillä mitä tai missä sponssattava kuski ajaa, ainakaan kartingissa.
tästä olen eri mieltä.
se, että sponssi kohde pärjää ja saa julkisuutta/ näkyvyyttä mediassa (tässä vaaditaan aktiivisuutta sponssattavalta), niin kyllä se mielä nostattaa sponssin antajassakin. varsinkin, jos on kuvassa oma logo tai maininta sponsoreista jutun lopussa.
.

HM

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #9 : 21.03.2013 09:03 »
Markulle tiedoksi että taisi kyllä olla tämän topicin aloitttaja ainoa jolla oli oma osasto viimevuoden Motorsport messuilla, joten kyllä varmastikin Jukka tietää mitä kyseinen homma vaatii.

Tällä hetkellä on Karting SM säännöissäkin mukavasti "joustoa" tuolle SM arvolle kun sivulla 4 ilmoitetaan ajettavan kolmessa luokassa osanottajamäärästä riippumatta ja sitten heti seuraavalla sivulla todetaan osallistujamääräksi vähintäin 10 ilmoittautunutta tai muuten cup arvo. Mikäli mennään jälkimmäisellä vaihtoehdolla niin SM arvosta ajetaan yhdessä, korkeintaan kahdessa luokassa. Ainakin KZ luokka jää varmasti ajamatta nyt kun tekniikkasäännöt menivät samaan nippuun KF luokkien kanssa, ei saa käyttää vanhempaa eikä uutta moottoria.

Hallitus päätti myöntää SJM arvon croskartille, tosin tuolla 10 kilpailijan minimimäärällä, vaikka laji on vasta alkutekijöissään ja kuskeja vain murto-osa Yamahaan verrattuna. Tältä pohjalta Jukan ehdotus kyllä ajaa hyvinkin paikkaansa.

Ja jollei AKKn tai kilpailun järjestäjän taholta kenotekoisesti kuluja hilata ylöspäin, ei SJM titteli sitä mihinkään nosta.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #10 : 21.03.2013 23:13 »
Markulle tiedoksi että taisi kyllä olla tämän topicin aloitttaja ainoa jolla oli oma osasto viimevuoden Motorsport messuilla, joten kyllä varmastikin Jukka tietää mitä kyseinen homma vaatii.

Hienoa!! (mä kun en ketään tunne nimeltä, tai ainakaan muista nimiä..  ::) )

... SM arvolle kun sivulla 4 ilmoitetaan ajettavan kolmessa luokassa osanottajamäärästä riippumatta ja sitten heti seuraavalla sivulla todetaan osallistujamääräksi vähintäin 10 ilmoittautunutta tai muuten cup arvo.

Prkl. Vaikka tuota käytiin monta kertaa läpi... Onko muita lapsuksia näkynyt?
Homman Pitää Olla Hauskaa

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #11 : 22.03.2013 07:39 »
Minusta Yamaha voi ihan hyvin itse ottaa tänä vuonna SM Junior statuksen itselleen jo siksi, että sen läsnäolo tosiasiassa varmistaa SM-kisojen järjestämisen. Ei siihen sen kummempaa addressia tarvita, Yamahan läsnäolo SMissä on vähän pakkokin jotta seurojen kannattaa niitä ottaa järjestettäväkseen. Lisäksi varmaan oletetaan, että Yamahasta voi rekrytoitua jokunen kuski SM luokkiin.

Tuossa kun puhuttiin tulevaisuudesta, niin minä en ainakaan uskaltaisi lyödä vetoa sen puolesta, että suoravetoisia luokkia ajetaan kansallisella arvotasolla enää kovin pitkään. Viimeinen suoraveto poistuu pikkuluokista ensi vuonna ja luulisin, että kytkinkuskit ja niiden huoltajat eivät suoravetoiseen hirveästi hingu varsinkaan, jos vaihtoehtoja on ja niitä on jo nyt.

Onko kansallinen luokkaratkaisu Yamaha kytkimellä vai joku muu on sitten sen ajan murhe.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #12 : 22.03.2013 09:32 »
Minäkin voin hyväksyä SMJ-arvon, mikäli kulunousu on tosiaan marginaalista. Toki tuollaisella 500e summalla itse ostaisin ennemmin renkaita, kuin hinkuisin poikaa SMjunnuksi. Tätä ei kannata ottaa sillä, että me aikanaan lähdettäisiin luokkaan huvikseen kurvaileen, vaan kyllä tämän harrastuksen suola ja addiktio on ajaa niin kovaa kuin vain osataan. Turhaan en kuitenkaan haluaisi siihen vähiä rahoja polttaa ja toivoisin edes yhden luokan olevan sellainen, jossa ajaminen onnistuu auton perältä ja tiimiteltat loistaa poissaolollaan, koneet on ilmajäähdytteisiä yksimerkkimotteja ja niiden perushuollot pystyy tekemään kotikonstein. Kytkin ja nappistartti on selkeä vaatimus, jotta luokka säilyttäisi suuren osanottajamäärän tulevaisuudessakin, vaikka itse olenkin suoravedon kannalla sen yksinkertaisuuden vuoksi (=halpa). Selkäleikkauksen läpikäyneenäkin, koen tuon lykkäämisen olevan yksi pienimmistä vaivoista tässä harrastuksessa ja ainoa, joka saa huoltajan tuntemaan itsensä moottoriURHEILIJAKSI. :)

Toivottavasti tulevaisuudessa päätöksiä Jammujen osalta tehdessä muistetaan se, että kalliita luokkia on jo olemassa riittämiin ja niissä ajaminen pikkubudjetilla ja oman auton perältä ei ole mitenkään järkevää. Kilpailijamääriä tarkastellessa taas huomaa, että vaikka arvotittelit ovat toistaiseksi halpisluokasta puuttuneet, niin väkeä on silti riittänyt.

Yksi omaan korvaan särähtävä seikka on se, että samanikäiset kaverit ajavat sekä SM- että SMJ-arvoista. Onko Jammukuskit siis jotenkin junnumaisempia taidoiltaan Koffikuskeihin verrattuna? Kaikki kunnia Koffeja ajaville, mutta itse näen eron lähinnä budjeteissa ja kuskin uran eteenpäin viemisessä. Joku puhuu ammattimaisuudesta, mutta itse sanoisin ammattimaisuuden tulevan lähinnä budjettierosta (on varaa ajaa tiimissä, palkata mekaanikko/-ja, vaihtaa runkoa ja moottoria uusimpaan versioon). Varsinaisten kilpailujen tiukkuus on kummassakin luokassa samaa tasoa.

Tämä kaikki on meidän kohdalla vielä kaukana tulevaisuudessa (=2 vuotta  :) ), joten saatan turhia hätäillä kokemattomuudessani. Toisaalta, jos tuolloin ei halpaa kilpaluokkaa löydy, jää tämä laji meidän kohdalta sivuun ja jatkamme muissa harrastuksissa eteenpäin. Uskallan väittää, etten ole ainoa näin ajatteleva.
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #13 : 22.03.2013 10:14 »
Moi,

AKK:n linja on ollut, että yksimerkkiluokka ei saa SM-arvoa, täten SJM on oikea tittelipyrkimys. Tuo yksimerkkiluokkalinjaus on mielestäni käsittämätön ja on aiheuttanut paljon vahinkoa mm. Formula Fordeille, tittelillä olisi merkitystä yhteistyökumppaneita etsiessä.

SJM- arvo ei lisää suoranaisesti kustannuksia, ne AKK on mielestäni pitänyt tänäkin vuonna kohtuullisena. Pitkässä juoksussa voi olla, että tittelin perässä luokkaan tulevat nostavat kustannustasoa, mikä vaaditaan kärkikaartiin.

Voisi kai sitä joskus ottaa oppia isommistakin. Esim Englannissa ajetaan mestaruudesta KF, KFJ, Rotax, TKM (vastaa jammua).

Itse Rotax- huoltajana olen erittäin tyytyväinen nykytilanteeseen, viihdyn harrastajavarikolla erinomaisesti.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #14 : 22.03.2013 12:08 »
Kun nyt kuluja usein vertaillaan, niin sanokaa kausibudjetti, jolla Yamahassa voi ajaa mestaruudesta.
Myös Yamahan kultamunista puhutaan. Onko oikeesti niin kuin joku joskus väitti, että mestaruudesta voi ajaa vain kourallisella koneita?

Kysyn ihan ilman taka-ajatuksia vilpittömästä kiinnostuksesta, kun en luokkaa tunne.

Itse olemme Rotaxissa ja hyvin tyytyväisiä siihen sekä teknisesti luokkana, hinta-laatusuhteeltaan että varikkoporukaltaan. On iso juttu, jos kanssakilpailijoiden huoltajien kanssa voi viihtyä vapaa-ajan harrastuksessaan. Käsittääkseni Yamahassa asia on samoin.

"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #15 : 22.03.2013 13:58 »
Myös Yamahan kultamunista puhutaan. Onko oikeesti niin kuin joku joskus väitti, että mestaruudesta voi ajaa vain kourallisella koneita?

 Itse olemme Rotaxissa ja hyvin tyytyväisiä siihen sekä teknisesti luokkana, hinta-laatusuhteeltaan että varikkoporukaltaan. On iso juttu, jos kanssakilpailijoiden huoltajien kanssa voi viihtyä vapaa-ajan harrastuksessaan. Käsittääkseni Yamahassa asia on samoin.

Meillä ajettiin jammu-junnua viime kesä, ja "vahvistamattomat huhut kertoivat vakavalla naamalla", että maassa on keskimäärin tusinan verran huippu moottoreita. Saatan olla väärässäkin, mutta tasoeroja jammun-koneissa on paljon, se tuli selväksi. Kilpakumppaneiden huoltajien kanssa tultiin hyvin toimeen, ja jopa rengaspaine-sekä välitystietoja vaihdettiin avoimesti. Tämä siis jammu-junnuissa.
Kaudeksi -13 meilläkin siirrytään rotaxiin, ja toiveissa tietysti on juuri nuo mainitut asiat, eli hyvä porukka ja tasainen kilpaileminen, ainakin moottoreiden puolesta.Varmasti mielipiteitä myös rotaxista on yhtä monta, kun on kysyjääkin.. ::)

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #16 : 22.03.2013 14:35 »
Myös Yamahan kultamunista puhutaan. Onko oikeesti niin kuin joku joskus väitti, että mestaruudesta voi ajaa vain kourallisella koneita?

 Itse olemme Rotaxissa ja hyvin tyytyväisiä siihen sekä teknisesti luokkana, hinta-laatusuhteeltaan että varikkoporukaltaan. On iso juttu, jos kanssakilpailijoiden huoltajien kanssa voi viihtyä vapaa-ajan harrastuksessaan. Käsittääkseni Yamahassa asia on samoin.

Meillä ajettiin jammu-junnua viime kesä, ja "vahvistamattomat huhut kertoivat vakavalla naamalla", että maassa on keskimäärin tusinan verran huippu moottoreita. Saatan olla väärässäkin, mutta tasoeroja jammun-koneissa on paljon, se tuli selväksi. Kilpakumppaneiden huoltajien kanssa tultiin hyvin toimeen, ja jopa rengaspaine-sekä välitystietoja vaihdettiin avoimesti. Tämä siis jammu-junnuissa.
Kaudeksi -13 meilläkin siirrytään rotaxiin, ja toiveissa tietysti on juuri nuo mainitut asiat, eli hyvä porukka ja tasainen kilpaileminen, ainakin moottoreiden puolesta.Varmasti mielipiteitä myös rotaxista on yhtä monta, kun on kysyjääkin.. ::)

Itse kuullut myös nämä samat huhut kultamunista. En epäile yhtään etteikö olisi koneita (kultamunia), joilla pärjää paremmin taitavissa käsissä. Nämä kultamunat ovat vain yleensä niitä koneita, jotka huolletaan samassa paikassa ja niillä on riittävästi kierroksia takana. Eli osataan säätää kone oikein asteiden, palotilan ja pakoputken pituuden suhteen + tehdään kaikki huolellisesti ja riittävän usein.

Joka vuosi tulee pari kultamunaa lisää kun tietotaito koneen luonteesta on hallussa. Ja seuraavana vuonna kultamunan ostanut ei pärjääkään jos tietotaito kadonnut matkan varrella syystä tai toisesta.
Vauhti pidentää aikaa!

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #17 : 22.03.2013 14:51 »
Joka vuosi tulee pari kultamunaa lisää kun tietotaito koneen luonteesta on hallussa. Ja seuraavana vuonna kultamunan ostanut ei pärjääkään jos tietotaito kadonnut matkan varrella syystä tai toisesta.
juuri näin
me ostettiin "kultamuna" 4v sitten ja vasta viime kesänä Lahdessa keksittiin, miten sitä pitää käsitellä. nyt siitä ei  vaan enään ole iloa, kun kuskilla painoa on 14 kg yli. mutta yritetään pysyä mukana silti.

SM arvosta sen verran, että kun maassamme ratkotaan MM-, EM-, SM arvoja kännykänheitosta ja eukon kannosta lähtien ja ihan oikeista urheilulajeistakin liki kaikissa lajeissa on SM arvo nuorten luokista alkaen. mutta karting/ autourheilu on laji, jossa SM arvon saa vain, kun ajaa oikeaa luokkaa.
Enkä ymmärrä sitäkään, miksi SM arvo autourheilussa nostaa kuluja niin paljon, että ei kannata jakaa eikä ajaa.
mutta en siis ola vaatimassa SM arvoa jammuille sen enempää kuin raketeillekaan. mutta ihmettelen :)
.

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #18 : 22.03.2013 16:50 »

[/quote] Nämä kultamunat ovat vain yleensä niitä koneita, jotka huolletaan samassa paikassa ja niillä on riittävästi kierroksia takana. Eli osataan säätää kone oikein asteiden, palotilan ja pakoputken pituuden suhteen + tehdään kaikki huolellisesti ja riittävän usein.

Joka vuosi tulee pari kultamunaa lisää kun tietotaito koneen luonteesta on hallussa. Ja seuraavana vuonna kultamunan ostanut ei pärjääkään jos tietotaito kadonnut matkan varrella syystä tai toisesta.
[/quote]

Tämä varmaan pätee? KF-luokissa moottoreiden kehityskierto taas on niin nopea, että kultamunat taitaa syntyä ja kuolla yhden-kahden kauden sisällä.
Rotaxissa väittäisin isoimman eron olevan kaasutinpuolella. Vanhan 12.5 venturin kieltäminen kaasuttimessa muuttaa asetelmia aika varmasti.

Tämä Yamahan "voittajakoneiden tusina" ja sen eläminen on mielenkiintoinen ilmiö, samantyyppinen ilmeisesti kuin R85:ssä?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #19 : 22.03.2013 21:18 »

Tämä Yamahan "voittajakoneiden tusina" ja sen eläminen on mielenkiintoinen ilmiö, samantyyppinen ilmeisesti kuin R85:ssä?
ei ihan ;D
raksuissa on yleisesti tiedossa ne koneet, jotka kulkee.
yammussa en ole kuullut olevan mitään sarjoja, jotka olisi parenpia, kuin muut. paitsi vanhan alakerran koneet, mutta voihan niitä silti olla. mulla ei vaan ole sitä tietoa sitten ;D (toisinaan olen kyllä kuullu, että jonkun vuoden cup-voittajan kone olis useamalla ;D)
« Viimeksi muokattu: 22.03.2013 21:24 kirjoittanut iskä »
.

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #20 : 23.03.2013 09:27 »

raksuissa on yleisesti tiedossa ne koneet, jotka kulkee.
yammussa en ole kuullut olevan mitään sarjoja, jotka olisi parenpia, kuin muut. paitsi vanhan alakerran koneet, mutta voihan niitä silti olla. mulla ei vaan ole sitä tietoa sitten ;D (toisinaan olen kyllä kuullu, että jonkun vuoden cup-voittajan kone olis useamalla ;D)
[/quote]

ISKÄ on oikeassa Raksujen suhteen. Tietyissä sarjoissa tuo palotilan suhde asteisiin on parempi. Vaikka Raksussakin saa nykyään mäntää ajoittaa, niin palotilaan on silti vaikea vaikuttaa Raksun umpisylinterissä. Yammussa kun palotilan saa/pystyy laittamaan kohdilleen varsin helposti ja laillisesti.
Vauhti pidentää aikaa!

CHR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #21 : 14.06.2013 10:59 »
Sieltä sitä nyt olisi tarjolla ihan SM arvoa ensi kaudelle. Ihan mielenkiintoista kaiken kaikkiaan. Toivottavasti myös raksujen kanssa alkaa homma pyörimään yhtä hienosti kuin Raket Cupin aikaan.

http://www.autourheilu.fi/37668.aspx

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #22 : 14.06.2013 13:46 »
ja jos nyt ymmärsin oikein, niin hienosti kirjoitetusta tekstistä paistaa läpi yamaha luokan kuolema kytkimen kanssa.
perustuu ajatukseen, että yamaha luokassa ei paino rajaa ole voitu nostaa siksi, että autossa ei ole tehoja. ja kun tulee akku+startti+kytkin, niin Lahdessa viime vuonna sanottiin, että n.7kg tulee lisää painoa. ja jos tehon takia ei painoa voi nostaa, niin 140kg on raja jatkossakin eli 7kg pienenpiä kuskeja eli pääsemme siihen, että raketin/ kf6 jälkeen rotax tai kf3 ovat ainoat vaihtoehdot.
.

CHR

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 163
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #23 : 15.06.2013 22:11 »
Itse kun aloittelin ajamaan yamahaa, niin painoraja oli 135kg ja kuskeja riitti. Cupissakin oli yli 60 autoa. Tiedä sitten, onko kuskit nykyisin kasvaneet keskimäärin isommiksi.

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #24 : 16.06.2013 11:06 »
Väitän, että Yammujen koneista noin puolet on kultamunia.

Meillä on ollut 11 Yamaha konetta.
-Joukosta löytyi 1 kpl 120 raketin tasoinen.
-Cup koneita noista yhdestätoista on 6kpl. 1 kierroskone ja 5 vääntökonetta.
Vääntökoneet on vaan niin "vittumaisia" ajaa, että kuskit eivät tykkää niistä.
-Lopuilla 4:llä on voitettu tai pärjätty Junnukisoissa.
Kotiradalla nämäkin myllyt ovat 0.2 sekunnin ikkunassa Cup koneista.

Kierroskoneiden suosio perustuu siihen, että niillä on helpompi ajaa mutkissa.
-Cupissa viime vuonna löytyi yli 20 kuljettajaa,  joilla oli moottorit, joilla pääsi suoran päässä imusta ohi
 ihan kenen myllystä vain.
-Mutkaosuudella, se on kuski, joka tekee ohitukset, ei moottori.

Meidän ns. 1 moottori, joka on kompromissi ajettavuuden ja kulun kesken on ollut samoissa tälleissä
junnuajoista asti. No pakoputki on vaihtunut pari kertaa.
Tällä meidän 1:llä::
-Junnuna Brikkarin YJB:llä 57.5 s  Porin radalla.
-Yleisenä Vegalla 50.60 s samaisella vanhalla Porin radalla.
Molemmissa Hampaat 10/76.
Alakierrokset nousseet lähes 2 000 rpm. >> 8 000rpm. 
Yläkierrokset samaiset noin 14 800 rpm.


Väite 2.
Kuskit siellä radalla ajaa kilpaa eivät moottorit.
Käykää katsomassa vaikka Rotax kisoja, niin näette hyvin selvästi,
kuinka mutka-ajo vaikuttaa kuskien väliseen vauhtiin.
Yammujen ajoa me huoltajat olemme seuranneet jo niin pitkään, että sokeus on iskenyt.
Itsellä ainakin "vieraan" luokan kuskien touhuista näkee helpommin ajotavan vaikutuksen vauhtiin.


Esa
« Viimeksi muokattu: 16.06.2013 11:08 kirjoittanut epä »
Minä mitään tiedä.

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #25 : 16.06.2013 11:31 »
Niin SM arvosta:

Kustannustaso nousee varmaan jo SM:ien kanssa pyörimisestä.

Sponsaus on nykyään enempi vastiikkeellista, joten "Pakko" pärjätä kasvaa tittelin myötä.

Väite polku, joka vie kustannusten nousuun on selkeä.
-Jore teltalla ei pärjää. Voittajat eivät asu Jore teltassa.
-Iskä tai Äiskä ei riitä Mokaniikoksi. Tarvitaan Mekaanikko.
-Tiimi teltta tarjoaa useamman henkilön tukea Ajo-ohjeiden ja Auton Säädön muodossa.

En kiellä, etteikö kalliimpi polku ole nopeampi tie onneen. Mekin olemme sitä hyödyntäneet.

SM:ät on Kilpailu, joten se mitä rahalla saa, se yleensä ostetaan.

Esa
Minä mitään tiedä.

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #26 : 16.06.2013 12:07 »
Itse kun aloittelin ajamaan yamahaa, niin painoraja oli 135kg ja kuskeja riitti. Cupissakin oli yli 60 autoa. Tiedä sitten, onko kuskit nykyisin kasvaneet keskimäärin isommiksi.
Sama juttu. 135 painoilla Maxxis SLC renkailla tullut Yamahaa ajettua. Muovinen takapuskurihan on niiden aikojen jälkeen tullut ja sen takiako painoa on kai vähän nostettu. Tosin takavuosina, esim 10 vuotta sitten kuskien keski-ikä taisi olla korkeampi. Rakettiakin ajettiin pidempään ja Yamahassa oli paljon täysi-ikäisiä kuskeja. Parhaimmillaan kaikki ei Cupeissa mahtuneet edes sekkariin mukaan. 28 suoraan finaaliin, 34 seuraavaa sekkariin ja loput jo erien jälkeen lauantaina katsomoon tai kotimatkalle.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

Tomi Talja

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 252
    • www.tttalja.fi
  • Kotirata: Lahti & Lappeenranta
  • Moottorimerkki: Leopard
  • Runkomerkki: Energy Evo dumpster rescue edition
Vs: Yamaha luokalle SMJ-arvo!
« Vastaus #27 : 16.06.2013 22:32 »
Ellen väärin muista, niin parhaimpina vuosina 90-luvun lopulla oli yli 70 kuskia jammussa, kuten Äs muisteli. Silloin kun koneetkin kiersi vähän enemmän (16500+). Kiva oli lähteä kokeilemaan nousua jostain aika-ajon sijalta 50+, kun sattui satamaan omassa ajovälissä.
(Tosin taisin silloin kuitenkin voittaa ne molemmat Vaasan finaalit.  ::) )


Elopainoa lieni silloin jotain 65kg, pituutta saman verran kuin nytkin eli 173cm, painoa on tosin jostain kumman syystä tullut lisää...

Enivei, ehkä kannattaa alkaa miettimään paljonko nykykuskeilla on mahdollisuuksia valita luokka tänä päivänä. Mielestäni porukkaa on lähes saman verran, mutta kun hyviä vaihtoehtoja on 3-4kpl 13 ikävuoden tienoilla, niin ei siitä joka luokkaan em. määriä riitä. Aikanaan kone oli Raket 85 ikävuosista 5-12 ja 13-vuotiaana pystyi valitsemaan jo Yamahan tai Junnu A:n.


 

Team Laine Verkkokauppa