Kirjoittaja Aihe: R120 - Pakokäyrän ja -putken välinen holkki - Mistä niitä saa?  (Luettu 9353 kertaa)

japa-fi

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Viime vuonna tuli laitettua pakokäyrän ja putken väliin kurkkuputkea. No sehän kiilautui kiinni eikä lähtenyt millään pois -> uusi pakokäyrä. Kallista kurkkuputkea kun vaihtaminen vaatii koko käyrän vaihdon.
No nyt on uusi pakokäyrä ja pitäisi saada sen ja pöntön väliin sopiva holkki. Mistä tommosia voi kysellä? Mistä porukka on niitä hankkinut?

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Kyllä sen ruttuputken pois saa. Vaikka sitten 2mm poranterällä pätkiksi pilkkoen.
Kiinteitä väliholkkeja löytynee kartinkauppiailta.
Homman Pitää Olla Hauskaa

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Metallipajoilta löytyy ihan soppelin paksuista huonekaluputkea, josta metritavarasta itse olemme holkkeja taikoneet rälläkällä.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Ja wanhasta 40mm taka-akselista saa sorvattua...   ;)
Homman Pitää Olla Hauskaa

ziiz

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 162
Ostin metritavarana kurkkuputkee n.20 e metri en nyt muista firmaa mut kysele jos tarvit. Räpätissä varmaan paras toi kurkkuputki ku täristää jonku verran..

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Putken linjaa helpommin kiinteällä väliholkilla, kuin ruttuputkella ei saa kiireessäkään väärään linjaan lisäksi vuodot huomaa varmasti.
Sopivilla timmeillä jousilla vedetään paketiksi putki ja kone niin ei se siitä mihinkään lähde.
Pakoputken kiinnikkeestä joustaa sen mitä tarvitsee.
Rautalankaa(tai pitkäjousi) jousien ympäri pari kiekkaa, että pysyvät paikallaan.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2013 13:11 kirjoittanut vtuonone »

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Millä tuota pakokäyrä-väliholkki-loppuosa kombinaatiota sais tiivistettyä? Meillä tupruttaa jonkin verran ainakin kylmänä savua välistä. Ollaan kokeiltu jotakin pakoputken tiivistemassaakin, mutta silti sieltä välistä tulee..

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
monta eri versiota tuostakin on nähty, mutta  pää ideana jousien tulee olla tiukat.
Jos putki paineesta pomppaa taakse sentin niin varmasti tupruttelee välistä.

1) Tarpeeksi tiukkasovitteinen väliholkki tai ruttu putki ulkohalkaisijaltaan.
2) Senkkaava väliholkki

3) käyrän ja putken väliin jäävään väli tilaan toinen isompi halkaisijainen ruttuputki holkin/ruttuputken päälle, jolloinka ulkosaumatkin tiivistyy. ~Sama idea kuin tuossa senkkaavassa
4) Jotain ei sulavaa materiaalia väliputken pintaan putken kaulan sisään. Esim foliosta ja alumiiniteipistä (http://www.taloon.com/alumiiniteippi-50mmx25m/LVI-8337066/dp) olen nähnyt tuohon "tiivistystä" tehtävän. En tiedä yhtään toimiiko
« Viimeksi muokattu: 13.05.2013 15:51 kirjoittanut vtuonone »

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Olen kokeillut kaikkea tunkea tiivisteeksi ja mikään ei kestä. Tärinä/kuumuus/painepulssit heittää kaiken mäkeen. Joku ohut kuumankestävä liimakangas voisi kestää...
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Kurkkuputken hyvä puoli on että se säästää pakokäyrää murtumiselta. Se kun joustaa sopivasti. Karting kauppiailla on sitä metritavarana ja samaa tavaraa löytyy varaosaliikkeistä. Jos se on sopivan kokoista niin ei se vuoda, kylmänä ehkä hieman savuttelee mutta ei enää normiajossa. Kurkkuputken murtuminen on paljon halvempaa kuin pakokäyrän. Jos se jää jumiin, yleensä lähtee pyörittämällä, koska se supistuu pyörittämällä toiseen suuntaan ja laajenee toiseen.

Jos siinä putkessa on mutka, ei se vaikuta suorituskykyyn. Kyllä kaasut menee ja pulssi palaa käyrässäkin  ::) Raksun putken muoto ja virtaukset taitaa olla samassa suhteessa koneen muuhun suorituskykyyn, siis vähän sinnepäin.

Jos ja kun saadaan uusi luokkari, R95 putkessa ei holkkeja ole. Ei tarvitse enää pelata niitten kanssa. Pirkan Fosarissa saa noilla jo ajella, muutamalla olikin jo sellainen käytössä.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2013 19:42 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava
Jos siinä putkessa on mutka, ei se vaikuta suorituskykyyn. Kyllä kaasut menee ja pulssi palaa käyrässäkin  ::) Raksun putken muoto ja virtaukset taitaa olla samassa suhteessa koneen muuhun suorituskykyyn, siis vähän sinnepäin.
Linja ei välttämättä vaikuta suorituskykyyn, mutta käyrän kestävyyteen vaikuttaa, jos pakoputki ei väännä jarkuvasti kaulaa jonnekkin päin vaan lepää nätisti kannattimellaan eli ole isoa vaaraa, että käyrä rikkoutuisi.

japa-fi

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Kiitettävästi tullut vastauksia, mutta vielä on jäänyt avoimeksi tuo liitoksen tiivistäminen. Senkkaava holkki ja kovasti jousia, jonka jälkeen toivotaan parasta? Ilmeisesti ei ole materiaalia, joka kestää ja on tiivis ja vielä kaiken tämän jälkeen mahdollistaa holkin tai muun välikappaleen vaihdon ilman rälläkkää?


Slowfly

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 210
Kiitettävästi tullut vastauksia, mutta vielä on jäänyt avoimeksi tuo liitoksen tiivistäminen. Senkkaava holkki ja kovasti jousia, jonka jälkeen toivotaan parasta? Ilmeisesti ei ole materiaalia, joka kestää ja on tiivis ja vielä kaiken tämän jälkeen mahdollistaa holkin tai muun välikappaleen vaihdon ilman rälläkkää?

Minulla oli aina R120 ajettaessa pakoputkiteippiä mukana. Tällä sai tiivistettyä kohtuullisen hyvin, mikäli vuotoja tuli. Tämä ei ole mikään korjaus, vaan hätäapu esim. siinä tilanteessa, että joku on tullut riittävällä voimalla persauksiin ja putki rutussa!


 

Team Laine Verkkokauppa