Kirjoittaja Aihe: Vapaa kytkin ei kestä  (Luettu 4636 kertaa)

ekorki

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vapaa kytkin ei kestä
« : 22.05.2013 12:18 »
Ostettiin useampi KF3 luokan auto, joissa moottoreina XTR ja maxterin 125 cm3 moottorit. Pienen tutustumis ajon seurauksena (5 kierrosta) alkoi kytkimet 3 autosta luistamaan ja etu hammaspyörän seutuvilta tulee kipinä suihkua.

Vaihdoimme autoihin uudet kytkimet ja 20 kierrosta sama homma edessä. Kytkin maksaa 120 euroa, joten ei kovin halpa harrastus tullut tästä.
Nyt olen kartoittamassa vikaa, miksi näin tapahtuu ja en ole vaihtamassa rotaxin koneita tai yms..

Kytkimet on tilattu eri paikoista, joten viasko erä tuskin kysymyksessä? Voiko liian isot hammaspyörät aiheuttaa luistoa (rata neulamäki Kuopio) eli toisinsanoen kytkin kiinnittyy hyvin vaikkapa 6000 RPM ja kurveissa joutuu liian isolla rattaalla ajamaan sen kierroksen alle liikaa? Voiko vanha kytkinkello olla syypää?

Jollain varmasti kokemuksia asiaan ja sitten kiinnostaisi kuulla, että miten toimii jos tekee suoravetoisen? Kestääkö startti lähtä esimerkiksi pieneen alamäkeen suoravedolla vai antautuuko se seuraavana? Onko parempi silloin unohtaa startti kokonaan?

Onko vielä jokin muu kestävämpi tapa? Joku oli tehnyt umpirautaisen kytkimen, mutta ilmeisesti siinäkin omat haasteensa...Voiko kytkimen kulutuspinnan vaihtaa ja jos niin millä kiinnitys kytkimeen?

Paljon kysymyksiä näin aloittelijalta, mutta on mukavasti autossa voimaa noin 120raksun jälkeen.

Kytkin paketti ilmeisesti sama myös iame, TM jne...

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: Vapaa kytkin ei kestä
« Vastaus #1 : 22.05.2013 15:08 »
tuskin starttaa tuolla visioimallasi metodilla.ootko tutkinu tarkkaan ettei kytkinkellossa ole hiushakeamia,mulla on ollu xtr ja kun oikein mietin niin kytkin oli harvoja asioita jonka kanssa EI ollu ongelmia..haisi joskus jos sattu saamaan ketjurasvaa kitusiisa mut niin olisin tehny minäkin.

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Vapaa kytkin ei kestä
« Vastaus #2 : 22.05.2013 20:22 »
Minkälaista vauhtia ajatte? Tuli vaan mieleen, että jos menette liian hiljaa niin kytkin luistaa ja kuumenee.

Tai toinen asia samalta kantilta, minkälaista välitystä pidätte? Paljonko kierroksia pääsuoran päässä? Eli jos on liian pitkät välitykset niin mutkissa kytkin luistaa ja kuumenee.

Eli ajotavasta tai välityksistä (ajotapa sekin tietysti) lähtisin hakemaan ratkaisua. Ei kuulosta ihan tavalliselta tuollaiset kytkimen hajoamiset.
eksyvä ei tietä kysy

ekorki

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: Vapaa kytkin ei kestä
« Vastaus #3 : 23.05.2013 01:12 »
Kellottelin 36 sekunnin aikaa ja pääsuoran lopussa noin 16000 kierrosta. Ajasta en osaa sanoa, mutta tuskin ajotapa kovin kuusella voi olla... Autoja on 5 kpl:tta ja kaikissa eri kuskit, mutta sama vika. Maxterissa sekä XTR:ssä.

Uudet rojut taas tilattu, joten seurataan tilannetta. Nyt tulee myös kytkin kellot...


 

Team Laine Verkkokauppa