Kirjoittaja Aihe: Vähän ongelmia Raket85:sen kanssa  (Luettu 4610 kertaa)

ramise

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 227
Vähän ongelmia Raket85:sen kanssa
« : 03.06.2013 12:00 »
Pientä ongelmaa ilmeni tuossa viikonloppuna pojan raket85:sen kanssa. Osaiksohan joku auttaa/antaa vinkkiä?

Eli ajoimme lauantaina aamupäivän ilman kuristusprikkoja ja auto kulki kuin unelma.

Heti kun laitoimme prikat kiinni, ei kierrokset nousseet yli 7000:nen. H-ruuviia kiristämällä saatiin kierrokset hetkellisesti nousemaan 9000 kieppeille, mutta vieläkään ei kiertänyt kunnolla. Ruuvien säädöt olivat tässä vaiheessa jo seuraavat H1/4 ja L2,5. Välitykset oli kyseiselle radalle ok (Forssa 11/83),  mutta ei vaan mininä kiertänyt ja tuppasi myös vähän kuolemaan kun runttasi kaasun pohjaan. Vaihdoin kaasarista kalvot ja putsasin neulan, ei auttanut. Kokeiltiin toista kaasaria... ei auttanut. Vaihdoin imukaulan... ei auttanut.

Ainoat selkeät viat/ongelmat joita autossa on ollut... että takalaakerit vähän panttaavat ja pari viikkoa sitten meni tulpasta se kärjen vastapuoli, eli sa rauta osa poikki, mutta kun auto kulki ilman prikkoja hyvin uudella tulpalla ajattelin, että se irronnut rautapala on varmaan samantien pamahtanut putkesta ulos ja ettei siellä koneen sisällä varmaan mitään vaurioita ole... tosin tänään avaan sen ja katson.

Tota takalaakerihommakin mietin, että voisko se olla että mini ei jaksa, kun laakerit panttaavat. Hankaavat vastaan meinaan silleen, että kun vapaana pyöräytän rengasta, niin ei mene koko kierrosta. Mikäköhän siinäkin on? Otin taka-akselin kilkkeineen irti ja putsasin ja rasvasin laakerit uudelleen ja pyöri tosi herkästi, mutta heti kun kiristää akselin kiinni laakeripesistään, niin jumittaa ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Vaikka en edes kiristänyt niitä mitenkään tiukalle.

Antakaas vähän vinkkiä... jos tulee jotain mieleen.

Kiitos etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2013 12:02 kirjoittanut ramise »

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Vähän ongelmia Raket85:sen kanssa
« Vastaus #1 : 03.06.2013 14:07 »
Moi,

Toi laakereiden jumahtaminen kiristyksen jälkeen johtuu siitä, että akselilinja ei ole suora. Ota taka-akseli pois, löysää laakerin pidätinruuvi laakeripukista ja työnnä akseli läpi laakerista siten, että se ylettää toiselle laakerille asti, mutta ei mene siitä läpi. Sitten kääntelet akselia siten, että siinä oleva pelivara on sama joka suuntaan tuon toisen laakerin ohitse. Tällöin laakeri osoittaa aika tarkkaan kohti sitä toista laakeria. Sitten teet saman toiselta puolelta.

Sekava selitys, mutta kun rupeat näpräämään niin varmaan ymmärrät mitä tarkoitan. Laakerien on siis oltava ihan suorassa suhteessa toisiinsa, muuten ne alkaa kinnata vastaan kun kiristät.

Toinen vaihtoehto on ilmeisesti ottaa nuo pidätinruuvit pois ja ajaa muutama kierros, kuulemma laakerit hakevat paikkansa silläkin tavalla. Tästä itsellä on vähemmän kokemuksia.  Jotkut myös ajavat toista tai molempia laakereita "kelluvana", eli jättävät tarkoituksella löysälle, ettei ahdistaisi.

Sitä en tiedä vaikuttaako laakerilinjan kierous huippukierroksiin, mutta kyllä sen suht vapaasti pitäisi pyöriä joka tapauksessa ettei mene laakerit rikki.  Ja kyllä tuo kuulostaisi aika paljon ahdistavan, jos ei saa täyttä kierrosta pyörähtämään.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2013 14:19 kirjoittanut astro »

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: Vähän ongelmia Raket85:sen kanssa
« Vastaus #2 : 03.06.2013 14:57 »
Jos kulku hävisi prikkojen asennuksen myötä, on vika todennäköisesti.... prikoissa?

Tiiviste väärin, prikoissa tai tiivisteessä impulssireikä huonosti kohdistettu tai liian pieni? Prikoilla ei koneesta pitäisi hävitä kuin max 2000 rpm verrattuna kuristamattomaan.

Taka-akselinkin kuuluu pyöriä herkästi ;) Jos vika ei löydy Astron kertomalla laakereiden linjauksella, tarkista myös ketjujen kireys ja linjaus. Ja jarrut, palat palautuu, levy on keskitetty?



ramise

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 227
Vs: Vähän ongelmia Raket85:sen kanssa
« Vastaus #3 : 13.06.2013 23:00 »
Lisätään tähän nyt vielä kun kaikki on taas jo kunnossa, että miten tuo oikein meni.

Tsekkasin koneen alipaineet. OK, eli ei vuotanut mistään.

Tsekkasin kaasarin paineet... aukesi jostain syystä vasta suht ylhäällä, eli yläpaineet jossakin noin 1,4-1,5 kieppeillä. Erikoista, kun pari viikkoa sitten oli ok. No joka tapauksessa pariin otteeseen jousesta pois 1/4 kierrosta, niin menihän se suunnilleen kohdalleen = 0,8 auki ja 0,5 kiinni. Varmuuden vuoksi otin vielä kaiken kaasarista irti ja putsasin ja taas kasaan uusien kalvojen ja neulan kera. Vanhassa neulassa oli vähän kulumisjälkiä kyljessä.

Tsekkasin myös sytytyksen. Oli jossakin 2,5 huituvilla. Nostin 2,95:een.

No siitä sitten kaikki kasaan ja baanalle ja hyvin toimi... Varsinaisesti en tiedä missä vika oli, ehkä nuo paineet oli se probleema, tai sitten ei.

Ps. Kiitos noista vihjeistä tuohon taka-akselin laakereiden ongelmaan. Enää ei panttaa sekään.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2013 23:03 kirjoittanut ramise »


 

Team Laine Verkkokauppa