Kirjoittaja Aihe: Kartingin lajiryhmän kokous 31.5.2013  (Luettu 10943 kertaa)

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Kartingin lajiryhmän kokous 31.5.2013
« : 06.06.2013 15:32 »
Paikalla olivat lajiryhmän jäsenet Petri Ilkka (pj.), Jaakko Markula, Rauno Syysmäki, Kari Karhumäki ja Juuso Teuronen (osan aikaa) sekä lajipäällikkö Mika Heinonen (esittelijä).

Kokouksessa käsiteltiin kevään kilpailujen ja SM-sarjan avauksen palaute, sääntöasioita, lajikyselyn vastaukset sekä sääntömuutosesitykset hallitukselle vuoden 2014 sääntöihin.

SM-sarja ja kilpailupäivämäärät

KZ2 SM-uokan sarjaan ilmoittautui vain yksi kilpailija joten SM-sarja tältä osin ei toteudu.
Päätös ja esitys hallitukselle: Esitetään luokan SM:n ratkaisemiseksi yhtä kilpailua ja kilpailuksi esitetään viimeistä SM-osakilpailua Kouvolaa.

Vihdin osakilpailu on samaan aikaan kuin lajin NEZ-kilpailu Ruotsissa. Siirretään Vihdin SM- osakilpailu viikolla eteenpäin (9-11.8) ja ko. viikonlopulta siirretään Järilänvuoren kilpailu viikolla taaksepäin (3-4.8). Mäntyvaaran kilpailu siirretään samalla viikolla eteenpäin (11.8).

Aluekilpailut ja niiden säännöt

Käsiteltiin nykyistä aluekilpailu käytäntöä. Käytäntö on osittain sääntöjen vastainen. Osallistuminen on ollut esimerkiksi mahdollista eri alueiden kuljettajille.

Päätös ja esitys hallitukselle:
Aluekilpailut nimetään harjoitustapahtumiksi tai harjoituskilpailuiksi ja tapahtumien yhteydessä tulee järjestää arki-iltana 30min ja viikonlopun tapahtumissa 1h koulutusta/pv kuljettajille. Tämä tulee selvitä tapahtuman säännöistä. Tapahtumat eivät saa häiritä kansallista kilpailukalenteria ja nämä tulee ilmoittaa liittoon kilpailulupailmoituksella. Lisenssi vaatimukset ovat tapahtumiin seuraavat:
- Harjoitustapahtuma, vähintään tutustumislisenssi tai tapahtuman sporttiturvavakuutus
- Harjoituskilpailu, vähintään karting peruslisenssi

Sääntökirjatekstin muutos astuu voimaan hallituksen hyväksynnän jälkeen.

Säännöt/sääntömuutokset 2014

Esitys hallitukselle sääntömuutoksista:
- Raket 95 painot nyt 115kg ja 2014 110-112kg, päätetään myöhemmin tutkimusten jälkeen. Kauden 2013 aikana saatetaan muuttaa painoja jo kesken kauden.
- KF6 alaikäraja 11v (nyt 10)
- Kansallisissa kilpailuissa ajatetaan juniorien ja yleisten kuljettajien kilpailut erikseen. Mikäli kilpailijoita on alle 6, voidaan luokka yhdistää toiseen luokkaan, mikäli radan kapasitetti ei ylity.
- Kansallisia luokkia 2014 ovat
o raket moottoriset (micro, raket (85 ja 95))
o Yamaha
o KF6 (ei enää 2015)
o CIK KV-luokat
o Vain näistä luokista voi juniori kerätä nousupisteitä
o Nousupisteitä kerätään myös micro-luokasta ja nämä nousupisteet hyväksilasketaan raket luokkiin siirryttäessä. Micro-luokan nousupistelaskentamalli ilmoitetaan myöhemmin.
- Yamaha-luokan kytkimellinen luokitus julkaistaan elokuun 2013 aikana. Yamahaa (kytkimellä ja ilman) kilpailutetaan rinnakkain tietyn siirtymäajan. Siirtymäaika on vähintään 3 vuotta.
- Renkaat päätetään rengastarjousten käsittelyn jälkeen
- Raket 95:n pakoputki otetaan käyttöön myös Raket 120-luokassa
- Yamahan lisätään äänenvaimennusta myöhemmin ilmoitettavalla tavalla, mahdollisesti KF3 lisä äänenvaimentimella

Raket 95 luokitustodistuksen tarkennus

Imupuolen aukioloasteissa on havaittu liian pieni toleranssi. Luokitustodistusta tullaan tarkentamaan ja tiedottamaan erikseen tarkennuksesta tarvittavien tutkimusten jälkeen.

Seuraava kokous
Kokous pidetään 14.8.

Lisätietoja ja palaute: lajipäällikkö Mika Heinonen, 0207 219 443, mika.heinonen@autourheilu.fi
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Kartingin lajiryhmän kokous 31.5.2013
« Vastaus #1 : 06.06.2013 23:27 »

- Raket 95:n pakoputki otetaan käyttöön myös Raket 120-luokassa


wtf  :o

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Kartingin lajiryhmän kokous 31.5.2013
« Vastaus #2 : 07.06.2013 07:32 »
Tällä hetkellä sääntökirja sanoo näin:

Nousupisteitä on mahdollista saada luokista Raket junior, Yamaha junior, KF6 ja Rotax Max junior.

Team Laineen edellisen viestin perusteella Rotax juniorista ei enää saisi nousupisteitä.
Tulkitsinko oikein? Jos tulkitsin, päätöksen perustelut, kiitos.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: Kartingin lajiryhmän kokous 31.5.2013
« Vastaus #3 : 07.06.2013 09:41 »
Tällä hetkellä sääntökirja sanoo näin:

Nousupisteitä on mahdollista saada luokista Raket junior, Yamaha junior, KF6 ja Rotax Max junior.

Team Laineen edellisen viestin perusteella Rotax juniorista ei enää saisi nousupisteitä.
Tulkitsinko oikein? Jos tulkitsin, päätöksen perustelut, kiitos.
Ei taideta laskea kansalliseksi luokaksi 2014.
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Kartingin lajiryhmän kokous 31.5.2013
« Vastaus #4 : 07.06.2013 11:59 »
- Yamaha-luokan kytkimellinen luokitus julkaistaan elokuun 2013 aikana. Yamahaa (kytkimellä ja ilman) kilpailutetaan rinnakkain tietyn siirtymäajan. Siirtymäaika on vähintään 3 vuotta.
Lisätietoja ja palaute: lajipäällikkö Mika Heinonen, 0207 219 443, mika.heinonen@autourheilu.fi

Mikä pakko tuota Yammun kytkintä on nyt väkisin tuonne työntää. Ymmärrän kyllä, että maailmalla ei suoravetoisilla ajeta, mutta täällä ajetaan - mitä sitten?

Tuosta kytkimestä oikein kysyttiin vielä Yammu kuskeilta Cupin yhteydessä viime vuonna ja se tyrmättiin täysin!! Ei näköjään kilpailijoiden mielipiteillä ole mitään vaikutusta!

Tuo äänenvaimennin Yammuun voi kyllä olla hyvä juttu, sillä joka puolella on radat vaikeuksissa ympäristölupien kanssa ja Yammu taitaa tällä hetkellä olla äänekkäin luokka.
« Viimeksi muokattu: 07.06.2013 12:09 kirjoittanut jeronen72 »
Vauhti pidentää aikaa!

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Kartingin lajiryhmän kokous 31.5.2013
« Vastaus #5 : 07.06.2013 15:19 »

- Raket 95:n pakoputki otetaan käyttöön myös Raket 120-luokassa


wtf  :o

Ihan hyvä ideahan tuo on, kun vaimentaa ääntä paremmin, mutta kieltämättä ihmetystä herätti täälläkin, kun mitään muuta R120-luokkaria tai sääntöjen tapaista tekelettä ei ole kyseiseltä lafkalta näkynyt :)  Ja lahden Raket Race Weekendikin ajatetaan R120 osalta xoncupin toimesta..  Että missä se otetaan käyttöön?

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Kartingin lajiryhmän kokous 31.5.2013
« Vastaus #6 : 07.06.2013 22:08 »

[/quote]Ei taideta laskea kansalliseksi luokaksi 2014.
[/quote]

Ei Rotax ole koskaan ollut kansallinen luokka tähänkään saakka.

Edelleen vastausta odotellen.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

awi

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 843
Vs: Kartingin lajiryhmän kokous 31.5.2013
« Vastaus #7 : 09.06.2013 10:17 »
Ihan hyvä ideahan tuo on, kun vaimentaa ääntä paremmin, mutta kieltämättä ihmetystä herätti täälläkin, kun mitään muuta R120-luokkaria tai sääntöjen tapaista tekelettä ei ole kyseiseltä lafkalta näkynyt :)  Ja lahden Raket Race Weekendikin ajatetaan R120 osalta xoncupin toimesta..  Että missä se otetaan käyttöön?
Ainoa tietämäni AKK:n alainen sarja jossa R120:t ajaa on Keski-Suomi Cup, että siellä vissiin sitten. Eipä tosiaan haittaa kun päpätyksestä terävin kärki lähtee. Saman ratkaisun on tehnyt OldBoys ja Pirkanmaan fosarit.
« Viimeksi muokattu: 09.06.2013 10:20 kirjoittanut awi »
“Auto racing, bull fighting, and mountain climbing are the only real sports ... all others are games.” - Ernest Hemingway

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: Kartingin lajiryhmän kokous 31.5.2013
« Vastaus #8 : 09.06.2013 22:35 »
Mites Yamaha Junnujen päästäminen Cup:iin mukaan?
Muutama aluksi hitaampi kuljettaja ei haittaa ketään kisoissa,
mutta viisikin lisäkuskia tekisisi Cup kisoista jo hauskemmat.
Siinähän ne Junnut mukana oppisivat ja saisivat kerätä pisteitäkin.

Nykyinen Junnujärjestelmä on lähinnä kiusan tekoa Jammujen kohdalla.
-Kesässä tuskin 10ntä kisaa ja nykyisillä osanottajamäärillä voittaja saa max 2 pistettä.
 >>> Jammu junnuista ei enään nousta yleiseen.
Kellään ei lompakko riitä maksaa keskiarvona 1000E/1piste
 >>> Jammut on siis täten tapettu.

Esa

Minä mitään tiedä.

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Kartingin lajiryhmän kokous 31.5.2013
« Vastaus #9 : 10.06.2013 00:04 »
Niin samaa mieltä! Poika oli Vihdin kisan ainut Yammu jr. kuski (#13) ja ei varmasti häirinnyt yleisten menoa. Meille 1 nousupiste ja seuraavaa kisaa metsästetään. Kovasti yleiseen koitetaan päästä, mutta on tämä todella haastavaa kun kisoja ja osallistujia on vähän.

Jos Cup kisoihin pääsisi mukaan, niin olisi huomattavasti helpompi pisteitä kerätä. Ja kyllä kuski ja mekaanikko sai tärkeää oppia Vihdin kisoista.
Vauhti pidentää aikaa!

X

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Kartingin lajiryhmän kokous 31.5.2013
« Vastaus #10 : 10.06.2013 09:02 »
Vihdin kisa ei ollut kalenterikilpailu joten sieltä ei nousupisteitä kertynyt.

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Kartingin lajiryhmän kokous 31.5.2013
« Vastaus #11 : 10.06.2013 09:12 »
Vihdin kisa ei ollut kalenterikilpailu joten sieltä ei nousupisteitä kertynyt.

No voihan kele! Eli myöskään Vaasan Kartinliiton kisoista ei nousupisteitä saa!? Meillä on siis vain Lentola, Syyspäräys ja Mestareidenkisa (Ylivieska) mahdollisuus kerätä nousupisteet. Jos vain olisi osallistujia, niin tämä olisi mahdollista - muuten jää nousupisteet keräämättä.

Ei tämä näin voi olla - kyllä kalenterikisoja tarvitaan Yammu junnuille lisää!
Vauhti pidentää aikaa!

teppo98

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 61
Vs: Kartingin lajiryhmän kokous 31.5.2013
« Vastaus #12 : 11.06.2013 23:23 »
kyllä alkaa pikkuhiljaa *ituttaa jammu junnujen meno ei kuskeja riitä edes kunnon kisoihin... pisteistä puhumattakaan. ei ne junnut cupin kisoissa mitään haittaisi. toisivat vaan lisää porukkaa viivoille

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Kartingin lajiryhmän kokous 31.5.2013
« Vastaus #13 : 12.06.2013 07:18 »
ei ne junnut cupin kisoissa mitään haittaisi. toisivat vaan lisää porukkaa viivoille
Asiasta sais tehdä "pikapäätöksen". että saatais Joensuuhun edes 30 autoa ruudukkoon.
.

HM

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Kartingin lajiryhmän kokous 31.5.2013
« Vastaus #14 : 12.06.2013 08:46 »
Paikalla olivat lajiryhmän jäsenet Petri Ilkka (pj.), Jaakko Markula, Rauno Syysmäki, Kari Karhumäki ja Juuso Teuronen (osan aikaa) sekä lajipäällikkö Mika Heinonen (esittelijä).


- Yamaha-luokan kytkimellinen luokitus julkaistaan elokuun 2013 aikana. Yamahaa (kytkimellä ja ilman) kilpailutetaan rinnakkain tietyn siirtymäajan. Siirtymäaika on vähintään 3 vuotta.

Lisätietoja ja palaute: lajipäällikkö Mika Heinonen, 0207 219 443, mika.heinonen@autourheilu.fi

Lajiryhmän tavoitehan on selkeästi lopettaa koko Yamaha luokka, tehdään se vain määräämällä (vastoin harrastajien tahtoa) kaikille uudet kytkimelliset moottorit. Siitähän on jo "hyviä" kokemuksia Raket 85/95 osalta, harrastajamäärät ovat romahtaneet totaalisesti.

Mihinkä mahtoi hävitä Yamaha harrastajien viimevuoden kyselyn tulokset kun nyt ajetaan SM kisojen yhteydessä ja pakotetaan hommaamaan uudet moottorit?

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Kartingin lajiryhmän kokous 31.5.2013
« Vastaus #15 : 12.06.2013 13:47 »
Täytyy kyllä sanoa, että on itselläni noussut ISO huoli Kartingin puolesta - toivottavasti turhaan.

Ajamme tällä hetkellä yhdessä isä-poika (14 v) tiimillä Yamaha luokassa kilpaa ja omat rahat riittävät kisaamiseenkin kun jättää perheen muun reissaamisen vähemmälle. Haaveissa toki olisi vielä ISOJA luokkiakin kokeilla, mutta rahat eivät valitettavasti tuohon riitä. Säännöt kun pakottavat uusimaan kaluston hiukkasen liian usein ja kisa-/sarjamaksutkin ovat melkoisia. Näin on varmasti monen erittäin lahjakkaan kuljettajan osalta (enkä nyt tarkoita omaa poikaani).

On toki hyvä, että maailma menee eteenpäin, mutta pitäkää hyvät päättäjät kulut kurissa. Pelkoni on, että Yamaha luokasta ollaan luomassa liian kallista luokkaa ilman sponsoreita ajettavaksi. On nimittäin selvää, että jos tuodaan uutta kuluvaa tekniikkaa moottoriin, niin kustannukset nousevat. Joku koiranleuka toki tähänkin voi sanoa, että voi, voi - jos rahat eivät riitä olette väärän lajin parissa.

Suoravetoluokille on Suomessa iso kannattajakunta. Ja iso syy tähän varmasti on juuri nuo kustannukset sekä tekniikan yksinkertaisuus = mahdollisuus itse huoltaa jos osaa. Toivottavasti suoravetoluokat eivät kuole Suomesta kokonaan AKK:n toimesta, sillä tämä tarkoittaisi myös sitä, että harrastajamäärät laskisivat rajusti ainakin kilpailijoiden osalta. Tästä taas pallo pyörii seurojen tilinpäätöksiin ja siitä ei seuraa mitään hyvää Kartingille.

En keksi parempaa isä-poika harrastusta kuin karting on. Isä pääsee ropaamaan ja haistelemaan 2-tahdin käryä - ja pojalla on mieluisa tapa kehittää fysiikkaa ja henkistä puolta. Itselläni on nyt neljä poikaa 0 - 14 v. ja isältä pojalle (pojille) periytynyt harrastus on meille tärkeä ja haluamme taistella sen puolesta.

Vauhti pidentää aikaa!


 

Team Laine Verkkokauppa