Kirjoittaja Aihe: yamaha kt 100 sytytyksen säätö?  (Luettu 6611 kertaa)

hiekton

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
  • Moottorimerkki: Yamaha KT100
  • Runkomerkki: Swiss Hutless -07
yamaha kt 100 sytytyksen säätö?
« : 29.06.2013 21:22 »
Jouduin käyttämään sytytyspuolaa irti, kun tyristorille menevä johto oli lähes poikki. Nyt tässä takaisin laittaessa tuli mieleen että pitääkö tuota jollain tapaa vielä säätää ennenkuin laittaa takaisin?

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: yamaha kt 100 sytytyksen säätö?
« Vastaus #1 : 29.06.2013 22:25 »
Tre

Puola menee muuten kohdalleen, MUTTA ilmarako magneeton ja puolan välistä pitäisi tietää.
Koulukuntia löytyy kaksi sytyksen säätöön.
-Vakio kiila magneetolla ja ilmaraon kasvattamisella sytystä myöhäiselle.
-Vakio ilmarako (yleensä 0.3-0.5mm välissä) ja sytyksen säätö magneeton kiilaan viilauksella.

Kokeile eri ilmaraoilla, että milloinka mylly tuntuu toimivan parhaiten, tai tutusti, eikä lämpene käsiin.
Sytytys ennakkoja käytetään 1.8-3.6mm ennen yläkuolokohtaa heittokellolla mitatuttuna.
Merkkiviiva on yleensä 9-12 mm magneeton magneetin reunasta puolan ylä kärkeen, tai puolan yläkärjen kyljessä oleva merkki magneetin reunaan.

Hauskaa ilmavälitestausta toivottellen.

Esa
Minä mitään tiedä.

hiekton

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
  • Moottorimerkki: Yamaha KT100
  • Runkomerkki: Swiss Hutless -07
Vs: yamaha kt 100 sytytyksen säätö?
« Vastaus #2 : 30.06.2013 10:01 »
Elikkäs ymmärsinkö oikein että esim näin: mäntä 1,8-3,6mm ykk:sta alaspäin. Ja sit ilmarako mittaus magneeton ja puolan kärkien välistä 0,3-0,5mm?  ;D

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: yamaha kt 100 sytytyksen säätö?
« Vastaus #3 : 30.06.2013 10:31 »
Nok

Ilmaraon voit mitata mitata missä asennossa vain. Ei se magneetto yleensä kovin epäkesko ole.
Hyviä säätötyökaluja ovat monikerroksiseksi taitettu kopiopaperi, muovipullojen ja kanisterien kylki, tai sitten perinteinen rakotulkki.

Sytkän säätömerkit haetaan kohdalleen, ykk:sta taaksepäin tulpan reikään laitetun heittokellon avulla.
Yleisin tapa tehdä sytän säätömerkit on strobota konetta noin 2800-3000 rpm kierroksilla ja
piirtää sytytksen kohta, joko magneettoon puolan kärjen kohdalle,
tai magneeton magneetin reunan kohta puolan kärjen kylkeen.

Sytän säätö tehdään sitten ilmarakoa muuttamalla (Heittokellon lukema merkkeihin aina sama),
 tai pyörittämällä magneettoa akselilla (Heittokellon lukema kertoo sytysennakon).
Minä mitään tiedä.

hiekton

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 11
  • Moottorimerkki: Yamaha KT100
  • Runkomerkki: Swiss Hutless -07
Vs: yamaha kt 100 sytytyksen säätö?
« Vastaus #4 : 30.06.2013 10:53 »
Kiitoksia vinkeistä! Onko tuolla ilmaraon suuruudella jotain vaikutuksia sitten koneen luonteeseen?

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: yamaha kt 100 sytytyksen säätö?
« Vastaus #5 : 30.06.2013 12:09 »
Tre

Isompi ilmarako >>> Syttä menee myöhäisemmällä.
Pienempi ilmarako >>> Syttä aikaisemmalle.

En muista tarkalleen vaikutuksen suuruutta.

Yleensä kukaan ei ole kiinnostuntu "absoluuttiarvoista".
Jokainen seppä mitaa omalla tavallaan >>> siitä toistettavuus koneen huollon yhteydessä.
Ajamalla ne sytät on haettu kohdalleen. Hyvä syttä on se jolla kulkee lujaa.
2.6mm melko yleinen
3.2 mm lämmittää joitakin koneita liikaa, että mylly puutuu pitkissä vedoissa... jotkut taas sitten kiertää niin helkutisti...

Esa
Minä mitään tiedä.


 

Team Laine Verkkokauppa