Kirjoittaja Aihe: kuskinpituus ja paino?  (Luettu 24996 kertaa)

romy

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 83
kuskinpituus ja paino?
« : 30.06.2013 20:10 »
Peijooni vie nyt tuli uusi este harrastukseen.. Poika kun on vasta 10v ja mittaa on nyt 155 ja painoa 85 miniin parikiloa yli nyt (yhteensä 103).
Ens vuotta kun suunniteltiin jo nyt vaikka kesä on juurikin keskellä, niin todettiin että taitaa tulla hiukan vapaavuosia ajeluun.
Kuinka pitkä sopii järkevästi pikkurunkoon (950) ja mikä on merkki? Raksu junnuihin hiukan mielis.
Pitkiä runkoja ei taida olla oikeen missään luokassa joka kävis kevyeen harrastamiseen ja jammuihin ei vielä pääse (ja mikä nyt on sen tulevaisuus).
Jos antaa painossa tasausta ja sit pitkässä rungossa,niin taitaa olla yhtälö mahdoton.

jussit

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #1 : 30.06.2013 21:28 »
Moi,

Ei näitä junnujen painoja kannata liian vakavasti ottaa, varsinkaan niin vakavasti, että kisaamaan ette lähtisi. Meidän yksi kuski ajaa cadettia ja pienin puntaroitu paino kisoissa tänä kesänä on ollut 89,4 kg eli 4,4 kg ylipainoa. Tärkeintä on ollut ajamaan oppiminen ja  hauskanpito mukavan harrastuksen parissa.

Toinen kuski on n 140 cm ja ajaa microissa 1010mm rungolla ja hyvin on muiden mukana pysynyt. Samalla rungolla on ajettu mineissä viime kesänä ja silloinen kuski menestyi sillä varsin hyvin, eli ei sitä rungon kokoa kannata ehdottomana pitää,  kisoihin vaan ennakkoluulottomasti. Tärkeintä lienee tuossa 10v iässä se ajaminen.




romy

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 83
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #2 : 30.06.2013 22:19 »
Juu on meilläkin cadet kuski 10kg ylipainoinen (siis toinen poika) ja ajaa ihan kivasti kun kalusto on muuten ihan ok (mielestäni hyvää keskitasoa) eikä se häiritse isää ei poikaa vaikka voittoja tulekkaan.

Mutta sitten kun tuo 10v joka nyt on jo jonkin aika ajanut (3 vuotta) haluais sinne kisoihin missä muutkin on eli kansallisiin, niin kyllä se vaan viimestä paikkaa sieltä hakee het ilmottautuessaan ja ei se ajele kun 1 kesän ja tuumaa et ei oo mun laji jos aina häviää.

En tiedä mut luulen että pitkä runko tasaa 1-2 sekuntia ja 5-10 kiloa saman verran. Korjatkaa jos olen väärässä. Tietysti radasta riippuen.

Tänä viikonloppunakin on ollut varmaan useita raksukisoja ympäri suomen ja vois kysyä et moniko on ollut 10 nipussa pitkällä ja ylipainosella autolla jos on ollut osallistujia enee kuin 10?

Kait tätä vois sanoa väkisin pärjäämiseksi, mutta ennemmin kumminkin niinpäin kuin kohtuu vamaksi häviäjäksi.  ;D ;D

Kylä kisoja kyllä ajellaan tuolla silloin tällöin jos muuta ei keksitä.


SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #3 : 01.07.2013 01:04 »
Moi.

Meidän osalta karting päättyi kolme viikkoa sitten, mutta on pakko vastata tähän.
Aina Rotax Max -luokkaan asti painimme ylipaino-ja pituusongelmien kanssa

6 - 8 kg ylipainoa kartingissa luokasta riippumatta ei todellakaan ole takuuvarma viimeinen sija tai välttämättä edes takajoukoissa, luokasta riippumatta

Vaihtoehto Sinulle, jos epäilet pojan kasvavan todella pitkäks, on ajaa ison auton rungolla Rotax Mini Max -sarjaa
Näkyi olevan 12 kpl mukana Jyväskylässä, 125 cc kuristettu moottori
http://www.mylaps.com/en/classification/2746814

Jos pojalla on ajohalut kohdillaan
ja tarjoat kuten cadet:ssa ok-kaluston, ehtii kyllä ilman viimeistä paikkakin myös Raket 85/95
6 kiloa tasottaa noin puolisekuntia, 8 kiloa kahdeksisen kymppää, kymmenen kiloa alkaa olla sitten liikaa.
Pituus tuo taas ilmanvastusta lisää.



Meidän kilpailuhistorisssa:
Vuosi 2006 harrastajassa  (raket 85) 18 kg yli, kone vakiona ostettu, herkistetty "ajamalla paljon", runko vanha crg-leveä mallinen
sijoitus esim. Lavinto Cupin päätöksessä kuudes nro 27
http://www.mylaps.com/en/classification/391398

Vuosi 2007 ja 2008 Raket Yleinen, 8 kiloa ylipainoa, vanha Zanardi runko
Tästä omin silmin nro 69 Raket Karnevaalin viikonlopun Finaali 1 ja 2, sijoitukset taisi olla 3. ja 5, koko viikonlopun 4./5.?
http://www.youtube.com/watch?v=FBTPLMEcc8c
Tottakai mitä mutkaisempi rata, ylipainoinen antaa tasoitusta, mutta mukana kyllä...

Vuosi 2009 ja 2010 Rotax Max Junior, 8 - 10 kg yli.
Poika huolehti jo tuolloin usealla matalasykkeisellä, tunnin-1,5 h lenkillä painostaa, mutta kun on tälläistä sukurutsaista savolaissukua, joka kun kävelee kaupassa lihahyllyn ohi lihoo kaksi kiloa
8-10 kg ehtii kyllä kympin sakkiin myös Rotax Junior kun kaikki kohdallan.


SITTEN tulee päivä jolloin ruuvaat lyijyä pojan autoon   :)
15 vuotiaana Porin syyspäräys 2010, sijoitus 4.
http://www.youtube.com/watch?v=c-tPM5VRxWA
ja seuraavana vuonna Porin kevätpäräys 2011, nro 98, näistä näkee, että nauttii kun ei ylipainoa
http://www.youtube.com/watch?v=-BqB1Mt4gS4

Nyt on nälkä kartingiin kadonnut, uudet haasteet odottavat.


Hyvää kesää kaikille ja kiitoksia kanssakilpailijoille ja huoltajille hienoista kartingmuistoista
Seppo
 

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #4 : 01.07.2013 07:30 »
Moi,

onkos nyt pikkuluokissa varmaa tietoa, että vain 950:llä pärjää?

1010 tuli aikoinaan Pohjoismaihin nimenomaan siksi, kun täkäläiset ovat kookkaampia kuin italiaanot. Olen kyllä viime vuosina huomannut esim KF6:sta, että ne näyttävät pulkalta, toisinsanoen ne tehdään mahdollisimman kapeaksi.

Eli tällä logiikalla iso runko on kaikkein hitain mutkissa, kun se on pisin ja levein?

Katsokaa nyt ihmeessä MiniMaxia, minimipaino 130 kg, kestää noin 60 kg kuskin, samalla moottorilla koko harrastus läpi. Nyt siellä rupeaa olemaan jo hyvin kilpailijoitakin.

Ja Seppo, kiitos samoin.

Turtle

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 67
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #5 : 01.07.2013 08:16 »
Vaihdettiin 1010 runko 950:een muuta viikko sitten ja ihan samoja kierrosaikoja kotiradalla.
Itse asiassa enkat vielä 1010 nimissä 0,17 sekkaa!
Ei tuolla rungolla ole 1-2 sekuntia vaikutusta, jos yhtään!
Kun rungon saa säätöihin ja se on suora / tasapainossa hyvin, ei ainakaan sen takia kannata jätää ajamista!
Kone KF6!

Tinonurmi

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 77
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #6 : 01.07.2013 09:13 »
Aika vähän on 950 runkoja raksuissakaan, ainakaan kärjesä. Ja hyvä niin, 150-160 cm kuskin sovittaminen niihin rupee oleen aika mielenkiintoista

Microissa taas pääosa on niitä ja lienevät 2-3kymppiä nopeempia. Tosin hyvin pitkällä siellä kisaamaan pystyy. LahdenRRW la voittaja ja eilinen Monakon kolmonen päästelevät pitkillä rungoilla. Omakin nuija on ihan ok pärjäillyt, kun on sillä tuulella

Toivottavasti maltti puheena olevissa luokkien painon pudotuksissa säilyy, eikä moni joutuisi sen vuoksi harrastustaan lopettaan, laji kun kuihtuu muutenkin tarpeeksi

romy

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 83
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #7 : 01.07.2013 21:43 »
Niin jos on yli painoinen niin ei pikkuinen haittaa mitään, mutta sit kun vielä noi rungot on nyt kaikki lyhyitä niin ne yhdessä tekee aika paljon eroa.
Poika ei todellakaan ole lihava, mutta kun on vaan hiukan pitkä ja riski. Samasta ongelmasta tulemme kärsimään myös keskimmäisen pojan kanssa kun aika juoksee eteenpäin.

Tarkoitus oli myös hieman herättää keskustelua siitä että vois noi rungot olla hiukan ainakin pitempiä esim. Kf6 ja raksu yleisessä. Onhan niissä kumminkin lisenssi ikä aika korkea ja tuskin monikaan 13 v poika sopii pikkurunkoihin.

Ei ole tutkittua tietoa. Jossain muussa yhteydessä puhuttiin pelkästä painosta et isot jää pois, mutta nyt mielestäni jää myös pitkät??

Toki tää on vain meidän oma voi,voi.  :-\.  Ajetaan toki niin kauan kun kyläkisoja on ja noilla mukaan pääsee.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2013 21:49 kirjoittanut romy »

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #8 : 01.07.2013 22:03 »
Tuttua tuo pituus/paino-ongelma aiemmilta vuosilta ja tältä kaudelta. 178/65 kg on 14-vuotiaan mitat, ei läskiä.
Pohjoismaissa keskipituus on noussut niin, että painorajat kaipaavat tarkistamista. Noilla painoilla ja koolla komppaan Seppoa ja Nysseä. Ottakaa Rotax MiniMax alkuun ja sitten Junior. Jollei sitten kiinnosta, koneesta saa ihan kivasti vielä kun sen myy.

Sepolle kiitos samoin ja kaikille muillekin mukavaa kesää kartingin ja muiden huvien parissa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #9 : 02.07.2013 10:38 »
Tuttua tuo pituus/paino-ongelma aiemmilta vuosilta ja tältä kaudelta. 178/65 kg on 14-vuotiaan mitat, ei läskiä.
Pohjoismaissa keskipituus on noussut niin, että painorajat kaipaavat tarkistamista. Noilla painoilla ja koolla komppaan Seppoa ja Nysseä. Ottakaa Rotax MiniMax alkuun ja sitten Junior. Jollei sitten kiinnosta, koneesta saa ihan kivasti vielä kun sen myy.

Sepolle kiitos samoin ja kaikille muillekin mukavaa kesää kartingin ja muiden huvien parissa.
Virallisen kasvukäyrän mukaan 14-vuotiaan keskipituus Suomessa on nykyisin n. 167 cm eli kyseinen poika on selvästi käyrän yläpäätä. Toisaalta tuossa iässä lapset kasvavat vielä yli 5 cm vuodessa, joten melkein 15-vuotias voi olla huomattavasti pidempi. Seuraavaksi kun saadaan kaikille pidemmät rungot, niin tarvitaan pidemmät polkimet kun kengän koko on 47 tai yli.  ;)

Kyllä Rotaxissakin on ongelmia jo saada autokouluikäisiä mahtumaan isoihin runkoihin, joten pitää varmaan tehtaalle pistää viesti että alkavat jo suunnittelemaan 10 cm pidempiä runkoja näille kasvaville nuorille jotka jatkavat kartingia vielä vuosikymmeniä.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #10 : 02.07.2013 12:54 »
Myös meillä poika 14 vuotta, 177 cm ja painoa noin 64 kiloa...eikä todellakaan rasvaa, pelkkää lihasta :)

Rotax junnua pitäisi iän puolesta ajaa vielä ensi vuosi, jos mennään Suomen sääntöjen mukaan. En kylläkään ymmärrä, miksi suomessa ajetaan tässäkin asiassa ihan omilla kuvioilla...?

Kyselin Tiikkaiseltakin asiasta, että voisimmeko siirtyä samoihin sääntöihin euroopan rotax sarjojen kanssa. Ei kuulemma ole täysin poissuljettua ensi kaudeksi.

Joku muukin paino-ongelman kanssa painiskeleva voisi painostaa Tiikkaista tässä asiassa?


DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #11 : 02.07.2013 14:00 »
Team Laine on oikeassa. Ajokortti-ikäisillä on esim Max-luokassa jo nyt autoissaan sallittuja, tehdastekoisia jatkopaloja. Kengänkoko on joillain viulukoteloluokkaa.

Meillä on kuskin koon takia ollut aina joka luokassa paino-ongelmia viimeisenä vuotena. Tällä hetkellä pojasta ei voi enää pudottaa yhtään, koska ei juuri ole mistä ottaa.

Koon ja painon puolesta 178/65 kg meidän pojan pitäisikin jo ajaa mieluummin 15-vuotiaana  Maxia (KF2:ssakin raja on 15) kuin taistella ylikokoisena Rotax Junnussa painon ja pituuden kuivalla tuomaa hidastusmomenttia vastaan. No, tuo ongelma poistuu ensi kaudella ehkä hetkeksi.

Ja tiedän, koripallo on hyvä lajivaihtoehto pitkälle kaverille ;D

Jos ajatellaan toisin päin, niin painorajoja tulisi tilastojen perusteella tarkistaa jo pikkuluokista alkaen jopa 5-10 prosenttia. Tosiasiassa ehkä 2-5% painorajan nosto olisi realistista ts. 2,2-5,5 kg lisää 110 kg 145 kg minimipainoon, 3-7 kiloa. Silloin nykyikärajat toimivat paremmin?

Se tekisi luokista pitempään tasaväkisiä, eikä tarvitsisi kiirehtiä koon takia ylöspäin, jos muuten tuntuisi kivalta vetää vaikka raksulla tai rotaxjunnulla vielä vuosi.
Nyt asioita on välillä tehty rukkaamalla ikärajoja alaspäin, kun asiaa olisi voinut hoitaa painorajojen muuutoksilla.

Tässä seuraavaksi aiemminkin foorumilla esittämääni tietoa asiasta ja suomalaisten keskipituuden ja -painon kehittymisestä erityisesti 1981-2013.
Lukekaa, keitä tilastotietohöpinäni kertauksena kiinnostaa.

Nuorten murrosikä on aikaistunut ja se siirtää kasvupyrähdystä hieman taaksepäin eli entistä nuoremmat ovat entistä pitempiä ja painavampia.

Mitä suomalaisille sitten on tapahtunut?

Suomalaisten miesikäluokkien keskipituus on viimeisten 30 vuoden aikana noussut todennäköisesti eniten Euroopassa ja se on muistaakseni hollantilaisten kanssa Euroopan korkein.
Ikäluokan keskipituus kutsunnoissa on nykyään noin 180-181 cm/76,2 kg  19-vuotiaana. Vuonna 1981 se oli noin 177 cm ja keskipaino ehken 70-72 kg.

Vertailuksi: Italiassa asevelvollisikäisen 19-vuotiaan keskipituus on 175 cm eikä enää kasva ts. italialaiset miehet ovat saavuttaneet keskimäärin maksimipituutensa. Ero suomalaisiin on tutkijoiden mukaan pääasiassa reisiluun keskipituudessa, jos täsmällisempi eron syy jotakuta kiinnostaa.

Neuvolatilastoja en ole tutkinut.

Muutos Suomessa  on siis 30 vuodessa viisi senttiä ja painonnousu jopa 6-8 kg. Suhteellinen muutos keskipituudessa on siis reilu 2,2 prosenttia ja keskipainon nousu voi olla jopa huimat 10%.

Uskaltaisin siirtää kehityksen suhteutettuna myös autourheiluikäisiin nykypoikiin joko suoraan tai suurelta osin.

Poikien keskikoko on kasvanut, samoin paino.  Isompi koko vaatii myös isommat varusteet, joista tulee jälleen hieman lisää painoa, ehkä vähän, mutta kuitenkin.
Paino vaatii taas enemmän tehoa kiihtyäkseen ja liikkuakseen. Harrastelua se ei haittaa, mutta kun paalusta kilpaluokissa ajetaan, sillä alkaa olla merkitystä.

Tähän nousevaan kehitykseen ei tarvitse reagoida ihan maksimaalisesti, mutta jotenkin kuitenkin.

Pullan ja herkkujen tuoma paino-ongelma on ihan eri asia kuin pituus ja sen tuoma paino.

Ylipaino on ruokavaliolla ja harjoittelulla hoidettavissa ajan kanssa. Kasvavan lapsen laihduttamista ei kuitenkaan suositella, ellei ylipaino ole sairaalloista, ainoastaan huolehditaan, että pituuskasvu ei lisää merkittävästi painoa, jolloin ylimääräinen rasva käytetään kasvamiseen sekä liikuntaan ja ongelma hoituu hiljalleen.

Tietenkin aina on pieniä ja kevyempiä, joille koko asia ei ole ongelma, ehkä jopa päin vastoin, painoa saisi olla enemmän.
Yhä suuremmalle osalle kartingharrastajia pituuden tuoma paino-ongelma on todellisuutta ja se on tullut jäädäkseen eikä sitä voida sivuuttaa.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2013 14:02 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #12 : 02.07.2013 15:19 »
Viimeisin virallinen kasvukäyrästö löytyy tuolta http://www.kasvukayrat.fi/kayra.html
Voi siis vertailla oman juniorin käyrää että meneekö ylä- vai alapuolella 0-käyrän, joka on siis keskiarvo.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #13 : 02.07.2013 16:49 »
Siellähän kasvukäyrien tutkimusryhmällä tuota kasvun kiihtymistä osoittavaa faktaa on:

Suomalaiset lapset ovat pidempiä kuin aiemmin. Imeväisiän kasvu alkaa nopeampana, mutta hidastuu 3 kk ikään mennessä niin, että lapset ovat tuolloin samankokoisia (pojat) tai hieman lyhyempiä (tytöt) nykyisiin kasvukäyriin verrattuna. Tämän jälkeen lapset ovat aikaisempaa pidempiä koko kasvukauden ajan. Suurimmat pituuserot edellisiin, vuonna 1986 julkaistuihin kasvukäyriin nähdään murrosiän nopean kasvun aikana (tytöillä +2,8 cm ja pojilla +5,6 cm). Aikuispituus on lisääntynyt naisilla 1,9 cm (167,5 cm) ja miehillä 1,8 cm (180,7 cm). Ajan oloon pituuskasvussa tapahtuneiden muutoksen on ajateltu johtuvan parantuneesta ravitsemuksesta ja sairastavuuden vähenemisestä (12). Imeväisiän kasvun muutokset Suomessa johtuvat todennäköisesti ravitsemusmuutoksista ja erityisesti imetyksen lisääntymisestä (13–15).

MOT.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #14 : 02.07.2013 18:11 »
Moi,

ennemminkin kuin lasketaan Maxien ikärajaa, nostetaan junnujen painoja. Esim Ruotsissa 150 kg. On toki muistettava, että on myös hyvin kevyitä kavereita, jotka tästä sitten kärsivät. Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko on junnujen keskipaino.

Itse haluaisin Maxeihin etujarrut, kun niitä ei kerran Eurosarjasta toistaiseksi poisteta. Siitä tosin on muutaman vuoden vanha äänestystulos, joka oli murskaluvuin ei etujarruille. Ehkä ensi vuonna voisi olla sarjaan ilmoittautuminen ja ilmoittautuneille mielipidekysely mm painoista, jarruista jne. Sarjailmoittautuminen vaadittaisiin siksi, että hämeenlinnalainen vastusti Hjalliksen hallia.

Olkaapa nyt myös tarkkana kerhotasolla AKK:n hankkeessa nousupisteasioissa. Lajiryhmä, tai ainakin lajiryhmän puheenjohtaja, haluaisi poistaa nousupisteet Minimaxeilta ja JunMaxeilta.

tuomoeskelinen

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 97
    • anttieskelinenracing.net
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #15 : 02.07.2013 18:40 »
Moi,

ennemminkin kuin lasketaan Maxien ikärajaa, nostetaan junnujen painoja. Esim Ruotsissa 150 kg. On toki muistettava, että on myös hyvin kevyitä kavereita, jotka tästä sitten kärsivät. Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko on junnujen keskipaino.


Miksi mieluummin painomuutos kuin ikärajamuutos? Eikös ikärajamuutos palvelisi myös DD2 luokkaa, joka nykyisellään on...no, tylsä?

freygeir

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 36
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #16 : 02.07.2013 20:02 »
Terve,

Pituus alkaa tulla täysin vastaan kun kuski on 195cm pitkä. Rotax max sarjassa on hyväksytty jatkopalat kilpailukohtaisesti, eli ei ole selvää rajausta milloin voi käyttää. Kouvolassa tehtiin päätös koko kaudesta, mikä muuttui Oulussa kilpailukohtaiseksi . Jatkopala muuttaa myös oleellisesti rungon toimintaa joten on todella vaikea jollei mahdoton löytää balanssia auton säätöihin. Pojan ollessa 188cm pituus söi kirrosaikaa noin 0.2s ja nyt sarjan pisimpänä kuskina on edes mahdotonta arvioida miten paljon pituus vaikuttaa.
Paino ei vielä lyö vastaan mutta painopiste...

Onnea jatkoon  kylän toiselle puolelle Sepolle, samaan aikaan aloitettiin ja hauskaa on ollut

T: Jesse ja J-P
Hulluus on neroutta suurempaa.
Neroudella on rajansa, hulluudella ei

romy

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 83
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #17 : 02.07.2013 23:02 »
Niin kyllä jotkut säännöt tuntuu hiukka hassuilta tai se tietysti riippuu siitä mikä on itelle paras  :)

Kun kattoo raksu junnu tai raksun ikää 11-16 niin kyllä taitaa tuossa 13 eteenpäin olla todella vähän kuskeja jotka sopii 950 runkoon tai sit painoihin.
Joku joskus on kirjoittanut että pitää olla kansaenväliset mitat. Höh kyllä se joka maalimalle halajaa pääsee sinne varmasti ilman kevyttä ja lyhyttä autoa.
No omalla kohtaa  ja varmaan monella muullakin tuo raksu on ostettuna ja laitettuna sellaiseksi hyväksi harraste peliksi. Toisin sanoen halpaa ja ei kaikki viitsis uusia kalustoa jatkuvasti. Raksu menis aika pitkään kun olis vain niin että pitkällä rungolla ja kohtuu painoilla.

Ajattelen siis puhtaasti normi harrastajaa joka käy ajamassa joitakin kisoja oman rahapussin mukaan.
Just kun meinas että ostetaan 95 kone niin huomas että runkokin on väärä ja tälle vuotta (miniin) renkaat/vanteetkin piti uusia. Toki tää vaan on varmaan mun voi,voi.

Miksei myös kf6 joka kulkee aika kivasti ja on ilmeisesti myös aika edullinen ajaa mutta siinäkin tuo 950 runko on lyhyt. No tää voiskin olla lyhyt niin silloin olis polku myös niille jotka ei olisi niin jättejä tai muuten haluais ajaa itseään maailman kartalle.

Mutta takaisin pituuteen ja painoon  ;) :D

Aika moni varmaan ihan oikeesti vaihtelee luokkaa juurikin painon ja pituuden mukaan ei niinkään iän mukaan.  Jollain vois olla faktaa siitä et kuinka vanhoja kuskeja on keskimäärin missäkin luokassa.
Cadetissa ja minissä/mikrossa nämä ei varmastikkaan ole mikään ongelma mutta sit siitä eteenpäin alkaa jollain tapaa haittaa.

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #18 : 03.07.2013 00:34 »
Meillä poju täyttää huomenna 11v ja on 155cm ja 49kg. Kasvoi viime vuonna 11cm koulun terkkarin mittauksien mukaan. Neuvolan käyrältä luvattu 194cm hamassa tulevaisuudessa. Lyijyä nyt kun vaihdoimme pikkutankkiin 0-1,5kg puntareiden heittojen mukaan raksussa, tankki lähes tyhjä. Hankala on autostakaan enää pois ottaa ja tällä kasvuvauhdilla näyttää ensi vuosi synkältä. Pahimpana on kuitenkin kovasta treenaamisesta ja kasvamisesta seuranneet tuskaiset jalkakivut, jotka rajaavat fyysistä treenaamista vielä pitkään.

Toivottavasti päättäjät sisäistävät nykynuorison pituuden (ja siis painon myös) lisääntymisen ja lisäävät minimipainoja parilla prosentilla.
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

team noukas

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 82
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #19 : 03.07.2013 01:05 »
Lainaus
Ajattelen siis puhtaasti normi harrastajaa joka käy ajamassa joitakin kisoja oman rahapussin mukaan.
Just kun meinas että ostetaan 95 kone niin huomas että runkokin on väärä ja tälle vuotta (miniin) renkaat/vanteetkin piti uusia. Toki tää vaan on varmaan mun voi,voi.

Miksei myös kf6 joka kulkee aika kivasti ja on ilmeisesti myös aika edullinen ajaa mutta siinäkin tuo 950 runko on lyhyt. No tää voiskin olla lyhyt niin silloin olis polku myös niille jotka ei olisi niin jättejä tai muuten haluais ajaa itseään maailman kartalle.

eikös isompi runko ole sallittu kf6-raket luokissa ei sillä 950 rungolla mitään etua saa varsinkin jos on iso kuski, vaihdettin 1010:stä 950:een "ei aika parannuksia"vaikka on muutaman vuoden uudempikin, me taas kuulutaan näihin pieniin ja keveisiin siksi pienempi runko ja lyijyä 12kg itse olen 45v ja tarttis yammuunkin laittaa lisäpainoo, että on meitä moneen junaan ;D
oppia ikä kaikki

Otso

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 118
  • Yamahassa kytkin???!!!
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #20 : 03.07.2013 18:41 »
Just kun meinas että ostetaan 95 kone niin huomas että runkokin on väärä ja tälle vuotta (miniin) renkaat/vanteetkin piti uusia. Toki tää vaan on varmaan mun voi,voi.

Rungon vääryyttä en lähtisi pikkuluokissa murehtimaan. Meidän Gillard on hitsattu parikymmentä kertaa kasaan (päärunkoputket olleet irti-poikki viitisen kertaa, halkeamia toistakymmentä), tuo on väännetty suoraan useamman kerran ja lisäksi tein tuosta ihan rälläkkä/MIG-systeemillä 950mm pitkän (oli siis 1010mm alkujaan) ihan piruuttaan. Viime sunnuntaiksi Monakon kilpailuihin huomasin runkoputkien olevan lähes puhkikuluneet alapinnastaan, joten hitsuutin pari metriä vahvikesaumaa pohjaan. Ei tuo ainakaan hitain runko Monakossa raksu yleisissä ollut, varsinkin kun ottaa huomioon aika-ajosta finaaliin jatkuneen moottoriongelman, jossa päätykurviin hukkui par-kolme kymppää per kierros röpöttämisen vuoksi (koetimme kolmea eri kaasaria, mutta kaikissa sama juttu).

EDIT. Niin ja ei tuo meidän rungon lyhentäminen ainakaan keventänyt autoa kuin joitakin grammoja (= 3x6cm päärunkoputkea miinus hitsisaumat). Runko on muuten yhtä nopea kuin mitä se oli pitkänä, mutta Monako/Ulvila radoilla tuntuis olevan hieman nopeampi paremman kääntyvyyden vuoksi. Toki voipi olla että poika on vaan oppinut ajamaan, tai sitten olemme oppineet säätämään autoa paremmin. Ensi viikolla olisi suunnitelmissa vaihtaa "uuteen" samanlaiseen pitkään runkoon ja jättää tämä koviakokenut pätkä kuitenkin harkkaan yms. syheröradoille, kun poika siihen vielä justiinsa mahtuu.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2013 20:36 kirjoittanut Otso »
"Odota kunnes näet Jumalan - sitten jarruta!"
Kevin Schwantz

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #21 : 11.07.2013 09:59 »
Niitähän on muuten myös 980 runkojakin. Jos 950 on liian lyhyt ja 1010 liian pitkä... Ainakin Rosso Korsalta löytyy.
- MarkoV

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #22 : 23.07.2013 10:37 »
Terve,

Pituus alkaa tulla täysin vastaan kun kuski on 195cm pitkä. Rotax max sarjassa on hyväksytty jatkopalat kilpailukohtaisesti, eli ei ole selvää rajausta milloin voi käyttää. Kouvolassa tehtiin päätös koko kaudesta, mikä muuttui Oulussa kilpailukohtaiseksi . Jatkopala muuttaa myös oleellisesti rungon toimintaa joten on todella vaikea jollei mahdoton löytää balanssia auton säätöihin.
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, mitä noi jatkopalat on. Tai lähinnä mihin ne tulee ja miltä ne näyttää?
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #23 : 23.07.2013 15:06 »
Pidennysosa tulee rungon etupuolelle. Valitettavasti se ei taida parantaa ajo-ominaisuuksia, kun runkoja ei ole jatkopaloille varsinaisesti suunniteltu  :(
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

ÄsLaihomäki

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 607
    • ÄssäLaihomäki
  • Moottorimerkki: Rotax Max
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #24 : 23.07.2013 17:00 »
Pidennysosa tulee rungon etupuolelle. Valitettavasti se ei taida parantaa ajo-ominaisuuksia, kun runkoja ei ole jatkopaloille varsinaisesti suunniteltu  :(
Ei varmaan paranna joo, sellainen kuva freygeirin kirjoituksestakin jäi. Enkä itselleni tosiaan tarvikaan pidennnyspaloja, ihan uteliaisuutta kyselin.  :)
^Tietoa 3% Varikkohuhuja 14% Harhaanjohtamista 83%

majurjoo

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #25 : 19.08.2013 20:17 »
Manailin tuossa viikonloppuna, kun meillä paukkuu kilot oikein kunnolla yli. Ihan mielenkiinnosta katselin, että Ruotsissa vastaavat painot ovat 112 kg 85 ja 120 kg 95. Ja ikäluokka on 10-14 vuotiaat. Suomessa 11-16 v.

Eli jos jollakin on Suomessa järki päässä, niin painot Suomessa jatkossa 115 ja 120 kg.

Lenzo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #26 : 20.08.2013 17:26 »
Ei sillä rungon pituudella ole suurtakaan merkitystä ainakaan KF6 luokassa, molemmat menee, pikkurunko on tarkempi ajettava ja pitempi rauhallisempi mm.kamttikivien ylityksissä. Viimevuonna ajettiin ainakin meidän tiimissä pitkillä rungoilla hyviin tuloksiin, nyt mennään molemmilla. Sateella jopa etuakin pituuskasvusta ja painosta, pystyy paremmin käyttämään omaa vartaloaan. Eri runkomerkeillä on myös painoeroja. Walekin ajeli pikkuluokkia aikoinaan pienellä ylipainolla ja hyvin vetelikin , taitava sadekelinkuski, meni jo silloin maisemiin muilta

vaarni

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #27 : 28.08.2013 16:04 »
Tänä vuonna poika oli 13 vuotiaana raketkarnevaaleissa varmaan yksi iäkkäimmistä ja koonsa puolesta
varmaan yksi suurimmista. Karnevaali ajettiina 3-5 kiloa ylipainoisena ja hyvin vielä pärjäsi. Eli ei pieni yllipaino
estä harrastusta kuskia se voi joskus risoa ja de-motivoida. Nyt Jammuun siirryttyä ensimmäistä kertaa
lisäpainoja 5 vuoteen.

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #28 : 28.08.2013 16:12 »
Tänä vuonna poika oli 13 vuotiaana raketkarnevaaleissa varmaan yksi iäkkäimmistä ja koonsa puolesta
varmaan yksi suurimmista. Karnevaali ajettiina 3-5 kiloa ylipainoisena ja hyvin vielä pärjäsi. Eli ei pieni yllipaino
estä harrastusta kuskia se voi joskus risoa ja de-motivoida. Nyt Jammuun siirryttyä ensimmäistä kertaa
lisäpainoja 5 vuoteen.

Ja lisää saadaan ensi kaudelle laittaa kun Yammun minimipaino nousee 145 kiloon.
Vauhti pidentää aikaa!

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: kuskinpituus ja paino?
« Vastaus #29 : 28.08.2013 17:49 »

Ja lisää saadaan ensi kaudelle laittaa kun Yammun minimipaino nousee 145 kiloon.
sitte on sinä "nakkilan kirkon vaiheil" jatkettaisko jammussa vielä ainakin vuosi  ;D jos näin menee
.


 

Team Laine Verkkokauppa