Team Laine on oikeassa. Ajokortti-ikäisillä on esim Max-luokassa jo nyt autoissaan sallittuja, tehdastekoisia jatkopaloja. Kengänkoko on joillain viulukoteloluokkaa.
Meillä on kuskin koon takia ollut aina joka luokassa paino-ongelmia viimeisenä vuotena. Tällä hetkellä pojasta ei voi enää pudottaa yhtään, koska ei juuri ole mistä ottaa.
Koon ja painon puolesta 178/65 kg meidän pojan pitäisikin jo ajaa mieluummin 15-vuotiaana Maxia (KF2:ssakin raja on 15) kuin taistella ylikokoisena Rotax Junnussa painon ja pituuden kuivalla tuomaa hidastusmomenttia vastaan. No, tuo ongelma poistuu ensi kaudella ehkä hetkeksi.
Ja tiedän, koripallo on hyvä lajivaihtoehto pitkälle kaverille
Jos ajatellaan toisin päin, niin painorajoja tulisi tilastojen perusteella tarkistaa jo pikkuluokista alkaen jopa 5-10 prosenttia. Tosiasiassa ehkä 2-5% painorajan nosto olisi realistista ts. 2,2-5,5 kg lisää 110 kg 145 kg minimipainoon, 3-7 kiloa. Silloin nykyikärajat toimivat paremmin?
Se tekisi luokista pitempään tasaväkisiä, eikä tarvitsisi kiirehtiä koon takia ylöspäin, jos muuten tuntuisi kivalta vetää vaikka raksulla tai rotaxjunnulla vielä vuosi.
Nyt asioita on välillä tehty rukkaamalla ikärajoja alaspäin, kun asiaa olisi voinut hoitaa painorajojen muuutoksilla.
Tässä seuraavaksi aiemminkin foorumilla esittämääni tietoa asiasta ja suomalaisten keskipituuden ja -painon kehittymisestä erityisesti 1981-2013.
Lukekaa, keitä tilastotietohöpinäni kertauksena kiinnostaa.
Nuorten murrosikä on aikaistunut ja se siirtää kasvupyrähdystä hieman taaksepäin eli entistä nuoremmat ovat entistä pitempiä ja painavampia.
Mitä suomalaisille sitten on tapahtunut?
Suomalaisten miesikäluokkien keskipituus on viimeisten 30 vuoden aikana noussut todennäköisesti eniten Euroopassa ja se on muistaakseni hollantilaisten kanssa Euroopan korkein.
Ikäluokan keskipituus kutsunnoissa on nykyään noin 180-181 cm/76,2 kg 19-vuotiaana. Vuonna 1981 se oli noin 177 cm ja keskipaino ehken 70-72 kg.
Vertailuksi: Italiassa asevelvollisikäisen 19-vuotiaan keskipituus on 175 cm eikä enää kasva ts. italialaiset miehet ovat saavuttaneet keskimäärin maksimipituutensa. Ero suomalaisiin on tutkijoiden mukaan pääasiassa reisiluun keskipituudessa, jos täsmällisempi eron syy jotakuta kiinnostaa.
Neuvolatilastoja en ole tutkinut.
Muutos Suomessa on siis 30 vuodessa viisi senttiä ja painonnousu jopa 6-8 kg. Suhteellinen muutos keskipituudessa on siis reilu 2,2 prosenttia ja keskipainon nousu voi olla jopa huimat 10%.
Uskaltaisin siirtää kehityksen suhteutettuna myös autourheiluikäisiin nykypoikiin joko suoraan tai suurelta osin.
Poikien keskikoko on kasvanut, samoin paino. Isompi koko vaatii myös isommat varusteet, joista tulee jälleen hieman lisää painoa, ehkä vähän, mutta kuitenkin.
Paino vaatii taas enemmän tehoa kiihtyäkseen ja liikkuakseen. Harrastelua se ei haittaa, mutta kun paalusta kilpaluokissa ajetaan, sillä alkaa olla merkitystä.
Tähän nousevaan kehitykseen ei tarvitse reagoida ihan maksimaalisesti, mutta jotenkin kuitenkin.
Pullan ja herkkujen tuoma paino-ongelma on ihan eri asia kuin pituus ja sen tuoma paino.
Ylipaino on ruokavaliolla ja harjoittelulla hoidettavissa ajan kanssa. Kasvavan lapsen laihduttamista ei kuitenkaan suositella, ellei ylipaino ole sairaalloista, ainoastaan huolehditaan, että pituuskasvu ei lisää merkittävästi painoa, jolloin ylimääräinen rasva käytetään kasvamiseen sekä liikuntaan ja ongelma hoituu hiljalleen.
Tietenkin aina on pieniä ja kevyempiä, joille koko asia ei ole ongelma, ehkä jopa päin vastoin, painoa saisi olla enemmän.
Yhä suuremmalle osalle kartingharrastajia pituuden tuoma paino-ongelma on todellisuutta ja se on tullut jäädäkseen eikä sitä voida sivuuttaa.