Kirjoittaja Aihe: Alfano- mittari ja ajanotto  (Luettu 15294 kertaa)

Qritus

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
  • Kotirata: Viitasaari
  • Runkomerkki: Swiss Hutless
Alfano- mittari ja ajanotto
« : 17.07.2013 22:09 »
Hei!

Nyt tarvis aloittelija pientä priiffausta näistä ajanottolaitteista :)

Eli isän kanssa hommattiin käytettynä mikroauto ja mukana tuli tuollainen Alfano PRO- mittari.
Vähän on hakusessa miten kyseinen laite toimii. Ohjekirjaa ilmeisesti suomenkielisenä ei ole
tehtykään, mutta ulkomaankielellä löyty täältä kartingfoorumilta, kiitos siitä!

Toimiiko kyseinen mittari ainoastaan radoilla joille on asennettu magneettinauha ajanottoa varten?
Lähteekö ajanotto jotenkin automaattisesti päälle kun magneettinauhan päältä ajetaan?
Manuaalisesti tällä laitteella ei voi aikaa ottaa? Jostain luin, että jonkinlaisella infrapuna lisävarusteella
pystyisi myös ottamaan aikaa? Mitä se tarkoittaa ja miten se käytännössä toimii?

Tällä hetkellä mittarissa ei pyöri muuta kuin kierrosluku, mutta miten sitäkin luetaan oikeaoppisesti?
Tuskin 25.00 tarkoittaa revolutions per minute?! Eli 25 kierrosta minuutissa?!

Arvostaisin paljon jos joku voisi hieman aloittelijaa auttaa. Ei menisi laitekaan hukkaan, kun taitaa kuitenkin
rahanarvonen kapistus olla.

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #1 : 17.07.2013 22:25 »
Hei!

Nyt tarvis aloittelija pientä priiffausta näistä ajanottolaitteista :)

Eli isän kanssa hommattiin käytettynä mikroauto ja mukana tuli tuollainen Alfano PRO- mittari.
Vähän on hakusessa miten kyseinen laite toimii. Ohjekirjaa ilmeisesti suomenkielisenä ei ole
tehtykään, mutta ulkomaankielellä löyty täältä kartingfoorumilta, kiitos siitä!

Toimiiko kyseinen mittari ainoastaan radoilla joille on asennettu magneettinauha ajanottoa varten?
Lähteekö ajanotto jotenkin automaattisesti päälle kun magneettinauhan päältä ajetaan?
Manuaalisesti tällä laitteella ei voi aikaa ottaa? Jostain luin, että jonkinlaisella infrapuna lisävarusteella
pystyisi myös ottamaan aikaa? Mitä se tarkoittaa ja miten se käytännössä toimii?

Tällä hetkellä mittarissa ei pyöri muuta kuin kierrosluku, mutta miten sitäkin luetaan oikeaoppisesti?
Tuskin 25.00 tarkoittaa revolutions per minute?! Eli 25 kierrosta minuutissa?!

Arvostaisin paljon jos joku voisi hieman aloittelijaa auttaa. Ei menisi laitekaan hukkaan, kun taitaa kuitenkin
rahanarvonen kapistus olla.

Meillä vastaava kapistus pojan autossa. Tuo ei automaattisesti lähde päälle magneettiraidasta toisin kuin MyChron4. Infrapuna-ajanotto tarkoittaa sitä, että radan varteen täytyyn laittaan vastaanotin, josta infrapunanlähettimen välityksellä mittari katsoo ohitusajan. Tuossa se hyvä puoli, että käy millä vain radalla vaikka radalla ei olisi magneettiraitaa - huono puoli se, että tuo majakka (vastaanotin) unohtuu helposti radalle. Aika huikea kierrosluku Teillä. Tuo olisi luettavissa 25000 kierrosta/minuutti - milläköhän koneella te ajatte?

Tuossa mittarissa ei ole sammuta -kytkintä vaan se sammuu itsestään jos dataa ei tule. Muutenkin kannattaa käydä lävitse mittarin säätöjä, jotta toimii oikein. Itse en nyt kaikkea muista kun pari vuotta sitten olen mittarin viimeksi säätänyt. Juuri baariin lähdössä karaokea laulamaan, mutta voin huomenna laittaa tarkemmin oheistusta kun kaivan manuaalin esiin.

Vauhti pidentää aikaa!

Qritus

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
  • Kotirata: Viitasaari
  • Runkomerkki: Swiss Hutless
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #2 : 17.07.2013 22:57 »
Nojoo taisin muistaa ton kierrosluvun väärin :) Mut kiitoksia, nyt tajusin miten sitä lukea!

En tiedä (en usko) onko tossa lähiradalla magneettiraitaa, mutta siis laite pitäisi käynnistää
(täytyy lukea ohjekirjasta miten) ja kattoa ottaako kierrosaikoja? Jos ei sekkari pysähdy,
niin raitoja ei ole?

Kiitos vaan nopeasta tiedonjaosta! Mielellään kuulen lisää jos on kerrottavaa :)

SeppoS

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 123
    • http://www.nixuracingteam.net
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #3 : 17.07.2013 23:12 »
Alfanon ohjekirjan suomenos tästä keskusteluketjusta
http://www.kartingforum.fi/forum/index.php?topic=9458.0

Qritus

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
  • Kotirata: Viitasaari
  • Runkomerkki: Swiss Hutless
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #4 : 17.07.2013 23:37 »
Joo, täytyy huomenna tulostaa tosta ohjekirjaa ja mennä rukkaamaan laitetta jos
siitä sais jotain irti.

Tuo infrapuna systeemi siis tarvii erilliset lähettimen ja vastaanottimen?
Eli tollaset: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1162

Varmaan paras alottaa nollaamalla tehdasasetuksiin.

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #5 : 18.07.2013 08:11 »
Joo, täytyy huomenna tulostaa tosta ohjekirjaa ja mennä rukkaamaan laitetta jos
siitä sais jotain irti.

Tuo infrapuna systeemi siis tarvii erilliset lähettimen ja vastaanottimen?
Eli tollaset: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1162

Varmaan paras alottaa nollaamalla tehdasasetuksiin.

Jotta kierrosluku näkyy oikein, tulee laittaa moottorin tyyppi oikein (2-tahti / 4-tahti). Magneettiraitojen määrä ajettavalla radalla tulee myös selvittää ja laittaa Alfanon asetuksiin, jotta mittari tajuaa milloin on kierros ajettu.

Qritus

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 4
  • Kotirata: Viitasaari
  • Runkomerkki: Swiss Hutless
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #6 : 18.07.2013 09:14 »
Ok. Täytyypäs Käydä asetukset tarkkaan läpi.
Veikkaan ettei tässä Viitasaaren radalla raitoja ole, mutta täytyy soittaa ja kysyä kuitenki.

junnu a

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 81
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #7 : 28.07.2013 20:34 »
Mites ku mulla tuon alfanon kierros näyttö näyttää 13500 asti oikeen sen jälkeen se laskee 8000 ja ehkä jopa alemmas vaikka moottorin kierrosluku kasvaa vielä tuosta 13500 ylös päin nii missäs on syy?

TuomoH

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
  • Kotirata: Kitee
  • Moottorimerkki: Raket
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #8 : 28.08.2013 08:36 »
Jatkanpa samaan ketjuun: Meillä näyttää Alfano Pro V2 kierrosluvun ilmeisesti nelinkertaisena. Mittari mäkeen, vai osaako tuolle jotain?

heneeee

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 117
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #9 : 05.09.2013 11:28 »
Jatkanpa samaan ketjuun: Meillä näyttää Alfano Pro V2 kierrosluvun ilmeisesti nelinkertaisena. Mittari mäkeen, vai osaako tuolle jotain?

Sulla ei varmaan ole siellä asetuksissa kaksitahtikone. Muistaakseni vaihtoehdot on 2, 4 ja 8. Laita kakkoseksi tuo asetus jos kakstahti, neloseksi jos nelitahti.

Kuuno

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #10 : 01.08.2016 17:45 »
Pitäisikö mittarin käynnistyä myös ilman että auto on käynnissä? Uuden auton mukana ko. Mittari mutta ei lähtenyt päälle edes patterin vaihdon jälkeen.

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #11 : 01.08.2016 20:59 »
Pitäisikö mittarin käynnistyä myös ilman että auto on käynnissä? Uuden auton mukana ko. Mittari mutta ei lähtenyt päälle edes patterin vaihdon jälkeen.

Käynnistyy kyllä, pidät vain molempia nappeja hetken pohjassa.

Kuuno

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #12 : 01.08.2016 22:00 »
Pitäisikö mittarin käynnistyä myös ilman että auto on käynnissä? Uuden auton mukana ko. Mittari mutta ei lähtenyt päälle edes patterin vaihdon jälkeen.

Käynnistyy kyllä, pidät vain molempia nappeja hetken pohjassa.

Tätä yritin, mutta pimeänä on. Onko Suomessa mitään huoltoa / jälleenmyyjää kuka osaisi katsoa?

Meitzi

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #13 : 06.08.2016 18:23 »
Tätä yritin, mutta pimeänä on. Onko Suomessa mitään huoltoa / jälleenmyyjää kuka osaisi katsoa?
Vähän veikkaan, että ei löydy.

Itse purin piemän Alfano Pro V2 atomeiksi kun yritin selvittää mikäs siinä on rikki.
Sitten pistin kysymystä valmistajalle belgiaan, että mitkä on yleisimmät viat. Ei ole valitettavasti tullut vastausta. (eka viesti meni kyllä vahingossa saksaan kun .be ja .de näytti turhan samalta, sieltä tuli vastaus että belgiaan viestiä)


https://drive.google.com/open?id=0B_-J332SR1lKeXdYRzdwSkpaeUlhWGx2MW5TZlloR3ctd25R

pepe_

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
  • Kotirata: Kimi Circuit
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #14 : 07.08.2016 20:30 »
Pitäisikö mittarin käynnistyä myös ilman että auto on käynnissä? Uuden auton mukana ko. Mittari mutta ei lähtenyt päälle edes patterin vaihdon jälkeen.

Käynnistyy kyllä, pidät vain molempia nappeja hetken pohjassa.

Tätä yritin, mutta pimeänä on. Onko Suomessa mitään huoltoa / jälleenmyyjää kuka osaisi katsoa?

muuten... oletko kattonut pariston et on virtaa..

Meitzi

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #15 : 08.08.2016 20:22 »
Nyt sieltä belgiasta vastas muuten yks Joel. (selvästi kaveri kaivettu jostain kellarista vastaamaan, kun ei ylimääräsiä selittele)

"Normally , the power consumption must be +/- 3 mA .
If the consumption is much higher , I think the crystal quartz should be replaced.
Please also check the solder of the MCU"

Mulla virrankulutus on 3.1 mA paitsi jos painan yhtä nappia niin 3.3 tai molempia niin 3.5 mA. Minulla pariston jännite noin 2.9V kun kulutuksessa. Joten vielä ei tullut mitää ratkaisevaa mutta pistin lisäkysymyksiä.

Karvis

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 94
  • Moottorimerkki: Iame
  • Runkomerkki: OTK
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #16 : 08.08.2016 21:48 »
Minulla pariston jännite noin 2.9V kun kulutuksessa. Joten vielä ei tullut mitää ratkaisevaa mutta pistin lisäkysymyksiä.

Paljonko pariston jännite on jos mittaat sen irrallaan? Jos jännite on alle 3V niin patteri on tyhjä.

Meitzi

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #17 : 11.08.2016 19:40 »
Paljonko pariston jännite on jos mittaat sen irrallaan? Jos jännite on alle 3V niin patteri on tyhjä.
Kyllä siinä 3 volttia on.

Mutta tosiaan, kuin sain käteeni tuon mittarin ja totesin, että se ei lähde päälle ja niin ainakin minulla ensimmäinen reaktio on hommata täysin uusi patteri siihen. Ja tätä toki suosittelen kaikille. Ei auttanut.

Nyt muutaman viestittelyn jälkeen Belgiasta kaveri totesi, että ei osaa auttaa enempää. Antoi kuitenkin osoitteen tehtaalle Belgiaan mihin suosittele mittaria lähettämään.
Ja ajattelin lähettää, kun ei varsinaisesti menetettävää ole. Satasenhan tuon korjauksesta voisi maksaa heti kyselemättä. Mutta jos tuon yli menee nii sitte joutuu jo miettimään.


Meitzi

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 13
Vs: Alfano- mittari ja ajanotto
« Vastaus #18 : 24.09.2016 19:11 »
Sain kunnostetut mittarin takasin Belgiasta valmistajalta.

  • Postitus belgiaan  22 €     6 päivää
  • Korjaus               60 €    13 päivää
  • Postitus suomeen 40 €    10 päivää

  • Eli yhteensä         122 €  29 päivää

Ei siis varsinaisesti halpa.  Postikulut kun tuplaa hinnan, muutenhan tuo olisi ollut ihan kohtuullinen.
Käytännössä vaihtoivat sisälle koko emolevyn. Mutta eipä tuo silti harmita, kun nyt on kunnossa oleva mittari.


 

Team Laine Verkkokauppa