Kirjoittaja Aihe: Kartingissa käytettävät renkaat 2014-2015  (Luettu 9957 kertaa)

Jannek

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 131
  • Runkomerkki: CRG

http://www.autourheilu.fi/38500.aspx


Käytettävät renkaat ja toimittajat kausilla 2014-2015 ovat, kuivankeli rengas Vega/Racing Service Jaatinen ja sadekelin renkaan Mojo/MPT-Racing.

Vegan tyypit:

. Cadett, Micro, Raket (85 ja 95) ja KF6 luokissa tyyppi Vega CADETTI
(koko etu 10x4.0-5, taka 11x5.0-5)
. Yamaha luokassa tyyppi Vega XH (koko etu 10x4.6-5, taka 11x7.1-5)
. KF3, KF2 ja KZ2 luokissa tyyppi XM (koko etu 10x4.6-5, taka 11x7.1-5)

Mojon tyypit:

. Cadett, Micro, Raket (85 ja 95) ja KF6 luokissa tyyppi Mojo CW
(koko etu 3.6/10.0-5, taka 4.5/11.0-5)
. Yamaha, KF3, KF2 ja KZ2 luokissa tyyppi Mojo W2
(koko etu 4.0/10.0-5, taka 6.0/11.0-5)
Merkittävässä roolissa kaikkien luokkien rengasvalintoja tehdessä oli rengaskustannuksien pienentäminen harrastajille.

Tarkemmin muut muutokset AKK:n sivuilla
"Minkä voet huomenna toisella tiettee, elä tie sitä tänä päevänä ite." -Iisalmi

joka72

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 31
  • Kotirata: Pippo Lahti
  • Moottorimerkki: rotax Mini Max/ Rotax 125
  • Runkomerkki: CRG 1010 / Maranello RS9
Vs: Kartingissa käytettävät renkaat 2014-2015
« Vastaus #1 : 30.09.2013 21:09 »
Voisiko joku vääntää aloittelijalle rautalangasta että kun tolla raketilla ja brikkareilla on hommaa aloiteltu ja hommattu kolme kierrosta vanteita niin käykö noi uuden säännön kumit noille vanteille vai onko vanteetkin hommattava??? :o

Jannek

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 131
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Kartingissa käytettävät renkaat 2014-2015
« Vastaus #2 : 30.09.2013 21:37 »
Kyllähän ne takavanteet menee uusiksi kuivalla ja sateella.
"Minkä voet huomenna toisella tiettee, elä tie sitä tänä päevänä ite." -Iisalmi

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Kartingissa käytettävät renkaat 2014-2015
« Vastaus #3 : 01.10.2013 09:50 »
Tuolla naamakirjassa jo aiheesta kirjoittelinkin, mutta laitetaanpa tännekin mielipide...

"Vapautettu" välitys (81-87) cadetissa jää nähtäväksi, onko hyvä vai huono juttu. Toivottavasti ei tarkoita sitä että kaikilla on pienin mahdollinen ratas ja ylipaineessa&lämmössä turvotetut renkaat ja/tai järjettömät rengaspaineet. Esim 81 ratas ja 90 senttisiksi paistetut pallot: nopeusero on n. 4km/h verrattuna nykyiseen 88cm ja 84 rattaaseen. Jo nykyisillä säännöillä cadetit ja micro95 on hyvin lähellä toisiaan  - ero tulee pitkillä suorilla. Ja nyt tuo ero käytännössä katoaa. Jos multa kysytään, niin renkaan ympäryksen maksimimitan pienentäminen ois riittänyt. Ei olisi liikaa opiskeltavaa aloitteleville meksuillekaan... Uusi sääntö kannustaa aloittelijoita keskittymään kierrosaikojen parantamiseen rengaspaineilla/välityksillä jne sen sijaan että keskityttäisiin ajon parantamiseen.

Mutta eihän multa kysytä. Harrastajat olisivat varmaankin toivoneet AKK:n kuulevan myös heitä. Kartingliiton kyselyn mukaan 79% tämän kesän cadeteista kannatti nykyistä ratasta ja ja saman verran maksimiympärysmitan pienentämistä:

Cadet renkaan maksimi ympärysmitta
880mm (nykyinen sääntö) 21 %
875mm 7 %
870mm 43 %
865mm 29 %

Mikä mielestäsi olisi paras sääntö välitykselle
Nykyinen 84 piikkinen on hyvä 79 %
Vapaa välitys 7 %
Sallittaisiin ratakohtaisesti kolme eri ratasta 14 %

Nyt mennään siis tuolta osin aikalailla vastoin "kentän"mielipidettä.
- MarkoV

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Kartingissa käytettävät renkaat 2014-2015
« Vastaus #4 : 01.10.2013 21:01 »
Crosskarteissa on cadet ikäisten autojen maksiminopeudeksi määrätty 50 kmh. Nissä kuskit istuu kaarien sisällä turvavöissä. Cadetit kulkee tosi kovaa ja nyt vielä kovempaa. Ei hyvä juttu.

Jos vaan mahdutte kokeilemaan vaikka kerhon cadettia, niin vauhti on aikamoista. Penkalta se ei niin näytä vauhdikkaalta, mutta autossa pelottaa.
-petri-

mikany

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: Kartingissa käytettävät renkaat 2014-2015
« Vastaus #5 : 03.10.2013 23:57 »
Kuinka leveää vannetta tuon pikkuluokan sadepyörän 3.6/10.0-5 kanssa voi/pitää käyttää? Pitääkö olla 115 mm vai käykö 120 mm?

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Kartingissa käytettävät renkaat 2014-2015
« Vastaus #6 : 23.10.2013 19:57 »
Sekä etu- että takarengas on noin sentin kapeammat kuin Vega Cadett, eli menee kyllä samoille vanteille. Kannattanee kuitenkin odottaa sääntökirjan päivitystä ennen vannekauppojen tekoa ettei tule yllätyksiä...
- MarkoV

Lenzo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 43
Vs: Kartingissa käytettävät renkaat 2014-2015
« Vastaus #7 : 28.10.2013 23:05 »
Itse kanssa ihmettelen päätöksiä Cadettien kohdalla. Miksi vapauttaa renkaan ulkomittaa ja välityksiä? Näillä päätöksillä rengaspelleilyt tulee vain jatkumaan ja lisääntymään. Nykyisilläkin olisi pärjätty, pikkaisen olisi voinut vaikka renkaanmittaa pienentääkkin, olis uunittaminen ja saunottaminen loppunut tai ainakin vähentynyt. Käytännössä mikäli mennään nyt näillä uusilla säännöillä, cadettihuoltajat tulee valitsemaan pienemmän mahdollisen sallitun rattaan ja takarenkaat venytetään mahdollisimman isoiksi palloiksi isoilla paineilla, saadaan ohituspaikat suoran loppupäähän nopeuden kasvaessa. Cadeteissa riittää kyllä voima käyttää vaikka pienempääkin ratasta, suurimmalla osalla suomen radoista suorilla Cadetit hakkaa  rajoittajaa vasten pitkiä matkoja.
Ja tuskin harrastajat halusivat muutoksia tähän suuntaan ja se uusien pikkukuskien turvallisuua mietityttää myös minua nopeuksien kasvaessa saaskpe ja maxiv tapaan. Uudelle lajipäällikkölle mietittävää näissäkin asioissa, koitahan saada Henkka kentänkin mielipiteet paremmin huomiloon päätöksien tekijöille..


 

Team Laine Verkkokauppa