Kirjoittaja Aihe: British Superkart 2014  (Luettu 27541 kertaa)

ars

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
British Superkart 2014
« : 03.10.2013 10:09 »
Moi!
Josko jollain olisi oikeesti haluja ajella superkarttia Englannissa ensi kesänä, niin tässä on kertynyt
kolmenkesän kokemuksia ja suhteita joillan voin olla avuksi.
Postia voi lähetellä ari.salonen@aina.net

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101131
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: British Superkart 2014
« Vastaus #1 : 03.10.2013 10:21 »
Moi!
Josko jollain olisi oikeesti haluja ajella superkarttia Englannissa ensi kesänä, niin tässä on kertynyt
kolmenkesän kokemuksia ja suhteita joillan voin olla avuksi.
Postia voi lähetellä ari.salonen@aina.net
Lisäksi tuonne manner-Euroopan puolelle on kuuleman mukaan lähdössä viisi suomalaista kuskia ajamaan, ehkä enemmänkin, joten aloittaminen on nyt helpompaa kuin koskaan ennen. Jos ajaminen 125cc luokassa kiinnostaa, niin yhteyttä Ariin ja jos 250cc luokat kiinnostavat, niin yhteyttä meikäläiseen info@teamlaine.fi
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

ars

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: British Superkart 2014
« Vastaus #2 : 22.03.2014 10:43 »
Jep, kesän racematka suuntautuu nyt Walesiin, tarkemmin Angleseyn saarelle.
Rata näyttäsi olevan upeasti merenrannalla ja muutenki hienot maisemat.
Saa nähdä ymmärtääkö paikallista murretta pubeissa.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101131
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: British Superkart 2014
« Vastaus #3 : 22.03.2014 11:52 »
Lykkyä tykö ja raporttia tulemaan. Saksan sarjaankin saatiin tälle vuodelle taas uusi kuski.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

ars

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: British Superkart 2014
« Vastaus #4 : 16.08.2014 21:16 »
Jep, Wales tuli todettua upeaksi paikaksi, harmi vain että aikataulu oli kiireine
eikä ollut vapaapäiviä , mutta kyllä se kanta pub löytyi ja oluttakin pysty tilaamaan
vaikka paikallinen kieli on jotain llreffllykksllnnmmennll tai sinne päin.
Ajamista häiritsi tekniset murheet, kuski talviajassa ja hylky alipainosta, mutta
sunnuntain viimeinen finaali antoi toivoa paremmasta.
Siispä suuntamme elokuun lopulla GB-kisoihin Cadwell Parkkiin.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101131
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: British Superkart 2014
« Vastaus #5 : 01.09.2014 12:15 »
Cadwell Parkin tulokset http://www.tsl-timing.com/barc/2014/143522f12.pdf
Ja sieltähän se Paula löytyykin...  :D
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

ars

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: British Superkart 2014
« Vastaus #6 : 28.10.2014 14:34 »
Joo, racematkasta on jo aikaa, joten meenee jo muistelman kirjoittamisen osastolle.
Lento Torstaina Mancesteriin ja sieltä autolla todella upean maisemareitin kautta Lincolniin.
Siellä normi setti kulttuuria ja pubia.
Perjantaina 6 harkkasettiä joista kolme oli kierroksen mittaisia, johtuen punalipuista.
Huoltomies ei kyllä olisi enempää jaksanut kiivetäkkään väliä varikko---rata.
Lauantain ja Sunnuntain kisalähdöt kaikkineen ok, jos ei muuta niin ketjunvaihtoa.
Nopeuskin parani , mutta sunnuntaina oli kuski jo aivan poikki, rata on pomppuisa
ja muutenkin vaativa.
Tänä vuonna 125 open luokan kärki sairaan nopeita , tuntui luokka kiinostavan
aivan huippukuskejakin.
Jotenkin täytyisi saada muutaman päivän superkart sessioita alle Suomessa
ennen kisamatkaa Britteihin ,niin olisi nopeammin kroppa ja silmä vauhdissa
mukan.
Mutta kaikenkaikkiaan erinomainen matka jälleen.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101131
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: British Superkart 2014
« Vastaus #7 : 28.10.2014 15:15 »
Joo, racematkasta on jo aikaa, joten meenee jo muistelman kirjoittamisen osastolle.
Lento Torstaina Mancesteriin ja sieltä autolla todella upean maisemareitin kautta Lincolniin.
Siellä normi setti kulttuuria ja pubia.
Perjantaina 6 harkkasettiä joista kolme oli kierroksen mittaisia, johtuen punalipuista.
Huoltomies ei kyllä olisi enempää jaksanut kiivetäkkään väliä varikko---rata.
Lauantain ja Sunnuntain kisalähdöt kaikkineen ok, jos ei muuta niin ketjunvaihtoa.
Nopeuskin parani , mutta sunnuntaina oli kuski jo aivan poikki, rata on pomppuisa
ja muutenkin vaativa.
Tänä vuonna 125 open luokan kärki sairaan nopeita , tuntui luokka kiinostavan
aivan huippukuskejakin.
Jotenkin täytyisi saada muutaman päivän superkart sessioita alle Suomessa
ennen kisamatkaa Britteihin ,niin olisi nopeammin kroppa ja silmä vauhdissa
mukan.
Mutta kaikenkaikkiaan erinomainen matka jälleen.
Sitten vaan pitää järjestää niitä treenejä. Ei se varmaan haittaa jos joutuu ajaamaan kakspuolikkaalla Superilla? Ainakin silmä tottuu nopeammin.  ;)
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

alteman

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: British Superkart 2014
« Vastaus #8 : 19.11.2014 12:43 »
Moi!

miten tuolla; pitääkö kalusto olla uutta? Mikä runko / moottori on kärjessä ja millaisella budjetilla kauden pystyy MM-sarjassa ajamaan?  Jos ei oteta huomioon kuljetuskalustoa yms asioita. Pelkkä kalusto + kisakulut ja matkakulut paikanpäälle.

Jos ajatellaan että oikeesti haluaisi taistella kärkisijoista.

Pääseekö suoraan muuten MM-sarjaan vai pitääkö olla jokin tietty lisenssi?

t. Toni

 

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101131
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: British Superkart 2014
« Vastaus #9 : 20.11.2014 09:59 »
Moi!

miten tuolla; pitääkö kalusto olla uutta? Mikä runko / moottori on kärjessä ja millaisella budjetilla kauden pystyy MM-sarjassa ajamaan?  Jos ei oteta huomioon kuljetuskalustoa yms asioita. Pelkkä kalusto + kisakulut ja matkakulut paikanpäälle.

Jos ajatellaan että oikeesti haluaisi taistella kärkisijoista.

Pääseekö suoraan muuten MM-sarjaan vai pitääkö olla jokin tietty lisenssi?

t. Toni
Kalusto ei tarvitse olla uutta, mutta hyvin huollettua. Kärjessä Divisioona I:ssä eli pääluokassa ovat MS Kart ja Andersson -rungot, myös muutama PVP on ollut kärkipaikoilla. Suurin sarjataso Superkartissa on EM ja sinnekin pitää olla vähintään kansainvälinen B-lisenssi eli tarkoittaa sitä että ennen EM-kisoja pitää ajaa vähintään pari pienempää kisaa.

Voin kertoa että jos ei ole kokemusta mistään formulasta, niin kärkipaikoista on turha haaveilla. Taso on kärjessä niin kova että se vaatii tunteja ja vielä kerran tunteja testeissä. Ja valitettavasti noi Suomen radat ovat jotain muuta kuin esim. Hockenheim.

Kulupuoli on hyvinkin vaihteleva. Me kuljetettiin ekana vuonna kalusto itse kisapaikalle Suomesta eli laivalla Saksaan ja sieltä eteenpäin. Pelkästään tuo väli on reilu pari tonnia isommalla autolla. Jos joutuu menemään rahtipuolelle, hinta nousee entisestään. Sitten tietysti onko kisa esim. Saksassa tai Hollannissa vai peräti Ranskassa, siinäkin on tuhannen kilometriä eroa, joka tietysti vaikuttaa kustannuksiin. Oma lukunsa on vielä jos joutuu menemään Britteihin tuolla omalla kalustolla.

Kalusto on Div-I -luokassa n. 20 000 - 30 000 riippuen moottorista ja muista oheislaitteista uutena, mutta esim. tuollainen meidän tehdasviritetty hiilikuitukatteinen laite maksaa käytettynä 16 000 euroa sisältäen tiedonkeruun, shifterin jne. eli n. puoleen hintaan uuden hinnasta.

Sitten toinen vaihtoehto on vuokrata kalusto ja lentää paikan päälle. Huonona puolena on se että tehdaspaketit maksaa paljon ja yksityisten vuokraamat poikii aika usein. Myös kulkupuolella on eroa aika paljon.
Toki suhteellisen hyviä paketteja löytyy tuolta Brittien sarjasta, jossa Paulakin on ajamassa. Se on hyvä paikka lähteä liikenteeseen ja opetella hommaa suhteellisen edullisin kustannuksin, vaikka tuosta 125cc luokasta.

Lisätietoa voit kysellä allekirjoittaneelta vaikka osoitteella info@teamlaine.fi
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

ars

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: British Superkart 2014
« Vastaus #10 : 11.12.2014 18:39 »
Jep, noi Markon div1 EM-kisa kulut voi jakaa 10:llä,, silti jää pubiin rahaa.Mutta
ajetaan ihan tosissaan kovaa kuiteskin GB-kisassa 125 Opén luokassa

alteman

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 17
Vs: British Superkart 2014
« Vastaus #11 : 15.12.2014 13:07 »
Moi!

ok kiitoksia tiedoista. Mielenkiintoinen juttu kyllä. Kustannukset melko lailla pienemmät kuitenkin kuin esim F3 eurosarjassa yms, pienemmissä formulaluokissa näköjään.

Tässä vaihtoehtoa nuorille kart- kuskeille, jotka miettivät kv-uraa. Nopeilla laitteilla oppimaan isot radat ja saamaan näkyvyyttä head-huntereille! Ja sitä kautta rahoitusta F Renault ja F3 sarjoihin sitten eteenpäin.