Kirjoittaja Aihe: Kutsu karting-keskustelutilaisuuteen 17.11.2013  (Luettu 8172 kertaa)

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Karting-lajiryhmä pitää kokousviikonlopun Vierumäen Urheiluopistolla 16.-17.11. Yhtenä viikonlopun aiheena on Karting SM-sarja 2014.

Kutsumme SM-sarjatyöryhmän, KF2- ja KF3-ilmoittajat sekä karting-kauppiaat yhteiseen keskustelutilaisuuteen ensi vuoden SM-sarjan asioihin liittyen. Keskustelutilaisuus järjetetään sunnuntaina 17.11. Vierumäen Urheiluopistolla luentokaaressa klo 10:00 alkaen.

Toivomme tapaamiseen myös ensi kaudella SM-sarjaan mukaan tulevia uusia ilmoittajia. Olkaa siis yhteydessä lajipäällikkö Henri Niskaseen!

Keskustelun aiheita ovat mm:
-Kilpailupaikat
-Ajettavat luokat SM-viikonloppuina
-Käytettävät moottorit 2014-2015
-Palaute kauden 2013 kilpailuista
-Kehitykset ja parannukset SM-sarjaan/sarjasääntöihin 2014
-Yleisiä ajatuksia kartingista Suomessa

Ilmoitattautumiset sähköpostilla lajipäällikkö Henri Niskaselle (henri.niskanen@autourheilu.fi) viimeistään maanantaina 11.11.

Tervetuloa!

Ilmoittautumiset ja lisätietoja: kartingin lajipäällikkö Henri Niskanen, 050 377 1994, henri.niskanen @autourheilu.fi
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Kutsu karting-keskustelutilaisuuteen 17.11.2013
« Vastaus #1 : 07.11.2013 16:23 »
Miten tämä kutsu on laitettu jakoon?

Varmasti tiimien ilmoittajille tämä on kantautunut tietoisuuteen.

Onko tehty kaikki tarpeellinen tiedotustyö?
Kartingforum-->Aihealue SM-karting, Facebook SM-karting, Akk-sivut, suomi24
Onko seurat saanut infon tilaisuudesta?

Aihe on erittäin tärkeä ja tänne pitäisi saada mahdollisimman moni mukaan. Uusilla ja luokanvaihtajilla on varmasti paljon kysyttävää.

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Kutsu karting-keskustelutilaisuuteen 17.11.2013
« Vastaus #2 : 07.11.2013 17:09 »
Moi,

kaikki tarpeellinen on tehty AKK:n nykyagendan kannalta.

Kutsu laitettiin AKK:n nettisivulle vajaa kaksi viikkoa ennen tapahtumaa. Sattumalta samaan viikonloppuun, kun Rotaxit ajavat Grand Finaalia Yhdysvalloissa. No, varmaan loput teamit ovat matkalla Bahrainiin, joten osanotto on varmasti mieleinen.

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Kutsu karting-keskustelutilaisuuteen 17.11.2013
« Vastaus #3 : 19.11.2013 10:17 »
No, onkohan tästä tilaisuudesta tulossa mitään virallista tiedotusta?

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Kutsu karting-keskustelutilaisuuteen 17.11.2013
« Vastaus #4 : 19.11.2013 10:19 »
No, onkohan tästä tilaisuudesta tulossa mitään virallista tiedotusta?
Ainakin on erikseen pyydetty, mutta katsotaan kuinka käy.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kutsu karting-keskustelutilaisuuteen 17.11.2013
« Vastaus #5 : 19.11.2013 19:36 »
Keskustelu oli vilkasta sekä rakentavaa ja jatkuu vieläkin mailien välityksellä.   ;)
Varmasti lopputulemasta kuuluu vielä syksyn aikana.
Homman Pitää Olla Hauskaa

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kutsu karting-keskustelutilaisuuteen 17.11.2013
« Vastaus #6 : 28.11.2013 22:38 »

Tervehdys ja ketterää Joulun odotusta kaikille.


Koostan tässä pyynnöstä näkyville suppeaa raporttia Vierumäellä 17.11.2013 pidetystä SM-sarjan keskustelutilaisuudesta, lähinnä siksi että katkaistaan samalla siivet liikkeelle lähteneiltä huhuilta.
Huhuista sen verran että ko tilaisuudessa ei päätetty mitään, vaan tilaisuuden tarkoitus oli kuulla SM-sarja "asiakkaita" sekä järjestäjiä, jotta sarja kehittyisi myötä- eikä vastavirtaan. Tilaisuuteen oli myös vapaa pääsy sekä esim reissussa olleita tiimejä/tahoja on haastateltu asian tiimoilta jälkeenpäin esilletulleista aiheista.

Paikalla siis keskustelu velloi jotakuinkin tähän tyyliin: (täysin muistista..)

---------------------------------------------------------------------
Henri Niskanen esitteli itsensä ja toivotti paikalla olijat tervetulleeksi.
(Henri on Kartingin uusi lajipäällikkö, jos joltakin on mennyt asia ohi suun)
Samalla ryystettiin tarjolla ollutta kaffeeta.

Henri esitteli alustavaa kalenteria ensi kesältä SM:ien osalta, jossa vielä tarkentumista tapahtuu kun esim CIK:in kalenteri julkaistaan.
Kellään järjestäjällä ei (ainakaan tässä vaiheessa) taida olla jo sovittuja esteitä millekään viikonlopulle, joten kalenterin osalta homma on bueno toistaiseksi.
 
Alustavasti keskusteltiin "Trophy"-tason kilpailuiden järjestämiseksi kauden alkuun, jossa kilpailijat voisivat hakea tuntumaa/säätöjä, jottei tarvitsisi lähteä ajamaan kalliita testejä ulkomaille kauden alkuvaiheessa.
 
Keskusteltiin osanottajamääristä, sekä mahdollisuudesta ilmoittajaporkkanaksi, että AKK palauttaisi esim kauden puolessa välissä xx% osuuden sarjamaksusta aikaisin sarjaan ilmottautuneille. Myös "kerta"-osanottajille osallistumiskynnystä tulisi madaltaa. (nostaa viimeisen osakilpailun osanottajamäärää)
Keskusteltiin myös Kartingin SM-sarjalle mahdollisesti saatavilla olevasta sponsorista. Osakilpailujärjestäjät (seurat) ovat yksitäisenä organisaatioina liian pieniä saamaan sarjalle sponsorisopmusta, mutta AKK:lla asiaan löytyisi varmasti riittävää muskelia. ( Ai haluat mainostaa Neste rallissa? - Meillä olisi tämmöinen Kartingin SM-sarja...) Loppujen lopuksi Kartingin SM-Sarjan saisi varsin näyttäväksi suhteellisen pienellä panostuksella. Osakilpailujärjestäjien panos SM-sarjan pyörittämiseksi on jo varsin suuri. Käytännössä taloudellista hyötyä osakilpailun järjestämisestä ei synny. Kahviosta saatavilla olevilla tuotoilla järjestellään saunaillat talkooväelle, jota lähes koko kilpailuorganisaatio on enemmän tai vähemmän.
Keskusteltiin mm tuomariston / kilpailun sihteerin lisenssivaatimuksista.
(tupakoijat ryntäsivät pihalle ja itse tiristin lisää kahvia pannusta)
 
Keskustelu siirtyi ensi kaudella ajettaviin SM-luokkiin sekä niiden teknisiin ominaisuuksiin mm moottoreiden osalta. Tulevat/ tulleet moottoriluokitukset hämmentävät KF-luokkia vielä lisää ja parhaillaan on tilanne ettei esim vanhoja moottoreita huolleta, koska ei ole varmuutta millä virveleillä keväällä kurvaillaan. Periaatteessa "siirtymävaihe" on syöty, mutta virallinen huhu tietää kertoa että CIK työstää parhaillaan KF moottereille seuraajaa, jolloin nyt tehtävä ratkaisu voi jäädä jokatapauksessa toivottoman lyhyeksi. Pysyminen nykyisissä on mahdollista, mutta käyttöikää moottoreille kyllä tulee kohtuullisesti. Keskustelu velloi aiheen ympärillä pitkään ja eri näkökantoja sekä skenaarioita käytiin läpi. Yhtenä aiheena tämän yhteydessä tuli KF2 moottorien vähyys suomenmaalla ja sen mukana nousi vireille ajatus jos KF2 luokka ajaisi kerrastapoikki SM-kilpailun ja KZ2 luokka sarjamuotoisesti.
 
Allekirjoittanut (Markku Ryynänen) lähetti tässä kohtaa (erittäin paljon laimennetut) terveiset kentältä kauden 2013 kevään sähläyksestä sääntöjulkaisun osalta. -> AKK:n julkaisussa 4/2012 oli jo ilmoitettu että vuonna 2013 ajetaan KZ2 luokassa vuoden 2008 eteenpäin olevilla luokkareilla. Näillä lähtötiedoilla sarjatyöryhmäkin laati sarjasääntöluonnoksen, mutta jossain välissä kuitenkin AKK:n julkaisemaan sääntökirjaan oli ilmaantunut kirjaimet "KZ2" otsikkoon jonka alla määritellään kaikki moottorit 2012 luokituksen mukaisiksi. Vaikka tästä virheestä huomautettiin sarjatyöryhmän sisältä sekä myös kentältä suoraan AKK:lle, niin ko sääntökohtaa ei saatu muutettua kevään aikana. Lopputuloksena oli yksi (1) KZ2 luokkaan ilmottautunut kuljettaja kaudelle 2013. Allekirjoittanut lähetti kevään 2013 tapahtumista AKK:lle lisäterveiset että AKK:n omissa säännöissä on mainittu rikkomus nimeltä: "lajia vahingoittava teko".
 
Uusien KF3 moottoreiden luokituksen osalta paikalla olleiden tiimien vetäjät olivat niiden sallimisen kannalla, sekä vanhojen nyt käytössä olevien muuttamisen salliminen vastaamaan uutta luokitustodistusta. Tiimien kokemuksen mukaan vanhan luokituksen moottori muutettuna uuden luokkarin mittoihin vastaa (tai ainakin erittäin lähelle) uuden luokituksen mukaista moottoria radalla. Tämä käytäntö ei pakottaisi hankkimaan uuden luokituksen moottoreita, tilanteessa jossa näköpiirissä on kuitenkin moottoreiden täydellinen uudistuminen. Luokituksen mukaisesti varaosia olisi saatavilla nykyiseen kantaan v 2018 asti. Jälleen asiasta kehkeytyi runsasta ja asiallista keskustelua.
(nikotiinin orjia vietiin taas ja kaffepannu sai myöskin jälleen kyytiä)
 
Seuraavaksi keskustelu siirtyi sarjaan valittuihin renkaisiin sekä kentältä saapuneisiin kommentteihin niistä. Valitun VEGA rengasmerkin edustaja (potilas Saarinen) kertoi että ko merkin ensivuoden rengasseokset tulevat olemaan kautta linjan kovemmat verrattuna tämän vuoden seoksiin.
 
Sarjatyöryhmän kokoonpanosta, sen roolista ja tehtävistä keskusteltiin muutama tovi. Pääosin sarjatyöryhmä saa kerättyä hyvin dataa kisatapahtumista, järjestäjiltä, kuljettajilta, tiimeiltä jne mutta tiedon saattaminen hyötykäyttöön asti sarjan edistämiseksi ontuu vielä. Mietittiin mahdollisuuksia koostaa/välittää tietoa sarjatyöryhmältä AKK:lle kauden kuluessa.
 
Keskustelu siiryi pois SM luokista KF6 / Raket aiheeseen ja siitä aiheet alkoivatkin jo ryntäillä pitkin seiniä ja allekirjoittaneelta katosi lanka kokonaan. (naapuri ampaisi taas tupakalle. Kahvikin oli jo kylmää)

Tilaisuus lopeteltiin ja morjesteltiin toisemme.
---------------------------------------------------------------------

Jälkipelejä käytiin puhelimitse/maileilla ja esiin tuli esim ehdotus KF2 sekä KZ2 luokan ilmoittautumisen avaaminen niin aikaisessa vaiheessa että pystyttäisiin riittävän ajoissa määrittelemään kerrastapoikki/sarjamuotoinen kisailu. (tavoitteena olisi tietysti että molemmissa luokissa olisi kuljettajia sarjamuotoisiin kapinoihin asti)

Tässä oli keskustelutilaisuuden satoa, Silvuplee.
Jos jollakulla SM-sarjaan osallistuvalla on mielessä asioita/toiveita/ehdotuksia, eikä keksi mitään reittiä mitä pitkin viedä niitä eteenpäin -> Laita vaikka yksäriä minulle. Vien kaikki terveiset lyhentelemättönä perille ilmaiseksi. (toki pieni voitelu auttaa aina  ;) )

Terveisin,
Markku Ryynänen
SM-Karting sarjatyöryhmän jäsen
Homman Pitää Olla Hauskaa

olpe78

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 725
Vs: Kutsu karting-keskustelutilaisuuteen 17.11.2013
« Vastaus #7 : 03.12.2013 16:05 »
Kiitos raportista. Onko olemassa jotain aikaikkunaa, jolloin rupee päätösiä tulemaan koskien KF3 moottoriasiat ja KF2/KZ2 sarja-asiat?

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Kutsu karting-keskustelutilaisuuteen 17.11.2013
« Vastaus #8 : 03.12.2013 19:37 »

Ei ole tietoa.
Omasta, ja käsittääkseni koko SM-Karting sarjan asiakaskunnan mielestä, päätös pitäisi tehdä nyt eikä vitkuttaa sitä jonnekkin kevääseen. Mikäänhän ei maailmassa muutu talven aikana, mutta nyt tehty päätös antaisi porukoille aikaa hankkia/kunnostaa/valmistella kautta 2014.
Poliittiset rattaat ovat vaan kovin kankeita...  ::)
Homman Pitää Olla Hauskaa

Diosol

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Kutsu karting-keskustelutilaisuuteen 17.11.2013
« Vastaus #9 : 03.12.2013 22:37 »
Harkitsen vakavasti kz2-kaluston hankkimista ensi kaudeksi, joten olisi todella hienoa saada tietää ensi kauden säännöt mahdollisimman pian. Vinkkejä otetaan mieluusti vastaan, niin saatais mitä todennäköisemmin täältä yksi auto lisää lähtöruudukkoon.
- Ariel


 

Team Laine Verkkokauppa