Kirjoittaja Aihe: Kaasari apuja...  (Luettu 16595 kertaa)

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Kaasari apuja...
« : 25.11.2013 17:21 »
Ostin pikku-ukolle kadetin ja siinä tuli kaksi kaasaria mukana. Nyt pesin noi molemmat ultraääni-pesurilla ja huomasin että niissä on yksi aika perustavanlaatuinen ero...
Eli mukana olevassa kuvassa näkyy vasemman puoleisessa kaasarissa reikä, kohdassa jossa toisessa reikä on peitetty.

Lueskelin LMM:n tillotson-ohjetta ja siinä lukee: "Poista säätökalvon alla oleva kaksi pientä pyöreää kantta [3027 ja 3020],
HUOM! HS-175 vain isompi kansi [3020] esim. poraamalla pieni reikä kanteen ja
vääntämällä kannet pois pienellä ruuvimeisselillä."

Oletan että toi on nyt ainakin toinen noista kansista. Mutta kun molemmissa on toi isompi kansi edelleen paikallaan ja molemmat on kuitenkin(myyjän mukaan) ollut käytössä... Ja ulkonäön perusteella molemmat kaasarit ovat olleet käytössä.

Jeesiä pliis, niin saan auton vihdoin kasaan. Kiitos.


jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #1 : 25.11.2013 18:00 »
Ostin pikku-ukolle kadetin ja siinä tuli kaksi kaasaria mukana. Nyt pesin noi molemmat ultraääni-pesurilla ja huomasin että niissä on yksi aika perustavanlaatuinen ero...
Eli mukana olevassa kuvassa näkyy vasemman puoleisessa kaasarissa reikä, kohdassa jossa toisessa reikä on peitetty.

Lueskelin LMM:n tillotson-ohjetta ja siinä lukee: "Poista säätökalvon alla oleva kaksi pientä pyöreää kantta [3027 ja 3020],
HUOM! HS-175 vain isompi kansi [3020] esim. poraamalla pieni reikä kanteen ja
vääntämällä kannet pois pienellä ruuvimeisselillä."

Oletan että toi on nyt ainakin toinen noista kansista. Mutta kun molemmissa on toi isompi kansi edelleen paikallaan ja molemmat on kuitenkin(myyjän mukaan) ollut käytössä... Ja ulkonäön perusteella molemmat kaasarit ovat olleet käytössä.

Jeesiä pliis, niin saan auton vihdoin kasaan. Kiitos.

Lueskelet ilmeisesti kaasarin huolto-ohjetta. Kannet poistetaan ennen puhdistusta ja laitetaan uudet takaisin (tullut korjaussarjan mukana uudet?) kun kasataan kaasaria. Paikoillaan täytyy joka tapauksessa olla kun kaasari on käytössä.
Vauhti pidentää aikaa!

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #2 : 25.11.2013 18:34 »
Ok, eli tosta vasemmanpuoleisesta ilmeisesti puuttuu nyt toi pienempi kansi?

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #3 : 25.11.2013 19:27 »
Ok, eli tosta vasemmanpuoleisesta ilmeisesti puuttuu nyt toi pienempi kansi?

Juuri näin.
Vauhti pidentää aikaa!

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #4 : 25.11.2013 19:51 »
Kiitosta. Täytyy sitten vissiin kattoa tuliko tossa mukana sitä korjaussarjaa...

Eli juurikin tätä olen lueskellut:
http://www.laukaanmoottorimiehet.fi/data/2_Tillotson%20HS%20kaasuttimen%20huolto.pdf

Siellä sanotaan että ton läppäakselin(rikastinakseli) voi poistaa. Onko siitä jotain muuta hyötyä kun että ei vahingossa kisan aikana tumppaa konetta?
Jos sen poistaa niin millä toi kone sammuu?
Jollain oli vissiin jotenkin elektronisesti hoidettu toi sammuttaminen, eli ratissa sammutusnappi. Osaako joku sanoa kuinka tollasen voisi virittää?

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #5 : 25.11.2013 20:19 »
Kiitosta. Täytyy sitten vissiin kattoa tuliko tossa mukana sitä korjaussarjaa...

Eli juurikin tätä olen lueskellut:
http://www.laukaanmoottorimiehet.fi/data/2_Tillotson%20HS%20kaasuttimen%20huolto.pdf

Siellä sanotaan että ton läppäakselin(rikastinakseli) voi poistaa. Onko siitä jotain muuta hyötyä kun että ei vahingossa kisan aikana tumppaa konetta?
Jos sen poistaa niin millä toi kone sammuu?
Jollain oli vissiin jotenkin elektronisesti hoidettu toi sammuttaminen, eli ratissa sammutusnappi. Osaako joku sanoa kuinka tollasen voisi virittää?

Tuo kaasarin sinetti "kansi" napautetaan paikalleen jollakin tuurnalla, esim. vanhalla tulpalla jossa on tuo kierrettävä pää kiinni. Sinetti paikoilleen ja napautat tuurnan ja vasaran avulla keskelle sinettiä kevyesti. Sinetti hiukan aukeaa ja jää kiinni.

Sammuttaa voi esim. ryypyttämällä kädellä jos ei ole sammutuskytkintä kiinni. Ryypytät sulkemalla kädellä imuäänenvaimentimen aukot. Jos taas haluat tuollaisen on/off kytkimen asentaa, niin se kytketään puolassa olevaan liittimeen ja koneen runkoon kiinni. Tuo kytkin taitaa olla yleisimmin asennettu moottorin koppaan kiinni, mutta pidemmillä johdoilla saahan tuon myös rattiin painonapilla jos haluaa.
Vauhti pidentää aikaa!

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #6 : 25.11.2013 20:46 »
Selvä.
Mites ton läppäakselin kanssa. Sen ilmeisesti saa poistaa mutta onko sen poistosta jotain hyötyä?

Top-Kart

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
  • Runkomerkki: Top-Kart
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #7 : 25.11.2013 22:24 »
Cadetissa ryyppyläppää/akselia ei saa poistaa.

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #8 : 25.11.2013 22:38 »
Emme siis poista sitä. Kiitos tiedosta.

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #9 : 26.11.2013 22:35 »
Oisko pesurissa irronnut tuo pienempi kansi... Ultrapesuun oisin ite irrottanut nuo kannet ja sen kannen alla olevan sihdin myös (älä hukkaa lukitusrengasta, mikä pitää ko. sihdin paikallaan, ei ole mukana korjaussarjassa).

Uusi sihti pesun jälkeen paikalleen ja lukitusrengas. Sit tarvitset kaksi erikokoista tasapäistä tuurnaa, ja naputat kannet "lyttyyn", muuten saattavat irrota kesken riemun... ;)
- MarkoV

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #10 : 27.11.2013 02:20 »
Joo, siellähän se lillui pesurin pohjalla toi kansi. Eli oli pesussa irronnut. Täytyy katella sinne kaasarin sisään vähän tarkemmin että siellä on kaikki niinkuin pitää.
Ja tosiaan katoin että tuli kaasarien mukana ainakin 2 korjaussarjaa eli uutta peliin vaan ennen kevään koitoksia.

Onko toi kansi nyt sama asia kun "plommi"?

Nää kaikki termit on vielä pikkusen hakusessa...

Ja nyt kun näistä aloitin niin mikähän mahtaa olla stefa? Se ilmeisesti pitää vaihtaa aina väliajoin?
 ::)

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #11 : 27.11.2013 06:48 »
http://www.kartingshop.fi/raket-120-95-85-rataspuolen-stefa-17x28x7-teflon.html
Stefat sijaitsevat seuraavasti: eturattaan/kytkimen alla näkyy toinen ja narukäynnistyslaitteiston alla on vauhtipyörä, jonka takaa löytyy toinen. Ovat siis kampiakselin kummassakin päässä. Kun kampiakseli pyörii, on stefan tarkoitus tiivistää kampikammio.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2013 11:19 kirjoittanut lasselaakso1 »

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #12 : 27.11.2013 10:18 »
Ok. Kiitti.

Eizo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #13 : 30.11.2013 12:08 »
Tuolta pikku plommin alta näyttäisi puuttuvan myös sihti. Ei varmaan toimi ilman sitä oikein. Vaikuttaa ilmeisesti bensiinin pisara kokoon kaasuttimen venturissa.

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #14 : 30.11.2013 13:39 »
Joo niinhän sieltä taitaa puuttua... Kiitti.
Pitääpä ottaa molemmat kaasarit uudelleen putsaukseen ja laittaa molempiin korjaussarjaa.

Onko kellään tietoa mistä saa halvan kaasaripumpun? Ajattelin tässä samalla opiskella tota paineen mittausta.

romy

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 83
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #15 : 14.12.2013 16:24 »
Pikkuisen iästä ja ajokokemuksesta riippuen Cadetissa pääsee aika helpolla. Jos autosi lähti käyntiin kun ostit sen, niin ei tarvi ekana vuonna paljon ruuvailla. Toki nyt kun on kaasari auki niin paineet on laitettava käyntikuntoon. Moottoria ei tartte avata ekana vuonna jos vaan auto käynnistyy. Ajokilometrit on paljon tärkeämpiä kuin ruuvaaminen sitä kerkee tehä sit myöhempinä vuosina vaikka kuinka.  ;D ;D ;D ;D Meillä ajettiin vanhalla cadetilla 2 vuotta eikä tehty yhtään mitään. Sit vasta kun ajaa jatkuvasti rajoitintavasten on aika alkaa ruuvaileen. Mulla on käytetty kaasari pumppu 10e uusia saa alanliikeistä vaikka kuinka ja mielestäni forumillakin Hausjärven jäppinen myy uutta pumppua hintaan 55 tai jotain.

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #16 : 14.12.2013 17:59 »
Lainaus käyttäjältä: romy link=topic=14351.msg52175#msg52175 date=138703106 Hausjärven jäppinen myy uutta pumppua hintaan 55 tai jotain.
[/quote
Joo myyn kun selvisi ettei koffeissa mittaillakka enään paineita :)
Onhan sitä käytetty. Kalibrointi mittarissa katottu paljonko heittää ja yksi kaasari mitattu  ;)
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #17 : 15.12.2013 01:12 »
Pikkuisen iästä ja ajokokemuksesta riippuen Cadetissa pääsee aika helpolla. Jos autosi lähti käyntiin kun ostit sen, niin ei tarvi ekana vuonna paljon ruuvailla. Toki nyt kun on kaasari auki niin paineet on laitettava käyntikuntoon. Moottoria ei tartte avata ekana vuonna jos vaan auto käynnistyy. Ajokilometrit on paljon tärkeämpiä kuin ruuvaaminen sitä kerkee tehä sit myöhempinä vuosina vaikka kuinka.  ;D ;D ;D ;D Meillä ajettiin vanhalla cadetilla 2 vuotta eikä tehty yhtään mitään. Sit vasta kun ajaa jatkuvasti rajoitintavasten on aika alkaa ruuvaileen. Mulla on käytetty kaasari pumppu 10e uusia saa alanliikeistä vaikka kuinka ja mielestäni forumillakin Hausjärven jäppinen myy uutta pumppua hintaan 55 tai jotain.

Joo, ei ole tarkoitus alkaa sen enempää ruuvailemaan, kunhan saadan auto kasaan ja käyntiin. Ostin rungon ja moottorin erikseen...
Missäpäin on tämä 10€ pumppu?

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #18 : 09.01.2014 16:08 »
Lisää kysymyksiä....

Nyt saatiin pannu vihdoin kiinni runkoon ja vaijerit ym, kiinni myös.

Pari ihmetyksen aihetta tuli tossa esiin.
Kaasuvaijeri hankaa moottorissa olevan ulokkeen "hahloon", eli ei liiku täysin vapaasti. Tää tuntuu myös kaasupolkimessa siltä kun olis hiekkaa vaijerin kuoren sisällä.

Toinen kummastus on kaasupolkimen liikerata. Se kun ei tunnu olevan kun muutamia senttejä...

En tiedä kun en noita muita cadetteja ole koskaan päässyt näkemään että onko näissä aina noin pieni toi polkusimen liikerata?

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #19 : 16.01.2014 11:03 »
Onhan siinä "hahlon" ja kaasarin välissä, kaasuvaijerin ympärillä palautusjousi?
http://www.kartingshop.fi/media/catalog/product/cache/3/thumbnail/500x/5d0b66c3384beda8a2ae5d1f82fed43b/f/i/file_14_8.jpg

Ja vaijerin kuori ulottuu kiinni siihen moottorin hahloon asti?

Ei se liikerata montaa senttiä ole. Liikeradan pituus riippuu siitä mihin kohtaan poljinta vaijeri kiinnittyy: mitä alempana (eli lähempänä polkimen akselia), sen pidempi liikerata.
- MarkoV

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #20 : 17.01.2014 10:11 »
Joo, on palautusjousi.
Kävin Jaatisella ja samalla selvis että tosiaan ei polkimen olekaan tarkoitus liikkua kun muutama sentti. Ja nyt kun asiaa ajattelen niin onhan se ihan järkeenkäypää kun ei noissa koneissa potkua ole niin riittää on/off tyylinen ratkaisu että pääsee eteenpäin.
Puolella kaasulla toi auto ei varmaan menisi yhtään mihinkään...

No, nyt on auto kasassa ja juniori pääsee testailemaan parin viikon päästä ekaa kertaa cadettia Käpylään sisäradalle. Toivottavasti pysyy auto kasassa.  ;)

Kiitoksia kaikille, kysellään lisää kun kysymyksiä tulee.

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #21 : 05.02.2014 22:17 »
No niin...
Pääsi juniori tosiaan testaamaan sen 8 kierrosta.  :-\

Oli pieniä ongelmia saada auto käyntiin. Käynnistysnaru poikki noin 5 kertaa, kaasari tukossa, ym.
Onneksi oli toinen kaasari mukana, joka sitten suostui jopa toimimaan jollain tavalla. Eka kaasari todettiin pumpulla tukkeutuneeksi.
No, saatiin kuitenkin viimeseen sessioon jamppari mukaan vähäksi aikaa ennekuin toinen sivuponttooni putos kyydistä ja sitten se ruutulippu jo heilahtikin...

Otin sen ekan kaasarin sitten mukaan himaan. Vaihdoin kalvot ja sovittelin jousia ja neulaventtilejä ja nyt ainakin näyttäis toimivan. Pop-off:n mittasin auki 0.6- kiinni 0.4, miltä vaikutta teidän mielestä?

Ensi viikon sunnuntaina uusi yritys, jos jätkä pääsis vähän jo ajelemaankin.

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #22 : 06.02.2014 02:58 »
Älä vedä narua loppuun asti. Nopea lyhyt nykäys.

T. Nimim. Ei yhtään narua poikki kolmessa kesässä....  8)
- MarkoV

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #23 : 06.02.2014 08:12 »
Ja löysät pois ennen nykäisyä niin kestää naru ja vetolaite paremmin.

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #24 : 06.02.2014 09:24 »
Kiitos. Ton veto-tekniikan sain tietooni myös silloin sunnuntaina. Ei menny naru poikki kertaakaan sen jälkeen kun siitä mulle mainittiin, toivottavastui kestää...(tuli muutamaan kertaan kiroiltua tota käynnistys-systeemiä)

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Kaasari apuja...
« Vastaus #25 : 06.02.2014 10:11 »
Toiminee noillakin paineilla, ite laittaisin pykälän-pari korkeammalle. Matalilla paineilla pomput jne häiritsee enemmän kaasaria.
- MarkoV


 

Team Laine Verkkokauppa