Kirjoittaja Aihe: Paljonko casteria asteina ja raideleveyksistä  (Luettu 12656 kertaa)

THä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vanhan rungon rakentelua pihakäyttöön ja tuossa on keula ihan sekaisin. Joku on aiemmin sepittänyt ja casterit noin nollilla, ackermannit ihan nurinkurisesti päin ja kun systeemi on niinpäin, että laakerit rungossa ja olka-akselipultti navan jatkona sekä kääntövarret pulttien yläpäissä, niin pultin kiertymä sotkee auraukset jne jne. Ajattelin tylysti heittää rungon alle etuakselin ikäänkuin petrokart-tyyliin ja normit olka-akselit jatkoksi, mutta tarvitsisi vähän mittoja ja kulmia kun ei virallistakaan runkoa ole mistä mittaisi. Eli montako astetta olisi sopiva casteri? Joku 5..10 lie? Kaikissa löytämissäni säätöohjeissa on vain jotain plus miinus millejä perusasennosta, niin ei oikein pääse käsiksi.

Toisekseen nyt tuossa on keula aika paljon kapeampi mitä perä kapeimmillaankin. Niin mikähän olisi hyvä lähtökohta raideleveyksille? Voisi kuvitella, että liki jääkarttia olisi käyttö, mihinkään asfaltille tuota ei viedä. Pääasia, että kääntyisi hyvin ja olisi rauhallinen ajaa, nopeudesta viis.

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Paljonko casteria asteina ja raideleveyksistä
« Vastaus #1 : 21.12.2013 10:14 »
Kuningaspulttien välinen etäisyys on petrokartissa noin 75cm, joka on 5 cm enemmän kuin nyky isoissa asfalttirungoissa.
Caster 10 astetta on hyvä, muista laittaa myös camberia, koska nykyiset olka-akselit olettavat, että sitä on.
Hommaa ensin olka-akselit, joista sitten näet mikä on kuningaspultin camber, kun rengas on täysin pystyssä.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

THä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Paljonko casteria asteina ja raideleveyksistä
« Vastaus #2 : 21.12.2013 21:14 »
Suuri kiitos! Mulla on tallissa yhdet olka-akselit napoineen ja noilla ajattelin mallailla jonkun pari astetta negatiivista camberiksi. Nuo on kyllä aika vintagea (samasta kamppeesta mitä pari topiccia alempana arvuuteltu moottori..), mutta ovat joutilaana ja käynevät tähän projektiin loistavasti.

Vähän mietin jos samalla tekisi haarukat reilusti pitkille kuningaspulteille ja laittaisi vaikka auton venttiilijouset olka-akselin päälle. Saisi noin pienen jousituksen. Pääsisi runko vähän helpommalla rytkytyksessä ja kun tuohon on lisätty sivuille putkia noin lantion korkeudelle ja runko ei varmasti jousta mitään, niin kääntyminen voi olla hankalaa täysin jäykkänä. Noin voisi vähän saada takapyörää helpolla kevennettyä.

teppo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 301
    • skallio.com
Vs: Paljonko casteria asteina ja raideleveyksistä
« Vastaus #3 : 22.12.2013 20:36 »
Takapyörän kevenemisestä ei kannata välittää mitään. Jäälle painopiste kuuluu laitta hyvin taakse, joten takapyörät on varmasti molemmat alhaalla koko ajan. Rattia kääntäessä toinen etupyörä sensijaan nousee alustasta irti. Tuo saattaa tuntua hölmöltä, mutta homma toimii, koska perä irrotetaan kaasulla.
www.skallio.com www.sakal.fi icekart.skallio.com

THä

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 16
Vs: Paljonko casteria asteina ja raideleveyksistä
« Vastaus #4 : 23.12.2013 23:40 »
Jeps, mutta täytyy vähän miettiä tuota sorallekkin ja muutenkin kun vaan sladissa vietäväksi. Kuten totesin, niin ei tarvitse nopein olla. Tulee pikkupojan ajoon.. En tiedä saavuttaako pienellä jousituksella mitään, vai lisääkö vaan huoltoa, mutta jos edes runko kestäisi pitempään.


 

Team Laine Verkkokauppa