Kirjoittaja Aihe: uusi harrastaja ilmottautuu.  (Luettu 7531 kertaa)

J4N1

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
uusi harrastaja ilmottautuu.
« : 28.12.2013 16:02 »
sattuipa syksyllä erinäisten vaihtokauppojen mukana talliini kulkeutumaan läjä karting aiheista rompetta, jotka jätin odottamaan todellista ajo kipinän syttymistä. ei mennyt aikaakaan kun myöhemmin syksyllä osien kuntoa tutkiessani päätin, että etsitääs näille kamoille jostain käypänen (=edullinen) runko ympärille jotta pääsee sammuttamaan pahimman ajo vimman. osto-ilmoituksen  naputtelin samointein tänne foorumille, jossa pääkriteerinä oli rungon edullinen hinta. yhteydenottoja tuli rungosta jo saman päivän aikana useita, joista yksi sitten päätyi ~500km ajomatkan jälkeen talliini. kiitokset vaan sinne jyväskylän suuntaan. rungosta puuttui joitakin ohjauksen osia sekä jonkun verran pikku nippeleitä, joita hankin ihan rauhassa aina finanssi politiikan sen salliessa.

nyt tämä kapistus alkaisi olla kaikinpuolin valmis baanalle, joten kysynkin hieman neuvoanne muutamaan asiaan. ikäähän tässä alkaa olla jo sen verran taulussa, että kyseisellä kokonpanolla kilpailuihin osallistuminen jääköön haaveeksi. puhtaasti rennon harrastuksen piikkiin tässä ajellaan.

Runko: CRG (Daytona?) vuosimalli asettuu käsittääkseni jonnekin 2000-luvun alkupuoliskolle. taka-akseli 40mm paksu. runkoputki 30mm paksu.

Moottori: Raket 85. (sylinterimerkintä: 0R.) viisaammat valaiskoon minkälaisesta sylinteristä kysymys ? ikä ? yms. kaasuttimena toimii Tillotsonin HS-175.

tätä moottoria tuskin tullaan enää koskaan kilpailuissa näkemään, joten tarkoitus olisi saada hieman lisäpotkua kyseiseen moottoriin. olisiko tälle jotain tehtävissä konetta avaamatta. esimerkiksi kaasuttimen tiivisteessä olevan reijän halkaisija 2mm pienempi kuin kaasuttimessa itsessään olevan reijän halkaisija (vaikutusta yhtään mihinkään ?)

sytytysennakko, tulpan kärkiväli, putken pituus (tällä hetkellä n.68cm) yms. tullaan tietenkin katsomaan kohdilleen ennen ensimmäistä ajokertaa.

niille, jotka ehdottelette että hommaa suoraan Raket 120 tilalle tms. vastaavaa niin jo etukäteen tiedoksi, että EI en hommaa kyseistä moottoria. tähänkin on varsin looginen selitys, tarkoituksenani on ollut pitää kyseisen laitteen kulut kaikinpuolin matalina jossa olen hyvin tähän mennessä onnistunutkin. nimimerkillä kolmen (3) kaljalaatikon hinnan olen maksanut kaikenkaikkiaan kyseisestä autosta sekä osista mitä olen siihen hommannut (sis. Runko, Moottori, Kaksi sarjaa kuivankelin renkaita, joille molemmille omat vanteet, Uudet sadekelin renkaat uusilla vanteilla yms. yms.)

painoahan meikäläiseltä löytyy karvan alta 70kg, joten kummoisesti kyseinen kone tuskin minua liikuuttaa. mutta se nyt ei tässä pääasia olekaan, vaan keskityn näin alkuun ihan muihin asioihin.

kaikenlaisia neuvoja otetaan avosylin vastaan niin moottorin kuin rungonkin osalta.



« Viimeksi muokattu: 28.12.2013 22:04 kirjoittanut J4N1 »

jeronen72

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 311
Vs: uusi harrastaja ilmottautuu.
« Vastaus #1 : 29.12.2013 09:44 »
sattuipa syksyllä erinäisten vaihtokauppojen mukana talliini kulkeutumaan läjä karting aiheista rompetta, jotka jätin odottamaan todellista ajo kipinän syttymistä. ei mennyt aikaakaan kun myöhemmin syksyllä osien kuntoa tutkiessani päätin, että etsitääs näille kamoille jostain käypänen (=edullinen) runko ympärille jotta pääsee sammuttamaan pahimman ajo vimman. osto-ilmoituksen  naputtelin samointein tänne foorumille, jossa pääkriteerinä oli rungon edullinen hinta. yhteydenottoja tuli rungosta jo saman päivän aikana useita, joista yksi sitten päätyi ~500km ajomatkan jälkeen talliini. kiitokset vaan sinne jyväskylän suuntaan. rungosta puuttui joitakin ohjauksen osia sekä jonkun verran pikku nippeleitä, joita hankin ihan rauhassa aina finanssi politiikan sen salliessa.

nyt tämä kapistus alkaisi olla kaikinpuolin valmis baanalle, joten kysynkin hieman neuvoanne muutamaan asiaan. ikäähän tässä alkaa olla jo sen verran taulussa, että kyseisellä kokonpanolla kilpailuihin osallistuminen jääköön haaveeksi. puhtaasti rennon harrastuksen piikkiin tässä ajellaan.

Runko: CRG (Daytona?) vuosimalli asettuu käsittääkseni jonnekin 2000-luvun alkupuoliskolle. taka-akseli 40mm paksu. runkoputki 30mm paksu.

Moottori: Raket 85. (sylinterimerkintä: 0R.) viisaammat valaiskoon minkälaisesta sylinteristä kysymys ? ikä ? yms. kaasuttimena toimii Tillotsonin HS-175.

tätä moottoria tuskin tullaan enää koskaan kilpailuissa näkemään, joten tarkoitus olisi saada hieman lisäpotkua kyseiseen moottoriin. olisiko tälle jotain tehtävissä konetta avaamatta. esimerkiksi kaasuttimen tiivisteessä olevan reijän halkaisija 2mm pienempi kuin kaasuttimessa itsessään olevan reijän halkaisija (vaikutusta yhtään mihinkään ?)

sytytysennakko, tulpan kärkiväli, putken pituus (tällä hetkellä n.68cm) yms. tullaan tietenkin katsomaan kohdilleen ennen ensimmäistä ajokertaa.

niille, jotka ehdottelette että hommaa suoraan Raket 120 tilalle tms. vastaavaa niin jo etukäteen tiedoksi, että EI en hommaa kyseistä moottoria. tähänkin on varsin looginen selitys, tarkoituksenani on ollut pitää kyseisen laitteen kulut kaikinpuolin matalina jossa olen hyvin tähän mennessä onnistunutkin. nimimerkillä kolmen (3) kaljalaatikon hinnan olen maksanut kaikenkaikkiaan kyseisestä autosta sekä osista mitä olen siihen hommannut (sis. Runko, Moottori, Kaksi sarjaa kuivankelin renkaita, joille molemmille omat vanteet, Uudet sadekelin renkaat uusilla vanteilla yms. yms.)

painoahan meikäläiseltä löytyy karvan alta 70kg, joten kummoisesti kyseinen kone tuskin minua liikuuttaa. mutta se nyt ei tässä pääasia olekaan, vaan keskityn näin alkuun ihan muihin asioihin.

kaikenlaisia neuvoja otetaan avosylin vastaan niin moottorin kuin rungonkin osalta.

Tervetuloa mukavan harrastuksen pariin. Kannattaa radalla hiukan kysellä muilta mekaanikoilta, niin varmasti saat täsmä apua ongelmaan kuin ongelmaan - tai ainakin hyviä vinkkejä :)

Tuo moottori (OR.) on vuosimalliltaan 1990. Luonteesta en valitettavasti osaa sanoa kun ei tuosta kokemusta ole. Koneelle ei hirveästi ole tehtävissä ilman avaamista mitään, mutta jotain kuitenkin voit kokeilla:
-sytkän asetat välille 2,5 - 2,8
-kaasarin paineet 0,7 (auki) - 0,5 (kiinni) / puhdas kaasari ja uudet kalvot
-kaasarin ruuvit: H 0,20h auki ja L 2h,40 auki (1 kierros = tunti)
-Vauhtipyörän kotelon reikä umpeen vaikka kontaktimuovilla - kiertää herkemmin kun vauhtipyörällä vähemmän vastusta.
-tulppa hiukan syvemmälle - pienentää palotilaa

Kyselit myös tuosta kaasuttimen reijästä vs. tiivisteen reikään. Tuota kautta tulee kampikammiosta syke kaasariin, jonka avulla kaasutin pumppaa löpöä. Ei kannata tuosta olla huolissaan - kaasutin toimii kunhan muistat tuon tiivisteen laittaa oikein päin, jotta paine pääsee kaasariin.

Kannattaa myös muistaa, että moottorista lähtee vain sekunnin kymmenyksiä ja rungosta/kuskista lähtee sekunteja kun kierrosaikoja tahkotaan! Jos moottori on nyt nipussa ja toimintakunnossa, niin paljon kierroksia vain alle. Sitten kun kierrosajat tasaantuvat ja jostain pitää saada lisää aikaa, niin alkaa hirmuinen pohdinta :)

Vauhti pidentää aikaa!

J4N1

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
Vs: uusi harrastaja ilmottautuu.
« Vastaus #2 : 30.12.2013 00:02 »
tänään sitten roudattiin kartti läheiselle parkkikselle tarkoituksena ajaa ensimmäiset metrit kyseisellä laitoksella. kuinkas ollakkaan niin eipä saatu autoa edes käyntiin, vaikka miten työnneltiin sitä ristiin rastiin ympäri parkkista hiki hatussa. jostain kumman syystä bensa ei nouse kaasuttimelle asti, vaan tahtoo jäädä aina letkussa olevan loivan lenkin kohdalle (letkun korkein kohta). ei siis ehdi edes suodattimelle asti. mistähän vikaa lähtisi etsimään ?

kaasuttimeen vaihdettiin kaasarin puhdistuksen yhteydessä uudet kalvot.

rämeairo

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 399
  • Sairasta menoa
    • Daddy's Racing
  • Kotirata: Tuikkala
  • Moottorimerkki: parilla
  • Runkomerkki: Art gp
Vs: uusi harrastaja ilmottautuu.
« Vastaus #3 : 30.12.2013 06:23 »
Kaasari impulssireiät tuli katottua? Tiiviste siis väärinpäin kaasarin ja imukaulan välissä?
Onneksi kuski voi aina syyttää mokaanikkoa

Ossip

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 295
Vs: uusi harrastaja ilmottautuu.
« Vastaus #4 : 30.12.2013 06:45 »
Ryypytittekö? Auto pukille, imupönttö pois,käsi kaasarin tukkeeksi ja nytkyttelyä takarenkaasta niin että kämmen kastuu.. Pönttö paikoilleen ja radalle.
Bensat täytyy imaista tankista letkuun ihan ekaks.

J4N1

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 12
Vs: uusi harrastaja ilmottautuu.
« Vastaus #5 : 30.12.2013 23:08 »
impulssireijät tuli eilen tarkistettua, että ovat kohdillaan.

tänään sitten roudattiin kartti takaisin samaiselle parkikkselle, tälläkertaa tosin imastiin ohjeitten mukaisesti ensteks bensat letkuun jonka jälkeen huolellinen ryypytys. vaan eipä lähtenyt vieläkään pyörimään. tässä kohtaa alkoi v*tutus kerroin nousta oikein kohinalla, joten ruuttasinpa bensat tulpanreijästä suoraan sisään. eipä tarvinnut tämän toimenpiteen jälkeen kovin montaa metriä työntää, kun kartti hörähti tulille ja matkanteko alkoi. tosin tätä iloa kesti vain vajaa sata metriä, kunnes kaasuttimen kulmanippa päätti irrota pysäyttäen matkanteon. parhaimmillaankin pääsin vain n. 1km päähän ennenkuin nippa päätti hypätä kesken matkan kyydistä.

millä tuo kulmanippa sitten oikeaoppisesti on kiinni kaasuttimessa, sekä millä sen saisi pysymään siinä kiinni. sekä kertokaahan miksi kartti ei lähde pyörimään kun suoraan bensaa pyttyyn kaatamalla. tämän jälkeen lähtee kivuttomasti pyörimään sekä alkaa myös imeä bensaa tankista.

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: uusi harrastaja ilmottautuu.
« Vastaus #6 : 30.12.2013 23:57 »
Jos tuo nippa on niin löysä että irtoaa, niin  imee ilmaa siitä kaasariin.  Laitappa uusi nippa ja kokeile uudestaan. Älä kääntele nippaa sen jälkeen kun olet saanut uuden paikalleen ettei löysty ja ala taas vuotamaan.

Bensaletkua ei kannata imeä - vaan puhalla ylivuotoputkesta, jolloin paine tankissa työntää bensan kohti kaasaria... :)
« Viimeksi muokattu: 31.12.2013 00:00 kirjoittanut maxiv »
- MarkoV

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: uusi harrastaja ilmottautuu.
« Vastaus #7 : 31.12.2013 12:57 »
Hanki uusi nippa ja sen muovihelmi kartingkaupasta ja lyö kiinni. On yllättävän kallis osa kokoonsa nähden ainakin radalta ostettuna.

Hätäkorjauksena voit koittaa hirttää sen kaasarin ympäri vedetyllä nippusiteellä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

vtuonone

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 392
    • Youtube kanava

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: uusi harrastaja ilmottautuu.
« Vastaus #9 : 03.01.2014 15:40 »
Tee moottorille ryypytys ennen työntöä. Ilmanputsari irti, käsi kaasarin tukkeeksi, nytkytät autoa niin kauan kunnes bensaa holahtaa käsille. Putsari kiinni ja kuski penkkiin.

Ensimmäinen metri takapyörät ilmassa ja sen jälkeen reipas vauhti. Lähtee 3 metrin työnnöllä jos on lähteäkseen.
Ilman ryypytystä saat työntää kymmeniä metrejä.

Jos tuokaan ei auta niin sitten menee kaasarin putsamiseksi tai neula vuotaa, kalvot valskaa, impulssi tukossa yms.

Hienointa on sitten se kun löytää vian ja kone pärähtää käyntiin. Siinä vaiheessa v..tuskin unohtuu ja riemu alkaa  ;D
-petri-


 

Team Laine Verkkokauppa