Kirjoittaja Aihe: CR250 ja ulkoinen startteri  (Luettu 18204 kertaa)

orajuvaa

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
  • Kotirata: Lahti / Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Honda CR250
  • Runkomerkki: G.P. Racing
CR250 ja ulkoinen startteri
« : 06.01.2014 00:15 »
Hei,

Tuli hankittua kaverin kanssa f250-kartti (Hondan CR250:llä), jota korjaillaan parhaillaan ensi kesän huviajeluihin. Toista kautta saatiin myös ulkoinen startteri, joka on tyypillinen auton starttimoottorista rakennettu laite. Tän hetken ongelma on mitä kautta sillä saa konetta pyöritettyä. Vaihtoehtoina on joko penkin silpominen (ja startterin tangon lyhentäminen) tai käynnistäminen siitä missä käynnistinpoljin oli. Jälkimmäinen olis houkuttelevampi, mutta tartteeko sitä varten poistaa jo puuttuvan polkimen lisäks sen akselin palautusjousi ja stoppari, jotta se pääsee pyörimään vapaasti? Onko puuttuvasta stopparista jotain haittaa? Hieman kai pelottaa että se pyöris jatkuvasti, eikä sitä ole kai laakeroitu millään tavalla ts. ei olisi kovin kestävä ratkaisu.

Miten startterin yhteensopivuus on normaalisti tehty?

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101147
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: CR250 ja ulkoinen startteri
« Vastaus #1 : 06.01.2014 10:45 »
Jos sulla on se käynnistyspolkimen akseli kaikkine osineen jäljellä, niin meillä olisi siihen kyllä vaihtoehto jolla irrallinen poljin saadaan auton ulkopuolelle.
Startteria ei pysty laittamaan siihen polkimen paikalle, koska se akseli pyörähtää vain stoppariin saakka. Startterilla vain hajottaisi lohkot.

Toinen vaihtoehto on tuo startteri penkin läpi ja käynnistys kampiakselin päästä. Tosin siihenkin pitää tehdä lukitusmutteri, jotta se kestää.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

orajuvaa

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 2
  • Kotirata: Lahti / Hyvinkää
  • Moottorimerkki: Honda CR250
  • Runkomerkki: G.P. Racing
Vs: CR250 ja ulkoinen startteri
« Vastaus #2 : 06.01.2014 23:08 »
Entä jos akselissa olevasta stoppariosasta hankkiutuu eroon? Kaveri ainakin väitti nähneensä f250-kartteja käynnistettävän ulkoisella startterilla poljinpaikasta, liekö kuvitellut.

Minkälainen se ulkoinen poljinvaihtoehto olis? Käynnistyspolkimen akselissa on kaikki osat paitsi palautusjousi, joka on edelliseltä omistajalta hävinnyt johonkin.

karpo

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 15
Vs: CR250 ja ulkoinen startteri
« Vastaus #3 : 15.01.2014 21:06 »
Itse tässä suunnitelen josko tekis jonkinsortin adapterin takafillarin napaan. Jos sitä sitte pyörittäis pulttipyssyllä tai jollain startterilla. En tiä onnistuuko mutta jos kokeilis.

JariV

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 286
  • Kotirata: Vihti
Vs: CR250 ja ulkoinen startteri
« Vastaus #4 : 19.01.2014 13:08 »
Starttiakselin stopparin ja mekanismin voi poistaa ja muuttaa sen niin että sitä voi pyörittää normaalin startin tapaan. Näin ainakin Suzukin koneessa. Varmaan muissakin merkeissä myös.