Äänestys

Mitä mieltä olet cadetin sääntömuutoksista?

Sääntökirjan muutokset olivat hyvät.
2 (4.5%)
Ainoastaan takarenkaan ympärysmittaa olisi tullut pienentää.
31 (70.5%)
Sääntöihin ei olisi pitänyt koskea lainkaan.
11 (25%)

Äänestäjiä yhteensä: 44

Kirjoittaja Aihe: Äänestys: Cadetin sääntömuutokset  (Luettu 12508 kertaa)

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Äänestys: Cadetin sääntömuutokset
« : 22.03.2014 08:56 »
Sääntökirjaan tuli täksi kaudeksi muutoksia cadet luokkaan. Perusteluna on ollut moottorien erojen pienentäminen.

Muutosten puolesta ei ole juuri kommentteja kuulunut, mutta vastaan kyllä. Lähinnä niin että ainoa haluttu muutos olisi ollut renkaan maksimikehän pienentäminen 87 tai 86,5cm:iin, jolloin renkaan "saunottaminen /venyttäminen" olisi muuttunut turhaksi. Tätä muutosta ei sääntöön tullut, vaan väitetään että säännöt kannustavat nimenomaan kasvattamaan rengaskehää entisestään.

On arveltu että tehdyt sääntömuutokset lisäävät cadettien vauhtia jopa kovemmaksi kuin micro95 luokan vauhti. Toinen huoli on ollut "sisäänheittoluokan" monimutkaistuminen.

Muutosten on myös arveltu lisäävän aloittelevien ja kokeneempien kuskien eroja entisestään.

Tehdyt muutokset:
- Aiemmin 84 piikkisen takarattaan osittainen vapautus välille 81-87. Pienempi ratas -> lisää vauhtia.
- Takarenkaan maksimikehäksi oli aiemmin määrätty 88cm, nyt rajoitus on poistettu. Suurempi takarengas -> lisää vauhtia.
- Takavanteen minimileveyden poistuminen. Kapeampi takavanne kasvattaa renkaan kehää -> lisää vauhtia.
- Renkaiden maksimipaine (2,0bar) poistuminen. Helpottaa renkaan kehän kasvattamista (mutta liian korkeat paineet kuumentaa renkaan pilalle).
« Viimeksi muokattu: 23.03.2014 16:52 kirjoittanut maxiv »
- MarkoV

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #1 : 22.03.2014 12:06 »
Omasta mielestä kuullostaa kyllä todella erikoiselta.

Me aletaan pikku-ukon kanssa ajamaan cadettia ensi kesänä, ja ollaan täysin uusia koko lajissa. Nää muutokset kyllä aivan varmasti kasvattaa eroja kokeneempien kuskien ja uusien välillä. Ja kun kyseessähän on luokka, jonka tarkoitus on puhtaasti nuorimpien kuskien(ja huoltajien) tutustuttaminen lajiin ja itse autoon, niin nämä uudet muutokset on kyllä suoraan ahterista.

Henk. koht. tarkoitus on päästä pojan kanssa radalle mahdollisimman usein, jotta auto, rata ja ajaminen tulisi tutummaksi, ja että kisoissa pystytään keskittymään siihen muiden kanssa ajamiseen. Ainakin olen ymmärtänyt että tää luokka olisi enemmän tollainen "opettelu"-luokka, jossa voittamisen ei pitäis olla se prioriteetti nr1, vaan muiden kanssa turvallisesti ajaminen?
Meidän on aivan turha tässä vaiheessa alkaa "optimoimaan" auton säätöjä, kun kierros-ajat on siinä 15 sekuntia rataennätyksestä, ja ajamaan ollaan päästy vasta kerran.

Typerää tästä tekee myös se, että kun me(ja luultavasti aika moni muu aloittelija) pyritään keskittymään siihen ajamisen opetteluun, jotta kierros-ajat olisi edes siellä 3-5 sekunnin sisällä toisistaan, nämä 3 vuotta ajaneet paukuttelee aivan eri sekuntiluvuilla. Ja vauhdin kasvaessa luultavasti kierrosennätykset menee myös uusiksi tällä kaudella, sekä onnettomuusriski suurenee. En osaa sanoa paljonko kovempaa kokeneempi kuski ton auton saa kulkemaan kaikkien sääntöjen puitteissa tehtyjen muutosten kanssa, mutta aloittelijoihin verrattuna voisin kuvitella että ero on todella huomattava. Ja tässä kohtaa jos joku uusi kuski tekee virheen väärässä kohdassa, jälki on varmasti pahempaa kun vauhtikin on kovempi.

Kaikkialla(myös tällä foorumilla) on painotettu sitä, että unohtakaa se auton säätö, ja ajakaa mahd paljon. Opetelkaa sitä rataa ja ajamista. Säätämistä ehtii opettelemaan myöhemminkin, jos mielenkiinto juniorilla lajia kohtaan säilyy ja luokka vaihtuu astetta ylemmäs.

Tää kirjoitus vähän nyt poukkoillee, mutta ainakin tuli oma mielipide esille...

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #2 : 22.03.2014 14:52 »
Ratassääntö on mielestäni hyvä. Tasottaa koneiden eroa.
Rengas kikkailun vapauttaminen aloittelijaluokassa on mielestäni huono päätös. Vaikka en usko, että auto on nopein jos takana on kapea vanne, 4 baria painetta ja pienin sallittu ratas.
Erot huippunopeuksissa tulee kasvamaan huomattavasti. Aloittelevat kuskit on yhtä hitaita kuin ennenkin ja jo aiemmin nopeat kuskit ovat entistä nopeampia. Ihme olisi ellei vaaratilanteita tulisi useammin.
Mikäli aloittelevia harrastelijoita haluttaisiin lisää niin silloin sääntöjen yksinkertaistaminen ja 'lukitseminen' esim 3 vuodeksi olisi mielestäni oikea tie. Itseäni on ärsyttäny jo tämä kahden vuoden välein vaihtuva saderengas.
Me huoltajat olemme itse tehneet cadeteista todellisen kilpaluokan. Lapsille huudetaan mikäli huoltajan mielestäni ajaminen ei suju, opetetaan ajamaan päälle, tönimään yms. mikä ei mielestäni kuuluisi radalle isommissakaan luokissa. Me huoltajat viedään ne renkaat saunaa, ostetaan 50 puolaa ja testataan mistä tulee se 100 kierrosta ennemmän.
Kartinkiakin voi harrastaa monella tavalla. Se on jokaisen oma päätös mikä on tärkeintä. Onko tärkeää olla ykkönen vai pelkkä ajamisen riemu ja nauttia yhteisestä ajasta radalla? Sitä ei päätä AKK tai naapuriteltan isä.

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #3 : 22.03.2014 15:44 »
Mulla on vähän sellanen epäilys että ratassääntö pikemminkin korostaa koneiden eroja. Vääntävä moottori jaksaa kiihtyä paremmin. Puolien ero on loppujen lopuksi aika pieni: 100rpm ero on noin 1km/h, kun taas näillä sääntömuutoksilla puhutaan 5km/h muutoksista aiempiin sääntöihin verrattuna.
- MarkoV

romy

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 83
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #4 : 22.03.2014 16:29 »
Hupi harrastajan mielipide.
3 poikaa omistavansa ja heitä harrastusmielessä ajattavana vois sanoa että ensimmäinen poika ajoi cadetilla 3 vuotta ja sinä aikana opittiin ajamaan kisapaikoille ja sen kuinka kisaillaan ja mitä varaosia oltava mukana ym,ym
Toinen poika ajoi 2 vuotta cadetilla ja siellä ekana vuotena päästiin jo hyvin kisoihin mukaan ja toisena vuonna jopa pärjättiin ihan OK. Sekä opittiin mitä pitää tehdä jos meinaa voittaa.
Nyt kun 3 poika alottaa Cadetissa olen aika varma että loppusyksystä oltas oltu jossain 5 nipussa ja ens vuonna kärkipaikoilla. Nämä siis vanhoilla säännöillä, kyläkisoja ajaen ja ehkä noin 1 vko radalla ollessa. Täysin ulkoa lajiin tulleena ja pienellä budjetilla (ei uutta kalustoa, eikä jatkuvaa osien vaihtoa) Eli pidän harrastustamme hyvin normaalina riviharrastajana. En olisi toivonut noita muutoksia, koska siellä on niitä pahoja tilanteita nytkin jo liikaa. Toiseksi ei se ole pojalle josko huoltajallekkaan kivaa että jossain kyläkisassa lapsi jää esim. 2 kierrosta tai vaikka kierroksenkin muista. Olen huomannut että sit lapsilta loppuu ilo jos niitä hirveästi ohitellaan kesän aikana radalla. Eli se eka luokka pitäs olla helppo ja aika hidas et pääsis huoltajat ja lapset fiilikseen.

Nysse

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 223
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #5 : 22.03.2014 16:52 »
Moi,

tervetuloa Keimola Cupiin Cadetit sankoin joukoin. Viimevuotiset säännöt käytössä:

http://keimolafk.com/keimola_cup.html#S%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t


Lainaus
Onko tärkeää olla ykkönen vai pelkkä ajamisen riemu ja nauttia yhteisestä ajasta radalla? Sitä ei päätä AKK tai naapuriteltan isä.

+1.

jakari

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #6 : 22.03.2014 17:30 »
Täytyy ihan antaa omakohtaisia kokemuksia noista renkaan venuttamisipaineista. On todella vaarallista leikkiä, varsinkin noiden magnesium vanteiden kanssa. Nyt löytyy 130, 132, 135 magnesium ison luokan etuvannetta, mikä sopii Cadetin takanapaan. Tämmösen vanteen ei tarvi saada kovinkaan isoa "mälliä" kylkeensä, kun tulee hiushalkeama, arvaatte varmaan mitä tapahtuukaan, mikäli sinne työnnetään paineita riittävästi, ihan taatusti palat lentelee siinä vaiheessa, kun rengas poksahtaa vanteelle ja uunittaminan/saunottaminen lisää suunnattomasti riskejä. Useampiasilmä/ leukaluuvaurioita ja sairaalapäiviä saatu tänkin kautta. Ainakin muksut kannattaa häätää edemmäs näistä viritystapahtumista vauhdin kasvattamiseksi.

Tomppa76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 57
  • Kotirata: Tattarisuo
  • Moottorimerkki: Raket120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #7 : 22.03.2014 19:04 »
Moi,

tervetuloa Keimola Cupiin Cadetit sankoin joukoin. Viimevuotiset säännöt käytössä:

http://keimolafk.com/keimola_cup.html#S%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t


Lainaus
Onko tärkeää olla ykkönen vai pelkkä ajamisen riemu ja nauttia yhteisestä ajasta radalla? Sitä ei päätä AKK tai naapuriteltan isä.

+1.

No tää on ainakin hyvä uutinen. Sinne ollaan nimenomaan tulossa.

Team Laine

  • Administrator
  • Kilpailutapahtumien johtaja
  • *****
  • Viestejä: 101156
    • Team Laine verkkokauppa
  • Kotirata: Kangasala
  • Moottorimerkki: VM Motor
  • Runkomerkki: MS Kart
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #8 : 22.03.2014 19:58 »
Myös Hämeen Harrastajakiertueella tulee olemaan käytössä vain 84 takaratas Cadet-luokassa.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
shop.teamlaine.fi

Meiltä löydät tarvitsemasi kaikkiin karting-luokkiin aina babykartista Superkarttiin saakka. Kaikki nämä maahantuomamme MS Kartin valikoimissa

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #9 : 22.03.2014 20:08 »
Hyvä, olisin ehdottanut samaa HHK:n kisoihin. Ympärysmitan voisi myös rajata, koska se on tosi yksinkertainen mitata. Tehdään määrämittainen nauha, jos ei päät yllä yhteen niin ei pääse radalle.  Cadet on sisääntuloluokka jonka ensisijainen tehtävä on perehdyttää lapset ja huoltajat kartingissa kilpailemiseen turvallisesti .

Ruotsissa välitykset on 11/86 ja max ympärysmitta 830 mm. Ei liikaa vauhtia eikä hullutuksia venyttämisessä. Ei tätä mielellään sanoisi mutta Ruottalaisilla tuntusi olevan järkevät säännöt ja lisäksi muutokset näkyy selvästi punaisella. http://web.sbf.se/regler/up/10/KA_TK-2014.pdf
« Viimeksi muokattu: 22.03.2014 20:34 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #10 : 22.03.2014 21:58 »
mä en ihan ymmärrä...
voi johtua lauantai ilta- kymmenen kello :)
mutta jos takarenkaan kehä kasvaa, nii takarattaan kehä kasvaa samassa suhteessa tai sitten mutkista lähtö ontuu... mun mielestä.
ei voi mahdottomia kasvattaa tekarenkaan kehää ilman että kasvattaa myös takaratasta isommaksi. vaikka nopeus suoran päässä kasvaisikin, niin se ei korvaa menetettyä aikaa mutkasta lähtiessä.
vai olenko ihan metsässä???
.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #11 : 22.03.2014 22:48 »
Juu, jossain tulee raja välityksissä ettei se jaksa enää mennä. Mutta Cadetissa on aika paljon potentiaalia kovempaan vauhtiin. Kuutiota 60 ja painoa kuskin kanssa vain 85 kg.

Kerettiin kokeilla pari viikkoa sitten Toijalassa jollain 80 rattaalla (ei löytynyt isompaa). Meni niin prkuleesti ja silti nappasi rajoittimelle. Joillain radoilla mennään 3/4 suoraa rajoittimella, joten välityksiä voi harventaa aika reilusti ennen kuin vaikuttaa mutkista lähtöön. Ja helpointahan se suoralla on ohittaa.
-petri-

mak10

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #12 : 23.03.2014 08:31 »
Eikös se takavanteen min. leveys ole edelleen 140 mm cadet luokassa. Mun mielestä se lukee ihan selvästi säännöissä.




mikany

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 21
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #13 : 23.03.2014 09:08 »
http://www.autourheilu.fi/lajit/karting/tiedotteet/39942.aspx

Tuolla sanotaan, että poistuu kohdassa Sääntökorjaukset 2014 sääntökirjaan.

Robert

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 30
  • Kotirata: Kalho / Pippo
  • Moottorimerkki: Rotax
  • Runkomerkki: Techno
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #14 : 23.03.2014 10:23 »
Joo, hämmentävää on näin noviisien näkökulmasta. Olisin toivonut 1. kisakaudelta jotakin muuta kuin sääntöpuljaamista. Tottahan on, että jokainen päättää itse mihin toimenpiteisiin auton suhteen ryhtyy, mutta on tuo kilpahenkiselle lapselle hieman syvältä laittaa radalle täysin kilpailukyvyttömällä kalustollakaan. Ei siitä into kasva, jos toiset paahtaa kapeille vanteille saunotetuilla turpeilla renkailla seitsemääkymppiä ohi, kun oma kulkee kympin vähemmän.

Mitenhän kapeille vanteille mahtaa isät muuten takarenkaan saada?

Muuten, mitä muutosta tämä lisämääräys tuo?

http://www.kartingliitto.com/Lisamaarays1cadet.pdf

Eli tarkoittaako tuo nyt lähtöpainetta, vai sitä että pitää osata arvailla paljonko paine on kierrosten jälkeen? Ainakaan meillä aloittelevilla ei ole taitoa ennustamiseen.

(Johtopäätös: Aion keskittyä motivoivaan ajoharjoitteluun ja rungon tasapainoon, ja jättää suuremmat puljaamiset väliin)
« Viimeksi muokattu: 23.03.2014 10:41 kirjoittanut Robert »

maxiv

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 181
  • Kotirata: Lavinto
  • Runkomerkki: Energy
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #15 : 23.03.2014 10:52 »
Tuo oli viime vuoden Kangasalan SMK:ssa kun harjoiteltiin parc ferme toimintaa. Siellä renkaat säilytettiin parc ferme:ssä erien välissä ja max paine säilytyksessä oli tuo sama 2.0 mikä oli myös vanhojen sääntöjen max paine. Paineet tarkistettiin ennen starttia.

Mutta nyt uusien sääntöjen myötä myös max paine on poistunut.
« Viimeksi muokattu: 23.03.2014 10:56 kirjoittanut maxiv »
- MarkoV

Alfred Kurki

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 139
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #16 : 23.03.2014 11:00 »
Tulipas nyt vain mieleen, kun jossain luki että 95microihinkin pitäisi saada lisää vauhtia kun nopeusero cadetteihin pienenee, niin helpointa ja oikea suunta olisi hidastaa cadetteja.
Hyvä päätös harrastesarjoilta pitää kiinni 84 rattaasta ja viime vuotisista säännöistä.
Sen verran muutan mielipidettäni ratassäännöstäki, että yleisellä tasolla se on huono, mutta oman pojan harrastamisen kannalta hyvä ;) (5. vuosi alkamassa ja ylipainoa +15 kiloa)

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #17 : 23.03.2014 11:54 »
Microihin ja Mineihin sallittiin tiedotteella ruuvin säätö ajon aikana. Se kasvattaa vauhtia niille joilla sen säätö luonnistuu, muilta se vie tarkkaavaisuuden pois ajamisesta.

Ollisi ollut parempi pysyä kiinteässä ruuvissa, kuten tähänkin asti. Ehtii sen oppia sitten seuraavissa luokissa.
-petri-

apa1

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 55
Vs: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #18 : 23.03.2014 14:06 »
Hieno homma että seurat lähtevät pitämään lasten turvallista harjoittelua tärkeämpänä kun muutamien yli innokkaiden isien sääntöveivailuja. Yhtään kuskia ei ole valittu F1:siin kadettimenestyksen perusteella mutta moni lahjakas kuski on lopettanut isien liialliseen painostukseen ja kilpailuhenkisyyden takia :)

Alphaville

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 0
Vs: Äänestys: Cadetin sääntömuutokset
« Vastaus #19 : 23.03.2014 21:20 »
Meillä kaksi innokasta loppia jotka tykkää ajaa cadetilla ja yleensäkin moottorikäyttöisillä vehkeillä. Ajatuksena on ollut osallistua pohjanmaan alueen kevätleiriin ja ehkä jopa kisoihin jos pojilla riittää intoa.Kun näitä keskusteluja ja ajatuksia lukee ja yrittää ymmärtää tällä hetkellä cadet luokan vallitsevaa tilannetta niin tulee väistämättä mieleen unohtaa koko juttu...
Cadet open voisi olla uusi luokka missä voisi aloitella harrastusta ,pitääkö näiden isien ideoiden kumien venytyksistä ja moottorin virittämisistä jo tässä vaiheessa tuoda mukaan? 6v kaveri ei meillä ainakaan vielä kanna omasta ajatuksesta takakumeja lauantai-iltana lauteille,saatika ymmärrä mikä on iskunpituus/iskutilavuus. Kiitos ja anteeksi!


 

Team Laine Verkkokauppa