Kirjoittaja Aihe: Uusi R120 moottori - aloittaminen  (Luettu 12089 kertaa)

vahva

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
Uusi R120 moottori - aloittaminen
« : 28.03.2014 09:20 »
Moikka

Tulee auto uudella Raket 120 koneella (R95 putkella) ja olisi hienoa jos olisi keskitetysti saatavilla tieto mitä pitää aloittaessa huomioda.

-Tarvitseeko ennen ensimmäistä starttausta tehdä koneelle jotain - (vahvistushitsausta, kytkinkelloa, kampiakselin suoristamista),näistä olen selaamalla lukenut foorumilta?
-Sisään ajon tarve ja kuinka suoritetaan
?-Minkä prosenttista bensaa?
-Tulee startteri - pitääkö/kannattaako poistaa narukäynnistys, kiristää jotain kytkimen pultteja?
-jotain muuta tärkeää

Mikko

Prepadator

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 50
    • Vauhtipuisto kartingkerho
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #1 : 28.03.2014 12:11 »
Tere ja tervetuloa harrastamaan raksujen kanssa!

Koneesta pitää tarkistaa ennen ajoa kampiakselin suoruus sekä stanssata männässä olevat männänrenkaan kierronestämis tapit. Muuta huomioitavaa ei oikeastaan ole. Jos omistat startterin kannattaa narukäynnistys purkaa koska se hajoaa ajossa herkästi. Sisäänajo kannattaa ajaa noin 5% bensalla ja siis kone radalla lämpöseksi siten että muuten ajaa täysiä paitsi pääsuoralla sen jälkeen kone kylmäks ja sit rikkoon rata ennätyksiä.

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #2 : 28.03.2014 20:51 »
Tuossahan noita tulikin jo. Männänrenkaan lukkotappien tilanne kannattaa varmaan selvitää myyjältä. Näin jälkiviisaana vahvistaisin sitä sylinterin peltikoppaa ainakin takaseinästä hitsaamalla, kun se on vain muutamalla pistellä kiinni. Loput onkin sitten itsestä kiinni haluaako tehdä. Ite pulttaisin koneen runkoon, käyttäisin konetta eka pukilla vaihtelevilla kierroksilla, sitten radalle ajamaan. Alkuun pari rauhallista vetoa missä hiljalleen noustaan kohti maksimia. Sen jälkeen voitkin jo koittaa mihn koneesta on. Kannattaa verrata konetta muihin ja tehdä sitten päätelmiä onko kampuran oikaisulle tarvetta. Ratas tietty radalle sopiva, että ei kierrä alkuun ainakaan liikaa. Öljy % riippuu käytettävästä öljystä, mutta sisäänajossa ei varmaan pieni lisäys ole pahitteeksi. Kytkimen pitäisi kyllä pysyä kiinni ilman mitään poppakonsteja tai ei ainakaan itselläni ole kertaakaan pudonnut startterilla pyörittämisestä. Pari kertaa olen kylläkin kisoissa nähnyt kun kytkin on lähtenyt kävelemään lähtöruudukossa. Eli jos käyttää sitä irti niin kannattaa se myös laittaa kiinni. Niin ja kytkimessähän on vääränkätiset kierteet ;) Niin ja alkuperäinen syliterintiiviste on aavistuksen paksu eli sillä voi pelata palotilaa alaspäin, mutta hyvä kone menee lujaa vakiollakin ;)

Ei muuta kun radalle ja paljon kierroksia alle, jos ei aikaisempaa taustaa ole, sitten voi hiljalleen ruveta koittamaan erilaisia säätöjä :)

empii

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #3 : 28.03.2014 21:00 »
Muokattu
« Viimeksi muokattu: 23.04.2015 22:53 kirjoittanut empii »

zambo76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
  • Kotirata: Paimio/Turku
  • Moottorimerkki: Raket 120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #4 : 29.03.2014 08:12 »
Moikka.
Hyviä juttuja Empii:ltä :)
Ja itse ainakin turvaudun koneen huollon kanssa ns.ammattilaisen puoleen jolla on tarvittava tieto/laitteet huoltaa kone asianmukaisesti ;)
Ihan omasta kokemuksestani voin sanoa että toi narukäynnistin on turhake ja paras hankintani oli startteri (säästää joka lailla hermoja ja vetonarun katkeamisia ;)).
Ei muuta kun iloisia hetkiä kartingin parissa ja kysyä kannattaa aina,tyhmiä kysymyksiä ei mielestäni ole (apua saa aina (tai itse olen ainakin saanut) apua varikolta).
Let´s hit the pedal to the metal....

vahva

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #5 : 29.03.2014 10:08 »
Moikka

Kiitos kaikille vastauksista. Juttelin kauppiaan kanssa ja sovittiin että avataan kone ja oikaistaan kampiakselia jos sille on oikeasti tarvetta - ajetaan aluksi ja päätetään sitten tuoa asia. Nuo koneen avaamiset ja isommat huollot joudun varmasti jättämään ammattilaisten käsiin.

Eli voisin itse tehdä nuo lukitteiden laitot ja kireyksien tarkistamiset, narukäynnistimen poiston. Hitsauksen  vahvistamisen saan varmasti  teetätettyä.

Kauppias laittaa auton perussäätöihin joten noista voi siitten joskus myöhemmin lähteä johonkin suuntaan.

Siiten kysyisin vielä varikkotelineestä. Pitäsikö hommata "perinteinen" vai sellainen "drive up" jolla saisi auton yksinään telineelle ja sen avulla pois ja taikaisin peräkärriin?


caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #6 : 29.03.2014 10:40 »
varikkotelineen malliin vaikuttaa kaksi asiaa..lompakon paksuus/hauis. itsellä perinteinen joka on madallettu niin että auton saa vedettyä siihen suoraa peräkärrystä+kun nostaa auton keulan ilmaan sen saa helposti tyrkättyä alle ja auton kipattua päälle.

niksu 11

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 32
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #7 : 29.03.2014 10:56 »
Laitoin yv.

empii

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #8 : 29.03.2014 11:03 »
Hei,

Varmaan ihan järkevä vaihtoehto teettää suurempia huoltoja ammattilaisilla, jotka noita ovat paljon aukoneet. Itse jos kaiken tekee, niin pitää olla hyvät työtilat, hyvät perustyökalut ja kasa vähän erikoisempia välineitä, vankkaa osaamista tai paljon huolellisuutta/malttia/etenkin aikaa. Kun laitat lukitteita alumiiniin, niin laita vain pieni pisara jotain heikkoa lukitetta.

Radalla on tosiaan usein porukkaa, jotka auttavat ja antavat vinkkejä.

TA

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 256
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #9 : 30.03.2014 00:22 »
Siiten kysyisin vielä varikkotelineestä. Pitäsikö hommata "perinteinen" vai sellainen "drive up" jolla saisi auton yksinään telineelle ja sen avulla pois ja taikaisin peräkärriin?

Mulla oli aikoinaan sellainen itse tehty enempi perinteisen mallinen, jossa oli toisella pukilla sellaiset "koukut", jotka osui rungon taaempiin ponttoonin kiinnikkeisiin. Sillä sai yksin tosi näppärästi auton telineelle. Homma kävi siten, että etupuskurista nostaen auto pystyyn, sitten sovitti sen telineen siihen pohjaa vasten ja koukut paikoilleen. Sitten vain kampesi telineen oikeaan asentoon ja se oli siinä. Hommaan kului suunnilleen sama aika kuin tuon lauseen lukemiseen. Alas sai tekemällä saman takaperin.
eksyvä ei tietä kysy

vahva

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #10 : 31.03.2014 15:26 »
Nyt on tilattu drive up teline ArtKart nimiseltä toimittajalta.

vahva

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #11 : 15.04.2014 13:15 »
Moottorikopan vahvistushitsaaminen meni hankalaksi. Vein kopan ammattilaishitsaajallle (hitsaa mm. titaanit ja aluumiinit). Hitsari soitteli että hankala saada vahvistetuksi kun ei koppa tunnu kestävän ehjänä hitsaamislämpöjä vaan meidaa ratkeilla jokapaikasta hitsatessa.  Miten olette hoitaneet tuon homman käytännössä?

Tero

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 299
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #12 : 15.04.2014 13:20 »
Pikku hitsitäppiä sinne tänne tyylin pistehitsaus.

pta

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 0
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #13 : 16.04.2014 02:07 »
Lainaan threadia, kun startterikin on tässä mainittu.

Mikähän olisi sopiva startterin akun kapasiteetti Ah?
Mitkä ovat hyvän startterin tunnusmerkit?

VW:n Polo/Vento/Golf/... 1,1 kW startista olen rakentamassa startteria.

saaskpe

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 684
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #14 : 16.04.2014 07:42 »
Coleman on tehdasvalmisteinen ja yleensä 15-18 Ah akulla. Kun tekee itse startterin sen pitää pyöriä myötäpäivään, oletuksena autojen startit pyörii vastapäivään. Suunnan voi vaihtaa, ei kuitenkaan napoja vaihtamalla. Tehdastarteissa on myös napavaihteisto ja " vapaakytkin". Ts kun kone pärähtää startteri ei pyöri mukana.
Akun voi laittaa kaapelien päähän, jolloin auton akku käy. Bendix pois ja akselin päähän jatko, siinä se. Ostat sitten Colemanin kun saat sponsseja lisää.  :D

http://www.kartingforum.fi/forum/index.php/topic,1236.msg29891/topicseen.html#msg29891
« Viimeksi muokattu: 16.04.2014 07:47 kirjoittanut saaskpe »
-petri-

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #15 : 16.04.2014 11:44 »
Kannattaa selvittää paljon tommonen Colemanin startteri maksaa ja paljonko osat itsetehtyyn. Parilla tutulla on jäänyt projekti kesken kun ei se ollutkaan niin helppoa ja ajamaankin piti päästä. Väitän että itse tekemällä säästää noin satasen ja aikaa menee osien etsimiseen ja rakenteluun jonkin verran.

Ongelmia voi tulla esim. sopivan kytkin/relesysteemin löytämisessä ja paketin sovittelussa kannettavan kokoiseksi.

En tarkoita että tämä on mahdotonta, päin vastoin, noita virityksiä näkee radalla paljon. Aikaa sen rakentamiseen vaan palaa aika paljon.

zambo76

  • Grade C
  • ***
  • Viestejä: 59
  • Kotirata: Paimio/Turku
  • Moottorimerkki: Raket 120
  • Runkomerkki: CRG
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #16 : 16.04.2014 12:27 »
Jeps Coleman:in startteri oli kyllä hyvä ostos (kunhan latailee akkua myös talvisella ettei käy vanhanaikaisesti että keväällä akku tyhjä :().
Hinnat tosin lähtee varmaan sieltä 350 euron hujakoilta mitä nyt olen kattonut...
Ja toki voit saada myös käytettynä ostettua josko joku suostuu luopumaan ;)
Let´s hit the pedal to the metal....

vahva

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #17 : 16.04.2014 20:47 »
Colemanin startterin minäkin hommasin suoraan autopaketin mukana ja tuntuu pätevän oloiselta laitteelta.

T1mo

  • Grade A
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #18 : 16.04.2014 22:06 »
Tarvittavat osat startteriin löytyy autotarvikeliikkeestä ja kaapelia vaikkapa ikh:sta. Ite en tehnyt ''laatikkoa'' startille vaan askartelin tallin perältä löytyneistä raudoista starttiin kahvat ja sopivan mittaiset kaapelit millä saa otettua virtaa erillisesta auton akusta, mikä pyöri jouten tallissa. Vaikein homma startin teossa oli akselin hitsaaminen suoraan. Toisaalta kun r120 kanssa touhuaa niin akselin voi jättää vähän vinoon niin saa sitten korjailla tärinästä aiheutuvia vaurioita myös startissa eikä pelkästään kartissa ;)

empii

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 35
Vs: Uusi R120 moottori - aloittaminen
« Vastaus #19 : 16.04.2014 22:19 »
Lainaan threadia, kun startterikin on tässä mainittu.

Mikähän olisi sopiva startterin akun kapasiteetti Ah?
Mitkä ovat hyvän startterin tunnusmerkit?

VW:n Polo/Vento/Golf/... 1,1 kW startista olen rakentamassa startteria.
Taitaa helpoin olla rakentaa sellaisesta startista, jossa hammasratas on "uloimpana" eikä "keskellä". Tuossa VW:ssä taitaa olla juuri hyvin, vanhassa Nissanin startissa on "laakerointi" akselin päissä ja sitä saa hieman mietiskellä. Solenoidi kannattaa hyötykäyttää niin ei tarvi releitä tai erikoiskytkimia etsiskellä vaan voi aika peruskytkimen vetää ohuella piuhalla ohjaamaan solenoidia, joka kytkee päävirran. Päävirta paksulla kaapelilla tai vaikka suojatulla alumiinisoirolla. Päävirtakytkin tms. on kätevä olla.

Vapaakytkin ei ole aivan pakollinen.

Akuksi vähintään reilu 10 Ah.

Jos saa osat halvalla, on aikaa ja tykkää värkätä, niin ilman muuta kannattaa tehdä itse. Aina siinä jotain oppii, kun itse tekee.

Edittiä: ei huono vaihtoehto tuo auton akusta virran ottokaan.
Hylsystä kannattaa hioa mahdollinen reunan pyöristys pois, niin ei lipsu niin helposti ja pyöristä kytkimen mutteria.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2014 22:45 kirjoittanut empii »


 

Team Laine Verkkokauppa