Kirjoittaja Aihe: rengaspaineet  (Luettu 8826 kertaa)

samrock

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
  • Kotirata: lahti
  • Moottorimerkki: honda
  • Runkomerkki: crg
rengaspaineet
« : 06.04.2014 13:58 »
Moi, tuli viikonloppuna korkattua lahden rata, siinä mietin miten rengaspaineet toimii.
mikä on sopiva paine haarukka?
miten paine vaikuttaa lämpöön?
autohan on vanha crg250, mielestäni en saanut renkaita sopivan lämpöseksi tosin ratakin oli aika kylmä, paine oli noin 0,8.

epä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 323
Vs: rengaspaineet
« Vastaus #1 : 06.04.2014 17:21 »
Tre

Itsellä kokemusta vain 1/2 kuutioisista.
Rengaspaine:
-Mitä isompi rengaspaine, sitä pienempi renkaan kosketuspinta asfalttiin ja sitä enempi kumi lämpenee.
-Alle 0.6 Bar paineilla 20 Celsius lämpötilassa on vaara, että rengas rupeaa taittumaan alle, josta seuraa pidon menetystä.
-Kesällä 0.6-0.8 y. -Liian vähän painetta, rengas ei ala pitämään. -Liikaa painetta, renkaan pito heikkenee muutaman kierroksen jälkeen.
-Kylmillä keleillä renkaat kestävät ainakin sen 1.5 bar painetta, yli 2 bar paineilla saattaa renkaan pinta kuoriutua.
 (No pikkuraksuilla saattoi olla, jopa 3-3.5 bar painetta)

Esa
Minä mitään tiedä.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: rengaspaineet
« Vastaus #2 : 06.04.2014 17:38 »
Riippuu täysin renkaasta ja renkaan rungosta/sivuelementeistä.
TAG:issä käytettävällä Maxxixs SLR:llä sopivat paineet, lähes kelissä kuin kelissä, on 0,56 luokkaa. Jo loppuneessa x30 Challenge sarjassa käytetyllä Vega SL6:sella ajettiin myös 0,56 paineilla. (TAG:issa aiemmin käytössä olleella HG3:sella lähdin kylmällä kelillä liikkeelle jopa 0.5:n paineilla: Rengas elää enemmän, myös kyljistä -> lämpenee kokonaisuudessaan ja pitää paremmin suoran jälkeisessä mutkassa) Mitkä renkaat sinulla oli alla? Näin keväisin on myös pölyä aika paljon radalla, joten renkaan kuin renkaan on hankalaa parasta pitoa saada aikaiseksi.
Homman Pitää Olla Hauskaa

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: rengaspaineet
« Vastaus #3 : 06.04.2014 21:29 »
jammuissa vega XH oli ,58 + vähän radasta ja ajo setin kestosta riippuen
sama rengas KZ 2:sa oli 0,51-0,54 auton kulmasta riippuen :) brikkareilla pari kolme satkua vähemmän.

.

samrock

  • Juniori
  • *
  • Viestejä: 8
  • Kotirata: lahti
  • Moottorimerkki: honda
  • Runkomerkki: crg
Vs: rengaspaineet
« Vastaus #4 : 07.04.2014 19:43 »
Renkaina oli vega xh 5" vanteella.
oikea takasen runko on selvästi antanut periksi kun tanään kattelin.
pitää vissii alottaa kunnon painemittarin ostamisella. Alkaa ajaa kovempaa.
perus säätöihin löysinkin ohjeet gooklaamalla.

lasselaakso1

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 291
  • Kotirata: Pippo
  • Moottorimerkki: X30
  • Runkomerkki: Mad-Croc
Vs: rengaspaineet
« Vastaus #5 : 07.04.2014 21:35 »

pitää vissii alottaa kunnon painemittarin ostamisella.
Meillä on tämä:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Korjaamovarustus/Rengaspainemittari-82780/
Ja viime kesänä suoritettiin testi 200 €:n mittari toisessa kädessä. Eroa oli 0.01 bar, joten toimii ihan riittävällä tarkkuudella!
« Viimeksi muokattu: 07.04.2014 21:36 kirjoittanut lasselaakso1 »

caveman

  • Grade B
  • ****
  • Viestejä: 92
Vs: rengaspaineet
« Vastaus #6 : 07.04.2014 21:46 »
tärkeää on että käytät aina samaa mittaria ;)


 

Team Laine Verkkokauppa