Kirjoittaja Aihe: Lisäpainot runkoon ?  (Luettu 7271 kertaa)

willycettu

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 25
Lisäpainot runkoon ?
« : 02.07.2014 11:49 »
Aloittelijan kyssäri. Meillä on nyt ollut lisäpainot 15 kg sijoitettuna ymparipenkkiä.Nyt olisi uusi pehmustettu tilletin penkki asennettavana, niin sääntökirja määrittelee lisäpainot joko penkkiin tai runkoon kiinnitettynä huolellisesti.Eli onko pohja levy osa runkoa jotta saisi muutaman painon siihen.  :-\

astro

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 443
Vs: Lisäpainot runkoon ?
« Vastaus #1 : 02.07.2014 12:55 »
Kiinnitä ne painot penkkiin vaan. Auton käyttäytyminen muuttuu todella paljon (huonommaksi) jos pistät 15kg painoa muualle kuin penkkiin. Kannattaa myös tarkistaa penkin paikka runkovalmistajalta. Painojakauma (eli penkin paikka ja painojen sijainti) ovat varmaan yksittäisenä asiana eniten rungon käyttäytymiseen vaikuttava säätö, joten sen kanssa kannattaa olla todella tarkkana.

Rungot on suunniteltu siten, että paino on penkissä (joko kuskissa tai lyijynä). Pieniä (kilo-pari) painoja käytetään joskus esim. auton keulassa painojakauman säätämiseksi, mutta aloittelijan ei varmaan kannata alkaa siitä.

Eli joudut poraamaan siihen uuteen hienoon penkkiin, se kuuluu asiaan :)

DSMarko

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 768
Vs: Lisäpainot runkoon ?
« Vastaus #2 : 02.07.2014 17:50 »
Laita Esim 1,5 -2,5 kg limppu penkin alle etureunaan "muniin". Loput selkänojaan mahdollisimman alhaalta ylös. Yhden voi laittaa penkin vasempaan sivuun eteen. Jos on neljä henkilövaakaa, laita ne auton renkaitten alle ja tarkista painonjakauma kuski kyydissä. Runkovalmistaja osaa sanoa mikä etu-takapainosuhteen tulee olla, nyrkkisääntö on n. 40% eteen, 60% taakse.
Molemmilla puolilla olisi hyvä olla yhtä paljon painoa ts ettei painonjakauma ole sivusuunnassa liikaa toispuoleinen. Eteen runkoputkeen esim ohjauksen alakiinnikkeen päälle joissain rungoissa voi laittaa 1,2 kg. Auttaa kääntymistä. Pohjalevyyn ei saa laittaa painoja.
« Viimeksi muokattu: 02.07.2014 17:52 kirjoittanut DSMarko »
"Jos kaikki tuntuu olevan hallinnassa, et aja tarpeeksi kovaa"
Mario Andretti

malakias

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 18
Vs: Lisäpainot runkoon ?
« Vastaus #3 : 13.07.2014 22:00 »
Jos on neljä henkilövaakaa, laita ne auton renkaitten alle ja tarkista painonjakauma kuski kyydissä. Runkovalmistaja osaa sanoa mikä etu-takapainosuhteen tulee olla, nyrkkisääntö on n. 40% eteen, 60% taakse.
Toinen vaihtoehto on muistella koulun statiikan kaavoja ja laskea momenttivarsia ja voimia ja käyttää vaikka sopivaa "matkalaukkuvaakaa" tai vastaavaa. Toimii ainakin pikkuluokkien autoissa. Painavammissa saattaa ainakin matkalaukkuvaakojen maksimipainot mennä yli. 50 kg:n versioita ainakin löytyy (ja tuolla onnistui mitata kuski+auto myös microlle). Tulos todennäköisesti tarkempi kuin neljällä erillisellä vaa'alla, eikä ole niin herkkä (epätasaisempikin alusta käy).

Molemmilla puolilla olisi hyvä olla yhtä paljon painoa ts ettei painonjakauma ole sivusuunnassa liikaa toispuoleinen. Eteen runkoputkeen esim ohjauksen alakiinnikkeen päälle joissain rungoissa voi laittaa 1,2 kg. Auttaa kääntymistä. Pohjalevyyn ei saa laittaa painoja.
Mihin muuten perustuu tuo kielto laittaa painoja pohjalevyyn?

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Lisäpainot runkoon ?
« Vastaus #4 : 13.07.2014 22:44 »
Mihin muuten perustuu tuo kielto laittaa painoja pohjalevyyn?
sääntökirja 9.2.3 : 9.2.3. Lisäpainot
Minimipainon täyttämiseksi voi kartiin asentaa lisäpainoja.
Nämä painot tulee kiinnittää huolella joko runkoon
tai penkkiin. Painot tulee kiinnittää vähintään kahdella
M6-pultilla, ns. korialuslevyillä ja Nyloc mutterilla.
Katsastus voi määrätä vaarallisen suurten tai epämääräisesti
kiinnitetyt lisäpainot uudelleen kiinnitettäväksi.


.

MKR

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 1643
Vs: Lisäpainot runkoon ?
« Vastaus #5 : 13.07.2014 23:09 »
Ja perustuu ihan turvallisuusasioihin. Pohjalevyn materiaali ja kiinnikkeet ei ole mitoitettu lisäpainojen massan kannattelemiseen.
Ihan ilman painojakin niitä joskus on tavattu murtuneina ja jos tällöin lisäpainon massa esim painaa etureunan maahan niin kartti ottaa nousukiidon lyhyeen, mutta mielenkiintoiseen lentoon. Huonolla tuurilla pohjalevystä tulee lisäpainon saattelemana ilmassa viuhuva viikate. Näinhän me ei haluta kenellekkään käyvän, joten puntit tukevasti runkoon tai penkkiin kunnon aluslevyillä. :)
Homman Pitää Olla Hauskaa

malakias

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 18
Vs: Lisäpainot runkoon ?
« Vastaus #6 : 19.07.2014 12:07 »
Mihin muuten perustuu tuo kielto laittaa painoja pohjalevyyn?
sääntökirja 9.2.3 : 9.2.3. Lisäpainot
Minimipainon täyttämiseksi voi kartiin asentaa lisäpainoja.
Nämä painot tulee kiinnittää huolella joko runkoon
tai penkkiin. Painot tulee kiinnittää vähintään kahdella
M6-pultilla, ns. korialuslevyillä ja Nyloc mutterilla.
Katsastus voi määrätä vaarallisen suurten tai epämääräisesti
kiinnitetyt lisäpainot uudelleen kiinnitettäväksi.

OK eli lisäpainot on asennettava runkoon. Koitin katsoa, mitä sääntökirja sanoo rungon määritelmästä. Ainoat kohdat mitä löysin ovat kohdan 9.1. Määritelmiä alla. Kohdassa 9.1.1 Kartin kuvaus sanotaan seuraavaa: "Kartin pääosat ovat: Runko (sisältäen katteet), renkaat ja moottori." Eli tämän mukaan runkoa on kaikki muut paitsi renkaat ja moottori. Kohdassa 9.1.7 Runko on lisämääritelmä: "Runkoputki = Pääosa rungosta johon liitetään pää- ja apuosat". Tästä ei ollut suuremmin apua, kun edelleen pää- ja apuosat kiinnitetään runkoon, jonka pääosa on runkoputki.

Näiden perusteella en vielä löytänyt sääntökirjasta syytä, joka kieltäisi lisäpainojen kiinnittämisen pohjalevyyn. Tietysti voi vedota epämääräisesti kiinnitettyihin lisäpainoihin mutta samalla syyllä voi vedota mihin tahansa kiinnityksiin. Jos kiinnitykset on tehty sääntöjen mukaan, niin silloin eivät liene epämääräisesti kiinnitetty?

Kiinnitysten järkevyydestä voi olla montaa mieltä mutta näkökulma oli lähinnä sääntökirjan sisältö tämän asian suhteen.

iskä

  • Tosi kuski
  • ******
  • Viestejä: 816
  • Kotirata: Vihti
  • Moottorimerkki: TM/ TT- rock/ yamaha
  • Runkomerkki: Ninar
Vs: Lisäpainot runkoon ?
« Vastaus #7 : 19.07.2014 14:17 »
joku katsastaja on mulle joskus määritellyt asiaa näin. kun kartista otetaan kaikki irti jää jäljelle runko, mihin painot saa penkin lisäksi kiinnittää.
mäkin kuvittelin kaikenlaista "uran" alussa,mutta sieltä löytyy aina joku, joka sanoo vaikka kirjallisena sen sääntökohdan joka on omassa autossa korjattava ennen lähtöä.

.

malakias

  • Yleinen
  • **
  • Viestejä: 18
Vs: Lisäpainot runkoon ?
« Vastaus #8 : 21.07.2014 20:47 »
Tästäkin epämääräisyydestä pääsisi helposti eroon, kun kohtaan 9.2.3 Lisäpainot kirjattaisiin, että lisäpainot tulee kiinnittää joko runkoputkeen tai penkkiin. Nyt kun siellä lukee, että runkoon tai penkkiin, ja runko on määritelty epämääräisesti, niin epäselvyyttähän siitä tulee. Ehkä se on sitten tarkoituskin, että joku pääsee sanomaan miten asia on vaikkei sitä sääntökirjasta löydy.


 

Team Laine Verkkokauppa